תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

לא מומלץ לפספס: הרבי הרש"ב בהתוועדות מאלפת על מטרת חסידות חב"ד

בעומדנו בכניסה לחודש החסידי - חודש כסלו, וכהכנה לנקודת מרכז הכובד של החודש חג הגאולה י"ט כסלו, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה התוועדות מאלפת של הרבי הרש"ב מי"ט כסלו תרס"ח, אודות מהות תורת החסידות ודרכי החסידים • מה הסיבה האמיתית בגללה בכה הבעל שם טוב כשאמר לו המשיח 'לכשיפוצו מעיינותיך חוצה'? מדוע מוכרח דווקא להאריך בתפילה ולא מספיק ללמוד חסידות? ומה היה סופם של החסידים שלמדו חסידות ולא האריכו בתפילה? • לשיחה המלאה

•••

 ☚ מומלץ: התוועדות מרתקת של הרבי הרש"ב על יסוד חסידות חב"ד 

בעומדנו בכניסה לחודש החסידי - חודש כסלו, וכהכנה לנקודת מרכז הכובד של החודש חג הגאולה י"ט כסלו, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה התוועדות מאלפת של הרבי הרש"ב מי"ט כסלו תרס"ח, אודות מהות תורת החסידות ודרכי החסידים.

לקריאת השיחה:

'יש חסידים ששואלים ודנים מה חידשה החסידות. מעולם לא שמעתי את אבותי דנים בנושא זה, מפני שלא הזדמן לי להשתתף בהתוועדות עם אבי בי"ט כסלו, ולכן לא שמעתי על זה מאבי, וגם עם חסידים מעט התוועדתי בענין זה, וגם אינני יודע אם כל מה שאומרים הוא אמת. גם בכתבים לא מצאתי דברים בנידון, אם כי יתכן שמופיעות בהם שאלות ששאלו חסידים בענין, והתשובות שקיבלו. כי לא הקדשתי תשומת לב לדברים צדדיים שמסביב לחסידות. עסקתי בלימוד חסידות מצד עצמה, והשתדלתי לפעול לפיה. לא הייתי מונח בדברים צדדיים, ולכן לא ראיתי מה נאמר בנושא הנידון. 

כשלעצמי אני סובר, שהחידוש שהחסידות הביאה הוא שכל יהודי מסוגל להבין ש'איהו ממלא כל עלמין ואיהו סובב כל עלמין'. לפני כן, היה המצב שלא כל יהודי היה מסוגל להשיג אלוקות. כי לשם כך היה עליו להיות בעל נשמה גבוהה ומזוכך. אדם כזה השיג אלקות וחש אלוקות. מי שלא ניחן בנשמה גבוהה, הרי על ידי זיכוך עצמי ותיקון כל הענינים הדורשים תיקון אצלו - יכול להשיג אלוקות באותה מידה ובאותו יחס של הזיכוך שלו. והשגה זו הביאה לזיכוך נוסף אצלו, וכך התקדם בהשגותיו בעילוי אחר עילוי.

 ☚ 'רואים בחוש שמשיח כבר פה': ציטוט נדיר של הרבי הרש"ב 

אבל מי שלא ניחן בנשמה גבוהה, ועדיין לא תיקן את מה שנדרש לתקן ולא הזדכך כראוי, לא יכל להשיג אלוקות. החסידות הביאה לידי כך שכל יהודי, גם אם אין לו נשמה גבוהה ועדיין לא זיכך את עצמו כראוי, יהיה גם הוא מסוגל להבין עניין אלוקי. מה שאמרתי על 'איהו ממלא כל עלמין ואיהו סובב כל עלמין', זה לאו דוקא, אלא משום שזה כתוב בזוהר, אך הכוונה היא בכלל לכל ענין אלוקי שאדם ילמד - הוא יוכל להבין ולחוש אותו. 

דבר זה גם מתאים למה שנאמר לבעל שם טוב זיכרונו לברכה, במענה לשאלתו 'אימתי קאתי מר' - 'לכשיפוצו מעיינותיך חוצה'. שעל כך בכה הבעל שם טוב [כמסופר באגרתו הידועה], ו'אמרי אינשי'. מן האגרת עצמה אמנם לא משמע כך, שבכייתו היתה על ה'חוצה' אלא שהבכייה היתה מתי זה יקרה, אבל יש אומרים שהבכיה היתה על ה'חוצה'. אם כן מזה מובן שהחסידות גילתה שאפילו אלה שאינם מזוככים והם בבחינת 'חוצה' - ישיגו אלוקות. כיצד? - הרי זה משום שהחסידות התלבשה גם בשכל [על ידי עבודתו הקדושה של אדמו"ר הזקן], והרי לשכל כולם כבר שייכים.. 

מה זה 'להרגיש בנפשו'? 

אמנם מאחר שזה התלבש בשכל, ממילא עלול להיות על ידי השתלשלות המדריגות, אצל מי ששכלו אינו כדבעי, שהמושכל לא ייקלט בשכל כפי האמת, ולכן יכולה כבר להצטבר פסולת וכו'. הרי מובן שהעיקר אינו רק ההשגה השכלית והבנת הענין, אלא העיקר הוא הרגשת הענין בנפשו ותחושת השייכות אליו. אכן צריך תחילה להבין בשכל, אך העיקר הוא להרגיש אחר כך את הענין בנפש. 

[המשפיע הרב שמואל גרונם אסתרמן שאל: מה הכוונה בביטוי 'להרגיש בנפשו' המוזכר תמיד גם במאמרי הרבי, אם הכוונה היא להתעורר באהבה ויראה, הרי התרגלו חסידי דורנו שאין לנו 'אהבה ויראה', ואם הכוונה 'להרגיש בשכל', היה מתאים יותר הביטוי 'להרגיש בדעתו'. וענה:]

קודם כל, אינני יודע אם קיים הבדל בין 'להרגיש בנפשו' לבין 'להרגיש בדעתו', ואם יש כזה הרי 'הרגש בדעתו, במוחו' - אפשר לומר על תחושת ה'עושר' וההפלאה שבענין, [על ידי קליטת הרעיון והתבוננות בו] וזהו 'הרגש במוחו'. ואילו 'הרגש בנפשו' - הכוונה להרגיש את ההתבוננות עד שזו תביא אותו לאהבת השם ויראת ה'. כמו שדובר בשבת פרשת וישלח שבכל דבר יש 'כוח אלוקי המהווה אותו', ויש 'חיות אלוקית המחיה אותו'. בהתבוננות זו יכולות להתעורר ספיקות, אולי אפשר לומר כי שלא כמו ה'כוח האלוקי' שהוא עצמו אלוקות ממש, הרי 'החיות האלוקית', שהיא בדרגה נחותה יותר, אולי אינה אלוקות.

 ☚ המלחמה רק מחזקת: בדור הגאולה העבודה הפנימית נדרשת 'ביתר שאת' 

עם המשך ההתבוננות, באה המסקנה שגם דרגה זו היא אלוקות. לאחר מכן, מרגיש המתבונן את הענין לא רק במוחו, אלא שהענין מקיף וממלא אותו כל כולו. קשה לבטא במילים את מהותו של הרגש כזה, אך אפשר להבין את הענין מאיך שהוא בגשמיות. כאשר יש ענין הנוגע לאדם, הרי הוא 'מרגיש' אותו היטב, ואילו כאשר אין הענין נוגע אליו, הרי גם אם הוא מבין אותו - אין הוא 'מרגיש' אותו. ומזה מובן, שההתבוננות בשעת 'עבודת התפילה', צריכה להיות באופן שהמתפלל ירגיש שהענין שייך אליו, ויחוש שהחיות שבנבראים היא אלוקות, וממילא לא ירצה בדבר הגשמי אלא רק את החיות האלוקית שבדבר הגשמי, שנפשו תהיה דבוקה באלוקות. 

לימוד בלא תפילה באריכות: איך יתכן?

[המשפיע הרב שמואל גרונם אסתרמן שאל: האם זה לא יכול להיות בלימוד הענין בלבד - בלי התבוננות בתפילה באריכות? והשיב:] 

לא! ראשית, בלימוד גרידא יכול שהוא רק יתפעל מן ה'עושר' שבענין, מבלי להרגיש את עצם הענין שהוא לומד. נוסף לכך - גם התפעלות זו אינה אלא לפי שעה, ואינה מביאה לתוצאה מעשית. אמנם הלימוד מביא אותו להתעלות מהמצב הקודם, אך האדם אינו מזדכך על ידי כך, ולכן לא נוצרת תוצאה מעשית. מה שאין כן בעבודת התפילה - לא זו בלבד שהאדם מבין בשכלו את ה'עושר' שבאלקות המלובשת בעולמות, אלא שהוא גם מרגיש זאת, וזה לא רק לפי שעה, אלא זה משפיע עליו למשך כל היום. 

אפשר להוכיח זאת, מזה שבלימוד מתפעלים [רגשית] רק כשלומדים ענינים נעלים שבחסידות, אבל כשלומדים נושאים 'פשוטים' שבחסידות, כגון הענין של 'ממלא כל עלמין', לא מתפעלים כל כך. זה מוכיח שלא מרגישים את הענין עצמו אלא את העושר השכלי שלו, ולכן בענין נעלה שיש בו יותר עושר שכלי, הוא מתפעל יותר, ובענינים נמוכים יותר שם ישנו פחות 'עושר' - הוא מתפעל פחות. 

מה שאין כן בתפילה: לרוב האנשים, ההתבוננות היא דוקא בדרגת האלוקות המתלבשת בעולמות, ולא בענינים נעלים יותר, ובעבודת התפילה הוא מרגיש את הענין האלוקי ועל ידי זה הוא מזדכך, וזה משפיע עליו למשך כל היום, שהדבר הגשמי יהיה אצלו מופרך, ורצונו יהיה רק באלוקות [שבגשמיות], שכל הדברים הגשמיים יהיו בכוונה 'לשם שמים', לרצות בגשמיות אך ורק כדי לעבוד את ה' על ידה.

 ☚ רוצה לדעת איך חיים כמו חסיד? תלמד כל יום 'תורת שלום' 

אמנם מובן, שתחילה צריכה להיות הבנה והשגה שכלית של הענין לאשורו וכפי שהוא באמת, אך העיקר הוא שלאחר מכן ירגיש את הענין. ולכן ראינו שהיו כאלה אשר אמנם למדו חסידות אך לא התפללו באריכות, וסופם היה מגונה, [לא־עלינו ולא על אף חסיד], שקעו בשכרות וכיוצא בזה. זאת, משום שבלימודם היה רק התפשטות הנאת גופנית מחמת ההשגה השכלית הטובה. ושם התגנב ה'בעל דבר', ואז הדבר הגשמי מוצא חן בעיניו, ואף על פי שבתחילה היה להם טוב, אבל 'התגנב' להם קצת הרגש עצמי מפני ההנאה השכלית, ולכן אחר כך נפלו ממדריגתם. 

אבל בעבודת התפילה: גם אם הוא יתפלל כדבעי, הרי 'העיניים יוצאות מחוריהן' כדי להרגיש את האמת האלוקית, והשפעתה קיימת בפועל משך כל היום. ובוודאי שכך הדבר בהתבוננות באלקות המתלבשת בעולמות, שזוהי העבודה של רוב הנשמות, שאז ברור הקשר בין ההתבוננות ובין המעשה בפועל, אלא גם כאשר ההתבוננות באלוקות היא באופן מופשט יותר, מכל מקום הוא מחפש לעצמו משהו מעשי למשך כל היום. 

אבל עם לימוד בלבד, בלי עבודת התפילה, אינו יכול לצאת ידי חובה, ולכן אינני יודע אם היה מי שקיבל הוראה לנהוג כך [הכוונה להוראה שניתנה לחסיד על ידי אחד מרבותינו הקדושים], אך גם אם היתה הוראה כזאת למישהו - בוודאי הוא היה בעל נשמה גבוהה או בעל גוף גשמי מזוכך, ואילו כללית - העבודה העיקרית הנדרשת מרוב הנשמות היא בתפילה. 

מה דורשים מחסידים?

[כאן צעק המשפיע הרב מיכאל בלינער אל ה'תמימים': הקשיבו היטב, כי הרבי מתכוון אליכם ולא אל הרב שמואל גרונם אסתרמן. אמר כבוד קדושת אדמו"ר נ"ע (הרבי הרש"ב):] 

הנני מתכוון הן לתמימים והן לרב שמואל גרונם והן אל עצמי. כבוד קדושת אדמו"ר האמצעי אמר: כאשר אני רואה שאינני מצליח בעבודה עם עצמי - אני יוצא להשמיע מאמר דא"ח ולהשפיע על הזולת. אבל מכבוד קדושת אדמו"ר הזקן נ"ע מסופר ההיפך. שהוא פנה לאפרים, השד"ר [=שלוחא דרבנן] שלו, ואמר לו: אמירת דא"ח חייבת לפעול, ואם לא - מקבלים 'קדחת'.

 ☚ צפו: התוועדות הכנה כובשת של הרב אופן לי"ט כסלו 

כך אכן היה, והשד"ר ספג 'קדחת' לשנה שלמה. והעצה לזה היא, שיכוון בזה על עצמו, ואם הדא"ח לא ישפיעו על השומעים - שזה ישפיע על עצמו. לכן אני אומר, שכוונתי גם לרב שמואל גרונם וגם לעצמי, ובכל אופן - הענין הוא שלא די בלימוד בלבד, וצריכים להאריך בתפילה.

[אחרי הפסקה קצרה, אמר:]

הרי גם אני אומר שעבודת החסידות היא באופן של 'מלמעלה למטה' [הכוונה כנראה לכך שעצם לימוד החסידות מביא גילוי אור אלוקי בנפש], ולפני החסידות היתה העבודה באופן של 'מלמטה למעלה'. אבל 'מלמעלה למטה' די לנו במה שניתן לנו, [שפע של גילוי אור], שניתן לנו באופן שכל אחד יוכל להבין, אבל אין הכוונה שאין צורך בתפילה כדי להרגיש את הענין בנפש. 

שוב חייב אני לומר (בחיוך): יש צורך בתפילה כדי להרגיש את הענין בנפשו. העבודה על ידי תורה היא מלמעלה למטה, ועל זה כתוב: 'אך זהו רק בנשמות גבוהות', ואילו 'כי מנגד תראה את הארץ' עבודת רוב הנשמות היא בתפילה.

[אחרי הפסקה לניגון, אמר:]

כתוב במדרש [להעיר מ'שמות רבה' י"ט, ו'. וראה גם 'תניא' פרק ל"א] שגאולת מצרים לא היתה עדיין גאולה שלמה, משום שאמרו לפרעה רק 'דרך שלושת ימים נלך במדבר, וזבחנו לה' אלוקינו', ולכן לא היתה גאולה שלמה. אך הגאולה העתידה תהיה גאולה שלמה, כיוון שנאמר בגלוי שאנו רוצים לצאת מן הגלות, מבלי להתבייש. זוהי החסידות: להכריז מבלי להתבייש שאנו רוצים לצאת מן הגלות. 

זו הסיבה שאנו סובלים מן האנשים הצדדיים הטוענים כלפי ה'קיצוניות' של החסידים, שאינם מוכנים להגיע לעמק השווה ולפשרה עם העולם - 'קצת עולם וקצת אלוקות'. החסידים אינם מוכנים לפשרות ולהכרה בקיום תוקפו של העולם. הם לומדים חסידות ויודעים מה כתוב בה בקשר ל'יחס' בין אלקות והעולם. לפיכך אין להתבייש, יאמרו אחרים מה שיאמרו ואף ילעגו - אנו צריכים לטעון שרצוננו לצאת מהגלות.

 ☚ חריף: אפשר לשתות כוס קפה בזמן לימוד החסידות? 

[לאחר הפסקה של נגינה, אמר:]

כשמתחילים לחשוב מה רצה הרבי [אדמו"ר הזקן] מן החסידים, מרגישים מאוד לא נעים, אבל - האם הרבי התכוון שכל החסידים יגיעו לדרגת 'יחודא עילאה' [ראה תניא, שער היחוד והאמונה פרק ז' ואילך]? לא! זה לא שייך לכולם. הוא דרש 'יחודא תתאה'. הוא דרש שלא ירצו את הדבר הגשמי כי אם בכוונה 'לשם שמים', ובצורה עדינה יותר - את הענין של 'א־ל עולם' ו'א־ל העולם' לקשר את העולם לאלוקות, אלא בכלל, לא להפריד את הגשמיות מן האלוקות. 

על זה יש אכן לעמול ולעבוד. אך זאת נחמתי, שכוונת הרבי תבוצע. כוונתו בוקעת ויורדת עד התהום, וכוונתו תושלם. אך צריכים לרצות שהיא תושלם מן המרחב. הר"מ הוסיף: 'מטוב לבב', ואמר: 'כן - ולא מן המיצר חס ושלום של 'בצר לך ומצאוך''.

[המשפיע הרב מיכאל בלינער סיפר ששמע מכבוד קדושת אדמו"ר מהר"ש נ"ע שצריכים להתאמץ כדי לא להגיע למצב זה, ואמר הרבי:]

אכן, אך זוהי קצת נחמתי, שכוונת הרבי תושלם כרצונו. 

[אחר כך אמר לו הרב שמואל גרונם אסתרמן: 'השם יתברך יעזור, שנתחיל לעת זקנתנו להאריך בתפילה', והרבי השיב:] 

כן, כן - השם יתברך יעזור, החלטה של רבים שיסכימו יחד לעבודה זו מקרבת את ביאת המשיח, ובאמת גם אם יתמהמה נחכה לו, ולא נהיה ברוגז עליו, אך ההחלטה לעבודה זו תקרב את ביאת המשיח, מפני שזו המטרה, וכאשר רבים יסכימו ביחד לעבודה זו 'כדין תצפה לרגליה דמשיחא'. 

שיחת י"ט כסלו תרס"ח.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

מצוה עלינו לספר: יחידויות מרתקות עם הרבי בפרסום ראשון

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

ברמה אחרת: מגזין מעורר עם הרב שווי • לקריאה והורדה

משא מאלף: המשפיע הרב אופן מדריך איך מתבוננים

הרבי על קביעות יום השואה: 'אין דעת חכמים נוחה מכך'

כ"ח ניסן ההיסטורי: הרבי בזעקת נפש מטלטלת להבאת המשיח

'נבנה על ידי קודש הקודשים': נחשף מכתב נדיר של הרבי הריי"צ

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.