תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

חודש אדר: איך ניתן לשמוח במצבי הרוחני? • שיעור עכשווי ב'תניא'


בקשר עם חודש אדר, אנו מגישים שיעור מתומצת ומוסבר בשפה קלה ופשוטה, שמסכם חלק מפרקים כ"ו-כ"ח בספר ה'תניא' (אותם לומדים בימים אלו על פי חלוקת ה'תניא' ללימוד יומי, שתיקן הרבי הריי"ץ) • ייתכן שהאדם הגיע לדרגה כזו, שכבר אינו מוטרד מחשבון הבנק או מהמלחמה בין ישראל לארגון הטרור חמאס, הוא כבר הפנים שהכל לטובה. כעת הוא מוטרד מעניינים רוחניים: ממצבו האישי בעבודת הבורא, מהעבירות שעשה בעבר וכדומה, והוא טרוד מכך. אז איך אפשר לשמוח ולרקוד בשמחה באמת? • מהי הדרך לא ליפול לעצבות אלא למרירות? ולמה חייבים להגיע למרירות בכדי להגיע לשמחה אמיתית? • לשיעור המלא

•••


ההתמודדות עם טרדות רוחניות

בפרקים הראשונים בספר ה'תניא' למדנו שיש לנו שתי נפשות הנמצאות במאבק מתמיד, וכדי לנצח את המלחמה צריך להכיר אותן היטב. אחת מתחבולותיה של הנפש הבהמית היא לנסות להפיל אותנו לעצבות. היא משקיעה מאמצים רבים לשבור את רוחנו, משום שהיא יודעת כי ברגע שנהיה עצובים יהיה לה הרבה יותר קל לשכנע אותנו לעשות כל מה שהיא רוצה. אדם עצוב הוא חלש ואין לו כוח להתמודד עם העולם, קל יותר להפעיל לחצים על אדם עצוב ולגרום לו לפעול נגד רצונו.

לכן צריך לדעת, שאם העצבות - שמקורה בעבירות שעברנו בעבר - מגיעה בזמן שאנו מתפללים או לומדים תורה, זהו סימן שמקורה בנפש הבהמית. היא רוצה להפריע לנו בעבודת השם ויודעת שלטרדות הגשמיות לא נקשיב, לכן היא מנסה להפיל אותנו באמצעות טרדות רוחניות.

במצב כזה צריך להתעלם באופן מוחלט מטרדות אלו, ולהסיח את הדעת לנושאים אחרים. לא ניתן לעצור את המחשבות, אך אפשר לנווט אותן לכיוון חיובי. לדברים שבקדושה יש יתרון על דברים המתנגדים לקדושה, כמו יתרונו של האור על החושך. כשם שכאשר מדליקים את האור החושך נעלם בדרך ממילא, כך הדבר כאשר מתחילים לחשוב על דברי קדושה - המחשבות הלא טובות פשוט נעלמות.

'דאגות רוחניות טובות'

כאשר בגוף יש בעיה, הוא מתריע עליה באמצעות כאב, הגורם לנו לפנות לרופא בכדי שיטפל בה. כך גם בנפש, כשישנה בעיה הנפש 'מאותתת' לנו בעזרת כאב ודאגות. אם כן, מדוע שלא נתייחס למחשבות האלו? התשובה היא שאכן, צריך להקדיש זמן גם למחשבות אלו, אך יש לקבוע לשם כך זמן מיוחד. לפני השינה אנו קוראים את 'סדר קריאת שמע שעל המיטה', זוהי התפילה האחרונה של היום, וזהו הזמן המתאים ביותר להתבונן על היום שעבר, לחשוב מה יכולנו לעשות טוב יותר היום, ואיך ניתן לגרום לכך שיום המחר יהיה טוב יותר.

אדמו"ר הזקן מסביר את ההבדל בין עצבות למרירות: עצבות גורמת לאדם ליפול ולשקוע יותר בחטאיו, ולא להתקדם כתוצאה מכך בעבודת השם. לעומתה, רגש המרירות, יוצר דחף פנימי לשינוי אצל האדם, להשתנות ולעבוד את השם. אז איך ניתן לדעת כיצד לנווט את חשבון הנפש למרירות דווקא ולא לעצבות? 

מסביר אדמו"ר הזקן שלכך נצרך דבר ראשון שהאדם יקבע את הזמן לחשבון הנפש (ושלא יפול למחשבות של חשבון נפש שנופלות לו מעצמם במהלך היום) ועדיף בזמן 'קריאת שמע שעל המיטה' שאז הזמן המסוגל למרירות. ודבר שני, חשוב לא פחות, שהאדם צריך להתבונן בגדולת השם, לפני ההתבוננות במצבו הנחות. וזאת מכיוון שכך האדם יוצא מעט ומתרומם ממציאותו שלו ובכך הוא יכול להיות קצת 'אובייקטיבי' כלפי עצמו, ולנווט את ההתבוננות לעבודת הבורא.

כאשר יגיעו מחשבות על מצבנו הרוחני בזמן עבודת השם באמצע היום, 'נגיד להן' שיחזרו בזמן המתאים לכך. אם הן מגיעות ממקום אמיתי - הן אכן יחזרו בזמן המיועד, בו נתבונן במצבנו ונקבל בעזרת השם החלטה טובה להשתפר. דבר זה יביא אותנו לשמחה גדולה, שמקורה בידיעה שאנו אכן מצטערים על כך ומקבלים על עצמנו להשתנות, השם סולח לנו ועכשיו אנו הרבה יותר קרובים אליו. זוהי השמחה האמיתית בה' - הבאה אחרי העצב. אם המחשבות לא יחזרו, זהו סימן לכך שמלכתחילה הן לא הגיעו ממקום של קדושה, אלא מהנפש הבהמית שרק רצתה להסיח את דעתנו מעבודת השם.

משל הזקן הארוך

חשבון הנפש נמשל לספירת מלאי שעורך בעל עסק. הוא בודק בסוף היום, בסוף החודש או בסוף השנה כמה הוא הכניס וכמה הוציא, ולפי זה יודע אם צריך לערוך שינויים או לא, מה עליו לשפר וכן הלאה. כשם שספירת מלאי אי אפשר לעשות באמצע העבודה אלא רק בזמנים קבועים מראש, כך גם בחשבון הנפש.

מסופר על אחד שהלך ברחוב וראה יהודי בעל זקן ארוך. שאל אותו האיש - 'רבי, כשאתה הולך לישון בלילה, הזקן נמצא בתוך השמיכה או מחוץ לשמיכה?' היהודי עמד נבוך ולא ידע לענות על השאלה. במשך השבועיים הבאים הוא לא הצליח להירדם, ורק ניסה לחשוב כל הזמן איפה לשים את הזקן - מחוץ לשמיכה או בתוכה.. כך גם אדם שינסה כל הזמן לחשוב אם הוא בסדר או לא בסדר, לא יוכל לתפקד ביום יום ועל כן יש לקבוע לכך עיתים ידועים מראש.

דאגות רוחניות באמצע היום

ומה לגבי מחשבות כאלה המופיעות באמצע היום, לא בשעת התפילה אלא כאשר האדם נמצא בעבודה? גם אז מדובר במחשבות שאינן מגיעות מהקדושה אלא בתחבולות היצר. הנפש הבהמית יודעת שאם נהיה עצובים מהמעשים הלא טובים שלנו, יהיה לה קל יותר להפיל אותנו בתאוות. לכן היא 'תוקפת' אותנו תחילה ומזכירה לנו את מצבנו הרוחני, ורק לאחר מכן מנסה להפיל אותנו לעבירות.

אם העצבות היא כתוצאה מעבירות שעברנו, צריך לדחות אותה לשעה שנקבעה מראש. אך מה קורה כאשר נופלים הרהורים רעים לא על עניינים גשמיים, וגם לא על עבירות שעשינו בעבר - אלא על מצבנו העכשווי? הנפש הבהמית מנסה לשכנע אותנו כי כרגע מצבנו אינו טוב ורוצה שנהיה עצובים מכך.

כלומר, עד עכשיו דיברנו על מצב בו תוקפות אותנו מחשבות טורדות הטוענות כי אנחנו לא בסדר בגלל מעשים שעשינו בעבר, הפעם מדובר במצב שונה: הנפש הבהמית כבר הבינה שאם תבוא ותטען בפנינו שאנחנו לא בסדר בגלל עבירות מהעבר, לא נקשיב לה. לכן היא באה ומקשה לגבי המצב העכשווי. 

היא טוענת בפנינו שאף על פי שלא עברנו עבירות, או שכבר עשינו עליהם תשובה, בכל אופן, כרגע גם ללא עבירות מצבנו ירוד, מכיוון שיש לנו מחשבות לא טובות כל הזמן: מחשבות כפירה, ספיקות באמונה, מחשבות ניאוף, תאוות וכד'. הנפש הבהמית באה ואומרת לנו שחרף כל מאמצינו נשארנו אותו דבר - עדיין יש בנו רע, ולא נראה באופק סימן שהרע הזה עומד להיעלם, אדרבה - הוא הולך ומתגבר!

הפיתרון - שמחה

לכאורה, ממה יש לשמוח במצב כזה, הלא אנו מרגישים שיש בנו רע? התשובה היא, שצריך לשמוח מכך שנצליח להסיח את הדעת ממחשבות אלו, ובכך נקיים את המצווה של 'לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם'. השמחה, אפוא, אינה על המחשבות הרעות עצמן, אלא מכך שמחשבות אלו דווקא מספקות לנו הזדמנות לעשות מצווה נוספת ולחזק בכך את הקשר עם הקדוש ברוך הוא.

האמת היא, שאם נתבונן בעניין לעומק, נבין שהסיבה האמיתית לעצבות הבאה בגלל המחשבות הרעות, היא מהסתכלות לא נכונה שלנו ומהערכה עצמית שגויה. העצבות על כך שיש בנו עדיין רע המביא אלינו מחשבות זרות, נובעת מגסות הרוח ומהגאווה שלנו. אנחנו חושבים את עצמנו לצדיקים ומאמינים שכבר ביטלנו את כל הרע שבנו, וכאשר מגיעות מחשבות זרות - האמת טופחת בפנינו ואנו נופלים ברוחנו.

אילו היינו יודעים מה היא מדרגתנו האמיתית לא היינו נופלים מכך. הרי אפילו הבינוני שלא עובר עבירות כלל - עוד לא ניצח וגירש מקרבו את הנפש הבהמית, אלא היא עדיין בתוכו, ואדרבה, היא גדלה ומתפתחת עם הזמן, ו'כל הגדול מחברו, יצרו גדול ממנו'.

'אתכפיא' - דחיית הרע

תפקידנו הוא בעיקר בדחיית הרע, ופחות בהפיכתו לטוב. הפיכת הרע לטוב היא בעיקר עבודת הצדיקים המכונה בזוהר (בארמית): 'אתהפכא', להפוך. עיקר עבודתו של הבינוני היא עבודת ה'אתכפיא', לכפות את היצר ולא לתת לו את מבוקשו.

למרות שהבינוני לא הופך את יצרו לטוב כמו הצדיק, עם זאת, כל 'אתכפיא' קטנה שהוא עושה, כל ניצחון קטן על היצר - פועל פעולה עצומה. פעולה שגורמת נחת-רוח גדולה מאוד לקדוש ברוך הוא, כפי שכתוב בזוהר שפעולה קטנה זו מגבירה ומעלה את כבודו של הקדוש ברוך הוא יותר מכל פעולה אחרת.

נחת הרוח מפעולת ה'אתכפיא' נמשלה למאכל שמעיקרו היה חריף ובלתי אכיל, אך טופל בידי הטבח, והותקן לכדי מאכל ערב. כך הבינוני - יש בו עדיין רע, אבל בזכות כפיית היצר הוא ממתיק אותו. הוא לא הופך אותו, אלא מתעל אותו לפעולות טובות. נחת רוח מפעולת ה'אתהפכא', לעומת זאת, נמשלה למאכל שהיה מתוק מלכתחילה, כמו הצדיק שכל מהותו מתיקות וערבות.

עבודת ה'אתכפיא', היא אחד החלקים היסודיים ביותר בחייו של הבינוני. אין מדובר רק בכפיית היצר שלא לעשות איסורים, אלא גם בדברי ההיתר, כל פעולת 'אתכפיא' קטנה עושה נחת רוח עצום בשמים. אפילו כשאוכלים אוכל כשר ניתן לגרום נחת רוח לבורא - אם אוכלים מזון בריא ולא רק טעים, ואם מפסיקים לאכול לפני שהבטן מתמלאת כך שהאכילה היא לצורך הגוף ולא לשם מילוי תאווה.

הדבר אמור לא רק במעשים, אלא גם בדיבור, כאשר לא אומרים כל מה שרוצים; וכן בשמיעה, כשלא שומעים כל מה שרוצים; כמובן גם בראיה, כשלא מסתכלים לכל מקום שרוצים, ואפילו במחשבות.

במידה מסוימת, יש בעבודת ה'אתכפיא' מעלה גם על עבודת ה'אתהפכא', ובכך יש מעלה בבינונים על הצדיקים: כשצדיק עושה רצון השם, אין בכך חידוש, שהרי לא קיימת אצלו התנגדות לכך מלכתחילה, אין לו התמודדות. לעומת זאת כאשר הבינוני - שיש בו יצר הרע ויש בו נפש בהמית - מתגבר על היצר שלו, יש בכך חידוש עצום. ואין זה משנה אם התגבר בדבר קטן (לדוגמא: לדחות את הארוחה בכמה דקות) או בדבר גדול (לדוגמא: לא לדבר לשון הרע), מכיוון שהחידוש ביחס עבודת הצדיקים הוא בעצם זה שפעל בניגוד לרצונו והתגבר על יצרו.

משל התוכי

יתרונה של עבודת ה'אתכפיא' של הבינוני, גם כאשר היא בדברים קטנים, לכאורה, דומה לרגש אותו חשים כאשר רואים תוכי מדבר. כאשר אנו נתקלים בתופעה כזו אנו מתפעלים מאוד, אף אם התוכי חוזר על מילה אחת פשוטה. ההתפעלות אינה מהחוכמה הרבה שבדברי התוכי, אלא מעצם העובדה שציפור מדברת, בניגוד לחוקי הטבע המוכרים לנו, לפיהם אדם מדבר ובעל חי - לא. כך הוא בבינוני הכופה את יצרו ופועל נגד הטבע.

נאמר בגמרא, שכאשר אנו מקדשים את עצמנו מעט מלמטה, מקדשים אותנו הרבה מלמעלה - מצווה גוררת מצווה. כל 'אתכפיא' קטנה שאנו עושים כאן למטה, פועלת פעולה עצומה למעלה, דבר המעניק לנו כוחות עצומים להתקדם מהר יותר בעבודתנו. כלומר, בזכות עבודת האתכפיא מקבלים סיוע נוסף מלמעלה להצליח בעבודת השם.

להיות קדושים

חשוב לציין: האתכפיא אינה חידוש של ספר התניא או של החסידות, זוהי מצוות עשה מהתורה. כפי שמסבירים המפרשים על הפסוק 'והייתם קדושים' - שצריך לקדש את עצמנו גם בדברי ההיתר. כלומר, הדרישה לשלוט ביצרים היא לא רק לצורך הימנעות מעשיית איסור. גם בדברי ההיתר צריך להתנהג בקדושה, ולא לעשות כל מה שרוצים.

כך הבינוני יכול לקיים את הפסוק 'והייתם קדושים'. הוא אינו צדיק, ותמיד יתחולל בקרבו מאבק עם הנפש הבהמית, אך על ידי שירגיל את עצמו ב'אתכפיא', לאט לאט יתקדם ויתקדש וגם המאבק בנפש הבהמית ישתנה. זה כבר לא יהיה מאבק על תאוות גשמיות וחומריות ועל דברי איסור ממש, אלא מאבק מעודן יותר. המלחמה טרם הסתיימה, אך הוא ירגיש בה הקלה משמעותית - הוא לא יהיה במצור, אלא בעמדה גבוהה יותר, בה לא יותקף ללא הפסקה.

מחשבות זרות בעת התפילה

עד עתה הסברנו כיצד ניתן להתמודד עם דאגות שונות. הפתרון לטרדות מעניינים גשמיים הוא לדעת שהכל לטובה; לדאגות מעוונות העבר יש לייחד זמן לפני השינה; ומחשבות טורדניות על המצב הרוחני הנוכחי באמצע היום הן הזדמנות משמחת לקיים את מצוות 'ולא תתורו אחרי לבבכם'. אך מה אמור הבינוני לעשות כאשר המחשבות הטורדות תוקפות אותו בזמן התפילה, ואפילו כאשר הוא מתפלל בכוונה? כיצד מתמודדים עם מחשבות כאלה?

התשובה היא שבמצב כזה, בשונה ממחשבות המגיעות באמצע היום (עליהן צריך דווקא לשמוח) - לא צריך להתייחס אליהן כלל! 'המתאבק עם מנוול, מתנוול' - ברגע שרק נתחיל לחשוב, ולו לרגע קט, על מקורן וסיבתן של מחשבות אלו - כבר נפלנו. יש לדחותן בשתי ידיים, כלומר - להתעלם מהן לגמרי.

לדחות את המחשבות

אחד מחסידי הבעל שם טוב ביקש עצה להתגברות על מחשבות זרות. שלח אותו הבעל שם טוב לחסיד שגר באחד הכפרים ואמר לו שילמד ממנו. בשעת ערב הגיע החסיד אל הכפר, וראה שבבית עדיין דולק האור. הוא דפק בדלת אך לא הייתה תגובה. הוא לא הבין מה קורה וניסה שנית, אך שוב לא הייתה תגובה. בלית ברירה, העביר הוא את הלילה במקום אחר. 

כשהגיע שוב, בבוקר - התקבל בברכה והתארח אצל אותו חסיד מספר ימים. לפני שעזב, פנה אל המארח ואמר לו שנשלח אליו על ידי הבעל שם טוב בכדי ללמוד כיצד מתייחסים למחשבות זרות, אך עדיין לא קיבל תשובה. ענה לו המארח שאת זה הוא כבר לימד אותו בערב הראשון.. פשוט לא פותחים את הדלת! לא מתייחסים. אם נפתח את הדלת כדי לצעוק או לגרש את מי שדפק - מעשה זה עצמו הוא כבר התייחסות, והמחשבה הזרה השיגה את מטרתה.

לא ליפול ברוח

קיומן של מחשבות אלה לא צריך להפיל או לייאש אותנו, חס ושלום, אלא אדרבה - לשמח אותנו. העובדה שנופלות מחשבות טורדות באמצע התפילה, הינה ההוכחה הטובה ביותר לכך שאנו מתפללים כמו שצריך. התפילה נקראת בזוהר 'שעת קרב', מכיוון שבמהלכה מתרחשת עיקר המלחמה בין שתי הנפשות. הנפש הבהמית יודעת שהתפילה משפיעה על כל היום. היא יודעת שאם בזמן התפילה נחוש קצת קדושה, אם בזמן התפילה נזכור מול מי אנו עומדים, מה מעשינו כאן ומהי מטרתנו בחיים - המשך היום ייראה בהתאם. 

לכן, דווקא אז היא מפעילה את כל כוחותיה כדי להילחם בנפש האלוקית. הנפש הבהמית מרגישה צורך להתגבר ולהפריע לנפש האלוקית כאשר היא מרגישה מאוימת. היא חשה שהנפש האלוקית מתפללת כראוי ולכן באה להפריע. עצם ההפרעה מוכיחה שזו תפילה בכוונה.

לפעמים מרגישים שמייד בתום התפילה נעלמות כל המחשבות הזרות, ממש ברגע שאחרי.. העצה לכך היא לדמות מחשבות אלה לגוי רשע שבא ומנסה להפריע לנו ולבלבל אותנו באמצע התפילה. במקרה כזה, ודאי שלא נתייחס אליו, אלא נתפלל ביתר כוונה. אם לא מצליחים, צריך להתפלל ולהתחנן להשם שברחמיו הרבים יחוס עלינו וייקח מאיתנו את המחשבות הללו. זאת משום שגם לו יש אינטרס בכך. אין זו רק בקשה פרטית שלנו - אנו מבקשים בתפילה 'עשה למענך והושיענו'. 

כאשר נזכרים שזו לא בעיה פרטית שלנו ומפסיקים להסתכל על העולם מנקודת המבט האישית, האנוכית - נזכרים שיש בנו נשמה שהיא חלק אלוקה ממעל ממש. במצב כזה לקליפות יש כבר פחות במה להיאחז. זה כבר לא קרב פרטי שלנו, זו לא תחושת כישלון 'אגואיסטית', אלא חלק ממאבק אלוקי, ומשם הדרך לניצחון כבר קלה יותר.

הבורא רוצה את הטרדות שלך

רבי מנחם מנדל מקוצק פנה פעם לאחד מחסידיו ואמר לו: 'אני יודע על מה חשבת בתפילת יום הכיפורים השנה. תחילה ביקשת מה' שידאג לך לפרנסה כדי שתוכל ללמוד תורה ולהתפלל בשקט, אחר כך אמרת לו שאם יהיה לך יותר מדי כסף גם תהיה טרוד אז ביקשת סכום נמוך יותר'. החסיד עמד המום, והרבי המשיך ואמר: 'ואולי בכלל מה שהשם רוצה ממך זה שתהיה טרוד, תתגבר על הטרדות ואז תתפלל ותלמד תורה?'..

לסיכום

מחשבות על עבירות מהעבר צריך לדחות לשעה קבועה מראש. וגם אז לא מספיק לקבוע את הזמן לחשבון הנפש, בכדי שההתבוננות תגרום למרירות ולא לעצבות, אלא צריך לפני כן להתבונן בגדולת השם ובכך להתרומם מהציאות של האדם במידת מה - ואז להתובנן על כך שהאדם על ידי חטאיו הוא התרחק מהבורא, וכך יגיע למרירות אמיתית, ובמילא יוכל לבוא לשמחה אמיתית (שמגיעה דווקא לאחר המרירות). 

מחשבות על מצבי הרוחני הלא טוב בהווה נובעות מהערכה עצמית לא נכונה. כאשר הן באות באמצע היום, צריך לשמוח על ההזדמנות לקיים מצוות 'ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם', כאשר הן באות באמצע תפילה, סימן שזו תפילה טובה ולא צריך להתייחס אליהן כלל, אלא להגביר את הכוונה.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.