תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודי יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

התוועדות מרתקת: מתפלפלים בחסידות ושוכחים על ה'אבא' - לא מתפללים באריכות!


בעקבות בקשת גולשים רבים, אנו מגישים לקריאה (מתורגם לעברית משפת האידיש) חלק מתוך ההקלטה של ההתוועדות הגדושה עם המשפיע הנודע ר' מענדל ע"ה פוטרפס, שנערכה בי' שבט תש"מ בישיבת 'תומכי תמימים ליובאוויטש' המרכזית בכפר חב"ד, ובה מרבה ר' מענדל לעורר על חשיבות 'עבודת התפילה' ולתבוע להתפלל באריכות, בשילוב סיפורים מרתקים • כיצד הכשיר הרבי הרש"ב את הכלים? כמה רביים יש בחסידות חב"ד? מה השיב הרבי לבקשת אחד החסידים להיעשות לגנרל? ולמה חשוב ללמוד בישיבת 'תומכי תמימים'?לקריאת ההתוועדות בעברית

•••

בהתוועדות דרש ותבע ר' מענדל מהמשתתפים בהתוועדות לעסוק בעבודת התפילה. כמו כן הוא שידל בכל כוחו ובכל פיקחותו את אחד הבחורים, אורח שהגיע מישיבה שאינה חב"דית להתוועדות וניסה לשכנעו לעבור לישיבת 'תומכי תמימים'.

כשדיבר אל ליבו של אותו בחור הוא סיפר לו כי הכיר את סבו מרוסיה ועל המסירות נפש שלו בחינוך ילדיו ועל כן מגיע לו שנכדו ילך בעקבותיו ויעבור לתומכי תמימים. 'תן יריקה על העולם' קרא ר' מענדל לעברו כמה פעמים במשך ההתוועדות ['גיב אשפיי'] והקריאה עשתה את שלה וכיום הוא אחד השלוחים בישראל לאחר שלמד כמובן ב'תומכי תמימים'. בין היתר הוא סיפר לאותו בחור ולכולנו על הגאון רבי אייזל חריף שכאשר היה ילד היה משתובב עם חבריו לעיירה ולא ניצל כראוי את הכשרונות הנדירים שלו. 

הוא נקרא אייזל חריף על שם חריפותו הנדירה. כשהגיע אייזל חריף לגיל מצוות אמר לו אביו שיקח חבילת בייגלך וילך לחבריו ויתן לכל אחד מהם 'בייגל' ויאמר להם: 'אויס חבר'! [=הסתיימה חברותנו!] וכך עשה: הוא הלך לכל חביריו, נתן להם הבייגל ואמר להם 'אויס חבר' ומאז התנתק מהם והתחיל לשקוד על התורה בגאונותו ובחריפותו. 'גם אתה' - פנה ר' מענדל לאותו בחור המתקרב - 'לך תקנה בייגל'ס ותחלק לכל חבירך בישיבה הליטאית ותאמר להם: 'אויס חבר'. החברים החדשים שלך הם התמימים שתלמד עמהם בכיתה כאן בכפר חב"ד'.


••

סיפור נוסף סיפר ר' מענדל על אייזל חריף משנות מגוריו במינסק המעטירה. בעיר מינסק הסתופפו גאונים רבים ותלמידי חכמים מופלגים מתנגדים וביניהם גם הרב אייזל חריף. מפעם לפעם היו מקיימים כינוסי תורה בהם היו הרבנים דורשים כל אחד בתורו וכמובן שגם הרב אייזל השתתף בהם. היתה זו תחרות סמויה מי גדול ממי ומי מצליח בכוח תורתו וחידושיו להראות את יופי חכמתו ולגבור על חבריו.

אחד הדברים שבהם היו מבליטים תלמידי החכמים בשיעוריהם ובדרשותיהם שהיו מזכירים רעיונות תורניים מאבותיהם. הם היו מכריזים כי יש להם חידוש מ'אבא מארי' שאמר כך וכך והיו מתפלפלים בדברי אבותיהם הגאונים.

לרבי אייזל חריף לא היה לומר דבר בשם אביו שכן אביו השתייך לקבוצת החסידים במינסק. הוא היה איש פשוט וחייט במקצועו. בין האנשים הוא נחשב ל'תהילים זאגער', היינו לאלו שכל תורתם הסתכמה באמירת מזמורי ספר התהילים. כשנתאספו חשובי מינסק לכינוס תורה וכל אחד אמר דבר בשם 'אבא מארי' אמר רבי אייזל חריף שאביו אומר ש'בגד חדש עדיף על פני בגד משומש'. בכך רמז לשומעיו שכל אלו שחוזרים על דברי אביהם הם בגדר משתמשים בבגד משומש ואילו הוא משמיע 'בגד חדש'.

לאחר שסיים את דבריו שאל את אביו כיצד הוא התרשם מפלפולו ודברי החכמה שלו? אביו החסיד ענה לו שדברי התורה שלו היו די נחמדים אך הפריע לו מדוע אמר לאורך כל השיעור שלו 'און איך זאג', 'און איך זאג', 'און איך זאג'. מדוע אתה חייב לומר כל הזמן ש'אתה אומר'?!

ר' מענדל עם המשפיע הדגול ר' משה ע"ה נפרסטק

••

סיפור נוסף משמיע ר' מענדל באותה הקלטה על שוחט שאינני מצליח לקלוט את שמו שסיפר שהיה נוכח בהגעלת הכלים בביתו של הרבי הרש"ב ברוסטוב. הוא סיפר שהרבי הרש"ב היה בעצמו מכשיר את הכלים. הוא היה עומד עם הטלית קטן שלו ומתאמץ ביותר כשכל גופו מתייגע וזיעה של מצוה היתה ניגרת ממנו. הוא היה מרתיח את המים ומגעיל את הכלים כשהכניס בעצמו את הכלים ליורה הרותחת.

בקומה התחתונה היה מתגורר הרבי הקודם ואילו הרבי הרש"ב והרבנית נחמה דינה (ויש אומרים הרבנית שטערנא שרה) היו מתגוררים בקומה העליונה. כל זה היה בתקופה מאוחרת יותר אך בימים הראשונים כשהרבי הרש"ב התגורר למעלה הקומה התחתונה היתה מגורים של גוי.

כאשר שפכו המים בקומה העליונה אמרה הכלה הרבנית נחמה דינה לחמיה הרבי הרש"ב כי היא פוחדת שהגוי מלמטה יעלה ויצעק על שפיכת המים והרעש. והרבי השיב לה בחדות: 'מהתחתון את פוחדת ומהעליון אינך פוחדת?!'.. מאותו רגע הרבנית לא העירה מאומה כי תגובתו של הרבי הרש"ב עוררה אימה ופחד וגם השוחט עצמו שעמד בצד נאחז בחיל ורעדה. המנגינה המיוחדת והמוטעמת שבה הרבי הרש"ב אמר את המשפט המכונן הזה כפי שהיא נשמעת מפיו של ר' מענדל, לא ניתנת להכתב. צריך פשוט לשמוע אותו כדי לרדת לעומקו של המשפט המטלטל הזה.

••

כך נמשכת לה ההתוועדות ור' מענדל דוחק באותו בחור לקבל עליו החלטה לעבור לישיבת 'תומכי תמימים'. ההוא מתקשה להחליט. אינו מסרב ואינו מאשר. ר' מענדל אומר לו שאולי עדיף לקבל את ההחלטה ביום למחרת ולא בלילה ונימוקו עמו:

'מדוע לא אומרים בחב"ד בליל הסדר את ה'חד גדיא'? מפני שישנה אימרה חסידית האומרת שבלילה לא אומרים 'דזבין אבא בתרי זוזי' כי בטח הגדיא היה גנוב. העסקים הליליים גנובים. עדיף לחכות לבוקר ולעשות עסקים לאור יום. החלטות המתקבלות בלילה לא תמיד טובות ומצליחות, המתן איפוא לבוקר וקבל את ההחלטה הנכונה.


'עמלק' בגימטריא 'ספק' וגם גימטריא של 'ברזל'. עמלק מסית את האדם לשאול תחתית. כיצד הוא עושה זאת? הוא נעמד בצומת ובפרשת דרכים. כאשר האדם מגיע לפרשת דרכים הוא מכניס בו ספקות ובנחישות של ברזל הוא משכנע אותו לעשות רק צעד אחד קטן מוטעה ולא נכון. הוא מסיט אותו לדרך הלא נכונה בצעד אחד בלבד ועמלק יודע שלאחר הצעד המוטעה הוא ימשיך וילך קילומטרים ליעד הלא נכון ולצעד הקטן הזה ישנה השלכה נוראית. אבל העבודה שלו היא רק צעד אחד בצומת לכיוון הלא נכון.

עליך לקבל את ההחלטה הנכונה בהיותך בפרשת הדרכים בה הנך נמצא עכשיו ותעשה רק צעד אחד קטן בכיוון הנכון ומכאן תעלה על דרך המלך. יתכן שבישיבה הנוכחית שלך נותנים לך כבוד ואחד מהדר את השני ואילו כאן כשתעבור לתומכי תמימים ישפשפו אותך, אבל לא נורא. אתה לא תצא מכאן חבול. משפשפים כאן היטב אבל לא חובלים אחד ברעהו. תסתכל על כל התמימים כאן, לכולם השיניים שלמות.. אף אחד לא פצוע.

כאן ב'תומכי תמימים' תלמד את המאמרים של הרבי הריי"צ ותראה איך הוא מנתח באיזמל חד את הנפש הבהמית. הוא שם אותה על השולחן וחושף אותה במערומיה. יש מאמר של הרבי הקודם בו הוא כותב שהנפש הבהמית כאשר האדם מחזיר חלק של חוב לחבירו הוא מרגיש מרומם משום שהוא חש שעשה מעשה נאצל שהחזיר חוב.


מה אתה מרוצה מעצמך? הרי עדיין לא החזרת את כל החוב? וכאשר הוא מבקש גמילות חסדים וחבירו מסרב לתת לו הוא כועס עליו. מדוע אתה כועס עליו ורוטן? אולי אין לו כסף או שיש לו סיבה כלשהיא מוצדקת. 'כללו של דבר: עיקר דרכו של הנפש הבהמית שהוא דורש טוב לעצמו ומבקש תועלת מזולתו'.

תומכי תמימים הוא עולם אחר לגמרי מהישיבה בה הנך לומד 'גיב אף זיי אשפיי', תן להם בייגל ותאמר להם 'אויס חבר' וקח את הפעקעלע שלך ותעבור לכאן. לא אומר לך שכל התמימים כאן הם חסידים טהורים. יש כאן את כל הסוגים מעומק רום ועד עומק תחת אבל זה עולם אחר. יש כאן בחור שהוא 'שייגעץ אמיתי'. הוא אמנם שייגעץ אבל בחור אמיתי עם אמת נדירה. 

תעבור לכאן ותמצא לך את אלו המתאימים לך ותהיה יהודי חסידי. כאן יתנו לך שיניים ללעוס חסידות וקיבה לעכל אותה וכך תצליח להיות חסיד. סבא שלך מסר את נפשו ואם תכנס ל'תומכי תמימים' תהיה חסיד בדרכו, ואם לא תכנס גם תהיה חסיד כי המסירות נפש של הסבא לא תלך לאיבוד אבל יהיה הבדל גדול בין השניים.


••

ההתוועדות המדוברת עסקה בין היתר גם בחשיבותה של עבודת התפילה. ר' מענדל אינו מרפה ודוחק בתמימים שיקבלו על עצמם לעסוק בעבודת התפילה. דיבורים רבים נסובים אודות עבודת התפילה. הוא פונה לאחד התמימים המבוגרים שעוסק ברוב זמנו בפעילות המבצעים ואומר לו: אותו רבי שתובע ודורש מאתנו לעסוק במבצעים וב'ופרצת', הוא גם אותו רבי שדורש מאיתנו 'עבודת התפילה'!

בתקופתנו 'עבודת התפילה' היא לומר את כל המלים מבלי לדלג עליהן. להתפלל במתינות.. חייבים להתפלל ולומר את כל התיבות כראוי ברצינות הראויה. וכן צריך ללמוד פרק 'תניא' לפני התפילה. יש המתפללים באופן של 'יכירעוועט'. מה זה 'יכירעוועט'? לשם כך צריך לספר סיפור עם שני בעלי עגלה שהיו נוסעים ממקום למקום. 

האחד היה נוסע כברת דרך מסויימת כמו מכאן מכפר חב"ד לתל אביב בחצי שעה ואילו העגלון השני היה נוסע במחצית הזמן ברבע שעה. שאל הראשון את חבירו הכיצד אתה מגיע במהירות כזו? והוא עונה לו שהוא נוסע בדרך קצרה יותר, אמנם הדרך רעועה ומסוכנת כי כאשר יורד גשם הוא מסוגל לשקוע עם העגלה והסוס מבלי יכולת לצאת מהבוץ אבל הוא לוקח סיכון ונוסע בדרך זו כי הוא עושה 'יכירעוועט'.

זה היה ביטוי לאדם שבא להתפלל בבית הכנסת שהש"ץ אחז באשרי ובא לציון, והוא סיים את תפילתו יחד עם כולם. כשביררו כיצד התפלל ראו שהתחיל את תפילתו בקטע של 'אתה הוא ה'' לפני אמירת הקרבנות שם נאמר 'יכירו וידעו כל באי עולם וכו'' ובמקום להמשיך בתפילתו הוא פוסח ומדלג ל'יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך' שבתפילת עלינו לשבח וכך הוא מקצר את תפילתו בקלות ובמהירות.. זהו בחינת תפילה בדרך קצרה אבל ארוכה כמבואר ב'תניא'.


ר' מענדל מעורר את התמימים להתפלל ב'עבודה', כי זוהי דרישת הרבי מלך המשיח, וממשיך לספר: היה חסיד אחד (לא נקב בשמו) שכאשר הוא הגיע לרבי ה'צמח צדק' וראה את הרבי, הוא התעלף מרוב התרגשות. לקראת שבת היו צריכים לשלוח אותו מליובאוויטש משום שהיה חשש שאם ישמע את דברי החסידות מהרבי הצמח צדק בעצמו הוא יגיע לכלות הנפש ויסכן את עצמו. הרבי מהר"ש אמר עליו ש'ליבו פתוח כפתחו של אולם' והיה יוצא בלילה להקשיב לאמירת התהילים שלו. חסיד כזה הרי אמירה שלו היא אמירה. זו לא סתם אימרה זו 'אמירה'!

הוא היה אומר: 'כשלומדים מתפללים וכשמתפללים לומדים'. כשלומדים מאמר בס"ו צריך להתבונן בו בעת התפילה פעם אחר פעם ואם אין מתבוננים בו בתפילה אין ללימוד כל ערך. וגם התפילה עצמה מחייבת להתפלל מתוך התבוננות עמוקה בכל סוגיות החסידות שהוא עוסק בהן.

ר' מענדל פוצח בשיר 'קול ביער' באידיש ומנגן אותו סולו כשהוא מטעים מלים בשיר לפי ההרגשים שלו. 'ועל אביכם הזקן לגמרי שכחתם' מה הכוונה שואל ר' מענדל ב'ועל אביכם הזקן לגמרי שכחתם'? הכוונה היא שלומדים חסידות ומתפלפלים בלימוד אבל לא מתפללים באריכות! זוהי השכחה על האבא! שמזניחים את 'עבודת התפילה'.

מי שחושב שהרבי תובע ודורש דברים אחרים מהרביים הקודמים, אינו אלא טועה. מה שהרביים הקודמים דרשו ב'עבודת התפילה', זוהי גם דרישתו של הרבי. מדובר ברבי אחד שבכל דור הוא ממלא תפקיד אחר אבל זה אותו רבי. הרבי הוא הרבי הריי"צ, הוא הרבי הרש"ב, הוא הרבי מהר"ש הוא הרבי ה'צמח צדק', הכל זה רבי אחד. בחב"ד אין עשרים רביים יש רק אחד! במקומות אחרים יש הרבה רביים וכל אחד יש לו את סגנונו ויחודיותו. בחב"ד כולם זה אותו רבי והרבי תובע עבודה שבלב וזו 'עבודת התפילה'.


••

בשנת תשט"ז עמדו בהתוועדות מאחורי הרבי שני חסידים שבמהלך ההתוועדות דחקו זה בזה ואחד מהם לא נהג כבוד בחברו כראוי. הרבי הסתובב לעברו ושאל אותו: 'מאי האי?' והרבי הוסיף ואמר לו 'מה אעשה שחמי הרבי מינה אותך למפקד'. אותו חסיד השיב לרבי 'תעשה אותי לגנרל'.. הרבי שליט"א אמר לו 'לגנרל יש ביטול, לחייל יש גם ביטול מה שאין כן למפקד'.

החייל הפשוט מוסר נפשו עבור המלך לא עבור המפקד. המפקד נותן פקודות וצריך לשמוע בקולו אבל עבור מי החייל מוסר נפשו? אל המלך. במאמרים של באתי לגני הרבי מבאר שם שלצורך ניצחון המלחמה המלך מבזבז את כל האוצרות של אביו ואבות אבותיו ולמי הוא נותן את כל האוצרות? לפקידים. 

אבל עבור מי זה? זה מיועד לחיילים שמוסרים נפשם עבורו. החיילים הם אלו שיש להם ביטול משום שהם מוסרים את גופם ונפשם למלך בפועל ולכן הם חשים אותו ובטלים אליו.


••

כל אחד מכם צריך שיהיה לו חבר שיוכל לגלות לו את צפונות ליבו ולחשוף בפניו את צערו.. אי אפשר לנקות את הטינוף העצמי לבדו כי אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים ולמי שיש חבר טוב יש לו גם רבי. המשפיע ר' יחזקאל ('חאצ'ע') הי"ד פייגין אמר, ששני בחורים עשו הסכם ביניהם שהם מספרים כל אחד מגרעותיו לזולתו. 

כנראה שהוא היה אחד מהשניים הללו אבל לא אמר לנו. אי אפשר לעסוק בלכלוך של עצמו כי כשטובעים בלכלוך אי אפשר לנקות עצמו. חייבים דיבוק חברים כי השני ינקה אותך היטב וכך תנקה את עצמך.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

להתוועד שעה בב' אייר? לכאורה אין בזה 'לכתחילה אריבער'

עשרות שנים חלפו מבשורת הגאולה - הייתכן שחלילה הרבי טעה?! • מעורר

הרבי בכאב: לנצל את זעקת כ"ח ניסן למעט בעבודה האישית? לא זו הדרך!

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

התרופה לבריאות הנפש בדור הגאולה • המגזין השבועי לקריאה והורדה

חשיפה בלעדית: כך הגיב הרבי לטענה נגד אריכות התפילה • פרסום ראשון

סיפורים מרתקים על דמותו האדירה של הרבי מהר"ש

נאום מעורר: כדי להאמין במשיח באמת - יש להתפלל באריכות • הרב שאול אקסלרוד

מה יש ללמוד מהשואה וכיצד לנקום בהיטלר? • מכתב מעורר השראה

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.