תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אסרו חג אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון אבצן גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוב טברדוביץ דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד מונצרש דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דניאל מוסטר דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רוזי'ן חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה ליפסקר יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב הורביץ יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יעקב פרי יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל מגדל העמק ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כיבוד הורים כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי העכט לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנהגי ישראל מנחם בגין מנחם דוב דוברוסקין מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל קנלסקי מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מאירי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם הרפז נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן הורביץ ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סביבון סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סוריה סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'היום יום' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים ספריית ליובאוויטש עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קו הטלפון 'הטה אזנך' קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אברהם יעקב פרידמן - האדמו"ר מסדיגורא רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי ישראל מרוז'ין רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא רחובות ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גוראריה שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן העכט שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הנגלה תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשנ"ה תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

מדברים אליך: הרב אייזיק לנדא במשא מאלף על 'עבודת התפילה'

אנו מגישים משא מאלף של הגאון החסיד הרב חיים יצחק אייזיק לנדא שליט"א - אב בית דין ורב העיר בני ברק, בנושא 'עבודת התפילה' בזמננו והדוגמא המיוחדת שקיבל מסבו הגדול הרב יעקב לנדא ע"ה • מהי ההכנה המתאימה לתפילה? למה חשוב לשמוע או לראות חסיד ש'מתפלל'? כיצד לימוד החסידות יכול לגרום לשינוי? מהו הצורך 'לחשוב חסידות'? יש צורך לדעת את מהות שלבי התפילה? ואיך התפילה גורמת להתקשרות לרבי פנימית? • מתוך דברים שנשא בכנס שנערך על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית' לקריאה

•••

 ☚ צרור פתגמים מרתקים שסיפר 'רב הארמון' הרב יעקב לנדא 

כשניגשים לדון בעניין 'עבודת התפילה', חשוב מאוד ככל היותר לנסות לקרב את הדברים לאדם. לפעמים עניין אריכות התפילה יכולה להצטייר כדבר נעלה ומרוחק, ששייך לאנשים נדירים יחידי סגולה. לכן כדאי לתת דוגמא מחסידים שמתעסקים ב'עבודת התפילה' במשך שעות ארוכות, ומהם ניתן ללמוד ולקרב את הדברים והדרישות של תורת החסידות ורבותינו נשיאנו בעניין אריכות התפילה.

אחת הדמויות שממש היוותה דוגמא חשובה ודומיננטית בעניין זה, היה ללא ספק סבי הרב יעקב לנדא ע"ה. הוא היה חסיד שהיה ניתן  ממש לראות איך הוא 'חי' את לימוד החסידות בכלל ובפרט כיצד 'עבודת התפילה' נגעה לו בנפש, וצריך לדעת שזה שייך לכל אחד ואחד. אפרט בזה כמה אפיזודות ודוגמאות.

בצעירותי התחלתי ללמוד חסידות אצל הסבא, וזכורני היטב כיצד הוא לימד את מאמר החסידות 'אני לדודי'.  היו פעמים שהוא קרא כמה שורות בודדות מתוך ה'מאמר', ומרוב התרגשות הוא פרץ בבכי תמרורים, שלא נתן לו אפשרות להמשיך ללמד את ה'מאמר' במשך כמה דקות אחרות.. ולאחר הפסקה קצרה, היה מתחיל לקרוא עוד כמה שורות מתורת החסידות, ושוב התפרץ בבכי..

למה הוא בכה? מה היה כתוב ב'מאמר' שגרם לו לבכות כל כך? לא היו שם דברים שלא כתובים במקומות נוספים בחסידות.. רק שסבי התייחס לכל מילה שכתובה בחסידות, כעניין שמדובר עליו. שעליו ליישם אותו. אז כשמדובר על כך שהאדם צריך להשתנות ולגלות את הנשמה שלו שנאבדה בחיי היום-יום, זה גורם להתרגשות גדולה שמתבטאת בבכי.

ההכנה המתאימה

כך גם עלינו, כהקדמה לעבודת התפילה, קודם כל לגשת ללימוד החסידות שמהווה הכנה לתפילה, לא בדרך של לימוד שכלי בלבד. אלא לדעת שכל מה שנלמד בתורת החסידות מדבר לאדם ונוגע לכל מציאותו, שזו הכוונה בלשון 'ללמוד חסידות אדעתיה דנפשיה'.

לפעמים ייתכן מצב שהאדם מתיישב ללמוד חסידות לפני התפילה, וכתוב לדוגמא 'ויתבונן האדם', והוא חושב לעצמו: 'יש איזה 'אדם' שצריך לחשוב', ושוכח שמתכוונים אליו, שהוא יחשוב ויתבונן בהעמקת הדעת בעניינים שמבוארים בחסידות.. או כפי שלפעמים מובא בחסידות המושג 'אדם' בנוגע לקדוש ברוך הוא, שהוא 'אדם העליון שעל הכיסא', אז החסיד צריך לקלוט שמתכוונים גם כפשוטו ל'אדם' הגשמי שיושב כעת על ה'כיסא' הפיזי..

כשניגשים ללימוד החסידות, יש להיכנס ללימוד מתוך גישה ותודעה נפשית: מדברים אלי. הרבי מדבר ב'מאמר' באופן אישי ופרטי עבורי. ואם הרבי דורש להתבונן ולחשוב עניינים בחסידות לפני התפילה - הוא מתכוון אכן אלי. וכפי שאדמו"ר הזקן כותב בתחילת פרק מ"א בספר ה'תניא', שהקדוש ברוך הוא 'מייחד מלכותו על עמו  ישראל בכלל ועליו בפרט', שה' מולך  על האדם שקורא זאת כעת. שלא יחשוב שמתכוונים למישהו אחר.

אם אדם יחשוב כמה רגעים על המשמעות של הדברים בחסידות שהוא לומד ומדוברים אליו, הוא יחוש את המשמעות והתוכן האישי שבזה, ובהחלט הוא יוכל מרוב התרגשות להתפרץ בבכי.. הוא כמו 'שומע' את אדמו"ר הזקן דורש ממנו להפסיק להיות שאנן ולהשתנות. הוא תופס את הרחמנות שיש על הנשמה שלו, שאבודה בהבלי העולם הזה.

יש לי נשמה אלוקית!

אני זוכר שבאחת ההזדמנויות, סבי הרב יעקב לנדא התבטא, שלפעמים האדם לא חושב על העובדה שהוא 'מטלטל' בקרבו ובגופו נשמה אלוקית, שהיא חלק אלו-ה ממעל ממש'. כשהאדם יתבונן ויקלוט שלכל מקום שהוא הולך, הוא לוקח יחד איתו 'נשמה', בוודאי שהכל יראה אחרת.

באמצע שסבי הסביר את הדברים הללו, הוא נשמתו נעתקה והוא פרץ בבכי של התרגשות.. לא מדובר בבכי על כך שהוא צריך לעשות 'תשובה'.  אלא הוא פשוט הפנים את המשמעות שמבוארת בחסידות, שיש לכל אחד נשמה שהיא חלק מהבורא, וזה גרם לו עצמו התרגשות פנימית גדולה: יש בי נשמה אלוקית!

זו הייתה דוגמא אישית כיצד כל חסיד צריך לגשת ללימוד החסידות. השומעים חשו שהוא מדבר ומתכוון באמת למה שאמר. הוא לא למד חסידות בשביל 'השכלה' גרידא חלילה, אלא כדי 'לחיות' עם החסידות. זו צורת הגישה הנכונה ללימוד החסידות בכלל, ובמיוחד כהכנה לעבודת התפילה. מאחר שכל הרעיון של התפילה במשנת החסידות, זה להוריד ולהנכיח את מה שמוסבר לחסידות לעבודת השם האישית של היהודי. 

לכן כל כך חשוב כיצד ניגשים ללימוד החסידות. כי כאשר לומדים חסידות כמו 'עוד' סוגיה שכלית, אפילו היא חשובה מאוד, זה לא יגרום לאדם להשתנות. השינוי של האדם מתחיל מכך שהוא לכל הפחות מודע שהדברים מכוונים אליו.

הפנמה היא במחשבה

כמובן שהלימוד בצורה כזו, זה תחילת הדרך לתפילה. אך זה לא מספיק, וצריך לאחר מכן לעצור ולהקדיש כמה דקות לחשוב על הדברים והמשמעויות שלהם עבור הלומד. אפשר לסכם את התוכן שנלמד במחשבה, ולהבין במה זה נוגע לאדם.

לפעמים לא שמים לב לחשיבות הגדולה שקיימת בכוח המחשבה. נדמה לפעמים שהעיקר זה הלימוד וההבנה, ומזה נובע השינוי בעבודה בחיים. לפעמים באמת ניתן לראות שכאשר הלימוד הוא בחיות ובגישה המדוברת קודם (שמתכוונים לאדם בעצמו), אז גם הלימוד יכול גרום לשינוי מסויים. אך זה בדרך כלל יהיה לא כל כך חזק, וגם זה ישאר רק לזמן מסויים.

כי בסופו של דבר הלימוד זה מחוץ לאדם. יכול להיות מצב שמישהו ידבר ויסביר רבות על עניין מסויים, והוא לא יחוש את הסתירה בכך שהוא אינו מתנהג לפי הסבריו. הכוח הכי פנימי וכנה של האדם, זהו כוח המחשבה. בשעה שהוא יושב וחושב לעצמו, הוא מפנים. הוא מתחבר לדברים שחושב. בדיבור הוא יכול לדבר ויהיה מצב של 'אחד בפה ואחד בלב'. הוא מדבר לפעמים בתת מודע בכדי לרצות את השני וכדומה.

אבל כאשר יושב יהודי וחושב על מה שלמד בחסידות, ומנסה להחדיר את הדברים בשפה ובמילים 'שלו', אז לאט לאט ובהדרגה זה מטפטף וחודר אליו בצורה פנימית, שמשנה אותו לאורך זמן. אפילו אם יהיו אלו רגעים בודדים של מחשבה לאחר הלימוד, זה משנה המון. זה חשוב מאוד להתרגל לעצור ולחשוב את הנלמד והמשמעות שבזה, במיוחד לאחר לימוד החסידות שמגיע כהכנה לתפילה.

'הריני מקבל'

בספר 'היום יום' (ב' תמוז), מובא שהעובדה שתיקנו לומר קודם התפילה 'הריני מקבל עלי מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך', היא מאחר שמצוות 'אהבת ישראל' היא השער שדרכה התפילה מתקבלת. זאת אומרת שכל המהות של המנהג, הוא לכוון ולהרגיש שהאדם אינו מציאות נפרדת, אלא הוא חלק מכלל ישראל, וזה מתבטא בנוסח זה. אבל רק לומר את הנוסח, בלי לחשוב ולהתכוון על המשמעות? לומר 'הריני מקבל עלי מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך' - ולא באמת לקבל על עצמו? סתם להגיד?..

הכוונה בכך שהמנהג הוא 'לומר', היא שהאדם יאמר לעצמו, ויחשוב: האם באמת אני מקבל עלי את 'ואהבת לרעך כמוך'? על כמה יהודים עלי לפעול שאוהב אותם באמת, ולתקן דברים שההתנהגות בהם לא תאמה כפי שצריך את הציווי של 'ואהבת לרעך כמוך'? כשאדם ניגש לתפילה הוא צריך לפעול בעצמו רגש של 'אהבת ישראל' בפועל. לא רק בדיבורים.

מיהו המתפלל?

לאחר ההכנות הנדרשות, ניתן לגשת לתפילה עצמה. בעת התפילה האדם צריך להיות מודע למשמעות של האירוע שקורה כעת. הוא נפגש עם מלך מלכי המלכים. בתחילת הפגישה הוא יתאר את גדולתו של הבורא בבריאת העולם הזה והעולמות העליונים, ובהמשך אף הוא יוכל לבקש מה' את אשר ירצה. אם האדם יחשוב על כך ברצינות, אפילו לרגע קט, ברור שהוא לא יוכל לקרוא את הנוסח במהירות וללא כוונה, ובוודאי שלא ידבר שיחת חולין חלילה.. הרי הוא מדבר לפני ה'!

אם חושבים על המשמעות של מה שקורה בעת התפילה, וודאי שהאדם יתפלל במתינות ויחשוב את פירוש המילים שאומר לפני ה'. וכמובן שאחרי ההכנות האמורות, הוא גם יתרגל לא רק לחשוב על פירוש המילים של התפילה כמו תרגום של 'מילון'.. אלא שהוא זה שמתפלל ומתאר זאת בתפילה. הוא לא יחשוב את הפירוש של עוד פרק בתנ"ך, אלא יתחנן על הבקשות שלו ויתאר את המציאות אותה הוא מכיר. וזה היסוד הכי חשוב בתפילה. לדעת שהאדם הוא המתפלל, והוא זה שפונה לה'.

לתרגם ל'בהמה'

אחד החסידים בדורות הקודמים, היה רגיל באמצע התפילה לתרגם את המילים שבנוסח התפילה לשפת האידיש, בה היה רגיל לדבר. אמנם ייתכן שיש בזה שאלה של 'הפסק בתפילה' (ולכן למעשה הרבי מורה לא לעשות כן בפועל), אבל הרעיון שבזה נכון. האדם צריך לתרגם לשפה שלו במחשבה את מה שאומר בתפילה, במילים שהנפש הבהמית שלו מבינה.שזה חלק גדול מהעניין של ההתבוננות בתפילה.

ישנם בתפילה כמה דרגות. המינימום הוא לחשוב את הפירוש הבסיסי והפשוט של מילות התפילה. לחשוב לא רק את המילים, אלא את התוכן שמונח במילים. יש אפשרות גבוהה יותר, לחשוב את הפירוש של המילים בעמקות יותר על פי מה שמבואר בחסידות, ובזה יש גם דרגות נוספות באופי וסגנון ההעמקה בהתבוננות על פי ה'מאמר' שהאדם 'חי' איתו וכו'. כדאי שכל אחד יתייעץ עם המשפיע או חבר, שיתאים לדרגה שלו. אבל הגישה הכללית שבכל הדרגות בתפילה, היא פשוט לחשוב ולהפנים שהוא זה שמדבר ומתפלל את התפילה לפני ה'. 

הסדר בתפילה

 בתורת החסידות מוסבר את המשמעות שיש בסדר ומהלך התפילה. דבר ראשון צריכה להיות הודאה וביטול, 'הודו להשם'. כי היסוד של הכל, זה להבין שהאדם הוא מוגבל ולא הכל הוא יכול להבין. יש דברים שלמעלה מכלי השגתו והבנתו.

לאחר מכן ניגשים ל'פסוקי דזימרה', בהם ישנה הרחבה גדולה של תוכן שעל האדם לחשוב ולהתבונן בגדולת השם בבריאת העולם (וזאת כפתיחה והכנה לפתית הלב באהבה ויראה לה' ב'קריאת שמע'). ב'פסוק דזימרה' יש להתבונן איך שהקדוש ברוך הוא מחיה את כל הבריאה, וכיצד כל המציאות כולה בטלה לגמרי לאלוקות, עם פירוט הנבראים ב'דומם צומח חי ומדבר'.

לאחר שהאדם חשב על התוכן של מה שאומר ב'פסוקי דזימרה' ומתבונן כיצד 'בדבר השם שמים נעשו', שכל המציאות זה רק החיות האלוקית ואין שום דבר חוץ ממנו, אז אפשר להגיע  לברכות 'קריאת שמע' וקצת להתרגש ולחוש במקצת אהבת השם.. לאו דווקא שכל פעם האדם מגיע לדרגות גבוהות באהבה השם, אבל כשניגשים בסדר מסודר בתפילה, זה בדרגתיות פועל יותר ויותר.

בברכות 'קריאת שמע' מספרים על עבודת המלאכים בעולמות העליונים בביטול מוחלט לבורא, ואז הנשמה מתרגשת מאחר שזה מזכיר לה את שורשה, שהיא עמדה ב'עולם התוהו' והייתה אז בביטול גדול לאלוקות, כמו המלאכים והשרפים וכו'.

וכך האדם ממשיך ומתעורר ב'קריאת שמע' ומוסר נפשו לאלוקות, ומגיע בביטול ל'שמונה עשרה', שאז נפגש פנים בפנים עם 'עצמות אין סוף'. צריך להבין, זו המטרה שחכמינו זכרונם לברכה תיקנו את כל הנוסח בתפילה, בשביל שהאדם יוכל אכן לחוות ולהנכיח את הבורא ב'עבודה שבלב'. זוהי 'עבודת התפילה'.

הדרך? להתבונן

אחד מהחידושים העיקריים של אדמו"ר הזקן בתורת חסידות חב"ד, זה עניין ההתבוננות. לכן אם אדם לא מצליח להתפלל כראוי, הדרך להגיע לתפילה לבבית חסידית - זה פשוט להתבונן. לעצור ולחשוב על מה שלומדים, ועל המילים שאומרים בתפילה, ולדעת שמדברים ומתכוונים לאדם שלומד ומתפלל. 

אתן אולי עוד דוגמא לעניין. כשמגיע 'ראש השנה' ויום הכיפורים, אז כולם יודעים שזהו הזמן לעשות תשובה ולהמליך את השם. הילדים יודעים שכל העבודות הרוחניות של 'תשובה' והמלכת ה', נוגעים בעיקר להורים שלהם, להם זה פחות נוגע.

אבל כאשר גדלים ומגיעים לגיל 'בר מצווה', שאז מתחייבים במצוות, חשוב מאוד להבהיר לבחורים הצעירים, שידעו שכעת האבא כבר לא מתפלל עבורו. להמשיך את מלכותו של הקדוש ברוך הוא 'עליו בפרט', זה מדובר עליו! כשמדברים שצריך לעשות 'תשובה' - מתכוונים אליו. הוא כבר לא ילד. אחרי 'בר מצווה', אף אחד לא יעשה את הדברים במקומו. על אחת כמה וכמה בחור שכבר נמצא ולומד בישיבת 'תומכי תמימים' - בוודאי שעליו להפנים שאליו מתכוונים.

כשהרבי דורש להתבונן בחסידות ולהתפלל באריכות, הרבי מדבר אליו בצורה אישית. הרבי מתכוון לבחור הספציפי הזה. לא לחסיד הגדול ולא למשפיע המפורסם.. מאמרי החסידות  נאמרו עבור הבחור הצעיר שיושב ולומד חסידות, ואליו התכוונו בדרישות מה צריך לעשות - וממילא עליו אכן לעשות זאת. בך הדבר תלוי. זו עבודה פרטית שלו, זו יגיעה אישית שלו.

חיים ברמה אחרת

אין מי שיסדר לו את הדברים ויעשה במקומו. אין קיצורי דרך, דורשים 'עבודה' מכל אחד. וכמובן שהרעיון הזה שייך בכל גיל וזמן. וכאשר הוא אכן מתייגע ונכנס ברצינות לעניין של 'עבודת התפילה' ברצינות, החיים הרוחניים שלו הם ברמה אחרת לגמרי.. הוא 'חי' רבי, הוא 'חי' אלוקות, הוא 'חי' בחיים רוחניים אמיתיים. הוא מתרומם לעולם זך וטהור!

כמובן שמי שמשקיע בעבודת התפילה בקביעות, ההתקשרות שלו לרבי היא הרבה יותר חזקה ופנימית. הוא נדבק בקדוש ברוך הוא ומקושר במהותו לרבי ולאלוקות. וכמובן הוא גורם לרבי נחת רוח עצום וממלא את רצונו הקדוש. בעזרת השם על ידי ההתעסקות באריכות התפילה, יתקבלו הבקשות ובעיקרם התפילה העיקרית - גאולה אמיתית ושלימה ו'רצוננו לראות את מלכנו' בראשנו, בקרוב ממש.

תגובות

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

גלריה מרהיבה: כנס מושקע בירושלים עם זקני החסידים על 'עבודת התפילה'

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

טור מעורר: כיצד ניתן לחיות עם הרבי כעת? • הרב יוסף יצחק וילשאנסקי

התוועדות מרתקת: מתפלפלים בחסידות ושוכחים על ה'אבא' - לא מתפללים באריכות!

אין 'טרמפ' בעבודת השם: התוועדות חסידית נדירה עם הרב משה מרדכי ארנשטיין

הבה נהיה כנים: הרב אקסלרוד זועק מפנימיות נפשו במגזין השבועי • לקריאה

מהי שמחה בחסידות חב"ד? • לקט מיוחד

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

כיצד התייחס הרבי לשתיית 'משקה' מרובה וביטויי קללות בהתוועדות?

בבכי מזעזע: הרבי משתפך בתפילת 'סליחות' • האזינו

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.