תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

אוסף אמרות חסידיות לא מוכרות מהמשפיע ר' גרונם


לפניכם אוסף של עשרים אימרות חסידיות מוסמכות שנשמעו על ידי המשפיע הראשי בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש - ר' שמואל גרונם (רש"ג) אסתרמן ע"ה, שזכה להיות ממושפעיו של גדול ה'עובדים' - ר' הלל מפאריטש • עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש חלק ראשון מתוך קובץ 'רמ"ח אותיות'. בהמשך יפורסמו המשך החלקים לקריאה

•••


כדאי לציין בתור הקדמה, שבכל מקום שנכתב בקונטרס 'רמ"ח אותיות' את התואר 'אד"ש' [= אדמו"ר שליט"א] - הכוונה היא לרבי הרש"ב.

א. בעת ה'חתונה הגדולה' בין אדמו"ר הזקן ורבי לוי יצחק מבארדיטשוב, בשנת תק"ע, התפעלו מאוד החסידים מהנהגתו של רבי לוי יצחק ושאלו את אדמו"ר הזקן על מהותו. אמר להם אדמו"ר הזקן: 'וואס מלאך מיכאל איז אויבען - איז ער אונטען'! [= מה שמלאך מיכאל למעלה - הוא (ר' לוי יצחק) למטה]. 

והוסיף אדמו"ר הזקן ואמר לאחד האברכים: 'מיין מחותן זאגסטו א עבירה? - מלאך מיכאל איז עפעס שייך צו א עבירה - אזוי איז ער שייך'! [= למחותני אתה מספר עבירה? כמו שמלאך מיכאל שייך לעבירה - כך גם הוא שייך]. אחר כך היה האברך אצל רבי לוי יצחק, וזה השיב לו במעלתו של אדמו"ר הזקן: 'מיין מחותן קען אלץ טראגן און איך קען ניט טראגן' [= מחותני יכול לשאת (לסבול) הכל, ואני אינני יכול לשאת].

ב. יעקב אבינו אמר: 'קטונתי מכל החסדים וגו' כי במקלי עברתי וגו' לשתי מחנות'. וצריך להבין, במה 'כי במקלי' הוא נתינת טעם ל'קטונתי'? וכן, מדוע קבל יעקב על היותו לשתי מחנות? - הרי הוא בעצמו עשה זאת ואילו רצה היה עושה מחנה אחד או שלושה מחנות. אלא הפירוש הוא, שיעקב התאונן על שנתקטנה חסידותו ('קטונתי מכל החסדים'). 

כי אמונתו בה' היתה צריכה להיות בתוקפה מבלי לפחד כלל, כיון שמי יעשה לו דבר מבלעדי ה' והרי 'אין לך דבר חוץ ממנו'. ואכן, כשהלך בתחילה לחרן היתה לו אמונה זו, שהרי (כהמשך דבריו) 'במקלי עברתי את הירדן הזה', ללא מורא (וכידוע, שהבעל שם טוב עבר פעם את נהר דניסטער בכוח האמונה בלבד, ללא שימוש בשום שם), ואילו כעת הוא כה ירא מעשיו עד שעשה כמה תחבולות ונחצה לשתי מחנות, שכל זה מורה על ירידה בדרגתו.

ג. יעקב אבינו אמר: 'קטונתי וגו'', ופירש רש"י: 'שהיה ירא שמא יגרום החטא'. וצריך להבין, לאיזה 'חטא' התכוון? וכן, מדוע היה יעקב ירא? - הרי הוא בעצמו מזכיר מיד ש'ואתה אמרת היטב היטיב עמך ושמתי את זרעך וגו''. אלא הפירוש הוא, שיעקב באמת חשב שאין זו סתירה כלל למה שהבטיחו ה' 'ושמתי את זרעך וגו'', כי סתירה שייכת רק בדעת תחתון, בסדר השתלשלות ששם יש מקום לנמנעות; 

אולם אצל הקדוש ברוך הוא אין נמנעות, ולא רק למעלה אלא גם בגשמיות למטה, ובמילא יתכן שגם אם עשיו יהרגהו מכל מקום תתקיים ההבטחה. אך בכל זאת היה יעקב ירא 'שמא יגרום החטא' - הוא החטא הידוע בעץ הדעת, שהוא יגרום שלא יושלם הענין בגשמיות ובפועל ממש.

ד. דרשו חכמינו זכרונם לברכה על הפסוק: 'וחי בהם - ולא שימות בהם'. כלומר, שהתוצאה מכל הסיגופים והתיקונים שעושה האדם תהיה - שיחיה בחיות אלוקית, ולא שישאר כפגר, טויט און קאלט [= מת וקר].

ה. מסופר שרבי לוי יצחק מבארדיטשוב שאל את אדמו"ר הזקן, מדוע פסק ב'שולחן ערוך' שבתי התפילין צריכות להיות 'פרודות', אף שהוא ואדמו"ר הזקן שמעו יחד מהמגיד ממעזריטש ששמע מהבעל שם טוב, שהיה בהיכל המשיח וראה שם שהתפילין לא היו כלל פרודות. והוסיף רבי לוי יצחק בטענתו, שהרי ה'ווילנער' [= הוילנאי, הגר"א מוילנא (כך היה לשונו)] גם הוא פוסק שהתפילין צריכות להיות פרודות, ומן הסתם אין הדין כך. והשיב אדמו"ר הזקן לשאלתו הראשונה - 'תורה לא בשמים היא'.. 

ולשאלתו השניה השיב בלשון הפסוק: 'השליך משמים (אהבה ויראה, אש ומים) ארץ (תורה שבעל פה) תפארת ישראל' (ז"א דאצילות) - פירוש, שלעיתים גם בלי אהבה ויראה וביטול לה' יכולים לכוון להלכה. והביא על זה אדמו"ר הזקן שלושה סיפורים: א] המלאך ה'מגיד' שלמד עם בעל ה'בית יוסף', היה בא אליו רק כשעסק בלימוד המשנה שהיתה כמובן שגורה בפי ה'בית יוסף', ובמילא לא היה יכול אז להיות בביטול ואהבה ויראה, ואילו בזמן לימודו הלכה - שאז היה יכול להיות בביטול ואהבה ויראה - דווקא אז לא בא המגיד. 

ב] פעם אחת היו צריכים לשאול שאלה בהלכה את ה'אור החיים' הקדוש אך הוא היה שרוי אז בדביקות. מה עשו? לקחו נער אחד בן טובים שלא ראה קרי מימיו, ונגע בו באצבעו הקטנה וניערו מדביקותו, ואז היה יכול לפסוק את התשובה. ומזה מובן שדוקא בעת דביקותו כשעמד באהבה ויראה וביטול, לא היה אז יכול לכוון להלכה. 

ג] ישנה הלכה מסויימת ברמב"ם שאיש לא הצליח לעמוד על בוריה, ואילו יהודי אחד שהתפלל ובכה מאוד שיגלו לו משמים את פירוש ההלכה, אכן זכה וגילו לו. כיון שרצה לזכות גם את הרבים מסר היהודי את הביאור להדפסה. המגיה בבית הדפוס היה יהודי שיכור גדול אך גם למדן, וגם הוא אמר פירוש על ההלכה הזו, מעצמו. ובאמת נמצא שהוא כיון לאמיתות ההלכה כפי שגילו ליהודי הפשוט משמים. ובכל סיפור סיים אדמו"ר הזקן שזהו מפני ש'השליך משמים ארץ תפארת ישראל'.


ו. רבי אהרן מקרלין אמר שכל אחד ואחד צריך להאמין בבעל שם טוב - בשלושה דברים: שאליהו הנביא לא זז מארבע אמותיו. שאליהו עמד לפניו כעבדא קמיה מריה. שאילו היה הבעל שם טוב בימי האבות - גם אז היה נחשב לדבר מסוים. ופירוש הדבר, שהאבות היו בעולם האצילות וגם הוא היה כך. [במקום אחר נכתב, שאילו היה הבעל שם טוב בזמן התנאים היה נחשב לדבר פלא, כי הם היו נשמות דבריאה והוא היה נשמה דאצילות].

ז. הרבי המהר"ש אמר פעם במאמר שאדמו"ר הזקן המשיל משל לתשובה וחרטה אמיתית, 'בכל לבבך', מאדם ההולך לרחוץ בנהר ולפתע הוא עומד לטבוע, שאז ודאי מתחרט מאוד על שירד כלל לרחוץ. ופירש הרבי המהר"ש את הנמשל: כל עניני העולם הזה נקראים 'מים רבים', כידוע בחסידות. וכשהנשמה יורדת להתלבש בגוף, זהו כמו האדם שהולך לרחוץ בנהר להתענג, כיון שעיקר ירידת הנשמה לעולם הזה בתוך ה'מים רבים' הוא בשביל התענוג שיבוא אחר כך. אבל כשעניני העולם נעשים למניעות וטרדות בעבודת ה' אזי הנשמה מתחרטת לגמרי על ירידתה למטה.

ח. בספר 'תורה אור' (פרשת 'בראשית') נתבאר ענין 'מטבע ארוך' ו'מטבע קצר'. ויש לומר, שבזה יובן המסופר שכאשר משה רבינו התפלל על מרים אמר תפלה קצרה: 'א-ל נא רפא נא לה', ופירש רש"י: 'שמא יאמרו אחותו בצער והוא מאריך בתפילה'. ולכאורה היה צריך להיות להיפך, שיתפלל על החולה באריכות. אלא הפירוש הוא (על פי המבואר ב'תורה אור' שם), שבאמת צריך להגיע למדריגת התפילה הקצרה ובפרט כאשר הצער נוגע בעומק האדם. וכן יש לומר, שזהו גם ענין התפילה הקצרה שהיה הכהן הגדול מתפלל ביום הכיפורים.

ט. אביו של ר' סנדר משקלאוו נעשה פעם בעל חוב גדול, וברח ממקומו ובא לאדמו"ר הזקן. בהיותו שם ביאר לו אדמו"ר הזקן מהו ענין בעל חוב ברוחניות, והדברים חדרו לליבו עד שנשכחו ממנו כל חובותיו ובכה מאוד. אחר כך ציוה לו אדמו"ר הזקן לנסוע לביתו, וחזר ונעשה שוב גביר גדול ופרע את כל חובותיו. ואמר על כך אדמו"ר הזקן שזהו ענין הפיכת העצב לשמחה, כמבואר בתניא (פרק ל"א). [להעיר, שבספר 'בית רבי' כתוב שהוא לא היה כל כך מהחסידים. הכותב].

י. ר' נטע ממאלע-טיראסצענע שהה בליובאוויטש בעת שנפטרה בתו, וכשבא לביתו וסיפרו לו מה שאירע, חלץ נעליו וישב על הקרקע כדין. לפתע נתאדמו פניו וחשבו הנוכחים לתומם שזה מפני צערו הגדול. אך הנה, כשנתאדמו פניו יותר ויותר אמר בהתלהבות: 'הנה הבאתי מאמר מליובאוויטש'.. [ומסיפור זה נראה כמה היתה גדולה התקשרותו בחסידות].

יא. הרבי ה'צמח צדק' אמר פעם במאמר, שענין ה'כרת' שבנפש הוא כשאדם אומר 'איך דארף דאס'; 'איך דארף דאס' [= אני צריך את זה, אני צריך את זה]; כי האומר 'איך וויל דאס' [= אני רוצה את זה] - אין זה רע כל כך, כיון שלכל אחד יש נפש המתאוה; אבל האומר 'איך דארף דאס' זהו - מפני שנפשו נכרתה משורשה. וביאר הרש"ג את דבריו על פי דברי הרמב"ם 'שכל הנמצאים צריכים לו והוא ברוך הוא אינו צריך להם ולא לאחד מהם'. והיינו, שכל הנשמות צריכות להרגיש כך שאינן צריכות דבר, שהרי גם הם 'חלק אלוקה'; אבל כשאדם אומר 'איך דארף דאס' - נמצא שנפשו נכרתה, כי האמת היא ש'הוא ברוך הוא אינו צריך להם'.

יב. ידוע, ששני פסוקים נאמרו באשה: 'מצא' ו'מוצא'. ופירוש הדבר הוא, ששואלים את האיש באיזה אופן הוא לוקח אשה: אם כדי שיוכל לעלות למעלה בעבודת ה' בעסק הבירורים ולקיים מצות עשה של 'פרו ורבו', זהו 'מצא אשה מצא טוב'; אך אם האדם מכוון לתאות נפשו - אין תאווה גרועה וירידת הנפש יותר מזה, וזהו 'מוצא.. מר ממות את האשה'.


יג. דרשו חכמינו זכרונם לברכה על הפסוק: 'וירא את הקיני וגו' איתן מושבך - משל לצייד שהיה צד צפרים.. הלכה וישבה לה על איקונין של מלך.. איני יודע מה אומר לך אלא למקום יפה ברחת ונפלטת וכו''. ואמר הרשב"ץ שזוהי תורת החסידות, שהבורח והנפלט אליה הוא כיושב על איקונין של מלך.

יד. פעם אחת, נתחבה עצם בגרונו של ר' איצעלע מאולע כשאכל דגים, והגיב כנגדו אדמו"ר הזקן: 'נשמות פון צדיקים דארף מען וויסן ווי צו עסין' [= נשמות של צדיקים (כידוע שנשמות של צדיקים מתגלגלות בדגים) צריך לדעת כיצד לאכול].

טו. אדמו"ר הזקן אמר ששלושה אנשים 'האבן געהאט א חוש אין וועלט' [= היה להם חוש והכרה ב(מעלת ה)עולם]: אדם הראשון, רבי שמעון בר יוחאי והבעל שם טוב. [והראיה לבעל שם טוב היא, שאמר על עצמו שהיה יכול לעלות בסערה השמימה, כאליהו הנביא, אבל 'איך זשאלעווע [= אני מיצר על (אי-קיום)] הפסוק עפר אתה ואל עפר תשוב'. ואת הראיות על רשב"י והבעל שם טוב - שכח הרש"ג]. והמשיך אדמו"ר הזקן, שלשלושה אחרים לא היה חוש בעולם, האחד הוא האר"י ז"ל והשני הוא הקדוש [רבי אברהם, בן המגיד ממעזריטש, ואת שם השלישי והראיות עליהם - שכח הרש"ג].

טז. פעת אחת שהה משולחו של רבי נחום מטשערנאביל במחיצת רבו, ובניו של רבי נחום הפריעו לו במשחקיהם. צעק עליהם המשולח והבריחם ממנו, והלכו הילדים והתלוננו אצל אביהם. אמר לו רבי נחום שלא יפה עשה, כיון שכמו שהאדם מתנהג למטה כך מתנהגים עמו מלמעלה, והרי מידת הקדוש ברוך הוא היא שאף שרואה שמעשי בניו אינם כראוי בכל זאת קורא להם בנים ואומר ’מה אעשה עם בנים' וכו'; אבל באם הדבר להיפך וכו'.

יז. פעם אחת, לא בא ר' זלמן מקורניץ לבית הכנסת בחג השבועות אלא התפלל ביחידות בביתו. כששאלוהו על כך השיב בלשון הפסוק: 'לבונה זכה' - ריינע מוחין [= מוחין (הבנה) זכים] - 'בד בבד יהיה'. עוד סיפר רש"ג, שר' אברהם מז'עמבין לא רצה לספר סיפור זה דלקמן, ורק פעם אחת סיפר לרש"ג שרבי מענדל מהאראדאק אמר: 'ריבונו של עולם, מיט וואס זאל איך פאר דיר קומען? - נאר מיט קריאת שמע שעל המטה' [= עם מה אבוא בפניך? - רק עם 'קריאת שמע שעל המיטה']. [יש לומר הפירוש בדבריו, שצריך לחשוש בכל דבר בעבודת ה' אולי יש בו איזו פניה והנאה].

יח. אדמו"ר הזקן אמר שכתוב ב'זוהר' (פרשת 'בא') שמשה היה ירא מפרעה, ואמר לו הקדוש ברוך הוא 'בא אל פרעה' (וכדיוק לשון הפסוק, שלא נאמר 'לך אל פרעה' אלא 'בא אל פרעה', כלומר שגם אני, הקדוש ברוך הוא, אלך עמך). וביאור הדבר: בחינת פרעה היא, כלשון הכתוב, 'התנים הגדול' - אריך דקליפה (כפירוש הרב חיים ויטאל), 'הרובץ בתוך יאוריו' - ט' ספירות דקליפה. 

והיינו, שפרעה הוא הרצון (אריך) דקליפה שלמעלה מטעם ודעת, ומשה - בחינת הדעת דקדושה, היה ירא שפרעה יתגבר עליו. ולכן אמר לו הקדוש ברוך הוא 'בא אל פרעה', שאני אעזור לך שתוכל להתגבר עליו. ובכל שנה כשקוראים בתורה פרשה 'בא', נמשך מלמעלה הכוח להתגבר על כל רצון זר.


יט. איתא במאמר דהר"צ [דר' הלל?]: 'אין אני מבקש - רק מג' הבהמות הנמצאים בבית; ואין אני מבקש ממך הז' מינים הנמצאים בבית בהרים ובשדות'. יש בזה שני פירושים: הבקשה היא על שלושת הלבושים - מחשבה דיבור ומעשה שתובעים מהאדם שיהיה שלם בהם, כמבואר בתניא שצריך להיות בינוני, ואילו את זיכוך והתהפכות המדות לא דורשים. 

הבקשה היא על שלושת המוחין - חכמה בינה ודעת, שעיקר שלימות האדם עתה היא במוחין (כביאור אדמו"ר הזקן בענין 'והסירותי את לב האבן') והאדם צריך להיזהר במוחין שלו ובלבושיו, אך בהתהפכות המדות אין צורך לדקדק כל כך (כפי שנאמר בתניא 'אל יהי שוטה לעסוק בהעלאת המדות'). ואתא אוירא [?].

כ. בחג הסוכות נאמר: 'ולקחתם לכם ביום הראשון וגו'', ודרשו חכמינו זכרונם לברכה: 'ראשון הוא לחשבון עונות'. הבעל שם טוב המשיל ענין זה לאיש פשוט ושוטה שחטא בגניבה, וכשדן אותו המלך - התחיל לרוממו ולייחסו במעלות גבוהות וכתוצאה מכך נעשה החטא חמור עוד יותר, ודי למבין. עוד אמר רש"ג, מהנהגות ר' הלל בראש השנה: כשבירך 'המוציא' - טבל הפת בתחילה במלח כבשאר ימות השנה ואכל כזית, ואחר כך טבל גם בדבש ואכל. ואמר רש"ג שכך צריך להיות, כפי שמובא בחסידות שמלח ממתיק דינים.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.