תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

מה המפתח לאחדות בחב"ד? • הרב שרגא זלמנוב בטור דעה


קריאה לאחדות מקבלת משמעות מיוחדת בימים אלו לפני 'כינוס השלוחים העולמי'. אולם, בדרך כלל, לאחרי ההסכמה הגורפת על נחיצותה של האחדות, קשה למצוא נוסחה מוסכמת על כולם. נראה, כי בשורות שלפנינו נמצא המפתח לאחדות אמיתית בין חסידי חב"ד • האם מוסכם על כולנו שבדרך זו עלינו לחנך את ילדינו? ברור. אנחנו מחנכים את ילדינו במה שאנחנו מאמינים. בדיוק מאותה סיבה שאנחנו מחנכים אותם לתורה ומצוות, נחנך אותם לאמונה שהרבי הוא מלך המשיח • מאת הרב שרגא פייביש זלמנוב מנהל בית חב"ד בקווינס, ניו יורק • לקריאה

•••


הנוסחה הטובה ביותר לאחדות, היא ההתמקדות במה שמוסכם על כולנו. לעולם לא נמצא קבוצת אנשים שיש להם תמימות-דעים על כל הנושאים שבעולם. זאת המציאות, והיא מעוגנת בדברי חז"ל ש'אין דיעותיהם שוות'. אם נחכה לאחדות שכזאת לעולם לא נגיע אליה.

אחדות כזאת לא נדרשת מאיתנו. אנחנו נבראנו עם שכלים שונים, שבדרך ממילא יוצרים הבדלי גישות והבדלי השקפות. אז למה מתכוונים כאשר דורשים מאיתנו לחיות באחדות? נראה, שהכוונה היא שאנחנו נתמקד באותם נושאים המוסכמים על כולנו. ברגע שהדגש יונח על אותם נושאים ממילא תווצר אחדות אמיתית שתגשר על כל הפערים. שישנם!

בואו נעשה קצת סדר בעניינים. נראה מה מוסכם על כולנו, וננסה למצוא את המשותף והמאחד גם באותם נושאים שלכאורה שנויים במחלוקת. האם מוסכם על כולנו שהעבודה העיקרית שלנו כיום היא: להכין את העולם לקבלת פני משיח? ברור. זאת שיחה מפורשת של הרבי, בכינוס השלוחים תשנ"ב, שהגדירה ברור מאוד את עבודת השליחות כיום.


האם מוסכם על כולנו שהרבי הוא המשיח? ברור. מאז ומתמיד הייתה זו אמונתם של חסידי חב"ד, אשר נשיאם, נשיא הדור, הוא המשיח שבדור. וכפי שהרבי התבטא כבר בליל סוכות תשמ"ז 'שכל חסיד מאמין באמונה שלימה שהרבי שבדורו הוא הוא המשיח'. לכן, כאשר הרבי הודיע כי הגאולה תבוא בדורנו - ידענו כי הוא הוא המלך המשיח. האם מוסכם על כולנו שהרבי עודד את התופעה? ברור. כי מי שמעלעל בשיחותיו של הרבי, מבחין בעשרות רמזים, ואף יותר מרמזים, כי הרבי הוא המשיח שיגאל את עם ישראל.

החל משיחת ליל 'שמחת תורה' תשמ"ו בה התבטא הרבי כי נשיא הדור הוא משיח שבדור, והוסיף: 'ולא תהיה שום תרעומת אם יפרשו 'משיח' כפשוטו, מכיון שכן הוא האמת שנשיא הדור הוא משיח שבדור', המשך לכך נמצא בשיחות של השנים תשנ"א-נ"ב, בהן התבטא הרבי לא-אחת כי משיח 'מנחם שמו', והוא מתגורר בניו יורק בבית שמספרו 770, בגימטריה 'משיח' וכו'. ובעיקר (וכאן לא צריכים לפתוח ספרים יש וידאו..) בעידודים הנמרצים לשירת 'יחי אדוננו' שאינה משתמעת לשתי פנים, והרבי עודד אותה בכל כוחותיו.

האם מוסכם על כולנו שבדרך זו עלינו לחנך את ילדינו? ברור. אנחנו מחנכים את ילדינו במה שאנחנו מאמינים. בדיוק מאותה סיבה שאנחנו מחנכים אותם לתורה ומצוות נחנך אותם לאמונה שהרבי הוא מלך המשיח.


אך האם מוסכם על כולנו שצריכים לפרסם לאחרים שהרבי הוא המשיח?

כאן מתחילה הבעייה. היום, במצב בו אנו לא רואים את הרבי ישנם רבים וטובים שטוענים שפרסום כזה אינו יכול להתקבל על ליבם של האנשים עמם אנו עומדים במגע, ואינו מועיל במאומה. ישנם קיצונים אף יותר הטוענים שפרסום כזה מרחק יהודים מחב"ד, ומאחר שלא נצטווינו על כך באופן הכי ברור אל לנו לעסוק בכך. ומולם עומדים כחומה בצורה רבנים, משפיעים, פעילים ואנשי שטח, הטוענים בלהט שהמסר כן מתקבל. לא תמיד בקלות, אבל ברוב המקרים ניתן להסביר זאת לבן-אדם בהיגיון.

האם ישנה דרך לתווך בין שתי הדיעות? האם ישנה הגדרה שתעמוד במבחן הקונצנזוס?

כן, ישנה דרך!

••

כל אידיאולוגיה בעולם, מורכבת משני מרכיבים כלליים: הרצוי והמצוי. קחו למשל את אידיאולוגיית שלימות הארץ. פעם אמר הרבי, שאם יבוא לפניו מומחה ביטחון שאינו משוחד פוליטית, ודעתו היא דיעה בטחונית בטהרתה, ויאמר בהחלטיות מלווה בהוכחות, כי חייבים למסור שטחים למען הביטחון, והליך זה אינו בר-סיכון כלל, והתוצאה היחידה שיכולה להתהוות ממנו היא שלום אמת אזי גם הוא יסכים כי חייבים להחזיר את השטחים.

האם הרבי אינו סבור שארץ ישראל לגבולותיה שייכת לנו?

אין ספק כי הרבי מאמין שארץ ישראל כולה שייכת לעם ישראל, ולכל יהודי יש חלק בארץ ישראל. אולם, כאן אנו מגיעים אל דילמת הרצוי והמצוי: הרצוי הוא, כמובן, ארץ ישראל השלימה. אולם המצוי במקרה הנזכר לעיל שמומחי בטחון לא-משוחדים טוענים כי צעד זה יעניק ביטחון לתושבי ארץ הקודש הוא מסירת חבלי ארצנו לנכרים.

והיכן נבחן הרצוי? כיצד נדע מהו הרצוי האמיתי אצלנו? כאשר הרצוי הופך להיות מצוי: כאשר, למשל, אי-מסירת שטח מסויים לא מהווה עבורנו סיכון בטחוני, אז נמדד הרצוי שלנו: אם אנחנו נמסור במצב כזה את השטחים לאוייב - הוכחנו בכך כי אין לנו רצוי לשמור על שטחים אלו. ואם נחזיק בשטחים ולא נעלה על דעתינו מחשבות של מסירת שטחים לאוייבינו - הרי זאת הוכחה שהרצוי שלנו הוא להחזיק בשטחים אלו, משום שאנחנו מאמינים שהם שייכים לנו.

אבל ישנו מבחן נוסף לאמיתות הרצוי, מבחן פנימי יותר: כאשר המצב הבטחוני חמור, ושיקול-דעת בטחוני טהור מחייב את מסירת השטחים: מי שאצלו הרצוי הוא בהחזקת השטחים ובהמשך בעלותינו עליהם ימסור את השטחים מתוך הרגשת 'אין ברירה', ובודאי שאין להעלות על הדעת שהוא ישמח במצב כזה. אולם מי שהרצוי שלו לאו דוקא מתמקד בנקודה זו לא יהיה אכפת לו למסור את אותם חבלי ארץ בטקס חגיגי ולהפריח בלונים..

••

במצב דומה עומדים כל היהודים מאז קבלת התורה: ניתנו לנו תרי"ג מצוות, אולם רק חלק קטן מהם יש באפשרותינו לקיים. חלק המצוות לכתחילה לא מיועדות לכלל ישראל, כמו מצוות המלך או הכהנים והלויים. אבל ישנם מצוות רבות השייכות תיאורטית לכלל ישראל, אולם בפועל איננו יכולים לקיים אותן.

עלייה לרגל והקרבנות הנלווים אליה למשל. מצוות זו חלה על כל עם ישראל, אולם בזמן הזה איננו יכולים לקיים אותה. האם פירושו של דבר שאנחנו יכולים להוציא את המצווה הזאת מהאטמוספירה שלנו? האם היא אינה קיימת כלל וכלל לגבינו? יעקב אבינו חוזר מחרן ומבשר לעשיו: 'עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי'. כיצד בדיוק הוא שמר בחוץ-לארץ מצוות התלויות בארץ? האם הוא לא דייק בדבריו?


גוף האדם מורכב מרמ"ח אברים ושס"ה גידים. חז"ל אומרים שזה כנגד רמ"ח מצוות 'עשה' ושס"ה מצוות 'לא תעשה'. כיצד זה מתאים עם העובדה שאיננו מצווים כלל על קיום כל המצוות הללו? אנחנו נקראים יהודים שומרי תורה ומצוות האם אנו עונים באמת להגדרה הזאת? האמנם שומרים אנו את כל התורה והמצוות?

נראה, ששוב הגענו לסוגיית המצוי והרצוי. אנחנו נקראים 'שומרי תורה ומצוות', ולא 'מקיימי תורה ומצוות'. יעקב אבינו לא אמר 'תרי"ג מצוות קיימתי', אלא 'תרי"ג מצוות שמרתי'. הקדוש ברוך הוא ציווה אותנו בתרי"ג מצוות. הוא לא מצפה מאיתנו שנקיים את כולן, שהרי הוא עצמו הגביל אותנו בקיומן. אבל הוא מצפה מאיתנו שנשמור אותם. כי הקיום הוא המצוי. השמירה היא הרצוי.

יהודי 'שומר תורה ומצוות' הוא זה שהרצוי שלו הוא לקיים את כל התורה והמצוות אולם מאחר והוא אינו יכול לקיים את כל המצוות הוא נאלץ להסתפק ברצון בלבד. רצון זה, כאשר הוא כן ואמיתי, נחשב לו לשמירת המצוות.

לכן אין סתירה בין העובדה שהקדוש ברוך הוא נתן לנו תרי"ג מצוות לבין העובדה שלעולם לא נקיים את כולן לכן יעקב צדק באומרו תרי"ג מצוות שמרתי (לא 'קיימתי'). סימוכין לכך ניתן למצוא במה שנאמר אודות יעקב 'ואביו שמר את הדבר', ופירש רש"י: 'היה ממתין ומצפה מתי יבוא'. לכן אנו נחשבים לשומרי תורה ומצוות למרות שאיננו מקיימים את כולן בפועל ולכן, גם המצוות שאין באפשרותינו לקיימן שייכות לנו, ואנחנו מצווים לשומרם. כי 'שמירה' פירושה: להמתין ולצפות לאפשריות לקיום הדבר.


וזה מתבטא בשני מישורים במישור הפנימי ובמישור החיצוני: במישור הפנימי: כל זמן שאין באפשרותינו לקיים את המצוות אנחנו שואפים ומצפים באמת לאותו רגע בו יתאפשר לנו לקיים את המצוות. במישור החיצוני: כאשר יתאפשר לנו לקיים את המצוות הללו אנו נעשה זאת ללא שהיות, ומתוך שמחה אמיתית על שסוף-סוף עלה בידינו לקיים מצוות אלו.

כאשר נפרק את שאלת הפרסום של זהות המשיח לגורמיה הראשוניים, נגלה, כי בעצם אין כאן מחלוקת..

כפי שכבר צויין קודם, כולנו, ואני מתכוון לכל אשר בשם חסיד חב"ד יכונה, מאמינים באמונה שלימה שהרבי הוא מלך המשיח. כולנו מסכימים גם שהמטרה העומדת מול עינינו היא: להביא לידי כך שהעולם כולו יהיה מקושר לרבי, ויאמין כי הוא המשיח. זה הרצוי. בכך אין מחלוקת.

ולמעשה בפועל: ישנם שלוחים שקשה להם לשכנע בנושא זה את הסובבים אותם וישנם אחרים שמצליחים בכך. זה המצוי. גם בכך אין מחלוקת. איך אמר הרבי? 'תלוי בחב"ד שעל אתר'.

••

אבל, וזה חשוב מאוד לאישוש הדברים האמורים בזאת תבחנו: אם אכן הרצוי אצלנו הוא: לקשר את סביבתינו לרבי, עד שיאמינו שהרבי הוא מלך המשיח, אזי זה אמור להתבטא אצלינו בשני מישורים החיצוני והפנימי.

הפנימי: כאשר אנו נמצאים בסיטואציה בה עדיין לא הצלחנו לשכנע את קהל המאזינים באמונה הטהורה שהרבי הוא מלך המשיח, כואב לנו שעדיין קיים כזה העלם והסתר על אלוקות. ברור שמי שמתייחס לכך בשיויון-נפש לא יכול לבא אחר כך ולטעון שהרצוי שלו הוא לקשר את העולם לרבי מלך המשיח!..


החיצוני: כאשר אותו אחד, שבדרך כלל לא מצליח לפרסם את זהותו של המשיח, מגיע למקום ריכוז של אנ"ש, או כל סיטואציה אחרת המאפשרת לו לשוחח על כך בגלוי, עם סיכוי טוב שהדברים יפעלו את פעולתם הוא מנצל את ההזדמנות, ושמח לשוחח על כך בגלוי.

אם נעצב את דרכנו לפי הכלל הזה, נבחין לפתע כי בעצם אין בינינו חילוקי דיעות: כולנו מסכימים שצריכים לפרסם את זהותו של משיח. לכולנו כואב כאשר קשה לנו לקיים זאת בפועל. וכולנו שמחים כאשר אנו מצליחים לעשות זאת. ועל זה נאמר: חב"ד שעל אתר.

אם אכן ננהג כך הרי זה מפתח טוב לאחדות, שתפתח את הדלת לגאולה..

••

לסיום, תמיהה מעניינת שתפתר בהתאם לדברים האמורים: הרמב"ם פסק בספרו ש'כל מי שאינו מאמין בו או מי שאינו מחכה לביאתו לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו'. וכבר הקשו רבים: מילא האמונה בביאת המשיח - אבל היכן כתוב שצריך לחכות לו?

ובהתאם למוסבר קודם, יובן: מכיון שישנן מצוות רבות שבזמן הגלות אין באפשרותינו לקיימם, והאפשרות היחידה שלנו לקיימן היא רק בימות המשיח. אם כן, אם אנו שומרי תורה ומצוות, והרצוי שלנו הוא לקיים את אותן מצוות שקיומם יתאפשר רק בביאת המשיח הרי אנחנו נחכה ונמתין בכליון עיניים לביאת המשיח, כדי שנוכל לקיים את אותן המצוות!

ומי שאינו מלא בתשוקה וצפייה דרוכה לביאת המשיח הרי הוא אינו יכול לענות להגדרה 'שומר תורה ומצוות'! כי לקיים - הוא וודאי לא מקיים את כל המצוות, וגם לשמור - הוא אינו שומר.. אנחנו רוצים לענות על ההגדרה 'שומר תורה ומצוות' - ולכן אנו רוצים משיח, מחכים למשיח רוצים לפרסם את זהותו של משיח, ומחכים להזדמנות שנוכל לפרסם את ביאת המשיח. ובמהרה נזכה גם לקיום המצוות, בהתגלותו של הרבי שליט"א תיכף ומיד ממש. 

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.