מהי דעת הרבי על חלוקת התנ"ך לפרקים?
לפני כשישים שנה, היו בארץ קבוצות אנטי דתיות ששמו להן למטרה לדכא כל דבר שרוח דת נודף ממנו. הללו ניסו לשנות כל דבר שהיה נהוג ומקובל מדורי דורות. בין השאר החליטו להתערב גם בחלוקת הפרקים בתנ"ך. בשלב מסוים הוחלט להוציא את תנ"ך 'קורן', ובה ביטלו העורכים את חלוקת הפרקים • מהי דעתו של הרבי מלך המשיח בעניין חלוקת הפרקים של התנ"ך? והאם מהדורת התנ"ך של הוצאת 'קורן' מסתמכת על מומחים נוצרים? • לכתבה המלאה
•••
מי חילק את התנ"ך לפרקים?
לפני כשישים שנה, היו בארץ קבוצות אנטי דתיות ששמו להן למטרה לדכא כל דבר שרוח דת נודף ממנו. הללו ניסו לשנות כל דבר שהיה נהוג ומקובל מדורי דורות. בין השאר החליטו להתערב גם בחלוקת הפרקים בתנ"ך. בשלב מסוים הוחלט להוציא את תנ"ך 'קורן', מהדורה חדישה, ישראלית, עם גופן חדש ועוד כמה עניינים. תוך כדי הכנת המהדורה הישראלית, החליטו העורכים לבטל את חלוקת הפרקים בגוף הטקסט ולהותיר זאת בצד העמוד באותיות קטנות, כיון שלדעתם חלוקת הפרקים המסורתית לא בוצעה על ידי יהודים.
יש לציין כי סביב חלוקת הפרקים יש עמימות; יש הטוענים כי אכן גויים הם אשר ביצעו את חלוקת פרקי התנ"ך, אלא שבגין פולמוסים רבים שהיו נהוגים בין יהודים וגויים, הוחלט גם אצל היהודים להסכים לחלוקה זו כדי שיוכלו לצטט מהתנ"ך לפי פרקים. מאז, במשך דורי דורות, חלוקת הפרקים היתה קבועה ומקובלת גם בקרב יהודים. כעת הגיעו שוחרי הקידמה, אשר הקדושה והדת רחוקים מהם כרחוק מזרח ממערב, ודווקא הם הביעו 'אכפתיות' מכך שהחלוקה בוצעה על ידי גויים..
גם בנושא זה הביע הרבי דעת תורה ברורה ומוחלטת: חלוקת הפרקים 'קאפיטלאך' זהו בבחינת מנהג ישראל תורה: 'ידועה השקלא וטריא בנוגע לחלוקה זו לקאפיטלאך ומקורה - אבל בכל אופן הרי נמצאת חלוקה זו בכל הספרים בכל תפוצות ישראל וגדולי ישראל, ומאז כמה וכמה דורות, ומנהגי ישראל תורה היא ולהעיר מהרמב"ם הלכות ממרים.. בנוגע למנהגות ומנהג שפשט בכל ישראל' (ליקוטי שיחות חלק ט"ז עמוד 229). ובהזדמנות אחרת כתב הרבי על 'תנ"ך קורן', שבמקרה מסויים העדיפו נוסח מסויים של מומחה נוצרי 'קיטל' המוזכר לעיל, על פני הגירסה המקובלת מדורי דורות. (אגרות קודש חלק כ"ו אגרת ט'תשל).
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר