תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודי יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

מה המפתח לאחדות בחב"ד? • הרב שרגא זלמנוב בטור דעה


קריאה לאחדות מקבלת משמעות מיוחדת בימים אלו לפני 'כינוס השלוחים העולמי'. אולם, בדרך כלל, לאחרי ההסכמה הגורפת על נחיצותה של האחדות, קשה למצוא נוסחה מוסכמת על כולם. נראה, כי בשורות שלפנינו נמצא המפתח לאחדות אמיתית בין חסידי חב"ד • האם מוסכם על כולנו שבדרך זו עלינו לחנך את ילדינו? ברור. אנחנו מחנכים את ילדינו במה שאנחנו מאמינים. בדיוק מאותה סיבה שאנחנו מחנכים אותם לתורה ומצוות, נחנך אותם לאמונה שהרבי הוא מלך המשיח • מאת הרב שרגא פייביש זלמנוב מנהל בית חב"ד בקווינס, ניו יורק • לקריאה

•••


הנוסחה הטובה ביותר לאחדות, היא ההתמקדות במה שמוסכם על כולנו. לעולם לא נמצא קבוצת אנשים שיש להם תמימות-דעים על כל הנושאים שבעולם. זאת המציאות, והיא מעוגנת בדברי חז"ל ש'אין דיעותיהם שוות'. אם נחכה לאחדות שכזאת לעולם לא נגיע אליה.

אחדות כזאת לא נדרשת מאיתנו. אנחנו נבראנו עם שכלים שונים, שבדרך ממילא יוצרים הבדלי גישות והבדלי השקפות. אז למה מתכוונים כאשר דורשים מאיתנו לחיות באחדות? נראה, שהכוונה היא שאנחנו נתמקד באותם נושאים המוסכמים על כולנו. ברגע שהדגש יונח על אותם נושאים ממילא תווצר אחדות אמיתית שתגשר על כל הפערים. שישנם!

בואו נעשה קצת סדר בעניינים. נראה מה מוסכם על כולנו, וננסה למצוא את המשותף והמאחד גם באותם נושאים שלכאורה שנויים במחלוקת. האם מוסכם על כולנו שהעבודה העיקרית שלנו כיום היא: להכין את העולם לקבלת פני משיח? ברור. זאת שיחה מפורשת של הרבי, בכינוס השלוחים תשנ"ב, שהגדירה ברור מאוד את עבודת השליחות כיום.


האם מוסכם על כולנו שהרבי הוא המשיח? ברור. מאז ומתמיד הייתה זו אמונתם של חסידי חב"ד, אשר נשיאם, נשיא הדור, הוא המשיח שבדור. וכפי שהרבי התבטא כבר בליל סוכות תשמ"ז 'שכל חסיד מאמין באמונה שלימה שהרבי שבדורו הוא הוא המשיח'. לכן, כאשר הרבי הודיע כי הגאולה תבוא בדורנו - ידענו כי הוא הוא המלך המשיח. האם מוסכם על כולנו שהרבי עודד את התופעה? ברור. כי מי שמעלעל בשיחותיו של הרבי, מבחין בעשרות רמזים, ואף יותר מרמזים, כי הרבי הוא המשיח שיגאל את עם ישראל.

החל משיחת ליל 'שמחת תורה' תשמ"ו בה התבטא הרבי כי נשיא הדור הוא משיח שבדור, והוסיף: 'ולא תהיה שום תרעומת אם יפרשו 'משיח' כפשוטו, מכיון שכן הוא האמת שנשיא הדור הוא משיח שבדור', המשך לכך נמצא בשיחות של השנים תשנ"א-נ"ב, בהן התבטא הרבי לא-אחת כי משיח 'מנחם שמו', והוא מתגורר בניו יורק בבית שמספרו 770, בגימטריה 'משיח' וכו'. ובעיקר (וכאן לא צריכים לפתוח ספרים יש וידאו..) בעידודים הנמרצים לשירת 'יחי אדוננו' שאינה משתמעת לשתי פנים, והרבי עודד אותה בכל כוחותקיוםיו.

האם מוסכם על כולנו שבדרך זו עלינו לחנך את ילדינו? ברור. אנחנו מחנכים את ילדינו במה שאנחנו מאמינים. בדיוק מאותה סיבה שאנחנו מחנכים אותם לתורה ומצוות נחנך אותם לאמונה שהרבי הוא מלך המשיח.


אך האם מוסכם על כולנו שצריכים לפרסם לאחרים שהרבי הוא המשיח?

כאן מתחילה הבעייה. היום, במצב בו אנו לא רואים את הרבי ישנם רבים וטובים שטוענים שפרסום כזה אינו יכול להתקבל על ליבם של האנשים עמם אנו עומדים במגע, ואינו מועיל במאומה. ישנם קיצונים אף יותר הטוענים שפרסום כזה מרחק יהודים מחב"ד, ומאחר שלא נצטווינו על כך באופן הכי ברור אל לנו לעסוק בכך. ומולם עומדים כחומה בצורה רבנים, משפיעים, פעילים ואנשי שטח, הטוענים בלהט שהמסר כן מתקבל. לא תמיד בקלות, אבל ברוב המקרים ניתן להסביר זאת לבן-אדם בהיגיון.

האם ישנה דרך לתווך בין שתי הדיעות? האם ישנה הגדרה שתעמוד במבחן הקונצנזוס?

כן, ישנה דרך!

••

כל אידיאולוגיה בעולם, מורכבת משני מרכיבים כלליים: הרצוי והמצוי. קחו למשל את אידיאולוגיית שלימות הארץ. פעם אמר הרבי, שאם יבוא לפניו מומחה ביטחון שאינו משוחד פוליטית, ודעתו היא דיעה בטחונית בטהרתה, ויאמר בהחלטיות מלווה בהוכחות, כי חייבים למסור שטחים למען הביטחון, והליך זה אינו בר-סיכון כלל, והתוצאה היחידה שיכולה להתהוות ממנו היא שלום אמת אזי גם הוא יסכים כי חייבים להחזיר את השטחים.

האם הרבי אינו סבור שארץ ישראל לגבולותיה שייכת לנו?

אין ספק כי הרבי מאמין שארץ ישראל כולה שייכת לעם ישראל, ולכל יהודי יש חלק בארץ ישראל. אולם, כאן אנו מגיעים אל דילמת הרצוי והמצוי: הרצוי הוא, כמובן, ארץ ישראל השלימה. אולם המצוי במקרה הנזכר לעיל שמומחי בטחון לא-משוחדים טוענים כי צעד זה יעניק ביטחון לתושבי ארץ הקודש הוא מסירת חבלי ארצנו לנכרים.

והיכן נבחן הרצוי? כיצד נדע מהו הרצוי האמיתי אצלנו? כאשר הרצוי הופך להיות מצוי: כאשר, למשל, אי-מסירת שטח מסויים לא מהווה עבורנו סיכון בטחוני, אז נמדד הרצוי שלנו: אם אנחנו נמסור במצב כזה את השטחים לאוייב - הוכחנו בכך כי אין לנו רצוי לשמור על שטחים אלו. ואם נחזיק בשטחים ולא נעלה על דעתינו מחשבות של מסירת שטחים לאוייבינו - הרי זאת הוכחה שהרצוי שלנו הוא להחזיק בשטחים אלו, משום שאנחנו מאמינים שהם שייכים לנו.

אבל ישנו מבחן נוסף לאמיתות הרצוי, מבחן פנימי יותר: כאשר המצב הבטחוני חמור, ושיקול-דעת בטחוני טהור מחייב את מסירת השטחים: מי שאצלו הרצוי הוא בהחזקת השטחים ובהמשך בעלותינו עליהם ימסור את השטחים מתוך הרגשת 'אין ברירה', ובודאי שאין להעלות על הדעת שהוא ישמח במצב כזה. אולם מי שהרצוי שלו לאו דוקא מתמקד בנקודה זו לא יהיה אכפת לו למסור את אותם חבלי ארץ בטקס חגיגי ולהפריח בלונים..

••

במצב דומה עומדים כל היהודים מאז קבלת התורה: ניתנו לנו תרי"ג מצוות, אולם רק חלק קטן מהם יש באפשרותינו לקיים. חלק המצוות לכתחילה לא מיועדות לכלל ישראל, כמו מצוות המלך או הכהנים והלויים. אבל ישנם מצוות רבות השייכות תיאורטית לכלל ישראל, אולם בפועל איננו יכולים לקיים אותן.

עלייה לרגל והקרבנות הנלווים אליה למשל. מצוות זו חלה על כל עם ישראל, אולם בזמן הזה איננו יכולים לקיים אותה. האם פירושו של דבר שאנחנו יכולים להוציא את המצווה הזאת מהאטמוספירה שלנו? האם היא אינה קיימת כלל וכלל לגבינו? יעקב אבינו חוזר מחרן ומבשר לעשיו: 'עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי'. כיצד בדיוק הוא שמר בחוץ-לארץ מצוות התלויות בארץ? האם הוא לא דייק בדבריו?


גוף האדם מורכב מרמ"ח אברים ושס"ה גידים. חז"ל אומרים שזה כנגד רמ"ח מצוות 'עשה' ושס"ה מצוות 'לא תעשה'. כיצד זה מתאים עם העובדה שאיננו מצווים כלל על קיום כל המצוות הללו? אנחנו נקראים יהודים שומרי תורה ומצוות האם אנו עונים באמת להגדרה הזאת? האמנם שומרים אנו את כל התורה והמצוות?

נראה, ששוב הגענו לסוגיית המצוי והרצוי. אנחנו נקראים 'שומרי תורה ומצוות', ולא 'מקיימי תורה ומצוות'. יעקב אבינו לא אמר 'תרי"ג מצוות קיימתי', אלא 'תרי"ג מצוות שמרתי'. הקדוש ברוך הוא ציווה אותנו בתרי"ג מצוות. הוא לא מצפה מאיתנו שנקיים את כולן, שהרי הוא עצמו הגביל אותנו בקיומן. אבל הוא מצפה מאיתנו שנשמור אותם. כי הקיום הוא המצוי. השמירה היא הרצוי.

יהודי 'שומר תורה ומצוות' הוא זה שהרצוי שלו הוא לקיים את כל התורה והמצוות אולם מאחר והוא אינו יכול לקיים את כל המצוות הוא נאלץ להסתפק ברצון בלבד. רצון זה, כאשר הוא כן ואמיתי, נחשב לו לשמירת המצוות.

לכן אין סתירה בין העובדה שהקדוש ברוך הוא נתן לנו תרי"ג מצוות לבין העובדה שלעולם לא נקיים את כולן לכן יעקב צדק באומרו תרי"ג מצוות שמרתי (לא 'קיימתי'). סימוכין לכך ניתן למצוא במה שנאמר אודות יעקב 'ואביו שמר את הדבר', ופירש רש"י: 'היה ממתין ומצפה מתי יבוא'. לכן אנו נחשבים לשומרי תורה ומצוות למרות שאיננו מקיימים את כולן בפועל ולכן, גם המצוות שאין באפשרותינו לקיימן שייכות לנו, ואנחנו מצווים לשומרם. כי 'שמירה' פירושה: להמתין ולצפות לאפשריות לקיום הדבר.


וזה מתבטא בשני מישורים במישור הפנימי ובמישור החיצוני: במישור הפנימי: כל זמן שאין באפשרותינו לקיים את המצוות אנחנו שואפים ומצפים באמת לאותו רגע בו יתאפשר לנו לקיים את המצוות. במישור החיצוני: כאשר יתאפשר לנו לקיים את המצוות הללו אנו נעשה זאת ללא שהיות, ומתוך שמחה אמיתית על שסוף-סוף עלה בידינו לקיים מצוות אלו.

כאשר נפרק את שאלת הפרסום של זהות המשיח לגורמיה הראשוניים, נגלה, כי בעצם אין כאן מחלוקת..

כפי שכבר צויין קודם, כולנו, ואני מתכוון לכל אשר בשם חסיד חב"ד יכונה, מאמינים באמונה שלימה שהרבי הוא מלך המשיח. כולנו מסכימים גם שהמטרה העומדת מול עינינו היא: להביא לידי כך שהעולם כולו יהיה מקושר לרבי, ויאמין כי הוא המשיח. זה הרצוי. בכך אין מחלוקת.

ולמעשה בפועל: ישנם שלוחים שקשה להם לשכנע בנושא זה את הסובבים אותם וישנם אחרים שמצליחים בכך. זה המצוי. גם בכך אין מחלוקת. איך אמר הרבי? 'תלוי בחב"ד שעל אתר'.

••

אבל, וזה חשוב מאוד לאישוש הדברים האמורים בזאת תבחנו: אם אכן הרצוי אצלנו הוא: לקשר את סביבתינו לרבי, עד שיאמינו שהרבי הוא מלך המשיח, אזי זה אמור להתבטא אצלינו בשני מישורים החיצוני והפנימי.

הפנימי: כאשר אנו נמצאים בסיטואציה בה עדיין לא הצלחנו לשכנע את קהל המאזינים באמונה הטהורה שהרבי הוא מלך המשיח, כואב לנו שעדיין קיים כזה העלם והסתר על אלוקות. ברור שמי שמתייחס לכך בשיויון-נפש לא יכול לבא אחר כך ולטעון שהרצוי שלו הוא לקשר את העולם לרבי מלך המשיח!..


החיצוני: כאשר אותו אחד, שבדרך כלל לא מצליח לפרסם את זהותו של המשיח, מגיע למקום ריכוז של אנ"ש, או כל סיטואציה אחרת המאפשרת לו לשוחח על כך בגלוי, עם סיכוי טוב שהדברים יפעלו את פעולתם הוא מנצל את ההזדמנות, ושמח לשוחח על כך בגלוי.

אם נעצב את דרכנו לפי הכלל הזה, נבחין לפתע כי בעצם אין בינינו חילוקי דיעות: כולנו מסכימים שצריכים לפרסם את זהותו של משיח. לכולנו כואב כאשר קשה לנו לקיים זאת בפועל. וכולנו שמחים כאשר אנו מצליחים לעשות זאת. ועל זה נאמר: חב"ד שעל אתר.

אם אכן ננהג כך הרי זה מפתח טוב לאחדות, שתפתח את הדלת לגאולה..

••

לסיום, תמיהה מעניינת שתפתר בהתאם לדברים האמורים: הרמב"ם פסק בספרו ש'כל מי שאינו מאמין בו או מי שאינו מחכה לביאתו לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו'. וכבר הקשו רבים: מילא האמונה בביאת המשיח - אבל היכן כתוב שצריך לחכות לו?

ובהתאם למוזבר קודם, יובן: מכיון שישנן מצוות רבות שבזמן הגלות אין באפשרותינו לקיימם, והאפשרות היחידה שלנו לקיימן היא רק בימות המשיח. אם כן, אם אנו שומרי תורה ומצוות, והרצוי שלנו הוא לקיים את אותן מצוות שקיומפ יתאפשר רק בביאת המשיח הרי אנחנו נחכה ונמתין בכליון עיניים לביאת המשיח, כדי שנוכל לקיים את אותן המצוות!

ומי שאינו מלא בתשוקה וצפייה דרוכה לביאת המשיח הרי הוא אינו יכול לענות להגדרה 'שומר תורה ומצוות'! כי לקיים - הוא וודאי לא מקיים את כל המצוות, וגם לשמור - הוא אינו שומר.. אנחנו רוצים לענות על ההגדרה 'שומר תורה ומצוות' - ולכן אנו רוצים משיח, מחכים למשיח רוצים לפרסם את זהותו של משיח, ומחכים להזדמנות שנוכל לפרסם את ביאת המשיח. ובמהרה נזכה גם לקיום המצוות, בהתגלותו של הרבי שליט"א תיכף ומיד ממש. 

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

עשרות שנים חלפו מבשורת הגאולה - הייתכן שחלילה הרבי טעה?! • מעורר

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

הרבי על קביעות יום השואה: 'אין דעת חכמים נוחה מכך'

הרבי בכאב: לנצל את זעקת כ"ח ניסן למעט בעבודה האישית? לא זו הדרך!

משא מאלף: המשפיע הרב אופן מדריך איך מתבוננים

מה יש ללמוד מהשואה וכיצד לנקום בהיטלר? • מכתב מעורר השראה

הרב אופן מעורר: זעקת הנפש של הרבי בכ"ח ניסן נוגעת לכל אחד

הרבי מעורר: איך לא שמים לב לדין כה ברור ב'שולחן ערוך'?

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.