תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

סקירה מאלפת: כך ניגנו הלויים בבית המקדש


בעומדנו ב'תשעת הימים' - בהם עם ישראל כולו אבל על חורבן בית המקדש ונוהגים להרבות בלימוד על ענייני בית המקדש, עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש כתבה מרתקת בנושא 'נגינת הלויים בבית המקדש', שכתב הרב לב לייבמן • רק מעטים מכירים את הפן המוסיקלי שהיה בבית המקדש - מי שר ומי ניגן? כמה לויים היו ב'להקה' של בית המקדש והאם הם ניגנו גם 'ניגונים חסידיים'? • לכתבה המלאה

•••


בימים אלה עוסקים רבים בלימוד ענייני בית המקדש, וזאת על פי הצעתו ובקשתו של הרבי מלך המשיח, בהתאם לדברי הנבואה של יחזקאל, שהעוסק בתורת המקדש, כאילו בנאו. הלימוד עוסק בעיקר בענייני הבית ומידותיו, וכן ענייני הקרבנות ועבודת המקדש. דומה כי כמעט אין איש שעוסק בענייני השירה והזמרה במקדש על ידי הלויים, שהיו משוררים ומנגנים בזמן הקרבת הקרבנות.

האמת היא שהסוגיות וההלכות על אודות שירת הלויים מועטות הן, ולכן העיסוק בתחום זה נחשב עד היום כנדיר, אולם כבר אמרו חז"ל 'הפוך בה והפוך בה דכולא בה', ועל ידי חיפוש ועיון בספרים, ניתן לדלות מידע רב על הנושא מתוך הלכות ואגדות, ולהאיר את הנושא באור יקרות.

רוב המידע שנאסף בכתבה זו על אודות שירת הלווים במקדש, מכלול ההלכות, הרמזים והסודות, בליווי תיאור המאורעות - פותח בפנינו צוהר רחב לכל נושא שירת הלויים במקדש, הן בסדרה ובניהולה המעשי, והן בפן החווייתי והנשמתי.

שירת הלויים ונגינתם בעת הקרבת קרבן העולה לא היה כהמלצה להוסיף ביופי עבודת המקדש וגם לא כאמנות מוזיקלית, אלא מוכרחת. לפחות פעמיים בכל יום היתה מנגנת מקהלת הלויים ותזמורתם בבית המקדש, בעת הקרבת שני קרבנות ה'תמידין' - תמיד של שחר ותמיד של בין הערביים (וכן בשבתות ובמועדי ישראל, כשהקריבו מוספין, שהם קרבנות ציבור). מקהלת הלויים עמדה בכוננות מלאה לקראת סיום הבאת הקרבן, וברגע שהכהן היה מתחיל בניסוך היין על גבי המזבח, היתה פוצחת בשירה ונגינה.

לא כל לוי היה יכול להשתתף בנגינה. מצינו שלוי שקולו התקלקל, או אז נפסל מלשיר. גם בתחילת דרכו המוסיקלית בבית המקדש, גיל הסף עמד על בר מצווה, אולם הלוי לא יכול היה להשתלב במקהלה או בתזמורת ללא הכנה מוקדמת בת חמש שנים לפחות! (אמנם מצינו מקרים שלויים ילדים לפני גיל בר מצווה, היו נכנסים לעזרה באישור מיוחד כדי לשיר עם מקהלת הלויים, כדי להנעים ולתבל את השירה בקולם הילדותי, אך לא היו עולים לדוכן עם שאר הלויים אלא עומדים על הארץ).

חמש שנים נצרכו הן כדי ללמוד את הלכות כללי העבודה, והן משום שחכמת הנגינה היא חכמה גדולה הדורשת לימוד רב, כפי שהגמרא בחולין אומרת. לכן, כדי שלוי יוכל להתחיל את עבודתו בהגיעו לגיל מצוות, היה עליו להתחיל את חוק לימודיו כבר בגיל שמונה שנים. הלימוד עצמו נעשה בבית המקדש גופא, יחד עם אלו שכבר שוררו ונינגו 'ויראה תמיד עבודתם ביום ובלילה, כדי שילמד הלכות עבודה בתלמוד ובמעשה'.


כלי הנגינה נבנו על פי חכמה עליונה

עבודתם של הלויים במקדש - מלבד השמירה בלילה על השערים - נחלקה לשניים, הן כמקהלה המנגנת באופן ווקאלי, והן כתזמורת מלווה. במקדש, כמו במקדש, כל דבר היה בסדר מסודר, בהרמוניה ובשליטה מלאה. שום דבר לא היה נתון ליד המקרה. מסתבר שלא פחות מחמשה-עשר ממונים היו בתחום, שכל אחד מהם היה אחראי על תחום מסויים מתוך העבודות הרבות שהיו צריכות להתבצע במקדש. מתוכם אחד היה ממונה על המשוררים בפה. תפקידו היה לבחור בכל יום את הלויים מתוך המשמר שיאמרו שירה באותו יום. ממונה נוסף היה על כלי השיר, שתפקידו להעמיד את כל המנגנים בכלים.

הרכב מקהלת הלויים לא פחת משנים עשר לויים, כאשר ניתן היה להוסיף משוררים עד בלי גבול. חז"ל, שהיו בקיאים בחכמת הנגינה, קבעו עבור כל סוג כלי את כמות הכלים, לא פוחתים ממספר מסויים של כלים ולא מוסיפים על מספר מסויים: ‎2-6‏ נבלים. ‎2-12‏ חלילים. 9 כנורות ומעלה ללא הגבלה. ‎2-120‏ חצוצרות וכן צלצל אחד.

מעניין שבמקדש היו, מלבד הכלים האמורים, עוד כלי נגינה פלאיים. הגמרא מספרת שבמקדש הייתה מגריפה ועשרה נקבים היו בה. בכל נקב היה קנה אחד ובכל קנה עשרה נקבים. כל נקב של קנה הוציא מין זמר. כך הוציא כל אחד ואחד עשרה מיני זמר. נמצא שהמגרפה כולה הפיקה מאה מיני קולות. על פי גירסה אחרת: המגרפה הייתה אמה, גבוהה אמה, וידית יוצאת ממנה ועשרה נקבים היו בה. כל אחד מוציא מאה מיני זמר. נמצאת שהמגרפה כולה הפיקה אלף מיני זמר!..

בין כלי הנגינה שהיו בקודש היו המזמרות מזהב שעשה שלמה המלך. נוסף על כך, שלמה המלך הכין כלי נגינה - כינורות ונבלים - מעצי אלמוגים מיוחדים ש'לא בא כן עצי אלמוגים ולא נראה כן עד היום הזה'. האלמוגים הובאו מארץ אופיר באוניה מיוחדת שבנה חירם מלך צור. על פי עדותו של יוסף בן מתתיהו, הכין שלמה המלך מאתיים אלף חצוצרות, וארבעים אלף נבלים וכנורות עשויים מאלקטרון (תערובת זהב וכסף).

כלי הנגינה שהיו במקדש הראשון, נעשו ונבנו על פי חכמה עליונה, ללא התערבות של שכל אנושי. אדרבא, מהמקרה הבא שארע, מסיקה הגמרא שהתערבות חכמתו של האדם 'אינה אלא מקלקלת'. וכך מספרת הגמרא: אבוב [חליל] היה במקדש, חלק היה, דק היה, של קנה היה, ומימות משה היה. ציווה המלך וציפוהו זהב, ולא היה קולו ערב. נטלו את ציפויו, והיה קולו ערב כמות שהיה.

את הנגינה מדי יום היה פותח הממונה על כלי השיר, על ידי הצלצל שהחזיק בידו. כאשר הלויים היו משוררים, הם היו לבושים בבגדי בוּץ - בד לבן וצחור, עשוי פשתן משובח. אחסון כלי הנגינה אף הוא קובע פרק בפני עצמו. לשכות מיוחדות היו תחת עזרת ישראל ופתוחות לעזרת נשים, שם היו מאחסנים את כלי הנגינה של הלויים. בלשכות הללו היו כלי הנגינה תלויים על גבי 'אונקליות' הקבועות בכתלים, והיו גם נרתיקים ('מטפחות') לכלים, בכדי שהכלים ישמרו היטב. בלשכות אלו אחסנו גם את כל 'תשמישי' כלי הנגינה כמו ספרי לימוד השירה ולימוד נגינה בכלים המיוחדים.

מצינו שהלויים שעסקו בנגינה, היו יושבים בלשכות האמורות, ועורכים חזרות. 'ושמה הלויים היו מתעסקים תמיד במלאכת השיר הנזכר'. על הלשכות הללו נאמר בדברי הימים: 'ראשי אבות ללוים [היו יושבים] בלשכות.. יומם ולילה (!) עליהם במלאכה [של השירה]'. לשם איזו תכלית היו יושבים שם יומם ולילה? מפרש ה'מצודת דוד' שמלאכתם שם היתה 'ללמד מעשה השיר'.


מסע למקדש

הבה נתאר לעצמינו מסע למקדש: היה זה בשעת בוקר מוקדמת ביותר, השמש אך החלה להפציע. בבית המקדש היה מתחיל סדר עבודות היום החדש, כאשר העבודה הראשונה בסדר היום הייתה הקרבת קרבן התמיד. מאחורי הר הזיתים הייתה השמש מפציעה. בעזרה הייתה ניכרת תכונה; הכהנים עורכים הכנות אחרונות לקראת התחלת עבודת היום, וגם הלויים היו מתמקמים על הדוכן שבין עזרת ישראל לבין עזרת כהנים, בתחילת שטח עזרת כהנים סמוך למזבח. בדוכן היו שלוש מדרגות, גובה כל מדרגה חצי אמה (לשיטת הרמב"ם בפירוש המשניות, חברי התזמורת עצמם לא עמדו על הדוכן, אלא על הארץ).

משהגיע זמן הקרבת הקרבן, היה מכריז הממונה על הזמנים ואומר: 'עמדו כהנים לעבודה ולוים לדוכן וישראל למעמד'! כשאך היה נשמע קולו, הזדרזו כולם להתייצב על משמרתם, כל אחד במקומו. לאחר מלאכת הקרבת הקרבן: שחיטה, הפשט וניתוח, הבאתם למזבח והעלאתם על המערכה - כשהכול היה נעשה בזריזות מדהימה - סמוך יותר לזמן ניסוך היין, היה אחד הכהנים נוטל את המגרפה וזורק אותה בין האולם למזבח. קול נפילתה היה כל כך חזק, עד ש'אין אדם שומע קול חברו בירושלים מקול המגרפה'.

חז"ל מתארים שבן לוי - שהיה נמצא בכל מקום שהוא בעיר ירושלים - כאשר היה שומע את קולה של המגרפה, 'יודע שאחיו הלויים נכנסים לדבר בשיר, והוא רץ ובא'. מאותו רגע ועד להתחלת שירת הלויים, היו מתבצעים במקדש השלבים הבאים: הקטרת קטורת, השתחוויית הכהנים וברכת כהנים, מנחת חביתין ומנחת התמיד. זה היה הזמן האחרון של הלויים להתייצב על הדוכן ולהתכונן לשירה.

כיוון שלא כל הלויים יכלו לראות בדיוק את רגע תחילת ניסוך היין על גבי המזבח, על ידי הכהן, לכן היה כהן נוסף שעמד על קרן המזבח עם סודרין (מעין דגלים) בידו, והיה מניף אותם ברגע הנכון לאות שיתחילו הלויים בשירתם. סימן נוסף לתחילת השירה היה בעת תקיעת החצוצרות של שני כהנים שעמדו על שולחן החלבים הסמוך למזבח.

המשנה מספרת, שקול החליל, קול הצלצל, קול שירת הלויים וקול השופר היו נשמעים מן המקדש עד ליריחו, מרחק של עשר פרסאות מירושלים! כמו כן, היו ארועים נוספים בהם היו הלויים משוררים, כמו בעת שמחת בית השואבה, בעת הבאת הביכורים, וכן בעת חינוכו של כהן חדש לעבודת המקדש.

אחד המקובלים הראשונים, רבי אברהם בן יצחק מרימון, כתב שבשעה שהיו מביאים קרבן לבית המקדש היה מסתכל הכהן העובד בבעל קרבן והבין מחשבתו, ואם הבין שאינו עושה תשובה כראוי עדיין, אזי רמז הכהן העובד ללויים שיזמרו ניגון לעורר בעל הקרבן שיהרהר בתשובה, ואזי הלויים בשירם ובזמרם הביאו לבעל הקרבן שיהרהר בתשובה..

שירת הלויים

השירה שאנו מזכירים כל בוקר בתפילה, כל בוקר שירה אחרת: ביום ראשון היו אומרים 'להשם הארץ ומלואה', ביום שני היו אומרים 'גדול השם ומהולל מאוד', וכן הלאה, כאשר בשבת היו אומרים 'מזמור שיר ליום השבת'. את השירה הזאת היו חוזרים פעמיים ביום, גם בתמיד של שחר וגם בהקרבת קרבן התמיד של בין הערבים.

חז"ל אומרים כי במעמד הר סיני ניתנה התורה לבני ישראל. לא רק אותיות התורה, אלא גם ה'טעמים', טעמי הקריאה ומנגינתה ניתנו באותו המעמד מפי הגבורה. פרשיות התורה נאמרו למשה רבינו בליווי 'נעימה' (מנגינה), ובאותה 'נעימה' שהיה משה שומע מפי הגבורה, היה משמיע לישראל. הגאון הרוגוצ'ובי מפרש, שנעימה זו נמסרה למשה רבינו מפי הגבורה לצורך שירת הלויים.

צריך לזכור שמשה רבינו עצמו היה לוי ו'משורר', והוא שקד והתייגע כדי ללמד את השירה לאחיו הלויים (אגב, גם הגר"א מציין כי 'כמה ניגונים הביא משה רבנו ע"ה מהר סיני, והשאר מורכבים'). מסתבר אפוא שהמנגינות הללו היו 'מנגינות שמיימיות' לא כביטוי מטאפורי של מנגינה קסומה ומופלאה, אלא כפשוטם של דברים: שהלחן הגיע מהשמים.. מאז המנגינות עברו דור מפי דור, במשכן במדבר, ולאחר מכן במשכן בגלגל ובשילה (שם שורר גם שמואל הנביא, שהיה משבט לוי).

אין ספק שתפנית משמעותית החלה בזמן דוד המלך. אמנם הוא לא היה משבט לוי אלא משבט יהודה, אף על פי כן יש אומרים שגם הוא שורר בכלי על הדוכן. הוא לא הסתפק בכך, אלא אף הכין כלי נגינה מיוחדים בעבור הלויים, כפי שמעיד הפסוק 'וארבעת אלפים מהללים לה' בכלים אשר עשיתי להלל' (לכן מכונים הם בכתובים 'כלי דוד').

דוד המלך גם חיבר את מזמורי התהלים לשירה בפה, ואשר לכן נקרא 'נעים זמירות ישראל'' - ש'אין ישראל משוררים במקדש אלא שירותיו וזמירותיו'. מלבד הכלים שהוא הכין, היה לו כינור מיוחד משלו. הוא ייצר את עשרת הנבלים שבכנורו מגידי האיל שנברא בין השמשות במעשה בראשית, הוא האיל שהקריב אברהם אבינו לעולה תחת יצחק בנו.

שני אישים אלה - שמואל הנביא ודוד המלך - חילקו את הלויים לעשרים וארבע משמרות. מסופר עוד, כי מבין שלושים ושמונה אלף הלויים שהיו באותה תקופה, העמיד דוד המלך עשרים וארבעה אלף לויים משוררים בפה, וארבעת אלפים משוררים בכלי נגינה! לפי זה יוצא, שבאותה תקופה, במהלך שבוע אחד, שוררו במקדש כאלף לויים בפה, ומעל מאה וחמישים משוררים נוספים שניגנו בכלים השונים. כל אלו נחלקו על ידי הממונה לשבעת ימי השבוע. מתוכם נמצאו מאתיים שמונים ושמונה לויים ה'מבינים ביותר בדבר הניגון'.

מסופר כי לאחר כלות שבעים שנות גלות, כאשר עלו בני ישראל מבבל לארץ ישראל בעליה הראשונה עם זרובבל, יצאו מן הגלות בשמחה גדולה, ובדרך הליכתם ליוום בשיר מאתיים משוררים. באותה עליה נמצאו מאה עשרים ושמונה לויים משוררים מבני אסף המשורר, ששמרו על מסורת הנגינה מבית ראשון. הם היו אלו אשר שוררו בעת בניין יסודות בית המקדש השני.


לאן נעלמו שירי הלויים

במשך השנים הניגונים הללו התגלגלו מדור לדור. בתלמוד נזכרים כמה תנאים מבני לוי, שהיו בעצמם מן המשוררים והמנגנים על הדוכן במקדש, כגון רבי יהושע בן חנניא מן המשוררים, וחנניא אביו שניגן בכינור. בן ארזא הממונה על הצלצל ועל כל כלי שיר, ועוד רבים.

אכן, לא היה פשוט לשמר את הניגונים הללו. הגמרא מספרת כי הוגרס בן לוי היה יודע פרק בשיר אך לא רצה ללמד זאת לאחרים. כששאלו אותו למה לא הסכים ללמד זאת לאחרים, השיב: 'יודעים היו בית אבא שבית המקדש עתיד ליחרב, ולא רצו ללמד שלא יהיו עושין כן לעבודה זרה כדרך שעושין לפני המקום'. אף על פי כן, זכרוהו לגנאי.

במסעות ר' בנימין בר' יונה מטודלה שבספרד שארכו במשך שלוש עשרה שנים, הוא מספר בין השאר את אשר ראה בביקורו בבגדד, בסוף האלף הרביעית לבריאה מעל אלף שנה(!) לאחר חורבן בית מקדשנו: 'יש שם כ[ארבעים] אלף יהודים, והם יושבים בשלוה ובהשקט ובכבוד גדול.. וביניהם חכמי גדולי וראשי ישיבות מתעסקים בתורת משה, ושם בעיר עשרה ישיבות.. וראש הסדר הוא ר' אלעזר בן צמח, והוא מיוחס עד שמואל הנביא עליו השלום, והוא ואחיו יודעים לנגן הזמירות כמו שהיו המשוררים נוגנים בזמן שבית המקדש קיים'.

הניגונים השתמרו במשך השנים ועברו מדור לדור. הרבי הריי"צ מספר כי 'נוסח' הניגונים הקבועים אצל כלל ישראל - הנקראים 'סקאַרבאווע' (כלומר, מסורתיים, קבועים, ישנים) - סידרם המהר"ל מפראג. בתקופה מסוימת בזמן המהר"ל היתה עת צרה לישראל, והמהר"ל ביקש שיגלו לו משמים ניגונים לתפלה שבזה יוכלו כלל ישראל לעורר רחמים העליונים, ואז סידר את הניגונים הללו.

הרבי ה'צמח צדק' העיד כי הניגונים שסידר המהר"ל הם משירי הלויים שהיו במקדש. ניגונים אלו עברו הלאה עד לאדמו"ר הזקן, דור שביעי - בן אחר בן - למהר"ל מפראג. השושלת הזוהרת הורישה לו דברים יקרי הערך האצורים במשפחה מדור דור, כמו שופרו האישי וכן גם אותם ניגוני הלויים. הניגונים הללו עברו בדיוק רב על פי מסורת המהר"ל.

רבותינו נשיאינו הקפידו מאד שקולות טעמי הנגינה יהיו בהתאם למסורה, כלומר, לפי ה'נוסח'. על ה'נוסח' של קריאה בתורה, קריאה של חמשת המגילות - לכל מגילה 'נוסח' שונה - קריאה של נביאים, קריאה של כתובים, שמרו בדיוק רב.

רבינו הזקן לימד לבניו ולנכדיו את טעמי הנגינה של הקריאה עם דיוק גדול בכל 'נוסחאות' הקריאה של תנ"ך וחמש מגילות, והקפיד מאד על קול הנגינה של כל טעמי הנגינה. על טעמי הנגינה של ספרי ה'כתובים' - שלימודם היה הכי קשה - העיד רבינו הזקן שכך היה שיר הלויים במקדש.

בין השאר לימד גם את נינו הרה"ק רבי ברוך שלום (בנו בכורו של הרבי ה'צמח צדק'), שהיה בערך כבן שמונה שנים בלבד, אותו הוא חיבב ביותר. מאז שהחל ללכת ל'חדר', היה עליו לבוא בכל יום אל אדמו"ר הזקן, שם היה לומד גם את טעמי המקרא בדיוק רב, כמו גם את 'נוסחאות' (ניגוני) התפלה, הנקראות 'סקאַרבאווע'. ר' ברוך שלום היה בעל חוש בנגינה, וקלט יפה את הניגונים, אולם מסופר כי כל ימיו הצטער על כי שכח 'תנועה' אחת מהתפילות שלימד אותו אדמו"ר הזקן, תנועה שהיתה משיר הלויים בבית המקדש.

ר' ברוך שלום לימד אותם את הרבי המהר"ש, ואף שהיתה לרבי המהר"ש נשימה ארוכה (עד כדי כך שבתקיעת שופר נהג למשוך את ה'תרועה' בשבעים ושתיים קולות), בכל זאת כשאמר פרשה בכתובים עם ניגוני הטעמים, היה עליו להחזיק בלבו. מסופר כי כשאמר פעם חצי פסוק בתהלים בטעמי הנגינה, דפק לבו יותר מן הרגיל. הרז"א (בנו הבכור של הרבי מהר"ש) - שאף הוא קיבל את מסורת טעמי הנגינה מר' ברוך שלום - היה צריך להפסיק באמצע הפסוק, כי לא יכול היה 'לסחוב' את הנעימה באותה נשימה.


'נוסחאות' אלו עברו הלאה אצל הרביים. אצל הרבי מהר"ש היה חזן בשם ר' איסר, איש המעלה, ירא אלוקים ולמדן. הרבי התבטא עליו: לאיסר יש 'ראש ברזל', הוא יכול ללמוד שמונה שעות בלי הפסקה. אחרי מעריב היה שוכב לישון, קם בשעה שתים אחרי חצות ולומד עד אור הבוקר. לאיסר היה 'נוסח' מיוחד בתפילות הימים הנוראים ובעיקר בתפלת ה'עבודה' של יום הכפורים.

באמירת 'כורעים' בפסקא 'והכהנים', היתה לו 'תנועה' שהיה מקובל שכך ניגנו בבית המקדש. כשאיסר החזן היה מנגן ב'כורעים', לא היה אף אחד בבית הכנסת שלא היה מוריד דמעות. ר' איסר עצמו היה מתפלל את סדר ה'עבודה' של יום הכפורים בנעימה ובדביקות, ובעת שהיה אומר 'והכהנים', היו דמעות וטיפות זיעה נוזלות מפניו.

בליובאויטש היה אדם בשם בערע אברהם'קעס, אדם חזק ותקיף, שהצהיר: אני לא אבכה ב'כורעים' של איסר החזן. כאשר בא לבית המדרש של הרבי מהר"ש לשמוע תפילת 'עבודה' ביום כפור מאיסר החזן, נעמד ליד הכיור. כשהחל איסר לנגן 'והכהנים' בהתלהבות גדולה, התחיל בערע אברהם'קעס לרעוד ולייבב עד שנאלץ לאחוז בכיור על מנת שלא ליפול..

הרבי מהר"ש היה מתפלל ביום הכפורים בחדרו הסמוך לבית המדרש, אמנם בעת שהחזן ניגן 'והכהנים', היה נכנס לבית המדרש ועוזר בניגון 'סקארבאווע' הידוע. גם הרבי הרש"ב נהג לעמוד בעת תפלת 'עבודה' ולעזור לחזן בנגינה. בשעה שהיה אומר תפילת 'עבודה', היו דמעות נושרות מעיניו הקדושות על הרצפה.

הפעם האחרונה שר' איסר היה בליובאוויטש, היה בשנת תרנ"ג. אחרי ר' איסר, התפלל בליובאוויטש ר' ראובן וואראבייצ'יק לפני העמוד, ואחריו השלוחא-דרבנן ר' יחיאל הלפרין. ר' יחיאל שימש שנים רבות כחזן בבית כנסת גדול במוסקבה. בשנת תרמ"ד נסע הרבי הרש"ב למוסקבה, ור' יחיאל שימש אותו. באותה הזדמנות לימד הרבי הרש"ב את ר' יחיאל את 'נוסח' הנגינה המקובל - 'סקארבאווע' - בתפילת ימים הנוראים.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.