תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

מתי מתחילים לומר 'ותן טל ומטר' בחוץ לארץ? • מאמר תורני מקיף


האם יש מי שסובר שיש להתחיל לשאול גשמים מיד במוצאי 'שמיני עצרת'? למה יש הבדל בין ארץ ישראל לחוץ לארץ? איפה אומרים 'ותן טל ומטר לברכה' בקיץ? איזה דינים בשאלת גשמים מושפעים מאהבת ישראל? איך יכול להיות שבמקום אחד חורף ובמקום אחד קיץ בעת ובעונה אחת? מה סבור הרבי בנוגע לשאלת גשמים בחצי הכדור הדרומי? • עורך האתר מגיש מאמר תורני מקיף של הרב איסר שפרינגר, על זמן התחלת שאלת טל ומטר • לקריאה

•••


זמן שאילת הגשמים בארץ ישראל

ידוע ומפורסם, שזמן שאילת טל ומטר בארץ ישראל הוא בז' מרחשון. דין זה נאמר במשנה על ידי רבן גמליאל, ונפסק להלכה בגמרא על ידי רבי אלעזר. אך הגמרא מקשה שיש סתירה לדברים: ר' יוחנן פסק שזמן השאלה מתחיל יחד עם זמן ההזכרה - מתחילים הרי להזכיר 'גבורות גשמים' בשמיני עצרת, ואם כן מיד במוצאי שמיני עצרת (שאז אומרים בתפילה 'ברך עלינו', וניתן לבקש על הגשם) יש להתחיל לבקש גשם בתפילה. כיצד מיישבים סתירה זו בין המקורות? מתחילים לבקש במוצאי יום טוב, או רק שבועיים אחר כך, בז' חשון?

והגמרא מיישבת בשלושה אופנים:

א. אין להקשות מדברי רבי אלעזר על דברי רבי יוחנן. רבי אלעזר פסק שמתחילים בז' מרחשון, ורבי יוחנן פסק שמתחילים במוצאי יום טוב. כל אחד פסק כפי שהוא הבין, ואין להקשות מאחד על חבירו ('גברא אגברא קרמית?!').

ב. אפשרות נוספת מביאה הגמרא, שניתן לומר שב' המקורות מדברים על מקומות שונים. ארץ ישראל ובבל. בארץ ישראל אוספים את התבואה לבית כבר במהלך חודש תשרי, ולכן ניתן להתחיל ולהתפלל על הגשמים מיד במוצאי יום טוב, ועל זה דיבר ר' יוחנן. אך רבי אלעזר דיבר על בבל, בה התבואה עדיין נמצאת מחוץ לבית לאחר החגים, ולכן מתחילים להתפלל על הגשמים אך ורק בז' מרחשון.

ג. ואפשרות שלישית: אין צורך לחלק בין ארץ ישראל לבבל, אלא, ב' המקורות מדברים על זמנים שונים - בזמן הבית, או לאחר החורבן. בכל תקופה, יש לנהוג אחרת. בזמן הבית שהיו עולי הרגלים מהלכים בדרכי ארץ ישראל לאחר החגים, היו צריכים להמתין מבקשת הגשמים עד שיגיע האחרון שבישראל לנהר פרת. אך לאחר החורבן, יש להתחיל לשאול גשמים בארץ ישראל יחד עם ההזכרה, מיד במוצאי שמיני עצרת.

ראשונים רבים פסקו לפי פשט הגמרא, שכיום, לאחר חורבן הבית, יש לשאול גשמים בארץ ישראל מיד במוצאי יום טוב של שמיני עצרת. כמה שפסיקה זו נשמעת חריגה, הרי שותפים לה כמה וכמה ראשונים בולטים: דעה זו מובאת ב'ארחות חיים' בשם הגאונים והרמב"ן, וכתובה בפירוש במאירי, בר"ן, בריטב"א, בספר ההשלמה, ובעוד מרבותינו הראשונים. 

ובכל זאת אנו נוהגים לשאול את הגשמים בארץ ישראל רק בז' מרחשון. מנהג זה מתבסס בעיקר על גדולי הפוסקים, הרי"ף והרמב"ם. שניהם בכלל לא הביאו את האפשרות לשאול על הגשמים במוצאי יום טוב, אלא הביאו רק את האפשרות של שבעה במרחשון. ולכאורה ישנה קושיא חזקה: מפשטות דברי הגמרא משמע שבזמננו יש לשאול על הגשמים מיד במוצאי שמיני עצרת, כדלעיל?


עליה לרגל כיום

הר"ן מסביר את שיטתם בסוגיא בהסבר מאוד מעניין: באמת ההלכה נפסקה כרבן גמליאל ששאלת הגשמים בשבעה במרחשון, מותנית בכך שעולים לרגל. אבל זה ממשיך גם לאחר החורבן 'לפי שהיו מתאספים מכל הסביבות ברגל לירושלים, כמו שעושים גם היום, ומפני עולים הללו ראוי שנאחר השאלה, שהיא הייתה עיקר התקנה'.

בנוגע לענין זה שגם אחרי החורבן המשיכו לעלות לרגל, מצאנו מספר מקורות: ראינו מעשה באחד שהדיר את אשתו מלעלות לרגל, והשאלה על הנדר הגיעה לר' יוסי, וסתם ר' יוסי הוא ר' יוסי בן חלפתא שהיה לאחר החורבן. עוד ראינו שבזמנו של רב גזרו גזירה בשביל שלא למנוע אנשים מלעלות לרגל. מצאנו כתוב גם על רבי מאיר שהיה עולה לירושלים בכל רגל ורגל. וכך למדנו במדרש: 'אף על פי שחרב בית המקדש, לא ביטלו ישראל פעמי רגלים שלהם שלוש פעמים בשנה'. ועוד מקורות רבים.

גם בזמן מאוחר יותר המשיכו לעלות לרגל; מצינו בספר חסידים שרב האי גאון היה עולה מבבל לירושלים בכל שנה בחג הסוכות. אך החידוש המעניין שלמדנו מדברי הר"ן הוא, שגם בזמנו של הר"ן, למעלה מאלף שנה לאחר החורבן, ומאות שנים אחרי רב האי, עדיין המשיכו לעלות לרגל.

ונחזור לענינינו: אנו רואים מדברי הר"ן, שבתקנת חז"ל לדחות את שאלת הגשמים לז' מרחשון, לא חל שום שינוי לאחר החורבן. עדיין המשיכו לעלות לרגל, ולכן עדיין התקנה הישנה בעינה עומדת, ושואלים על הגשמים כבזמן הבית, בז' מרחשון. וזהו הביאור העיקרי למנהגנו.

[ונחלקו האם בעליה לרגל בזמננו מקיימים מעין על כל פנים ממצות עליה לרגל, או שכל העליה לרגל בזמננו היא מנהג בלבד. לדעת הר"ן שהובאה לעיל, שעיקר התקנה עדיין קיימת, משמע שבעליה לרגל כיום מקיימים מצוה. וכן משמע בתשב"ץ, שכתב 'ויש סמך וראיה שקדושת המקדש והעיר היא קיימת, שעדיין הם עולים לרגל ממצרים ומשאר ארצות.. ואמרו כי עדיין נשאר מהניסים שהיו בירושלים'. ואף מרבותינו האחרונים יש שנראה כך מדבריהם, כגון ה'חת"ם סופר' שכתב 'וגם בזמן הזה מצוה לעלות לרגל לירושלים'. ועוד. וכן משמע מלשון המדרש שהובא לעיל.

אך מאידך יש שכתבו שהעליה לרגל כיום אינה אלא מנהג, ואין בה משום מצוה. הראשון הוא בעל 'כפתור ופרח' שכתב 'ומה שאנו נוהגין עם אחינו אנשי גאולתנו.. לעלות לארץ בחגים ובמועדים אינו אלא להרבות עגמת נפש', היינו, להתעורר בצער על החורבן ובציפייה לגאולה. וגם המהרי"ט סבר שאין בעליה זו מצוה.

והרבי כותב שכן משמע גם מדברי אדמו"ר הזקן: 'ואף לאחר החורבן היו מתאספים גם כן מכל הסביבות בירושלים לרגל כמו שעושים גם היום, לפיכך לא בטלו תקנת חכמים שתקנו השאלה בארץ ישראל בז' במרחשון', ומשמע שאין מצוה בעליה זו, אלא רק מכיוון שכך נהגו, לא בטלו את התקנה. אבל אין זה שהתקנה הקודמת עומדת בתוקפה, כפי שמשמע מדברי הר"ן. ובין לדעה זו ובין לדעה זו מובן מדוע המשיכו לשאול על הגשמים רק מז' מרחשון ואילך - מכיוון שבפועל יש עולי רגלים שהגשם מפריע להם].


זמן שאילת הגשמים בחוץ לארץ

עד כאן דיברנו על זמן שאילת הגשמים בארץ ישראל. אך עדיין נשאר לברר מתי שואלים את הגשם בחוץ לארץ? הגמרא אומרת שב'גולה' שואלים גשמים ביום השישים לתקופה. ודברים אלו עדיין דורשים ביאור: מהי 'גולה' זו? האם הכוונה לכל חלקי הגולה, או שהכוונה לחלקים ממנה בלבד? ומהו הטעם שדין ה'גולה' שונה מדין ארץ ישראל?

רש"י שם כותב 'לפי שהוא מקום נמוך, ואין צריכין גשמים כל כך'. וכן כתבו ראשונים רבים, שדברי הגמרא מוסבים על בבל (וכן מקומות הדומים לה), בה נדרשים הגשמים פחות מבארץ ישראל, ובסביבות תקופה זו מתחיל הזמן בו הם צריכים גשמים. לפי תירוץ זה צריך להבין מה יהיה בשאר הגולה?

אם הנחנו שבבל שונה מארץ ישראל בגלל סיבה הגיונית (הזמן בו זקוקים לגשם), הרי שנראה לומר שבשאר ארצות חו"ל נלך בכל מקום לפי צורך הגשמים בו. אם צריך גשמים כבר בז' חשון - נבקש את הגשמים כבר בז' חשון, ואם צריך מאוחר יותר - נתחיל לבקש מאוחר יותר. ואכן, יש מרבותינו שסברו שבמקומותיהם אין להמתין עם שאלת הגשמים עד שישים יום לתקופה. ויתירה מזאת, יש שנהגו כן גם הלכה למעשה:

במהלך תקופת הגאונים היו מקומות בהם נהגו בפועל לבקש על הגשמים כבר מז' חשון כמנהג ארץ ישראל: ב'סדר רב עמרם' כתוב 'בכל מקומות ששותין ומשקין מן מטר כמו ארץ ישראל ופרנקיא, מתפללין טל ומטר בשבעה במרחשון'. וב'הלכות גדולות' כתוב על זה 'וכך מנהג בני אפריקיא כולה'.

וכן בתקופת הראשונים: הר"ן כותב 'וכבר נהגו בקצת מקומות לשאול בשבעה במרחשון', המאירי כתב 'וכן המנהג בכל גלילותינו' (הכוונה לפרובנס, שם חי המאירי). גם ה'מנהיג' והרא"ש מספרים על ערים מסוימות בפרובנס בהם היה נהוג מנהג זה.


ויתירה מזאת, היו שפסקו שיש לשאול גשמים בחוץ לארץ כבר ממוצאי שמיני עצרת (לפי דעתם שבארץ ישראל זהו הזמן שבו מתחילים לבקש את הגשמים), ואף היו מקומות בחוץ לארץ בהם נהגו בפועל לבקש גשמים מיד במוצאי יום טוב. כתב הריטב"א: 'ויש מקומות שנהגו לשאול מיד למוצאי יום טוב כבני ארץ ישראל.. זה בוודאי מנהג יפה ושיטה נכונה'.

אך יש גם אפשרות אחרת להבין את דברי הגמרא האומרת שבגולה מתחילים לשאול בשישים יום לתקופה: לעיל הבאנו את דעת הראשונים שמסבירים שהכוונה היא לבבל בלבד. אך היו גם מבין הראשונים שהסבירו שהכוונה היא לכל הגולה, כפשטות לשון הגמרא, ולא רק למקומות בהם זמן הצורך בגשם דומה לבבל. וכנראה שהם הבינו שחז"ל לא רצו לחלק בין מקום למקום, ולכן נתנו זמן אחיד לפי מרכז הגולה באותו הזמן.

ואכן, ברוב ערי הגולה נהגו גם אז לבקש גשמים רק החל משישים יום לתקופה. אך כיום, נשכח כבר (כמעט) לגמרי המנהג להתחיל לשאול בז' מרחשון, ולעומתו, המנהג לשאול בשישים יום לתקופה, התפשט בכל תפוצות ישראל.


הרא"ש מגיע לספרד

באחד המקומות בהם נהגו להתחיל לשאול גשם בשישים יום לתקופה, היה וויכוח סוער ומרתק בין חכמי העיר. קורותיו של דיון זה, כרוכות בקורות עם ישראל בעת ההיא, והכרעתו של דיון זה, היא בעצם הכרעת ההלכה עד ימינו. אם הסיפור הזה היה מסתיים קצת אחרת, יכול להיות, אולי, שהכרעת ההלכה עד ימינו הייתה שונה.

וכך היה המעשה: באותו הזמן, במקומות רבים הקרקע בערה מתחת רגליהם של היהודים, והם לא יכלו לדעת מה ילד יום. כל יום הייתה עלולה לצאת גזירה או רדיפה חדשה. הרא"ש נולד באשכנז בערך בשנת ה'י, למשפחה מיוחסת, אשר 'קבלה בידינו אשר מכמה דורות אשר לפנינו היו בעלי תורה ואנשי מעשה ויראי אלוקים, ומהם יצאה תורה לישראל'. ועוד: 'כל זאת המשפחה נקראו קדושים, מפני שקדשו את השם בכל השמדות'. אוי לנו לכזה ייחוס. הי"ד.

ולאחר גזירות שונות שהיו באשכנז בימיו, ושיאם במאסרו של רבו המובהק המהר"ם מרוטנבורג, כשגם אחרי פטירתו לא הסכימו לשחרר את גופו הקדוש לקבורה, הרגיש הרא"ש שעליו לברוח מאשכנז.

בשנת ה'סג מצא הרא"ש שעת הכושר לבריחה, ויצא מאשכנז למסע ארוך ומייגע, במהלכו עבר בפרובנס (ושם קיבל מהם את המידע על מנהגם לשאול גשמים כבר בז' מרחשון, מידע בו השתמש במהלך הדיון הבא), ולבסוף הגיע לספרד, שם התקבל בכבוד גדול. הרשב"א, גדול חכמי ספרד באותם הימים, למד איתו במשך כמה ימים ברצף, ולאחר מכן המליץ לקהילת טולדו לקבל את הגאון הגולֶה לרב ומורה בקהילתם.

הוויכוח בטולדו

לאחר כעשור מאז שהגיע הרא"ש לספרד, בשנת ה'עג, הייתה בספרד בצורת קשה. בעקבותיה גילה הרא"ש את דעתו בעניין שאלת הגשמים. על השתלשלות הדברים מסופר בשו"ת הרא"ש בתשובה ארוכה, וכהקדמה לה באו מספר שורות שנכתבו על ידי בנו:

'בשנת חמשת אלפים ושבעים ושלש לבריאת העולם נעצרו הגשמים, ולא המטיר כל החורף אלא מעט מזעיר, ויקראו צום להתחנן לה' לתת מטר על פני האדמה. ויהי בליל ראשון של פסח אחרי תפלת ערבית, ואדוני אבי הרא"ש היה יושב על פתח ביתו, ואנחנו קצת מהחברים עומדין עליו מימינו ומשמאלו. ויאמר: עתה היה טוב לעורר הדבר אשר מעולם תמהתי עליו למה לא יזכירו וישאלו הגשם עד שבועות? 

ויענוהו קצת מהחברים: טוב הוא שתודיע הדבר לזקנים. ויעשו כן. וישר בעיניהם, וישלחו לחזן הכנסת להזכיר למחר הגשם. ויעשו כן. ויזכירו בני הכנסת הגדולה הי"ג מדות. ויהי קול כהזכירו. והנה רעש מקצת החכמים אשר לא היה הדבר בעצתם ויוציאו קול לאמר שלא היה ראוי להזכירו, שסימן קללה הוא. ויתאפק אדוני אבי הרא"ש ולא דבר ביום ההוא מאומה עד ליל חולו של מועד'.

עמדת הרא"ש במלואה מפורטת במכתב אותו כתב מיד במוצאי יום טוב, בתחילת חול המועד (ומופיעה בהמשך להקדמה הנזכרת לעיל), והוא מתנצל בסוף המכתב 'ולא הייתי כותב בחול המועד כי לא הורגלתי בכך, אלא שצורך שעה הוא מפני חלול שם שמים. וגם יש בדבר הזה קצת מצורך המועד'.

ונספר את תמצית הסיפור כפי שמובנת מתוך מכתב הרא"ש והקדמת בנו: מאז ומעולם, עוד בהיותו באשכנז, סבר הרא"ש שיש לשאול את הגשמים בכל מדינה ומדינה בהתאם לצרכיה. ומשכך, מכיוון שבאשכנז צריכים גשמים כבר בתשרי, הרי שאין לאחר את שאילת הגשמים אחרי ז' מרחשון. והרי הדברים קל וחומר, טוען הרא"ש: אם בני בבל משנים מדין המשנה, ושואלים בהתאם לצורכם, כל שכן שבני אשכנז צריכים לשאול בהתאם לצורכם, כשאינם באים לשנות מדין המשנה, אלא לשאול בז' מרחשון.

ועוד כתב הרא"ש: לא רק שזמן תחילת השאלה באשכנז אינו כראוי, אלא אף זמן הסיום, ביום ראשון של פסח, גם הוא אינו כראוי. מאחר וידוע 'שבאשכנז עיקר קיום התבואה היא על ידי הגשמים שבין פסח לעצרת', לא אמורים להפסיק מלשאול על הגשמים עד העצרת, מכיוון שהעיקר הוא, שבכל מדינה יש לשאול לפי צורכה.

ומסיים הרא"ש את דבריו על העבר: 'כל אלו הדברים דנתי לפני רבותי באשכנז ולא היה אדם מערער לדברי, אלא שאמרו אין אנו צריכין לשנות המנהג באשכנז כי אין עצירת גשמים מצוי שם, והרבה פעמים התבואה מתקלקלת מפני רוב הגשמים'. מוסיף הרא"ש ומספר על מה שראה בדרך נדודיו לפני שהגיע לספרד: 'כשיצאתי מאשכנז ועברתי דרך פרובינציא, שמעתי במונפשליר שהיו מזכירין הגשמים בז' במרחשון, וישר מאוד בעיני'. עד כאן מתאר הרא"ש את ההיסטוריה שלו בנושא זה, לפני שהגיע לספרד.


וכשהגעתי לספרד, כותב הרא"ש, שמתי לב שצריכים פה גשם הרבה יותר מאשר באשכנז, וקצת עוררתי על הנושא בין חבריי 'אלא שלא מלאני לבי לדבר כדברים האלו לשנות המנהג'. וכאן מתאר הרא"ש את מה שאירע בחג הפסח השתא, ה'עג לבריאת העולם: 'ועתה שראיתי, כי בעונותינו הגשמים נעצרו ונתקללו הזרעים, ומתענין בשביל הגשמים, ואף בשבתות וימים טובים שאין מתענין, מזכירין שלש עשרה מדות ואומרים פסוקים של מטר, אמר לי לבי עתה הגיע העת לתקן מה שנתאויתי זה ימים רבים, כי בודאי שישמעו לך בעת צרה כזאת, ואם יקיימו עליהם בשנה הזאת יערב עליהם ולא ישובו ממנה. וכן בוודאי היו עושים, אלא שהטו את לבבם והסבו את דעתם אחורנית'.

הרא"ש הסתמך גם על דברי הרמב"ם בפירוש המשניות: 'אבל בשאר ארצות צריכה להיות השאלה בזמן שהם צריכים לגשמים באותה הארץ, ויעשו אותו זמן כאלו הוא שבעה במרחשון. ואם ישהו הגשמים מלירד אחר אותו הזמן, צריך להתנהג בתעניות כפי זה, לפי שיש ארצות אין מתחילין בהם הגשמים אלא מניסן, ויש ארצות שיהיו בהם במרחשון, כי ימות החמה אינן טובים להם הגשמים אבל הם מאבדין וממיתין. והיאך ישאלו אנשי הארץ הזאת במרחשון הגשמים, הלא זה שקר גמור וכל זה סברא נכונה ונראית לעין'.

ומסיים הרא"ש את דבריו: 'ובראותי כי הטו את לב הקהל לבלתי קבל ממני דברי אלהים חיים, גם אני חזרתי בי מלשאול ולהזכיר בבית הכנסת שאני מתפלל בו, אף על פי שהייתי יכול לשאול אף על פי שאני יחיד כיון שצורך רבים הוא. ומכל מקום לא רציתי לעשות אגודות אגודות'.

וכך, בשביל למנוע מחלוקת, ביטל הרא"ש דעתו בפני חבריו ולא המשיך להורות כן למעשה, ונקבעה ההלכה לדורות, ששאלת הגשמים בכל חלקי הגולה מתחילה ביום השישים לתקופה, ומסתיימת ביום טוב ראשון של פסח, וכדברי הבית יוסף: 'כיון שלא נתקבלו דברי הרא"ש וכל העולם לא נהגו כן, הוי ליה סוגיין דעלמא דלא כהרא"ש'.

חצי הכדור הדרומי

היה נראה שהנושא סגור ומוחלט, ואז הגיעה ההתיישבות בחצי הכדור הדרומי, וטרפה את הקלפים. שנים רבות לא ידעו על חצי כדור הארץ שמדרום לקו המשוה. לפני קצת יותר מחמש מאות שנה גילו את הכיוון הזה, והתחילו להתיישב בו טיפין טיפין. והמתיישבים החדשים היו צריכים להתרגל למציאות חדשה: עונות השנה הפוכות. הזמן בו היינו רגילים למזג אויר חורפי, הוא קיצי לחלוטין. והזמן בו היינו רגילים למזג אויר חם, הוא כעת חורפי ממש.

והשאלה הגדולה שהפריעה ליהודים שבין המתיישבים, היא בנוגע לשאלת גשמים. עד עכשיו היה תאריך מסודר בו מתחילים לשאול גשם, ותאריך בו מסיימים. אבל כאן, בזמן הזה אין צורך בגשם. ויתירה מזאת, הגשמים בתקופה זו מזיקים. הם היו מעוניינים לשנות את סדר התפילה, ולבקש גשם מתי שהוא מועיל להם והם צריכים אותו, היינו, בחודש ניסן, ולהפסיק לבקש גשם מתי שהוא כבר לא נצרך עבורם, היינו בחודש תשרי.

המקור הראשון לשאלה זו, הוא שאלה ממתיישבי בראזיל, אותה הפנו לרבי חיים שבתי, רבה של שאלוניקי שביון, בעל שו"ת 'תורת חיים'. והתשובה שענה רבי חיים שבתי: מתיישבי בראזיל אף פעם לא צריכים לבקש גשמים בברכת 'ברך עלינו'. בחורף שלנו הם לא יבקשו, כי בזמן זה, הגשמים הם קללה עבורם. ואילו בחורף שלהם הם לא יבקשו מטר ב'ברך עלינו', מכיוון שאין להם הגדרה של 'ארץ'. באותו הזמן היו בבראזיל רק קצת מתיישבים יהודיים, ולא היה שייך לומר שיש ארץ של יהודים שצריכה גשם בזמן אחר.

מה הקשר להגדרה 'ארץ'? בגמרא כבר מובאת שאלה מעין זו. אנשי נינוה, הפנו שאלה לרבי: הם נזקקים לגשמים אפילו בימי תמוז. מה עליהם לעשות? וענה להם רבי: דינכם כיחידים הצריכים גשמים בתמוז ולא כרבים, ולכן עליכם לשאול ב'שומע תפילה', ולא ב'ברך עלינו'. אף שנינוה הייתה 'עיר גדולה לאלוקים', בכל זאת היה דינם כיחידים, כל עוד אינם ארץ שלמה.

וכך פסק רבי חיים שבתי למתיישבי בראזיל: בימות החורף שלכם, עליכם לשאול ב'שומע תפילה'. אך ב'ברך עלינו', אין עונה בשנה שעליכם לבקש גשם. לפסק הזה של רבי חיים שבתי, הצטרפו רבנים רבים, וכך נהגו בבראזיל ובשאר המדינות שהתיישבו אחרי זה: אוסטרליה, ארגנטינה, ועוד.


דעות נוספות

כסדר הזה נהגו בחצי הכדור הדרומי למעלה ממאתיים וחמישים שנה. עד שהגיע לאוסטרליה רב חדש, הרב אברהם הירשאוויץ, ופתח את הנושא מחדש, ועל ידו שינו חלק מהקהילות את מנהגם. הוא טען שהמנהג הישן התבסס על הנחת היסוד שבחודשי הקיץ שלהם הגשם מזיק להם. אבל בפועל העובדות אינם כאלה: 'ובכלל תוציא הארץ יבול כל חודשי השנה, תפוחי אדמה שלושה פעמים בשנה.. הגשמים נצרך להם מאוד במדינה כל השנה'.

שאלתו הופנתה לכמה וכמה מגדולי ישראל, ובראשם ר' יצחק אלחנן מקאוונא. והמנהג שהונהג על פי תשובותיהם הוא, שהם צריכים לבקש על הגשמים ב'ברך עלינו', בזמן בו אנחנו מבקשים - בחודשי החורף שלנו, שהם ימי הקיץ באזור שלהם.

מקור עיקרי לפסק זה, הוא מהפסק שנקבע בחצי כדור הצפוני, בעקבות הדיון בין הרא"ש לבין חבריו. שם ראינו שאף במקומות בהם הגשם נצרך בזמנים אחרים, לא משנים את מנהג רוב הגולה, ולא ממשיכים לשאול גשם (או מתחילים מוקדם יותר). ולכן גם כאן, אף שעיקר הגשם נצרך בזמנים אחרים, לא משנים ממנהג רוב הגולה.

במקומות רבים עברו לנהוג כפסק זה, אך בחלק מהמקומות המשיכו לנהוג לפי פסקו של בעל ה'תורת חיים'. בתשכ"א, נכתבה תשובה חדשה בנושא זה. הרעיון נראה הכי פשוט שבעולם, אך בפועל, אף אחד לא אמר את זה עד אז. התשובה היא של אחד מגדולי הדור האחרון, שאז היה עדיין רב צעיר: הרב שמואל הלוי וואזנער ע"ה.

והוא כתב לרב קהילת מונטווידאו, בירת אורוגוואי, שאין לקשר בין דברי הרא"ש לבין חצי כדור הדרומי. הרא"ש דיבר על מקום שבו באופן כללי החורף הוא אותו חורף והקיץ אותו קיץ, אלא שיש שינויים קלים באקלים, ועל זה שייך לומר שלא רצו לחלק בין המקומות. אך במקומות בהם נתהפכו הזמנים לגמרי, יש להפוך גם את זמני שאילת הגשמים: מתחילים לבקש בניסן, ומסיימים לבקש בתשרי. אלא שהוא מסייג את דבריו: 'לא סמיכנא למעשה עד שיסכים עמי גאון מפורסם, אף שהדברים נראים בעיני פשוטים'.

לסיכום: שלוש דעות נאמרו בעניין.

א. כל השנה לא שואלים גשם ב'ברך עלינו'. אלא שבעונת החורף שואלים ב'שומע תפילה'.

ב. יש לשאול כמנהג שאר הגולה. בחורף שואלים ב'ברך עלינו' ובקיץ לא.

ג. יש לשאול כמנהג מקומם. בקיץ שלנו הם ישאלו ב'ברך עלינו', כי אצלם זה חורף. ואילו בקיץ שלהם, לא.

עד כאן סקירה כללית על תולדות הפסיקה בעניין זה.

דעת הרבי

הרבי דיבר בחמשה עשר באב תשמ"ב על הצורך להוסיף בלימוד התורה מפני שהלילות מתארכים, כדברי הגמרא הידועים. והוסיף לדון: מה קורה במדינות חצי הכדור הדרומי, שם הזמנים הפוכים. הרי שם בחמשה עשר באב הלילות מתחילים להתקצר, ולא להתארך? מתי עליהם להוסיף בלימוד התורה? עיין שם.

ומעניין לעניין הרבי עבר לדבר על שאלת גשמים, שגם בזה הזמנים הפוכים. שם חורף כשאצלנו קיץ, והפוך. והרבי אמר ב'מושכל ראשון' שבכל מקום יש לנהוג לפי ענינו, ובמדינות אלו יש לבקש גשמים בהתאם לימי החורף שלהם, ואף על פי שבארץ ישראל אומרים בימים אלו 'מוריד הטל' (כדעה השלישית דלעיל).

הדבר נאמר, אך שבועיים לאחרי זה הסביר הרבי את דבריו. בהתוועדות ראש חודש אלול אותה שנה חזר הרבי לדון בנושא זה (והמשיך שוב חודשיים לאחר מכן בראש חודש חשון תשמ"ג, עקב זאת שהשמועות על דברי הרבי בהתוועדות חמשה עשר באב המשיכו להתפרסם, ולא שתו לבם להבהרת ראש חודש אלול) והבהיר, שמה שנאמר בנושא זה היה רק סברא הלכתית;

אך הלכה למעשה יש לנהוג בחצי כדור הדרומי כפי שנהוג מדורי דורות. וכפי שראינו כבר בדברי הרא"ש, שאף שלדעתו יש לשאול בכל מקום בהתאם לצורך באותו מקום, היות וחבריו לא הודו לו, הוא ביטל דעתו בפני המנהג. ואף כאן, אמר הרבי, יש להמשיך ולנהוג בחצי כדור הדרומי כפי שכבר נהגו, וימשיכו לשאול טל ומטר לפי המנהג בשאר חלקי הגולה, ואין לשנות, מפני המחלוקת.


[ויש לחדד נקודה מעניינת: דברי הרבי מתבססים גם הם על תשובת הרא"ש, אך לא על אותו פרט עליו התבססו הפוסקים הקודמים. הם סברו שמכיוון ואנו רואים שההלכה נפסקה כחבריו של הרא"ש, שכל הגולה שואלת בזמן אחד, הרי שגם בחצי כדור הדרומי יש לשאול באותו זמן בו שואלים בשאר הגולה. הרבי הסכים שכך יש לנהוג הלכה למעשה, אך מטעם אחר.

הרבי הסביר שעצם זה שנקבעה הלכה כחבריו של הרא"ש לא אמור לשנות לגבי חצי כדור הדרומי, מאחר וכאן מדובר על זמנים הפוכים לגמרי. הסיבה שבכל זאת יש לנהוג כך, היא בגלל פרט אחר שנתבאר בתשובה: אנו רואים שהרא"ש ביטל דעתו בפני חבריו בשביל למנוע מחלוקת, ועל זה מתבסס הרבי, שיש לוותר על שאילת הגשמים כדין, והעיקר למנוע מחלוקת. ומכאן מודעה רבה לאורייתא].

והרבי הוסיף (בהתוועדות ראש חודש חשון) בקשה, נדירה מאוד, שכאשר מדפיסים את דבריו, יצרפו לזה לקט מספרי האחרונים, על מנת שכל אחד יוכל לראות את דעות האחרונים בענין זה. וכך אכן עשו. חברי 'ועד להפצת שיחות' ערכו את הלקט, שצורף לראשונה ל'ליקוט' שיצא בשבת פרשת וישב תשמ"ג (בימים הסמוכים לשאילת הגשמים בחוץ לארץ), ולאחר מכן גם ב'התוועדויות' יחד עם שיחת ראש חודש מרחשון ה'תשמ"ג.

ועדיין הדברים דורשים ביאור: מה טעם באמת אנשי אוסטרליה צריכים לבקש גשם, בזמן שהם לא מעוניינים בו? מדוע אנשי ארגנטינה, לדוגמא, לא יבקשו גשמים בזמן שהם כן מעוניינים בו? והרבי הסביר, שעיקר התפילה היא לצורך העולם כולו, ולא לצורך עצמו. ומכיוון שעיקר העולם הוא חצי כדור הצפוני, שם נמצאת ארץ ישראל, ובימי חז"ל - שם נכתב התלמוד בבלי (ואנן חסידים נעני אבתריה – בחצי הכדור הזה נמצא נשיא הדור), הרי שיש להתפלל לפי הצורך בגשמים בחצי הכדור הצפוני, גם מי שנמצא בחצי הדרומי.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.