תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

נחשפה התוועדות מר' שלמה חיים: 'להרבות בשמחה'? דורש עבודה פנימית

בהמשך ליום ה'יארצייט' של המשפיע הנודע הרב משה מרדכי ארנשטיין ע"ה בי"א אדר, צוות ארגון 'לחלוחית גאולתית' גאה להגיש רשימה אישית נדירה שכתב הרב ארנשטיין, של סיכום הדברים ששמע מאת משפיעו הדגול הרב שלמה חיים קסלמן ע"ה, בהתוועדות 'שבת מברכים' חודש אדר א' תשכ"ז, בקשר לדרך הנכונה להרבות בשמחה בחודש אדר - בדרכי עבודת השם הפנימית • כמה פעמים צריך ללמוד 'מאמר' חסידות? כיצד נחשב מי שלא מתבונן באחדות השם? למה חייבים לעשות 'אתכפיא' ושבירת הרצונות? מהי התקשרות אמיתית לרבי מלך המשיח? ומהו המינימום האנושי שנדרש בעת התפילה? • להתוועדות המלאה

•••

 ☚ רשימה אישית נדירה: הרב ארנשטיין מתאר התוועדות של ר' שלמה חיים קסלמן 

התוועדות שבת פרשת 'משפטים' - שבת מברכים חודש אדר א' תשכ"ז

א. השבת היא שבת מברכים של אדר, 'משנכנס אדר מרבים בשמחה', וצריכים להבין מהות שמחה זו. שבוודאי אי אפשר לומר שהיא שמחה מצד גשמיות אכילה וכו' כי זה דבר הווה ונפסד ומאוס [וגם נקרא מוות ורע וכו'], וידוע מחסידים של אדמו"ר הזקן שביחידות הראשונה הסכימו שמה שרוצים לא יאכלו, וידוע המאמר באידיש שמה שאסור אסור, ומה שמותר לא צריך וכו'. 

וסיפר מהרבי הקודם שפגש פעם [בצעירותו אחרי החתונה קודם שנהיה רבי], באדם עשיר שההצלחה האירה לו ושאל אותו אם הולך אצלו טוב, והאדם ההוא השיב לו שכן וכו', ואמר לו הרבי שבדורות הראשונים היו כותבים [על החפצים] את האותיות ג' ז' י', כלומר גם זה יעבור, שגלגל חוזר בעולם ולעשיר אין מה לשמוח כי הוא יהיה עני, ולעני אין מה להתעצב כי הוא יתעשר, ואדרבה העשיר צריך להתעצב מהמצב העתיד והעני לשמוח. 

גם סיפר מר' מיכאל אופוצקר [מהחסידים הגדולים של כבוד קדושת אדמו"ר הזקן], שהיה מאוד עני והיה לו הרבה בנות להשיא, וכל פעם שהיה צריך להשיא בת היה נוסע לאחיו שהיה גביר ועשיר גדול ומבקש ממנו כסף לחתונה. וכשהיה צריך להשיא את הבת האחרונה ואחיו ידע שזוהי הפעם האחרונה שהוא בא אליו, וייתכן שהוא לא יראה אותו כל החיים שלו ולכן הוא עיכב אותו ועשה לו סעודה גדולה. ולמחרת הראה לו את כל עשרו [כדי לעכבו מה שיותר]. 

ואמר לו אחיו העני שישנה חיה שהיא שקועה בזבל עד חוטמה ומאוד נהנית מזה, והיא מקווה שיכסו אותה בזבל עד למעלה מהראש שלה, וככה זה ששקוע בעשירות שכל כך זה מאוס. וגם סיפר מה שמסופר ב'קובץ מכתבים' המצורף לתהילים במכתבו של כבוד קדושת אדמו"ר הריי"צ מט"ו טבת תש"ג, על החילוק לשם מה אוכל יהודי ואפילו פשוט ולשם מה אוכל גוי. עיין שם. ואם כן וודאי שהשמחה היא לא מגשמיות וכו'.

'רוח האדם היא העולה למעלה ורוח הבהמה היא היורדת למטה': האדם מצד הרוח הוא בחיר הנבראים ותכליתו לקיים תורה ומצוות. וכמו שכתוב 'אלה תולדות השמים והארץ - אלה בזכות מי נבראו ובזכות מי הם קיימים בזכות, אלה שמות בני ישראל ואלה בזכות וכו' בזכות אלה העדות'. ולשם כך הוא נברא שיקיים תורה ומצוות ומצד החומר שלו אין למטה הימנו. 

וכמו שכתוב בתניא פרק כ"ד, אפילו יתוש שהיא הקליפה היותר תחתונה חשובה מהאדם, וענין הבעלי חיים לשאוף לדברים הפחותים מהם וכשהאדם נמשך לדברים הפחותים הרי הוא גרוע יותר מכלב, שהם לא עוברים על רצון בוראם ולא מתאווים לדברים שאין צריך לאכול [רק על דרך משל העשבים שלהם - ולא אווזים צלויים], ואסור להתקשר לאוכל רק מה שצריך כמו שיתבאר אם ירצה השם. 

ואם כן בוודאי זה לא ענין השמחה אלא דווקא בתורה ומצוות. וכנזכר לעיל בשם המדרש על פסוק 'אלה תולדות וכו'' ואיך ישמח מי שאינו מחזיק בכלום, אלא יעשה כעת החלטה ב'שבת מברכים' שיש לה שייכות לכל החודש, ויהיה אחרת ועל ידי כך יהיה ענין השמחה.

 ☚ בתפוצה של אלפי עותקים: כתבה על הרב ארנשטיין בעיתון 'כפר חב"ד' 

ב. מבואר ב'תורה אור' פרשת משפטים דיבור המתחיל 'לא תהיה משכילה', שישנו ענין של ארצות החיים. כמו שבגשמיות על ידי חרישה ואחר כך זריעה, על ידי זה - באמצעות כוח האין סוף המלובש בכוח הצומח - נהיה צמיחה, אותו הדבר ברוחניות, נמשך מארצות החיים אהבה ויראה, דווקא כשיש חרישה וזריעה, ודווקא כשיודע שזה לא בא מצדו כלל, אלא האהבה ויראה הם מתנה מארצות החיים ולא בגלל עבודתו. 

ואם יחשוב שזה בגלל עבודתו 'מארצך' - אז ישנו הענין של 'משכילה', שיולדת וקוברת או עקרה שאין לה כלום [פירוש אהבה זה בן על שם 'זכר חסדו' וחסד זה אהבה, ויראה - בת - 'אשה יראת השם]. והסיבה לזה - מארצך - שחושב שזה על ידי עבודתו, ולכן האהבה ויראה חולפים ועוברים - והעצה לזה יתבאר אחר כך בעזרת השם - אלא צריך להיות 'ועבדתם את ה' אלוקיכם'. 

ולכאורה מהו ענין העבודה, וכמו שכתוב 'אם צדקת מה תתן לו ורבו פשעיך מה תעשה לו מה מידך יקח' [לעצם השאלה יש לומר שהקדוש ברוך הוא השפיל עצמו שכביכול יתפעל ממעשה התחתונים וכו', ועיין בהתחלת דיבור המתחיל בריש הורמניתא תרצ"ה, וכאן הוא רוצה להסביר את הפסוק] אלא הוי' זה על שם שהוא היה הווה ויהיה כאחד, להמשיך את זה שיהיה אלוקיך, שלך, מושג. כלומר שצריך להתבונן באחדות הוי'. 

וידוע משה שכתב כבוד קדושת אדמו"ר האמצעי בהקדמה ל'אמרי בינה', שמי שלא מניח תפילין אומרת הגמרא שהוא פושע ישראל בגופו, ומי שאינו מתבונן באחדות ה' הוא פושע ישראל בנשמתו - והדורות הראשונים לא היו צריכים לזה מצד שהיו להם נשמות גבוהות, וכמו שרואים שכל דור נוספים חומרות וצריך לקיימם. וממתנגד שאינו יודע לא דורשים, אבל אנחנו שיש לנו חסידות וכל ענינה של החסידות היא עבודה פנימית, וודאי שצריך לעשות. 

וזה נדרש מאיתנו וענינה של הישיבה וכוונת הרבי הרש"ב מייסד הישיבה, היא לא להוציא למדנים בנגלה ולא משכילים בחסידות [כי אין חילוק מצד מצוות לימוד התורה], אלא ללמוד תורה ביראת שמיים. ואיך מגיעים לזה? על ידי עבודה פנימית שזה ענין החסידות. מי שהוא אינו חסיד לא דורשים ממנו יותר מקיום תורה ומצוות, אבל על פי החסידות, שכל דבר הינו נתפס בצורה יותר עדינה ונעלית, וכמו שעל פי החסידות אפילו מי שעובר על איסור קל של דברי סופרים נקרא רשע, מה שאין כן על פי נגלה שרוב זכויות הוא צדיק - מאיתנו נדרש. ונחזור ל'תורה אור'.

 ☚ העבודה הפנימית היא נצחית: התוועדות אותנטית נדירה של הרב משה ארנשטיין 

ויש עוד בחינה לא שיולדת וקוברת, כלומר שההשפעה מגיעה ללב ועוברת, אלא עוד יותר גרוע עקרה שענינה טמטום המוח רחמנא ליצלן, שאפילו המוח אינו משיג השגות אלוקיות. והעצה לזה שהנה אמרו 'כלי ריקן מחזיק מלא אינו מחזיק', שישבור ויבטש את עצמו כמו שעושים ממתכת כלי, דופקים אותו עד שיהיה בית קיבול. וכמו שכתוב בתניא פרק כ"ט 'גופא דלא סליק ביה נהורא דנשמתא מבטשין ליה', שיעשה 'אתכפיות' - ועיין היטב בזה הפרק ובביאור שלו שאכתוב בעזרת השם - ועל ידי שישבור את ליבו יהיה כלי לאלוקות והשכינה. 

מבואר ב'תניא' באגרת התשובה פרק ז', שבדורותינו אלה שאין כוח להתענות, עיקר שבירת הלב על ידי התבוננות, ומעט מזער על ידי סיגופים וביטושים. ושואלים מדוע צריך את המעט מזעיר והתשובה, שבלי זה ההתבוננות לא תפעל? כי הוא יכול להתבונן מה שגרם על ידי עוונותיו - תניא פרק כ"ט אגרת התשובה פרק ז' - וזה לא יכאב לו ולא יקיים אחר כך את ההסכם שעושה בנפשו, כי הוא אינו שבור. ולכן ההקדמה להתבוננות צריכה להיות שבירה. ועד מתי ישבור את עצמו, אומר הרבי הרש"ב בדיבור המתחיל 'ועשית ציץ' עת"ר, עד שיהיה נוגע לו ריחוקו מאלקות [ועיין קונטרס התפילה פרק י"ב].

וממילא יוציא לפועל את ההסכמים שלו וצריך להתרחק מאוד מהתאוות. וכנזכר לעיל בשיחה א' וצריך לאכול רק מה שנדרש לבריאות הגוף ולא יותר, ולא ידבר דברים בטלים וכשיש משהוא להוסיף - שישתוק, ואפילו אם זה לא רכילות ולשון הרע רחמנא ליצלן, אלא סתם שיחה נאה [תניא פרק ל'], וכששואלים שיענה בקיצור אבל לא להתחיל לדבר. וכשרוצה להסתכל אפילו בדבר המותר, שישבור עצמו ולא יסתכל, ואם יכפה עצמו ולא יחשוב מחשבות זרות [שהם מטמאים את הנפש ומלבישים אותה בלבוש טומאה מראשה ועד רגלה רחמנא ליצלן - 'ליקוטי תורה' סוף פרשת 'שלח' דיבור המתחיל 'וישלח יהושע']. 

וצריך להיות שבירה, שנוגע לשמירת הסדרים שישן מוקדם ויקום מוקדם וכו' וכמו שיתבאר בעזרת השם, ועל ידי זה יהיה כלי לחשבון הנפש שזה יגע לו ויוכל אפילו לבכות. וגם דיבר על מה שכתוב ב'תניא' פרק י"ז, אם לא מי שהוא רשע באמת וכו', ואי אפשר לעשות תשובה אלא על ידי שישבור קודם את המסך הברזל. ועל ידי קיום ההסכמים שבקריאת שמע וכו' ותורה ומצוות, יהיה ענין השמחה - שכך צריך להיות 'משנכנס אדר מרבים בשמחה'.

 ☚ הרב ארנשטיין מספר: כך הסביר ר' שלמה חיים על התקשרות לרבי 

ג'-ד'. מבואר בחסידות שיש נשמות שהם מבחינת 'זרע אדם', ויש מבחינת 'זרע בהמה' נשמות דאצילות הם בבחינת 'אדם' ונשמות דבי"ע הם בבחינת 'בהמה' [ואנחנו, וכו'.. בהמה שבבהמה] וכל דור ישנו משה רבינו שענינו להמשיך 'דעת' [עיין תניא פרק מ"ב] בעיקר לנשמות שבבחינת 'זרע בהמה', ומשה רבינו הוא הראש והמוח שבדור [עיין תניא פרק ב' ובביאור עליו], וכמו שהמוח נותן חיות לכל האברים ואפילו לציפורן, אותו הדבר מי שקשור לרבי - אפילו אם הוא במדרגה של רגל וכו', מקבל יניקה וחיות מהמוח, אבל דווקא כשקשורים.. 

ואיך נהיים מקושרים? לא על ידי זה שאומרים שמחזיק מהרבי יותר ממשה רבינו וכו', אלא על ידי שמקיימים מה שהוא רוצה בבוקר, כשמתחיל הסדר כמעט אף אחד עדיין אינו יושב ולומד.. והרבי רוצה שילמדו, וזה חרפה ובושה. ויש שבאים בשבע וחצי או שמונה, וגם מה ש'לומדים' - הם אינם יודעים, לא חוזרים מספיק. 

וידוע מהרבי הקודם, שבפסח הראשון כשהתחיל ללמוד חסידות, אביו הרבי הרש"ב אמר לו, שיותר טוב שילמד מאמר אחד 42 פעמים, ממה שילמדו באותו זמן 42 מאמרים. והרבי הקודם היה לו ראש הרבה יותר טוב מאיתנו, ומה שלמד בפעם הראשונה ידע יותר טוב ממה שאנחנו לומדים בפעם ה-42, וגם הוא לא היה שייך לשכחה, ואף על פי כן וכל שכן שאנחנו בוודאי ובוודאי שצריכים לחזור על דבר אחד עשרות פעמים. 

צריך לבוא לסדר בזמן וללמוד חסידות כדבעי. ואלה שמאחרים, מדוע הם מאחרים? כי הולכים לישון מאוחר. ומה הם עושים כל כך מאוחר בלילה - מבטלים את הזמן, וזה עוולה גדולה. וגם אלו שלומדים, הרי כבר דובר פעם שגדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה, והלימוד בשעת הסדר חשוב הרבה יותר, ובפרט שהרבי תובע. וצריכים לעשות 'אתכפיא' וללכת לישון מוקדם, ואחר כך לקום מוקדם, ועל ידי זה מקושרים לרבי. 

מי שמקושר לרבי הרי יש לו חיות, ואם כן אם היינו מקושרים היה לנו חיות של קדושה מהרבי, והיינו יושבים ולומדים נגלה, חסידות וכו'. יש השואלים מדוע אין חיות? התשובה היא פשוטה, לא עושים. קודם שיעשו וילמדו טוב וישמרו על הסדרים, ואחר כך שבוע שבועיים שלוש בוודאי שיהיה חיות. יש כאלו שכמו מיואשים בעצמם ולא עושים כלום כי אין חשק לעשות, כשיהיו 'מקושרים' ויעשו בקבלת עול, אחר כך יהיה חיות וחשק. 

והתפילה לא דורשים מאיתנו הרבה, אלא שנתפלל כמו בני אדם. שנשב על מקום אחד ולא נרוץ אנא ואנא, ולכוון בטוב פירוש המילות, להתחיל עם החזן ולגמור איתו, גם לחשוב לפני כן פרק 'תניא', מה טוב. אבל לא לדבר ואחר כך לבוא ב-3:30 ואז להתחיל קורבנות או להניח תפילין. מה דורשים מאיתנו? 'מדרגות'?! 'אהבה ויראה'?!.. רק שנתפלל כמו שדורשים מילד בן 12 ומבעל עגלה פשוט שבפשוטים. וכי הרבי אינו תובע את זה?

 ☚  האזינו: התוועדות מיוחדת עם הרב ארנשטיין על עבודת השם פנימית 

אם פעם היו שהתפללו שש או 8 שעות, עכשיו אי אפשר ולא כל אחד שייך לזה. אבל מה דורשים מאיתנו? אפילו לדעת אלו שאומרים שעבודת התפילה באריכות ההתבוננות אינו נדרש, אבל להתפלל כמו בן אדם וודאי צריך. ועל ידי רגילות לכוון בטוב פירוש המילות, יהיה אפשר להגיע אחר כך ליותר גבוה ולהיות שייכים קצת להתבוננות. אבל קודם צריך להתרגל לחשוב, ועל ידי שהאדם עובד על עצמו קצת, עוזרים לו מהשמים הרבה, וכמאמר 'המקדש עצמו מעט מלמטה מקדשין אותו הרבה מלמעלה'. 

וכמאמר דרבי חנינא בן דוסא שרצה להעלות אבן גדולה לירושלים, ונתן אצבעו עליה והמלאכים הביאו אותו לירושלים עם האבן, כי משהו צריך לעשות. וכמאמר 'פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח כחודו של אולם', ועל ידי קצת 'עבודה' - יש הרבה סייעתא דשמיא. 

הרבי אמר לרב מאיר גרוזמן ב'יחידות': בקשר להתקשרות אלי, שילמדו בטוב נגלה וחסידות וכו', והזכיר ז' לשונות של רצון, עז, חזק, גדול, וכו' - ומי שאינו שומר את הסדרים ואינו מתפלל כמו בן אדם, איך יש לו עזות לומר שהוא מקושר לרבי?! מדוע לא שומרים על הסדרים, כי חושבים שהמשגיח אינו מרגיש. כי קשה להבחין אם בחור יוצא או מבטל חצי שעה. אבל מצד ההתקשרות לרבי, צריך לשמור על הסדר ולא לבטל. אם נתקשר לרבי ונמלא את רצונותיו, בוודאי שלא נהיה בעצבות ויאוש רחמנא ליצלן, אלא בחיות דקדושה שהרבי משפיע ונהיה בשמחה וטוב לבב.

ה. מאמר דיבור המתחיל 'אתה אחד ושמך אחד' בספר המאמרים תש"ב.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.