תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

סיפורים ואמרות של המשפיע מליובאוויטש • חלק שני

לפניכם אוסף של עשרים אימרות חסידיות מוסמכות שנשמעו על ידי המשפיע הראשי בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש - ר' שמואל גרונם (רש"ג) אסתרמן ע"ה, שזכה להיות ממושפעיו של גדול ה'עובדים' - ר' הלל מפאריטש • עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש חלק שני (בהמשך לחלק הראשון שפרסמנו באתרנו) מתוך קובץ 'רמ"ח אותיות'. בהמשך יפורסמו המשך החלקים • לקריאה


•••


כדאי לציין בתור הקדמה, שבכל מקום שנכתב בקונטרס 'רמ"ח אותיות' את התואר 'אד"ש' [= אדמו"ר שליט"א] - הכוונה היא לרבי הרש"ב.

לפניכם אוסף של עשרים אימרות חסידיות מוסמכות שנשמעו על ידי המשפיע הראשי בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש - ר' שמואל גרונם (רש"ג) אסתרמן ע"ה:

כא. בנוסח הושענות: 'למען איתן הנזרק בלהב אש'. פירוש: 'איתן' - פנימיות החכמה; 'אש' - בינה. והיינו יחוד או"א [= אבא ואמא], חכמה ובינה.

כב. ר' הלל דיבר פעם בענין קליפת הלבושים, ואמר שאת גודל קליפה זו אפשר להבין מסיפור התורה על יעקב אבינו, שלאחר שלבש את בגדי עשיו אמר 'אנכי עשיו בכורך'. והיינו, שאם נאמר שיעקב שיקר באמרו זאת (ואף שרש"י לא פירש כך, הרי בכל זאת כך אמר) - נמצא שלבושי עשיו פעלו על יעקב שיאמר שקר; ואם נאמר שלא שיקר אלא אמר זאת בפשיטות - בכל זאת פעלו עליו הלבושים בזה שכאשר לבש אותם, מיד אמר: 'אנכי עשיו'!.. עוד סיפר רש"ג שהרבי המהר"ש אמר: 'קיין כבוד דארף איך ניט זוכן; קיין שפלות אויך ניט'.. [= אין לי צורך לחפש כבוד, וגם לא שפלות].

כג. רש"ג סיפר בשם חסיד נאמן ששמע מאחד החסידים ששימש כשו"ב ומוהל בערי פולין, שפעם אחת שאל את הרבי ה'צמח צדק', שבהיותו נזהר מאיסור 'חדש', מה יעשה כשהוא שוהה בערים אלו. והשיב לו הרבי ה'צמח צדק': 'די פולישע היטן זיך ניט אין 'חדש' ויש להם על מה שיסמוכו, אויפן ב"ח; דער ב"ח איז א בר סמכא; אלע צדיקים מוז מען דורכפירן דעם גהינום, וכשנסתלק הב"ח - האט מען זעכציק טעג פריער געקילט דעם גהינום'. [= יהודי פולין אינם נזהרים ב'חדש' ויש להם על מי לסמוך, על הב"ח; הב"ח הוא בר סמכא; את כל הצדיקים חייבים להעביר בגיהנום, וכשהב"ח הסתלק - ציננו את הגיהנום שישים יום קודם לכן].

כד. אדמו"ר הזקן אמר פעם כשהתקיימה אסיפה בעניני הכלל: 'כשאין ברירה - דארף מען זיך פארלאזן אויפן אויבערשטן' [= צריך לסמוך על הקדוש ברוך הוא]. ופירש רש"ג: ההמשכות שבסדר השתלשלות הן תמיד בדרך אורות וכלים, וצריכים לעשות 'כלים' כדי לקבל את האורות, כמו שכתוב: 'וברכך ה' אלוקיך - בכל אשר תעשה'; אולם כשאין ברירה ואי אפשר לעשות 'כלי', אזי צריכים להמשיך מלמעלה מסדר השתלשלות.

כה. ר' זלמן זעזמער אמר לפני הסתלקותו, שביכולתו לערוך דין וחשבון על כל רגע ורגע שעבר עליו, מלפני שבע שנים ועד עתה. כשסיפרו זאת לר' זלמן קורניצער - שחק מעבודה כזו.. עוד סיפר רש"ג: פעם אחת סיפרו לר' הלל אודות רב אחד, ואמרו שאין בו רושם מפגעי הזמן, והגיב: 'איך האב געזען ווילדע בעלי מוחין [= ראיתי בעלי מוחין עצומים] - ר' זלמן זעזמער - וגם הוא נשתנה מפגעי הזמן'.


כו. רש"ג סיפר, שבתחילה היה קשה לו אודות דברי אדמו"ר הזקן ב'תניא' (פרק י"ט), שכשיזכור האדם את ענין המסירות נפש תעבור הרוח שטות שבאה עליו, כיוון שמצא כתוב כך גם בספר אחר. אולם לבסוף הבין, שההבדל בין הכתוב ב'תניא' לכתוב בספר ההוא הינו כרחוק מזרח ממערב, מפני ששם כתוב שפעולת הזיכרון היא בדרך סגולה, ואילו ב'תניא' מבואר שזהו הדבר עצמו - שיש לו באמת מסירות נפש על כל דבר שהוא נגד רצון העליון.

כז. דבר ברור הוא שאי אפשר להיות חסיד בלי שלושה דברים: א] שיהיה עז פנים (בקדושה), היינו שלא יאמר: 'לא אוכל ללכת לשם - שאין זה נאה לי; לא אוכל לעשות ענין זה בפני פלוני' וכדומה, אלא צריך להתנהג בעזות פנים. ב] שיוכל לקחת משקה. ג] שידע חסידות. ואם יבוא מישהו ויטען, שיכולים להיות חסידים גם בלי אחד מהדברים הללו - הרי זה שקר! קיין חסידים וועלן ניט אויסוואקסין אהן די דריי זאכן'! [= חסידים לא יגדלו ללא שלושת הדברים הללו].

כח. רבי חיים אברהם בן אדמו"ר הזקן אמר: 'טוב יותר לבוא בקשרי שידוכין עם בעל-הבית חסיד פשוט מאשר עם צדיק של פולין'.

כט. אמרו חכמינו זכרונם לברכה: 'מאי חנוכה.. כשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברו מלכות בית חשמונאי.. בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול'. ופירוש הדבר: 'שמן' הוא חכמה, ביטול; 'היכל' הוא בינה, אותיות; ואם כן, ענין 'השמנים שבהיכל' הוא - ביטול הבא רק מהאותיות. 

ופירוש הדבר בעבודת החסידות: מי שלימוד החסידות אצלו הוא בהבנה והתפשטות באותיות השכל - אין זה ביטול אמיתי, כי לא נרגש (דערהערט געווארן) אצלו טעם עצם החסידות, אלא עדיין הוא במציאות יש, כספירת הבינה ש'מקננא בבריאה' שבו מתחילה התהוות היש, ועל דרגה זו יכולה לשלוט חכמת יון; אולם כשיש לו 'פך אחד של שמן', ספירת החכמה - שנרגש בו האלוקות שלמעלה מהשכל של החסידות, והפך גם חתום 'בחותמו של כהן גדול' - היינו שההתעוררות וההרגשה (דער דערהער) באה מאהבה המסותרת ('כהן גדול') - על זה לא שולטת חכמת הפילוסופיה של יון, ודי למבין.

ל. בעירו של ר' נטע ממאלע-טיראסצענע היה עשיר 'מתנגד' ושמו איצ'עלע. פעם אחת כשהיתה בדיחא דעתי'ה אמר ר' נטע: 'איך וועל ניט בייטן איצעלעס אייגונס אויף דערמאנען איין מאל אין סוף'.. [= לא אמיר הזכרת פעם אחת 'אין סוף' תמורת כל רכושו של איצ'עלע]. ופירש הרש"ג, שזה על דרך 'כל האומר רחב וכו' ביודעה ומכירה' [ודברי פי חכם חן, ה' יעזרנו].

לא. מה בין מומר לתיאבון ומומר להכעיס? מומר לתיאבון עושה מה שטוב יותר לנפשו ותאוותו, אך באם בשר הבהמה הכשרה ישוו בטעמו לזו הטריפה - יאכל את הכשרה, ואילו מומר להכעיס - ימשיך להכעיס אף שאין לו מזה דבר. וכן הוא הדבר למעליותא, בעבודת ה': יש העובד רק כדי 'לרוות נפשו הצמאה להשם' ויש העובד מפני שאוהב את ה' 'יתיר מגרמיה', ודי למבין.


לב. ר' הלל המשיל משל לענין מוח שליט על הלב: אדם ההולך בדרך ופוגש בלסטים, טבעי הוא שיפחד מאוד וירצה לברוח ממקומו. אולם כשמתבונן מה יועילו לו פחדו ובריחתו שהרי ודאי ישיגוהו ויהרגוהו, ומחליט בדעתו שלא לפחד כלל, אלא ילחם בהם ואולי ינצחם - הנה זה בא מצד שליטת המוח על הלב, ודי למבין.

לג. ר' פסח מאלאסטאווקער אמר: מלפנים, בזמן הבית, היתה השמחה ביין ענבים דוקא ולא היה כלל עניין שתיית יי"ש, אולם עתה בזמן הגלות השמחה היא דווקא ביי"ש. והענין בזה: בזמן הבית היתה העבודה בהתבוננות בגדולת ה' ולא בדברים צדדיים, ולכן גם השמחה שבאה מזה היתה ביין דוקא, שהוא עצם מהות הענבים. 

אך בזמן הגלות ההתבוננות היא רק בריחוקו מאור פני ה', אלא שבכל זאת צריכה לבוא שמחה אחר העצב כמבואר ב'תניא', נמצא שהשמחה היא תמצית ושיירי ההתבוננות ואילו עצם ההתבוננות הוא בעצבות שדוחה מעצמו. ולכן עתה גם השמחה באה דוקא מיי"ש - שהדגן נזרק והשמחה היא רק מהתמצית והזיעה.

לד. נאמר בכתוב: 'והיה מדי חודש בחודשו גו' בשבתו גו' יבוא כל בשר להשתחוות לפני'. ויש לפרש: 'בשר' הוא ענין אהבה ויראה מתוך ישות, שנקרא 'בשר', כידוע; ובראש חודש ושבת שמאיר בהם אור אבא (כידוע בחסידות שענין שבת הוא מלמטה למעלה וראש חודש הוא מלמעלה למטה) - אז נמשך ביטול, 'להשתחוות'.

לה. בנוסח 'ועל הניסים': 'ואתה.. רבת את ריבם, דנת את דינם, נקמת את נקמתם, מסרת גיבורים ביד חלשים וכו''. ויש לפרש פרטים אלה: אצל הבינונים המלחמה תמיד בתוקפה והם צריכים להתגבר שלא ישלוט בהם הרע, וזהו 'רבת את ריבם' - אתה בעצמך רבת, שעזרת להם לגרש את הרע ויוכלו לבוא למדריגת צדיקים, ששם אין ריב אלא כבר ניצחו; 'דנת את דינם' - זהו לבוא למדריגת בינוני; 'נקמת את נקמתם' - זהו להיות רשע וטוב לו, שיהיו לו חרטות וינקום ברע, שלא תהיה לו בלבד המלוכה בנפשו אלא כרשעים ש'מלאים חרטות'; 'גבורים ביד חלשים' - זהו תוקף האורות דתוהו בעולם התיקון, שהכוונה היא תיקון.

לו. יש להמשיל משל לענין אור מקיף המבואר בתורת החסידות, מאדם הטרוד מאוד בעסקיו שכוונתו בכל תנועותיו ויגיעתו היא בשביל חיותו ופרנסתו, אך בכל זאת הוא לא מהרהר תדיר במטרה זו אף שבלעדיה לא היה כלל טרוד וכו'. וזהו פירוש 'אור מקיף': עיקר החיות והמציאות הינה הודות לאור זה ובכל זאת הוא אינו נרגש כלל.

לז. אדמו"ר האמצעי אמר לר' פרץ ביעשנקאוויטשער בהיותו ביחידות האחרונה אצלו: 'מה בין משה'קע [ווילענקער] לבנימין'קע [קלעצקער]? - בנימין'קע איז גוט פאר זיך און ניט פאר דער וועלט; משה'קע איז גוט פאר דער וועלט און ניט פאר זיך. ס'דארף זיין ניט אזוי און ניט אזוי - מען דארף זיין גוט פאר זיך און גוט פאר דער וועלט; דו, פרץ, וועסט ניט פארפאלן ווערן, פרץ ווייסט וואס איז רבי; א רבי דארף זיין, ווען ער גייט צו חסידות, דארף ער זיין שפל בא זיך גלייך ווי ער גייט אין גאס און קינדער ווארפן אויף עם שטיינער - אזוי זאל אים דוכטן גייענדיק צו חסידות; און אלץ וואס מען דערציילט עם - זאל ער געפינען בא זיך, און אלץ וואס ער הערט [רעדט?] - זאל זיין צירופי שמות'. 


[= בנימין טוב לעצמו אך לא לעולם; משה טוב לעולם אך לא לעצמו. צריך להיות לא כך ולא כך - צריכים להיות טוב הן לעצמו והן לעולם. אתה, פרץ, לא ’תלך לאיבוד', פרץ יודע מהו רבי. רבי, כשהוא הולך לומר חסידות, עליו להיות שפל בעיני עצמו כאילו הוא הולך ברחוב וילדים משליכים עליו אבנים - כך הוא ידמה בעצמו כשהוא הולך לומר חסידות, וכל מה שמספרים לו – עליו למצוא זאת אצלו עצמו, וכל מה שהוא שומע [מדבר?] - צריך להיות צירופי שמות].

לח. פעם אחת אמר הרבי ה'צמח צדק' מאמר לפני ר' בנימין קלעצקער, בישבם על מיטה אחת. לפתע עמד ר' בנימין ברעדה מהמיטה והתייצב לפניו כעבדא קמיה מריה. כששאלוהו על כך השיב, שבאמצע המאמר שמע שאדמו"ר הזקן מדבר מתוך גרונו.

לט. נאמר בכתוב אודות עבודת יעקב בצאן לבן והשכר שהתנה עמו על כך: 'והיה העטופים ללבן והקשורים ליעקב'. ופירוש הדבר: טבע האדם הוא שכאשר יש בידיו דבר היקר וחביב לו - רוצה הוא שיהיה זאת גם לזולתו, וכפי שמוצאים כך בחסידי אדמו"ר הזקן שמסרו את נפשם בפועל ממש להתפשטות החסידות בעולם, כיון שהיה זה כה יקר אצלם. וכן הוא בעבודת האדם, שלנפש האלוקית לא די באהבה ויראה שלה, אלא רצונה שגם הנפש הבהמית תתהפך לאלוקות. וזו היתה העבודה הרוחנית של יעקב בצאן לבן, להעביר ולקשר את צאן לבן אל צאנו. ועל זה טען אח"כ לבן: 'למה גנבת את אלוהי'.

מ. אמרו חכמינו זכרונם לברכה: 'על שלושה דברים העולם עומד, על התורה על העבודה ועל גמילות חסדים'. ופירוש הדבר, שעל ידי שלושה דברים אלו נמשך ענין הביטול בעולם, כדיוק הלשון 'העולם עומד', שעמידה מורה על ביטול.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.