תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

חסידים, בואו נתפלל באריכות - כי בנפשנו הדבר! • מעורר

הרב ברוך בועז יורקוביץ' - לחלוחית גאולתית

מערכת 'לחלוחית גאולתית' מגישה התוועדות חסידית לוהטת עם הגה"ח הרב ברוך בועז שיחי' יורקוביץ' - רב קהילת חב"ד לוד ואב"ד בד"ץ 'היכל ליובאוויטש', מראשי 'מכון הלכה חב"ד' ומזקני רבני חב"ד • ממי אפשר ללמוד 'איך להתפלל'? מה המטרה של התפילה? איזה חילוק ישנו בין 'עבודת התפילה' של תורת הקבלה לשל תורת החסידות? במה אנ"ש צריכים להתאחד כולם? שייך התקשרות לרבי בלי עבודה פנימית? ומה השייכות לנושא העיקרי - קבלת פני משיח? לקריאה

היסוד של חסידות חב"ד, זה 'עבודת התפילה'. כל מי שפותח את תורת החסידות יראה בצורה הכי ברורה, את הדגש הגדול ששמים רבותינו נשיאנו כולם על העניין של 'עבודת התפילה'. בחסידות מוסבר שהתפילה זה לא רק עוד מצווה חשובה, אלא זה הבסיס העיקרי עליו עומדת על עבודת השם. כל הקשר בין היהודי לקדוש ברוך הוא, עובר דרך 'עבודת התפילה'. כמו שיש 'תורה' ו'מצוות', ואי אפשר לזה בלא זה - כך יש את 'תורת החסידות' ויש את 'מעשה החסידות' שזה 'עבודת התפילה', והם הולכים ביחד. אי אפשר רק ללמוד חסידות, בלי להתפלל באריכות וכן להיפך.

ולמה זה באמת כך? מה עושים החסידים שמתפללים באריכות שש שעות ויותר? מכוונים את פירוש המילות? או אפילו את פירוש המילות שעל פי חסידות? הם חשבו על 'מאמר' זה ועל 'מאמר' נוסף? עדיין לא מובן למה זה לוקח כל כך הרבה זמן.. אז מה באמת עושים בתפילה כל כך הרבה זמן?

רואה חסיד ש'מתפלל'? שאל אותו 'כיצד'

אז דבר ראשון, לפני שאנסה להסביר את העניין, כדאי לכל אחד לברר בעצמו על הנושא הכל כך מרכזי הזה. אם רואים חסיד שמתפלל באריכות, אפשר לפנות אליו ולשאול אותו בצורה הכי פשוטה: איך מתפללים? במה התבוננת וכיצד? וממי קיבלת הדרכה בזה? וכו'. כאשר מישהו מתפלל ב'עבודה', רואים עליו שהוא עובר איזה משהו רגשי עמוק, אבל אפשר לשאול אותו איך הוא הגיע לזה וכדומה.

אני זוכר שקהילת חב"ד במונטריאול הייתה קהילה של 'עובדים'. פשוט האווירה סבבה סביב 'עבודת התפילה'. המשפיע ר' פרץ ע"ה מוצ'קין, ר' העשל ע"ה צייטלין, ר' זלמן ע"ה מרוזוב ועוד רבים.. זו הייתה קבוצה של חבר'ה שהתפללו באמת והיו דמעות בעיניים שלהם.. 'עבודת התפילה' זה היה החיים שלהם. וגם הבחורים הושפעו מהאווירה המרוממת, והתפללו באריכות. אבל היינו יכולים 'לחלוב' אותם ולשאול איך בדיוק להתבונן וכו', ולא ניצלנו מספיק את ההזדמנות.. לכן אני ממליץ להשתדל לשמוע ולקבל הדרכות מזקני החסידים ובכלל מחסידים שמתפללים באריכות.

לדוגמא, בארץ הקודש היה את המשפיע הנודע ר' שלמה חיים ע"ה קסלמן, שתבע בצורה חזקה מאוד על העניין של 'עבודת התפילה' והדריך כל אחד בזה בצורה פרטנית. אז כדאי לגשת למושפעים והמחונכים שלו, ופשוט לשאול אותם: מה תבע ר' שלמה חיים? מה ההדרכות שלו בהתבוננות בתפילה? וכן הלאה. אני בעצמי ניגשתי לכמה וכמה מתלמידיו שהסבירו לי כיצד מתפללים. כל אחד שיודע 'להתפלל', הוא בבחינת יהלום שיכול לעזור לנו ליישם את הדבר הכי מרכזי בחסידות חב"ד ונחוץ במיוחד בדור השביעי – שזה 'עבודת התפילה'.

המטרה בתפילה – להגיע להרגשה באלוקות

פעם המשפיע ה'מקובל' ר' זאב (וולף) ע"ה גרינגלאס אמר לי, כאשר מיהרתי לסיים את לימוד החסידות בכדי לגשת לתפילה: מה איכפת לך להתחיל להתפלל לפני התפילה? שעצם העניין של לימוד החסידות, זה תפילה. ולכן מי שלומד חסידות יכול להתפלל גם מאוחר, כי הוא כבר מתפלל בלימוד החסידות.. 

ה'ווארט' הזה הוא יפה, אבל בכל אופן בתורת רבותינו נשיאנו מופיע שיש סגוליות מיוחדת דווקא בהתבוננות של התפילה. בספר 'היום יום' (כ' תמוז) מוסבר, שיש הבדל גדול בין התבוננות שאחרי הלימוד, שעוזרת להבין טוב יותר את הנלמד, לבין ההתבוננות בזמן התפילה, שהמטרה שלה היא אחרת לגמרי, להרגיש את האלוקות שבנלמד. הרעיון של ההתבוננות בתפילה, זה לא בכדי להוסיף ידע במה שחושבים, אלא 'צוטראגן צו זיך' [=להעביר את זה לעצמך]. זאת אומרת, כאשר מתחילים להתפלל 'הודו', צריך לא לומר את המילים ולחשוב על פירוש המילים של דוד המלך.. אלא להתחבר בצורה אישית לדברים: גם אני מודה להשם ומפרסם את שמו הגדול וכו'. איך זה שייך אלי.

כמו שבפרק מ"א בספר ה'תניא', אחרי ההתבוננות ב'סובב כל עלמין' ו'ממלא כל עלמין', אדמו"ר הזקן מדגיש 'והוא גם הוא מקבל עליו מלכותו', שלא מספיק להתבונן רק בעובדה שהבורא מהווה את כל העולמות, אלא איך זה שייך אלי, כיצד אני מתמסר ומקבל את מלכותו של הקדוש ברוך הוא. זה שהקדוש ברוך הוא מהווה אין ספור נבראים וכו', זה מרגש אותי? אני מרגיש ש'מלוא כל הארץ כבודו ומביט עליו ובוחן כליות ולב' ו'אהבת עולם אהבתנו'? ואיך זה משפיע עלי? מה זה אומר לי? זה העניין של ההתבוננות בתפילה, לקשר את הדברים אלי. כי התפילה היא מלשון 'הטופל כלי חרס', לחבר את עצמי עם אלוקות. שארגיש דבר אחד עם הקדוש ברוך הוא.

הרב ברוך בועז יורקוביץ' - לחלוחית גאולתית3

החידוש של התפילה החב"דית..

'עבודת התפילה' על פי דרכה של חסידות חב"ד, שונה מאוד מהתפילה על פי הקבלה וכוונות האריז"ל. החסיד ה'עובד' ר' הלל מפאריטש, היה 'מקובל' גדול מאוד לפני שנהיה לחסיד (הוא היה משתמש גם בסידור של ר' שבתי, שתלמידי הבעל שם טוב היו משתמשים בסידור הזה והיו מתפללים את כוונות האריז"ל כפי שזה מופיע שם, וגם הרבי מלך המשיח משתמש באופן גלוי בסידור זה פעמיים בשנה, ב'תקיעות' בראש השנה וב'ליל הסדר' בפסח), ומסופר עליו שהוא נכנס ל'יחידות' לאדמו"ר האמצעי וגם לאדמו"ר ה'צמח צדק', ושאל: לכאורה הביאורים בחסידות שמובאים ב'אמרי בינה' ו'פירוש המילות', זה לא אותם כוונות של כתבי האריז"ל, ובמילא מה יעשה?.

במילים אחרות, יוצאת כאן נקודה מעניינת, שההתגלות אלוקות של רשב"י והאריז"ל, זה לא בדיוק אותו דבר.. אחד מהחידושים של תורת החסידות על תורת הקבלה והסוד, שראיתי שגם בספרי ה'מקובלים' היום מתייחסים לזה בפירוש, היא העובדה שהאריז"ל דיבר בעיקר בדרגה של 'ממלא כל עלמין'. 

הרעיון של כוונות האריז"ל הוא, שבעקבות כך שהייתה 'שבירת הכלים', אז נוצר 'בלגן' בסדר ההשתלשלות, ועל ידי הכוונות של היהודי בתפילה הוא בונה לספירת ה'מלכות' פרצוף שלם מחדש, ורק כך יכול להיות האיחוד של 'פנים בפנים' עם שבעת המידות (ז"א), וכך כביכול הוא 'עוזר' לקדוש ברוך הוא להמשיך את ההשפעה לעולמות. ואילו תורת החסידות שגילה הבעל שם טוב, מדברת בעיקרה ב'סובב כל עלמין'. ואפשר לראות את החילוק הזה גם בעובדה, שמורו של האריז"ל היה אליהו הנביא, ששורשו מספירת ה'מלכות', ואילו מורו של הבעל שם טוב היה אחיה השילוני, ששורשו מ'חיה יחידה' 'סובב כל עלמין'.

וגם בשיטה של האריז"ל יש חילוק מהותי לתורת החסידות. אצל האריז"ל עיקר הכוונה של בריאת והתהוות העולמות הייתה 'בגין דישתמודעון ליה' [=כדי שיוודעו אליו], כמו שכתוב בספר ה'זוהר', לגלות את שלימות כוחותיו של הבורא. לא כל אחד יכול 'לגלות את שלימות כוחותיו', זו מדריגה נעלית שמתגלה רק אצל 'משכילים' גדולים. אך הבעל שם טוב שינה את כל הגישה, ואמר שמטרת התהוות העולמות זה כי 'נתאווה הקדוש ברוך הוא להיות לו דירה בתחתונים', כמו שאומרים חז"ל. אז בתקופת הבעל שם טוב, ה'תחתון' היו האנשים הפשוטים, אצל אדמו"ר הזקן היו ה'בעלי תשובה', ובדורנו הרבי שליט"א חידש בזה עומקים נפלאים. אבל הגישה הכללית זה שהמטרה היא גילוי אלוקות בתחתונים. ובמילא זה שייך לכל אחד ואחד, ולא רק לאנשים נעלים. אז רואים שיש שינוי מהותי גם בדרגה עליה מדברים וגם בגישה הכללית.

בנוסף לכל המוסבר עד כה, הגיעה חסידות חב"ד והוסיפה מדריגה נעלית יותר מתורת החסידות הכללית. אם בחסידות הכללית הדגש הוא על 'סובב', אז בחסידות חב"ד מודגש בעיקר העניין של 'עצמות ומהות'. ו'עצמות' זה הולך יחד עם 'ביטול', כי ה'ביטול' ממשיך את ה'עצמות'. במילא כל 'עבודת התפילה' שלנו, זה לגמרי לא אותה תפילה כמו של ה'מקובלים'.. זו תפילה אחרת לגמרי. עד כדי כך שאדמו"ר האמצעי כותב על הדרך של ה'מקובלים', ש'ניט דאס וויל דער אויבערשטער' [=לא זאת רוצה הקדוש ברוך הוא].. ובאמת ה'מקובלים' האמיתיים היום לומדים חסידות חב"ד! אני מכיר 'מקובלים' רציניים שלומדים את 'המשך תער"ב'.. כי הם מבינים שחסר להם חלקים. יש להם 'ממלא', אך חסר להם 'סובב' ו'עצמות'..

הרב ברוך בועז יורקוביץ' - לחלוחית גאולתית4

להחדיר לעצמנו את האמת כל יום

כדי להסביר את הדרך החב"דית החדשה להתעסק ב'עבודת התפילה', אדמו"ר הזקן מינה את בנו אדמו"ר האמצעי שיסביר וידריך את צעירי החסידים כיצד להתפלל באריכות. אז אדמו"ר האמצעי הוציא קונטרס מיוחד שנקרא 'עיון תפילה', שמטרתו היית להנגיש את הדרך לגשת לתפילה (ולכן הוא נכתב בשפת האידיש, שגם המון העם יוכל להבין זאת). בקונטרס הזה מבואר, שלפני הכל צריך לדעת למה ניגשים כשמתחילים להתפלל. מה המטרה של התפילה. בלי ההתבוננות בחסידות בתפילה, לא מובן מה העניין שכל יום מחדש אנחנו אומרים שהבורא גדול ורם כל כך, וכביכול 'מוחאים כפיים' לקדוש ברוך הוא.. מה זה משנה לו מה אנחנו אומרים עליו, ואיך זה משנה אותנו?

גם בהמשך הקונטרס, יש שאלות מאוד פשוטות וחזקות. לדוגמא, למה 'עבודת התפילה' נקראת 'עבודה'? ואיך על ידי התפילה מתקנים ומבררים את המידות? אז יש שם הסברים נפלאים וכדאי לכל אחד לעיין וללמוד את הדברים מבפנים, אך העיקר שמוסבר שם זה, שהמטרה של התפילה היא להתבטל מהמציאות שלנו ולהתקשר עם 'עצמות ומהות'. ההתחלה של 'עבודת התפילה', זה 'לצאת מעצמנו'. לקלוט שאין לנו מציאות אמיתית והכל זה מציאות הבורא. הכל אלוקות. 'אין עוד מלבדו'.

אבל מה לעשות שאנחנו גשמיים ומרגישים את עצמנו? לכן הגיעה התפילה, להחדיר לעצמנו בכל יום את האמת האלוקית. בלעדי התפילה, האדם מרגיש את עצמו לישות, כי זה היפך המציאות שלנו להתבטל. הקיום שלנו בנוי על הישות שלנו. ולכן צריך להתבונן בכל יום בתפילה, ולשכנע את עצמנו באמת הפשוטה שלא כל מה שמרגישים ורואים, זו האמת. מוכרח שיש משהו רוחני, שהוא מהווה ומחיה את כל הגשמיות הזאת שאנו רואים וחשים. אחרי התבוננות ושכנוע יום-יומי, מתחילים גם להתחבר ולהרגיש את העובדה הזאת.

וכמובן שיש עוד הרבה 'מאמרים' בתורת החסידות שמסבירים איך להתפלל. לדוגמא, יש גם ב'המשך תער"ב' כמה 'מאמרים' בהמשך אחד (העיקרי שבהם זה המאמר 'יהודה אתה יודוך אחיך'), שמבארים שבלילה ספירת ה'מלכות' יורדת לקליפות ולטומאה, והעבודה של היהודי בתפילתו בבוקר, זה להפריד בין את הקדושה מהקליפות.

הרב ברוך בועז יורקוביץ' - לחלוחית גאולתית5

שלבי העלייה בסולם התפילה

העבודה הזאת היא עלייה בשלבים, צעד אחר צעד. ולכן התפילה היא כמו סולם ש'מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה', כי בתפילה מתחילים מהדרגות הכי נמוכות ועולים בהדרגה במדריגות עד שמגיעים לפגישה עם 'עצמות' ב'שמונה עשרה'. זה מתחיל מ'ברכות השחר' (ובעיקר בברכה 'להבדיל בין יום ובין לילה'), וממשיך ב'קרבנות' שקודם התפילה, ש'קרבנות' זה מלשון 'קירוב הכוחות והחושים', שאז מתחילה העבודה להתקרב ולהתרומם יותר לאלוקות. אבל כל זה עדיין מקיפי, זה חלק מה'מודה אני' של הבוקר. עדיין ללא התבוננות ושכנוע הגיוני לנפש הבהמית בנכונות הדברים.

אחרי זה ניגשים לתפילה עצמה, החל מ'הודו להשם'. ש'הודו להשם' זה עדיין הודאה מקיפית, מאחר שמדברים על שם 'הוי'' שמרומם מהעולמות, אבל יש גם את ה'קראו בשמו' שזה כבר יותר ניתן להבנה, כי 'שמו' זה מורה על ספירת ה'מלכות' ששייכת לעולמות. ואז ממשיכים ל'פסוקי דזימרה', שאז מתחילה כבר ההתבוננות. 'לאסתכלא ביקרא דמלכא' [=להתבונן בגדולת ויופי המלך]. לחשוב על הביאורים בחסידות בעניין של בריאת 'יש מאין' וכו', וזה נותן את הכוח 'לזמר עריצים', שהמשמעות של 'לזמר עריצים', זה כמו שצריך לחתוך את הקוצים והענפים המיותרים שיונקים את חיותם מהעץ – בכדי שהעץ יוכל להשתמש בכוחו בצורה מושלמת בשביל לגדל את פירותיו, כך האדם צריך לצאת ממקום הקליפות שהוא נמצא ולהתבונן בריחוקו הגדול מהבורא, ועל ידי זה הוא יכול להתקדם הלאה בתפילה, להתקרב ולהתאחד עם בוראו. 

אי אפשר להתקדם כשמלוכלכים בטינופת. מוכרחים לסור ולצאת מהרע שאנו עטופים, וכך אפשרי להתכלל בטוב האלוקי. להפריד את הרע, זו עבודה גדולה. אנחנו לא מדברים פה על 'בינונים' עדיין (אך צריך לדעת שהרבי מלך המשיח אומר שכל אחד הגיע למדריגת 'בינוני' בעניינים מסויימים, וגם מחדש הרבי שאם בכל הדורות ייחלו רק ל'הלוואי בינוני', אז בדורנו כל אחד יכול להיות בדרגת 'צדיק'!), ויש לנו הרבה מה לעבוד לסור מהרע.

ואז מגיעים ל'ברכות קריאת שמע', שאז זה הזמן להתחבר לגעגועים שלנו לאלוקות והרצון שלנו להתחבר לעניינים אלוקיים. לכן אנו מתארים את השתוקקות המלאכים ודביקותם, ואז אנו שואלים את עצמנו: מה זה מדבר עלי? כשמתבוננים בחיות הגדולה של המלאכים להתעצם עם הבורא, זה מעורר תנועה של געגועים שאני רוצה להידבק בקדוש ברוך הוא. מרגישים אהבה אמיתית מלאת חיות ו'ברען' לאלוקות. ואז פתאום האדם משתנה. הוא קולט באיזה עולם נמוך הוא נמצא ובאלו שטויות הוא מונח, והוא מתחיל לשאוף לדברים אלוקיים נעלים וטובים. הוא מבין שהוא צריך להתייגע ולהתקדם לכיוון הזה.

הרב ברוך בועז יורקוביץ' - לחלוחית גאולתית6

עיקר התפילה להגיע ל'אהבה ויראה'

מוסבר לא אחת בתורת החסידות, שעיקר מטרת התפילה היא להגיע לרגשות של 'אהבה ויראה' אלוקיים, ובכך לממש את המצווה של 'ואהבת'. עיקר 'עבודת התפילה' זה ב'קריאת שמע'. אז יש את ההתבוננות ב'יחודא עילאה' ב'שמע ישראל', שאז צריך 'למסור נפשו באחד' ולהיות מנותק לגמרי מענייני העולם ולדבוק בהשם בכל יכולתו, אך צריך לראות שזה לא יישאר רק ב'עליונים' אלא להוריד זאת ל'תחתונים', וזאת באמצעות ההתבוננות ב'יחודא תתאה' ב'ברוך שם' וההמשך לאחר מכן, שה'ואהבת' ה'גדפין' שהם ה'אהבה ויראה', יגיעו לקיום המצוות, 'והיו הדברים האלה'. כי המטרה היא 'דירה בתחתונים'. החלק הזה של התפילה, זו הנקודה העיקרית של התפילה.

אחרי זה יש את ההמשך של 'שמונה עשרה', שאז עומדים 'כעבדא קמי'ה מרי'ה' [=כעבד לפני אדונו]. אנחנו לא כל כך מכירים את המושג של 'אדון', אבל זה מישהו כזה שיכול לעשות בך ככל העולה על רצונו.. אין לך שום מציאות לידו.. ואז האדם כלי לבקש את צרכיו מהקדוש ברוך הוא, וגם אז חסידות מסבירה שהאדם לא מבקש את הצרכים שלו, אלא את הצרכים של כלל נשמות ישראל (כמו שמבואר בפרק מ"א ב'תניא'). כי כשאתה והבורא זה דבר אחד ואין לך מציאות, אז גם אין לך מבוקש.. 'אני' כבר לא 'אני', 'אני' זה 'אלוקות'.. אין לי רצונות.. בהמשך ל'שמונה עשרה' זה ה'תחנון', שזה המדריגה הכי גבוהה בתפילה, שלכן נופלים על הפנים משום שמגיעים אז במסירות נפש ל'עצמות ומהות' ממש.

כעת מתחילה הירידה וההמשכה של הגילויים הנפלאים שהיו בדרגות הכי נעלות, לעבודת השם בעולם הזה. 'אשרי' ו'ובא לציון' זה תחילת הירידה (והם כנגד 'ברכות קריאת שמע' שיש בהם גם 'קדושה'), 'היום יום' (כנגד 'פסוקי דזימרה'), ואז מגיעים לשיא הירידה ב'אין כאלוקינו' (שכנגד 'הודו להשם'). 'עלינו לשבח', זה כבר עניין אחר, שאחרי שהמשכנו גילוי אלוקות כה נעלה, אנו חוששים שהקליפות יינקו חיות משם, ולכן אנו אומרים 'שהם משתחווים להבל ולריק.. אמת מלכנו אפס זולתו', כדי לבטא שאין בכלל מציאות לקליפות ובמילא אין למי לתת את הגילויים הנעלים שישתמשו לטומאה. 'עלינו' זה כמו החתימה, לשמור שההמשכה לא תלך לשום מקום אחר לבד הקדושה.

כולם צריכים להתאחד בעניין של תפילה באריכות

חסידים, מ'דארף דאוונען [=צריכים להתפלל]! התפילה זה דבר כל כך חשוב. כל 'עבודת התפילה', זה שהאדם צריך 'לצאת מעצמו'. ולכן התפילה גורמת לבירור ותיקון המידות. כי בתפילה, האדם גילה את האמת שלו. שהוא בעצם טוב. ועכשיו הוא רוצה ליישם זאת בחיים שלו. היסוד של כל המידות הרעות, זה הישות והגאווה. וכאשר אדם מתפלל, הוא מגיע ל'ביטול' ובמילא הוא מברר ומתקן את מידותיו. 

העיקר של התפילה, זה שהאדם ישנה את עצמו. שהחסיד יתקן את מידותיו. זה העיקר. כדי שלא יהיה כעס ועצבות וכל המידות הרעות, זה רק על ידי 'עבודת התפילה'! בתפילה האדם מתבונן ומחדיר לעצמו ש'שיוויתי השם לנגדי תמיד', במילא כל החיים אחרים לגמרי. אחרי שמתפללים כמו חסיד, כשהולכים ברחוב רואים ומרגישים 'השגחה פרטית' בכל דבר ודבר. מרגישים את הרבי כל הזמן. חיים 'משיח' בצורה אמיתית. מרגישים אלוקות בפשטות.

צריך להתרגל שאחרי כל פעם שלומדים 'מאמר', צריך לעצור ולחשוב: איך זה שייך אלי? איך הרגש שמתואר ב'מאמר' נוגע אלי? אני מסכים ומתחבר לדברים? שחושבים על זה ברצינות, לאט לאט זה גורם רצון ומשיכה לממש את זה באמת. דבר כל כך חשוב ומרכזי בחיים של יהודי וחסיד, ברור שהוא שייך ונדרש מכל אחד ואחד. זה לא איזה עניין של אנשים נעלים או בחורים צעירים, כל האברכים ואנ"ש מכל הסוגים צריכים להתאחד בעניין של תפילה באריכות. זה ממש יסוד החסידות ויסוד להצלחה בעבודת השם. בטוח שזה שייך לכל אחד, ולא רק 'שייך', זה היסוד של הכל.

זה נושא שצריך לעורר עניין וחשיבות אצל כל אחד. שזה יהיה נוגע לכל אחד לדעת 'איך מתפללים'. לפתוח ספרי חסידות וללמוד על התפילה. אני בעצמי מידי פעם כשאני רוצה ללמוד שוב על העניין של 'עבודת התפילה', אני לוקח את ספרי ה'תורה אור' וה'ליקוטי תורה' ופותח ב'מפתח עניינים' בסוף הספר על המושג 'תפילה', וגם ב'ספר הליקוטים' של אדמו"ר 'הצמח צדק', וכך אני לומד על הנושא. והאמת היא שלא חסר לנו בכלל מה ללמוד, יש לנו שפע עצום של חסידות על העניין של תפילה. גם במאמרים של הרבי שליט"א (בפרט בשנים הראשונות), מוסברים הדברים בצורה נפלאה.

הנקודה העיקרית היא, שצריכים לדעת ש'עבודת התפילה' זה בנפשנו. זה לא 'עוד משהו', שאם אני יודע זה נחמד, ואם לא – אז לא.. זה עיקר העבודה! בלי 'עבודת התפילה' חיים בחושך. מוכרחים להתפלל באריכות. בלי 'עבודת התפילה', כלום לא זז. נשארים אותו דבר. אותה בהמה. לא גדלים.

הרב ברוך בועז יורקוביץ' - לחלוחית גאולתית7

לא שייך 'התקשרות' בלי 'עבודת התפילה'!

בלי תפילה, גם אין התקשרות לרבי מלך המשיח. מישהו פעם אמר לי שהוא אוהב את הרבי, אז שאלתי אותו: אתה אוהב את אשתך, אוהב את הרכב שלך, אוהב את העבודה שלך, ובאותה קטגורייה אתה אוהב את הרבי?! אתה מבין שזה לא הולך ביחד (כמו שמוסבר בפרק מ"ט ב'תניא')?.. טוב, אז אולי זה דרגה קצת גבוהה וצריכים לעבוד כדי להגיע לזה, אבל לכל הפחות צריך שהחיות וה'ברען' יהיו לאלוקות, ובלי 'עבודת התפילה' זה פשוט לא שייך!

בלי 'עבודת התפילה' לא שייך 'התקשרות'! כי בלי תפילה, נשארים גסים ולא נעשים יותר עדינים. אם חושבים על עצמנו ועל הרצונות והתאוות שלנו, זה הפוך לגמרי מ'ביטול'. אם רוצים רבי, אם רוצים 'עצמות', חייבים להתפלל באריכות! בלי ה'ביטול' שנוצר בתפילה, זה פשוט לא הולך.. אמנם הרבי אוהב אותנו כמו שאנחנו, אבל אם רוצים להעמיק את הקשר עם הרבי בצורה אמיתית – צריך 'להתפלל'. 'עבודת התפילה' זה היסוד להכל. התפילה זה יסוד ההתקשרות לרבי מלך המשיח.

בכל דבר יש את המוחין (חב"ד), המידות (חג"ת) והמעשה (נה"י). אז אם רוצים 'התקשרות', לא מספיק רק לעשות (מעשה) את מה שהרבי דורש, צריך להתחבר לדברים (בשכל ומידות). כמו שאדמו"ר הזקן אומר ש'מצווה בלא כוונה כגוף בלא נשמה'. לכאורה כתוב ש'המעשה הוא העיקר'? זה נכון, אבל כאשר ל'מעשה' (גוף) יש מוחין ומידות (נשמה), זה 'מעשה' אחר לגמרי!

כאשר רק מבצעים את ההוראות של הרבי בצורה טכנית, אז מוסרים את הידיים והרגליים לרבי. הראש שלו יכול להיות עסוק בשטויות, והרגש שלו יכול להיות שקוע בהנחות העולם הזה. אז הוא מסר את הידיים. לא מזלזלים בזה, אבל הוא לא מסר את 'עצמו'. איפה הוא מונח? איפה הלב שלו? ממה הוא מתרגש? מאכילת 'שוקולד' טעים?.. הוא השאיר לעצמו את ה'מוחין' שיחשוב לעצמו שטויות, הוא השאיר לעצמו את הרגש שלו להנות מהרכב שלו וכל שאר הבלי העולם..

אבל כשמתעסקים גם ב'עבודת התפילה', מוסרים לרבי גם את המוחין והמידות, מתמסרים בכל המציאות שלנו ועם כל הכוחות! התמסרות של 'נפש רוח נשמה חיה יחידה', היא התמסרות מוחלטת. וזה שייך רק על ידי 'עבודת התפילה'. אחרת זה נשאר התמסרות חלקית. זו 'התקשרות' חלשה.. כמו שלא שייך 'גוף' בלי 'נשמה', כך לא שייך 'התקשרות' בלי 'עבודת התפילה'!

הרבי מלך המשיח כותב באחד המכתבים, ש'האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב', במילא שהאדם יסתכל על אחרים כמו שהקדוש ברוך הוא מסתכל עליהם, ויש 'חזקה' שהם טובים ויותר טובים ממני, שהרי אני מבין את האמת ולמרות זאת עושה הפוך מהאמת – אבל השני אולי בכלל לא יודע את האמת וכו'. הגישה הזאת שייכת רק כשמתפללים. כל ה'איידלקייט' והעדינות מגיעה רק מ'עבודת התפילה'.

הרב ברוך בועז יורקוביץ' - לחלוחית גאולתית2

מה יותר 'משיח' מתפילה?

כל העניין של 'עבודת התפילה' זה דבר אחד עם העניין של 'משיח'. מה זה 'משיח'? חטיף שוקולד טעים? 'משיח' זה גילוי ה'יחידה', ו'עבודת התפילה' מגלה את ה'יחידה'! אז מה יותר 'משיח' מתפילה באריכות? 'עבודת התפילה' זה משיח! 'משיח' זה גילוי 'עצמות ומהות', ועל ידי התפילה מתקשרים ב'עצמות'. מי שחי עם גילוי ה'יחידה', אין לו מציאות משל עצמו, הוא בטל לגמרי ומאוחד עם הבורא, וזה עניינה של התפילה שנהיה ב'ביטול' ונתאחד עם הבורא. שנהיה חלק מ'עצמות'. 

וכמו שמוסבר בחסידות שכדי לצאת מגלות פנימי לגאולה פרטית, זה על ידי 'עבודת התפילה'. אותו דבר זה בעניין של 'קבלת המלכות'. מה זה 'קבלת המלכות'? זה עבודה. שאתה מוותר על המציאות שלך ומתמסר למלך. שאתה 'יוצא מעצמך' ומתחבר למציאות האלוקית. זה תפילה וזה משיח. במילים הכי פשוטות: ההתעסקות ב'עבודת התפילה' זה לגמרי עניינו של 'משיח'.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

מדוע חיפש הרבי בחור שלא נוכח בליל הסדר של הבחורים? • הרב שלמה זרחי מספר

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

מרגש: איך הרבי מתפלל ב'עבודה'? • תיאור ליל הסדר עם הרבי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

מיוחד: הרב גופין התעורר מההתוועדות של ארגון 'לחלוחית גאולתית'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הרבי בבכי נוראי: בלי 'אתכפיא' - כיצד הוא שייך לקדוש ברוך הוא? • יומן מרתק

הכוחות העצומים לשפיכת הנפש: מגזין מורחב וחגיגי לי"א ניסן

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.