תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

הנשתנתה צביונה ודרכה של חב"ד? מאמר מאלף של הרב מאיר גרוזמן


'בלא עבודת התפילה - אי אפשר להיות עובד ה' באמת, אי אפשר להיות ירא שמים באמת, אי אפשר להיות בעל מידות': לפניכם מאמר מיוחד מדברי הגה"ח הרב מאיר צבי ('מונקע') גרוזמן ע"ה, אודות אופייה וחינוכה של ישיבת 'תומכי תמימים' ועבודת השם בזמננו בכלל • הרב גרוזמן, שימש כאחד מראשי ישיבת 'תומכי תמימים' בכפר חב"ד, מחשובי תלמידיו של המשפיע הנודע הגה"ח ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה, עליו העיד המשפיע שיש לו 'אהבה ויראה' מהבורא • למאמר המלא

•••


תעודתה של ישיבת תומכי תמימים

חסידות חב"ד נתקיימה שנים רבות בטרם הוקמה ישיבת תומכי תמימים בתוככי ליובאוויטש, אולם משעה שהוקמה - הרי דמותה ושמע-זכרה עודנו מרטיט הלבבות ושרטוט פניה של חב"ד עטה אור מיוחד. בסקירתה, עם מלאות ארבעים שנים ליסוד ישיבת תומכי תמימים, כתבה מערכת 'התמים' מאמר הערכה וסקירה מיוחד, וכך נאמר שם על נסיבות הקמת ועל תעודתה של ישיבת תומכי תמימים בישראל (התמים, כרך ב', עמוד 746):

'הישיבה היא אחת הישיבות הגדולות בעולם, כן בכמותה וכן באיכותה. אמנם לפי טבעה, אפיה ותכנה, בתור ישיבה חבדי"ת, מיוחדה היא בין אחיותיה הישיבות. מיוחד הפרדס, מיוחדות הנטיעות ומיוחד הגנן. ישיבת תומכי תמימים היא לא רק בית אולפנא לתלמוד והוראה בלבד, כי אם גם מוסד לחינוך, לחנך את צעירי ישראל בתורה ועבודה, בדכי שגם למוד התורה וגם קיום המצוות לא יהיו כמצות אנשים מלומדה, כי אם בטוב טעם וחיות פנימי.

מטרת הישיבה היא לשמש 'מקום אשר ילמדו שם הבחורים החפצים ללמוד, ויתעסקו בגפ"ת בשקידה. אמנם עם זה תהיה עליהם השגחה טובה להשריש בלבם שרשי האמונה והיראה ולהאיר עיניהם באור הדעת - לדעת את ה' ומה ה' דורש מאתם, לעבוד את ה' וללכת בדרכיו ואור התורה המצוה והעבודה יאיר בקרבם להיות זכים ומזכים את הרבים' [מדברי הרבי הרש"ב, מייסד הישיבה]'.

ייחודיותה של הישיבה, והדרך למלא את משימות תעודתה, היא לימוד תורת החסידות. 'לימוד תורת החסידות החבדי"ת שותל בלב התלמיד נטעי נאמנים של אהבת תורה ויראת שמים, מתוך הבנה והכרה פנימית מבוססה על יסודות השכל, חכמה בינה ודעת. וזה מרחיב דעת התלמיד בהבנה נכונה ויסודית במהות היהדות ותכנה הפנימי, וזה הוא גם המכניס בו כח איתן וחזק, לעמוד בפני כל הזרמים השוטפים בחיים מבלי לנטות אף זיז כל שהוא מדרכו הישרה. ולא עוד, אלא בכוחות נפשו הכבירים יש בו רב כוח ועוז להשפיע גם על סביבתו, ולעצור בפני הזרמים הזרים מלחדור בקרבה'.

הנטיעה שנשאה פירות

כאשר מתבוננים לאחור ומחשבים את תוצאותיו של יסוד ישיבת תומכי תמימים עעל ידי הרבי הרש"ב, הרי אין כל צל של ספק כי יעודה ומטרתה של ישיבה גדולה וקדושה זו מולאו מכל בחינה. ההשקעה הגדולה של מייסד הישיבה ובנו הרבי הריי"צ, מנהל הישיבה, חרצו את עתיד יהדות רוסיה, כאשר לימים, עת התבסס השלטון הקומוניסטי רודף דת יהודית, נטיעות שנטעה הישיבה במרחבי הקהילות היהודיות בברית המועצות אפשרו - במסירות נפש - לקיים חיים יהודיים נאמנים לתורה ולעבודה, תחת מעטה של מסך הברזל.

זכורני, כאשר היטלטלנו ממקום למקום. אבי ז"ל ומשפחתנו כולה נעה ונדה. סופו של דבר שברחנו לאזור סמרקנד. הייתי אז בן שתים עשרה שנים בסך הכל, ואמי לקחתני לסמרקנד ללמוד תורה. בזכות תלמידי התמימים, התנהלו שם חיים יהודיים למהדרין. למרות כל הקשיים הכבירים, ודל העט מלתאר במילים את המצב הנוראי, העוני השכול, האובדן שהיו מנת חלו של כל יהודי - התקיימו חיים יהודיים.


למדתי בכיתה אצל הרב החסיד ר' מיכאל טייטלבום ז"ל. הוא לימד אותנו פרק 'הזהב', והאופן המעולה בו למדנו את פרק 'הזהב' אז, הותיר אותנו בקיאים בו מאד. על כל פנים, כשר' מיכאל היה מסיים את השיעור, הוא היה מתיישב להתפלל. כשלוש ארבע שעות היה מתפלל, מידי יום. ובשעות אלה היו משגיחים עלינו אברכים אחר. לפעמים היה זה ר' יעקב גורקאוו, והוא היה לומד כל היום חסידות כפשוטו.

אכלנו 'קעסט' כל יום אצל משפחה אחרת, והייתי אוכל כל יום ראשון אצל הרב החסיד ר' ניסן נעמנוב. מובן מעצמו אילו חיים יהודיים חסידיים ספגנו אז. ה'עונג שבת' שלנו, הנערים הצעירים, היה לילך אצל ביתו של החסיד המופלא ר' ישראל נח בעליניצקי ז"ל, שם התקיים המניין של החסידים הגדולים, העובדים. היה זה חזיון נהדר של עבודת ה' אמיתית.

עינינו ראו ולא זר דמותם של תלמידי התמימים, וגודל הצלחת ישיבת תומכי תמימים בהחדרת חיות חסידותית של אמת בעבודה פנימית - היו מחזה נפוץ לעינינו בדוגמאות חיות של ממש. הנה כי כן, תוצאות רבות נבעו מהמעיין הזך ששמו שישיבת תומכי תמימים וביטויים רבים יש לייחודיותה הנעלית: תלמידים בעלי מדות נאצלות, תלמידים בעלי מסירות נפש למען חיזוק והפצת היהדות בתקופת היותר קשות לעם היהודי, תלמידים מסורים במסירה ונתינה והתקשרות אמיתית לרבותינו נשיאנו ועוד ועוד.

הנשתנה צביונה של ישיבת 'תומכי תמימים'?

אבל יש לומר, שכל התוצאות מייחודיותה הישיבה וכל ביטוייה אינם אלא פרטים שונים של נקודה אחת. רואים, שכשהרבי הרש"ב, מייסד הישיבה, הסביר את חידוש הישיבה - הוא נימק זאת בכך שלימדו שם את 'תורת החסידות'. ולכאורה נשאלת השאלה, מדוע תורת החסידות דווקא פעלה כל כך ליצור כזו ישיבה מפוארת עם נטיעות נאמנות, שעד היום זכר תלמידיה ממלא את הלבבות בערגה אמיתית לעבודת ה' פנימית בכל עוז ותעצומות?

אולם בכדי להשיב על שאלה זו, אקדים שאלה אחרת, אשר למעשה היא העומדת במרכז. מלחמת העולם השניה בלבלה את העולם. מה שהיה לפני כן הוא לא מה שהיה אחרי כן מבחינות רבות. אחת מן הבחינות הללו הוא השינוי שנגרם בעולם ובתפיסות העולם. לאט לאט, עם השנים, התעוררה שאלה אצל כמה, שהפנו אותה אלי. אז הייתי מגיד שיעור בנגלה בישיבה, אבל גם הייתי מתוועד הרבה עם הבחורים, ובעקבות זה שאלוני כנזכר לעיל.

תורף הטיעון היה זה: צא וראה שדורנו אינו שייך כלל לסוג העבודה של התמימים בליובאוויטש. מהבחורים דהיום אי אפשר לדרוש את אותם הדרישות, ובמיוחד נוכח העובדה הים דורשים מהבחורים עניינים אחרים (של הפצת המעיינות וכו').

כשהייתי ביחידות אצל הרבי, העליתי בפני הקודש שאלה זו שנשאלתי בעניין זה, וכך אמר לי הרבי: 'כמבואר בקונטרסים, תומכי תמימים ללא עבודה פנימית אינה יכולה להיות. אם זה [עבודת התפילה] מפריע, צריך לראות שזה לא יפריע. זאת אומרת, יש את שבת ויום טוב, ערב שבת וערב יום טוב, בין הזמנים, ויומי דפגרא, וגם שני וחמישי. ובכלל כל זמן שמרגישים' - שאז תלמידי התמימים יתפללו באריכות.


דעתו של הרבי היא איפוא ברורה - תעודתה של ישיבת תומכי תמימים בישראל לא נשתנתה כמלוא נימה, וייעודו, תפקידו ודרכו של תמים - סלולה היא באותה הדרך. 'כמבואר בקונטרסים, תומכי תמימים ללא עבודה פנימית אינה יכולה להיות'. הקונטרסים אמנם נכתבו לתלמידי תומכי תמימים דליובאוויטש, אך הם שייכים גם אל תלמידי התמימים דהיום. אכן, נוספו דרישות. אכן, נצטרפו אתגרים - אולם הדרך להגשימם, אותה הדרך היא.

דבר זה ניבט ממענה נוסף אותו זכיתי לקבל מהרבי. היה פעם בישיבה 'תנועה' של התמסרות גדולה למבצעים הקדושים של הרבי, והיתה חלישות ניכרת בעניין של עבודת התפילה וכו'. שאלתי את הרבי, היות שיש 'קאך' במבצעים של הרבי, ויש אומרים שעיקר הקאך צריך להיות בזה - הנה האם בקשר לעבודת התפילה יש בזה העניין של 'עת לעשות לה' הפרו תורתיך', או שהעניין דמבצעים היא הוספה. דנוסף על עבודת התפילה, צריך להתעסק גם במבצעים. הרבי ענה לי כך: 'תמים לכל לראש הוא תמים. הפצת המעיינות - תלוי בשיקול הדעת ורשות ההנהלה'.

היינו שלרבי פשוט, אשר 'ציור' של תמים בימינו, הוא 'תמים', במובנו הפשוט - ללא כל שינויים. גם בשיחה המפורסמת, אחרון של פסח תשל"ו, אמר הרבי: 'חלק מהיום יהיה מוקדש ללימוד החסידות, ושאופן הלימוד יהיה 'כלימוד הסוגיות בגליא שבתורה' - בהבנה וההעמקה וכו', וגם דרשו מהתלמידים השתדלות ויגיעה בעבודת התפילה, ואריכות התפילה. ואף הנהיגו שכמה שבועות בשנה יקדישו התלמידים להרבצת התורה והיהדות, ושימשכו בזה, במדה מסוימת בזמנים שמחוץ לסדרי הישיבה, וגם במשך השנה'. (ספר 'ליקוטי שיחות' חלק י"ד, עמוד 318).

לימוד חסידות ועבודת התפילה היא בסיס לכל ענייני התמימים

החידוש המיוחד שיצק הרבי הרש"ב במהותה ובפנימיותה של ישיבת תומכי תמימים, לא נס ליחו ולא פג טעמו. הם הם הדברים הנדרשים גם מתלמידי התמימים דימינו. הדבר יסייע להם בעבודת השליחות, הדבר יסייע להם בהתקשרות במסירות ונאמנות אמיתית לרבי, הדבר יסייע להם בהתמודדות עם אתגרי הדור. אמנם הדרישות הללו נראות תחילה כקשות ליישום, אולם קושי איננו המדד לחיוניות יישום הוראות אלו.

לאמיתו של דבר, בהדרכה נכונה של המשפיעים, ועוד יותר לשימת לב מיוחדת מגיל צעיר של ההורים והמורים, תוך כדי ההסברה של הדרך הנכונה לביצוע המטלות הנדרשות מ'תמים' - הרי כל אחד יכול להבין ולחוש, כי הדבר הוא בהישג ידו.

הסבר הדבר הוא, על פי ההסבר הידוע של הרבי לעניינה של תורת החסידות. לתורת החסידות, מציין הרבי, יש ביטויים שונים (שכוחות הטבעים נעשים כוחות אלוקיים, שכל אחד יוכל להשיג אלוקות וכו') אולם כל אלו הם פרטים שונים, ולא עניינה של תורת החסידות. הנקודה העצמית והפנימית של החסידות, היא היותה 'המשכת אור חדש מבחינת הכתר, ולמעלה יותר - המשכת בחינת פנימיות עתיק ממש, בחינת אין סוף שנמצא ברדל"א' (קונטרס 'ענינה של תורת החסידות', אות ב').

לכן תורת החסידות אינה דבר נפרד, ולא מצינו שיוסיפו חלוקה נוספת - פשט רמז דרוש סוד, ונוסף על זה גם חסידות. כי החסידות היא הפנימיות והעצמיות של כל התורה כולה. חסידות היא הפנימיות של פשט, של דרוש, של רמז ושל סוד. 'וכמו שבכל נשמה פרטית, בחינת היחידה היא נקודה העצמית של הנשמה, כן הוא בהחיות והנשמה של כללות השתלשלות', וכן הוא גם בתורה. הרבי מדגים את הדבר על ידי ההסבר ל'מודה אני' בפרד"ס התורה, ואיך שהסברה של תורת החסידות, היא הפנימיות של ההסברים הללו כולם גם יחד.


והנה, בנוגע לישיבת תומכי תמימים אמר מייסד הישיבה הרבי מוהרש"ב (הוספות למאמר 'שמח תשמח' תרנ"ז, עמוד 119): 'יסוד אגודתינו אינו להגדיל ולהרחיב עסק תורה הנגלית, כי אם זאת היא תכלית יסוד אגודתינו: אשר הבחורים העוסקים בתורה הנגלית יהיו יהודים יראים ושלמים עם ה' ותורתו.. לנטוע בהם איזה הרגש פנימי ביראת ה' ואהבת ה'..'. ומדייק הרבי: 'שזאת אומרת, שתלמידי תומכי תמימים אין להם להסתפק בלימוד הנגלה לחוד, כי אם צריכים גם ללמוד פנימיות התורה - תורת החסידות ולהתעסק בעבודת התפילה, 'בכדי להשריש בלבם שורשי האמונה והיראה', שיהיה בהם 'הרגש פנימי ביראת השם ואהבת השם''.

פשוט הדבר וגם ברור, שהדרך היחידה להגיע באמת לעבודת ה' אמיתית ופנימית, הא על ידי לימוד חסידות מתוך התבוננות אליבא דנפשיה. אולם אי אפשר להבין ולחוש את תורת החסידות מבלי לעסוק בעבודת התפילה. כאשר למדים חסידות בלא 'עבודה', הרי לימוד יכול להיות, חלילה, לימוד 'אקדמאי'. רק כאשר מתפללים לפי ערך ב'עבודה' - כלומר: מילה במילה, במתינות, עם פירוש המילות ולאט לאט גם לחשוב מביאורי החסידות על תיבות התפילה, אזי לימוד תורת החסידות הוא לימוד אמיתי.

ולכן דייקו רבותינו נשיאנו, שהחידוש של ישיבת תומכי תמימים הוא לימוד חסידות ועבודת התפילה בסדר מסודר, במסגרת ישיבתית, והדבר אמור גם בימינו. בכדי להגיע אל כל המטרות השונות והפרטים השונים שרוצים שהישיבה, ישיבת תומכי תמימים, תניב אצל התמים - חייבים ללמוד חסידות, ובשביל ללמוד חסידות באמת מוכרח להתפלל ב'עבודה' לפי ערך.

לבצע את שליחות הרבי בדורנו, מוכרחים להיות 'תמים' כמו פעם..

כפי שכבר צויין, כמה מטרות יש לישיבת תומכי תמימים, ובפרט בדורנו. לעיתים המטרות נראות שונות: שהבחור יהיה ירא שמים בתכלית. שהבחור ילמוד תורה מתוך רגש פנימי לתורה (ולא חס ושלום רגש חיצוני). שינטעו אצל הבחורים מידות החסידות, הליכותיה ודרכיה. פעילות בשליחות - 'להיות נר להאיר' את הסביבה באור אלוקי. וכמושן שלא ניתן להגיע להתמסרות והתקשרות אל הרבי אמיתית. צריך להבין, שבכדי להשיג את הפרטים השונים הללו, ושהנקודה העצמית המשותפת לכל עניינים אלו - הוא לימוד תורת החסידות (ובכדי ללמוד תורת החסידות מוכרח 'להתפלל'!).


כפי שהרבי הסביר, תורת החסידות היא בחינת ה'יחידה'. בלא לימוד חסידות כדבעי, ובלא עבודת התפילה - אי אפשר להיות עובד ה' באמת, אי אשר להיות ירא שמים באמת, אי אפשר להיות בעל מידות, הליכות ודרכי החסידות באמת, אי אפשר להיות נר מאיר ובמילא להיות שליח נאמן של הרבי באמת, ואי אפשר להתקשר אל הרבי.

יש שחושבים שבאמצעות דיבורי סרק אפשר להתקשר לרבי, ואין זה אלא דמיונות שווא חולפים עוברים כלים ברוח. בלעדי לימוד תורת החסידות לעומק כדבעי, ובלעדי עבודת התפילה - אי אפשר להשיג את כל המטרות הללו כולן, כולל עניין השליחות.

עניין זה שייך בכל דור, ועוד יותר בדורנו זה. הרבי הדגיש זאת ריבוי פעמים, לי אישית, ובשיחות הקודש. צביונה של הישיבה, דמותה ותבניתה לא נשתנו. להיפך, בכדי, באמת, לעמוד איתן מול מצוקות הזמן, כדי לבצע את אתגרי השעה בהצלחה - מוכרח יותר מתמיד לצעוד בנתיבות תורת החסידות ועבודת התפילה כפי שחינכו בישיבה הנערצה - ישיבת 'תומכי תמימים' אשר בליובאוויטש.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.