כיצד התייחס הרבי לשתיית 'משקה' מרובה וביטויי קללות בהתוועדות?
'טעיתי טעות גמורה': מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה מכתב מעניין של הרבי שליט"א, מתאריך י"ג מנחם אב תשי"ט, עם התייחסות לא שגרתית בנוגע להתנהגות לא ראויה של קבוצת חסידי חב"ד בעת התוועדות חסידית, כאשר בעיצומה של ההתוועדות שתו המשתתפים כמות מרובה של 'משקה', ובמילא 'נשפכו' מפיהם כמה מילות גנאי וקללות כלפי אחרים. החומרה שהרבי מתייחס לסגנון הדיבורים ולשתייה המרובה, מעידים כאלף עדים על חשיבות הזהירות בזה (להעיר שמכתב זה נכתב לפני תקנת המשקה הידועה, שלא לשתות יותר מרביעית 'משקה') • ולמה זה כה נחוץ עבור עניין הפצת המעיינות? • למכתב המלא
•••
ג] נבהלתי בקבלי מכתב מ.. על דבר ההתוועדות בבית הכנסת שהשתתף בה הוא, בהנוגע לסגנון דבריו שהשתמש בביטויים מסוימים בהנוגע לפלוני ופלוני וכו'.
ד] והנה בוודאי למותר להאריך - עד כמה שהיתה המסירות נפש של רבותינו זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע על הפצת המעיינות חוצה, ודייקו גם כן בתיבת חוצה, לא רק בתיבת המעיינות, שמזה מובן עד כמה מופרך בהחלט כל ענין המנגד ולוחם נגד הפצה.
ובוודאי למותר להדגיש שהשתמשות בביטוים אי מתאימים באיזה מקום שיהיה, אפילו כשאין אף אחד מן המתוועדים רוצה למצוא חסרון, ובכל זאת הרי דיבור הנאמר ברבים, אחריות גדולה בזה. על אחת כמה וכמה שבין המתוועדים כאלה שאין עינם טובה בחסידות ועניניה. וענין הפצת המעינות, כיוון שזהו ציווי רבותינו, זאת אומרת עניין מן התורה, הרי גם ספיקו לחומרא, על אחת כמה וכמה שההפצה היא הצלת נפשות ישראל, כפיקוח נפש, ועל אחת כמה וכמה בהתוועדות האמורה, שהענין הוא וודאי ולא ספק.
ה] ישנם כאלו שביטוים הנזכרים לעיל באים כתוצאה ממה שטעמו יי"ש [= יין שרף; 'משקה'] יותר מעט מהמידה, אבל גם בזה איני רואה כל הכרח, ואדרבה - על פי כמה וכמה שיחות מכבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר מגונה הדבר (באם לא לומר ביטוי חריף יותר) מצד עצמו גם כן.
ו] איני יודע אם הייתי כותב הנזכר לעיל באם היה שייך רק להעבר, אבל כיון שחוששני גם בהנוגע להבא, הריני מודיע דעתי גלויה וברורה, שהשתמשות בביטוים האמורים, מלבד שהיא אסורה על פי התורה [כפסק דין של רבנו הזקן 'אורח חיים' סימן קנ"ו סעיף י'-י"א ובסוף הלכות אונאה סעיף כ"ה], הרי היא גם מנגדת לעבודת כבוד קדושת רבותינו נשיאינו, ובאם לקיחת משקה יש לומר שתפגע בהאמור, הרי גם מזה יש להבדל במקום שיש חשש הנזכר לעיל.
ז] מובן שברשותו, ואולי עוד יותר מרשות, לפרסם את האמור, ובפרט שגם אני מעורב בתוך כל הענין, שהרי מכתבי תלונה מ... שנתקבלו אלי, הם בטענה בראש - שכל הנזכר לעיל נדבר על ידי זה שבחרו בו בשליחות למדינה פלונית בשליחותי מיוחדת שלי.
ח] מובן גם כן שבהנזכר לעיל אין כל ענין של קפידה רוגזה וכו' - כי אם הודעה על טעות שטעיתי, שאמרתי שפלוני בוודאי יעשה כל התלוי בו כפי הכוונה, כפי שאני מבין הכוונה, ובאותן הדרכים המובילות לכוונה זו, וכנראה שבנוגע לדרכים על כל פנים - טעיתי טעות גמורה. בעת רצון אזכירו על הציון הקדוש של כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע להצלחה מתאים לתוכן כתבו. ויהי רצון שיבשר טוב בכל הנזכר לעיל.
מתוך ספר 'אגרות קודש' הרבי מלך המשיח, חלק י"ח אגרת ו'תתקסח.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר