תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

בלעדי: ההוראה בעבודת השם ממשחק השחמט • השיחה המלאה לקריאה

'האוצר ניתן לאנשי החיל': בהמשך לליל ניטל ובקשר לימי ההכנה לי' שבט, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' גאה להגיש בבלעדיות לקריאה לקהל הגולשים, את השיחה המלאה (שגם עברה את הגהתו של הרבי) בה הסביר הרבי מלך המשיח את תוכן משחק השחמט על פי תורת החסידות והקבלה, יחד עם ההוראה בעבודת השם שיוצאת ממשחק השחמט והקדמה מיוחדת על השיחה • מה מבטא ההבדל בין המהלכים של החיילים הפשוטים למפקדים והמלכה? האם חייל פשוט יכול גם להגיע לדרגת המלך? וכיצד המשחק מעורר את היהודים הפשוטים לנצח את היצר הרע ולהביא את הגאולה? • לשיחה המלאה

•••

 ☚ משחק המלכים: מי ניצח במשחק הראשון ומי בשני מבין גדולי ישראל? 

בהמשך לליל ניטל ובקשר לימי ההכנה לי' שבט, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' גאה להגיש בבלעדיות לקריאה לקהל הגולשים, את השיחה המלאה (שגם עברה את הגהתו של הרבי) בה הסביר הרבי מלך המשיח את תוכן משחק השחמט על פי תורת החסידות והקבלה, יחד עם ההוראה בעבודת השם שיוצאת ממשחק השחמט והקדמה מיוחדת על השיחה.

בסייעתא דשמייא. רשימת דברי כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א בהתוועדות אחת משבתות מברכים החודש, דשנת ה'תש"ח (?).

הקדמה: כרגיל בשנים ההם - מאז שנת תש"ב - שבשבת 'מברכים החודש' היה מתקיים אחר התפילה קידוש עבור מתפללי בית הכנסת, והיה נוהג כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א לישב בראש השולחן להתוועדות למשך זמן]. בשבת זה - אחרי תפילת שחרית נכנס כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א לחדרו הקדוש. באותו זמן היה 'קידוש' בבית הכנסת, והקהל עשו 'קידוש' וטעמו. אחר כמה דקות נכנס כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א (לבוש בטלית גדול), וישב בראש השולחן להתוועדות. הנוכחים אמרו 'לחיים', וכבוד קדושת אדמו"ר שליט"א ציוה לנגן איזה ניגון. ואחר כך התחילה השיחה.

בהתוועדות דשבת זו נוכח ר' שמואל שיחי' רעשעווסקי. מהמתפללים הקבועים ב-770 בשנים ההם, ושחקן ידוע ומפורסם ('טשעמפּיאָן') ב'שאח'. והנהוג בהתוועדויות בשנים ההם, שכשהיה נוכח אחד שהיה עוסק בעניין מסוים (או במסחר מסוים), היה כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א מבאר לימוד והוראה בעבודת השם (או הקשר לפרשת השבוע) - שיכולים ללמוד מאותו ענין ומסחר.

ר' שמואל רעשעווסקי מספר, שפעם היה מחוץ למדינה איפה שהתקיים 'משחק גדול' ('טשעמפיונשיפ') של 'שאח', והיה כבר באמצע המשחק, ולא הצליח במשחקו, ובעת ההפסקה (באמצע המשחק) שלח מברק לכבוד קדושת אדמו"ר מהוריי"צ בבקשת ברכה להצלחה, וכבוד קדושת אדמו"ר מהוריי"צ בירכו, ואכן ניצח במשחקו. הנ"ל מציין גם שהרבה פעמים לפני שנסע להשתתף במשחק, היה נכנס לכבוד קדושת אדמו"ר שליט"א ושואל בעצתו ובברכתו הקדושה.

 ☚ התוועדות מעוררת: על י' שבט השנה להיות חזק מתמיד 

ולהעיר מסיפור דומה להנ"ל (שיחת שבת פרשת 'שמיני' תשי"ב): 'פעם ישב כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר ושיחק 'שאח' עם החסיד ר' אלחנן דוב מרזוב, ובאמצע ניגש אליהם כבוד קדושת אדמו"ר נ"ע [הרבי הרש"ב] ואמר להם כמה המצאות באופן המשחק, והסביר דרכים אלו (שבהמשחק) בעבודת השם. ובהמשך לזה אמר כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א לר' שמואל רעשעווסקי: 'ביי דעם רבין נ"ע איז דאָס געווען מלמעלה למטה. פון די ענינים ווי זיי זיינען אין רוחניות, האָט ער געוואוסט אויך ווי צו שפּילן אין גשמיות. באַ אייך זאָל דאָס (לכל הפחות) זיין מלמטה למעלה. איהר זאָלט דאָס מאַכן כלים צו אלקות' [= אצל הרבי הרש"ב זה היה 'מלמעלה למטה'. מהעניינים כפי שהם נמצאים ברוחניות, הוא ידע כיצד לשחק בגשמיות. שאצלך המשחק יהיה לפחות 'מלמטה למעלה'. שתעשה אותו כלי לאלוקות].

משחק ה'שאח' מובא במסכת כתובות (דף סא עמוד ב') בשם 'נדרשיר' (ובפירוש רש"י שם מביא תרגומו בצרפתית בשם 'אישקקי"ש'. וכן מובא בכמה מקומות בשם 'אישקאקי'). וראה בארוכה אוצר דינים ומנהגים (אייזנשטיין) ערך 'שאח'. שיחת שבת פרשת 'וישב' תש"נ סעיף ז'.

לשיחה המלאה [ללא ההערות ועם פענוח ראשי תיבות]:

ביאור ההוראה בעבודת השם ממשחק ה'שאח'

א. ידועה תורת הבעל שם טוב שמכל דבר שהאדם רואה או שומע, יכול - ובמילא צריך - ללמוד הוראה בעבודת השם. ועל דרך זה בנוגע למשחק ה'שאח' [שמצינו כמה מגדולי ישראל ששחקו במשחק זה - ב'ליל ניתל' וכיוצא בזה] - יש לבאר הלימוד וההוראה מזה בעבודת השם.

וכידוע הסיפור שפעם ראה כבוד קדושת אדמו"ר (מהורש"ב) נ"ע את כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר (שליט"א) [נ"ע] והחסיד ר' מנחם מאניש ('מאָניע') מאָנעסזאהן, שישבו ושחקו 'שאח' (כנראה שזה היה ב'ליל ניתל'), ואמר: 'קיבצען טאר מען דאָך ניט'! [לדבר ולתת עצות - הרי אסור], ועמד על ידם במשך כל המשחק ושתק. 

אחר כך כשסיימו לשחק, אמר: 'יענער און יענער גאַנג - אין אַ דרך אין עבודת השם' [מהלך פלוני - הוא דרך בעבודת השם]. ומובן, שנוסף ללימודים בעבודת השם מכל 'מהלך' ('גאנג') במשחק זה (שבזה גופא - ריבוי אופנים) - יש למצוא הוראה מכללי ודרכי המשחק בכללו.

 ☚ 30 שנה: וידאו היסטורי ממעמד 'קבלת המלכות' בי' שבט תשנ"ג 

ב. משחק ה'שאח' - הוא כמו מלחמה בין שתי ממלכות, כל מלכות עם 'מלך' ו'מלכה' ו'אנשי הצבא' שלה, ומטרת המלחמה - שממלכה אחת תכבוש ותנצח את הצד שכנגד. ולתפקיד זה ישנם כמה סוגי 'כלים', שהם בדוגמת 'אנשי הצבא', שאותם מסיעים איש לנוכח רעתך (שעמו משחק). כדי לנצח את חבירו (על ידי תפיסת ה'כלים' שלו). ולכל כלי מהלך מיוחד ופרטי אשר על ידי הוא יכול לבצע תנועתך ומהלכו על פי חוקי המשחק.

ובפרטיות - בסדר דמלמטה למעלה ('בדרגתם'): בשורה הראשונה (של הלוחמים) נמצאים שמונה 'כלים' שנקראים חיילים ('פוס-סאָלדאַטן'). למעלה מזה בשורה השניה, מאחורי החיילים, נמצאים מפקדים (אָפּי־צירין') הנחלקים לשלושה סוגים. למעלה מזה - המלכה. ולמעלה מזה - ה'דרגא' הכי עליונה-המלך (המוקף עם מפקדיו וחייליו המגנים עליו ופועלים בשליחותו להרחיב גבול מלכותו ולנצח את המנגד).

ואופן תפקידם (במשחק): החיילים הפשוטים - באפשרותם לצעוד אך ורק צעד אחד (משבצת אחת) קדימה. אמנם, כאשר החייל מגיע לצד השני - לאחרי ההליכה צעד אחר צעד בלי שום דילוג - באפשרותו להתעלות בדרגתו, ועד - לדרגת המלכה. אבל לא לדרגת המלך.

המפקדים - בכוחם לקפוץ ולדלג (לא רק צעד אחד, אלא גם כמה צעדים בפעם אחת) אבל - אינם יכולים לצעוד אלא בכיוון המיוחד שלהם ובסידורם המיוחד (כל אחד משלושת הסוגים באופנו: באופן ישר. באלכסון. אן על ידי קפיצה אחד באלכסון ואחר ישר].

המלכה - כוחה לצעוד לכל הכיוונים (הן באופן ישר, והן באלכסון - לכל הצדדים). לא כמו המפקדים שהליכתם רק באופן אחד. המלך - שמולך על כל החיילים למיניהם. ואין ענינו של המלך לצאת למלחמה רק להישאר בארמון (מקום המלך (על כסא מלכותו), צועד רק צעד אחד (אבל בכל הכיוונים, וגם זה רק לפעמים - במקום לעזר בהנצחון או מפני הסכנה כו').

ג. ההוראה והלימוד מזה בפנימיות הענינים (הידוע שכל הענינים למטה משתלשלים משורשם למעלה, לאחרי צמצומים ופרסאות כו'): ה'מלך' - מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא - נתאוה להיות לו יתברך דירה בתחתונים. וכתוצאה מזה נתהווה כל סדר ההשתלשלות. מלוכה אדירה, הכולל מלכה, 'מפקדים', 'חיילים': החיילים (הפשוטים) - רומזים על נשמות ישראל שירדו למטה בגוף בעולם הזה הגשמי (לעשות הדירה בתחתונים). 

 ☚ מה עושים ב'ליל ניטל'? • כתבה מרתקת 

המפקדים - רומזים על המלאכים (ובהם גופא ג' סוגים: שרפים (בעולם הבריאה), חיות הקודש (בעולם היצירה) ואופנים (בעולם העשייה). ואולי יש לומר שהם כנגד הג' סוגי 'כלים', שפועלים בג' אופנים שונים). המלכה - רומזת לספירת המלכות דאצילות, התפשטות המלכות (המקור לכל ההשפעות למטה, גם למלאכים ולנשמות). ובראש, כביכול, דכולם - המלך, מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.

ותכלית כל אחד ואחד מהם היא - לעשות לו יתברך דירה על ידי גילוי והתפשטות מלכותו יתברך בכל סדר ההשתלשלות והעולם כולו, שזה נעשה על ידי החיילים, המפקדים, והמלכה, כל אחד לפי ענינו וכוחות שלו - שלוחמים נגד המלכות דלעומת זה (והצבא והכוחות שלה, באופן ד'זה לעומת זה עשה אלוקים') ההעלמות והסתרים של העולם' (ויומתק השייכות להמשחק על פי הידוע שכל העבודה למטה במלחמת היצר ולעומת זה נמשלה ל'קניגיא' ['משחק']):

העבודה בפועל נעשית (בעיקר) על ידי נשמות בגופים (החיילים הפשוטים) שדווקא הם עומדים בשורה הראשונה של המלחמה בעולם הזה הגשמי, והם גם המגינים על המפקדים ועל המלכה (היינו - ההגנה על ההשפעות הרוחניות של מלאכי עליון וכו'),  ועד - שמגינים גם על המלך (כביכול), כי דווקא על ידי עבודתם נעשית הדירה לו יתברך בתחתונים.

אמנם, הצלחת הניצחון (גילוי והתפשטות) של מלכותו יתברך בעולם (על ידי עבודתם של נשמות ישראל) תלוי גם בהמשכת הכחות לישראל מבחינת הגילויים (דעולמות העליונים), היינו הסיוע והעזר - וגם מלחמה - של המלאכים, על ידי שאומרים קדושה בכל יום, ומעלים את תפילות נשמות ישראל וכיוצא בזה, ומקיימים שליחותם במילואה, וכן הכוח שנמשך למטה מספירת המלכות (המלכה) - שעל ידי זה נמשך כוח גם לישראל לקיים שליחותם בעולם הזה.

ד. והחילוק בפרטיות באופן פעולת כל אחד מהם: מבואר בחסידות החילוק בין מלאכים ונשמות בגופים, שמלאכים נקראים בשם 'עומדים' (וכמו שכתוב 'שרפים עומדים ממעל לו'), ונשמות בגופים נקראות בשם 'מהלכים' (וכמו שכתוב 'ונתתי לך מהלכים בין העומדים האלה'). והטעם לזה:

ירידת הנשמה למטה בגוף ונפש הבהמית, למצב של מלחמה תמידית נגד היצר - היא ירידה גדולה ועצומה, וירידה צורך עליה - שהנשמה עולה מדרגא לדרגא, 'ילכו מחיל אל חיל', 'להתהלך בהרחבה להרחיב אהבתו ויראתו להשם יתברך מיום ליום יותר ויותר עד בואו למקור חוצבה תחילת המחשבה כו''.

 ☚ חשיפה בלעדית: הרבי כותב בחריפות נגד המזלזלים בתפילה באריכות ובמשפיע ר' שלמה חיים 

כלומר: מצד אחד - מפני ירידת הנשמה למטה, בגוף ונפש הבהמית (וכל ההגבלות שבזה) - עתה היא דווקא בסדר והדאגה לצער אחר צעד (מן הקל אל הכבד), ואין בכוחה לדלג (ולקפוץ) כמה צעדים בבת אחת (וכמאמר חכמינו זכרנום לברכה 'תפסת מרובה לא תפסת'), כמו לנבראים (נשמות ומלאכים) שבעולמות העליונים.

אמנם, דווקא על ידי העבודה למטה בתור חייל פשוט, נעשה האדם בבחינת 'מהלך', ובכוחו להגיע לדרג הכי נעלית עד לדרגת 'מלכה', היינו - מלכות דאצילות, השורש של כנסת ישראל, שעל ידי זה נעשה היחוד דמלכא ומטרוניתא כנסת ישראל (נשמות ישראל) וקוביה שנעשה בגמר העבודה לקיום שליחות הנשמה למטה (צעד אחר צעד עד שמגיע לצד השני של ה'מערכה' [ולהעיר שעליית החייל לדרגת מלכה היא בשורה השמינית, המרמז לדרגא שלמעלה מסדר השתלשלות. ולענין הגאולה]). 

מה שאין כן מלאכים נקראים 'עומדים': אף שעומדים ברום עולם, שעבודתם היא באופן נעלה ביותר (באהבת ה' או ביראת ה'), באופן של דילוג (וקפיצה), לא רק צעד אחר צעד - הרי הם בבחינת 'עומדים', 'שעומדים כל ימיהם במדריגה אחת, מיכאל באהבה, גבריאל ביראה', ואינם משנים תפקידם מטבע וציור עבודתם (שניתנה בהם בששת ימי בראשית) להיות הולך וגדל מיום ליום. ונשארים תמיד באותה צורה ובמדריגה ועולם אחד. ונמצא שיכולים ללכת (גם) באופן דדילוג (וקפיצה), אבל רק בכיוון אחד כפי דרגתם (ואופן עבודתם).

ה. התפשטות (ספירת) המלכות (כדוגמת ה'מלכה') עניינה - מקור ההשפעה לכל העולמות (לכל הדרגות), וכמו שכתוב 'מלכותך מלכות כל עולמים', שספירת המלכות אינה מוגבלת לעולם אחר (לא בכמות (על דרך הגבלת הנשמה למטה, שעבודתה היא צעד אחר צעד), ולא באיכות (על דרך הגבלת המלאכים שעומדים במדריגה אחת)), אלא שהיא נמצאת בכל הדרגות ובכל העולמות, והיא נעשית מקור להמשיך ולהאיר גילוי אור אין סוף בעולמות, ולכל עולם האור והחיות הפרטי השייך לו ושוכן ומתלבש בתוכו (על דרך המלכה בהמשחק שביכולתה ללכת בכל הכיוונים, כנזכר לעיל).

ובראש כולם - מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא (בדוגמת ה'מלך' כביכול) עצמותו יתברך, שהוא למעלה מכל גדר גילוי והתפשטות (ולכן מקומו הוא בארמון המלך על כיסא המלך, כמו במשל הנזכר לעיל). וכל שכן וקל וחומר שאין ענינו על דרך הרגיל 'לצאת' למלחמה, שזה נעשה על ידי שלוחי המלך: נשמות ישראל (החיילים). מלאכים (המפקדים) וספירת המלכות (המלכה).

אבל, בשביל ניצחון המלחמה (לעשות דירה בתחתונים) מבזבז המלך כל אוצרותיו גם הנעלמים וסתומים מכל עין, ועד שמעמיד גם עצמו ב'סכנה' כביכול לשם הניצחון, ולכן נמצא המלך יחד עם חייליו ומפקדיו במקום המלחמה למטה כביכול ('עמו אנוכי בצרה', בכל צרתם לו צר). ולכן הליכת המלך היא רק צעד אחד (אבל בכל הכיוונים), מפני פשיטותן (פשיטות העצמות, שקשורה עם פשיטות של האיש וחיל פשוט), וגם זה - רק לפעמים במצב הנוגע לניצחון או מפני ש'עמו אנכי בצרה'.

 ☚ איך מגיעים אל האמת? רשימה מרתקת שכתב הקדוש ישראל דוברוסקין 


ו. ההוראה מזה בנוגע לפועל: אף שבני ישראל נמצאים למטה נשמות בגופים, ובפרט בזמן הגלות, ש'אותותינו לא ראינו'. ועבודתם של ישראל הוא כמו של חיילים הפשוטים (שאין להם הגילויים של הנשמה למעלה ושל מלאכי עליון) - הרי אין ליפול ברוח על ידי זה, כי אדרבה: נצחון המלחמה ועשיית הדירה לו יתברך בתחתונים הוא דווקא על ידי אנשי חיל הפשוטים, 'פשוט'ע סאָלדאָטן', שעומדים בראש ובראשונה, 'זיי גייען פֿאראויס' ועל ידי זה בכוחם להגיע לדרגא הכי נעלית (למעלה גם ממלאכי עליון ומהנשמה למעלה), עד - בגמר העבודה - להתעלות לבחינת מלכה, מלכות דאצילות [להעיר מהמשך 'באתי לגני' תש"י פרק י"ח, שנתינת האוצר היא לאנשי החיל דווקא].

אבל, זהו רק בזמן הזה, בעת ה'משחק', שאז בכוחו של החייל להגיע רק לבחינת 'מלכה' (התפשטות המלכות, ולא לבחינת מלך עצמו (עצם המלך) - כי המלך הוא אחד ומיוחד 'א מלך - איז נאָר איינער'. אבל, לעתיד לבוא, לאחרי גמר הנצחון, תהיה שלימות היחוד דמלכא ומטרוניתא. הנישואין דכנסת ישראל והקדוש ברוך הוא, 'אנא ומלכא בלחודוהי', 'ישראל וקודשא בריך הוא כולא חד'.

ועל ידי כל זה - עבודת נשמות ישראל למטה, בסיוע של עבודת המלאכים וספירת המלכות, וכל זאת - בכוחו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא - נעשה שלימות הניצחון בכל ועל כל ההעלמות והסתרים של העולם, ונשלמה הכוונה של דירה בתחתונים, עד להשלימות לעתיד לבוא - בנישואין של הקדוש ברוך הוא וכנסת ישראל, ושלימות גילוי העצמות למטה, 'והיה למלך על כל הארץ גו'. ה' ימלוך לעולם ועד.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי

מדוע חיפש הרבי בחור שלא נוכח בליל הסדר של הבחורים? • הרב שלמה זרחי מספר

מרתק: הרב אופן בתיאור מרגש מליל הסדר אצל הרבי

מרגש: איך הרבי מתפלל ב'עבודה'? • תיאור ליל הסדר עם הרבי

במעמד רבבות: הרב אופן בדביקות מרגשת באמירת פרק קכ"ג בתהילים

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

הרבי בבכי נוראי: בלי 'אתכפיא' - כיצד הוא שייך לקדוש ברוך הוא? • יומן מרתק

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

לשרוף את ה'חמץ' • טור על ביטול וענווה

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.