השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?
אילוסטרציה. חסיד חב"ד משרת בצה"ל
מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' שמחה להציג לקהל הגולשים, מכתב בלעדי ונדיר של הרבי מלך המשיח, אודות השתמטות מהגנה על בני ישראל במסגרת 'צבא הגנה לישראל' • המענה נכתב בחודש חשוון תשמ"ה ופורסם בזמנו [1]. למיטב ידיעתנו, זהו המכתב היחיד [!!!] של הרבי שליט"א שפורסם עד עתה, בו מביע הרבי את עמדתו בנושא [כל שאר המענות היו אישיות ב'יחידות' עם הרבי או על ידי מזכיריו במענות קצרים] • לקריאה
•••
הרבי מלך המשיח בפגישה עם סגן אלוף מר ישראל ירקוני, השליש הצבאי של ה'פרזידנט' שז"ר
רקע: תשובה זו והבאה אחריה, נכתבו לאזרח מארצות הברית שעלה לארץ הקודש והתגייס לצה"ל [במסגרת הרבנות הצבאית]. מסיבות שונות, נאלץ לשוב לארצות הברית. בהיותו שם כתב לרבי שליט"א, שאינו מתכנן לשוב חזרה לארץ הקודש.
הרבי מלך המשיח הפנה אותו, בתשובה הראשונה, לרב בפועל שיחווה את דעתו, האם יכול על פי ההלכה להתחמק ממילוי חובתו. פסק הרב היה: א] כיוון שעכשיו אין זמן של מלחמה ואין סכנה, לכן אינו צריך לשוב לישראל בכדי לשרת בצבא. ב] נדר שיש בו סכנה, אינו נדר. ג] צה"ל לוקח בחשבון, שעולים חדשים חוזרים למקומות מגוריהם הקודמים. על פסק דין זה, נסבה התשובה השנייה של נשיא דורנו.
•••
אילוסטרציה. חסידים ליד גדוד חיילים
תשובה א':
1] כותב שהתחייב לצבא הגנה לישראל, שבמשך זמן קצר יחזור לשרת שם בצבא, משך כמה חודשים. כיוון שהמדובר ב'הגנה לישראל' [על כל פנים ספק דפיקוח נפש] – וכבר התחייב – יברר פסק דין רב מורה הוראה בפועל מומחה על פי 'שולחן ערוך', מה יעשה.
2] הדגשתי 'על פי שולחן ערוך' – כי ישנם אנשים שמבטלים התחייבות זו, על ידי תעודה בלתי אמיתית וכיוצא בזה.
3] פשיטא שאין להנזכר לעיל, כלל שייכות להיחס לציונות וכיוצא בזה – כי אם אך ורק בתוצאות התחייבות למוסד המגין בפועל על בני ישראל, משכניהם ממש..
הרבי שליט"א בפגישה עם 'מצוייני [=נכי] צה"ל'
תשובה ב':
בתימהון הכי גדול קראתי מכתבו.. ובפרט שכותב שהעביר תשובתי מילה במילה, שבה אינו מדובר בהמצב בו מדובר בה'פסק דין' שקיבל, ומפורש המצב בו נמצא, ושעליו שואל ואודותו שאלני.
ועל כל פנים, בקיצור:
א] שהמדובר בהגנה ומשכניהם ממש [היינו מהערביים השכנים (בירושלים העתיקה, ברמלה הסמוכה לתל אביב, בשכם וכו') שחלק חשוב מהם או רובם – מחבלים! כדמוכח ממעשיהם, מדיבוריהם וכו'], מהיראה ללכת בירושלים העתיקה בלילה וכו'. ורק הידיעה שיש הגנה [צה"ל], מעכבתם. ולא הזכרתי מלחמה כלל.
ב] התחייב [היינו לבני אדם], להיות רב צבאי בצה"ל בירושלים וכו'. היינו:
א) לא נדר לשמים ויכול לשאול להפירו, כי אם התחייב לבני אדם וגם להם שייכות בזה.
ב) רב בצה"ל בירושלים – היינו שאין בזה כל סכנה כלל בשבילו [כי אם רק כמידת כל בני ישראל, תושבי ירושלים].
ג) בהנזכר לעיל אין מקום לשאלה, 'הכל אחד ואחד מחויב להתחייב', כי צה"ל יכולה לצרף אליו רק מספר אנשים מצומצם ביותר [מפני התקציב וכו'] לאחרי בחינות, מצב הבריאות וכו' [וכל אחד ואחד יכול לומר שלא עליו החיוב וכמה וכמה ספיקות וכו'], מה שאין כן מי שכבר התחייב ונתקבל.
ד) אפילו אם מנהל המשרד שקיבלו, יבטל התחייבותו – קרוב לוודאי שעל פי שולחן ערוך, אין לזה תוקף. כיוון שתוקפו על פי שולחן ערוך, תלויה בהנהגתו על פי חוקי המשרד – ובהם שאסור לבטל מפני רגש ידידות דהמקבל להמבקש, או נוחיות דהמבקש וכו'.
••
[1] ספר 'היכל מנחם' עמוד קנ"ח והלאה. ספר 'מבשר טוב', בתשובה לשאלה על גיוס לצה"ל ועוד.
* כמובן שיש להדגיש, שדעתו הברורה של הרבי היא שתפקידם של תלמידי הישיבה היא ללמוד תורה בשקידה ובהתמדה, ובמילא עליהם אין מוטל החיוב לשרת בצבא.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר