תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

רלוונטי מתמיד: למה גם חסידים גדולים 'נופלים' בשנאת חינם?

'ואז ילך לבטח דרכו בעבודה בתפילה בבחינת ביטול': בהמשך לסקירה המאלפת על קונטרס 'החלצו' של הרבי הרש"ב שפרסמנו באתרנו, אנו מגישים ציטוט של קטעים נבחרים מתוך קונטרס 'החלצו' תרנ"ט, בעלי משקל רב ערך ויסודי בעבודת השם בכלל ואלו המתעסקים בעבודה פנימית ועבודת התפילה בפרט • עניין זה שייך במיוחד לימי 'תשעת הימים' בהם מוסיפים באהבת חינם, כתיקון לשנאת חינם שהחריבה את בית מקדשנו, וגם ובעיקר בכדי להתחיל כבר כעת לחיות כמו בזמן הגאולה • מהיכן מגיעה שנאת חינם לאדם? אצל מי תופעה זו מצויה יותר? מהי ההוכחה שהאדם אכן מוכיח מאהבה? ולמה האדם מתחבר דווקא לאנשים פשוטים?  מתוך הקונטרס מאות ח' והלאה • לקריאה

 ☚ 'ללכת לכלא': כך הגיב הרבי לדרישה לקיצוץ הזקן בגלל המלחמה 

בהמשך לסקירה המאלפת על קונטרס 'החלצו' של הרבי הרש"ב שפרסמנו באתרנו, אנו מגישים ציטוט של קטעים נבחרים מתוך הקונטרס, בעלי משקל רב ערך ויסודי בעבודת השם בכלל ואלו המתעסקים בעבודה פנימית ועבודת התפילה בפרט. עניין זה שייך במיוחד לימי 'תשעת הימים' בהם מוסיפים באהבת חינם, כתיקון לשנאת חינם שהחריבה את בית מקדשנו, וגם ובעיקר בכדי להתחיל כבר כעת לחיות כמו בזמן הגאולה.

לדברי הרבי הרש"ב בקונטרס 'החלצו':

'וזהו ענין קליפת מדין, שהוא המדון והריב ושנאת חנם מאיש לרעהו, גם שלא עשה לו שום רעה כלל, ולא נגע בכל אשר לו, לא דבר וחצי דבר כו', וגם הוא אינו חורש רעה עליו כלל, רק שלא יוכל לסובלו, והוא שונא אותו בתכלית, עד שלא יכול לדבר עמו ולא להתערב עמדו בשום דבר, אף בדבר שבקדושה, והסיבה לזה הוא רק מצד הישות שלו אינו נותן מקום להזולת, והוא מנגד לו (אף שלא עשה לו שום רעה, ואין בו שום התנגדות פרטי נגדו) רק בזה שהוא נמצא בעולם, שבזה הרי הוא ממעט ישותו, ומשום זה אינו יכול לסובלו, ושונא אותו, ומכל שכן שאינו יכול להתחבר עמו כו'. 

וכמו שנמצא בעוונתנו הרבים בדורות האחרונים בכל מקומות מושבות בני ישראל, שיש חילוקי דיעות בכל דבר ובכל ענין מענינים הכללים, ובפרט בדברים שבקדושה (כמו בעניני הרבנים ושוחטים ועניני בית הכנסת וכדומה), שאי אפשר להתאחד, אדרבא, מה שזה אומר, אומר חבירו בהיפך, ומה שזה בונה זה מהרס. והחילוקי דיעות באמת הם פירוד לבבות, דמה שאומר בהיפך מזולתו, אין זה מצד ששכלו מחייב כן, כי אם אומר מה שהוא רוצה, ולא מצד הכרח השכל, ולמה הוא רוצה כך, זהו רק מפני שחבירו רוצה באופן אחר כו'. 

דהכלל הוא שצריך לרצות ולאמר בהיפך מזולתו, והיינו מצד הפירוד לבבות, שאינם יכולים לסבול זה את זה, ומשום זה הם מנגדים זה לזה כו‘ (ועל ידי זה נפסד הענין הכללי הנצרך ומוכרח כו‘. ואינם מביטים על זה כלל, כי העיקר הוא ישות עצמו כו').

 ☚ בבכי עצור: הרב ראובן דונין זועק על חשיבות 'אהבת ישראל' 

מה הסיבה של שנאת חינם?

והנה זהו גם כן הסיבה מה שנצמח שנאה בין איש לרעהו בלי שום טעם ודעת, רק שלא יוכל לסבול את רעהו, ומביט עליו רק בעין רעה, עד שנמאס ונבזה בעיניו גם כל הטוב שבו, שמבטל ומבזה את עבודתו של רעהו וקיום התורה ומצוות שלו כו'. ואף על פי שלא עשה לו שום רעה מעולם, וגם הוא אינו חורש עליו לעשות לו רעה בפועל ממש, רק שלבבו אינו שלם עמו, בלא טעם ודעת כו‘. 

וזהו שכתוב אמרו אחיכם שונאיכם כו‘, שאחיכם המה שונאיכם. דאח הוא לשון חיבור, והיינו גם כשאין דבר המפריד ביניהם כלל, ולכן נקרא אחים, לשון אחות וחיבור, ומכל מקום הם שונאים, בלי שום טעם ודעת, רק מפני שאינו יכול לסובלו כו‘. וממילא אינו שמח בשלותו ובטובתו, ולהיפך, ישמח בלבבו ביסוריו חס ושלום רחמנא ליצלן, ועל כל פנים לא יצטער על זה. 

אשר באמת צריכים להצטער על יסורי זולתו יותר מיסורי עצמו רחמנא ליצלן, כי על עצמו יכול למצוא חשבון שמגיעים לו היסורים, חס ושלום, מפני מעשיו הלא טובים, וכמאמר רז"ל אם רואה אדם שיסורים באים עליו יפשפש במעשיו כו', וכשיפשפש באמת ודאי ימצא, או יתלה בעון ביטול תורה כו‘, וממילא לא יצטער עליהם, אדרבה, יקבלם באהבה, שזה תיקון לנפשו כו‘. 

אבל על זולתו אינו יכול לעשות חשבונות כאלו, כי צריך לחשוב שבודאי הוא טוב בכל פרט, ולא ידון מעצמו על זולתו, כי בודאי הוא יותר טוב ממנו, וצריך לדון את כל אדם לכף זכות כו‘. וממילא צריך להצטער מאוד על צרת חבירו ויסוריו רחמנא ליצלן, ויבקש רחמים עליו כו‘. (ואם יודע באמת אשר לא טוב הוא, יגלה למוסר אזנו בינו לבין עצמו, ויוכיחו על מעשיו הלא טובים, שעל ידי זה ישוב אל הוי' וירחמהו, ושב חרון אפו ממנו כו'). אבל כשאינו מצטער, וכל שכן ששמח על זה, הרי זה מצד שנאתו אליו, ששונא אותו חנם על לא דבר כו'.

 ☚ הרב לידר: כיצד 'עבודת התפילה' נחוצה בשביל אחדות החסידים? 

אצל מי התופעה נרחבת יותר?

והנה ביותר ימצא עון שנאת חנם בעוונותינו הרבים בעובדי השם שכל אחד ואחד בונה במה לעצמו, הן בעסק התורה על פי דעתו ושכלו דוקא, וכמו כן בעסק העבודה על פי חכמתו דוקא, ואינם מתאחדים ומתחברים זה עם זה כלל. אשר באמת יסוד ועיקר גדול בעוסקים בתורה ועבודה, שיתחברו וידברו זה עם זה, הן בעסק התורה, הלא ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו כי לא יכול לומר אשר כפי שכלו הוא האמת, וכששומע דעת חבירו ומפלפלים זה עם זה באמיתות, הרי הם באים לאמיתת הדברים. 

וכמו כן בעניני עבודה, שמגלים נגעי לבבם זה לזה ומדברים בזה, שיש בזה כמה פרטי הטוב: א', שיש כמה דברים שאינו מוצאם בעצמו (ער חאפט זיך ניט אליין) מצד אהבת עצמו, דעל כל פשעים תכסה אהבה ומכל שכן על חסרונות במדות וכדומה, האהבה שהאדם אוהב את עצמו בטבעו מכסה על זה, וחבירו מעוררו על זה. ועוד זאת, כשמגלה נגעי לבבו בדבור, הנה בעת שמדבר בזה, מצטער בנפשו מאוד מזה הרבה יותר מכמו שהצטער מקודם, וממילא מתחרט בנפשו על כל הענינים הלא טובים, ועוקר רצונו מהם כו‘, שעל ידי זה נתתקן הרבה כו‘. 

שזהו ענין וידוי דברים, כידוע שהוא תיקון גדול לנפש החוטא, והיינו מפני שכשבא בדבור אז נוגע לו הדבר (עם רירט עם אן) בפנימיות נפשו, שמצטער מאוד ומתחרט כו'. ודוגמא לזה הוא מה שכתוב דאגה בלב איש ישיחנה, ואמרו רז"ל ישיחנה לאחרים, ואנו רואין שבעת שמדבר בצערו, אז יגדל צערו ביותר מכמו שהיה קודם, אמנם אחר כך נוח לו יותר (עס ווערט עם בעסער). וכמו כן בעבודה, כשמדבר בעניני נגעי לבבו, בעת מעשה הוא מצטער יותר, ואחר כך נוח לו יותר, מפני שבזה מסיר הרבה מהנגעים והעוונות כו‘.

 ☚ מאמר דעה: עוד אבינו חי. היש לכם אח?? • אחדות - צו השעה 

איך עובדי השם יכולים להתחבר ולהתאחד יחד?

עוד זאת, כשמדברים יחד, ממציא כל אחד עצות לזה איך לתקן, ועושים הסכם בקבלה על להבא לתקן מעשיהם שיהיה כך וכך כו‘, וההסכם אשר עושים שנים או רבים, יש לזה חיזוק הרבה יותר מההסכם שעושה בפני עצמו כו‘. ונמצא שההתחברות בעובדי השם הוא טוב מאד בכמה פרטים כו‘. 

וכל זה הוא כשיש בו ביטול, ויכול להתאחד ולהתקרב עם זולתו, אבל כשהוא במציאות יש, ממילא אינו יכול לגלות כלל נגעי לבבו לזולתו כו‘, או שחושב את זולתו נמוך מאד, ואם כן איך יגלה לפניו את עניניו, ומה יועיל לו, דהיינו איזה תועלת יבוא לו מזולתו. והעיקר הוא, שבעצם אינו יכול להתאחד עם זולתו, הן בעסק התורה, שמעמיד על דעתו, וכפי דעתו ושכלו יחשוב שכן הוא האמת, וסברת זולתו אינו מקבל כלל לשמוע ולדון בזה באמיתית, בלי נטיה צדדית כו‘. ואז אדרבה, כשמדבר יחד בענין שכלי, הם מתפרדים יותר, ונעשים מנגדים זה לזה יותר (וזה נעשה אצלו טענה אחר כך שאינו יכול להתערב ולהתאחד אתו, שהרי אמר כך וכך כו‘).

והנה כמו כן בעניני עבודה אינם יכולים להתערב ולהתאחד, מפני שאינו מחשב כלל עבודת זולתו, ואינו חושב אותו לעובד, שנותן מגרעת בעבודת חבירו, וימאס ויבטל את הטוב שלו. ומה שימצא בו איזה חסרון, אף גם בחיצוניות, שאינו נוגע לגוף ועצם העבודה כלל, יגדיל וירחיב הדבר, וידבר בזה הרבה, ויבזה אותו. 

ומכל שכן כשנמצא בו איזה מדה לא טובה, אשר אין אדם צדיק כו‘ יפסיק בשביל זה כל חלק הטוב שלו, שהוא כאין ואפס ממש, ויגדיל את הרע על הטוב חס ושלום, עד שהוא אצלו כאילו אינו כו‘. ובאמת אינו כן, דהרי מה שעובד את ה‘ בתפילה ועוסק בתורה וקיום המצות, הרי זה טוב, והרי זהו עיקר מלאכתו ועבודתו כל היום, שעוסק בתפילה ותורה כו‘.

  אחדות ישראל נוגעת ישירות לגאולה • כתב יד של הרבי 

מה ההוכחה שאתה רוצה שתתפשט עבודת השם בעולם?

ומה שנמצא בו מדה רעה, זהו לפי שלא נתקן עדיין, כי הרי עיר פרא אדם יולד, דמתחילת לידתו אינו מתוקן, כי אם זהו עבודתו כל ימי חלדו לתקן מדותיו, שעל זה נאמר ימי שנותינו בהם שבעים שנה, בהם אותיות בהמה, וקאי על המדות הרעות הטבעים של הנפש הבהמית, שעל זה ניתן לאדם שבעים שנה לברר השבעה מידות רעות כו‘, ואי אפשר לתקן הכל כאחת, רק מעט מעט אגרשנו מפניך כו‘, שצריכים על זה ריבוי יגיעה ועבודה, עד שבמשך זמן, בריבוי עבודה בתפילה בהתבוננות באלוקות ובהתגברות המדות של הנפש האלוקית, מחליש ומברר ומזכך את המדות טבעים דנפש הבהמית כו‘, וכאשר הוא עובד השם בטח יברר ויתקן מדותיו. 

ולפעמים צריכים על זה סיוע מזולתו, כי בעצמו, מצד אהבת עצמו, לפעמים אינו יודע מהמדה רעה שבו, וצריך חבירו לעוררו על זה ולהמציא עצות כו‘ כנ"ל, ואם הוא אוהבו באמת, צריך לעוררו על זה בינו לבין עצמו, שיתקן מדתו הלא טובה, וימציא לו עצה איך לתקן כו‘. 

וכשאינו עושה כן, כי אם מבטל ומבזה ומשפיל אותו, ובפרט בפני אחרים, זהו הוראה על שנאתו אותו, ששונא אותו בלבו, ואינו חפץ כלל בטובתו (ולא בכללות הענין שיהיה עבודת הוי' כאשר כל אחד ואחד צריך לרצות באמת שיהיה עבודת ה‘ בעולם, שזה חפץ ורצון השם כו‘), אדרבה כו‘. והסיבה הוא מצד העדר עבודתו באמת, שהעבודה שלו ואינו אמיתית כו‘, דגם שהוא עובד ה‘ בתפילה ותורה כו‘, מכל מקום, אינה אמיתית בבחינת ביטול והנחת עצמותו, כי אם בבחינת ישות ובמורגש בעצמו כו‘..

  הרב גלוכובסקי בנאום סוער: צו השעה - אחדות החסידים! 

למה האדם מתחבר דווקא לאנשים פשוטים?

והגם שיש מעלה בענין הקנאה ברוחניות, וכמו שכתוב קנאת סופרים תרבה חכמה וכדאיתא במדרש רבה על פסוק ותקנא רחל באחותה, שקנאתה במעשיה הטובים, וכמו שכתוב אל יקנא לבך בחטאים כי אם ביראת ה‘ כו‘, זהו כשהקנאה היא מצד שחפץ מאד במעשה הטוב או בחכמה וכדומה, לזאת מקנא במי שיש בו הרבה חכמה ומעשים טובים, והרי זה פועל עליו גם כן להשתדל הרבה בזה, עד שבא גם כן למעלה ומדריגה זו כו‘. 

והיינו מפני שהקנאה מגיע בעומק מאד בפנימיות נפשו, ולזאת הרי זה מגלה ומביא את הכחות הנעלמים שבנפש, עד שיגיע למעלה ומדריגה עליונה מאד. וכמו שכתוב במקום אחר בענין הכח דאור חוזר, שמביא מהעלם אל הגילוי את הכוחות הנעלמים ביתרון הרבה מכח אור ישר כו‘. וכמו כן הוא בענין הקנאה בקדושה כו‘. 

וכל זה הוא כשיחפץ את הטוב, אבל כאשר באמת אינו חפץ להיות במעלת הפרישות והטהרה וכדומה, רק שמקנא בחבירו למה הוא עומד במעלה ומדריגה זו, ומחמת זה הוא שונא אותו, זהו דבר קשה וגרוע מאוד מאוד כו‘. והיינו מצד הישות שלו כנ“ל, ולכן הוא שונא דוקא לעובדי ה', ויראה אהבתו והתחברותו לאנשים פשוטים דוקא. 

ויכול לדמות בנפשו ולרמות את עצמו שזהו מצד השפלות שלו, משום זה יתחבר ויאהב לאנשים פשוטים, אבל באמת זהו מצד הישות שלו דוקא, דלהיותו מכלל עובדי ה‘ לכן כל שנאתו הוא למי שהוא באיזה מעלה ומדריגה בעבודה, שזהו המנגד לישות שלו, אבל אנשים פשוטים שאינם עומדים באיזה מדריגה יאהב אותם, מצד שצריכים לאהוב את ישראל כו‘, ומי שהוא גס ויש יותר, יכול להיות שאהבתו והתקרבותו אליהם הוא מצד ששם מתפשט ישותו, כי מכבדים אותו בעיניו, ומקבלים ומייקרים את דבריו כו‘.

 ☚ מענה מדהים: אילו הייתה אחדות בחב"ד - משיח היה בא 

איך ילך בטוח בעבודתו בתפילה?

והנה כל הדברים הנזכרים לעיל, יש שהם בגסות ובדקות, כל אחד ואחד לפי מעלתו ומדריגתו בעבודה, עד שיכול להיות בדקות כל כך שאינו מרגיש אותם בעצמו כל כך, אבל ישנם בהעלם בנפשו, דהיינו שחושב שאינו מכלל הדברים הנזכרים לעיל, ובאמת הרי זה גם כן בכלל הנזכר לעיל. 

ובאשר הענין הזה גרוע מאד יותר מאיזה מדה רעה פרטית, שהיא פרט אחד מהסטרא אחרא, ופרט אינו דומה לכלל, שאינו בתוקף כל כך, וגם להיותה רק פרט לבד, כשהוא באיזה מידה רעה, יכול להיות שלא יפול במידה רעה אחרת, שהיא פרט אחר כו', מה שאין כן שנאת חינם, שהוא כלל הכולל כללות הסטרא אחרא, שהוא ענין הפירוד וההתחלקות, והוא מקור וסיבת כל המדות רעות כו‘ כנזכר לעיל, והוא ההיפך ומנגד לכללות שם הוי' כנזכר לעיל וכמו שיתבאר. 

לזאת, מי שחש לנפשו שלא תהיה בתוך הקליפות והסטרא אחרא, ולא יפול במידות רעות חס ושלום, כי אם יעשה את מלאכתו לעבוד את השם כדבעי למהוי, ויברר ויזכך מדותיו הטבעים כו', צריך לחפש בחיפוש אחר חיפוש לאור הנר, נר ה' נשמת אדם, ולבדוק בחורין ובסדקים, למצוא כל חלקי פרטי הרע הנזכרים לעיל (שהם המונעים אותו מעבודה אמיתית, ואינו מברר ומזכך מדותיו כו‘ כנזכר לעיל), ולבערם לגמרי מנפשו, ואז ילך לבטח דרכו בעבודה בתפילה בבחינת ביטול וזיכוך המדות וקיום התורה ומצוות כדבעי כו''. 

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.