תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

פולמוס סוער: האם מותר לדבר בשפה העברית? הרבי הרש"ב במכתב נחרץ


'כמכניס צלם בהיכל': עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש מכתב סוער ומרתק של הרבי הרש"ב, על החומרה הגדולה בשימוש בשפת לשון הקודש כשפה יומיומית לעניינים של חול, ונגד השפה העברית שהנוצרה כחלק מהרעיון הציוני שניסה להחליף את הקדושה הטהורה ללאומיות נכזבת • 'איך יעלה על הדעת שהלשון הזה שיסודתו בהררי קודש הקודשים יהיה ללשון עם, לדבר בו כל דבר הנמאס וגם דיבורים האסורים שזה ממש כמכניס צלם בהיכל רחמנא ליצלן.. אך מחוללי הרעיון הציוני, שלקחו להם שיטה אחרת לגמרי. והחליפו כל התורה ברעיון הלאומי שהן לאומים ככל העמים והלשונות.. ומשום זה החזיקו גם כן בהלשון.. ואינם שמים לב כלל לערך קדושתו.. ועל כן היראים וחרדים לדבר השם רואים בזה חילול הקודש באופן מבהיל, וחושבים זאת לדבר איסור גמור'.. • האגרת נכתבה ככל הנראה בשנת תרע"ו, ברוסטוב על נהר דאן. נדפסה בספר 'אגרות קודש' של הרבי הרש"ב חלק ב' אגרת ת'נט, והוגהה על פי כתב ידו הקדושה • למכתב המלא

•••


עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש מכתב סוער ומרתק של הרבי הרש"ב, על החומרה הגדולה בשימוש בשפת לשון הקודש כשפה יומיומית לעניינים של חול, ונגד השפה העברית שהנוצרה כחלק מהרעיון הציוני שניסה להחליף את הקדושה הטהורה ללאומיות נכזבת.

למכתב המלא:

ב"ה

רבים שואלים ומהם גם כמתמיהים, מפני מה החרדים מנגדים אל הדיבור בלשון הקודש. ואל לימוד לשון הקודש בחדרים בתור שפה, ואדרבא היה להם לשמוח ולהודות להשם על הטוב אשר 'אכשיר דרא', וידברו כולם שפה אחת שפת לשון הקודש. ועל כן אני בא לבאר שהטוב הזה אשר מדמים - לא הוא הטוב האמיתי.

לשון הקודש הוא לשון תורה לא לשון עם. במלות אחרות, לשון הקודש הוא לשון עצמיי לא לשון הסכמיי. לשון הקודש מובדל מכל הלשונות, כל הלשונות שבני אדם מדברים בהם העם קדם אל הלשון, אבל לשון הקודש הוא קדם לכל נברא.

זה לשון הרמב"ן פרשת 'כי תשא' בפסוק 'מחצית השקל בשקל הקודש'; 'הטעם אצלי במה שרבותינו קורין לשון התורה לשון הקודש והוא מפני שדברי התורה והנבואות וכל דברי קדושה כולם בלשון ההוא נאמרו, והנה הוא הלשון שהקדוש ברוך הוא יתעלה שמו מדבר בו עם נביאיו ועם עדתו, אנכי ולא יהיה לך ושאר דברות התורה והנבואה, ובו נקרא בשמותיו הקדושים כו', ובו ברא עולמו וקרא שמות שמים וארץ וכל אשר בם, ומלאכיו וכל צבאיו לכלם בשם יקרא מיכאל וגבריאל בלשון ההוא, ובו קרא שמות לקדושים אשר בארץ אברהם יצחק ושלמה וזולתם. 

והרב אמר במורה נבוכים (חלק ג' פרק ח'); 'אל תחשוב שנקרא לשוננו לשון הקודש לגאותינו או לטעותינו, אבל הוא כי זה הלשון קדוש לא ימצאו בו שמות' כו'. והנה אין צורך לטעם הזה (היינו לטעם שאומר הרמב"ם) כי הדבר ברור שהלשון קודש הקדשים כמו שפרשתי', עד כאן לשונו (ורש"י בפרשת 'תבוא' כ"ח ל' פירש כפירוש הרמב"ם. ופירוש רש"י מלכים ב' י"ח כ"ז ישעי' ל"ו י"ב מתאים אל כוונת הרמב"ם. ועיין בפירוש רש"י בגמרא מגילה דף כ"ה עמוד ב').

וה'בחיי' בפרשת 'בראשית' בפסוק 'כי שם בלל השם' כתב וזה לשונו; 'חלקנו צורנו ויסודנו שהוא יסוד לשון הקודש, הוא אלוקי ישראל' עד כאן לשונו. והרמ"ק ז"ל בפרדס שער הכנויים בפרק א' כתב וזה לשונו; 'ואין ספק כי לא נקרא העין עין כו' בלשוננו הקודש על דרך מקרה והזדמן או על דרך הסכמה כשאר הלשונות, וראיה לזה היות לשוננו זה נקרא לשון הקודש, ירצה ודאי היותו המצאה אלוקית ולא כשאר הלשונות, ואין ספק שהוא הלשון שהמציא הקדוש ברוך הוא כשהמציא עולמו אז וודאי קדם אל העולם. 

והענין הוא כי כאשר ברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון ברא גוף קדוש כו', ובהיות אדם הראשון גוף קדוש מסר לו הקדוש ברוך הוא גנזי חכמה כו', ונתן אז עליו לשון הקודש לשון משובח אותיות קדושות קבועות בפיו, וכאשר חטא כו', וכאשר זרח אור אברהם (בדור הפלגה כדפירש בשער השערים פרק ג') חלק הקדוש ברוך הוא ע' אומות לע' שרים ע' לשון, ובחר בנו והיה הדיבור לנו בחלקנו שהוא גורלנו גורל קדוש ולשון קדוש הסכמה אלוקית' כו', עד כאן לשונו. 

ובסנהדרין דף ל"ח עמוד ב' אדם הראשון בלשון ארמי ספר כו'. ולפי דעת ה'פרדס' צריך לומר שזה היה אחר החטא. ועיין מה שכתב המהרש"א בחידושי אגדות בבא בתרא דף ע"ה עמוד ב' על המאמר עתידים צדיקים שיקראו על שמו של הקדוש ברוך הוא. ולפי דעתו יש לומר שהיה קודם החטא (עיין מה שכתוב במדרש רבה בראשית פרק כ"ד על פסוק 'גלמי ראו עיניך'), ואמר בלשון ארמי כדי שלא יבינו המלאכים. ומי אשר חננו ה' בידיעה פנימיות, יעיין בפרדס שער האותיות פאו"ב, ובשל"ה בהקדמתו תולדות אדם בחלק בית נאמן י"ג עמוד א', ויראה טוב מעלת לשון הקודש שיסודתו בהררי קודש הקודשים.

ועל כן לשון הקודש הוא מוקדש לתורה ולדברים שבקדושה, ואין להשתמש בו דברי חול. וכמו שכתב הרמב"ם בפירושו למסכת אבות פרק א' במשנה 'ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה', שהדיבור נחלק לחמשה חלקים. א] מצוה, והוא הדבור וכל המצות התלוים בדבור. ב] נאסר, כשקר ולשון הרע ורכילות ונבלות הפה וכדומה. ג] נמאס, והוא דברים בטלים שאין בהם שום תועלת. ד] נאהב, והוא הדבור בשכליים ומעלת המדות ושבחי הבורא. ה] מותר, והוא הדבור בצרכיו. ואומר שם בענין השיר כאשר תוכנו הוא מחלק הדבור הנמאס, היינו דברים בטלים, ויהיה אחד עברי ואחד ערבי או לעז, יהיה שמיעת העברי והדבור בו יותר נמאס אצל התורה למעלת הלשון שאינו צריך שישתמשו בו אלא במעלות, כל שכן יצטרף אליו שישימו בו פסוק מן התורה או משיר השירים, שאז יצא מחלק הנמאס לחלק הנאסר ומוזהר ממנו, שהתורה אסרה לעשות דברי הנבואה מיני זמר בפחיתות ובדברים מגונים, עד כאן דבריו.

ובט"ז אורח חיים סימן תק"ס ס[ק"ה] פסוקים או תיבות הקדושות כו', דמה שאמרו בגמרא דסנהדרין דף ק"א א', פסוק הוא לאו דוקא, דגם תיבה אסור. והיה נראה לומר דדוקא איזה תיבות שיש בהם ענין אף על פי שאינו פסוק שלם, אבל משמעות הט"ז אפילו על תיבות נפרדות מאחר שהן לשון תורה (רצונו לומר, שמדייק לומר דוקא בלשון הנאמר בתורה או בנביאים וכתובים).

וגדולה מזו אמרו בירושלמי שבת פרק א' הלכה ב', דאמר רשב"י אילו הוינא קאים על טורא דסיני בשעתא דאיתיהבית אורייתא לישראל הוינא מתבע קומי רחמנא דאיברי להדין בר נשא תרין פומין חד דיהוי לעי באורייתא וחד דיתעבד בה כל צורכיו (הובא בפירוש רבינו יונה על משנה דאבות הנ"ל בשם רשב"ל - ואפשר זה ט"ס וצ"ל רשב"י - וב'ראשית חכמה' שער הקדושה פרק י"א בשם ר' לוי בזה הלשון, כי בפה שהיא ראויה לדבר דברי תורה ושבח והודאה, אין ראוי שידבר בה בדברי העולם הזה, כל שכן אם יהיה דבר הפגום עד כאו לשונו). הרי שהחפץ האמיתי הוא שהפה שמדבר בו תורה לא ידבר בו עניני צרכיו, כל שכן הלשון והדבור עצמו, וכל שכן הלשון שהוא קודש הקודשים מצד עצמו, שלא ידברו בו בצרכיו.

והנה הירושלמי והרמב"ם לא דיברו בדיבור האסור. אמנם נחזי אנן במה הוא רוב דיבורי בני אדם, הלא רוב הדיבור הוא הדברים בטלים, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות דעות פרק ב' הלכה ב' וזה לשונו, וזו היא שיחת רוב כל אדם עד כאן לשונו. ועל זה כתב בפירוש המשנה הנ"ל שזה יותר נמאס אצל התורה למעלת הלשון כו'. 

ולהירושלמי הנ"ל שגם עניני צרכיו (שזה חלק המותר) לא ידבר באותו הפה והלשון (והכוונה בירושלמי שם גם על התפלה מפני שהיא שאילת צרכיו, כמו שפירשו הקרבן העדה ופני משה, וזהו דרשב"י כדעתו כו' יעו"ש). וכל שכן וקל וחומר דבור האסור, כמו שקר ולשון הרע ורכילות ונבלות הפה, הרי זה איסור גמור להכניס אלה בהלשון שהוא קודש בעצם. וכבר נתבאר שאם מצרף אל השיר (שאין בו בעצמו דבר האסור) פסוק או תיבות מלשון התורה הרי זה יוצא מחלק הנמאס אל חלק האיסור, כל שכן וקל וחומר כשמדבר דבור האסור בלשון הזה, שהוא איסור גמור וחילל הקודש.

ואחר כל זה האם אפשר למסור הלשון הזה, שידברו בו המון עם אנשים ונשים וטף, אפילו לדבר בו בצרכיהם, ומכל שכן שרוב דבור בני אדם הוא דברים בטלים. ומי האיש אשר ינצל מדבור האסור כשקר ולשון הרע וכדומה, ובפרט בדורותינו אלה המון עם והנערים מה המה מדברים, הלא רק לבשת הוא להזכיר מה שמדברים עתה בעולם, וכל שיחה קלה וכבידה שבין איש לאשתו ובין איש לרעהו והנערים כנערותם ידברו הכל בלשון הקדש. התבוננו נא, אותו הלשון שבו דבר הקדוש ברוך הוא אנכי ה' אלקיך, ידברו בו בני אדם כל דבר הנמאס והנאסר.

ומה שכתוב בירושלמי שבת פרק א' סוף הלכה ג' ובשקלים סוף פרק ג', כל מי שקבוע בארץ ישראל ומדבר לשון הקדש ואוכל פירותיו בטהרה וקורא קריאת שמע בבקר ובערב יהיה מבושר שבן עולם הבא הוא, פירשו המפרשים דארץ ישראל הוא טהרת המקום, אוכל פירותיו בטהרה טהרת הגוף, מדבר בלשון הקודש טהרת הנפש, וקריאת שמע הוא עיקר טהרת הנשמה (ובפירוש תקלין חדתין כתב שזה נגד נר"נ שבנשמה, ולשון הקודש פנימיות קדושה יש בו), והאיש אשר אלה לו אשרו וטוב חלקו ולא ימוט לעולם.

והנה העולם מדמים שבימים הקדמונים בימי חכמי התלמוד היו הכל מדברים בלשון הקודש, וטעות הוא. רק בזמן בית ראשון היו מדברים בלשון הקודש כדמשמע במלכים ב' סי' י"ח כ"ו, כי אז היו כל עם ה' קדושים, אבל בזמן בית שני המון עם לא היו מדברים בלשון הקודש, וכמו שכתב רבינו נ"ע בהלכות 'תלמוד תורה' פרק א' בקונטרס אחרון אות ב' וזה לשונו, דכל ימי בית שני היו עמי הארץ מספרים ארמית כמו שכתבו בתוספות יום טוב פרק ב' דאבות משנה ו' כו' (וידוע דעם הארץ אינם הבורים כמו שהעולם חושבים, אלא הוא העוסק בישובה של הארץ, וכמו שכתב הרע"ב [רבינו עובדיה מברטנורא] באבות פרק ה' משנה י' וזה לשונו, וזהו לשון עם הארץ בכל מקום, שרוצה בתיקונה של הארץ, אבל אין בו חכמה להבדיל בתיקונין הראוין עכ"ל. והוא כפירוש הרמב"ם שם פרק ב' משנה ה', עם הארץ הוא שאין לו מעלות שכליות, אבל יהיו לו קצת מעלת המדות. ורש"י פירש שהוא המתעסק במשא ומתן), ורק תלמידי חכמים לבד היו מספרים בלשון הקודש ומלמדים לבניהם כו' עד כאן לשונו.

והיה כן בארץ ישראל ובבל שרק התלמידי חכמים שעסקו בתורה תמיד, והן התנאים והאמוראים גם אחר חורבן הבית שכל ענינם היה רק בעסק התורה, היה דבורם בלשון הקודש, אבל המון העם שעסקו בעניני העולם לא היו מדברים בלשון הקודש. וראיה לזה מדאיתא בגמרא בסוף סוטה ובבבא קמא דף פרק ג' עמוד א' אמר רבי בארץ ישראל לשון סורסי למה או לשון הקודש או לשון יונית, ואמר ר' יוסי בבבל לשון ארמי למה או לשון הקודש או לשון פרסי. 

מפני מה תפסו ב' לשונות בכל אחת בארץ ישראל ובבבל, והוא מפני שהמון עם לא היו מדברים בלשון הקודש. והיה הן בארץ ישראל והן בבבל עוד לשון שהיו מדברים בו המון עם. והיינו דבארץ ישראל דברו בלשון סורסי ובבבל בלשון ארמי (ובתוספות שם בבבא קמא שהוא לשון אחד רק שמשתנה קצת כעין לשון לעז כו'). ובאבות דרבי נתן סוף פרק י"ב אף הוא אומר בלשון בבלי ד' דברים כו', ובפירוש בנין יהושע לפי שהדברים הללו צורך גדול לבני אדם היה אומר בלשון שהכל מכירים בו כשעלו מבבל עד כאן.

והנה בסנהדרין דף כ"א סוף עמוד ב', בתחלה ניתנה תורה לישראל (בחידושי אגדות דמהרש"א דקאי על משנה תורה) בכתב עברי ולשון הקודש, חזרה וניתנה להם בימי עזרא בכתב אשורית ולשון ארמי, בררו להן ישראל כתב אשורית ולשון הקודש כו'. ובדף כ"ב רע"א שנאמר וכתב הנשתוון כו', וכתי' ולא כהלין כתבא למיקרא כו', ופירש רש"י כתב הנשתוון כתב שנשתנה כו' כתב דארמי ולשון ארמי, ואומר לא כהלין כתבא כו' לא היו יכולים לקרות כו', והיו שם יהודים הרבה, שמע מינה נשתנה להם אותו כתב באותו היום.


ובפירוש רבינו חננאל שם ואין הלכה כמר עוקבא ולא כרבי יוסי, אלא קיימא לן כך שכתב זה ניתן למשה בסיני כו'. והיינו כרבי שם דבתחלה בכתב זה ניתנה תורה לישראל, וכרשב"א דכתב זה לא נשתנה כל עיקר. ומהרש"א בחידושי אגדות שם דתלי השינוי בכתב שנשתנה על ידי המלאך כו', אבל הלשון לא נשתנה מעולם ועדיין הוא בלשון הקודש שניתנה בו התורה, ומה שכתוב שניתנה בימי עזרא בלשון ארמית היינו נמי ממה שהמלאך כתב בלשון ארמית מנא מנא תקל ופרסין, אבל ישראל לא רצו באותו הלשון שבחר המלאך ובררו להם בלשון שידעו בו ושניתנה בו התורה מתחלה שהוא לשון הקודש עד כאן לשונו (ומה שהמלאך כתב בלשון ארמי, לכאורה סותר מה שאמרו רז"ל שבת דף י"ב עמוד ב' שאין מלאכי השרת נזקקין ללשון זה ואין מכירין בו. ומכל זה הוא שהתורה עצמה לא נשתנה הכתב והלשון מעולם, ולשון ארמית נתחדש להם בימי עזרא כמו שפירש רש"י, וכל ימי בית שני ובזמן התנאים והאמוראים החכמים היו מדברים בלשון הקודש, והמון עם היו מדברים בלשון ארמי בבבל, ובלשון סורסי בארץ ישראל, דחד לשון הוא כנ"ל).

וכל זה היה בזמן בית שני ובזמן חכמי התלמוד, אבל אחר הזמן הזה, גם בין החכמים לא היה מצוי שידברו בלשון הקודש, והנראה מפני שהעולם בכלל ירד במעלתו ומדריגתו, על כן עזבו את הלשון הזה לבלי להשתמש בו בדבורם, ומשום זה גדולי הראשונים כתבו ספריהם בלשונות אחרים, כמו הרמב"ם שכתב ספריו (לבד ספר הי"ד) בלשון ערבי, מפני שלא הבינו כל כך בלשון הקודש כמ"ש החריזי בהקדמת העתקת פירוש המשנה, וכן כתבו יתר המעתיקים ספריו (וכמדומה שכן כתב הרמב"ם באגרת תימן שלו, שלא יבינו העם בקוצר ובדיוק לשון הקודש, ואני בגולה על נהר דאן ואין לי ספרים די צורך לעיין בהם). וחובת הלבבות בהקדמתו כתב שחיבר אותו בלשון ערבי מפני שהיא קרובה להבין לרוב אנשי דורנו.

ואם בדורות הקדמונים בזמן חכמי התלמוד לא ניתן לשון הקודש לכל העם לדבר בו, רק להחכמים העוסקים בתורה לבד, ואחר זה גם החכמים לא השתמשו בזה הלשון לדבר בו גם בביאור והבנת התורה, אנחנו מה נאמר בדור הזה שרוב הדבורים המה דברי הבאי, איך יעלה על הדעת שהלשון הזה שיסודתו בהררי קודש הקודשים יהיה ללשון עם, לדבר בו כל דבר הנמאס וגם דיבורים האסורים שזה ממש כמכניס צלם בהיכל ר"ל.

והא דאיתא בגמרא שבת ד' מ' ע"ב לענין מרחץ ובית הכסא דברים של חול מותר לאומרן בלשון הקודש, פשוט הוא שהכוונה בדברים של חול על חלק המותר, שכתב הרמב"ם בפירוש המשנה דאבות הנ"ל. ובמ"א סי' פ"ה סק"ב בשם ס"ח שמדת חסידות הוא שלא לדבר גם דברי חול בלשון הקודש במרחץ ובית הכסא. וכ"כ רבינו נ"ע בשו"ע סי' הנ"ל. וכל שכן דברים האסורים לדבר אף בל' חול שהדבור בו בלשון הקודש הוא איסור כפול ומכופל.

וזהו טעם ודעת גדולי הרבנים והחרדים על דבר ה', שמנגדים אל הלמוד עברית בעברית, כי אל הלמוד הזה בהכרח ללמד הנער את לשון הקודש שיהי' אצלו שפה המדוברת, למען יבין מה הוא לומד ויהי' אפשר להבינו בלשון הזה. ואיך אפשר למסור את הלשון הזה לנער המנוער מן הדעת, לדבר בו דברי נערותו ושטותו (ועוד יש דברים ויתבאר לקמן).

ומה שכתוב ב'ספרי' פרשת 'עקב', כשהתינוק מתחיל לדבר אביו מדבר עמו בלשון הקודש ומלמדו תורה. נראה מרבינו נ"ע בשולחנו הטהור בהלכות תלמוד תורה בתחלתו שזה היה בין החכמים בזמן חכמי התלמוד, וכמו שכתוב בקונטרס אחרון שהובא לעיל, דרק תלמידי חכמים לבדם היו מספרים בלשון הקודש ומלמדים לבניהם, שהכוונה היא על מה שכתוב בספרי הנ"ל. וכן מובן מהראיה שמביא שם מגמרא דגיטין, וכותב דחומשים שלהם כו', דהכל קאי על זמן התלמוד ולתלמידי חכמים דוקא. 

ועל זה אומר בפנים שם בימיהם שהיו מספרים הרוב בלשון הקודש, וגם התינוק משמתחיל לדבר הי' אביו מספר עמו בלשון הקודש כו', כי לא היו הנקודות והטעמים כתובים בימיהם כו', שהכל הולך לכוונה אחת כמו שכתוב בקונטרס אחרון. אבל בדורות שאחר זה אין האב מספר בלשון הקודש, ואין עליו חיוב ללמד בנו לשון הקודש שיוכל לדבר בו, רק כדי הצורך לקרות בספר. ולכן הרמב"ם ו'טור שולחן ערוך' לא הביאו את ה'ספרי' הנ"ל לדינא, וכמו שכתב הרמב"ם הלכות תלמוד תורה פר' א' הלכה ו' משיתחיל לדבר מלמדו תורה צוה לנו משה ושמע ישראל, ואחר כך מלמדו מעט מעט פסוקים פסוקים, וכן הוא ב'טור שולחן ערוך', ולא הזכירו ללמדו לשון הקודש. ובתוספתא חגיגה פרק א' הלכה ג' איתא מלמדו שמע ותורה ולשון הקודש, וכתב בחסדי דוד לה"ר דוד פארדו ז"ל, ונראה דעל זה סמך הרמב"ם שהוסיף (על מה שכתוב בגמרא סוכה משנה ב' עמוד א') מלמדו מעט פסוקים פסוקים.

אמנם כן הוא הדבר, הכל מודים שהלשון המקודש, אין להשתמש בו בדברי חול, וכל שכן בדברים הגרועים, וכל אשר לו מוח בקדקדו לא יאמר אחרת. אבל אותן שהמציאו לעשות לשון הקודש לשפה המדוברת והמחזיקים בשיטה זו, מוציאין אותו מן הקדש אל החול, ועל כן שינו את שמו וקורין אותו שפת עבר, למען הוציאו מקדושתו. בשם עברי נקראים ישראל קודם מתן תורה, כמו שכתוב בפרשת שמות, וארא, בא, כמה פעמים אלקי העברים, אבל לאחר מתן תורה אינו נמצא בתורה שיקראו בשם עברים. רק עבד ישראל נקרא עבד עברי (שמות כ"א ב' דברים ט"ו י"ב). 

וכתב ה'בחיי' בפרשת משפטים וזה לשונו, ולפי דעתי מפני זה לא אמר כי תקנה עבד ישראל כו', בעבור כי ישראל הוא השם הנכבד שנתקיים בנו אחר מתן תורה, והנה זה בא כנגד מה ששמע במתן תורה (שהרי נמכר בגניבתו) ואיננו ראוי שיקרא בשם ישראל, וקראו הכתוב בשם עברי הוא שם היחס (היינו היותו מגזע ישראל), הוא השם שהיה להם לישראל בהיותם במצרים באין תורה שנקרא אלוקי העברים עד כאן לשונו. וב'אור החיים' כתב וזה לשונו, וטעם שקראו עברי כי חש הכתוב ליחס שם עבדות על ישראל לזה כינה אותו בשם זה כו', עוד ירמוז שלא בא לידי מדה זו עד שעבר על התורה ומצות כו' עד כאן לשונו. 

וכן כתב הכלי יקר וזה לשונו, ומה שכתוב לשון עברי, ולא נאמר אחיך או ישראל כו', לפי שכל זרע אברהם היו מעבר הנהר ושם עובדי עבודה זרה היו אבותינו (כמאמר ההגדה מתחלה עובדי עבודה זרה היו אבותינו) ואחר שנכנסו בצל כנפי השכינה נקראו בשם ישראל. וזה החוטא שנמכר בגניבתו יקרא בשם עברי, כי אחז בדרכי אבותיו של אברהם. ולשון עברי נופל גם כן על עובר עבירה, ואף על פי שחטא ועבר עבירה מכל מקום אחיך הוא (כאמרם ז"ל אף על פי שחטא ישראל הוא), לכך נאמר אחיך העברי כו', אבל מוכר עצמו שלא חטא, נאמר בו כי ימוך אחיך סתם, ולא נאמר העברי עד כאן לשונו.

והנה הסיבה האמיתית לזה הוא, מפני שהוציאו כלל עם ישראל מקדושתו האמיתית, ישראל קדושים הם. ואם כי קדושתם היא גם קדושת עצמן, וכמו שכתב רש"י על פסוק 'כי עם קדוש אתה' קדושת עצמך מאבותיך, והוא מ'ספרי', עיקר קדושתן הוא על ידי התורה והמצות וכמו שכתוב 'ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש', שעל ידי שיקבלו את התורה יהיו גוי קדוש וכמו שכתב ה'בחיי' וקראם גוי קדוש בקבלת התורה עד כאן דבריו. 

וכתיב 'ואנשי קודש תהיון לי ובשר בשדה טרפה לא תאכלו', וכדומה כמה פסוקים בתורה שקדושתם היא קדושת המצות. וה'בחיי' פרשת שמיני על פסוק 'והתקדשתם' הביא מ'ספרי' והתקדשתם זו קדושת מצוה. והרמב"ם במורה נבוכים חלק ג' פרק מ"ז כתב וזה לשונו, אמנם אמרו יתעלה והתקדשתם והייתם קדושים אינם בענין טומאה וטהרה כלל, לשון 'ספרא' זו קדושת מצות, וכן מה שכתוב 'קדושים תהיו' אמרו זו קדושת מצות, ומפני זה קרא העברה על המצות גם כן טומאה כו' עד כאן לשונו.

ובילקוט פרשת שלח הביא מספרי, והייתם קדושים לאלקיכם זו קדושת כל המצות כו', רבי אומר זו קדושת ציצית כו', כשהוא אומר קדושים תהיו הרי קדושת כל המצות אמור כו'. ובראשית חכמה שער הקדושה פרק א' הביא ממדרש תנחומא והייתם קדושים לאלקיכם בזמן שאתם עושים את המצות אתם מקודשים כו' פירשתם מהמצות נעשיתם מחוללים, ושם הביא ממכילתא על פסוק ואנשי קדש תהיון לי כשהמקום מחדש מצוה על ישראל הוא מוסיף להם קדושה, ובנוסח הברכה אנו אומרים אשר קדשנו במצותיו. 

וגם מה שנתקדשו בקדושת עצמן הוא שיקבלו קדושת התורה והמצות וכדאיתא במדרש תנחומא על פסוק קדושים תהיו, הואיל ונתקדשתם לשמי עד שלא בראתי העולם היו קדושים כשם שאני קדוש שנאמר כי קדוש אני כו', אמר הקדוש ברוך הוא למשה קדש לי את העם שנאמר לך אל העם וקדשתם היום ומחר, קידשם בא הקדוש ברוך הוא ואמר להם ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש, למה כי קדוש אני ה' אף אתם תהיו קדושים, כשם שהקדשתי אתכם לשמי שנאמר דבר אל כל עדת בני ישראל כו' קדושים תהיו, אמר להם הקדוש ברוך הוא זכיתם אתם נקראים עדת קדושים כו'.

וקדושה זו היא המאחדת את כל עם ישראל, ובזה הם עם אחד, כי בהתורה היו לעם, ולכן נקראים עם ה', עם הקדש, כמו שכתוב בכמה כתובים רבו מלספר. והוא להיות קדושת התורה היא העם שלהם על כן נקראים עם ה', וכמו שכתוב במדרש תנחומא הנ"ל זכיתם אתם נקראים עדת קדושים, ובילקוט בשם המכילתא על פסוק ואנשי קדש תהיון לי רבי ישמעאל אומר כשאתם קדושים אתם לי, וכתיב היום הזה נהיית לעם, ואמרו רז"ל ברכות דף ס"ג ע"ב וכי אותו היום ניתנה תורה לישראל אלא כו', הרי דבנתינת התורה נהיו לעם. וביבמות דף מ"ז ע"ב מפקדינן שש מאות וי"ג מצות עמך עמי, וזה רמז גדול שהעם הוא עם תורה ומצות. ובמדרש רבה נשא פרק י"ב וכיון שקבלו את התורה ונעשו לו אומה שלימה כו'.

אך מחוללי הרעיון הציוני, שלקחו להם שיטה אחרת לגמרי. והחליפו כל התורה ברעיון הלאומי ויאמרו זה 'עמך' ישראל, שהן לאומים ככל העמים והלשונות, כאשר הארכתי בזה במקום אחר. ומשום זה החזיקו בתוקף בלקיחת הארץ הקדושה, לא לשם קדושת וטהרת המקום, כי אם בשביל הלאומיות שהיא קשורה בכברת ארץ, כי אין לאומיות בלא מדינה (ולא אאריך בזה כי לא על זה באתי עתה), ומשום זה החזיקו גם כן בהלשון, כי אין אומה נכבדת בלא לשון, וכמאמר רז"ל עבודה זרה דף י' עמוד א' בזוי אתה מאוד שאין להם לא כתב ולא לשון, ואינם שמים לב כלל לערך קדושתו, ומשימים אותו לשפה מדוברת לכל העם כלו, ולכל דבר המדובר, שאין הלשון בעצם סובלו כלל כאשר נתבאר. 

וכל לימוד הלשון עתה הוא רק לשם שפה בלבד, כאשר המציאו אופן הלימוד במעטדיות שנאבד בזה כל רגש הקודש בהאותיות ותיבות ובכל הלשון בכלל, ריק הוא מכל, רק שפה פשוטה ככל השפות. ובספרי הלימוד בהם שורש פרה ראש ולענה, המארס את הנער בהנחה וקליטה טבעית, ולוקח ממנו כל רגש אלקי בהבריאה וכהאי גוונא. וגם אין לו רגש קודש אלוקי בתורה ובמפרשי הנביאים, והכל רק שפה אחת ודברים אחדים.

ועל כן היראים וחרדים לדבר ה' רואים בזה חילול הקדש באופן מבהיל, וחושבים זאת לדבר איסור גמור כאשר נתבאר. ועוד מאוד ידאב ליבם על הרעיון הטמון בזה שהוא התורה והיהדות, ובמסתרים ובגלוי תבכה נפשם על השחתת נפש הילדים בהלימוד הזה, והשם יתברך יתן בלב אחינו להכיר את האמת ולילך בדרך האמת.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.