הדרך הנכונה לחזור חסידות בבתי הכנסת • מאמר מיוחד
מנהג החסידים מקדמא דנא הוא, שלאחר שהחסיד לומד מאמר חסידות בהבנה טובה, הוא חושב ומתבונן במאמר בעת 'עבודת התפילה' באריכות וכך המאמר לוהט ו'חי' בו. הוא מרגיש באמת ובתמים את האמת האלוקית. במילא הוא לא יכול לשקוט על שמריו והוא ניגש להתוועד על המאמר עם חבריו החסידים, ולאחר מכן הולך הוא לבתי כנסיות של עמך בית ישראל וחוזר בפניהם את מאמר החסידות עמו התפלל והתוועד, מתוך הרגש וחיות פנימית • אנו מגישים טור קצר שמסביר על נחיצות 'חזרת דא"ח' [דברי אלוקים חיים] בבתי כנסיות, ממי נדרש ללכת לחזור חסידות ומהם הדרכים לעשות זאת בצורה נכונה, בשילוב ציטוטים מדברי רבותינו נשיאנו • לקריאה
•••
סוג המאמרים
בשיחה מיוחדת ל'ועד המסדר חזרת דא"ח', אמר הרבי: 'שלא יחזרו מאמרים קשים.. אלא מאמרים קלים, שנקל יותר להסבירם בשכל אנושי, ובפרט שצריכים להסבירם באופן שיתקבל גם בשכלם של הבעלי־בתים המתפללים מהבתי כנסיות שבהם חוזרים המאמרים'.
וברוח זו מצאנו כמה וכמה ביטויים באגרות רבותינו: 'את המאמרים אשר שמע בפה בודאי טוב שיחזור, גם יכול לחזור בעל פה מהמאמרים הקצרים של כבוד קדושת אאמו"ר זצקוללה"ה' [= הרבי המהר"ש]. 'תחזור דרוש לא גדול בדא"ח.. ואין חשש אם תחזור דרוש אחד מב' שבתים'.
'יחזור בענייני עבודה המובנים לכל'. 'ומאמר אחד יחלקו לאיזה פעמים'. 'באלו המאמרים שחוזרים ברבים, יהיו אחדים קלי הבנה גם לבעלי-בתים.. ענין שזמנו כל השנה'. 'ואם השומעים אינם מורגלים עוד לשמוע תורת הדא"ח, הרי אין מחוייב לגלות שאומר הוא חסידות, ובלבד שהעניין יעשה'.
איך מתכוננים לחזור מאמר
כדי שתהיה הצלחה בחזרת המאמר חסידות, מדגישים רבותינו נשיאנו כמה וכמה פעמים איך לגשת לזה, ומהם: 'איבער קוקן פריער גאנץ גוט [= להתבונן היטב קודם בצורה טובה לחלוטין] ולסדר הענין בעצמו היטיב.. ללמוד אותו היטב מקודם, להבין כללות כוונת הדרוש וממילא בא אחר כך המשך העניינים כדבעי'. ובמקום אחר: 'יכין עצמו ללמוד תחילה היטיב ולהבין הדברים לעצמו ואיך להביאם אל הזולת, ויכלכל דבריו באופן שיהיה מובן הענין להשומעים ויסדר הדברים בסדר נכון'.
'ותייגע את עצמך לידע בטוב בעל פה בסדר מסודר'. 'דבר ברור אשא בעת חזרת דא"ח מאיר בבחינת מקיף הארת נשמת בעל השמועה, ואשרי האיש הזוכה לחזור דברי קודש אלו בהרגש פנימי על ידי הקדמת עבודה שבלב זו תפילה' (ספר 'היום יום' חלק ב' עמוד ה'). ובמענה לאחד ששאל מה התועלת בזה, כתב הרבי הריי"צ: 'הטעם - דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב'.
אם לדלג על קטעים קשים
באגרת מהרבי הריי"צ: 'אם הוא צריך לדלג על עניני השכלה וקבלה לא ימנע בשביל זה מלחזור' רק הרבי מלך המשיח מבהיר ומדגיש בזה: 'הרי אפשר שאחדים מהשומעים מבינים גם חלקי המאמר העמוקים יותר, ושאפילו על השאר יפעלו בדרך מקיף.. על ידי השמטת ענינים שבינתיים לפעמים נאבד הקישור בין שלפניו ושלאחריו', ורק כשאין כל חששות אלו ניתן לדלג.
אם להוסיף ביאור על המאמר
הרבי הרש"ב כותב: 'לשמור את עצמו מלהוסיף ביאורים מעצמו, כי אם באיזה מקום שמוכרח, וברור לו הכוונה, אז יאמר בדרך אפשר לומר שהכוונה כן וגם זה בקיצור'. והרבי הריי"צ כותב: 'צריכים לשמור דברי הרב, הכוונה שלא להרבות בביאורי הסבר של הבל, כי אם לחזור סגנון המאמר, ובמקום הנדרש לבאר איזה ענין, צריכים להתנהג כעצת רבותינו זכרונם לברכה 'תורה עניה במקום זה ועשירה במקום אחר' ועד כמה שאפשר לבאר זה'.
להוסיף ביאור מספרי דרוש - שלל הרבי נשיא דורנו בחריפות והוסיף: 'אם מוכרח הדבר להרחיב הביאור, בטח יוכל למצוא ביאורים המתאימים בשיחות כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר.. ואם גם זה לא יספיק הרי טוב יותר לקחת ביאור ממה שמדברים בעיתותי התוועדות החסידים'.
התועלת בחזרת דא"ח
בהתוועדות כ"ד טבת תשי"ב התבטא הרבי שליט"א שהתועלת בחזרת מאמר חסידות היא בשתיים. א] 'עבור הבחורים עצמם, שכדי לחזור חסידות בעל פה, יצטרכו בדרך ממילא ללמוד חסידות בעצמם'.. ב] 'עבור הבעלי־בתים הנמצאים בהבתי כנסיות'. ובמקום אחר: 'גם על זה קאי מאמר חכמינו זכרונם לברכה יותר ממה שבעל הבית עושה עם העני וכו' וכנראה במוחש'.
בעל השמועה עומד נגדו
באגרת מעניינת מאריך הרבי הריי"צ (ספר 'אגרות קודש' הרבי הריי"צ, חלק א' עמוד תקטו): 'כל אשר מגזע החסידים מחוייב הוא בחובת גברא לבוא לשמוע דא"ח.. ודבר ברור הוא אשר בעת אמירת דא"ח מאיר בבחינת מקיף הארת נשמת בעל השמועה, ואשרי האיש הזוכה לחזור דברי קודש אלו בהרגש פנימי על ידי הקדמת עבודה שבלב זו תפילה'.. וזכות גדול הוא לאלו העומדים לשמוע, אשר בשמועה זו (גם אם אינם מבינים עומק הדברים), זוכים להתקשר ולהתדבק בתלמידי חכמים, על ידי שמיעת תורתם הקדושה, ולשמור ולעשות את כל אשר ציוו בהידור מצווה ובעבודה שבלב'.
ובשיחת פרשת 'בראשית' תשכ"ב ביאר הרבי מלך המשיח מכתב זה, והוסיף ש'ענין זה שייך לכל אחד. והרי היו עושים תחבולות שונות להיכנס ולראות את הרבי, ואם כן על אחת כמה וכמה שמאיר בנשמתו - לא הארת פניו או קלסתר פניו אלא - בנשמת בעל המאמר'. ובפרשת 'נצבים' תש"י: 'כל אחד מאתנו רוצה לראות את הרבי כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר, כדי שיפתור את שאלותיו.. והעצה לזה - ההליכה.. לבתי־כנסת לעורר את בני ישראל'.
מי צריך לחזור דא"ח
'אם-כי כולם אהובים.. לשים ליבו על אלו בעלי הכשרון בדיבור בשפה ברורה ובהתאמה מיוחדת ללמדם לחזור דא"ח בעל פה', ובמקום אחר: 'והנני מציע להם אשר יעשו חוק אשר כל אחד מהחברים שי' אשר רק באפשרו.. יחזור בכל שבת ושבת דא"ח ברבים בבית הכנסת'.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר