תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אורי ליפש אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אסרו חג אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון אבצן גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוב טברדוביץ דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד מונצרש דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דניאל מוסטר דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים דוד לאופר חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רוזי'ן חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה ליפסקר יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף יצחק רוזנברג יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב הורביץ יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יעקב פרי יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל מגדל העמק ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כיבוד הורים כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי העכט לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנהגי ישראל מנחם בגין מנחם דוב דוברוסקין מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל קנלסקי מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי גל מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מאירי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם הרפז נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן הורביץ ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סביבון סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סוריה סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'היום יום' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים ספריית ליובאוויטש עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עזה עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קו הטלפון 'הטה אזנך' קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אברהם יעקב פרידמן - האדמו"ר מסדיגורא רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי ישראל מרוז'ין רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא רחובות ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גוראריה שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן העכט שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הנגלה תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשנ"ה תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

תפילה באריכות - זו תפילה אחרת לגמרי • התוועדות עם הרב שווי


מערכת 'לחלוחית גאולתית' שמחה להגיש התוועדות חסידית מיוחדת עם הגה"ח הרב אהרן יעקב ע"ה שווי - רבה של שכונת 'קראון הייטס' וחבר הבד"צ • לקריאה

•••

בילדותי שהיתי בסמרקנד. הייתי מתפלל בבית הכנסת החסידי שנודע בשם 'ר' ישראל נח'ס מניין', שם היו מתפללים החסידים הגדולים, כמו ר' ישראל נח ע"ה בליניצקי, ור' ניסן ע"ה נמנוב. הם היו מתפללים בציבור, בצורה כזו שכל הציבור התפלל ביחד ובאריכות רבה. וגם לאחר סיום התפילה במניין שהייתה לוקחת זמן רב, היו חסידים שנשארו בבית הכנסת, בכדי להתפלל ב'עבודה' ובאריכות.

היה אפשר לראות חסיד אחד עומד בפינה זו, חסיד אחר בפינה אחרת, אחד מתפלל בקול רעש גדול, ואילו השני מתפלל יותר בשקט. אני זוכר שהרה"ח ר' אשר ע"ה ששונקין ('באטומער'), היה עומד ליד התיבה, ומתפלל באריכות. הרה"ח ר' ישראל ע"ה לוין ('נעוולער') היה מתפלל בקול רעש גדול, והיה אפשר לדעת המקום שהוא עומד בו בתפילה, לפי הניגונים שהוא היה מנגן (אני עדיין זוכר הניגון שלו ל'פסוקי דזימרה', וניגון אחר שהיה לו בברכות קריאת שמע, אז היה גם כן מאריך יותר בנגינה). ואני בהיותי אז ילד, קטן הרבה מגיל בר מצוה, כל זה השאיר עלי רושם עז.

התמסרות והתפעלות

עבור חסיד, 'עבודת התפילה' היא הנקודה המרכזית, מקור החיות, ועמוד התווך בעבודת השם שלו. בחסידות מבואר, שהמילה 'תפילה' פירושה 'התקשרות', מלשון 'התופל כל חרס', שפירושו לחבר ולהדביק חתיכות שונות של כלי חרס שבור, לכלי שלם ומתוקן.

כך בעת התפילה אנו יוצרים התקשרות וחיבור עם הקדוש ברוך הוא, ואומרים להשם שאנחנו רוצים להיות בטלים אליו, ולהשתדל תמיד לעשות רצונו בלבב שלם. התפילה זה זמן ההתמסרות והביטול שלנו להקדוש ברוך הוא. זוהי העת להגיע להכרה בעובדה שכל ישועתנו ועזרתנו מגיעים רק ממנו. ובנוסף לזה, יש להתבונן בפרטיות בעוצם גדולתו יתברך, 'מה רבו מעשיך השם' ו'מה גדלו מעשיך', ועל ידי זה באים לידי התפעלות, ומהללים ומשבחים את גדולתו של הקדוש ברוך הוא.

שני עניינים אלו (ההתבטלות להשם, וההתפעלות ממעשיו) מרומזים בקטע של 'ויברך דוד' בתפילה. דבר הראשון אנו אומרים 'מודים אנחנו לך', דהיינו שאנו מתבטלים בביטול גמור 'מודים אנחנו' לעצמותו יתברך, 'לך'. והדבר השני הוא 'ומהללים לשם תפארתך', שאנו מהללים ומשבחים שם תפארתו בכל שלבי ופרטי הבריאה.

מקור החיות להכל

את הטעם מדוע מצוות התפילה לא נמנית בתוך מניין המצוות שמהתורה, אדמו"ר הזקן מבאר (ב'ליקוטי תורה' פרשת בלק ע, ד) באמצעות משל מגוף האדם; לגוף האדם ישנם רמ"ח אברים, ביניהם נמנים ח"י חוליות השדרה, ואילו חוט השדרה בעצמו הנמשך בתוך החוליות, אינו מצטרף למספור של רמ"ח האברים, ועם כל זאת דווקא 'חוט השדרה' הוא זה שמעמיד ומקיים את כל האברים.

זאת אומרת, שלמרות שאין לחוט השדרה תפקיד בפני עצמו, שלכן הוא לא נספר כאבר נפרד, מכל מקום הוא המרכז המקשר בין המוח לכל שאר אברי הגוף. כך זה גם ב'עבודת התפילה', שיש בה ח"י ברכות בתפילת 'שמונה עשרה', ולמרות שהיא אינה נמנית בין המצוות שמהתורה, התפילה היא זאת שמעמידה ומקיימת את כל לימוד התורה וקיום המצוות של היהודי. עד כדי כך גדלה מעלת התפילה, שהיא היסוד והתשתית של כל התורה והמצוות!

מהותה של התפילה היא, לשפוך את הנפש לפני השם, להתפלל עם רגש וחיות. וזה משפיע גם על שאר סדר היום שיהיה חדור עם דביקות בהשם וקיום מצוותיו. אדם שמתעסק ב'עבודת התפילה' ולאחר מכן נפגש עם אתגר בחייו, טבעי עבורו לפנות אל השם ולבקש את עזרתו, מכיוון שהנו חדור בהכרה שהקדוש ברוך הוא, הוא מקור החיים והשפע.

בכיוון זה כותב הרבי מלך המשיח ב'היום יום' (כ"ג אייר): 'ראשית הירידה רחמנא ליצלן הוא העדר העבודה בתפילה, הכל נהיה קר ויבש, גם ה'מצות אנשים מלומדה' נהיית קשה. ממהרים, מאבדים את התענוג בתורה, והאויר מתגשם'. ומה נפלא סיום הפתגם זה: 'ומובן הדבר שאינו שייך כלל לפעול על הזולת'. והיינו שאדם צריך לדעת, שאיכות תפילתו נוגעת לא רק לעצמו, כי אם גם למשפחתו, ולכל אלו שמסתכלים עליו כדוגמא חיה.




היכון לקראת אלוקיך ישראל

הטעם שאנו כחסידי חב"ד נוהגים להתחיל את התפילה בשעה מאוחרת יותר, הוא מפני שאחד החידושים המרכזיים של תפילה חסידית, הם ההכנות המתקיימות קודם לה. חסידים הראשונים היו מתבוננים שעה ארוכה קודם התפילה, בכדי שהתפילה תפעול פעולתה הראוי. כמו שהנביא אומר 'היכון לקראת אלוקיך ישראל', שהאדם מחוייב להתכונן הן בגשמיות והן ברוחניות, לפני שנעמד להתפלל לפני הקדוש ברוך הוא.

'עבודת התפילה' היא כנגד עבודת הכוהנים בבית המקדש. לפני שהכוהן התחיל את עבודתו, היה צריך תחילה לקדש את עצמו על ידי טבילה במקווה, ללבוש בגדי כהונה, ולכוון את מחשבותיו לשם שמים. כך גם ב'עבודת התפילה'. תחילה צריכים לטבול במקווה, להתלבש בבגדים הראויים - גארטל, כובע, וחליפה, ולכוון את מחשבותינו לשמים על ידי לימוד החסידות. ואפילו אם מקדישים כמה דקות בלבד לפני התפילה, ללמוד ולהתבונן בעניין בחסידות, התפילה תהיה הרבה יותר טובה. ההכנה היא הגורם הישיר על אופי והשפעת התפילה. כשיש הכנה טובה ומספיקה, אז התפילה היא בכוונה יותר, ואז ההשראה והרושם של התפילה פועלת יותר על המשך היום כולו. יהיה מה שיהיה, כל אחד צריך ללמוד ולהתבונן בחסידות במידה מסויימת לפני התפילה.

ממה חייך הרבי מלך המשיח?

ישנם ב'עבודת התפילה' שני דברים מרכזיים: א. אמירת התיבות. ב. רגש וכוונה. וכמו שמובא בשולחן ערוך, ש'ואשי ישראל' היינו כוונת התפילה, 'ותפילתם' היינו גוף התפילה ואותיותיה.

בחור אחד, שלמד בישיבת 'תומכי תמימים ליובאוויטש' בדפורד ודין ששם הייתי מלמד, סיפר לי פעם על 'יחידות' מעניינת שהייתה לו אצל הרבי שליט"א; ב'יחידות' הרבי דיבר איתו על חשיבותה של התפילה, שתפילה 'במקום קורבנות תיקנום', וקורבן צריך להיות 'קורבן תמים', ובתמימות הקורבן ישנם שני תנאים: א. תמימות גוף הבהמה, שתהיה תמימה עם כל האברים בלי שום מום או פגם. ב. תמימות נפש הבהמה - שצריך להיות בהמה חיה כפשוטה. וכמו כן הוא ב'עבודת התפילה', שצריכה להיות תפילה תמה הן בגוף והן בנפש.

גוף התפילה הוא תיבותיה, שחייבים להיות מילים שלימות בלי שום שגיאה וחיסרון. וכשמתפללים במהירות, מן הנמנע הוא שלא יהיו שגיאות במבטא, ועל כן מוכרח שתהיה תפילה במתינות. ובלי זה - התפילה היא כמו בהמה בעלת מום, שאי אפשר להקריב אותה על גבי המזבח. אמנם גם אחרי שיש גוף שלם, חסרה עדיין הנשמה של התפילה - והיא ההבנה והכוונה בפירוש המילים. כמובן שישנם כמה דרגות בהבנת פירוש המילות, אך דרוש לכל הפחות שהמתפלל יכוון שהוא מדבר ומתפלל אל הקדוש ברוך הוא. כשהרבי מלך המשיח סיים, הוא שאל את הבחור אם הוא שמע ביאור זה קודם. וענה הבחור שאכן, שמעתי דבר זה מהרב שוויי, ובשמעו זאת הרבי חייך..

בכלל ידוע הפתגם, שאמירת מילות התפילה צריכה להיות 'כמונה מעות', כמו אחד שסופר את כספו, הוא מונה אותו במתינות בכדי לוודא שלא חסר אף מטבע, ככה אנו צריכים להיות זהירים להתפלל במתינות, שלא לאבד או לטשטש חס ושלום אף תיבה אחת של התפילה.

הקושי לכוון בתפילה, נובע מחוסר ההכרה שבעת התפילה עומדים כפשוטו לפני המלך. קודם התפילה ישנו חיוב על פי 'שולחן ערוך', 'דע לפני מי אתה עומד', להתבונן לפני מי עומדים ובמילא ההנהגה בעת התפילה תהיה ראויה ומתאימה, וכמו שהרבי שליט"א היה תמיד מעורר שהלכה פסוקה היא ב'שולחן ערוך' (ריש סימן צ"ח) ש'קודם התפילה יחשוב מרוממות הא-ל יתברך ושפלות האדם ויסיר כל תענוגי אדם מליבו'.

כמובן, אף שאין מרגישים כך, בכל זאת צריכים להתנהג כך, כמו שכתוב בתניא. אמנם עצה טובה להרגיש עניין זה, הוא על ידי ההתבוננות בזה שוב ושוב. כמו שהרבי מלך המשיח הורה לכמה אנשים לחזור תמיד על התחלת פרק מ"א בתניא, שם מבואר איך ש'והנה השם ניצב עליו', שהקדוש ברוך הוא ניצב מעל כל יהודי, ושזהו תנאי בכדי שיהיה 'עובדו כראוי', שעבודת השם תהיה כראוי.




מדוע חב"דניק מתפלל באריכות?

הכוונה הוא הנשמה של התפילה, כמו שנתבאר לעיל, כי כשהתפילה נוגעת לעצמותו של המתפלל, ממילא הוא מתפלל בחיות הנדרשת. המשפיע הנודע ר' פרץ ע"ה מוצ'קין, היה מתוועד על נקודה זו עם המשל הבא: בן אדם שטובע רחמנא ליצלן, צועק בשארית כוחותיו 'געוואלד! הצילו!', ובעת שהוא צועק כך, אין הוא חושב איך דבריו נשמעים, הוא פשוט צועק, כי הדבר נוגע לעצם מציאותו.

לכן מאוד חשוב ללמוד פירוש מילות התפילה, שאז יש חיות בתפילה, ומתפללים כמו שצריך. הרבי ה'צמח צדק' היה אומר למלמדים ללמוד עם בניו את פירוש המילים של התפילה, והיה בוחן אותם בעצמו. כי כשיודעים את פירוש התפילה - זה תפילה אחרת לגמרי, ואם לאו הרי התפילה היא בלי חיות, כי לא מבינים את מה שאומרים.

המחנך של כיתה ב' ב'ליובאוויטשער ישיבה' (שמו היה הרב וויינגארטען), נכנס פעם ל'יחידות' לרבי מלך המשיח, ושאל את הרבי: מכיוון שבגיל צעיר כזה מתפללים מאוד לאט, וצריך לדלג על כמה חלקי התפילה, בכדי שיישאר זמן גם ללמוד, על אלו קטעים כדאי ידלג? והרבי ענה לו, מה שתדלג תדלג, אבל על פרשת 'העקידה' אל תדלג. ולכאורה, הטעם שהרבי שליט"א הורה לו שלא לדלג על פרשת 'העקידה', הוא לא רק בכדי להזכיר זכות העקידה, אלא גם להחדיר בתלמידים המסירות נפש של אברהם אבינו. ואם כן, מסיפור זה אנו רואים, שהרבי רצה שהמלמד ילמד פירוש המילות גם עם ילדים בגיל הכי צעיר!

לדאבוני אני רואה שבגילאים הצעירים, התלמידים לא מתפללים כמו שצריך. וזאת מכיוון שלא יודעים את פירוש התפילה כראוי, וכתוצאה מזה חוטפים את התפילה, וזה חבל גדול, וצריכים להכניס כוחות גדולים לשנות את זה. וכן אצל הבחורים אני רואה עזבון גדול בזה. וזה שיש כמה בחורים שכביכול מתדמים אל הרבי שהיה נראה לנו שכביכול 'התפלל במהירות', הרי איך אפשר להתדמות אל הרבי? ב'ליקוטי תורה' (פרשת 'צו') מבואר שצדיקים הם 'נוני ימא' ששטים מקצה העולם ועד קצהו בטיסה אחת, ומוסבר שם שצדיקים מגיעים לכוונות הנעלות ביותר במהירות רבה. אבל אנחנו הרי מכירים את עצמנו..

ידוע גם הסיפור אודות הוויכוח בין חסיד חב"ד עם חסיד חג"ת, שהאחרון טען שצריכים להתפלל במהירות, והביא לכך דוגמא מאדם שנוסע בעגלה, וכלב - הוא היצר הרע - רץ אחריו. אז העצה הטובה ביותר היא לנסוע יותר מהר. השיב לו החב"דניק בפיקחות, שעצה זו טובה כאשר הכלב נמצא מחוץ לעגלה, אבל כשהכלב נמצא כבר בתוך העגלה, מוכרחים להתעסק איתו במתינות ולהוציאו מהעגלה, ואין זה מועיל כלל אם ייסע מהר יותר..

האם כולם שייכים לתפילה 'באריכות'?

לצערי נפוצה תפיסת עולם לא נכונה, שיסודה בטעות, שבכדי להתפלל כראוי ובאריכות, צריך להקדיש לכך כמה וכמה שעות בכדי להתבונן בעניין בחסידות בארוכה, ורק אחר כך אפשר להתפלל ב'עבודה' וכו'.. צריך לדעת שזה לא נכון כלל. כי גם מי שהזמן שלו מוגבל יכול להיות מונח בתפילה, ולהרגיש שהוא מתפלל ומדבר עם הקדוש ברוך הוא.

אסור שיהיה אף פעם תפילה בלי חיות והתלהבות. אפילו כשמתפללים עם המניין, תמיד אפשר להתפלל בחיות. החיות יכולה לבוא מעצם אמירת התיבות כל תיבה בצורה ברורה ובחמימות, וגם תמיד אפשר להתבונן קצת בתוכן התפילה.

הרבי מלך המשיח מספר (שיחת פורים תשח"י) שבימי רבינו הזקן היה חסיד אחד, איש פשוט ביותר, עד שספק אם ידע פירוש המילות במקומות הקשים שבתפילה, ומכל מקום האריך בתפילה, ולא רק בשבת ויום טוב ראש השנה ויום הכיפורים, אלא גם בימות החול, ולא רק בתפילת שחרית, אלא גם בתפילת מנחה ותפילת ערבית, וניכר היה שתפילתו אינה מן השפה ולחוץ, אלא התפלל 'עד מיצוי הנפש'.

והחסידים התפלאו על זה, כיצד שייך הוא לאריכות התפילה? וכששאלוהו, ענה ששמע מאדמו"ר הזקן פירוש במאמר חז"ל 'זכור ושמור בדיבור אחד', פירוש שבכל דיבור צריך לזכור ולשמור את ה'אחד'. זאת אומרת, שאפילו בלי לימוד חסידות שופי, אלא רק עם 'ווארט' אחד מחסידות, אפשר וצריך להתפלל באריכות!

בדומה לכך, סיפר המשפיע הנודע במונטריאול, הרב מנחם זאב (וואלף) ע"ה גרינגלאס, שהיה פעם יהודי פשוט שהתפלל בכל זאת בחיות והתלהבות גדולה. וכששאלוהו על כך, ענה: אמת שאינני יודע פירוש המילות, אבל המילים עצמם הם כל כך 'גישמאק'.. ועל אחת כמה וכמה אם כן מבינים את פירוש המילות, כל שכן שמאוד 'געשמאק' להתפלל.

עצה פרקטית לתפילה כראוי, זה פשוט לא להסתכל על השעון בעת התפילה, כי זה נותן תחושה של הגבלה, ואדמו"ר הזקן פוסק ב'שולחן ערוך' (סימן צח סעיף ג. והוא ממשנה בברכות) ש'אל יעשה תפילתו קבע, אלא רחמים ותחנונים לפני המקום ברוך הוא, דהיינו שלא יתפלל מפני החיוב כדי לצאת ידי חובתו, שאז תפילתו דומה עליו כמשאוי, ומבקש ליפטר ממנה'. ועוד עצה הוא להתפלל בקול, כמו שכתוב ב'שולחן ערוך הרב' בנוגע לקריאת שמע (סימן סא סעיף ה) ש'נוהגין לקרות פסוק ראשון בקול רם כדי לעורר הכוונה'.




עיקר העבודה ב'עקבתא דמשיחא' היא התפילה

גם כאשר מתפללים באריכות, יש חשיבות מיוחדת להתפלל בבית הכנסת. עצם העובדה שמתפללים בבית כנסת חסידי ונמצאים בקרב חסידים ואנ"ש, מביאה תועלת גדולה וכללית, ודבר כזה תמיד מביא לתוצאות חיוביות. וכמסופר על בחור אחד שהתאונן לפני הרבי הרש"ב שהוא 'חיצון', מאחר שכאשר הוא מתפלל בביתו, תפילתו אינה בחיות כל כך כמו בבית הכנסת. ענה לו הרבי הרש"ב, שזהו לא מפני שהוא חיצון, אלא מצד הקדושה שבבית הכנסת הגורמת לו להתפלל יותר בפנימיות ובחיות.

גם מי שניסה פעמים רבות להתפלל בכוונה ולא ראה הצלחה בזה, אין לו להתייאש. כי עצם ההתעסקות ב'עבודת התפילה' זה עבודה יקרה וחשובה, ובמיוחד בזמננו. במיוחד על פי המבואר בספר ה'תניא' (פרק כ"ח), שמי שמנסה להתפלל באמת, דווקא אז יהיו לו מניעות ועיכובים יותר, מכיוון שהיצר הרע חושש שעל ידי התפילה תתגבר הנפש האלוקית וינוצח כליל.

שמעתי מאחד, שבהיותו בחור הוא התלונן בפני המשפיע המפורסם ר' ניסן ע"ה נמנוב, שיש לו רצון חזק להתפלל ב'עבודה', אך ההצלחה בזה בורחת ממנו. ור' ניסן יעץ לו 'נסה שוב, ואם זה לא הולך, נסה פעם שניה, ואז שוב בפעם שלישית. ואף אם משהו קורה רק בפעם השלישית, שווים כל הניסיונות והמאמצים והזמן שהשקעת בזה מקודם'.

גם בימינו, ישנם הרבה חסידים שמקדישים זמן להתפלל באריכות, גם אחרי שהמניין סיים את התפילה, ובמיוחד ביום השבת, ויש לכל חסיד להתחזק בעניין זה, ובפרט בתקופה שלנו, שנמצאים ברגעים האחרונים לפי הגאולה, יש ב'עבודת התפילה' חשיבות מיוחדת.

במכתב לחסידים, שהודפס בסוף התניא (קסב, א), מדגיש אדמו"ר הזקן את חשיבות התפילה בתקופתנו, עקבתא דמשיחא ש'עיקר העבודה בעקבות משיחא היא התפילה', ולכן עלינו למלא את הוראתו של אדמו"ר הזקן, לעסוק ב'עבודת התפילה', ועל ידי זה נזכה לגאולה האמיתית והשלימה, בביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.

••

אפשר בלי תפילה באריכות?

'שאל הרש"ג: האם לימוד החסידות לבד ללא אריכות בתפילה, לא יכול להיות? והשיב: לא. בלימוד: א] אינו מרגיש את העניין שלומד.. ב] ההתפעלות אינה אלא לפי שעה, וזה לא שייך לפועל.. מה שאין כן בתפילה: א] הוא אכן מרגיש. ב] זה לא רק לפי שעה, אלא זה שייך ופועל על כל היום'.

ספר השיחות 'תורת שלום' עמוד 116

תפילה של כמה רגעים??

'בטח ידוע לו הסיפור באברך אחד שהאריך בהכנות, עד לאחר שעבר זמן קריאת שמע ותפילה לכל הדיעות, ואחר כך התחיל וסיים תפילתו במשך זמן קצר ביותר. והסבירו לו אשר בשלמא אלא המאריכים בתפילה כך וכך זמן.. אבל בשביל תפילה של איזה רגעים, מה זה עניין ההכנה של איזה שעות ובספיקות הנ"ל'.

מכתב הרבי מלך המשיח, כ"ח שבט תשט"ו

תגובות

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

הרב חיים אהרון משתפך בלבביות: אין עניין יותר מהותי ומרומם מ'עבודת התפילה' - ינסו ויווכחו

גלרייה נדירה: הרבי ביממה האחרונה לפני האירוע בכ"ז אדר

וידאו נדיר: האדמו"ר מבעלז ביחידות אצל הרבי

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

'הרבי הנהן בראשו': ממה דאג הרבי אחרי כ"ז אדר? • מיוחד

פרסום ראשון: הרבי בתפילת 'שחרית' האחרונה לפני כ"ז אדר

הוידאו המלא מכנס מושקע לחב"ד בירושלים על 'עבודת התפילה' עם זקני החסידים

מופת מרטיט: הרבי החליט על המהפיכה ברוסיה, והמשב"ק החל לרעוד..

גילוי מיוחד: איש סודו של הרבי - הרב בנימין קליין מספר על כ"ז אדר תשנ"ב

חוק 'מיהו יהודי': נאום סוער של הרב זלמן אבלסקי

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.