תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

הרבי 'עשה' את כ"ז אדר - כדי שנתעורר ונרצה משיח באמת! • התוועדות נוקבת


כ"ז אדר תשנ"ב, היום בו החל ההעלם וההסתר הנורא שהתעצם בג' תמוז תשנ"ד, שמאז לא רואים את הרבי, כשהשאלות הנוקבות צפות ועולות, דומה שאין מתאים יותר מאשר לשמוע את דברי המשפיע ר' זושא פויזנר ע"ה, מהשלוחים הוותיקים של הרבי מלך המשיח בארץ הקודש, כדי לשמוע ממנו תשובות נוקבות בענייני היום והשעה • 'טפשות היא לחשוב שכדי שהרבי יהיה 'חי', או כדי שנוכל לקבל מהרבי 'השפעה' - חייבים לארגן טקס כזה או אחר, אם של 'יחידות', אם של 'כוס של ברכה', 'חלוקת דולרים' וכו'. זה בדיוק אותו קו של טעות חב"דית שחייבים להבין ולהסביר 'איפה הרבי נמצא עכשיו ומה בדיוק הוא עושה עכשיו'.. • ארגון 'לחלוחית גאולתית' מגיש את הדברים המלאים לקריאה • לכתבה המלאה

•••


הרבי סובל. בשבילנו!

• אני מנסה לשאול שאלת פתיח: נחזור אחורה. יום ראשון ג' תמוז תשנ"ד..

ור' זושא קוטע אותי ומתפלא, 'ג' תמוז'?, איזה ג' תמוז? אפשר לאפשר ללכת עוד יותר אחורה, לג' תמוז תרפ"ז, חג הגאולה של הרבי הריי"צ, או עוד יותר אחורה - ל'שמש בגבעון דום', בזמנו של יהושע בן נון'.

• נו באמת, ר' זושא; כשאומרים היום 'ג' תמוז' - ברור לכולם, גם בלי לציין במפורש - שמדובר על ג' תמוז תשנ"ד..

'ברור'?, לדידו של ר' זושא, שום דבר לא 'ברור'. 'אחרי עשרים שנה, אחד עשר חודשים ועשרים ואחד יום, בשביל מי שצעיר מהגיל הזה - ג' תמוז תרפ"ז, או ג' תמוז נ"ד ו'שמש בגבעון דום' הם אותו הדבר.. ובעצם, מדובר על רוב תלמידי הישיבות בכל העולם'..

• טוב, אנסח זאת אחרת: לי אישית זכור היטב אותו יום. ג' תמוז תשנ"ד. ההעלם וההסתר היכה בתדהמה את כלל חסידי חב"ד. היית אז משגיח בישיבה בלוד, ועסקן רב קשרים עם אישים חשובים מקורבים לחב"ד. איך הגבת בשתי החזיתות? מה אמרת לבחורים, ומה למקורבים?

במקום תשובה, אני שומע מבן-שיחי, תיאור של הימים שקדמו לג' תמוז ושל ג' תמוז עצמו. 'בכ"ז אדר תשנ"ד, היה 'יעני' סטרוק - אירוע מוחי'. לפני שאוכל להמשיך בראיון, אני מוכרח להבין את ה'יעני' (תרגום: 'כאילו') של ר' זושא. לדידו, 'הרבי זה לא אדמו"ר וזה לא באבא, לא 'גוטער איד', לא צדיק קדוש וטהור. הרעבע הוא גם לא 'נשמה דאצילות' או 'נשמה חדשה' - זה רבי! יהודי שכל מהותו בעולם הזה זה להיות צינור של הקדוש ברוך הוא בעולם. אני לא מבין באלוקות, לא מבין בקדוש ברוך הוא ואותו הדבר אני לא מבין ברבי כלום! מה שהרבי נתן לי להבין, תודה רבה. ומה שלא? אז אני לא מבין'.

יחד עם זאת, הוא בז לסיסמאות שנשמעות מפי אנ"שים שונים, שיכולות להישמע כמעט באותם מילים שלו. 'הרבי סובל ותמיד סבל מאתנו, כי אף פעם לא באמת היה אכפת לנו באמת מהרבי. היום הכי קשה בחיים של הרבי - הוא כ"ב שבט, בו הרבנית - האדם היחיד עלי אדמות שהיה באמת אכפת לה מהרבי - נעלמה.

'בהתוועדויות רבות', שח ידידי באוזניי, 'ר' זושא היה צועק ובוכה, 'מה שרוצים - זה לקבל מהרבי ולהשיג ברכות, השפעות, קירובים, דולרים ואפילו שיחות ומאמרים. אבל מה עם הרבי? למישהו אכפת באמת מהרבי? מרגלא בפיהו: 'אתה עובר לפני הרבי לקבל דולר, והרבי עומד בשבילך שעות רבות - אתה מעריך את זה? תגיד תודה - הרבי סובל - בשבילך!'.

החשיבה של ר' זושא בהחלט לא קונבנציונלית, הוא לא חושב 'במסגרות המוכרות'. ברור לו שכל דבר שקרה או קורה עם הרבי, זה לא רק בהסכמתו, אלא זה דרך שבה הרבי מראה לנו משהו, מנסה לעורר אותנו. לטענתו, 'הרבי 'עשה' את האירועים שלפני ראש חודש כסלו - אבל לא הבנו, ואז הוא 'עשה' את כ"ז אדר כדי שנתעורר - אבל לא תפסנו, וכ"ז אדר השני גם לא עזר, ואז הרבי 'עשה' את ג' תמוז - אבל זה לא באמת הזיז'.


למי שזוכר את ר' זושא בתקופה של לפני ג' תמוז, בוודאי זוכר שהוא לא יכל לסבול את נוסח ה'מי שברך' לרבי: 'בתוך שאר חולי ישראל, רפואת הנפש ורפואת הגוף, ונאמר אמן'. 'ומה קרה בג' תמוז? הרבי נהיה בריא?!' הוא שואל. את המניינים לאמירת התהלים לרפואת הרבי הוא לא הבין ולא קיבל. אבל בקבלת-עול, הוא היה משכים קום ומצטרף למניין, 'כדי שלא יבינו חס ושלום לא נכון'.

לדידו של ר' זושא, אין הגדרות של 'משיחיסט' או 'לא משיחיסט', הוא רואה את התמונה אחרת - יש חב"ד ויש ליובאוויטש: חב"דניק, זה אחד שיש לו הסבר לכל דבר, ואם לא - הוא חייב לקבל הסבר גם על השאלה המתבקשת: איפה הרבי?! זה לא משנה במה הוא מאמין או מה הוא מכריז או לא, חב"דניק - יודע הכל. עכשיו הרבי כאן, תיכף הוא ילך להגיד שיחה. 'הליובאוויטשער'ס לא מבינים, לא יודעים, אבל עושים מה שצריך בקבלת עול גם אם הם מפסידים'..

ג' תמוז הוא בעיה אישית של כל אחד מאתנו

• ברשותך, נחזור לתיאור של הימים שקדמו לג' תמוז..

התפרסם בעיתון ג'רוזלם פוסט', שלרבי היה 'סטרוק'. הייתי אז בקשר הדוק עם השגרירות האמריקאית. כמה ימים אחרי כ"ז אדר התקשר אלי הקונסול הכללי דאז, גוי בשם מייקל מייצ'ל, ושאל 'זושא, מתי אוכל להפגש אתך'?!. כשהגעתי אליו הוא שאל אותי: 'נו, תגיד לי, מה קורה מחר'?! כשכוונתו על המצב הרפואי של הרבי. קטעתי אותו ואמרתי לו, 'מחר הרבי מחלק דולרים'.. הוא נתן לי מספר טלפון והורה לי: 'אם משהו קורה, תתקשר אלי, אפילו באמצע הלילה, ותוך שעתיים יהיה כאן צוות שלם שיתן ויזה לכל מי שיבקש'.

'ג' תמוז היה ביום ראשון, ולי נודע בשעה שמונה ורבע מה שפורסם בביפרים בקראון הייטס. אותו מייצ'ל, כבר עזב את תפקידו. היו לי מספרי טלפונים של קונסולים אחרים וביקשתי להשאיר הודעה עבור הקונסול. כאמור, היה זה יום ראשון, יום חופשה בשגרירות האמריקנית, השגרירות הייתה סגורה ומסוגרת ומחשבה על פתיחתה ביום ראשון, זה יותר גרוע בעיניהם מאשר לפתוח בנק ביום כיפור אצלנו. 

בכל זאת, הקונסול הודיע לי שבשעה 12 הקונסוליה תהיה פתוחה, וכל מי שירצה - יקבל ויזה. אני לא טסתי. הלכתי מיד למשרדי צא"ח לאחר ששמעתי שהם מארגנים צ'רטר והודעתי להם שהשגרירות נפתחה עבור החסידים. בדרך, ברדיו, כבר שמעתי שמראיינים מישהו מקראון הייטס, הוא כבר מספר ומסביר מה יהיה עם חב"ד'. 

'דרך אגב', מוסיף ר' זושא, והכאב ניבט מכל וריד בפניו, 'עוד באותו יום - ג' תמוז תשנ"ד - כבר יצא בלאנק עם הלוגו של ה'אגודת חסידי חב"ד', עם 'נוסח מתוקן', בנשיאות כבוד קדושת אדמו"ר - עם תארי הסתלקות. אני לא ידוע מה יותר גרוע, שבלאנק כזה היה מוכן עוד לפני ג' תמוז, או שבאותו יום היה למישהו זמן וראש לטרוח ולהוציא בלאנק חדש.


• וכשפנו אליך התמימים מהישיבה, האברכים מהקהילה והאנשים שהיית אתם בקשר מחוץ לחב"ד - מה הסברת להם?!

לא הסברתי שום דבר, לא היה לי מה לומר. אחד הדברים המוזרים זה שהחב"דניקים - יודעים את הכל. לכל דבר יש להם הסבר. לי אין הסבר לכל דבר! אני לא שייך לחב"ד, אלא לליובאוויטש. אצל חב"ד, הכל שחור-ולבן. יש להם דעה והסבר על כל דבר. אני יודע לומר 'לא יודע'!

• ובכל זאת, מה כן אמרת לתמימים?

מה לחשוב או להרגיש, אני לא יכול לומר לאף אחד. מהן האפשרויות? ישנן שתי אפשרויות, או שמה שקרה זה בדיוק כמו י' שבט תש"י. אני הייתי אז ב-‏770, שלחו אותי להודיע על ההסתלקות בשכונת ברונזוויל, שם גרו רוב חסידי חב"ד באותה תקופה. הכרתי חסידים שהיו בב' ניסן (הסתלקות הרבי הרש"ב) שהכירו חסידים שהיו בי"ג תשרי תרמ"ג (יום ההסתלקות של הרבי מהר"ש) וכו', ואני יכול לומר לך ולהדריך אותך מה בדיוק צריך לעשות. זאת הבעיה של חב"ד.

'או, שג' תמוז הוא לא כמו י' שבט, ב' ניסן וי"ג תשרי. ואז, 'יש לי בעיה אישית', ג' תמוז הוא בעיה אישית של כל אחד מאיתנו. אני לא יודע, לא מבין, אבל זאת לא הבעיה של הרבי! לרבי אין 'בעיה', לי יש בעיה עם המצב, אני לא יודע מה קרה.

הרבה פעמים אני שואל אנשים, 'צמצום כפשוטו, או צמצום לאו כפשוטו'?!. בחסידות מבואר שהצמצום שהקדוש ברוך הוא עשה ב'אור אין סוף', כדי שהיה מקום לעולמות, הוא 'לא כפשוטו' לא נעשה חלילה 'צמצום' באור, אלא רק 'צמצום בדרך סילוק', האור כרגע לא מאיר. אני מקבל תשובות מגוונות, אפילו בסגנון 'טמטום כפשוטו, או טמטום לאו כפשוטו', אבל מפחדים לומר, את מה שמופיע בתניא של הימים האחרונים ש'צמצום - לאו כפשוטו', למה? כי אז אשאל, 'ומה קרה בג' תמוז?', והוא יצטרך לומר 'לא יודע!' וחב"דניק, שגדל על חכמה בינה ודעת - לא יכול לומר 'לא יודע'!..

לא מחכים למשיח הנכון

• איך שלא תנסח את זה, האם לא ברור שהיום, כשאנחנו לא רואים את הרבי, הגעגועים גדולים יותר, וכולם ללא יוצא מן הכלל, מבקשים משיח באמת, רוצים באמת שמשיח יבא ונתראה עם הרבי?!

ר' זושא כדרכו, מחדד את הטעון ביאור, גם אם הדרך לא נשמעת הכי פופלארית: אני טוען שישנה טעות נפוצה וכואבת בקשר למשיח. יש פתגם שמשייכים אותו לאדמו"ר הזקן: 'המשיח שהעולם רוצה - לא יבוא, והמשיח שיבוא - לא מחכים לו'!..

אומרים שכשמשיח יבוא, יהיה טוב ליהודים. זה שצריך להיות טוב ליהודים, זה נכון בלי קשר למשיח, אבל לא צריך משיח על מנת שיהיה טוב ליהודים! לא זה משיח! למשיח צריך לחכות, להתפלל, לעשות פעולות כי כך צריך. לחכות למשיח זה כמו להניח תפלין. אף אחד לא מניח תפילין כדי שיהיה לו טוב.

שמעתי לפני שנתיים סיפור מיוחד. באחת השנים הרבי אמר מאמר 'הבאים ישרש יעקב'. תוכן המאמר דיבר על כך שלעם ישראל ישנה בעיה, שבזמן הגלות קשה להם לעבוד את ה' בגלל טרדות הגלות, אבל כשיהודים יודעים, שלעתיד לבא יהיה טוב, הידיעה הזו נותנת להם כח ומרץ להתמודד עם בעיות הגלות.


בתש"נ, רצו להכניס את המאמר להגהה, ר' יואל כהן הכין את המאמר ור' לייבל גרונער הכניס את המאמר לרבי. הרבי הסתכל על המאמר ואמר 'דאס איז דאך היפך דעם פשוט'ן פירוש' [= זה הרי היפך הפירוש הפשוט]. כשהרב גרונר העביר את התשובה לר' יואל, הוא התפלא 'הרי זה מה שהרבי אמר', וביקשו להכניס את המאמר שוב להגהה ושישאל את הרבי, מה כן לכתוב?!

בפעם השניה, הרבי הניח את המאמר על השולחן ונתן מכה על השולחן בידו הקדושה, באומרו 'הקדוש ברוך הוא צריך לפעול שעכשיו יהיה טוב ליהודים'! צריך שיהיה טוב לכל יהודי בלי קשר למשיח, ולמשיח לא צריך לחכות כדי שיהיה לנו טוב, זה לא משיח. צריך לרצות משיח - כי הרבי רוצה משיח, כי זה מה שצריך. כי בשבילו נברא העולם.

• איך אני יכול לדעת שאני בדרך הנכונה, שאני עושה מה שהרבי רוצה ממני, מהי אמת המידה לדעת שאני רוצה באמת משיח?

(בחיוך): 'אומר לך מהי הדרך הלא נכונה.. ישנה טעות נפוצה שקוראים 'משיחיסט', למי ש'חי משיח', השאלה היא למה מחכים? האם מחכים שהרבי יתגלה ויתן לנו דולרים, כוס של ברכה, יאמר שיחות ומאמרים? זה לא 'רבי', זה גוטער אידן - אדמו"ר'.

'היום, בכלל לא צריכים את הרבי, למה צריך את הרבי? ברוך ה' אנחנו מסודרים: יש 770, יש 'אגרות'; לכל אחד הכתובת שבה הוא מרגיש שהוא מתקשר לרבי, שולח מכתב, מקבל או לא מקבל תשובה אבל הברכה בדרך. עשינו מהרבי 'באבא' שמחלק ברכות'..

• יתכן שאתה צודק, אבל עובדה היא שבאמצעות הברכות שהרבי משפיע, אנשים רבים מתקרבים לרבי. תראה את זה כמו הדרך החינוכית, לתת לילד סוכריה כדי שילמד ולבסוף, מתוך שלא לשמה יבא לשמה.

הבעיה היא שהסוכריות נעשו העיקר. ה'סוכריות'-ברכות צריכות להיות הדרך כדי להביא את הילד, בגיל או ברמה, אל המטרה. אבל זה לא התכל'ס, זה האמצעי, ומשום מה חדרה אלינו השפה הזו, שהרבי - זה ניסים ונפלאות.

שמעתי פעם שליח שאמר שאנחנו הידיים והרגלים של הרבי. הרבי לא צריך אותנו. הוא רוצה אותנו. נכון, אין מלך בלא עם, אבל 'הוכחנו' שאנחנו יכולים להיות 'חסידים בלי רבי'. שמונה עשר שנה, אחת עשרה חודשים ועשרים ושנים ימים, אנחנו 'חיים'. תמיד ידענו שאין מלך בלא עם - עכשיו הוכחנו שאנחנו יכולים להיות 20 שנה חסידים בלי רבי.

• מלבד המקורבים שלך במסגרת העסקנות, יש לך את הקהילה הקרובה החב"דית הפנימית. הרבה אברכים שזוכרים אותך מתקופת הישיבה ורואים בך משפיע. איך אתה מלבה את אש האמונה החסידית, של התקשרות לרבי מלך המשיח בהתוועדויות ובשיחות פרטיות?

צריך לחשוב על הרבי, לדבר על הרבי, ולעשות מה שהרבי אומר. רק ככה אפשר להיות 'מקושר'. תראה, אני 'חי' מאד חסידים מהדורות הקודמים שאבא שלי הכיר אותם ו'חי' את הסיפורים אודותם, כמו ר' בער'ל קורניצר, ר' חאצ'ע פייגין, ר' יהודה עבער, ר' יהושע אייזיק בארוך וחסידים נוספים. רק מלספר סיפור על ר' בערל קורניצר, אני יכול לבכות. יש דבר שאני לא משתמש בזה, אבל אתם הצעירים כן עוסקים בזה, וידאו'ס מהרבי. תסתכלו על הרבי, תקשיבו לרבי בטייפים, תדברו על הרבי. השיג והשיח צריך להיות על הרבי.

אני 'מכיר' את ר' בערל קרוניצר, אני חי את הסיפורים עליו, אבל אם אראה אותו ברחוב או אשמע את הקול שלו - לא אדע שזה הוא. אתם, כשתראו את הרבי, מיד תזהו אותו, תדעו שזה הרבי, גם אם הוא עם זקן שחור או זקן לבן. הדבר היחיד שלצערי יחסום בין הצעירים לרבי - זו השפה, הרבי ידבר אידיש, והצעירים לא יבינו. הייתי לא מזמן ב-‏770 ואמרתי לבחורים, 'תלמדו אידיש, הרבי תיכף ומיד מתגלה ואתם לא תבינו אותו', אז ענו לי 'אויבער חוכם': 'הרבי ידבר בלשון הקודש'..


הרבי יתגלה - איך שהוא רוצה

'איך לדעתך הרבי יראה כשהוא יתגלה?' מאתגר אותי ר' זושא, 'כמו תשנ"ד, כמו תשנ"ב, אולי כמו המ"מים, הלמ"דים? עם זקן שחור או לבן'?!. ר' זושא הוא מהיחידים בימינו שראה את הרבי בכל השנים הללו, החל מתחילת שנות היו"דים.

• התחלפנו בתפקידים, אתה שואל ואני צריך לענות תשובות - אני מתחמק, מחכה לשמוע את תשובתו של ר' זושא.

גם לי אין תשובה. יתכן שהרבי יתגלה עם זקן שחור ויתכן שעם זקן לבן, אולי הוא בכלל יתגלה בתור הרבי הרי"צ או אדמו"ר הזקן. או אולי בכלל כמו הבעל שם טוב, או כמו משה רבינו. מה שבטוח שהוא יתגלה כמו שהוא מבין שצריך להיראות ולהתגלות משיח. מה אני רוצה או חושב, זה בכלל לא משנה, אני לא 'מתאים' את הרבי אלי, אלא מנסה לראות, עד כמה אני מתאים את עצמי לרבי ולרצון שלו. בשיעורים שלי עם האברכים אני אומר להם: תכניסו את הראש למאמר, ולא את המאמר לראש.

• מה ההבדל?

תכניס את הראש למאמר, כלומר, תתאים הראש שלך למאמר הנלמד, אל תתאים את המאמר לראש שלך. הרבה פעמים ישנם מאמרים שנשמעים שהם כאילו סותרים האחד את השני, כשאתה לא מנסה להתאים את המאמר עם הראש שלך, או בעניינו, כשאתה מקבל את הרבי ומבין שהרבי הוא הרבי, הוא יתגלה, הוא יעשה, הוא יתן ויחלק מה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה ורק אם הוא רוצה. ואם הרבי לא מחלק דולרים, או נותן כוס של ברכה - זה לא פחות רבי. היעדר הגילויים לא פועל כלום ברבי.

עד ג' תמוז הרבי התגלה אלינו באופן של גילויים כאלה ואחרים, ועכשיו הרבי החליט שהוא לא מתגלה כפי שהיה כל השנים! טפשות היא לחשוב שכדי שהרבי יהיה 'חי', או כדי שנוכל לקבל מהרבי 'השפעה' - חייבים לארגן טקס כזה או אחר, אם של 'יחידות', אם של 'כוס של ברכה', 'חלוקת דולרים' וכו'. זה בדיוק אותו קו של טעות חב"דית שחייבים להבין ולהסביר 'איפה הרבי נמצא עכשיו' ו'מה בדיוק הוא עושה עכשיו'. הבעיה היא, שאתה מנסה לקפל התוועדות של חמש שעות, בחמש שורות, ולנסות 'להגיד' את ההתוועדות בכתב. אני מסופק אם זה יהיה מובן..

הצעירים 'חיים' את הרבי

• אנסה להבין: בהתוועדויותיך אתה מדבר בלהט על נסיעה לרבי, על החשיבות לשהות ב-‏770. למיטב ידיעתי אתה גם מעודד מאד תפילה עם הרבי. האם זה לא בסתירה למה שאמרת עכשיו? במילים אחרות: פעם, הנסיעה לרבי וראיית פניו, הייתה חלק בלתי נפרד מההתקשרות, והיום, כשלא רואים כלום, למה כל כך חשוב לנסוע?!

אני לא מקבל את ההבדל בין פעם לבין היום. הייתי בחג השבועות אצל הרבי. היה שם 'סדר ניגונים', זה היה 'משהו', התרגשתי מאד. ראיתי חבר'ה צעירים שפשוט 'חיו' את הרבי באותו רגע. אני לא יודע מה היה רגע אחרי זה או מה היה רגע לפני כן, אבל הם 'חיו' רבי. שמעתי יותר מפעם, מבוגרים שאמרו 'אוי, מה יהיה עם הצעירים - מילא אנחנו ראינו'.. מיום ליום מתעצמת בי המחשבה שגדלנו ב'גן עדן של שוטים' ואילו הילדים שמגיעים עכשיו לרבי - הם-הם חיים 'עצם'.


• נסה להסביר..

'אנחנו חשבנו שקיבלנו 'גילויים', אבל באמת לא קיבלנו שום דבר. חשבנו שאנחנו 'מבינים' את הרבי, אבל הבנו כפי שחמור מבין בבני אדם'. 'אספר לך סיטואציה. היה לי מקום קבוע בהתוועדויות של הרבי, ממש מול המקום של הרבי. קרובי משפחה שלי שהיה להם מקום קבוע, שמרו לי מקום, אבל תמיד עמדתי ולעולם לא ישבתי. לידי עמד צעיר שלא הצליח ממקום עמדו לראות את הרבי. הוא פנה אפוא אלי ושאל אותי 'מה הרבי עושה עכשיו'? 

עניתי לו: לא יודע! הבחור לא הבין את התשובה, 'מה פירוש לא יודע? הרבי עומד? הרבי יושב? הרבי מוחא כפיים, הוא אומר שיחה? אומר 'לחיים'? - מה לא יודע? אתה לא רואה'?. עניתי  לו: 'איך אני יכול לדעת מה הרבי עושה?', זה רבי, אלוקות כפי שהוא מלובש בגוף גשמי, לא ברמה שלי ולא בהבנה שלי. אתה שואל אותי 'מה הרבי מראה שהוא עושה?, מה הרבי נותן לי לראות'?, על שאלה כזו אני יכול לענות...

'לעומת זאת' ממשיך ר' זושא, 'ראיתי את הבחורים הצעירים עומדים לפני שחרית בשעה חמישה לעשר, או לפני ההתוועדות, כשהם מוכנים, דרוכים; הכסא והסטנדר גם הם מוכנים, והם שרים 'יחי אדוננו', ומוכנים, מחכים, מתרגשים, מצפים, מבקשים: רבי, אנחנו מוכנים, תכנס, תגאל אותנו. אנחנו רוצים לראות אותך! רוצים לראות אותך! אנחנו רוצים לראות אותך!' ר' זושא חוזר על המשפט, קולו צרוד, נרגש ונסדק. כמעט הוא צועק בזעקה פנימית.

אחרי דקה של שקט נוקב, הוא 'מתעורר' מעצמו, וחושף יחידות מיוחדת שהייתה לו: 'בשנת תשכ"ו נכנסתי לרבי למה שמכונה 'יחידות פרטית''. אבל לפני שהוא פונה לסיפור היחידות, הוא מוכרח 'לשפוך את הלב' על הנושא: 'בשנת תשמ"א, הרבי הפסיק את היחידות הפרטיות, ומאז החלו ה'יחידות הכלליות'. היו אברכים רבים שלא יכלו לסבול את ה'העלם' הזה. 

אמרתי להם: 'אני לא מבין אתכם. אתם, שצעקתם על הזקנים של תש"י על כך שהם לא התמסרו לרבי, מתלוננים עכשיו על זה שהרבי החליט ש'עכשיו - זאת יחידות'. מי קובע מה זה 'יחידות'?, הרבי הוא זה שקובע מה זו 'יחידות' ועכשיו זאת 'יחידות'. 'נכון', מודה ר' זושא, 'זה קשה, התרגלנו ליחידות אבהית, אבל נדרשת התמסרות; לא לרצונות ולנוחות שלי, אלא לרבי. אם אין התמסרות, אז זה לחיות כמו הקומוניסטים, אתה הולך לפי 'הקו' של המפלגה, וכשהמפלגה משנה את הקו - גם אני משנה את הקו, וזאת בעיה, אוהו זו בעיה'.. הוא חותם בחידתיות.

• נחזור ל'יחידות', ברשותך..

ביחידות הרבי שאל אותי, האם שמתי פתק על ה'ציון'. אמרתי לרבי, שנתתי את הפתק לרבי. הרבי שאל: 'היית על ה'ציון'?'. עניתי בחיוב. 'ואת המענה לשון, קראת'?. שוב השבתי בחיוב. ואז הרבי אמר לי: 'הרי במענה-לשון כתוב, שצריך לקרוא את הפתק על הציון'.. עניתי לרבי, שאת הפתק - הבאתי לרבי! הרבי הביט בי ובירר מתי אני חוזר ארצה? כשעניתי שבעוד יומים אני טס, הרבי אמר לי, 'טוב, עד מחרתיים לא תספיק, אבל תכניס את הפתק למזכירות, וכשאני אהיה על ה'ציון', אקח את הפתק ואקרא אותו'.

• מה בעצם אתה מבקש לומר בכך?

שהלכתי ל'ציון' כי צריכים ללכת ל'ציון', אבל את הפתק, אני נותן לרבי. את הפתק באמת הכנסתי למזכירות, האם הרבי קרא את הפתק ב'ציון' או לא, זה לא אמור לעניין אותי.


המטרה: לקרב לרבי!

• נגעת בסוגיה מעניינת, של התבטלות דווקא לרבי שלנו, והייתי רוצה לשאול אותך על התופעה של קירוב יהודים לחסידות חב"ד, תוך דגש על כתבי החסידות של כל נשיאי חב"ד, ולאו דווקא של הדור השביעי. מה מייחד מי שמתקרב ומתקשר לרבי, עם דגש על לימוד תורת הרבי (כולל ובמיוחד שיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תשנ"א-נ"ב)?

ר' זושא נחרד לשמע השאלה, כל שורה בשאלה מקפיצה אותו. 'הרבי שלנו?' מה זאת אומרת?, וכי הרבי הרש"ב לא שלנו? והרבי הריי"צ, ואדמו"ר הזקן?.. לא מדובר על צדיקים, קדושים וטהורים, שבכל דור מגיעים אופן אחר. מדובר על 'רבי', ורבי זה דבר אחר.

'כעת אתייחס לשאלתך. ההבדל הוא לא מה לומדים, אלא איך לומדים? כמו שאפשר ללמוד גמרא ולשכוח את נותן התורה, כך בדיוק אפשר ללמוד חסידות, לדעת חסידות ואפילו להיות בקיאים בחסידות, אבל לא קשורים לרבי. זה לא משנה האם זה חסידות של אדמו"ר הזקן, או של הרבי. יכול בהחלט להיות מצב של מישהו שלומד את השיחות הכי אחרונות של הרבי, אבל הוא לומד ולא באמת קשור לרבי. כשלומדים ומלמדים חסידות, צריך לוודא שה'בכן' בלימוד הוא לקרב לרבי. אם המטרה היא לקרב אותו ל'חב"ד', פספסנו את כל הנקודה'.

• אנחנו כבר לקראת סיום, ואני חייב להבין כמו שצריך את ההבדלים שבין 'ליובאוויטש' לבין 'חב"ד', בין צדיק, קדוש וטהור ל'רבי'.

אדמו"ר הזקן יסד את חסידות חב"ד. הוא מינה את תלמידו ר' אהרן מסטראשלע להדריך את החסידים המבוגרים, ואת הרבי האמצעי, על החסידים הצעירים. אחר ההסתלקות, ר' אהרן התחיל לנהוג באדמ"ורות. הנהגתו הייתה דומה מאד לאדמו"ר הזקן, הוא היה מתפלל בהתלהבות, ויוצא מהכלים, לעומת הנהגת אדמו"ר האמצעי בתפילה, בדממה ובאיפוק. יתירה מזו, ר' אהרן היה אומר חסידות'יותר מרתקת ויותר מושכת' מהרבי האמצעי. ואכן, חסידים רבים נהרו אחרי ר' אהרן, שהמשיך למעשה את חסידות חב"ד כביכול, בה בשעה שהרבי  האמצעי עבר לליובאוויטש.

אחד החסידים הגדולים של אדמו"ר הזקן, היה ר' משה וילנקר, שעליו נאמר הביטוי 'שהוא התכונן ליחידות (עם אדמו"ר הזקן), שבע שנים, ונשאר עוד שבע שנים בליאדי, על מנת להפנים את היחידות'. גם הוא נהה בהתחלה אחרי ר' אהרן, ולבסוף חזר אל הרבי האמצעי. כששאלו אותו מה דעתו על ר' אהרן, הוא ענה 'צדיק, קדוש וטהור - אבל לא רבי'.


בדור אחר כך: לרבי ה'צמח צדק' היו כמה בנים, שלבסוף הפכו כמעט כולם לאדמו"רים. העיקרי שבהם, היה הבן המהרי"ל. הרבי ה'צמח צדק' בעצמו, טיפח וקידם אותו מאד, והוא היה בעל מופתים. בהסתלקות הרבי ה'צמח צדק', המהרי"ל פתח את חסידות חב"ד-קאפוסט (חב"ד - בשונה מחסידויות חג"ת), והרבי המהר"ש נשאר בליובאוויטש. בתחילת נשיאותו היה לו בקושי מניין..

פעם, כשרצו לתאר מה הבדל בין חב"ד לקאפוסט, אמרו שבשניהם לומדים מאמרים, מתפללים ב'עבודה' וכו', אבל בקאפוסט, בשמחת תורה, לא אומרים 'שניים מקרא', כי עסוקים במאמר שהרבי אמר אתמול, ואילו בליובאוויטש, אמרו 'שניים מקרא', למרות שהיו עסוקים במאמר. במילים אחרות, להיות ליובאוויטשער, זה לא משתלם. להיות חב"ד זו פריווילגיה; להיות ליובאוויטשער זה תובעני, מפסידני ולא כדאי. אבל ליובאוויטשער הוא עם הרבי ושייך לרבי. לחב"דניק, הכל צריך להסתדר בשכל, חכמה בינה ודעת, יש לו הסבר להכל, ואם לא - אזי הוא מתאים את המצב לפי הבנתו. ליובאוויטשער יודע שהוא לא מבין, לא יודע, אבל הוא שייך לרבי.

• קודם, דיברת בנימה מרירה על הרואים ברבי כתובת לבקשת ברכות. מה אתה מציע לשליח שנפגש בקשיים בשליחות? איך מתעלים וממשיכים הלאה?

ר' זושא נחרד. 'חס ושלום! אני לא צוחק ולא לועג! כואב לי רק לראות שחסידים 'מסתדרים' עם המצב ועושים מהכתיבה לרבי ב'אגרות קודש' - עיקר. כשאתה ניגש לכתוב לרבי, לא משנה איך ואיפה, תתחיל לבכות קצת לפני כן, תאמר או תחשוב 'רבי, אני רוצה לראות אותך, הייתי רוצה לתת לך את המכתב, אבל בלית ברירה, כי אני לא רואה אותך, אני נאלץ לכתוב בדרכים כאלה'. העיקר הוא לראות את הרבי בקרוב ממש, בגילוי של ממש.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

הפרוכת שנפלה בשגגה ותגובת הרבי המפחידה

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.