כדי להגיע לאחדות החסידים - יש להתפלל באריכות • הרב דוד לידר
בקשר ל'כינוס השלוחים העולמי' שמתקיים בימים אלו במרכז חב"ד העולמי 770 שבניו יורק, אנו מגישים משא מאלף שנשא הרב דוד לידר - שליח הרבי מלך המשיח במלבורן שבאוסטרליה, במהלך הפאנל ההסיטורי 'התפילה בחיי השליחות' שנערך אשתקד על ידי אגף האירועים של ארגון 'לחלוחית גאולתית', עבור קהל שלוחי חב"ד ברחבי העולם כולו • ומה התבטא המשפיע ר' מענדל פוטרפס בנוגע לסיבה שגרמה לכל המחלוקת והפירוד אחרי ג' תמוז? • לקריאה
•••
בקשר ל'כינוס השלוחים העולמי' שמתקיים בימים אלו במרכז חב"ד העולמי 770 שבניו יורק, אנו מגישים משא מאלף שנשא הרב דוד לידר - שליח הרבי מלך המשיח במלבורן שבאוסטרליה, במהלך הפאנל ההסיטורי 'התפילה בחיי השליחות' שנערך אשתקד על ידי אגף האירועים של ארגון 'לחלוחית גאולתית', עבור קהל שלוחי חב"ד ברחבי העולם כולו.
לקריאת המשא המלא:
דבר ראשון, אני רוצה להגיד בשם כולם, שחשבתי לעצמי, שאילו הגעתי השנה ל'כינוס השלוחים העולמי', רק בשביל לגלות את הפעולות הנפלאות של ארגון 'לחלוחית גאולתית' ולהתעורר בעניין של 'עבודת התפילה' - דיינו!
יש 'ווארט' ששמעתי בשם המשפיע ר' מענדל ע"ה פוטרפס, שהתבטא לאחר ג' תמוז תשנ"ד, שכל הפירוד והמחלוקת שנוצרו אחרי ג' תמוז, זה מגיע מזה שיש 'השכלה' בלי 'עבודה'..! אבל אם כל החסידים היו מתפללים באריכות, אז כל המחלוקת הייתה נופלת.
בעצם זה מה שכתוב ב'היום יום' [כ"א חשוון], שכל המטרה של העבודה בתפילה, זה להביא את ההשגה שבמוח להרגשת בלב ואז משם, אפשר לקנות מידות טובות ושיהיה יראת שמיים בקיום המצוות. במילים אחרות: הרי חסידות מסבירה הכי טוב שבעולם - את כל האמת, אז למה אנחנו לא שמה? איך יכול להיות שאנחנו לא מיישמים את מה שחסידות מחנכת אותנו?
אלא באמת נקודת העניין היא שלא מספיק ללמוד חסידות ולעשות 'מבצעים', אלא צריך להגיע ל'דעת' והתחברות למה שלומדים, שזה העניין של 'עבודת התפילה'. על ידי שמתפללים באריכות אפשר להגיע להרגשה בדברים, ובמילא שחסידות תשנה אותנו. אז כמובן צריך להתקדם בזה צעד אחר צעד, 'מעט מעט אגרשנו', אך צריך ש תהיה החלטה ש'אני בעניין'. שתהיה לנו החלטה תקיפה להיכנס ברצינו לעניין של 'עבודת התפילה'.
אחרי שאני קורא עוד ועוד ציטוטים של רבותינו נשיאנו והרבי מלך המשיח על העניין של 'עבודת התפילה' [מתוך סדרת הספרים הנפלאה 'עבודת התפילה בדור השביעי'], יש לי הרגשה פנימית שבעצם פה טמון הכל. שאם נצליח 'לסנכרן' בין ההבנה במוח להרגשה בלב, אז החיים שלנו ייראו אחרת. אם נצליח 'לחיות' בצורה פנימית ואמיתית את העניינים של חסידות ואת העניין של 'משיח', זה ברור שתהיה לנו הצלחה הרבה יותר ב'שליחות' ובהכנת העולם ל'קבלת פני משיח'.
אני רוצה לשתף בסיפור אישי. באזור מרוחק מאזור המגורים של העיר 'מלבורן' באוסטרליה, מתקיים מניין של בעלי עסקים. כחלק משליחותי, הייתי מבקר גם שם מידי זמן. פעם ראיתי שהם תלו שלט גדול עם ציטוט של פתגם מספר 'היום יום' [ד' מנחם אב], על כך שעם כל היגיעה הגשמית, אי אפשר להרוויח 'סנט' אחד יותר ממה שהקדוש ברוך הוא קבע. ואיך משיגים את הברכה? הרבי מונה שם כמה עניינים וגם את חשיבות התפילה במניין.
בדיוק הייתי אז צריך סכום כסף גדול עבור הבניין שבנינו אז, כך יצא שהתעוררתי מהעניין והחלטתי להתחזק בתפילה במניין. כמה דקות לפני שאני יוצא לעבר בית הכנסת, התחילו הבעיות.. בדיוק מטייל חדש הגיע לבית חב"ד וצריך עזרה וכו'.. וכך פספסתי את כל המניינים שבעיר, מלבד האחרון שבהם. 'עליו לא אוותר', אמרתי לעצמי. מניין זה היה מרוחק מאזורמגורי, ובהשגחה פרטית לא היה לי רכב באותו היום, וכך מצאתי את עצמי צועד במהירות לעבר המניין, במקום שמעולם לא דרכה כף רגלי.
פתאום עובר מולי אברך, שההכרות שלי איתו הייתה מינימלית, והוא ניגש אלי ואומר לי: דודו, אני צריך לדבר איתך על משהו מאוד חשוב.. הפעם כבר לא יכולתי וביקשתי ממנו בעדינות שיתקשר אלי בעוד שעה וחצי, כי אני חייב להספיק את המניין. ברוך השם הספקתי להגיע לתפילה אחרי לימוד חסידות והתבוננות וכו'. לאחר מכן, אותו יהודי מתקשר אלי ומספר לי כך: אני ואשתי התעוררנו והחלטנו לקחת ברצינות את העניין של צדקה. עשינו חישובים והגענו למסקנה, שעלינו לתת סכום כזה וכזה בכל חודש.
אשתי הציעה שנייעד את הכסף כולו ליהודי הראשון שאפגוש ברחוב שקשור לאיזה מוסד. כך יצא שמיד כשיצאתי לרחוב, נפגשתי בך.. וברוך השם כבר עשר שנים, נכנס כל חודש סכום נכבד מאותה משפחה, וזה קרה רק בזכות המניין הנידח הזה.. אז אם רק על תפילה במניין יש כאלו ניסים, אז כמובן שמי שמשקיע ומתעסק ב'עבודת התפילה', שזה העניין הכי יסודי ועיקרי אצל חסידים, ברור שהוא יראה הצלחה אדירה בגשמיות וברוחניות. כמובן שלא מתפללים בשביל תוצאות, אבל לפעמים זה דבר שנחוץ לדעת כדי לשכנע גם את הנפש הבהמית. המקור של כל הברכות וההמשכות בגשמיות וברוחניות, זה העניין של 'עבודת התפילה'.
היה אצלנו איזה מטייל שאמר שהוא רצה מאוד להיכנס למקום מסויים, ואמרו לו שבלי עניבה לא נכנסים בשום אופן. זה היה בשעה שתיים בלילה ואין לו עניבה. אותו יהודי כל כך רצה וזה כל כך היה נוגע לו להיות שם, אז הוא פשוט הלך לשירותים הציבורי ומהגרביים שלו הוא עשה עניבה ונכנס..
ואיך גורמים שהתפילה תהיה נוגעת לנו? שנרצה להתפלל באריכות? אז אפשר לראות ש'נוגע' זה אותיות 'עונג'. אם יש לך עונג במשהו, אז זה נוגע לך ואם זה נוגע לך, אז אפילו אם אתה ילדה בת שתים עשרה, אתה תהיה יותר חכם מאביי ורבא אתה תעשה עניבה מגרביים. במילים אחרות: כל אחד צריך להגיע לתפילה ממקום של תענוג. שזה יהיה כיף לו להתפלל. ובשביל זה צריך להתפנות מענייני העולם והעיסוקים האחרים, להתיישב ללמוד חסידות ברוגע, אחרי זה לחשוב נקודה מהחסידות לפני התפילה ולהתפלל במתינות. אז אפשר להרגיש את העונג האין סופי שיש ב'עבודת התפילה'.
וכשמצלחים לגרום תענוג בתפילה, מכאן הדרך קצרה לתענוג בכל התורה והמצוות. כמו שמוסבר בחסידות שהתפילה היא נותנת את החיות וההרגשה בהכל. ולכן כל כך חשוב להשקיע בתפילה, כי היא בעצם תגרום לנו להשקיע בכל העניינים. כל עניין אלוקי יגע לנו, כי אלוקות היא נהיית תענוג עבורנו.
מצד שני, צריך לשים לב שהתפילה לא תהיה בריחה מאחריות ב'שליחות' ובמשפחה, אלא לחבר בין הדברים. כמו שידוע שאין כזה דבר שאין לאדם זמן למשהו, רק השאלה היא כמה העניין הזה נחוץ עבורו. אך כשהתפילה נהיית 'נוגעת', אז מוצאים את הזמן להאריך בתפילה. מרגישים את הכוחות העצומים שהתפילה נותנת בהצלחה בחיי משפחה, בקהילה וב'שליחות' - כך שזה לא אפשרי לא להשקיע מהזמן שלנו ולהאריך התפילה.
עוד נקודה חשובה, לפעמים כשמחליטים החלטה גדולה מידי בבת אחת, זה לא מצליח.. אז כדאי לפרק זאת לפרוטות קטנות. כמו ר' זושא מאניפולי שפירק את המילה 'תשובה' לחמשה חלקים [כמובא בספר 'היום יום'], אז כך כל אחד יכול לעשות לעצמו סדר איך להתקדם בצורה עקבית ב'עבודת התפילה'.
להכניס את ההתקדמות בתפילה לצעדים מעשיים. כמו שהרבי שליט"א אומר שצריך להיות 'מעט מעט אגרשנו', צעד אחר צעד. להתחיל מלהוסיף בכוונת התפילה בעוד קטע בתפילה ולהוסיף בעוד כמה דקות יותר מהמניין וכו', כל אחד לפי ערכו ויכולותיו. לפעמים כדאי להחליט את ההחלטות יחד עם עוד חבר או ידיד, וזה מצליח יותר לממש את ההחלטה. וכאן המקום להודות באמת לארגון 'לחלוחית גאולתית' על ההתעוררות הגדולה והכלים המעשיים שהוא מעניק לכל חסיד ושליח שמבקש ורוצה לעבוד את השם.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר