תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

מגילת 'איכה': ביאור מרתק של 'רשימות' הרבי ה'צמח צדק'

הפנימיות של מגילת 'איכה': על פי הוראת הרבי מלך המשיח, ללמוד במשך יום תשעה באב את 'רשימות' הרבי ה'צמח צדק' על מגילת 'איכה' (ובהמשך לשיעור שמערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' פרסמה)אנו מפרסמים חלק ממאמר זה במהדורה ערוכה ומבוארת בסגנון השווה לכל נפש, לתועלת הלומדים והמעיינים, יחד עם הקדמה ורקע על סגנון ה'רשימות' - והשייכות אלינו • הטקסט המקורי של 'רשימות' הרבי 'הצמח צדק' מודגש, כאשר לצידו טקסט הביאור מופיע ללא דגש לקריאה

 ☚ חשיפה בלעדית: כך הגיב הרבי לטענה נגד אריכות התפילה • פרסום ראשון 

הקדמה

על פי הוראת הרבי מלך המשיח, ללמוד במשך ה'מעת לעת' של תשעה באב 'בעניני דיומא.. ברשימות כ"ק הרבי ה'צמח צדק' למגילת איכה' (בספר 'ליקוטי שיחות' חלק ט' עמוד 250)אנו מפרסמים חלק ממאמר זה במהדורה ערוכה ומבוארת בסגנון השווה לכל נפש, לתועלת הלומדים והמעיינים. 

חיבה יתירה נודעת ללימוד רשימות אלו ב'עת רצון' כה ייחודית להבאת הגאולה, מאחר שכידוע ביום תשעה באב, נולד המשיח הראשון שנועד לגאול את ישראל, ונקרא שמו 'מנחם'. הרבי שליט"א מבאר, כי כמו בכל יום הולדת - גם בתשעה באב גובר מזלו של בעל יום ההולדת - מנחם משיח צדקנו, ומשפיע כוחות סגוליים להבאת הגאולה האמיתית והשלימה. מסיבה זו אנו ממשיכים לומר בכל שנה, במנחת תשעה באב, את תפילת 'נחם' - על שם המשיח הנקרא 'מנחם'.

 ☚ רב שיח סוחף עם גדולי המשפיעים בחב"ד: שאו מרום עיניכם! 

מבט זה על יום תשעה באב, מקבל משמעות עמוקה ופנימית ברשימות אלו - בהם מפרש הרבי ה'צמח צדק' את פסוקיה המקוננים של מגילת 'איכה' - על פי פנימיות התורה, בדוגמת קריאתה לעתיד לבוא בששון ובשמחה. הדברים מתאימים במיוחד לשמו של בעל המאמר: 'מנחם מענדל', שבהתאם לגימטריא שלו נקבע תוארו 'צמח צדק': 'אשר שמו של משיח מנחם שמו, וגם מענדל - בגימטריא 'צדק', שצדק [וגם 'צמח'] הוא שמו.. ואנן [חסידים] נעני'[ה] אבתרייהו בנוגע לנשיא דורנו של משיח'. 

ואם בכל הדורות ראו החסידים חובה נפשית ללמוד את ביאוריה החיוביים של תורת החסידות לעניינו של יום, כפי שמשתקפים במאמר זה - מקבלים הדברים משנה תוקף בתקופה ייחודית זו, על סף הגאולה האמיתית והשלימה, בה 'צו השעה' הוא העיון המעמיק בענייני גאולה ומשיח בכלל, ובפרט בתכנים המאפשרים לנו 'לפקוח את העיניים' ולראות את הגאולה שנמצאת כבר כאן.

ב'רשימות' אלו הרבי ה'צמח צדק' מסביר את משמעותם של הפסוקים על פי פנימיות התורה, וכיצד משמעותם של אותם דברים 'למעליותא', ואת עניני הגאולה הרמוזים בהם. מובא בשם רבי לוי יצחק מברדיטשוב, שגם לעתיד לבוא יקראו מגילת 'איכה', אלא שהפירוש שלה ישתנה. התורה היא נצחית, וכל חלקיה יישארו גם לעתיד, אלא שההבנה שלה תקבל משמעות אחרת. ברשימה זו, מעניק לנו הרבי ה'צמח צדק' מעין 'טעימה' מהגילויים של קריאת מגילת 'איכה' לעתיד לבוא, ומהוראת נשיא דורנו אנו למדים כי זהו התוכן עמו עלינו 'לחיות' בתשעה באב.

רקע ל'רשימות' הרבי ה'צמח צדק' על מגילת 'איכה'

פירושו של הרבי ה'צמח צדק', מבוסס על פירושו של רבי אברהם גלאנטי [בן דורו של האריז"ל] למגילת איכה, שנדפס תחת השמות 'קול בוכים' ו'קינת סתרים'. רבי אברהם מפרש בדרך הקבלה, שעיקר ענין הגלות היא גלות השכינה, היא ספירת המלכות. שמקומה הוא בעולם האצילות, מקבלת השפעה מכל הספירות העליונות, ומולכת על כל הנבראים שבעולמות בריאה יצירה עשיה. 

אמנם בחטאי ישראל ספירת המלכות גולה ממקומה, נפרדת מהספירות שבאצילות, ויורדת לבריאה יצירה עשיה בבחינת גלות, דהיינו במקום שמלכות ה' על הנבראים תהיה ניכרת, היא משפיעה שפע לקליפות. ספירת המלכות נמשלה לעיר בכלל, ולירושלים בפרט. וכן, נמשלה לאשה המקבלת שפע מבעלה, הם הספירות העליונות.

 ☚ ה'חוזר' של הרבי: האם באמת האריכות בתפילה שייכת לכל אחד? • התוועדות גדושה 

ולכן גלות השכינה מתבטאת בחורבן ירושלים שלמטה, ונמשל גם כן לאשה שנפרדת מבעלה. גם במגילת איכה הנביא מדמה את העיר ירושלים החרבה לאשה אלמנה. שתיאור זה מתאים למשמעות הפנימית של הדברים, כנ"ל. ובדרך זו רבי אברהם גלאנטי הולך ומפרש פסוקי מגילת איכה על ספירת המלכות שיורדת מאצילות לבי"ע. 

ברשימות דלהלן, מסכם הרבי ה'צמח צדק' בקצרה את דברי רבי אברהם, במילים קצרות ממש, שרק מי שמצוי בתוך הדברים ומכיר את המושגים יכול להבין את רמיזות הדברים. בנוסף לכך, הרבי 'הצמח צדק' מעבד קצת את דבריו של רבי אברהם, כך שיתאימו יותר לדברים שנתבארו בדרושי חסידות, והוא גם מוסיף הפניות למאמרי חסידות המתקשרים לנושאים עליהם מדובר. 

מעניין לציין: בפסוק הראשון, עוסק בקצרה בפירוש השלילי של ירידת המלכות, ובאריכות גדולה בפירוש החיובי של עלית המלכות. ומפסוק לפסוק, היחס מתחלף, שהפירוש השלילי באריכות יותר, והפירוש החיובי בקיצור יותר.

'רשימות' הרבי ה'צמח צדק' על מגילת 'איכה'

פסוק א'

א] איכה* ישבה בדד העיר רבתי עם. ומבאר הרבי ה'צמח צדק', כי על פי הקבלה 'העיר' היינו מלכות, על דרך הידוע* בפירוש גדול הוי׳ כו׳ בעיר אלוקינו - ששם הוי' רומז למידות העליונות, ואילו עיר אלקינו - היא ספירת המלכות, הקשורה לבחינת אותיות הדיבור, עולם הדיבור, ומשום כך היא נקראת 'עיר': כל אות היא אבן, וכל מילה היא בית, ומשפט שלם הוא עיר. 

והנה, הסדר הרגיל הוא, שספירת המלכות יונקת ומקבלת מכל העשר ספירות ומיוחדת עמהן, ואילו לאחר החורבן ובגלות אומר הפסוק: ואני בתוך הגולה, המילה ואני - רומזת אף היא לספירת המלכות, שנקראת 'אני'. וכשהיא בתוך הגולה - ישבה בדד. על דרך מה שנאמר במצורע: בדד ישב כו׳, וליכא היחוד. בסדר הרגיל, אמור היה להיות יחוד של הספירות העליונות עם המלכות, ואילו בגלות היא יושבת בדד ואינה מקבלת מהן. כמו ה"בדד ישב" האמור במצורע, שגם הוא אסור בתשמיש וחיבור איש ואשה. 

וזהו כי איננו כו׳ - בפסוק מדובר על רחל אמנו, המבכה על בניה 'כי איננו'. שואל על כך הזהר, שאם רחל בוכה על בניה שנעלמו, צריך היה הפסוק לכתוב 'כי אינם' - בלשון רבים. ולכן הוא מבאר, שהכוונה ב'איננו' היא לקדוש ברוך הוא ש'אסתלק לעילא ולעילא'. רחל, אם כן, היא ספירת המלכות, והיא בוכה על הקדוש ברוך הוא - המידות העליונות שהסתלקו ממנה. זוהי גם כוונת הפסוק כאן: העיר - ספירת המלכות - ישבה בדד בלא המדות העליונות.

 ☚ מזכירו האישי של הרבי: כיצד 'התלונן' הרבי שמקצרים בתפילה ב-770? • וידאו בלעדי 

וממשיך הפסוק: היתה כאלמנה. ובכך מוסברת משמעות הירידה משני הכיוונים: ראשית, כמבואר לעיל, המלכות דאצילות מקבלת מהספירות שלמעלה, וכאשר היחוד 'איננו' - היא כאלמנה. אבל יש כאן משמעות נוספת מהצד השני: וגם ליכא עליות הנשמות להתכלל בתוך המלכות, על דרך חדשים לבקרים. - נשמות הצדיקים עולות בכל לילה ומתכללות במלכות, כפי שמפרש האריז"ל את הפסוק 'חדשים לבקרים רבה אמונתך', שכוונתו להתחדשות הנשמות המתכללות בספירת המלכות ומתחדשות בכל בוקר, ואילו בזמן הגלות בטל גם יחוד זה. 

הפסוק ממשיך: רבתי בגוים, שגם בכך נרמזת ספירת המלכות, אשר שולטת על ע' שרים - בעולמות העליונים קיימים שבעים שרים השולטים על עולם העשיה. ספירת המלכות, שנועדה למלוך ולשלוט על כל המציאות - מולכת גם על אותם שבעים שרים המושלים על שבעים האומות, וזו כוונת הפסוק 'רבתי בגויים' שהם שבעים האומות. שרתי במדינות, היינו בריאה יצירה עשיה. 

כל אלו הם כינויים לספירת המלכות, ואופן שלטונה בעולמות. אמנם, בזמן הגלות, מתהפך מצבה והיא היתה למס. במקום שתשלוט בעולם, ישנה גלות השכינה והקליפות הם שכביכול שולטים ולוקחים חיות ממנה. 

פירוד זה הוא בין כל הספירות [זעיר אנפין] לבין המלכות, אך כאן נרמז גם פירוד נוסף: בדד שבהיפוך ותלכנה שתיהן, שתי ההי"ן, 'ותלכנה שתיהן' נאמר במגילת רות על נעמי ורות שהלכו יחד. בפנימיות התורה מתפרש ש'שתיהן' רומז לשתי אותיות ה' שבשם הוי'. ה' עילאה [בינה] וה' תתאה [מלכות], ההולכות יחד, שהבינה משפיעה למלכות. כעת בזמן הגלות והבדד, המלכות אינה מקבלת מהבינה. עיין באור־המאיר [ספרו של ר' זאב מז'יטומיר, מתלמידי הרב המגיד] ברות

• 

עד כה הוסבר הפסוק במשמעותו הפנימית, על פי הסוד, אבל עדיין - בצורה שלילית, המדברת על פירוד וגלות השכינה. להלן מוסיף הרבי ה'צמח צדק' בסוגריים 'הגהה' בה מוסברים הדברים במשמעותן החיובית: 

(הג״ה: לעניות-דעתי יש לבאר על דרך שהקללות יהפכו לברכות, דרכה של החסידות באופן כללי, היא לפרש גם את הקללות והעניינים השליליים המתוארים בתורה - בצורה חיובית. [כמו בדרושי אדמו"ר הזקן בספר 'ליקוטי תורה' על התוכחה שבפרשת בחוקותי, ועוד]. אם כן יש לפרש גם כן איכה לעליות ולבאר את הדברים במשמעות חיובית. 

ומביא מקור ודוגמא לדבר: וכן מצינו גם כן לרבותינו ז"ל פרק ג' דאבות משנה ב', בפירוש ישב בדד וידום כו', שהוא פסוק ממגילת איכה, ומשמעותו הפשוטה היא שלילית. אבל בפרקי אבות הוא מובא כמקור לכך 'שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה, שהקדוש ברוך הוא קובע לו שכר, שנאמר: ישב בדד וידום כי נטל עליו'. אם כן, גם חכמינו ז"ל משתמשים בפסוק מאיכה ומפרשים אותו במשמעות חיובית, ואף כאן ילך הצמח צדק בדרכם ויפרש את פסוקי איכה למעליותא. וכך הוא ממשיך ומפרש את הפסוקים:

 ☚ רוצים להיות מעודכנים? הצטרפו לקבוצת ה'וואצפ' שלנו 

והענין, כמו שנתבאר על פסוק ימצאהו בארץ מדבר כו׳ ישאהו על אברתו ה׳ בדד ינחנו כו׳, גם בפסוק זה מופיעה המילה בדד, אבל בהקשר חיובי - על מנת לתאר כיצד הוציא הקדוש ברוך הוא את ישראל ממצרים והנחה אותם בדד. 

את המילים 'ארץ מדבר' יש לפרש במשמעות דקאי על הגלות, ואני בתוך הגולה, כפי שהוזכר קודם ש'אני' היא ספירת המלכות, והיינו מה שממשיך הפסוק: בארץ מדבר כו׳. הפסוק מתחיל בכך שבני ישראל נמצאים במדבר הגלות, אבל דווקא במדבר זה ישנה מעלה מיוחדת: 

והנה כתיב: צמאה לך נפשי בארץ ציה, ומבואר כי דוקא כשנמצאים במדבר, מתעוררים בצמאון לאלקת כי זהו בחינת תשובה, ועל ידי זה מתעלה האדם, כהמשך הפסוק: ישאהו על אברתו, למעלה מבחינת רמ״ח אברים דמלכא. 

הסדר הרגיל בקיום המצוות, הוא כהתחברות לאיבריו של המלך, ואילו לאחר התשובה נישא היהודי למעלה מהאיברים, כי במקום שבעלי תשובה עומדים כו' הם מגיעים למקום גבוה יותר מצדיקים, וזו דרגה גבוהה אשר היא בחינת רעוא דכל רעוין שלמעלה מבחינת הרצון המתלבש ברמ״ח אברים רמ״ח מצות עשה. נמצא אם כן, שהבעל תשובה מגיע דווקא מתוך הגלות למקום גבוה יותר. 

ועל זה נאמר: ה׳ בדד ינחנו, שהוא ה'בדד' בפירושו החיובי: פירוש: הוי׳ מורה אבחינת [= על בחינת] השתלשלות: יו"ד צמצום כו', ואף המשך האותיות מרמזות לשאר הספירות. אבל בחינת כי הוא לבדו, הוא בחינת בדד, למעלה מבחינת מרום וקדוש שהן הדרגות העליונות ביותר [עיין בסידור על פסוק הללוהו במרומים כו']. ועיין בביאור יונתי חקת תקס"ד מענין ג' ראשונות דעתיק* אשר קודמות לכל ההשתלשלות, ומורות על הקדוש ברוך הוא בעצמו כפי שהוא אינו מתלבש כלל בספירות שלמטה מהם. זהו ה'בדד' שלמעלה מכל ההשתלשלות, ועל דרך זה יש לפרש את המילה בדד שבמגילת איכה, שהיא אותה דרגה גבוהה כו'

וזהו בחינת בעלי תשובה כו', ולהגיע לבחינה זו הוא על-ידי תשובה. וזהו בחינת בדד כפשוטו - תהליך זה מתחיל מהמשמעות הפשוטה והשלילית של 'בדד', שנמצאים במצב לא טוב שעל ידי זה ויצעקו, ועל ידי זה יתעלו לבחי׳ בדד ינחנו במשמעותה הגבוהה והנעלית.

 ☚ וידאו מזעזע: הרבי בוכה וצועק על גלות השכינה! • עד מתי?! 

ממהלך זה עולה, שהמילה 'בדד' יכולה להתפרש במשמעות הכי חיובית ועליונה - למעלה מכל ענייני ההשתלשלות, כמרומז בפסוק שבפרשת האזינו: ה' בדד ינחנו. 

את אותה משמעות מקשר הרבי להמשך הפסוק במגילת איכה, בה מועלית תמיהה: איך ישבה העיר בדד? ועל פי הקבלה - כיצד ישבה ספירת המלכות ונשארה לבד, אבל כעת תוסבר התמיהה בצורה הפוכה: 

וזהו התמיהה, איך העיר רבתי עם שהיא ספירת המלכות, כפי שהוסבר קודם שהיא בחינת אותיות, ואין מלך בלא עם לשון עוממות, יש ודבר נפרד כו׳ )וגם יש לפרש רבתי בדיעות כו׳, ריבוי הדיעות על דרך כי א־ל דעות שמלמטה למעלה אומר יש מאין כו׳, מה שאין כן מלמעלה למטה. וזהו רבתי עם עוממות מאין ליש כו׳(. ועיין ביאור על פסוק ויקהל* משה דתקס״ז, מענין דעת המתפשט כו', וכעת מתפרשת התמיהה בצורה חיובית: איך 'העיר רבתי עם', מלכות דאצילות שהיא דרגה נמוכה יחסית לכל הספירות, יגיעו לבחינת בדד ינחנו שלמעלה משם הוי׳ כו' - איך דרגה נמוכה התעלתה למקום גבוה כל כך? 

וכך מפרש הרבי ה'צמח צדק' את המשך הפסוק: והיינו גם כן פי׳[רוש] היתה כאלמנה - אלמנה היא אשה ללא בעל, והמשמעות השלילית בדבר היא שספירת המלכות נותרת לבדה, בלי כל הספירות. אבל יש לכך גם פרשנות חיובית - על דרך המבואר שלעתיד לבוא שם ב״ן יתעלה למעלה ממ״ה - שם מ"ה מורה על ספירת החכמה, או על המדות של זעיר אנפין, ושם ב"ן הוא ספירת המלכות. בדרך כלל, מ"ה וב"ן הם איש ואשה, ולכן שם ב"ן צריך לקבל ממ"ה, אבל לעתיד לבוא יתקיים הייעוד 'אשת חיל עטרת בעלה', האשה תהיה למעלה מהבעל, ואף שם ב"ן יתעלה למעלה ממ"ה. ואם כן לאו איהי מאנא לגבי׳ כו' - ספירת המלכות תפסיק להיות כלי שלו, משום שהיא תתעלה למעלה ממנו. לכן היא 'כאלמנה' - כמו אלמנה שאין לה בעל, לא כי אין לה, אלא כי היא למעלה ממנו.

 ☚ מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב 

כך מתבאר גם המשך הפסוק: רבתי בגוים כו' היתה למס, ומוסבר כי 'רבתי בגויים' היא ספירת המלכות שהיא מקור לכל עולמות בריאה יצירה עשיה, אלף אלפים גדוד אחד כו׳, המקור לכל אותו ריבוי העצום של מלאכים ונבראים בעולמות העליונים - היא המלכות. ועליה אומרים: היתה למס, מס הוא שעבוד וביטול, אבל לא לקליפות, אלא להיפך - בהתעלותה למעלה באין סוף, היא בבחינת ביטול מול הקדוש ברוך הוא בעצמו. כנודע בזהר בלק על פסוק המלאך הגואל: מלאך, שליח, ביטול, גבוה ממלך - לפעמים מקבלת ספירת המלכות שליחות מסויימת, והיא נקראת בעצמה מלאך, ובזהר מבואר שזהו מצב גבוה יותר מ'מלך'. 

וכן יש עניין נוסף בו מתבטא רעיון זה, כנאמר בפרקי אבות: נגד שמא אבד שמיה - כאשר השם נמשך ומתפשט, יש בו עניין שלילי של איבוד. בדרך כלל מבואר עניין זה ביחס לספירת המלכות הנקראת 'שם', שכאשר היא יורדת להיות מלכות כל עולמים ולהוות את העולמות - אבד שמא - השם נאבד, מה שאין כן עד שלא נברא העולם היה הוא ושמו בלבד, דהיינו שהיה שמו כלול בהוא - כאשר לא היתה התפשטות השם להחיות את העולמות, היה הוא כלול במקורו. 

זהו פירושה החיובי של היות ספירת המלכות למס: כשספירת המלכות מתפשטת להחיות את העולמות, מהווה הדבר ירידה גדולה לגביה, ואילו דרגתה הגבוהה יותר הוא מצבה הראשוני, כפי שהיא כלולה במקורה, ששם לא היתה בהתפשטות. בענייננו: רבתי בגויים היתה למס - הוא הביטול של ספירת המלכות שעולה למקור שלה. ומבחינה זו הרי זה גבוה יותר מבחינת המשכת השם למטה כו' - ההתפשטות של השם היא איבוד, אבל כשהשם כלול במקורו זו הדרגה הגבוהה. 

• 

עד כאן התבאר הפסוק בפנים חדשות: הוסבר המושג 'בדד' ביחס לדרגה שלמעלה מכל ההשתלשלות, ולפי זה מבאר הרבי ה'צמח צדק' כל מילה בפסוק ביחס לעליית המלכות למעלה מכל הספירות. כעת הוא ממשיך בשורות אחדות ומוצא היבטים נוספים למילה 'בדד': 

ועיין מה שנתבאר בפירוש וכל* אשר תתן לי עשר אעשרנו לך כו'. בדד גימטריא עשר, יש לפרש שהכוונה פה לעשר ספירות הגנוזות, שהרי 'בדד' כפי שהוסבר קודם, הוא למעלה מכל ההשתלשלות, ואילו עשר ספירות הגלויות הם השתלשלות - והכרחי לפרש שהעשר שלמעלה מהשתלשלות מורה על עשר ספירות הגנוזות.

 ☚ נחרת עמוק בלב: הרבי הריי"צ בביקור היסטורי בירושלים בתשעה באב 

ועיין בעץ חיים* בספיקות הצחצחות, גם כן הסימן בדד. המושג 'צחצחות' מובא בישעיה: והשביע בצחצחות נפשך. בעץ חיים מפרש רבי חיים ויטאל בשם האריז"ל, שאלו האורות דעתיק שנקראים צחצחות, ומחמת דרגתם הגבוהה יש ספיקות רבים כיצד בדיוק מסודרים האורות והכלים. הוא מקדיש לנושא זה פרק שלם הנקרא 'ספיקות הצחצחות', ומציין כל אפשרות בסימן, שאחד מהם הוא 'בדד' [לדוגמא: ב' אורות מקיפים, ד' אורות פנימיים, וד' כלים]. 

על פניו, נראה הדבר כסימן בעלמא, בדומה לסימני הגמרא בסוגיות מסויימות - שנועדו לזכרון בלבד. אבל בחסידות מבואר שלכל דבר יש משמעות, ואם כן, גם בסימן שניתן בעץ חיים לאורות דעתיק, יש לראות רמז לשייכות המילה 'בדד' לעניין הגבוה המסומן בה, וזהו פירוש נוסף, פנימי ונעלה, במילה הזו. 

פירוש נוסף מובא ב'ליקוטי אמרים' מהרב המגיד נ״ע, דף כ"א, שם פירש: בדד ב׳ דלתי״ן. ועיין מה שנתבאר במקום אחר* שגם המילה דוד מורכבת מב׳ דלתי׳ן וי״ו, ויש לפרש עליות המלכות דאצילות במלכות דאין סוף - האות ד' רומזת לפעמים לספירת המלכות, שני דלתי"ן הם מלכות דאצילות ומלכות דאין סוף, והאות ו' מורה על החיבור ביניהם - העליה של מלכות דאצילות במלכות דאין סוף. כך מבואר ביחס לדוד, וכאן מקשר הצמח צדק את הדברים גם למילה בדד. עד כאן הגהה).

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

מצוה עלינו לספר: יחידויות מרתקות עם הרבי בפרסום ראשון

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

מדוע חיפש הרבי בחור שלא נוכח בליל הסדר של הבחורים? • הרב שלמה זרחי מספר

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברמה אחרת: מגזין מעורר עם הרב שווי • לקריאה והורדה

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.