תוויות

אברהם מזרחי אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אוקראינה אור יהודה אורי ליפש אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אנגלית אסי הראל אסף פרומר אסרו חג אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריה לוין אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד לייב אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון אבצן גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוב טברדוביץ דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד טייכטל דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד מונצרש דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דניאל מוסטר דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוץ לארץ חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים דוד לאופר חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות קרלין חסידות רוזי'ן חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בולטון טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ג ניסן י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב פויזנר יהודה לייב רסקין יהודה ליפסקר יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יונה איידלקופ יוסף גול יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף יצחק רוזנברג יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב הורביץ יעקב זכריה מסקאליק יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יעקב פרי יעקב שוויכה יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק גנזבורג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק נמנוב יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת הבוכרים כפר חב"ד ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל מגדל העמק ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כיבוד הורים כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי העכט לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לוי פריז לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליטאים ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר מאזוז מאיר פרידמן מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדע מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מולדובה מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנהגי ישראל מנחם בגין מנחם דוב דוברוסקין מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גורביץ' מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל קנלסקי מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרגלים מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי גל מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה דב גינזבורג משה דוב ברוד משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה יצחק פארסט משה לידר משה מאירי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנגדים מתנה נבואה נוסטלגיה נועם הרפז נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן הורביץ ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סביבון סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סוריה סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'היום יום' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים ספריית ליובאוויטש עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עזה עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פירוש המילות בתפילה פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צוואת הריב"ש צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קברי צדיקים קדושה קה"ת קו הטלפון 'הטה אזנך' קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אברהם יעקב פרידמן - האדמו"ר מסדיגורא רבי אברהם מקאליסק רבי אהרון מקרלין רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי ישראל מרוז'ין רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שלמה מקרלין רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא רחובות ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שביעי של פסח שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה אזרף שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה מיידנצ'יק שלמה נקדימון שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גוראריה שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן העכט שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הנגלה תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשנ"ה תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

מדוע אסור להסתפר בספירת העומר? • מאמר מיוחד


לרגל ימי ספירת העומר, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' שמחה להגיש בפני קהל הגולשים, מאמר תורני מיוחד מאת הרב שלום בער הלוי וולפא - מרבני חב"ד בביתר עילית, בנושא תספורת בימי הספירה הנוגע גם לילדי ה'חלאקה' שהגיעו לגיל 3 • לקריאה

•••


א.

ב'שולחן ערוך' אדמו"ר הזקן או"ח סימן תצג ס"ח, כתב בענין איסור התספורת בימי ספירת העומר: "אף להנוהגין איסור גם עד ראש חודש אייר, מכל מקום אם חל ראש חודש אייר בשבת, כיון שיש כאן תוספת שמחה שבת וראש חודש, יש להתיר להסתפר בערב שבת מפני כבוד השבת".

והנה, לפי הכלל של "לא בד"ו פסח", נמצא שהאופן היחידי שיכול לחול ראש חודש אייר בשבת, הוא רק כאשר א' דראש חודש הוא ביום ששי ובשבת הוא יום ב' דראש חודש (דלא יתכן שא' דראש חודש הוא בשבת וערב ראש חודש ביום ששי, כיון שערב ראש חודש כ"ט ניסן הוא בדיוק שבועיים תמימים אחרי ט"ו בניסן, וט"ו לא חל לעולם בערב שבת). ולפ"ז צריך להבין שהרי אף אם יש מצוה להסתפר לכבוד השבת שחל בו ראש חודש, מ"מ עדיין קיימת הסכנה שלא להסתפר בראש חודש משום סכנה, וחמירתא סכנתא מאיסורא.

והרי כן פסק אדמו"ר הזקן בסימן רס ס"א: "אם היו שערות ראשו גדולות, מצוה לגלחן שלא יכנס לשבת כשהוא מנוול. ומצוה מן המובחר לגלח בערב שבת ממש ולא קודם לכן, כדי שיהא ניכר שעושה לכבוד השבת. ואם אין לו פנאי בערב שבת מחמת טורח צרכי שבת, יגלח ביום ה', שכל מה שאפשר לקרב הגילוח ליום השבת יש לו לקרב, כדי שיהא ניכר שעושה בשביל כבודו. ונוהגין בקצת מקומות שלא להסתפר בראש חודש אפילו חל בערב שבת, מפני חשש סכנה, כי כן הזהיר רבינו יהודה החסיד" (והוא בצוואת ריה"ח אות מח. אלא שריה"ח כתב כן לענין ראש חודש בכלל, והמג"א הביא בשם כנה"ג דכן הוא אפילו בערב שבת).

וכמובן שאין לומר שאדמו"ר הזקן מדבר על הזמן של קידוש החודש ע"פ הראיה (שאז יכול לחול א' דראש חודש אייר בשבת וביום ששי הוא ערב ראש חודש), דמלבד שמופרך הדבר שב'שולחן ערוך' יכתוב דין שאינו מעשי בזה"ז כלל, הרי היה עליו להדגיש שדין זה אינו נוהג עתה. וא"כ הלא בהכרח לומר, דאכן ס"ל לאדמו"ר הזקן שלמרות שערב שבת הוא ראש חודש, מ"מ בכה"ג מותר להסתפר, אך צ"ב טעם הדבר.

ואין לומר שכבוד השבת וראש חודש, דוחה את איסור הגילוח בראש חודש. דאם אמנם כן הוא, שמפני כבודם המשותף של שבת וראש חודש מותר להסתפר בראש חודש אפילו בימי ספירת העומר, א"כ כ"ש שהדבר מותר בשאר חדשי השנה שיש בהם קביעות כזו, ולמה לא פסק אדמו"ר הזקן בסימן רס הנ"ל, דהא שאסור להסתפר בראש חודש, הוא רק בערב שבת רגיל, אבל בערב שבת של שבת וראש חודש, מותר.

ב.

וי"ל בזה, דהנה ידועה השאלה, שבצוואת ריה"ח אוסר גם גילוח צפרנים בראש חודש, וכתבו הקיצור 'שולחן ערוך' סימן עב סי"ד ועוד פוסקים, שכן הוא גם בראש חודש שחל בערב שבת דאין לגלח הצפרנים משום סכנה. אמנם אדמו"ר הזקן השמיט דין זה, ופשוט דס"ל שצפרנים מותר לקצץ בראש חודש שחל בערב שבת. ובפרט דאדמו"ר הזקן שינה מלשון המג"א, דהמג"א כתב דאין "מגלחים" בראש חודש שחל בערב שבת, שזה יכול להתפרש גם גילוח צפרנים, ואדמו"ר הזקן נקט דאין "מסתפרין", היינו רק גילוח השערות. והוא ע"פ באה"ט בשם כנה"ג, שכתבו דצפרנים מותר לגלח בראש חודש שחל בערב שבת. וכ"כ החיד"א ב"יוסף אומץ" סימן לז ועוד פוסקים. והרא"ד לאוואוט בהגהות "נתיב החיים" ל"דרך החיים" סימן מח, וגם ב"מנחת שבת" לקש"ע שם סקס"ו, כתבו הטעם בזה, משום "שומר מצוה לא ידע דבר רע" (קהלת ח,ה).

ויש לבאר, מאי שנא שערות מצפרנים, והרי מטעם זה ד"שומר מצוה וגו'", לכאורה יש להתיר גם גילוח השערות בראש חודש, מפני המצוה דכבוד השבת "שלא יכנס לשבת כשהוא מנוול".

ובספר "קצור הלכות מ'שולחן ערוך' אדמו"ר הזקן", במילואים ע' נד-נו תירץ, דגילוח הצפרנים בערב שבת הוא מצוה חשובה יותר מגילוח השערות. דבשערות, החיוב הוא רק למי ש"שערות ראשו גדולות" (כלשון אדמו"ר הזקן), ואילו לענין צפרנים כתב (בס"א שם) בסתם: "מצוה.. לגלח הצפרנים בכל ערב שבת", ללא התנאי שהן גדולות. ועוד, שהדין דחיוב גילוח השערות השמיטו הב"י ב'שולחן ערוך', והוסיפו רק הרמ"א. ולכן, בגילוח השערות "שאינו מצוה גמורה" (כלשונו), לא אמרינן את הכלל ש"שומר מצוה לא ידע דבר רע".

אלא שדבריו צע"ג, שהרי אדרבה, מאחר שכל הדין של גילוח השערות בערב שבת הוא דוקא כאשר שערות ראשו גדולות, ורק על מצב כזה מדובר ב'שולחן ערוך' אדמו"ר הזקן שם, הרי שוב זהו הכרח גמור, ואף יש בזה ניוול יותר מאשר בצפרניים שאינם גדולות, ו"שומר מצוה לא ידע דבר רע" ומש"כ שדוקא צפרנים "נקבע זמן גילוחם בכל ערב שבת", הנה זה אינו עושה את גילוח הצפרנים לחיוב חשוב יותר, כי גם שערות גדולות נקבע זמן גילוחם בכל ערב שבת. ומש"כ שאינו מצוה גמורה, מפני שרק הרמ"א הביא דין זה, הנה לדידן ה"יוצאים ביד רמא", אין בכך כל פחיתות בחשיבות לגבי דין שהובא גם ב'שולחן ערוך'.

ג.

והנה ענין זה של "שומר מצוה כו'", מצינו בשני מקומות ב'שולחן ערוך' אדמו"ר הזקן, ומהם נלמד את הכללים מתי נקטינן להלכה כלל זה.

בסימן רו סי"ד: "בירך על המים ושמע שיש מת בשכונה, ומנהג לשפוך כל מים שאובין שבשכונת המת, ישתה מעט מן המים שלא תהא ברכתו לבטלה, ואח"כ ישפוך השאר. ואף להאומרים שטעם המנהג הוא מפני שמלאך המות מטיל טפת דם המות במים והשותה מהן מסתכן, מכל מקום 'שומר מצוה (של איסור ברכה לבטלה) לא ידע דבר רע'. ומאחר ששתה מעט שאין ברכתו לבטלה, ישפוך השאר משום חשש סכנה. ואם שמע שהתקופה נופלת, ימתין מעט עד שעברה התקופה וישתה, כי יש אומרים שאין סכנה בהם אלא לשתות בשעת התקופה. ואף האומרים שכל שלא היה בהם ברזל בשעת התקופה, יש סכנה לשתות מהם גם אח"כ, מכל מקום שומר מצוה לא ידע דבר רע".

ובסימן תנה סט"ו: "מי שיש לו בביתו מים שאובין ששאבן ללישת המצה, ונפלה התקופה בלילה או ביום או שמת אחד בשכונתו, שצריך לשפוך כל המים שבשכונה מפני חשש סכנה, אף על פי כן אין צריך לשפוך מים הללו (שהם מים של מצות מים שלנו), שנאמר 'שומר מצוה לא ידע דבר רע'. ואם רוצה להחמיר ולשפכם הרשות בידו, ונכון לעשות כן אם אפשר לו בקל למצוא מים אחרים שלנו, או שאפשר לו בקל ללוש ביום אחר במים אחרים שישאב בבין השמשות שלפניו".

וממשיך בסט"ז: "במה דברים אמורים, במים ששאבן ללישת המצה שאינה של מצוה, שהיא קרובה לדבר הרשות, שהרשות בידו שלא לאכול מצה כל ימי הפסח, לפיכך רשאי להחמיר על עצמו ולשפכם. אבל המים שנשאבו ללישת המצות של מצוה, אף אם אפשר לו למצוא מים אחרים ומחמיר על עצמו ושופכן, לא טוב הוא עושה, שנראה כמזלזל במאמר הכתוב 'שומר מצוה לא ידע דבר רע'. ומכל מקום לכתחלה קודם שהתקופה נופלת, לא יסמוך על זה וישים לתוכו ברזל".

ובספר "בירורי הלכות" (לגה"ח ר' אברהם אלי' ז"ל פלאטקין) יו"ד סוף סימן כג, הסיק מכאן, דכלל זה של "שומר מצוה", נאמר רק במקום שאין אפשרות אחרת. כמו בשתיית מים שכבר בירך עליהם וברכתו תהיה לבטלה ח"ו. וכן ב"מים שלנו" כשאי אפשר לו בקל למצוא "מים שלנו" אחרים, או לאפות ביום אחר, משא"כ כאשר אפשר לקיים את המצוה בלי לעבור על האיסור, אין להכנס לסכנה ולסמוך על "שומר מצוה". ועי"ש עוד הוכחה שמביא לזה מהגמרא בחולין. (ומש"כ אדמו"ר הזקן שבמצות מצוה אין להחמיר ולשפוך המים, הרי שם הוא טעם אחר, "שנראה כמזלזל כו'", כי שופך בידים דבר שהוא מצוה. ומ"מ גם כאן אין לסמוך ע"ז לכתחלה אלא לשים ברזל כו', כמ"ש שם אדמו"ר הזקן).

ומכל זה עולה: א) לכתחלה אין לסמוך על "שומר מצוה". ב) גם בדיעבד, אם יש ברירה שלא יצטרכו לסמוך ע"ז, צריך לחפש דרכים לכך, ובתנאי שלא יראה כמזלזל ב"שומר מצוה".

ד.

והנה ב'שולחן ערוך' אדמו"ר הזקן סימן רעא ס"ג כתב: "יש נזהרים שלא לקדש בשעה ראשונה של הלילה [דהיינו שעה שביעית אחר חצות היום עיין סי' תכ"ח] אלא או קודם הלילה או לאחר שעה תוך הלילה. לפי שבשעה הראשונה הוא מזל מאדים וסמא"ל מושל עליו. וכבר נתבאר שלכתחלה יש לו לקדש מיד בבואו מבית הכנסת מבעוד יום".

וב"אגרות קודש" חלק י"ג ע' קב השיב הרבי לאחד השואל, למה לא נזהרים בזה בארץ הקודש: "יש לומר הטעם שמלכתחלה לא קבלוהו [והרי גם ב'שולחן ערוך' שם דייק בלשונו יש נזהרים כו' וכבר נתבאר שלכתחלה יש לו לקדש מיד כו' – אף שלפעמים יהיה זה בשעה הנ"ל]. והטעם להעדר קבלת מנהג זה [אפילו שאין זה מיד בבואו כו'] – י"ל משום דשומר מצוה לא ידע דבר רע". ומציין להלכות הנ"ל ב'שולחן ערוך' אדמו"ר הזקן סימן תנה.

ולכאורה צריך להבין, שהרי לגבי קידוש מדובר על הנהגה של לכתחלה, ולא רק בדיעבד אם כבר בא לביתו בשעה השביעית, שצריך לקדש מיד, ולמה דוחה הענין ד"שומר מצוה" את חשש הסכנה.

וי"ל בפשטות, שהחילוק בין לשפוך המים שעברה עליהם התקופה, לבין להניח ברזל מלכתחלה, אינו משום שלכתחלה יש לחוש, אלא דכל שאפשר למנוע את הבעיה מעיקרא גם בזמן התקופה עצמה, ע"י שישימו ברזל במים, ולא יהא בזה סכנה כלל, זה ראוי לעשות, משא"כ היכא שכבר עברה עליהם התקופה ושופכם, הרי שהוא חושש לסכנה אפילו במקום מצוה ומזלזל ב"שומר מצוה". וכן גם בדיעבד, אם אפשר "בקל" למצוא מים אחרים או לאפות ביום אחר, אז "מותר" לו שלא לסמוך על "שומר מצוה" ולשפוך המים, היכא שאין זו מצוה גמורה.

אבל בקידוש אי אפשר למנוע את הבעיה מלכתחלה בזמן השעה השביעית, כי זוהי עובדה שהסכנה אז קיימת, וא"כ כאן ה"לכתחלה" הוא לברוח מהבעיה ולא לעשות קידוש אז. והרי קידוש הוא מצוה, ובתקופות מסוימות בשנה זהו הזמן שבאים מבית הכנסת, ובפרט שראוי לקדש מיד בבואו לביתו. ולא כמו ב"מים שלנו", ששם אין קשר בין אפיית המצות לליל התקופה, ויש הרבה ימים אחרים לאפיית המצות, וגם בליל התקופה אפשר לשים ברזל במים. וא"כ בקידוש יש התמודדות מעצם הדין בין הקידוש לשעה השביעית. ובזה כאשר צריך להחליט מה גובר על מה, כאן שייך לומר שהמצוה גוברת על הסכנה, ד"שומר מצוה לא ידע דבר רע".

ומה שבכל זאת פסק אדמו"ר הזקן שיש הנזהרים מזה, הוא כי אפשר בפועל לקדש בשעה אחרת, ו"מהיות טוב אל תקרא רע". אבל מעצם הדין, הרי כאן כשהסכנה מתמודדת פנים אל פנים עם המצוה, כמובן שהמצוה גוברת על הסכנה.

ה.

ובכל זה יש לבאר, מפני מה מתיר אדמו"ר הזקן לקצוץ הצפרנים בראש חודש שחל בערב שבת. דהנה בסימן רס ס"ב כתב: "יש נזהרין שלא לקוץ אלא בערב שבת או בערב יו"ט.. אבל בשאר הימים אין קוצצין כלל מטעם הידוע להם. ויש מקפידים שלא ליטול צפרנים ביום ה', מפני שהצפרנים מתחילין לחזור ולצמוח ביום ג' לגילוחן, ואינם רוצים שיהיה זה בשבת". ובקו"א שם סק"א: "מ"ש הט"ז שכן הוא בגילוח שערות, הוא תמוה, שהרי המלך מסתפר בכל יום, וצ"ע". וא"כ למעשה, גילוח הצפרנים אפשר לעשות רק בערב שבת, ותספורת בכל יום.

ועפ"ז מובן, שלגבי גילוח השערות אין סתירה בין מצות כבוד שבת לבין האיסור להסתפר בראש חודש, שהרי יש לפניו את כל השבוע להכין עצמו לשבת, ואין כאן התמודדות בין המצוה לסכנה, כי הם לא נפגשים ביחד דוקא. וגם שאם פשע (בברכות מג,ב. פירש"י: "פושע – מתעצל") ולא סיפר את שערותיו הגדולות כל ימי השבוע, כבר זלזל בעצמו בכבוד שבת, ואינו בגדר של "שומר מצוה", והאיסור אינו נדחה בשבילו (משא"כ אם לא שם ברזל במים, לא זלזל באיסור של שתיית המים בזמן התקופה. ומכמה טעמים: ראשית, כי עתה גופא הוא "שומר מצוה", שמכין מים למצות. שנית, כי רק כאשר ירצה להכין מצות ממים אלו, באותו רגע יש לפניו את הבעיה, וגם אז הוא "שומר מצוה").

אבל לחתוך הצפרנים אינו יכול ביום אחר, ומוכרח הוא לעשות כן בערב שבת, ומה עליו לעשות שעתה הוא ראש חודש, ושוב ללא שום קשר לאדם עצמו, יש מעצם הדין התמודדות פנים אל פנים בין המצוה לסכנה, והמצוה גוברת, ד"שומר מצוה לא ידע דבר רע".

ו.

ועפ"ז מובן היטב מדוע מותר להסתפר דוקא בראש חודש אייר שחל בשבת. שהרי בשאר ימי השבוע שקדמו לזה, אי אפשר להסתפר מפני ספירת העומר, ורק בערב שבת התירו מפני כבוד השבת וראש חודש. וזה לא דבר התלוי באדם עצמו כי אם מעצם הדין, שיש סתירה בין כבוד שבת וראש חודש, לסכנה, ובזה אמרו "שומר מצוה לא ידע דבר רע" (משא"כ בקידוש שאדמו"ר הזקן פוסק שנזהרין בזה, כי יכול לקדש בשעה אחרת, כנ"ל).

תגובות

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

סערה: נחשפה תמונה של הרבי בילדותו באוקראינה? • פולמוס

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

ציונות וגאולה: התכתבות מרתקת בין הרבי הריי"צ לאדמו"ר מגור

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

הרבי הכיר אישית את הילד שנרצח וצעק 'שמע ישראל' באמת • 30 שנים לפיגוע

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי? • התכתבות מרתקת ולא מפורסמת

המהפיכה בדיגיטל מתחילה עכשיו: אתר 'חב"ד לייב' חדשני ומשוכלל

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.