תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

ההתוועדות המסעירה בפורים תשי"א • תיאור מיוחד


היה זה בהתוועדות פורים הראשונה לאחר קבלת נשיאותו של הרבי, דור השביעי, כאשר כטוב לב המלך ביין, בשעה של ספק לילה ספק יום, פתח הרבי את צפונות לבו בפני קהל המשתתפים, ודיבר על עצמו ועל נשיאותו ביטויים מבהילים ומרעידי לב, עד שזקני החסידים נאלצו לבקשו להפסיק. בין לבין חילק הרבי לכל המשתתפים 'משקה' כדי המלך, וכשתם 'המשקה', המשיך לחלק מים.. • צוות ארגון 'לחלוחית גאולתית' מגיש סקירה ותיאור מיוחד של אותה התוועדות מופלאה על פי יומני התמימים ועל פי שיחות הקודש שנאמרו • לכתבה המלאה

•••


האירועים שארעו בהתוועדות פורים תשי"א, נחרטו לנצח בדברי ימי הזכרון הליובאוויטשיים כאירועים מסעירים ומרעידי-לב, בשורה של הנהגות לא שגרתיות שנהג בהם הרבי, ובעיקר בשורה של התבטאויות שבהן דיבר הרבי על עצמו ועל נשיאותו החדשה, נשיא הדור השביעי. דיבורים אלו הותירו רושם עז על כל המשתתפים בהתוועדות. פורים תשי"א היה הפורים הראשון של הרבי מלך המשיח, כנשיא בגלוי והתוועדות זו הייתה הראשונה שבה התוועד הרבי כשהוא יושב על בימה מוגבהת ומדבר לציבור באמצעות רמקול - מעין סממן נוסף של מנהיגות כללית.

עם הסתלקותו של דור השישי, הרבי הריי"צ ביום י' בשבט תש"י, חשכו המאורות אצל חסידי חב"ד, והחסידים החלו לתת את עיניהם בבחירת ה'רבי' החדש, חתנו שלהרבי הריי"צ, אשר לו יאתה המלוכה. אולם הרמ"ש, כפי שנקרא באותם ימים, סירב מלקבל על עצמו את התפקיד רב-האחריות. 'צריכים לקבל כוחות' דחה הרבי שוב ושוב את בקשות החסידים מכל רחבי העולם. רק עם מלאת שנה להסתלקות, ליל י"א בשבט תשי"א, ניאות הרבי לקבל על עצמו בגלוי את הנשיאות, ולחסידים הייתה אורה ושמחה. כחודשיים לאחר מכן, חל חג הפורים עליו נספר בשורות הבאות.

הרבי בוכה בהתוועדות פורים

יום חמישי, י"ד באדר תשי"א. תחושה של חידוש ורענון שררה בקרב קהל עדת החסידים והתמימים תלמידי הישיבה. הרבי בהנהגתו הקדושה הביא עמו רוח חדשה ותנופה רבתי. החסידים נשאו אליו עיניים, עקבו אחר כל ניע, הקשיבו בתשומת לב לכל היוצא מפיו.

מדרך הטבע, הפעם הראשונה בכל חג ומועד, מביאה לידי סקרנות טבעית. ואכן, סקרנותם של החסידים גברה לראות כיצד יתנהל 'פורים הראשון' של הרבי. זהו חודש 'אשר נהפך להם מיגון לשמחה', לא רק בימים ההם, אלא גם בזמן הזה. אירועי פורים החלו לאחר קריאת המגילה, בהתוועדות קצרה שהתקיימה בסלון ביתו של הרבי הריי"צ, בקומה השניה של 770. הרבי והרש"ג, שני חתני דבי נשיאה, ישבו כמו תמיד משני עברי השולחן, כשהכסא שבראש השולחן עומד כמימים ימימה. לאיש אין ספק שגם עכשיו הרבי הריי"צ הגיע להשתתף בהתוועדות פורים.. לצד השולחן ישבו גם קומץ מנכבדי החסידים שהוזמנו.

הנוכחים ניגנו כמה מניגוני חב"ד וכן את ניגונו של אדמו"ר הזקן ד' בבות. הרבי ה'חדש' לא דיבר מאומה, כפי שנהג תמיד בנוכחותו של הרבי הריי"צ. התוועדות זו הסתיימה בזריזות. לאחר מכן שב הרבי לחדר קדשו, התכונן לקראת ההתוועדות הרשמית והמרכזית של פורים. זו התקיימה ב'זאל' הקטן שבקומה הראשונה של 770.


בשעה תשע בערב נכנס הרבי אל ההתוועדות. איש לא ידע באותה שעה אלו 'גילויים' נעלים ומרוממים עוד ישמעו ויחוו במהלך ההתוועדות - זאת על אף שכולם ציפו בכליון עיניים להתוועדות פורים ראשונה זו, לדעת כיצד ינהג המלך היושב ראשונה במלכות. עם הכנסו, הציבור טרם היה ערוך ומוכן כדבעי להתוועדות ונוצרה מהומה זוטא במקום, והרבי שראה את הצפיפות והבלגן, הגיב 'בלי התפעלות'.

משהתיישב על כסאו, הורה הרבי לפתוח בניגון. ראש המנגנים היה החסיד הנודע הרב שמואל זלמנוב, מחבר 'ספר הניגונים', שפצח בניגון מיוחד. מספרים כי ניגון זה למד הרבי הרש"ב בעת השתתפותו באחת החתונות, ואותו ניגן הרבי הריי"צ בעת השתפכותו לפני קונו באריכות התפילה כששהה במוסקבה. הרבי, הדור השביעי, הצטרף אף הוא אל הניגון בקול חרישי, ודמעותיו זולגות על לחי..

עם תום הניגון, פתח הרבי מענייני המגילה, ובין השאר עמד על פירוש הפסוק 'ובכן אבוא אל המלך אשר לא כדת' - והסביר כי אחשוורוש רומז על הקדוש ברוך הוא, היושב בחצר בית המלך הפנימית. ואם אמנם שלהיכנס אל מקום זה הוא לא כדת, מכל מקום, צריכים להדחק גם בלי לדעת אם יאפשרו להכנס או לא. מה אכפת לו אם הנהגה זו היא 'כדת' או 'לא כדת', כיוון שיהודי יודע שעל ידי זה יפגש עם הקדוש ברוך הוא ('אחשוורוש' -שאחרית וראשית שלו) - אזי מתנהגים עמו מלמעלה גם כן באופן ש'לא כדת' - שמכניסים אותו אל חצר המלך הפנימית, ולא עוד אלא שנותים לו את ראש 'שרביט הזהב'. כשהרבי אמר מילים אלו, פרץ בבכי מבלי מעצורים כשנפשו משתפכת בקרבו - ולבבות כולם נמסו.

דקות אחדות ארכה השיחה, ומיד לאחריה פצח באמירת מאמר - המאמר החמישי בסדרת המאמרים שנאמרו מפי קדשו לאחר קבלת הנשיאות. הרבי התחיל את המאמר בניגון המסורתי הידוע 'וקיבל היהודים את אשר החלו'.. כשלפתע דיבורו פסק לרגע בגלל בכי מתפרץ. לאחר שהתאושש קמעה פתח מחדש ואמר בקול צלול 'וקיבל היהודים את אשר החלו לעשות, ומבאר כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר'..

לימים נמצא כתב יד קדשו של הרבי ובו תחילת המאמר אשר רשם לעצמו. ככל הנראה, הרבי התכוון בימי בראשית נשיאותו, לרשום את מאמריו כפי שנהגו רבותינו נשיאינו (מה שאכן לא יצא לפועל במשך השנים, והמאמרים הועלו על הכתב על ידי ה'מניחים').

'משקה' בכוסות גדולים

בשיחה הבאה דיבר הרבי על מהות ההבדל שבין חנוכה לפורים, כשלאחר מכן הוסיף פירוש במילים 'אשר לא כדת' - שעל כל אחד להיות בתנועה חפשית שלמעלה ממדידה והגבלה באופן של 'עד דלא ידע'. כאן תבע הרבי מכל אחד 'לצאת מעצמו', כל אחד לפי מצבו. הוסיף הרבי בשם רבינו הזקן, שעל ידי ה'לא ידע' של פורים גורמים לכך שה'דלא ידע' בכל השנה הוא באופן אחר. 

והוסיף: 'ולכן, כשהאדם דוחק את עצמו 'לבוא אל המלך.. אשר לא כדת', מתנהגים עמו מלמעלה גם כן באופן ד'לא כדת' - שלא עושים חשבונות אם ראוי הוא לבוא אל המלך אל החצר הפנימית אם לאו, כיוון ש'דחק ונכנס', ולא עוד אלא שנותנים לו את 'שרביט הזהב' (ולא רק את 'ראש השרביט', אלא גם את כל השרביט).


'ועניינים אלו של פורים נמשכים ופועלים גם בגשמיות, כמודגש בחיוב של משתה ושמחה במאכל ומשקה גשמיים דוקא - הרי ה'דחק ונכנס' לבוא אל המלך אל החצר הפנימית 'אשר לא כדת', פועל גם בנוגע לענינים גשמיים, להתברך בזרעא חייא וקיימא, בני חיי ומזונא רויחי'. עם סיום שיחה זו, הורה לנגן אַ פריילעכער ניגון [= ניגון שמח], כשהוא אומר לנגן בשמחה גדולה יותר, ואף הוא עצמו ניצח על השמחה הגדולה בידו.

בין לבין החלו לחלק כוסיות משקה בין המסובים לאמירת 'לחיים'. כשראה זאת הרבי, הורה להביא כוסות גדולות יותר, באמרו בחיוך רחב - כי על מצוות הצדקה מצינו שיש מעלה כשנותנים אותו סכום פעמים רבות, קימעא קימעא (= 'ביסלאך ווייז'), אבל בנוגע ל'משקה' אין צורך ליתן קימעה קימעה! הרבי אף הוא נטל כוס גדולה ושתה ממנה. במהלך ההתוועדות 'לקח' הרבה 'משקה', ואף לשאר המתוועדים ציוה לקחת הרבה 'משקה' באמרו כי 'צריך לצאת מעצמו', וזהו העניין של 'עד דלא ידע'.

הרבי הגיב: 'שמענטליק ידבר ככה?'

בסיום השיחה הרביעית, החל הרבי למזוג לכמה מהחסידים 'משקה' מתוך כוסו שלו. לא עוד חסידים המוזגים 'לחיים' זה לזה, אלא הרבי עצמו מזג בידיו 'משקה'. רבים ממשתתפי ההתוועדות הבינו כי עת רצון היא, וניגשו לבקש אף הם 'לחיים' מיד קדשו, והוא החל לחלק לכל הנאספים כשהוא עומד על כסאו. לרבים הוסיף הרבי ברכות אישיות בנושאים שהיו זקוקים להם. 

כמה מהנוכחים היו זקוקים לברכה לזרע של קיימא, והרבי הורה להם לומר 'לחיים' בהוסיפו: 'אפילו שאין לי הרחבות, אבל אם מעמידים את עצמו בפני הקדוש ברוך הוא זה וודאי יעזור, באיזה דרך שלא יהיה, בתחילה ברוחניות, אבל שזה יבוא למטה מעשרה טפחים בגשמיות'.

אחד מכותבי היומנים מוסיף ומציין, כי ראו 'מופתים' וניסים מוחשיים בזכות הברכות שהרעיף באותה התוועדות. אחד הנוכחים שלח את ידו לעבר הרבי כדי לקבל משקה, אך הלה עמד במרחק מה מהרבי באופן שכשהרבי מזג לו מהבקבוק, הוא היה צריך להתכופף לעברו. הרב מענטליק שהיה לאחר 'משקה' צעק לעבר החסיד 'גיי נאנטער' [= גש קרוב יותר]. כשהרבי שמע זאת חייך ואמר: 'שמענטליק ידבר ככה? כנראה שהוא כבר אוחז ב'עד דלא ידע''.

מישהו אחר שביקש מהרבי 'משקה' דרך מישהו אחר ולא טרח להתקרב בעצמו - למרות הצפיפות - נזף בו הרב מענטליק: 'אם הבעל שם טוב עצמו היה נותן לך 'משקה', האם לא היית טורח לגשת ולקבל זאת מידו בידך?', כששמע זאת הרבי אמר לו 'זה תלוי אם אוחזים שזה קו אחד ישר, או שזה קו העשוי נקודות נקודות'.

הרבי דאג לא רק לחסידים שנוכחו במקום, אלא גם לאי-אלו חסידים שלא יכלו להשתתף בהתוועדות בגופם. הוא חיפש אחר קרובי משפחתם כדי שיקבלו 'משקה' בעבורם. ניכר היה כי הרבי מבקש להשפיע שפע של ישועות בלילה גדול וסגולי זה. כך היה למשל עם הרב מאיר אשכנזי, מזקני החסידים, שהלך בשעה מוקדמת מסיבות בריאותיות. הרבי נתן בעבורו 'משקה' לידי קרוב משפחתו דובער גוראריה.

לאחר מכן החל לחפש אחר קרוביו של הרב קרסיק שגם הוא לא היה נוכח במקום. שוב ניגש דובער גוראריה שהיה קרוב משפחה גם שלו, אך הרבי אמר 'יש כאן הרי את אחיו הגדול', והוסיף: 'ער איז מסתמא פארנומען אין פאַריכטן דעם טאַיי' [= הוא מן הסתם עסוק בסידור העניבה]. אחר כך הורה לו להסיר את עניבתו.

בהתוועדות נכח חייל אמריקני ששפת האידיש לא הייתה שגורה על פיו. הרבי מזג לו 'משקה' ודיבר איתו באנגלית על הצורך להתחזק בשמירת תורה ומצוות, ולא להסתפק בכך, אלא אף להשפיע על זולתו בתחום זה. הלה התפלא ושאל את הרבי - מכיון שהוא בעצמו אינו כמו שצריך להיות, איך יפעל על הזולת, ואולי עדיף שבתחילה 'יקשוט' את עצמו ולאחר מכן 'יקשוט אחרים'? הרבי לא קיבל את 'סברתו' זו והוסיף להסביר באנגלית כי משיח אינו יכול להמתין עד שהוא יהיה 'מושלם'.. 

כשסיים הרבי את דבריו, פנה לר' שלמה זלמן הכט שעמד במקום וביקשו שיחזור על דבריו באוזני החייל אך ללא מבטא.. וכשאמר זאת, צחק. לאחר מכן פנה הרבי ליהודי נוסף שנכח בהתוועדות והחל לדבר עמו. אף הוא ביקש שהרבי ידבר איתו באנגלית, שפה אותה הוא מבין טוב יותר, אך הרבי השיב לו 'ניט אלץ דארף מען נאכגעבן' [= לא צריכים לוותר על הכל], והמשיך לדבר איתו באידיש. בשלב מסויים תם ה'משקה', אך היו עוד רבים שביקשו לקבל 'משקה' מידו הקדושה דווקא, והרבי הורה להביא.. מים, והמשיך לחלק מכוסו לכל אחד כמו היה זה 'משקה' חריף מקורי..

סיפור על 'משקה' לאחר 'משקה'..

לאורך כל שעות ההתוועדות הארוכות, לקח הרבי בעצמו הרבה 'משקה'. כשהגיעה השעה שבין אשמורה שניה לשלישית, החל הרבי שליט"א לספר: 'כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר סיפר לי, שבשמחת תורה האחרון בחיי אביו כבוד קדושת אדמו"ר (מהורש"ב) נשמתו עדן בעלמא דין, בשנת תר"פ, ביקש מאביו שיאמר לפניו מאמר חסידות, והשיב לו, שיאמר לפניו דא"ח בתנאי שקודם יקח 'משקה'. 

נכנס כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר לחדרו ולקח כוס 'אריק' (משקה חריף מאד, 96 אחוז אלכוהול), וכדי ששתיית המשקה לא תבלבל אותו לשמוע את המאמר כדבעי, הכניס אצבעו לפיו והקיא את המשקה. אחר כך נכנס לאביו ואמר לו שקיים התנאי. או אז אמר אביו לפניו מאמר. ואחר כך דיבר עמו על הצורך ב'יציאה ממציאותו', 'ער זאָל אַרויסגיין פון זיך און ווערן אַן אַנדערער'.. [= שייצא מעצמו והוא יהיה אחר].

והמשיך: 'צריך לצאת ממציאות העצמית - כל אחד ואחד לפי ענינו. ולדוגמה: ישנם החושבים שכאשר יוצאים לרחוב עם זקן לא מקופל, או שהעניבה אינה במקום המתאים כפי נימוסי המדינה, אזי אינם בגדר האנושי.. 'דאַרפן זיי אַרויסגיין פון זיך'! ובאופן זה כל אחד ואחד לפי עניינו, כולל גם בנוגע לעבודה בעניני קדושה, בלימוד התורה וקיום המצוות, שגם בעניינים אלו צריכה להיות היציאה ממציאותו'

כשסיים דבריו אלו, הורה הרבי לנגן את הניגון החב"די הידוע, מרטיט נימי הנפש, 'קול ביער', וסיפר כי בפורים תרפ"ז - בהתכוונו לאותה התוועדות הרת 'גילויים' של הרבי הריי"צ, שעה שדיבר על הצורך שכל אחד מהחסידים ימסור את נפשו למען הפצת יהדות - לאחר ההתוועדות ישב החסיד המפורסם הרב יעקב זוראוויצער על הרצפה והחל לנגן ניגון זה. משתתפי ההתוועדות פצחו בניגון 'קול ביער' .


מילים יוקדות אש רוויות בדמעות ובכי

פורים הוא זמן נעלה של 'עד דלא ידע', ובבחינת 'נכנס יין יצא סוד', כאשר מתגלים בו 'גילויים' רבים שבכל ימות השנה הרי הם מכוסים. ואכן, בשעת לילה מאוחרת - הרבה לאחר חצות הלילה - החל לדבר הרבי מלך המשיח על עצמו ועל נשיאותו. ניכר היה כי מבקש לחלוק את מחשבותיו ורגשותיו לגבי נשיאותו שלו - נשיאות שהאירה בגלוי כחודשיים ימים בלבד.

זקני החסידים זכרו וידעו כי דבר מעין זה היה עם הרבי הריי"צ, אשר בהזדמנויות שונות לאחר קבלת הנשיאות, ביטל את עצמו בהתמרמרות פנימית-עצמית, באמרו כי איך הוא יכול למלא את כסאו של אביו. ובכל זאת, הסכים לקבל על עצמו את ההנהגה בשל צוואתו של אביו. זו הייתה השעה שבה הרבי פתח את צפונות לבו הטהור, דיבר על עצמו, וזאת כהמשך לדבריו שכל אחד צריך 'לצאת מעצמו': 'מי אני ומה אני', אמר הרבי בבכי מתפרץ. 'גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שאיני כדאי והגון לכך'. תדהמתם של החסידים שזה אך עתה החלו לראות בלבלובה המחודש של הנהגת הנשיאות, הייתה עצומה.

והרבי המשיך ואמר: 'אינני יודע מדוע קשרו אתכם אלי, ואותי אליכם, ומדוע מייגעים אתכם ואותי. אולם, מכיוון שכך היה בדורות הקודמים, הרי גם כעת נותנים כוחות. ברצוני לומר לכם כמה מילים. המילים הללו לא יזיקו - זה יבטא חלק קטן. יש בחורים כאלה שהולכים עם אמונה פשוטה. ברצוני לומר לכם כמה מילים, ואתם תהיו אחרת. אחרת בלימוד התורה ובקיום המצוות'.. כאן חתם הרבי את המשפט באמצעו, וכנראה שלא סיים את אשר רצה לומר.

בשלב מסויים פנה אל הרב אליהו יאכיל סימפסון, מזקני החסידים שעוד זכה להסתופף בימי האור הזוהרים בחצרו של הרבי הרש"ב, ואף היה שם מה'חוזרים', ולאחר מכן אף שימש כגבאו האישי של הרבי הריי"צ. כאן מצא בו הרבי בן-שיח לשפוך את ליבו: 'בנוגע לחנוכת בית שני מצינו שהזקנים אשר ראו את הבית הראשון היו בוכים. אתם, שהייתם אצל כבוד קדושת אדמו"ר נ"ע [הרבי הרש"ב] ואצל כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר, הרי זו גבורה מצדכם שאינכם בוכים.. ניחא אצל אדמו"ר הרש"ב, היה לו את בנו יחידו ממלא מקומו, אבל עכשיו, מי אני ומה אני?!'..

כיוון שהרבי לא רצה שכלל החסידים ישמע את דבריו, הורה לחסידים להמשיך לנגן, אך פה ושם נשמעו חלק מדבריו המאוימים: 'יש לכם אמונה בקדוש ברוך הוא - אני אינני רק צינור. הנך מקושר אלי? אתה מקושר לרבי! אני 'ממלא מקום' רק בפרט אחד'. גם לאחר מכן הוסיף הרבי במילים יוקדות-לוהטות: 'צריכים לצאת מעצמנו. הגם שאני טרם יצאתי מעצמי, מכל מקום לא צריכים ללמוד ממני'.

'מה שאומר עכשיו' - הביע הרבי את תקוותו - 'מקווה אני שלא יזיק לאותם ההולכים עם אמונה פשוטה', והמשיך לדבר כשעיניו עצומות: 'איני יודע מדוע מגיע אצלי העניין הזה [בהתכוונו על היותו 'רבי' ו'נשיא']. אני בעצמי איני יכול להימשך מזה'. החסידים ביקשו להסות את הרבי, והיו מהם שהחלו לנגן ניגון, אך הרבי אמר כי הוא רוצה להמשיך בדבריו: 'דיברנו שצריך להיות 'עד דלא ידע', מסתמא זהו.. אני מרגיש זאת מאוד חזק ולא יכול להוציא מעצמי'.. וכשאמר זאת, ראשו הקדוש נשמט על ידיו, ומתוך בכיו הוסיף: 'מן הסתם אין לכם ברירה אחרת, וגם לי אין ברירה אחרת'..


החסידים נרעשו על מקומם. הרב אליהו יאכיל סימפסון ניגש לרבי ואמר שחסידים אינם יכולים לשמוע דיבורים כאלה. גם כמה מזקני החסידים ניגשו אל הרבי וביקשוהו שיפסיק לדבר בסגנון כזה. לאחד מהם השיב הרבי: 'אינני מסלק את עצמי'.

כיוון שנושא הנשיאות 'נפתח', העז הרב מרדכי מענטליק שעמד ליד הרבי, ואמר 'ס'איז בפירוש ניט אזוי. איר זייט דער רבי, עס איז איין המשך און איין שלשלת פון דעם אַלטן רבי'ן' [= בפירוש זה לא כך. אתם הרבי שלנו, ואתם אותו דבר מאדמו"ר הזקן. שושלת אחת]. הרב מענטליק סיים דבריו באמרו כי הוא 'מבקש משקה מאדמו"ר הזקן'. הרבי הגיב בחיוך רחב ומזג לו.. לאחר מכן המשיך למזוג לעוד חסידים אחדים שנכחו במקום.

לאחר מכן המשיך וחשף טפח נשמתי שמיימי משלשלת הדורות הליובאוויטשית - מילים שהיו לאבן יסוד בהתקשרות אל הרבי אך רק בשעת התוועדות פלאית-פורימית זו, כש'נכנס יין יצא סוד', התגלה שמץ מהאור הגנוז: 'לאחר הסתלקות אדמו"ר נשמתו עדן [הרש"ב] אמר פעם כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר, שאינו אומר אודות אביו 'נשמתו עדן', שכן, לשם מה לומר 'נשמתו עדן' כשנקל וטוב יותר לומר 'נשמתו בי'. כך גם על הרבי - אינני אומר 'נשמתו עדן', אלא 'נשמתו בי'!'..

כאן ביקש הרבי לנגן את הניגון המרטיט של ד' בבות לאדמו"ר הזקן. לא הייתה שעה ספוגת רגשות מזו, התוועדות פורים בשעה שהיא ספק לילה ספק יום, תווי הניגון עלו בחלל האוויר הברוקלינאי ועלו מעלה מעלה. כשסיימו ניגנו 'ניע זשוריצי כלאָפּצי'.

בתום הניגונים הוסיף הרבי מעומק לבו הטהור: 'רצוני לברך אתכם ואת עצמי: כפי ששמעתי פעם מכבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר בנוגע לנתינת 'פדיונות', ששייך לתת פדיון בינו לבין עצמו, ובפרט על הציון הקדוש של כבוד קדושת אדוננו מורנו ורבנו.. שברכתו של כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר בפורים באחת השנים האחרונות בחיים חיותו בעלמא דין, שיהיה זה הפורים האחרון בגלות - תתקיים בפורים זה!'.

החסידים לא היו רגילים לשמוע את הרבי אומר את המילים המפורשות והמפורטות 'אדוננו מורנו ורבינו' ולא כפי הנוסח המקובל 'הרבי השווער'. 'ובכלל היו דיבורים תמוהים הן ברבים והן לפרטיים, ובאמצע כשאנ"ש התחילו לדבר איתו', רשם אחד הבחורים ביומנו בימים ההם. את ההתוועדות עתירת הגילויים הזאת סיים הרבי בהדגישו: 'והרבי שליט"א יוליכנו לקראת משיח'. החסיד הרב ישראל ג'ייקובסון שעמד על יד הרבי, הזדרז והצביע על הרבי עצמו ואמר 'דער רבי שליט"א'.


התוועדות שנמשכה כשבע שעות ומחצה

כשבע שעות ומחצה נמשכה אותה התוועדות מופלאה! זו החלה בשעה 9:00 בערב והסתיימה בשעה 4:20 לפנות בוקר של יום שישי. 'אי אפשר לתאר מה שהיה בלילה הזה' - מסיים אחד מכותבי היומנים בימים ההם - 'אך אף על פי כן, אל תספרו מזה מאומה, כי אצל אחרים אפשר שיהיה מזה חלישות ודי למבין, אף שהאמת אינו כן'.. למחרת ביום שישי, נשלח מברק לכלל החסידים ברחבי תבל, בו הורה הרבי: 'בבקשה להתועד בפורים וגם בשבת בהתעוררות מיוחדת לעבודה. בחינוך ביראת שמים. בברכת פורים שמח'.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

הפרוכת שנפלה בשגגה ותגובת הרבי המפחידה

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

הַמֵּאִיר לָאָרֶץ?? • מאמר על מנהיגות ושליחות

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.