תוויות

אברהם מזרחי אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אוקראינה אור יהודה אורי ליפש אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אנגלית אסי הראל אסף פרומר אסרו חג אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריה לוין אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד לייב אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון אבצן גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוב טברדוביץ דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד טייכטל דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד מונצרש דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דניאל מוסטר דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוץ לארץ חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים דוד לאופר חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות קרלין חסידות רוזי'ן חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בולטון טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ג ניסן י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב פויזנר יהודה לייב רסקין יהודה ליפסקר יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יונה איידלקופ יוסף גול יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף יצחק רוזנברג יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב הורביץ יעקב זכריה מסקאליק יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יעקב פרי יעקב שוויכה יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק גנזבורג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק נמנוב יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת הבוכרים כפר חב"ד ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל מגדל העמק ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כיבוד הורים כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי העכט לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לוי פריז לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליטאים ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר מאזוז מאיר פרידמן מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדע מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מולדובה מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנהגי ישראל מנחם בגין מנחם דוב דוברוסקין מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גורביץ' מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל קנלסקי מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרגלים מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי גל מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה דב גינזבורג משה דוב ברוד משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה יצחק פארסט משה לידר משה מאירי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנגדים מתנה נבואה נוסטלגיה נועם הרפז נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן הורביץ ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סביבון סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סוריה סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'היום יום' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים ספריית ליובאוויטש עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עזה עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פירוש המילות בתפילה פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צוואת הריב"ש צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קברי צדיקים קדושה קה"ת קו הטלפון 'הטה אזנך' קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אברהם יעקב פרידמן - האדמו"ר מסדיגורא רבי אברהם מקאליסק רבי אהרון מקרלין רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי ישראל מרוז'ין רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שלמה מקרלין רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא רחובות ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שביעי של פסח שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה אזרף שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה מיידנצ'יק שלמה נקדימון שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גוראריה שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן העכט שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הנגלה תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשנ"ה תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

דמות ה'משכיל' של חב"ד • לקט אמרות וסיפורים נדירים על החסיד ר' אייזיק מהומיל


לרגל ה'יארצייט' של החסיד הנודע ר' יצחק אייזיק הלוי אפשטיין מהומיל (ר' אייזיק מהומיל) בכ"ו אייר - ששימש כרב העיר הומיל (מגדולי חסידי אדמו"ר הזקן, אדמו"ר האמצעי והרבי ה'צמח צדק'), מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' ליקטה עבור הגולשים מבחר נרחב ובלעדי של אמרות וסיפורים נדירים אודות ר' אייזיק, הן דברי רבותינו נשיאנו והן מסיפורי חסידים שהגיעו במסורת, שאף מצטטים חלק מאמרותיו ותורותיו • ר' אייזיק מהומיל מגלם את דמותו של ה'משכיל' בתיאור רבותינו נשיאנו, לעומת חברו ר' הלל מפאריטש שמגלם את דמותו של ה'עובד' (וכמבואר בגוף הכתבה ששתיהם כמובן עוסקים בכל, אך העניין הוא במה לשים דגש) לכתבה המלאה

•••


סיפורים

• פעם החסיד ר' אייזיק מהומיל התעלף בעיצומה של תפילת ערבית, באומרו 'ואין זולתו'. לאחר מכן הקיצוהו מעלפונו והמשיך בתפילתו. כשהגיעו הדברים לר' הלל מפאריטש, אמר: 'מההתעלפות שלו איני מתפעל, אני מתפעל על שהיה יכול להמשיך בתפילה'..

ספר 'שמועות וסיפורים', חלק ג' עמוד 227.

• סב. חסיד אחד בא לר' אייזיק מהומיל וביקש ממנו שיאמר לפניו חסידות, באמרו שזה נוגע בנפשו. השיב לו ר' אייזיק: 'בא מיר איז חסידות 50 רובל כסף; אז איך וואלט קומען צו דיר בעטן 50 רובל כסף וואלסט מיר געבן'? [= אצלי חסידות שווה 50 רובל; אם הייתי מבקש ממך 50 רובל היית נותן לי?]. ראה החסיד שאמר זאת ר' הלל באמת, ונמנע מלבקש ממנו עוד והמשיכו לדבר בענינים אחרים. אחר כך אמר לו ר' אייזיק: 'שקרן ושוטה! אם היה הדבר נוגע לך באמת - היית מניח אותי לנפשי'?..

סג. ידוע, שעל ידי אתערותא דלתתא זוכה האדם ונותנים לו מלמעלה מדריגת רוח, כנאמר בזוהר הקדוש: 'זכה יתיר יהבין ליה רוחא', וכאשר קיבל כבר מדריגת רוח אזי 'זכה יתיר יהבין ליה נשמתא' וכו'. אך גם אדם שעדיין לא נתנו לו אפילו מדריגת רוח, בכל זאת יש לו איזו התעוררות והרגשה, ס'וועקט זיך בא עם עפעס א דערהער [= מתעוררת אצלו איזו תחושה]. וכן הוא בלימוד החסידות: ישנם כאלו החשים טעם ומתיקות אמיתית בלימוד החסידות וישנם כאלו שעדיין לא הגיעו לזה, אלא שהתעורר אצלם בלבד ענין זה. 

וזהו גם ההבדל בין כתבי החסידות של ר' אייזיק מהומיל - שבהם ישנן רק האותיות ככתבן, והקוראים בהם מבינים רק את היוצא מן האותיות (אף שר' אייזיק עצמו ודאי הבין והרגיש מאוד גם את האלוקות שבזה) – לבין הלימוד בכתבי החסידות של רבותינו הקדושים זי"ע, שבהם אפשר למצוא את תחושת האלוקות, דעם דערהער שלמעלה מן השכל, ודי למבין.

סד. בעיר הומיל היו מתנגדים ובעלי מחלוקת שהעיזו פניהם כנגד ר' אייזיק ודיברו עליו נוראות. פעם אחת שמע שאמרו עליו שבאמרו תיבת "אחד" ב"שמע ישראל" הוא חושב אודות איזו אשה. ר' אייזיק התפלא מאוד על כך, ושאל את אדמו"ר האמצעי איך יתכן שיאמרו עליו דבר שאינו בערכו כלל. שאל אותו אדמו"ר האמצעי אם הוא מתפלל מנחה בבית הכנסת והשיב ר' אייזיק בשלילה, וציוה אותו אדמו"ר האמצעי שיתחיל ללכת לבית הכנסת. ויהי לפלא.

עז. פעם אחת, אמר ר' אייזיק מהומיל לאדמו"ר הזקן: 'א רבי זייט איהר, און חסידות נעם איך פון אייערע ווערטער; און א טעם פון חסידות נעם איך פון אייער ר' בער'ן' [= אתם הנכם רבי, וחסידות הנני לוקח מדבריכם; אך טעם בחסידות אני מקבל מר' בער שלכם (אדמו"ר האמצעי)].

צא. ר' הלל אמר, שמעלת ר' אייזיק מהומיל לגבי ר' זלמן זעזמער היא כמעלת הדומם לגבי השכל. ופירש ר' שמואל גרונם, שזהו בדומה למה שביאר אדמו"ר הזקן, בענין הנאמר בספרים שיש בגן עדן אבנים טובות ומרגליות.

קכד. פעם אחת היו אדמו"ר הצמח צדק, רבי מרדכי מטשערנאביל ור' אייזיק מהאמליע במסיבת חתונה, ואמר רבי מרדכי שכתוב שאברהם רבינו אמר 'יוקח נא מעט מים' ו'אין מים אלא תורה', והיינו שכשאדם מגיע לצדיק אזי צריך להיות רק "מעט מים". הגיב כנגדו ר' אייזיק: 'הלא אברהם אמר זאת לערביים'! ואמר אדמו"ר הצמח צדק: 'לא, אברהם אמר זאת למלאכים'. והבן.

קסט. ר' מרדכי יואל דוכמן סיפר: ר' אייזיק מהאמליע הביא לאדמו"ר הזקן דרשה-גישאנק [= דורון דרשה] - פרשיות של ר' שאול סופר ואדמו"ר הזקן הביט בהם ואמר: 'ליכטיג, ליכטיג' [= מאיר, מאיר]. עוד סיפר, שפעם אחת הביאו לר' אייזיק האמליער מזוזות מר' שאול והביט בהן ואמר: 'זיי זיינען זייער ליכטיג; איך האב מורא אריינלייגען זיי אין הישאנקעס' [= הן מאוד מאירות; אני ירא לשים אותן במזוזת הדלת] והניחם במגירה.

קעט. רש"ג סיפר: אחד מגדולי פולין חפץ להכיר את אדמו"ר הזקן, לבש בגדים פשוטים כדי שלא יכירוהו ונסע אליו, אך בהיותו שם הכיר בו אדמו"ר הזקן ואמר לו שבגדים כאלו אינם נאים לאיש כזה, ונתן לו בגדים לבנים מביתו. בחזרתו למקומו היה צריך לעבור דרך העיר האמליע, ואדמו"ר הזקן ביקש ממנו שיכנס שם לבקר את ר' אייזיק. בתוך כך שלח אדמו"ר הזקן מכתב לר' אייזיק וכתב בו: 'היזהר בכבודו של זה כי אדם גדול הוא', ואכן ר' אייזיק שימש אותו ככל שיכל. 

כשנפרד ממנו שאל אותו ר' אייזיק מה דעתו על אדמו"ר הזקן, והשיב: 'שמעתי ממנו, שלולא שמע מרבו [המגיד ממעזריטש] שרבו הבעל שם טוב היה ילוד אשה - לא היה מאמין בזה; וגם הוא כן'. לאחר שנסע, הסתפק ר' אייזיק במה שאמר 'וגם הוא כן' - אם כוונתו שאדמו"ר הזקן הוא שאמר זאת ביחס למגיד ממעזריטש, או שהגדול מפולין אמר זאת על אדמו"ר הזקן לאחר ששמע זאת ממנו, והצטער ר' אייזיק שלא שאל אותו בזה.

קפח. ר' אייזיק אמר: 'זוהר טוט זיך אויס אין קבלה; קבלה - אין חסידות; און חסידות טוט זיך אויס אין דאוונען' [= זוהר מתגלה ומתפשט בקבלה; קבלה - בחסידות; וחסידות - בתפילה].

ספר 'רמ"ח אותיות'.


• 'כששב מביקורו הראשון בליאזנא שאלוהו: מה שמעת שם, והרי בידך תורה הרבה? והשיב: שמעתי אמנם מעט, אבל ראיתי הרבה. ראיתי את אור התורה, מעין הגילויים שהיו בבית המקדש. הוסיפו ושאלוהו: כיצד ניתן לראות את אור התורה? ענה: בשעה שיש לאדם 'עיינין סתימין ואזנים אטומין', ככתוב בזוהר הקדוש (ראה זח"ג רכב, א), אז אין רואים ושומעים; אך כשאין לאדם עיניים עוורות ואזנים חרשות אפשר לשמוע ולראות כעין האור שבבית המקדש'.

משיחת הרבי הריי"צ, חג הפורים תש"ז.

• ר' אייזיל היה רק מקושר לאדמו"ר ה'צמח צדק', ולא חסיד. פעם אמר ה'צמח צדק' מאמר והוא היה אז בליובאוויטש - כי אדמו"ר ה'צמח צדק' שלח אותו בשליחות לפעטערבורג, ור' אייזיל חזר אז מהשליחות. המאמר התחיל 'ואכלת ושבעת וברכת את השם', ונתבאר בו מאמר חכמינו ז"ל 'כל הנהנה בלא ברכה כאילו גוזלו'. אחר המאמר שאל ר' אייזיל לה'צמח צדק': מה הפירוש גזלה? והשיב ה'צמח צדק': על דרך מה שכתוב בשמואל 'ויגזל את החנית'. בני ה'צמח צדק' לא הבינו מה ששאל ומה שהשיב ה'צמח צדק'.

כשנפרדו הניחו ראשיהם זה על זה, אדמו"ר ה'צמח צדק' הניח ראשו על כתפו של ר' אייזל, ור' אייזל הניח ראשו על הכתף של ה'צמח צדק'. לא פחות מעשרים דקות ולא יותר מחצי שעה עמדו ככה עם ראשים מורכנים, וראו כיצד 'שתי רוחות מספרות זו עם זו'. לאחר מכן אמר ר' אייזל: תהיו בריאים, כי לא נתראה עוד אלא אם כן יבוא משיח, ואדמו"ר ה'צמח צדק' ליווהו והגביה ידיו הקדושות, באמרו: סעו לשלום, סעו לשלום.

ספר 'לשמע אוזן', קפ"ג.

• 'בשנת תר"ח או תר"ט, בהיותו בחג השבועות בליובאוויטש, קרא לו הרבי ה'צמח צדק' ואמר לו: אומר לפניך חסידות ששמעתי מהסבא, רבינו הזקן, תורה של הבעל שם טוב אות באות עם ביאורי הסבא [רבינו הזקן]. כשיצא ר' אייזיק מהרבי ה'צמח צדק', פגש בכמה אברכים וצעירים שלמדו בישיבה של הרבי. ר' אייזיק התחיל לרקוד איתם ונשק להם. דבר זה היה לפלא בעיני כל החסידים, שבעל מוחין רחבים ועצומים כרבי יצחק אייזיק יהיה שרוי בהתפעלות כזו גדולה, וכולם הבינו שבוודאי טמון בכך דבר גדול, אך איש לא הרהיב לשאול את פי ר' יצחק אייזיק לשמחה מה זו עושה. 

אצל זקני החסידים היה סדר, שבכל זמן בואם לליובאוויטש היו מתוועדים יחדיו. בשעת ההתוועדות אמר ר' יצחק אייזיק: כשמשיח יבוא יעמידו את אייזיל (הוא התכווין לומר על עצמו, שיעמידו אותו) על כף היד (כמו איזה ברייה קטנה) ויאמרו: דבר זה למד, דבר זה התפלל. לאמיתו של דבר, מה שר' יצחק אייזיק ביטל את הדרגה שלו בהשגת התורה ובעבודת ה' - היה צריך להיעשות בינו לבין עצמו ולא ברבים. כשהכהן הגדול היה צריך לטבול ולבדוק את עצמו מחוצצי טבילה, פרשו סדין בינו לבין העם. 

אכן, גם גדול צריך לבדוק את עצמו מחוצצי טבילה, אך הדבר צריך להיעשות בינו לבין עצמו. אולם, ידוע מה שרבינו הזקן אמר מדוע קוראים לחסיד בשם 'חסיד' - על פי דברי התוספות (נידה יז, א) שחסיד עושה לטובת זולתו גם בדבר המזיק לו. החסיד ר' יצחק אייזיק עשה זאת בשביל החסידים - שילמדו כיצד על חסיד להתנהג'.

ספר 'ליקוטי דיבורים' חלק א', עמוד 134.

• פעם ביקר האדמו"ר האמצעי, רבי דובער מליובאוויטש, אצל רבי יצחק אייזיק מהומיל שהיה אחד מגדולי החסידים. אברכי העיר הומיל התלוננו לפניו שרבי אייזיק לא מקרב אותם ותמיד עסוק עם עצמו. 'רבי אייזיק, מדוע אינך מקרב את האברכים ולומד עמם חסידות?', שאל הרבי. 'אם בקושי יש לי זמן לעסוק בעבודת השם האישית שלי, כיצד אוכל להתפנות ולהתעסק עם אחרים?', השיב רבי אייזיק בשאלה. 'אייזיל, אייזיל', אמר לו הרבי, 'למד ממני. כשאני רואה שעם עצמי אינני מסוגל לעשות מאום, אשתדל לפחות לעשות טובה לזולת'. 

ספר 'לשמע אוזן', עמוד מד.

• החסידים המפורסמים בעלי החב"ד, ר' אייזיק מהומיל ור' הלל מפאריטש, נזדמנו פעם יחד לליובאוויטש אצל האדמו"ר ה'צמח צדק'. האדמו"ר אמר אז הרבה מאמרי חסידות, ור' אייזיק ור' הלל היו חוזרים אחר כך על המאמרים. על פי הוראת הרבי, היה בנו מהר"ש (שאחר כך מילא את מקומו בליובאוויטש) הולך אל ר' אייזיק ור' הלל, לשמוע מהם חזרת מאמרי הרבי. פעם אחת ציווה הרבי על בנו שיחזור לפניו על המאמרים כפי ששמעם מפי ר' אייזיק ור' הלל, כי ברצונו לדעת כיצד הם חוזרים. 

הרבי המהר"ש חזר לפניו, וכשסיים אמר לו הרבי: ר' אייזיק הוא 'משכיל' (המתעמקים בתורת חב"ד נקראים בפי חסידי חב"ד 'משכילים'), ור' הלל הוא 'עובד'. שאלו מהר"ש: מה בין משכיל לעובד? הרי המשכיל הוא גם עובד, והעובד הוא גם משכיל! שתק הרבי. כעבור שבוע, דרש הרבי מאמר חסידות בייחוד לפני בניו והחסידים ר' אייזיק ור' הלל. ויהי בחצי הלילה, בשעה שתים-שלוש, שלח הרבי ה'צמח צדק' לקרוא אליו את בנו הרבי המהר"ש. כשבא, ציווהו ללכת ולראות מה עושים כעת ר' אייזיק ור' הלל.. והוסיף, שלא יכנס בפנים, אל חדרי האכסניות שלהם, אלא יסתכל מבחוץ. 

לקח עמו הרבי המהר"ש את המשרת שלו, והלך בראשונה אל האכסנייה של ר' אייזיק. הסתכל בעד החלון וראה שהוא, ר' אייזיק, יושב ומתעמק במחשבתו, ראשו מוטל לאחוריו ועיניו סגורות, פניו משולהבות ובידו מקטרת מעשנת. משם הלך לאכסניה של ר' הלל. הציץ וראה והנה הוא יושב כפוף, ובהיותו נמוך ורזה מטבעו נראה עכשיו נמוך ורזה עוד יותר. אצבעו בתוך פיו - אות להעמקת המחשבה - פניו חיוורות ונראה מודאג מאוד.

כשבא וסיפר לאביו את מה שראה, אמר לו הרבי: שניהם מתבוננים במאמר החסידות של אתמול. אלא שר' אייזיק מתבונן בעניין 'כתר עילאה' שדובר בהמאמר, ור' הלל מתבונן בעניין של קבלת עול שדובר בו, וחושב על אודות עצמו. האדמו"ר הרש"ב (בנו של הרבי המהר"ש) כשסיפר מעשה זה, אמר: ההבדל בין 'משכיל' ל'עובד' הוא, שהראשון מתחיל בהשכלה ומתייגע למצוא לו עבודה לפי אופן ההשכלה, וה'עובד' מתחיל בעבודה ומחפש את ההשכלה שבאותו עניין.

סיפורי חסידים הרב זווין, וראה ספר המאמרים תש"ח עמוד 260.

• 'בלילה ההוא בהתועדות זקני החסי­דים הרבה הרב יצחק אייזיק מהאָמליע לתבוע מהרב הלל [= מפאריטש] על אשר הוא מרבה בהידורים, וביאר את המאמר 'כל יתר כנטול דמי'. הרה"ח ר' הלל בכה במרירות גדולה, ומתוך בכייות בדמעות שליש התחנן אל הרה"ח ר' יצחק אייזיק אשר לא יאשים אותו על זה, ולא יחשוב עליו עון שהוא עושה מפני יוהרא וגסות הרוח חס ושלום. 

שעה ארוכה דיבר אז הרב הלל בהת­רגשות ובתחנונים, והדברים כולם לא אזכור, ורק זאת הנני זוכר שאמר אשר 'בארבעה חדשים שהכינותי את עצמי לכנוס לכבוד קדושת אדמו"ר ל'יחידות' פעלתי אצל הגוף שיהיה בהדרגא דטוב, ולא רק בהדרגא דצדק - שהוא יהיה טוב ולא רק צודק'. גם הנני זוכר שאמר 'זוהי עבירה לבזבז את הזמן על טענות און מענות, כל רגע הוא יקר'. אחד האברכים מהיושבים - משה דוד מאַבצוהע - התרגש מאוד מדיבוריו של הרב הלל ובכה בכי רב בטענו, עתה הנני יודע מדוע לא הועילו לי השתי פעמים 'יחידות' שהייתי אצל כבוד קדושת אדמו"ר, כי בשביל להכנס ל'יחידות' צריכים הכנה בעבודה בפועל, וזולת זאת אינו מועיל'.

שיחת הרבי הריי"צ, ספר השיחות תש"ו-תש"י עמוד 411. וראה ספר השיחות 'תורת שלום' עמוד 109.

• בראשית התייסדות חסידות חב"ד, הקהיל רבינו הזקן אברכים בעל כישרון מצוינים, לומדים מופלגים, וביניהם כמה עילויים נקובי שם, וסדרם בכתות ולמד עמהם תורת החסידות. כל כתה נקראה בשם 'חדר': חדר א, ב, ג. תנאי הקבלה לחדר א': בקיאות בש"ס, תוספות, רא"ש, ורמב"ם, מדרש, 'עיקרים', 'כוזרי', וידיעה יפה בזוהר. על תלמידי 'חדר א'' לא דקדק רבינו הזקן כל כך, כפי שדקדק על החסידים של 'חדר ב''. 

כשהיו צריכים לקבל את הרב הגאון החסיד רבי יצחק אייזיק מהומיל, מובן שבקיאות בנגלה לא חסרה לו. כשהמהרי"ל - אחי רבינו הזקן - מסר תוצאות הבחינות לרבינו הזקן, שאל רבינו: ומה בנוגע ל'עיקרים', 'כוזרי' ו'מורה נבוכים'? ורבנו הזקן הקציב לרבי יצחק אייזיק לשם כך זמן של חמישה חודשים, בציינו שאם תחסר לו ידיעה באחד מהספרים האמורים, ישאל אצל בערל - היינו הרבי האמצעי. ר' אייזיק התקבל ל'חדר ב''

ספר השיחות תש"ב, עמוד 4.

• כשנכנס ליחידות כתב ב'פדיון נפש' שלו: 'נפש העמלה איך להתקרב לאלוקות', וכשהגיש הפ"נ - התעלף..

ספר זכרון לר' חיים שאול ברוק, עמוד 104.

• 'מורי הרשב"ץ סיפר פעם על התוועדות החסידים בליובאוויטש בחנוכה שנת תר"י. באותה ההתוועדות היו ראשי המדברים החסידים המפורסמים רבי יצחק אייזיק מהומיל ורבי פסח ממלסטובקה. החסיד רבי פסח הסביר בהרחבה את העניין של 'ביטול היש', ובתוך דבריו הסביר איך הגוף מצד עצמו הוא מוות ורע. וסיים, שהגוף בלי הנפש והנשמה - הוא נבלה סרוחה. החסיד רבי אייזיק אמר: אכן, הנך צודק, זוהי הנחיתות של הגוף שנגרמה על ידי הירידה של חטא עץ הדעת. ברם, גוף האדם כפי שהוא מצד עצם עצמותו - הוא דרגה נעלית מאוד. 

כשאברהם מסימליאן, המשיך ר' אייזיק בדבריו, בא אחרי הכנה של כמה חדשים אל רבינו הזקן בליאזנא, נכנס ל'יחידות' אל הרבי, סיפר מה שסיפר ושאל מה ששאל. אז אמר לו הרבי: כתוב 'מבשרי אחזה אלוקה' - צריכים למרק ולשפשף את הבשר, כדי שיראו אלקות. עשרות שנים, אומר החסיד ר' אייזיק, עוברות על מירוק הבשר בזיעה של לימוד, בזיעה של תפילה, בדמעות של תיקון חצות, בהרבה עבודת הלב, בהרבה עבודת המוח - אבל סוף סוף, מי בשנה מוקדם יותר ומי בשנה מאוחר יותר, הנה הקדוש ברוך הוא מרחם ומסירים את החלודה הגופנית המושרשת, ממרקים ומשפשפים את הבשר, ואז רואים אלקות. 

כשסיים החסיד ר' אייזיק את דבריו, פנה אל החסיד ר' פסח ואמר: הזוכר אתה מה שהרבי האמצעי אמר לר' אלעזר חיים מז'לובין בל"ג בעומק תקע"ד, לאחר שאמר את המאמר 'אתה הצבת גבולות ארץ', בהיותו בשדה? - 'נגן ניגונו של אבא ונהיה יחד עם אבא'. (החסיד ר' אלעזר חיים היה אחד האברכים הלמדנים הגדולים בויטבסק שלמדו אצל הגאון רבי משה - אביו של הרה"ק רבי מנחם מענדל מהורדוק - והיה לו שם גדול בין למדני ויטבסק. כשבא רבינו הזקן לויטבסק בתור חתן, היה זה אחרי פטירת הגאון ר' משה, ורבי אלעזר חיים קירב את 'העילוי מליאזנא', כפי שקראו באותה תקופה לרבינו הזקן. 

כשחזר רבינו הזקן ממזריטש נעשה רבי אלעזר חיים לאחד מתלמידיו, וכשנתמנה הרבי לנשיא, היה רבי אלעזר חיים לאחד מחסידיו הראשונים והגדולים, ובכל שנה היה בא מעירו ז'לובין לבקר את רבינו הזקן. הוא היה אומר תדיר, שהרבי אמר לו, שעל ידי ניגון ישנה 'אתדבקות רוחא ברוחא'. בשנת תקע"ד היה רבי אלעזר חיים יהודי זקן, אבל עדיין היה שר בנועם מיוחד, ואז, כאמור, אמר לו הרבי האמצעי: 'נגן ניגונו של אבא ונהיה יחד עם אבא'). 

ר' יצחק אייזיק ור' פסח קמו אפוא מלוא קומתם ושרו את ניגונו של הרבי. פניהם היו לוהטים, עיניהם עצומות, ובנגינתם נשמע הדרת קודש, דבר שהותיר עלינו האברכים רושם חזק. כשסיימו לנגן אמר החסיד רבי אייזיק: מה שהרבי אמר לאברהם מסמיליאן שכדי לראות אלקות צריכים למרק את הבשר - אינה אלא ההתחלה בלבד. אימרתו זו של הרבי היא על דרך מה שכתוב 'דא תרעא לאעלאה' - זה השער דרכו צריכים להיכנס. העבודה של מירוק הבשר היא אחת המדריגות שעל ידן עולים בסולם העבודה. אבל זהו רק מה ש'מוצב ארצה', ועל ידי עבודה אמיתית אפשר להגיע ל'וראשו מגיע השמימה''.

ספק 'ליקוטי דיבורים' חלק ב', עמוד 667.

• לפני כמאתיים שנה חי ברוסיה הרב יצחק אייזיק מהומיל מגדולי חסידי חב"ד שהיה איש קדוש. מסופר שכמו בשאר ערי ועיירות ישראל, נהגו גם בעיר הומיל לבקר בל"ג בעומר בבית העלמין. ביחוד היו עוסקים בכך אנשי ה'חברה קדישא', ואחרי שרואים את הטעון תיקון בבית העלמין (מצבות, גדר, 'שורות' וכדומה), נכנסים לבית הסמוך לבית העלמין, ועורכים ‘סעודה’ של יי"ש, ומיני מזונות. כשרבי אייזיק שימש ברבנות בהומיל, היו נוהגים שאחרי שבני החברה קדישא השלימו את ביקורם בבית העלמין ונכנסו לבית ל'סעודה', היו שולחים מרכבה, להביא את הרב. 

ר' אייזיק היה נכנס לשעה קלה לבית העלמין ואחר כך היה יושב עם הקהל אל השולחן בבית, מבלה אתם קצת ואומר דברי חסידות. בל"ג בעומר אחד קרה שכשרבי אייזיק נכנס לבית העלמין, התעכב ליד מצבה אחת, קרא את הכתובת שעל המצבה, עמד איזה זמן תפוס במחשבותיו, פנה אחר כך לשמש הראשי של ה'חברה קדישא', שליווה אותו, ואמר: 'למעלה, בעולם האמת, תובעים מהנפטר הזה: איפה הן כל אותן המעלות הכתובות במצבתו?'.. הוא שהה עוד והוסיף: 'לך נא מיד והבא גרזן'. הביא הלה גרזן, ורבי אייזיק ציווה לגרד תיכף את הכתובת מעל המצבה. לאחרי שהשמש הראשי קיים את פקודתו, נכנס רבי אייזיק אל הקהל שישב בבית וחיכה עליו, ואמר: 'עכשיו נקח ביחד קצת יי"ש, עשיתי טובה לנשמה'.

ספר 'תולדות יצחק אייזיק', עמוד 105.

• 'החסיד רבי שמואל בצלאל שעפטיל, הידוע בשם 'רשב"ץ' סיפר: לקראת חג השבועות באחת השנים האחרונות לחייו, באו לליובאוויטש למעלה ממאה ועשרים רבנים, וביניהם גדולי וזקני רבני החסידים, הגאונים המפורסמים רבי אייזיק, רבי יצחק אייזיק מויטבסק ורבי הלל פאריטשער. כמו כן באו מניינים רבים של גבירים ובעלי בתים. ביום השני, ט' סיוון, התקיימה התוועדות גדולה בחצר שבסמוך לבתים בהם דרו הרבי ה'צמח צדק' ילדיו ונכדיו ומשפחותיהם. זקני החסידים, שהיו ראשי המדברים, חזרו על מאמרי החסידות שאמר ה'צמח צדק' ועל דברי התורה שהשמיע - כדרכו בקודש - בסעודת יום השני דחג השבועות, והשמחה הייתה גדולה מאוד. 

בדברי החסידות שאמר אז הצמח צדק נדונו מושגים אלקיים עמוקים, ורק גדולי המשכילים בתורת החסידות הבינו את הדברים. רק מאמר אחד, דיבור המתחיל 'בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע', הבינו כל החסידים, אפילו הפשוטים ביותר, לרבות העגלונים שהסיעו את החסידים לליובאוויטש. במאמר זה דובר אודות כוח המסירת נפש על אלקות והעקשנות האיתנה על תורה ומצוות שיש בכל יהודי, והצמח צדק עיטר את הדברים על ידי כמה מאמרי רז"ל וביאר את הנחת רוח שיש לו להקדוש ברוך הוא כביכול מאיש הפשוט ביותר המקיים מצוה בלהט של יראת שמים, וכמאמר (ספרי פינחס כח, ח): 'נחת רוח לפניי שאמרתי ונעשה רצוני'. 

בשעה שחזרו גדולי החסידים על המאמרים ודברי הלומדות העמוקים, לא הבינו פשוטי החסידים מאומה. הם אמנם היטו אוזן קשבת - אבל הדברים היו מהם והלאה. לעומת זאת, בשעה שחזרו על המאמר 'בשעה שהקדימו' צהבו אפילו פניהם של העגלונים הפשוטים משמחה. כשנסתיימה חזרת המאמר, יצאו כל החסידים הפשוטים והעגלונים בריקוד שלובי זרוע, כשעל שפתם נישא הניגון החסידי הידוע 'ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו והבדילנו מן התועים ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו'. מרגע לרגע גדלה השמחה, קולות הזמרה נתגברו, התיבות הושמעו בטון גבוה יותר, ההתלהבות התעצמה וקצב הריקוד נעשה יותר מהיר. 

רוב החסידים, אגב, היו עניים גדולים. הפתגם הבא שהיה מהלך ביניהם מעיד על מצבם הכלכלי, וכך היו אומרים: 'התעניות של בה"ב השנתי (שצמים בימי שני וחמישי), של יום ששי, ערב ראש חודש ותענית 'סתם ככה' - הן מועילות ביותר למצב הפרנסה הדחוקה'.. הריקוד מלא החיים עם הזמרה הנעימה והקריאות בעוז 'ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו' עשו רושם עז על ר' אייזיק, ר' יצחק אייזיק מויטבסק ור' הלל. הם התפלאו מהתלהבותם ושמחתם של פשוטי החסידים והעגלונים ומפניהם השחוקים והקמוטים שהאירו עם שביעת רצון הכי גדולה. 

פנה ר' יצחק אייזיק מויטבסק אל ר' הלל ואמר: מה אתה אומר על ה'ונתן לנו תורת אמת' של נחום העגלון? דודי, הגאון ר' זעמעלע סטוצקער, לא אמר מעולם 'ונתן לנו תורת אמת' עם חדווה כזו.. ענה ר' הלל: ומה דעתכם על הרוממות של וה'וחיי עולם נטע בתוכנו' של שלמה'קע ה'שמייסער' (המצליף) ושלום 'לטוטניק' (החייט)? נענה ר' אייזיק הומילער ואמר: ריקוד זה עם ה'ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו' יביא את היהודים הפשוטים שלנו אל המקומות הכי יפים וטובים. 

כשיבוא המשיח ויחיו המתים ויעמדו האבות הקדושים, השבטים, משה ואהרון, הנביאים, התנאים והאמוראים וגאוני וצדיקי כל הדורות - הנה כולם ישתעשעו עם ה'פשוטים' האלו שאותיות התורה, מבלי שידעו אפילו את פירוש המילות, הן אצלם 'תורת אמת', וריקוד חסידי לאחר דבר תורה חדורה עם יראת שמים הוא אצלם 'חיי עולם'. וכך, עם פה מפיק המרגליות שלו וכשרונו הגדול בתיאור, דיבר ר' אייזיק על התקופה של ביאת המשיח ותחיית המתים, וצייר איך שהיהודים הפשוטים בעלי מסירת הנפש יזכו להערכה והערצה מהאבות הקדושים, וסיים: הריקוד הראשון ירקוד משה רבינו עמהם, כי עליהם עומדת התורה הקדושה, לא על הגאונים מחדשי חידושים; והריקוד האמיתי ירקוד דוד המלך עם מגידי תהילים הפשוטים האלו'.

ספר 'אגרות קודש' הרבי הריי"צ, חלק ו' עמוד חצר ואילך.

• 'יש לשמוע פתגם חסידי ממלמד וללמוד אותו כשם שלומדים פתגם של רבי'.

ספר 'תולדות יצחק אייזיק', עמוד 99.

• פתגם מעניין שהחסיד ר' אייזיק מהומיל היה חוזר בשם הרבי ה'צמח צדק': היצר הרע אומר עדיף בשבילי שתלמדו 7 דפי גמרא ובלבד שלא תלמדו דף אחד ליקוטי תורה. וממשיך, עדיף שתלמדו 7 דפים ליקוטי תורה ובלבד שלא תלמדו דף אחד בספר התניא - כי הוא המשפיע על העבודה שבלב בפועל. אחר כך היה ממשיך עוד ואומר: עדיף שתלמדו 7 דפים בתניא ובלבד שלא תעסקו אף שעה אחת בעבודה שבלב באריכות ההתבוננות, בגדלות ה' בתפילה - שזה התכלית של לימוד ה'תניא'.

מפי המשפיע ר' משה מרדכי ארנשטיין ע"ה.

• אמר ר' אייזיק: 'בפסח אנו חסידיו של משה רבינו, ובאחרון של פסח אנו חסידיו של משיח צדקנו'.

ספר השיחות תש"ד עמוד 105.

תגובות

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

סערה: נחשפה תמונה של הרבי בילדותו באוקראינה? • פולמוס

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

ציונות וגאולה: התכתבות מרתקת בין הרבי הריי"צ לאדמו"ר מגור

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

הרבי הכיר אישית את הילד שנרצח וצעק 'שמע ישראל' באמת • 30 שנים לפיגוע

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי? • התכתבות מרתקת ולא מפורסמת

המהפיכה בדיגיטל מתחילה עכשיו: אתר 'חב"ד לייב' חדשני ומשוכלל

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.