תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודי יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

רשימה אישית נדירה: הרב ארנשטיין מתאר התוועדות של ר' שלמה חיים קסלמן

מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' גאה להגיש רשימה אישית נדירה שכתב בימי בחרותו הגה"ח הרב משה מרדכי ארנשטיין ע"ה - ששימש כמשפיע ראשי של ישיבת 'חסידי חב"ד ליובאוויטש' בצפת, ובה הוא מתאר ומסכם בלשונו הייחודית את דבריו של המשפיע הנודע הגה"ח הרב שלמה חיים קסלמן ע"ה, מתוך התוועדות ביום שבת קודש י"ז אייר וממוצאי ל"ג בעומר בשנת תשכ"ז  התוועדויות אלו התקיימו ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת' ששת הימים' כאשר היה מתח עצום בארץ ישראל והמשפיע ר' שלמה חיים עוסק בעניני דיומא בהסתכלות פנימית, כאשר בין הדברים מעורר המשפיע הנודע על חשיבות ההעמקה בחסידות ושולל את ההתעסקות ב'פוליטיקה' וחדשות • מוגש לרגל יום ה'יארצייט' של הרב ארנשטיין בי"א אדר לכתבה המלאה

•••

 ☚ העבודה הפנימית היא נצחית: התוועדות אותנטית נדירה של הרב משה ארנשטיין 

מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' גאה להגיש רשימה אישית שכתב בימי בחרותו הגה"ח הרב משה מרדכי ארנשטיין ע"ה - ששימש כמשפיע ראשי של ישיבת 'חסידי חב"ד ליובאוויטש' בצפת, ובה הוא מתאר ומסכם בלשונו הייחודית את דבריו של המשפיע הנודע הגה"ח הרב שלמה חיים קסלמן ע"ה, מתוך התוועדות ביום שבת קודש י"ז אייר וממוצאי ל"ג בעומר בשנת תשכ"ז. 

התוועדויות אלו התקיימו ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת' ששת הימים' כאשר היה מתח עצום בארץ ישראל והמשפיע ר' שלמה חיים עוסק בעניני דיומא בהסתכלות פנימית, כאשר בין הדברים מעורר המשפיע הנודע על חשיבות ההעמקה בחסידות ושולל את ההתעסקות ב'פוליטיקה' וחדשות.

לרשימה המלאה:

בס"ד יום שישי כ"ג אייר, ל"ח לעומר [תשכ"ז].

החילוק בין ל"ג בעומר לשבועות 

מבואר בהמשך תרס"ו סוף דיבור המתחיל 'וספרתם לכם' דענין ל"ג בעומר הוא חג השבועות של פנימיות התורה, שידוע שיש ל"ב נתיבות חכמה וספירת העומר ענינה להמשיך גילוי אור אור אין סוף, אחרי שעברו ל"ב ימים הייתי חושב שהגילוי אור של 'חכמה' הסתיים. אבל באמת אינו כן, דל"ג בעומר הוא התחברות 'חכמה עילאה' ב'חכמה תתאה', ואם כן גם אז מאיר חכמה וממילא נמשך אחר כך כל ימי הספירה, וההתחברות היא בכוח עליון שענינו הוא 'חכמה סתימאה' שזהו שורש פנימיות התורה, ולהיות דמאירה אז 'חכמה סתימאה' לכן הוא חג השבועות של פנימיות התורה. 

ולכן ההילולא של רשב"י היא בל"ג בעומר, שידוע שתלמידי רבי עקיבא ורבי שמעון בר יוחאי בתוכם היו מקור התורה שעל ידם הוחזרה התורה לישראל וכולם היו מקור התורה הנגלית, והרשב"י להיות נשמתו באצילות, בחינת 'בן שרואה את כל גנזי אביו', לכן היה מקור פנימיות התורה, ולכן הסתלק בל"ג בעומר להיות שאז מאיר חכמה סתימאה, וההסתלקות היא תכלית העליה שאז מאיר אור עצמי ביותר, וכמו ששבועות הוא יום חתונתו מתן תורה של גליא שבתורה כך ל"ג [בעומר] שאז מאיר 'חכמה סתימאה' שורש פנימיות התורה וההסתלקות דרשב"י שזוהי תכלית העליה שהרשב"י גילה את פנימיות התורה, ולכן ל"ג בעומר הוא חג השבועות של פנימיות התורה.

 ☚ תכלית לימוד החסידות - להתפלל באריכות • התוועדות עם הרב ארנשטיין 

גליא שבתורה ופנימיות התורה - מה בא קודם? 

לכאורה מדוע חג השבועות של פנימיות התורה קודם לחג השבועות של גליא דתורה, הרי הסדר הוא שקודם היה גליא שבתורה ואחר כך התגלה פנימיות התורה, ומדוע חג השבועות של פנימיות התורה קודם? אלא שהכל בא כאן למטה כפי שזה למעלה, וכידוע מאחיו של הרבי הרש"ב נשמתו עדן שסיפר פעם בהתפעלות שהרופאים גילו גיד במוח שמסייע להעמקה וזכרון, וכשמעמיקים - הגיד מתכווץ, וכשנזכרים - הגיד מתרומם.

והרבי ניגש והוציא ספר קטן מכבוד קדושת אדמו"ר האמצעי שכך כתוב שם. וכשהשתומם אחיו של הרבי באומרו האם אדמו"ר האמצעי היה פרופסור גדול, השיב הוא לא היה רופא ולא פרופסור, אלא שכך ראה באדם העליון והבין שכך זה השתלשל למטה.

וגם סיפר שאדמו"ר האמצעי היה נותן לכבוד קדושת הרבי ה'צמח צדק' את כל השאלות שנתקבלו, ואדמו"ר האמצעי היה עונה בקיצור נמרץ את הפסק והרבי ה'צמח צדק' היה כותב אחר כך את התשובה באריכות הפלפול, ופעם נתקבלה שאלה מסובכת ביותר ואדמו"ר האמצעי אמר שיש לנטות לכאן ולכאן. 

ואחר כך כשהרבי ה'צמח צדק' ענה בפלפול ארוך ביותר, שאלו אדמו"ר האמצעי מהיכן לקחת את זה, וענה שזה מספר 'משנת חסידים', ושאלו הרי זה ספר קבלה, והשיב הרבי ה'צמח צדק' שכך זה השתלשל מקבלה למטה ולכן יכול להוציא הפסק מספר זה ולפלפל עליו באריכות, אותו הדבר בעניננו, שאמנם גליא שבתורה התגלתה קודם, אבל בשורש, פנימיות התורה קדמה, ולכן חג מתן תורה של פנימיות התורה קודם.

 ☚ הרב ארנשטיין מספר: כך הסביר ר' שלמה חיים על התקשרות לרבי 

חסידים - בעלי תשובה

והנה להיות פנימיות התורה מחכמה סתימאה למעלה משרש החכמה הגלויה לכן על ידי לימוד החסידות מתכפרים העוונות. שכל העוונות פוגמים או בחכמה או מלכות וכו' כל עוון פוגם בספירה מסויימת, מה שאין כן 'חכמה סתימאה' - כתר, זה למעלה מהספירות דאצילות ולכן שם לא שייך לפגום ולהחסיר, ולכן כשלומדים דא"ח שהוא מ'חכמה סתימאה' וממשיכים משם - מתכפרים העוונות, כי בכתר לא שייך פגמים ועוונות.

וזה ענין החסידות - תשובה, כי בדורות הראשונים שהיו נשמות גבוהות אם חטאו חס ושלום הרגישו את הריחוק מאלוקות וחזרו מיד בתשובה שלמה, וישנם דברים כאלו שלא מועיל עליהם תשובה כי אם 'תשובה עילאה' צעקת הקול, צעקת הלב וכו', והם מצד מעלת נשמתם הגיעו לזה, מה שאין כן אנחנו שבעקבתא דמשיחא וכמו עקב שאינו מרגיש, ולכן הוא נקרא אבר מת שבאדם (כדברי אדמו"ר הזקן), ואנחנו שבעקבתא דמשיחא איך אפשר להרגיש את הריחוק מאלוקות ולחזור בתשובה?

והנה ללא הלימוד בפנימיות התורה זה באמת רע ומר, כי בעקבתא דמשיחא יש הרבה העלמות והסתרים, וללא לימוד החסידות ועבודה לא יתכן שלא יפלו ב'חטאות נעורים' רחמנא ליצלן, כל אחד יודע בעצמו מכאוביו ורוצה מאוד מאוד להתפטר מזה, וידוע גודל הפגם בעולמות העליונים וגודל החיות שמוסיפים לקליפות על ידי זה, ורוצים מאוד להפטר מזה אבל אי אפשר, לומדים זוהר, אומרים תהילים, צמים, נותנים צדקה הולכים למקוה וכו', אבל זה לא מועיל ונשארים בקטנות. 

אבל על ידי עסק החסידות יוצאים לגמרי מ'חטאות נעורים', וממש משתוממים איך ייתכן שהיו פעם שייכים לזה. וכמו על דרך משל ילד קטן המשחק בצעצועים וכשגדל יוצא לגמרי מזה והיה כלא היה ממש, כך גם בענין הזה על ידי החסידות יוצאים לגמרי.

וישנם עוונות שלא מועיל עליהם אלא רק 'תשובה עילאה', ואיך אפשר אפילו להגיע לזה בדורות כאלו, על דרך שכתוב שר' אלעזר בן דורדיא געה בבכיה עד שיצאה נפשו, ואיך אפשר להגיע לזה כל כך להרגיש גודל הריחוק מאלקות, ועל ידי החסידות שהיא מ'חכמה סתימאה' לא שייכים יותר לדברים שהיו שייכים אליהם קודם, וגם זה מכפר על העוונות הקודמים, וגם באגרת הקודש סימו כ"ג כתוב ללמוד 'עין יעקב' שסודות התורה גנוזים שם, שמכפר עוונותיו של אדם, וכל שכן חסידות שסודות התורה לא רק גנוזים אלא נמצאים בגלוי, בוודאי ובוודאי שמכפר על העוונות. 

וכפירוש ר' שלמה חיים שיחי' ששמע מהרבי רש"ב וכן מובא ב'תורת שלום', שאפשר להגיע על ידי חסידות לדברים שאפילו על ידי תשובה אי אפשר להגיע, ולכן מצד התשובה התגלתה פנימיות התורה דווקא בדורות האחרונים. שלכאורה הוא פלא הרי הדורות הראשונים היו בעלי נשמות גבוהות ולא זכו לגילוי פנימיות התורה ודווקא אנחנו שכל כך ירודים זכינו, במה אנחנו טובים מהם? אלא שהיא הנותנת שדווקא אנחנו שכל כך בשפל המדרגה, ולא יכולים לחזור בתשובה כמו שצריך וכנזכר לעיל, לכן דווקא כעת התגלה פנימיות התורה מצד ענין התשובה.

 ☚ למה חסידים אומרים 'לחיים'? הרב משה ארנשטיין במסר מיוחד 

מבט נעלה

ולהיות שהחסידות נמשכה מ'חכמה סתימאה' וענינה תשובה, לכן על ידה מקבלים דעת רחבה ויוצאים מהדברים הקטנוניים, ובכלל מקבלים דעת רחבה כי מבטו של החסיד על העולם הוא באופן אחר לגמרי מאשר אצל לא-חסיד. החסיד שמתפלל באריכות ומונח בענין של אחדות השם יודע שכל הגשם הוא אין ואפס והעיקר הוא הרוחני, הציור שהוא מצייר את הגן עדן זה אחרת לגמרי מה'מתנגד', אשר חושב את התענוג היותר גדול שיאכל את שור הבר, הלויתן, יין המשומר מששת ימי בראשית. 

וגם שילמוד תורה המלובשת בגשמיות המחליף פרה בחמור, וכו' ויכתוב הרבה חידושי תורה, תענוג יותר נפלא מזה הוא אינו יכול לתאר לעצמו, וכמו כשכותב אחד האחרונים שהוא מאחל לעצמו בגן עדן שבחדרו יהיה תנור חם, וספל קפה וגליון ועט לכתוב חדושים עם גמרא מש"ס משובח, ומה שהמתנגד כותב יותר חידושים הוא נהיה יש ומציאות יותר ויותר גדול. ואומרים שבעיר מינסק לפני שהחסידים באו אליה היה קשה ללכת בה כי היא עיר של למדנים וכל אחד הוא הולך מאוד מנופח מה'ש"ס ופוסקים' שלו, וכשבאו החסידים למינסק ואמרו למתנגד ההוא ש' וכו' הוא התכווץ ולכן נהיה קל לעבור למינסק.

ועל ידי החסידות מקבלים דעת רחבה לא מחזיקים טובה על כל מה שמשיגים, וכידוע הסיפור מענין 'כל בעלי השיר יוצאים בשיר ונמשכים בשיר', כפי שפירש את זה אדמו"ר הזקן דקאי על נשמות מלאכים שההעלאה וההמשכה שלהם זה על ידי ניגון ושיר וכו', וחסיד אחד הפיץ את התורה הזאת בשקלוב שהייתה עיר של מנגדים וכו', ואחר כך נעשה מזה רעש גדול, כי על פי 'נגלה' זה הולך על בהמות שנושאות פעמון שמותר להם לצאת בשבת בפעמון, וכיצד הוא מפרש זאת על נשמות ומלאכים. 

ואחר כך כשבא אדמו"ר הזקן לשקלוב וגדולי המנגדים בחנו אותו ושאלו שאלות, לא השיב עליהם אלא המתין עד שנתנו לו לדרוש בבית הכנסת ואז אמר את התורה שלו על בעלי השיר והוסיף שלכן אנגן כעת ניגון, ואדמו"ר שר את הארבע בבות שם, ובאותה העת התיישבו קושיותיהם של כל גדולי מינסק, והיה שם גאון מופלא ר' יוסף כלבו שהיו לו 4 קושיות ששנים רבות לא עלה בידו לתרצם, וכששמע את הרבי שר, כל קושיותיו התיישבו בטוב, ובאותה שעה מספר ר' יוסף כלבו 'הרגשתי עצמי כל כך שפל ושאין בי כלום כתינוק בן יומו', לפי שזה מצד הקדושה (לא כמו שבדרך כלל 'מתנגד' שמיישב אפילו קושיא נהיה יש וכו') וזה פועל החסידות, ומאז התקשר ר' יוסף כלבו לכבוד קדושת אדמו"ר הזקן.

 ☚ סדרת שיעורים מרתקת של הרב משה ארנשיין ב'שער היחוד והאמונה' שבספר 'התניא' 

הסתכלות חסידית

ועל ידי החסידות מקבלים ביטול והכנעה - דעת רחבה. וכידוע אצל חסידים ש'בשופטני לא עסקינן' שב'קריאת שמע שעל המיטה' אומרים 'יהי רצון אם נתחייבתי וכו' בביטול קריאת שמע', ומסבירים מהו 'ביטול קריאת שמע' כי הרי 'בשופטני לא עסקינן', אלא בביטול ענין ה'קריאת שמע' שזהו 'ואהבת את ה' אלוקיך', ו'ביטול קריאת שמע' זה ביטול המצווה של 'ואהבת'. 

וכידוע המעשה מר' לוי יצחק מברדיטשוב שפעם מישהו ראה אותו קורא 'קריאת שמע' של שחרית אחרי הזמן ושאל אותו מדוע הרבי מבטל 'קריאת שמע'? וענה לו ר' לוי יצחק: זמן 'קריאת שמע'?! אני 'קריאת שמע' מקיים (מצוות 'ואהבת') וזמן 'קריאת שמע' לא מקיים, ואתה זמן 'קריאת שמע' מקיים ו'קריאת שמע' לא מקיים.. 

[הערה: בפשטות קרא ר' לוי יצחק מברדיטשוב מברדיטשוב 'קריאת שמע' בזמנה טרם תפילתו ויכל ליישב את עצמו בפני ה'מתנגד', אך ראה לנכון להעביר את המסר על החשיבות בהתבוננות בתוכנה של 'קריאת שמע' ותפילה] וכך אצלנו בנוגע ל'זמן תפילה', שמתפללים אחרי השעה 12 - אבל 'מתפללים' באריכות בכוונה, מה שאין כן ה'מתנגדים' שומרים על 'זמן תפילה' אבל לא על 'תפילה' כדבעי.

וככה זה חסיד כל דבר נתפס אצלו בצורה יותר נעלית ועדינה, ומה שאצל 'מתנגד' זה מעצבן אצל חסיד יהיה זה גן עדן, כי חסיד יודע שגן עדן זה נהנים מזיו השכינה, תענוג אלוקי שבאין ערוך גבוה מתענוג הגשמי, ו'מתנגד' מצייר לעצמו את הגן עדן שיהיה לו שם כל התענוגים הגשמיים, ואין לו כל מושג בתענוג אלוקי, ועל ידי החסידות (והתבוננות בחסידות, כמובן) כל המבט משתנה. 

מצד אחד החסיד נעלה בהרבה מה'מתנגד' ולא שייך לקטנוניות ויודע שהעיקר הוא האלוקות וכו' ורוצה רק אלוקות, ומצד שני הוא לא מחזיק טובה לעצמו כלל וכלל ובטל לגמרי. וכל זה בא על ידי עסק החסידות שמקבלים דעת רחבה, לפי שהחסידות נמשכה מ'חכמה סתימאה' ולכן יוצאים מהדברים הלא יפים ולא שייכים אליהם, והחסידות מכפרת על הקודמים, ולכן צריך לשמוח בל"ג בעומר שהוא התגלות 'חכמה סתימאה' כו'.

 ☚ הברכה המופלאה של הרבי למשתתפי השיעור של הרב ארנשטיין 

לא להתעסק בפוליטיקה

כעת זה זמן של מלחמה ויש סכנה גדולה שתהיה. אם נלמד חסידות כל רגע פנוי ונמלא את המוח בתוכן של חסידות - בעזרת השם נינצל, הרבי הבטיח שבוודאי ובוודאי 'לא ינום ולא ישן שומר ישראל', אבל צריך להיות כלי לזה, והכלי הוא התמדה ושקידה, ואם לא תהיה התמדה ושקידה מי יודע מה שיהיה. מי שילמד חסידות הוא בוודאי ינצל ולא יאונה לו שום רע, ואין שום הצדקה לבטל את הזמן. צריך להתעניין מי נלקח וכו' אבל לא להתפלפל בסדרות בפוליטיקה, מה יהיה מה יעשה המלך ההוא והראש ממשלה ההוא, זה לא יוסיף כלום. 

כתוב 'לב מלכים ושרים ביד השם' להם יש ראשים יותר טובים וגם כן זה יד ה', והדיבור לא מוסיף כלום, ה' הוא המנהיג ואם הוא ירצה - אז נינצל, וזוהי עוולה מאוד גדולה שבלילה מדברים בפוליטיקה עד שעה מאוחרת ואחר כך לא באים לסדר כי עייפים, ובסדר שבאים מתבטלים וכו' זה חרפה ובושה, צריך כעת לעורר יותר רחמים, ללמוד יותר ולא כמו ילדים קטנים ששמחים כשרבם חולה שהם פטורים מלימודים, וכך הר"מ שיחי' נלקח לצבא והמשגיח טרוד וכו' ואם כן לא באים לסדר.. 

הרי כעת זה ממש הסוף, עקבתא דמשיחא, ומתי יהיה אפשר לעשות תשובה אם לא עכשיו בעקבתא דמשיחא, זה ארוך מאוד כמו על דרך משל עקבו של עוג מלך הבשן, אבל כעת זה ממש הסוף וכלו כל הקיצין והמשיח בודאי יבוא בקרוב, מוכרחים לעשות תשובה להתחיל ללמוד חסידות ולמלאות בזה את המוח בכל רגע פנוי, ואז בוודאי ובוודאי 'לא ינום ולא ישן שומר ישראל', והקללה תהפך לברכה על ידי החסידות וננצל.

חסיד אחד.. תלמיד אחד..

כתוב בגמרא (סנהדרין דף קיא) שנאמר על הזמן דעקבתא דמשיחא, שישאר אחד מעיר ושנים ממשפחה, מסביר רש"י שאחד מעיר זה שכל העיר תשאר ותתקיים בזכות חסיד שבעיר, ענינו של חסיד הוא שמתפלל כפי המוטל עליו ועושה הכל כפי הנדרש ממנו. ישנו ב'קונטרס התפילה' פרק מיוחד (י"ד) למתחילים, שיסירו הטרדות וכו' וישבו (או יעמדו) במקום אחד ויגידו במתינות את התפילה עם פירוש המילות ותובעים מכל אחד דווקא לפי כוחו ולא יותר, וכמו שכתוב במדרש 'כשאני מבקש איני מבקש לפי כוחי אלא לפי כוחן', לפי כוחו של כל אחד ואחד, ואחר כך עולים יותר ויותר אבל בסדר והדרגה וזהו חסיד. 

הרי כל היום לא יספיק בכדי לכוון את כל הכוונות שבתפילה, אלא שהרבי בכוונותיו מוציא את כל המקושרים שלו, כמו על דרך משל בתקיעת שופר ,הרבי תוקע וכולם שומעים ויוצאים ידי חובה בכוונות הרבי, אבל דווקא כששומעים, ומי שיאטום אזניו ולא ישמע - לא יצא ידי חובה תקיעת שופר. וכך בתפילה כשמתפללים לפי הערך איך שהוא צריך, הרבי מכוון בשבילו את כל כוונות התפילה. 

רק שמצדנו צריך לעשות משהו וכמאמר חכמינו זכרונם לברכה 'פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח כחודו של אולם'. מ'מתנגד' לא תובעים כי הוא אינו יודע וכ'תינוק שנשבה' והוא לא אשם. לנו יש זכות שאנחנו חסידים ולומדים ב'תומכי תמימים', שבוודאי איך שאנחנו מחזיקים הרי חב"ד זה השפיץ של החסידות, והבחורי ישיבה ה'שפיץ' של חב"ד, ואם כן הכל עומד עלינו. וזה שלומדים כאן לא תלוי בבחירה כי אם בזכות, וכידוע בענין אשרינו מה טוב חלקנו וכו' (יתבאר אם ירצה השם במקום אחר). ומוכרחים לעשות, ואז הרי כל אחד גר במקום אחר והכל זה תלוי בו, הוא החסיד בעיר ובזכותו השם יתברך מציל כל העיר, וזה הכל על כתפו ולכן הוא מוכרח לעשות, ובזכות חסיד שבעיר אני מציל כל העיר וכנזכר לעיל.

 ☚  בתפוצה של אלפי עותקים: כתבה על הרב ארנשטיין בעיתון 'כפר חב"ד' 

וזה תלוי דווקא בו ושלא יחשוב מי אני ומה אני וכו', כי ידוע מאנשים פשוטים שהגינו על ערים שלמים, וכפי שהיה פעם מעשה שהייתה גזרה קשה והבעל שם טוב רצה להמתיק את הדין ועשה עליית נשמה בכדי למצוא איזה זכות להמתקת הדין וראה היכל נפלא עד מאוד בגן עדן, וכששאל ממי זה, נודע לו שזה בזכות כפרי פשוט שאומר תהילים כל היום ולא יודע מה שאומר, וביקש מהכפרי שימסור את כל זכויותיו לטובת הכלל.

הכפרי הסכים ומסר את התהילים שלו והגזירה בוטלה, וסמוך לפטירתו בקש הכפרי מהרב - באומרו שלי לא יאמינו - שיזהיר את כל תושבי המקום שיימלטו על נפשם כי הסכנה קרובה, וכל הזמן שהוא היה בחיים התפילה שלו הגינה, והרב הזהיר ואלו ששמעו שמעו, ואלה שלא שמעו הייתה אחר כך מלחמה ונהרגו רחמנא ליצלן, וכך הכל תלוי בנו ואם נתנהג כפי הצריך אז בזכות חסיד וכו'.

השגחה פרטית שהובילה לתומכי תמימים

ישנם כאן בחורים חדשים שלמדו קודם בישיבות אחרות ויכולים להצטער, כי מקודם לא היה נדרש מהם וכעת כן, ויכולים לחשוב שהיו מטיבים לעשות אם לא היו נכנסים. אבל זה טעות, מה שנכנסו זה השגה פרטית וזה לא תלוי בבחירה, לכל אחד היו מלחמות בבית וכו', והוא עצמו מתפלא איך נכנס ומה לא היה לו טוב שם, ואף על פי כן נכנס. ור' שלמה חיים סיפר על עצמו שהוריו לא היו בכלל חסידי חב"ד, והיו גרים באיזה מקום רחוק ברוסיה [בעיירה קוידנוב הסמוכה למינסק] ואף פעם לא שמעו מליובאוויטש. 

והפעם הראשונה ששמע, זה כשהיה עדיין ילד ופעם בא איזה מגיד לאותו המקום ודיבר על זה שבזמן האחרון אי אפשר להיות בטוח שהבנים יישארו יראי שמיים, כי אז הייתה המגפה של המשכילים והיו הרבה בחורי ישיבה שהתקלקלו והפסיקו לשמור תורה ומצוות, ואם רוצים להיות בטוח - המשיך המגיד - שהבן ישאר ירא שמיים ישנם שני ישיבות, הישיבה בראדין של ה'חפץ חיים' וישיבת ליובאוויטש, ואז היה הפעם הראשונה ששמע מליובאוויטש. 

ואחר כך היה פעם שבא לשם אחד מהבחורים שלמד בליובאוויטש והיה בחור מוצלח ועשה רושם נפלא, היה למדן בנגלה ודרש לפניהם בדא"ח כו', ועשה רושם מאוד טוב, והיה שם בחור אחד שידע שאצל האמא של ר' שלמה חיים יש מקום לשלוח את הבן לאחד משני הישיבות הנזכרים לעיל, וכיון שהבחור ההוא עשה רושם טוב, ואמר לאמא של ר' שלמה חיים לשלוח את הבן לשם והוא מוכן לשלם ההוצאות ובסוף כך היה, ור' שלמה חיים נסע לליובאוויטש.

 ☚ הביטול הנדיר של הרב ארנשטיין למשפיע הרב אופן • האזינו 

בדרך כשראו שאין מקום, הם התאכסנו אצל חסיד חב"ד אחד שהיו לו הרבה ספרי חסידות וידע הרבה חסידות, והתחזק אצל ר' שלמה חיים ההנחה ללמוד ב'תומכי תמימים'. והוא סיפר להם שחותנו היה חסיד טולנא של ר' דוד, ופעם חותנו הביא אותו לר' דוד ואצלו היה סדר שכשקיבל אנשים ליחידות, היה לו גיד במצח בגודל של אצבע שהיה כל הזמן בולט ויוצא ונכנס וכו', ובאותו זמן כשנכנסו אליו אז ר' דוד ספר את הכסף ובאותה השעה גם כן הגיד ההוא כל הזמן נכנס ויצא ונכנס, וליהודי ההוא ר' דוד דיבר איתו כו'. 

ולחתנו החסיד הנזכר לעיל אמר ר' דוד אתה לא שייך אלי אתה שייך לליובאוויטש, וכששמע את זה החליט שאם כן צריך להתעניין מה זה ליובאוויטש וחסידות, וסוף סוף נהה אחר כך לחסיד. וזה היה הדרך של ר' שלמה חיים לליובאוויטש, ובסוף שר' שלמה חיים נכנס לישיבה יצא ממנו מה שיצא וכו'. ונמצא שזה שלומדים ב'תומכי תמימים' הוא בהשגחה פרטית ועל כרחך ולו מצד הבחירה העצמית, וכיוון שנמצאים ב'תומכי תמימים' הרי צריכים למסור על עצמם כמו שהחסידות תובעת.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

הרבי על קביעות יום השואה: 'אין דעת חכמים נוחה מכך'

עשרות שנים חלפו מבשורת הגאולה - הייתכן שחלילה הרבי טעה?! • מעורר

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הרבי מעורר: איך לא שמים לב לדין כה ברור ב'שולחן ערוך'?

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

משא מאלף: המשפיע הרב אופן מדריך איך מתבוננים

מצוה עלינו לספר: יחידויות מרתקות עם הרבי בפרסום ראשון

כ"ח ניסן ההיסטורי: הרבי בזעקת נפש מטלטלת להבאת המשיח

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.