תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

בלי 'מדריגות': משא מאלף של הרב אשר פרקש לרגל י"א ניסן


לרגל יום הבהיר י"א ניסן - יום הולדתו של הרבי מלך המשיח, אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש משא מאלף של הגאון החסיד הרב אשר שיחי' פרקשמשפיע ראשי ישיבת תות"ל בואנוס איירס שבארגנטינה, מתוך דברים שנשא בפאנל 'התבוננות בחסידות בתפילה' ביום י"א ניסן תשפ"ב • מי שגס ונחות ברוחניות יכול להתפלל באריכות? האם יש עניין להסתתר כאשר מתבוננים ומתפללים? איך מגיעים לרגש אמיתי בתפילה? מה ההבדל בין חסידות פולין לחסידות חב"ד? ואיך זה שייך לאמונה במשיח? לקריאה

•••

לפעמים כשעושים בעיה ממשהו, זה הופך לבעיה. עושים שאלה, זה הופך להיות שאלה. לפעמים צריך פשוט לגרום לכך שזו לא תהיה שאלה, ובמילא אין לבעיה קיום. אנחנו יוצרים איזו שהיא בעיה ומזה יוצאים פילוסופיות שלימות.

כל השיח הזה האם הדור והזמן שלנו שייך ל'עבודת התפילה', זה דבר שהוא מוטעה וכל שורש השאלה מגיע ממקום לא נכון בכלל. מישהו התעצל להתפלל באריכות, וניסה למצוא תירוץ ש'יסדר' את עצמו, והתחיל לשאול האם זה שייך וכו'. אחרי זה יושבים ומתפלפלים האם זה 'דור השישי' או יש לזה שייכות גם ב'דור השביעי'.. אנחנו יצרנו את הבעיה, ואחרי זה הופכים זאת לאיזו מציאות כל שהיא.. שוכחים על מה מדובר. זה מזכיר לי, שהרבי הזכיר כמה פעמים בשיחות, שאלות שאנשים שאלו על רש"י ורמב"ם וכדומה, שאלות שלא שייכות בשום צורה ודרך לעולם המציאות, והרבי צחק מזה.

זה פשוט מוזר לשאול משהו, על דבר שאינו במציאות. השאלות הללו מגיעות ממקום כה מצומצם, ואחרי זה בונים על כך סטיגמות. לפני שמדברים על 'עבודת התפילה', צריך להבין בכלל על מה מדובר פה. מהי 'עבודת התפילה', מה מטרתה ועד כמה היא חשובה ונחוצה בעבודת השם.

הבעיה הראשונה היא שעשינו מהתפילה איזה 'מדריגה', ובגלל שזה משהו מאוד נעלה, מתחילים לפחד להתעסק בזה..מעושים מזה דבר קדוש ומיוחד, ואחרי זה מייצרים שאלות עד כמה זה שייך.. הגישה הזו היא לא נכונה מעיקרא. האמת היא שזה דבר פשוט וריאלי לחלוטין. זה בכלל לא משהו 'רוחני' ומעופף..

אם נסתכל בתורת רבותינו נשיאנו, החל מאדמו"ר הזקן והולך ומוסיף אצל כל רבי – עד לרבי נשיא דורנו, 'עבודת התפילה' זה ממש יסוד הכל. מה זה 'חסידות'? חסידות זה גילוי אלוקות. מה זה 'משיח'? משיח זה שיהיה הגילוי של 'ומלאה הארץ דעה כמים לים מכסים'. זה משיח. אז בגלל שיש לזה כמה ביטויים שונים, יש לזה משמעות אחרת?!

כל שיחה בענייני 'גאולה ומשיח' שנפתח נראה שעל מה הרבי מדבר? על אלוקות, על אחדות השם, על המשכת הבורא אצלי ובעולם ובכל דבר וכו'. ומתי הזמן להפנים ולחוש את זה? כשאוכלים קוגל? או להבדיל כשלומדים דף גמרא? הזמן להפנים ולחיות אלוקות, זה בזמן התפילה!

אפילו כאשר לומדים 'מאמר' חסידות, לפעמים כל כך עוסקים בפלפול וה'השכלה' של הלימוד, ששוכחים מהאלוקות של העניין. מתי הזמן להתחבר ולקלוט שיש פה משהו אלוקי? שכל ה'השכלה' הופכת להיות משהו 'חי'? זה בתפילה.

אז מה בכלל הספק והשאלה 'האם זה שייך בדורנו' או 'אם אני ראוי לעסוק בזה'?? הרי כל החסידות, כל החיות במשיח, ובעצם כל החיות בכל עניין של קדושה – מגיעים רק מ'עבודת התפילה'! התפילה היא היסוד של הכל. אז איפה נכנס כאן ספק בכלל??

זה שייך לכולם

לא צריך לעשות מזה 'מדריגות', ובמילא לא יהיו שום בעיות.. זה דבר יסודי ומוכרח. כמו שצריך להניח תפילין וזה דבר הפשוט והמינימלי, כך יש להתבונן בחסידות ולהתפלל באריכות.

ב'קונטרס התפילה' הרבי הרש"ב כותב, בקשר להתבוננות בחסידות ותפילה באריכות, שאדם שמסתיר את עצמו מתפלל ומתבונן, הוא 'חיצון' בדיוק כמו אדם שמגלה את עצמו לאחרים. עצם העניין שאתה עושה מזה 'עסק' שלם, שאתה צריך להסתיר את עצמך, זה רק מראה שאתה חושב שאתה עוסק בעניין מאוד חשוב, 'עוסק בנסתרות' ועניינים רוחניים נעלים, ולכן יש להיכנס לחדר סגור ולהתחבאות.. כל העיסוק בזה זה 'בליטה' אחת גדולה.

לא צריך לבלבל לעצמנו את השכל. להתפלל באריכות ולהתבונן, זה מינימום. זה הדבר הבריא והנורמאלי. לעבוד ולהתייגע בעבודה פנימית, זה בן אדם, זה יהודי, זה חסיד. בלי תפילה, זה גוף בלי נשמה. אז מה צריכים להסתיר פה? ממי צריך להסתתר? האם גם בהנחת תפילין צריך להתחבא?..

כמובן שאין צורך לעמוד במקום המרכזי בבית הכנסת שכולם יראו וכו', ו'לא בשופטני עסקינן' [=לא מדברים על שוטים]. אבל עצם העניין להתפלל ב'עבודה' במתינות ובחיות ולהתבונן, זה החיים עצמם! 'עבודת התפילה' היא המהות של עבודת השם כולה. זה לא איזה הידור מצווה ו'פרומקייט' [=דתיות]..

יש כאלו רוצים לראות 'מראי מקומות' איפה זה כתוב וכו', אז דבר ראשון – זה לא צריך להיות כתוב.. זה הדבר עצמו. זו יהדות וזו חסידות. כל 'מאמר' וכל שיחה, זה מה שמדובר. ואם דווקא רוצים מקורות, אפשר לקחת לדוגמא את 'ספר השיחות' תנש"א-תשנ"ב, ולראות מה כתוב כל שיחה ושיחה. בכל שיחת שם, כתובה הנקודה הזאת. במילים כאלה או במילים אחרות.

ניקח לדוגמא את שיחת 'אחרי קדושים' תנש"א. מה הרבי מדבר בשיחה? שיש להכניס את הא' לתוך ה'גולה' וליצור 'גאולה'. זאת אומרת שצריך להכניס את האלוקות בתוך המציאות. לתוך הטבע, לתוך החיים שלי. מתי עושים את זה? בתפילה זה הזמן! וכמובן שאחרי זה, זה נרגש במהלך כל היום. וכך זה בכל עניין בחסידות.

כאשר ברורה לנו בפשיטות, החשיבות והקריטיות של 'עבודת התפילה', במילא נופלים כל השאלות שיש סביב זה. צריך להתפלל באריכות, כי אי אפשר אחרת! בלי תפילה, זה לא חיים.

כמו הסיפור עם החסיד ר' יקותיאל לעפלער, שאדמו"ר הזקן רצה לברך אותו באריכות ימים, והוא הסכים בתנאי שהוא לא יחיה חיי איכר.. הרבי שואל על כך: מה הוא עושה תנאים לאדמו"ר הזקן? מברכים אותך, אז תענה 'אמן'? והרבי מסביר שהוא לא עשה תנאי, אלא הוא פשוט הבהיר שלפי מה שחסידות לימדה אותו, אז חיים אמיתיים זה רק אלוקות, ו'חיי איכר' זה מוות.

בלי תפילה, חיים 'חיי איכר', חיים מגושמים. התפילה מעדנת ומזככת את האדם. היא מרוממת אותו לחיות חיים אמיתיים, חיים של אלוקות. על זה אנחנו אומרים 'מודה אני' בבוקר, על זה 'שהחזרת בי נשמתי', כי חלק בלי אלוקות זה כלום.

דווקא מי שגס – צריך להתפלל באריכות

ובמילא בנוגע לשאלה שהרבה שואלים: 'אני מונח בעניינים נחותים ובתאוות, האם אני שייך ומתאים להתפלל באריכות', אז האמת היא שאדרבא! דווקא אז צריך להתפלל. איך אפשר לצאת מהבוץ בלי תפילה? יש איזה סגולה אחרת?..

ובפרט על פי מה שאדמו"ר הזקן מבאר בספר ה'תניא' בפרק מ"ו, בנודע להתבוננות שמביאה לאהבת השם, וזה גם נוגע להתקשרות לרבי (שזו הדוגמא המוחשית ביותר עבורנו לזה), שכאשר אדם נמצא 'מוטל באשפתות', ולמרות זאת המלך מרומם אותו ומחבק ומנשק אותו וכו', דווקא אז תתגבר האהבה שלו למלך, כי 'כמים הפנים לפנים כל לב האדם אל האדם', ואם המלך מראה לו כזו אהבה עצומה, כך 'תשתפך נפשו כמים' באהבה אין סופית למלך.

יש על תחילת פרק מ"ו, הערה נפלאה ביותר של הרבי, על המילים החזקות של אדמו"ר הזקן 'ויש דרך לפני איש וקרוב הדבר מאוד מאוד' (שיש כפל 'מאוד מאוד'), שיש חידוש בהתבוננות בפרק זה לכל ההתבוננויות קודם לזה ב'תניא'.

לפני זה הוסברו התבוננויות כאלו, כמו 'כי אתה אבינו' ו'הוא חיינו' וכו', שכדי לחשוב ולהתחבר אליהם צריך קצת להיות מזוככים. זה נושאים עדינים ומופשטים יותר, ולכן צריך להיות קצת מרוממים מהחומריות.

אבל ההתבוננות של פרק מ"ו היא לגמרי להיפך, כמה שאתה יותר מרוחק, זה גורם יותר לאהבה! דווקא במקום האשפה מתבטאת אהבתו האדירה של המלך! מי שהוא 'מצונן בטבעו' ולפחות נמשך לתאוות, קשה לו יותר להגיע להרגש אהבה חזק כזה. אבל דווקא מי ש'מחומם בטבעו' ויש לו משיכה לתאוות יותר, ואף על פי כך הקדוש ברוך הוא אוהב אותו, הרבי אוהב אותו, והוא מוציא אותו מה'מיצרים והגבולים' שלו באשפתות, זה גורם לו להחזיר אהבה עצומה חזרה למלך. אז בגלל שאני מגושם צריך להפסיק להתפלל באריכות? להיפך כאן מתחילה 'עבודת התפילה' ביתר שאת וביתר עוז!

לשנות הסתכלות

אחד היסודות הכי מרכזיים בתורת החסידות, זה השינוי גישה. בטבע כל אדם מסתכל על כל דבר מהמקום שלו, מהמבט והזווית שלו. 'הרי אני נחות וגס ואיך אני יכול ללמוד ולהתפלל', 'זה קשה לי' וכו'. חסידות מחנכת לשנות את הריכוז וההתמקדות מהזווית שאני מרגיש ורואה את הדברים, להסתכלות שהבורא רואה ובוחן את הדברים.

הבורא ברא 'תחתונים', הוא ברא את המציאות שאני נחות וגס, בכדי שאגלה אותו גם ב'תחתונים'. ובמילא ככל שאני יותר שפל ונחות, דווקא שם מתגלה יותר רצונו של הקדוש ברוך הוא, דווקא במצב כזה יש עלי להתפלל יותר!

במאמר 'זכור' תשי"ז (מיוסד על ה'מאמרים הקצרים' של אדמו"ר הזקן), הרבי מסביר שם מה זה 'היסח הדעת'? להתעלם ממה שקרה, ללכת לישון כאילו לא קרה כלום? לכאורה ככה זה נשמע. הרבי מסביר שם ב'מאמר' נקודה עצומה, שיש להסיח דעתו והתקשרותו מההסתכלות שלו, איך הוא מקושר לדבר, אלא להתחיל לראות איך הבורא מסתכל על זה, איך הרבי רואה זאת. תצא מהבוץ שלך, 'אני אני אני'.. ואצל הבורא כל מה שבשפלות יותר, שם הוא רוצה להאיר יותר!

העניין של 'עבודת התפילה', זה דבר בסיסי שייך ונדרש מכל אחד ובכל דור. התפילה זה הקשר עם הקדוש ברוך הוא. וגם מיש הוא נמוך בדרגתו הרוחנית, צריך להתעסק ב'עבודת התפילה', ואדרבא לבורא יש 'תאווה' גדולה יותר לשכון בו על ידי תפילתו.

כמו שכתוב 'גם כי אלך בחושך – הוי' אור לי'. שגם אם אתה נמצא במקום החושך, אז יש לגלות אלוקות יותר, כי הבורא רוצה להאיר במקום החושך. אז אם מישהו מרגיש במקום החושך, במילא עליו להתעורר יותר ולהתפלל באריכות. התפילה מרוממת את האדם והיא תוציא מהבוץ שהוא נמצא בו. וזה 'עבודת התפילה' של חסיד. זאת אומרת שדווקא בחור או חסיד מגושם, צריך להתפלל ולהתבונן. להתחבר לאלוקות. ומזה גופא הוא יתרומם ויתעלה למעלה מעלה.

איך מגיעים לרגש אמיתי בתפילה?

ההבדל בין התבוננות 'כללית' להתבוננות 'פרטית', מוסבר באריכות ב'קונטרס התפילה' וב'קונטרס העבודה', ומומלץ לכל אחד ללמוד על כך מתוך הקונטרסים. שם מוסבר וגם בתורת הרבי ניתן לראות עד כמה חשוב להתבונן דווקא בצורה 'פרטית'. החשיבות הגדולה שניתנת ל'התבוננות פרטית' היא, מאחר שבעצם זוהי יסודה של חסידות חב"ד.

מהחילוקים העיקריים והמהותיים בין חסידות חב"ד לחסידויות פולין, שנקטו בדרך של חג"ת בעיקר, זוהי העובדה שבחב"ד יש את הדגש על העניין של ה'מוחין' והשכל, שהם אלו ששולטים ויוצרים את ה'מידות' והרגשות. כמו שרואים שיש היום תופעה של הרבה שמחפשים 'ריגושים'.. חב"ד לא רוצה 'ריגושים' חיצוניים וחולפים. חב"ד רוצה רגש אמיתי. לכן גם 'עבודת התפילה' החב"דית מתחילה מתוך התבוננות מפורטת דווקא, עם השימוש בכל כוחות המוחין, ועל ידי כך מגיעים לרגש אמיתי בגדולת השם.

לעומת העבודה בתפילה אצל החסידויות האחרות, שהם שמים את הדגש על הרגש וההתפעלות, והם רק משתמשים ב'מוחין' בכדי לעורר את ה'מידות'. לכן אצלם יש רק התבוננות הכללית, בכללות הדבר, שהתבוננות כזו מעוררת את הרגשות בצורה מהירה וחזקה מאוד.

אך החיסרון בהתבוננות זו הוא, שכמו שהרגש מגיע במהירות, כך הוא גם הולך. הרגש לא חודר בצורה פנימית ולא תמיד הוא משפיע על חיי המעשה. אבל בחב"ד דורשים עבודה פנימית. עבודה שתשנה את האדם מבפנים, וזו עבודה קשה יותר.

בשביל זה יש את ההתבוננות הפרטית, שלוקחת זמן רב יותר עד שהיא גורמת לרגש והתעוררות, אבל כשמתעוררים – זה רגש פנימי שנשאר ומשפיע בהמשך. מה זו 'התבוננות פרטית'? המטרה של החסידות היא, שהאדם יוכל לחבר את הנפש הבהמית שלו לאלוקות. על ידי שמבינים בצורה שכלית עניינים אלוקיים ואת הטוב של אלוקות, ואז כשמתבוננים בהשכלה של הדברים ומנסים להתחבר לזה, נפש הבהמית נסחפת גם היא, ומרגישה כמה אלוקות זה דבר טוב ונכון גם עבור הצרכים שלה.

להתרגל

וכדי להבין דבר בצורה טובה, צריך להיכנס לכל הפרטים שבסוגיה אותה רוצים להבין. פשוט ללמוד בצורה טובה את העניין עליו מדברים, ואז אחרי שמבינים טוב, אפשר להתחיל לחשוב עליו. אפשר להתחיל בכמה דקות, וכך להרגיל את עצמנו לחשוב עשר דקות, חצי שעה וכו'. פעם הרבי התבטא (פרשת 'שמיני' תשמ"ח) בצורה מאוד חזקה על ההתבוננות בחסידות במשך שעה או על כל פנים שעה, ואז הרבי פנה ושאל: מתי פעם אחרונה שהתבוננת למשך חצי שעה?! כך הרבי התבטא.

בהתבוננות הרבי מדריך מצד אחד להשתדל להיצמד למהלך של ה'מאמר'. לא צריך לעשות חיבורים של 'מאמרים' ולכתוב סוגיות בחסידות.. אך מצד שני יש לחשוב דווקא ב'אותיות' ובמילים של האדם שמתבונן, משום שכך הוא מתחבר לזה בצורה ובאופי האישי שלו. בשפה שסופרים כסף, איתה יש להתבונן. במילים הכי פשוטות שאנחנו מבינים.

לבחור במשיח החב"דניק..

מההנקודות התיכונות ב'מאמר' של 'ביום עשתי עשר יום' (קונטרס י"א ניסן תשמ"ט), זו הפיקחות לבחור במלך, שפיקחות זה מורה על עניין ה'דעת' וההתבוננות. כך זה גם בעניין של 'משיח'. אפשר לחכות ל'משיח' כדי שיגלה 'גילויים' ודרגות גבוהות של אלוקות, אבל זה מקיף. זה משיח פוילישע'ר, משיח מקיפי. אבל הפיקח בוחר במשיח החב"דניק, משיח פנימי. משיח שיגלה את גילוי 'עצמות ומהות' בצורה פנימית ואמיתית. 

בדוגמת מה שאדמו"ר הזקן אמר שהוא לא רוצה אפילו את ה'גן עדן' והעולם הבא של הקדוש ברוך הוא, אלא רק אותו בעצמו, ולא את ה'גילויים' שלו. אז בכדי להיות 'פיקח' ו'לחיות עם משיח' כבר עכשיו, מוכרח להתבונן בפרטיות. אחרת זה משיח מקיפי. וברור שעל ידי ההתעסקות ב'עבודת התפילה', נזכה במהרה להתגלות מלכנו משיחנו.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.