תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

מומלץ: התוועדות מרתקת של הרבי הרש"ב על יסוד חסידות חב"ד

'עם 'משכיל' אסור לבוא במגע ובמשא. ה'משכיל' הינו חומרי ומגושם. היתרון היחיד שיש ל'משכיל' - שלמשיח לא ידרש עבורו מאמץ כמו אצל אחרים, כיוון שלמרות הכל האור הוא נחלתו': מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה התוועדות מרתקת של הרבי הרש"ב מי"ט כסלו תרע"ה (מתוך ספר השיחות 'תורת שלום'), על יסודה של חסידות חב"ד, מהי המרירות הנדרשת בעבודת השם ומתי זמנה, כיצד יש להתייחס ל'משכיל' ומהו חסיד 'פנימי'? לשיחה המלאה

•••

 ☚ הרבי הרש"ב בשיחה חריפה: אפשר לשתות כוס קפה בזמן לימוד החסידות? 

[ההתוועדות התקיימה באולם הגדול, וזמן כניסת כבוד קדושת אדמו"ר נ"ע [= הרבי הרש"ב] לערך שעה אחת־עשרה בלילה ושהה שם עד השעה שש בבוקר]. 

הנני חוכך בדעתי מה היתה נקודת ההתחלה של הופעת החסידות: ב'השגה' [=הבנה שכלית] או ב'עבודה'. כלומר: מהיכן החל כבוד קדושת אדמו"ר הזקן לאחר שהתגלה ומה היווה יסוד דרכו: השגת חסידות או עבודת החסידות. מצד אחד ניתן לומר שהחסידות התחילה ב'עבודה', שהרי היה זה ביכולתו של הרבי לגלות דרך של עבודה, והיו 'מקבלים' שהיו מסוגלים לקבל זאת, כך שהדבר היה אפשרי הן מצד המשפיע והן מצד המקבלים.. 

הרבי היה, אכן, מאור - מקור אור המאיר. היתה לפניו, איפוא, אפשרות להתחלה בדרך של 'עבודה'. אין הכוונה שהרבי הורה: 'עשה כך' או 'עשה באופן שונה', אלא שהוא גילה את האור שב'עבודה'. כך משמע, אכן, בכתבים ישנים, שכן מדובר ביראת־שמים, לא יראת־שמים מסוג של 'מסילת ישרים' אלא ענין של עבודה ממש. 

מאידך דומני שעל הכתבים הישנים - טרם התחיל הרבי האמצעי לכתוב - אי אפשר לסמוך. הרבי האמצעי החל לכתוב אחר המאסר השני בפטרבורג.. על הכתבים שאדמו"ר האמצעי לא כתב, אי אפשר לסמוך. יתכן שהדברים נרשמו כפי שנשמעו, אך לא הובנו כראוי. הסבא [הרבי ה'צמח צדק'] השתמש בכתבים הישנים ושילבם ב'ליקוטי תורה'. בשנים מהם מדובר על 'עבודה', יש בהם כאלה שבהם מדובר על חסידות, אך אותם שעוסקים ב'עבודה' אינם אלא שנים. 

לאור האמור סבור הנני שחסידות ראשיתה ב'השגה'. רצונו של כבוד קדושת אדמו"ר הזקן היה שידעו ויבינו חסידות, שיקלטו ענין אלוקי. אמנם מטרת כל 'השגה' היא 'עבודה'. כלפי כך אמר פעם כבוד קדושת הרבי ה'צמח צדק' לאחד: כתוב 'וידעת את השם כו'', לא נאמר כאן 'והשכלת את השם' כי הכוונה היא: 'דע את אלוקי אביך ועבדהו בלבב שלם'. אכן, ההתחלה צריכה להיות ב'השגה', שכן על ידי השגת ענין אלוקי נוצר קירוב לאלוקות.. אלא שענין זה אמור במי שמהווה כלי לכך.. 

מאידך, מי שאינו כלל בבחינת 'כלי' לאלוקות והוא שרוי בתוך 'העלמות והסתרים' של 'רשע מכתיר את הצדיק', דבר שאינו מאפשר את הקירוב לאלוקות, דרושה אצלו הקדמה של 'מרירות'.. ללמוד חסידות ולהתבונן בהעמקת הדעת במצבו הרוחני, וכשם שדרך זו מעוררת אהבת השם ויראת השם - יש להפעיל דרך זו לעורר את המרירות בנפשו כהקדמה לקליטת אלוקות. המרירות הנדרשת האמורה אינה זו שלגביה נאמר (תוך התייחסות שלילית): 'להמשיך מרה שחורה על נפשו'. 

 ☚ הרבי הרש"ב מסביר: למה גם חסידים גדולים 'נופלים' בשנאת חינם? 

['מרה שחורה' זו מבוססת על הנאמר בכתבים קדומים, כנראה בשם כבוד קדושת אדמו"ר הזקן נ"ע: 'הוא רוצה שהגוף יהיה חסיד'. כלומר: מתחשק לו לאדם זה שגם הגוף עצמו, שלא באמצעות הנשמה, יהיה חסיד. מובן שאדם כזה 'ימשיך מרה שחורה על נפשו', או שהוא בעל 'מרה שחורה' בטבעו גם בלי זה, כיוון שהוא רוצה שיהיה כך וכך, ואין הדברים כרצונו. יתכן אף מצב בו הוא עצמו לא יודע מה הוא רוצה, והדבר מכניס אותו ל'מרה שחורה'. מובן שבהלך רוח מסוג זה אין כל ענין. האדם נעשה על־ידי כך כלי שבור, 'סחבה בלויה', אך 'כלי' לאלוקות - אינו נעשה מכך]. 

אלא הכוונה היא למרירות הבאה בעקבות השגה והבנה. כאשר האדם מבין ענין אלוקי, מתבונן בו, ואף נקלט בנפשו ה'טוב טעם' שבענין (שזה יתכן רק על ידי 'השגה': אחרי שאדם משיג ענין מסויים, הרי הוא מרגיש את הטוב טעם שבענין, 'אה! טוב'..), לאחר־מכן הוא מפנה את הענין כלפי עצמו, ודורש מעצמו: היכן אני ביחס לענין זה? בעקבות זאת הוא מגיע למרירות. מרירות מסוג זה, עושה את האדם 'כלי' לאלוקות, ולאחר־מכן הוא עובד את הקדוש ברוך הוא בקירוב לאלוקות, עם אותה השגה בה הוא התבונן קודם. 

הזמנים המתאימים למרירות הינם: בקריאת שמע שעל המיטה, בתיקון חצות, לפני התפילה ובתפילה עצמה בין פרק לפרק. התפילה עצמה עניינה הוא קירוב לאלוקות ולא מרירות, אך לפני התפילה, או בין פרק לפרק - כאן יש מקום למרירות. 

המרירות צריכה להיות, כאמור, כתוצאה מ'השגה', ולאחר מכן יש לעבוד את הקדוש ברוך הוא עם תוכן אותה השגה, משום שעל ידי המרירות הוא נעשה כלי לאלוקות, כך שלאחר מכן תתאפשר עבודה של קירוב ודביקות באלוקות, והוא מתעלה מדרגה לדרגה ברמת הקירוב והדביקות. עליות אלו הינן בסדר והדרגה, בהתאם לאופן בו עסק, לפני־כן, בהקדמה.

(יש טוב מסויים ב'להמשיך מרה שחורה על נפשו', עליו דובר לעיל, והוא כאשר האדם זקוק להנצל מן הרע - אלא שכאן לא מדובר ברמה נחותה כזאת. לפי סדר העבודה הרגיל, כאשר האדם אינו זקוק לעצה זו כדי להנצל מן הרע, עבודת היראה צריכה להיות דווקא ללא הרגש, בשונה מאהבה בה אין חסרון שהיא תהיה בהרגש).

המרירות האמורה, הבאה על ידי 'השגה', הכרחית כשלב ראשון ומקדים בעבודת השם. זו הסיבה לכך שיש העוסקים בעבודת השם, ומתמידים בכך, ואינם מצליחים להגיע לתוצאה הנדרשת. זאת משום שלא קיימו את השלב של ההקדמה - המרירות, הבאה על ידי 'השגה'. מטרת ה'השגה' היא - עבודת השם. 'השגה' כשלעצמה אינה דבר. 

למרות שאדם מבין, לכאורה, והוא ברמה של 'משכיל' בחסידות, הרי לאמיתו של דבר אינו מבין את מהות הדברים כי אם רק בחיצוניות. המטרה היא להגיע, על ידי ההשגה, לעבודת ה' (אלא שבכדי להגיע לעבודה, נדרשת לפני כן השגה וכו').

 ☚ 'עומד לו אדם וכלה כנר': תיאור מפעים מתפילת הרבי הרש"ב 

[הרבי הריי"צ נ"ע שאל את אביו, כבוד קדושת אדמו"ר נ"ע [הרבי הרש"ב]: האם המרירות נעשית, על־ידי ההשגה כו', בדרך ממילא? והשיב:] 

הדבר לא נעשה בדרך ממילא. נדרש, כאמור, להפנות את הענין כלפי עצמו ולערוך חשבון נפש מה קורה איתו. עם זאת, המרירות צריכה לבוא מהשגה: להבין את הענין האלוקי, להרגיש ולחוש את הטוב שבזה, ולאחר מכן להפנות זאת כלפי עצמו. אז מגיע השלב הבא בעבודה, הקירוב לאלוקות.. 

[הרבי הריי"צ נ"ע שאל: האם בזמן שהוא עוסק בהשגה, עדיין יש מקום להיות ברמה של 'משכיל' בחסידות? והשיב בחיוב]. 

בעת שהאדם לומד, הרי הוא עסוק בהבנת הלימוד, בהשגה. בשלב זה הוא אינו עוסק בעבודת השם כי הוא עסוק בהשגה (כמו שנתבאר בתניא (פרק מ"א) לגבי הכוונה לשמה לימוד התורה, שהכוונה צריכה להיות לפני הלימוד, משום שבשעת הלימוד עצמו האדם עסוק בהבנת הענין שלומד). לכן קיים השלב הבא שלאחר ההשגה, שהוא, להתבונן בענין באופן שיקשר ויביא את הענין אל האדם עצמו. כאשר הלימוד נעשה לכתחילה מתוך כוונה ומטרה שהענין ישנה אותו, הרי בודאי שבכוחה של ההחלטה לסייע בכך.

(הוכחה לכך: כאשר אדם שוכב לישון, ומחליט לקום בשעה פלונית, הוא אכן מתעורר באותה שעה, למרות שבזמן השינה אינו חושב על כך), אך העיקר הוא להתבונן בכך, ולהביא את הענין אל עצמו. אז נעשית אצלו מרירות, והמרירות היא מרירות אמיתית. הוא איננו בעל 'מרה שחורה' (בכלל, כאשר מבינים חסידות, לא מגיעים ל'מרה שחורה').

[הרבי הריי"צ נ"ע המשיך ושאל: האם הדבר תלוי בחושים? והשיב:] 

אם הנך מתכוון לומר שדווקא מי שיש לו תחושה נכונה בחסידות מסוגל להגיע למצב הנדרש - התשובה היא שלילית. הרי אנו רואים שיש צעירים שניחנו בתחושה נכונה, אך נמצאים בהגבלה חומרית ולא ניכרת בהם יציאה מחמרנות, ולא נראה שהדבר איכפת להם (אמנם במה שקשור להנהגה בפועל זה אכן איכפת להם, אך לא נראה שאיכפת להם, כללית, עצם היותם בהגבלה חומרית), ויחד עם זה הם חסידים שיש להם קשר לחסידות. הם לא אשמים בכך, האשמה בכך תלויה בהוריהם.

[הרבי הריי"צ נ"ע הבהיר שבשאלתו לא התכוון לתחושה נכונה בחסידות אלא אם הדבר תלוי בחושים שניחנו בהם. והשיב:] 

וודאי שזה תלוי בחושים. אמנם יתכן שעל ידי העבודה ישתנו החושים עצמם ויהיו נעלים יותר, אך באופן כללי הדבר תלוי בחושים. עם 'משכיל' [=מי שקשור רק להשכלה שבחסידות] - אסור לבוא במגע ובמשא. ה'משכיל' הינו חומרי ומגושם. יתכן כי תוכן ההשגה שהוא משיג הוא תוכן עדין, אך הדבר אינו יוצר בו שינוי, והוא עצמו נשאר מגושם. לאמיתו של דבר כל השגה כשלעצמה אינה עדינה. 

(עם זאת לא מדובר כאן על אדם שהוא בעל תפיסה מגושמת שהרי עליו לא ניתן לומר רק שהוא חומרי). היתרון היחיד שיש ל'משכיל' מן הסוג המדובר הוא, שלמשיח לא ידרש עבורו מאמץ כמו אצל אחרים, כיוון שלמרות הכל האור הוא נחלתו.

 ☚  פולמוס סוער: האם מותר לדבר בשפה העברית? הרבי הרש"ב במכתב נחרץ 

[הנוכחים התברכו: 'הקדוש ברוך הוא יעזור שנהיה חסידים'. והגיב:]

חסידים אינם מסתמכים על הקדוש ברוך הוא, אלא עושים בעצמם את המוטל עליהם. וודאי אין הכוונה שלא סומכים על הקדוש ברוך הוא, הרי לא יתכן דבר בלעדיו, אלא שאצל חסידים אין הדבר עומד במרכז מחשבותיהם, כי אם עושים הנדרש מהם מבלי לסמוך על הקדוש ברוך הוא. העיקר הוא 'השגה'. העוסק בהשגה נעשה על ידי כך 'פנימי', ומי שאינו עוסק בהשגה הרי הוא 'חיצוני'. יתכן שהוא ירא שמיים אך לא 'פנימי'. 

אם הוא 'בעל התפעלות' - אוכל לומר עליו שהוא 'איש הרוח', אך לא פנימי. איני יודע כיצד להגדיר אדם כזה, שהרי הוא נקלע למצב מסויים, ולאחר מכן עובר בקלות למצב אחר, ואין שום סדר בהתנהגותו. לא זו בלבד שאינני יודע כיצד להגדירו (שהרי לדידו אין חשיבות אם הזולת לא יודע את מצבו) אלא גם הוא עצמו אינו יודע מה הוא, שהרי מצבו משתנה מזמן לזמן. אדם העוסק בהשגה - נעשה על ידי כך פנימי: הוא אינו רוקד, אינו מתרגש, הוא פנימי. היכן שהוא נמצא - נמצא הוא באופן פנימי. כאן יש סדר'. 

שיחת הרבי הרש"ב, י"ט כסלו תרע"ה.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

מדוע חיפש הרבי בחור שלא נוכח בליל הסדר של הבחורים? • הרב שלמה זרחי מספר

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

מרגש: איך הרבי מתפלל ב'עבודה'? • תיאור ליל הסדר עם הרבי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

מיוחד: הרב גופין התעורר מההתוועדות של ארגון 'לחלוחית גאולתית'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

חד וחלק: האם מתאים לשיר שירי קעמפים על ניגוני חב"ד?

הרבי בבכי נוראי: בלי 'אתכפיא' - כיצד הוא שייך לקדוש ברוך הוא? • יומן מרתק

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.