תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אסרו חג אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון אבצן גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוב טברדוביץ דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד מונצרש דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דניאל מוסטר דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רוזי'ן חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה ליפסקר יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב הורביץ יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יעקב פרי יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל מגדל העמק ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כיבוד הורים כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי העכט לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנהגי ישראל מנחם בגין מנחם דוב דוברוסקין מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל קנלסקי מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מאירי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם הרפז נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן הורביץ ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סביבון סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סוריה סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'היום יום' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים ספריית ליובאוויטש עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קו הטלפון 'הטה אזנך' קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אברהם יעקב פרידמן - האדמו"ר מסדיגורא רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי ישראל מרוז'ין רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא רחובות ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גוראריה שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן העכט שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הנגלה תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשנ"ה תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

נטיעת עצים בט"ו בשבט - מהי דעתו של הרבי?


האם יש ענין בנטיעת עצים בט"ו בשבט, או שמא מדובר בנטיעה חסרת שורשים של תורה? בשנים האחרונות פשט המנהג בארץ ישראל לנטוע שתילים או לחלק עציצים ביום ט"ו בשבט - 'ראש השנה לאילנות'. לפניכם משא מאלף בנושא על פי משנתו של הרבי מלך המשיח, מאת הרב יעקב הורביץ - משפיע אנ"ש בראשון לציון • והאם מצינו גם התייחסות מפורשת של הרבי בנוגע לנטיעת עצים בט"ו בשבט? • לכתבה המלאה

•••


בשנים האחרונות פשט בארץ ישראל, במיוחד בגני הילדים ובבתי הספר, נוהג לנטוע שתילים או לחלק עציצים ביום ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות. כיוון שנוהג זה התפשט גם לגנים ולבתי ספר חרדיים וחסידיים, כדאי ונכון לעמוד על טיבו ושורשו ולגלות את 'סודו' ברבים. ובכן מעיון במקורות מתברר שאין לדבר זה שום שורש ומקור במנהגי ישראל האמיתיים, המקובלים על ידי גדולי ישראל מדור דור ושעליהם אמרו 'מנהג ישראל תורה היא', אלא הורתו ולידתו שלא בקדושה והוא נוהג 'ישראלי' מודרני שהתפתח בבית מדרשה של הציונות, כדלהלן.

מה פגם יש ביער הנצחה? ואם ישאל השואל: מה פגם יש בענין הנטיעות ומה פסול יש בדבר? ההסבר הוא על פי מעשה שהיה. בשעתו העלו לפני הרבי הצעה להנציח את שם אדמו"ר הזקן על ידי נטיעת יער, והרבי שלל את הדבר בחריפות.

וזאת, אף שהמציע, הוא מר זלמן שזר הידוע, בוודאי התכוון לטובה וכל מגמתו היתה לתת כבוד ויקר לשמו של אדמו"ר הזקן בשנת הק"ן להסתלקותו (תשכ"ג), וגם הסברא נותנת שהדבר חיובי, שהרי כל הרואה את היער ייזכר באדמו"ר הזקן ובתורתו וכו', ולמרות זאת הרבי שלל את הדבר מכל וכל בשני מכתבים מפורטים, והנימוק היחיד לשלילה הוא- 'לעת עתה לא מצאתי דבר זה לא בידני ישראל, ולא במנהגי ישראל, שמנהג ישראל תורה הוא'.

והרי קטע מאותו מכתב: 'כרשום בזכרוני, עלתה שאלה זו באחת משיחותינו בהיותו כאן, ואז הבעתי תמהוני שבשעה שדתנו שדתנו ותורתנו חובקות זרועות עולם, ענייניו ופרטיו ופרטי פרטיו, גם המאורעות השמחים וגם אלו שהם להפך חס ושלום, הרי למה לנו לחזור על פתחי עניים ולמצוא איזו זמורת זר על מנת לנטעה בכרם בית ישראל. ולכאורה לא מצאתי לעת עתה עניין דנטיעת יער על שם מישהו לא בדיני ישראל ולא במנהגי ישראל, שמנהג ישראל תורה הוא, אף שנמצא עניין דבניית בניין ובדוגמת יד אבשלום וכיוצא בזה'.

בהמשך המכתב מביא הרבי מקורות שונים מהתורה שבכתב ומהתורה שבעל פה שמהם משמע לכאורה שיש עניין בנטיעה, והוא מבאר שהתוכן בכל אחד מאלו הוא שונה, ואינו סותר את הקביעה הנזכרת לעיל, שלא נמצא דבר כזה לא בדיני ישראל ולא במנהגי ישראל. לאחר מכן כותב הרבי דבר נפלא: 'ברם ידעתי גם ידעתי שכמה דרכים למגביות כסף וכמה מהן אין להם יסוד במנהגי ישראל, ובחלק מהן רק הנפש היפה סובלתן, ולא גרע עניין דנטיעת יער מהן, ואדרבה הרי תועלת בזה בשטח החקלאות וכו''.

כלומר, הרבי שואל על עצמו מדוע לעריכת מגבית 'דינר', שקשורה עם חנופה לעשירים וכו', אינני מתנגד ודווקא על נטיעת יער יצא הקצף, ומבאר: 'בכל זה, בשים לב לתכונת בני דורנו, אשר כשרואים דבר הנעשה ונכפל כמה פעמים מקדשים אותו, ולא עוד - אלא קדושה יתרה, הרי זה לדעתי על כל פנים נכנס בגדר דאבק דלא תוסיף'. כלומר, העניין של מגביות כסף וכיוצא בזה ברור לחלוטין שהוא עניין של חולין גמור, ואין חשש שילמדו מזה ההמון הוראת היתר כלשהי בעבודת ה', מה שאין כן נטיעת יער על שם צדיק מתקשרת אצל ההמון בטעות כעניין רוחני - הנצחה של נשמה, והתוצאה מזה יכולה להיות לא טובה.

'אמנם מצאתי בש"ס עניין הנטיעה ובריבוי ולכאורה שייכות בזה להאמור, על פי יש מפרשים שם - שבזה קיים מצוות ישוב ארץ ישראל (אלא ששם המדובר באילנות נושאי פרי). ולא עוד אלא שהפליגו חכמינו ז"ל בכגון זה במדרש רבה פרשת קדושים, אבל גם הנזכר לעיל אינו מעין המדובר, נטיעה לשם זכרון של איש פלוני או מאורע פלוני'..

ולא זו בלבד, אלא שכעבור זמן מה הרבי מוצא לנכון לכתוב מכתב בנושא והפעם אל הגאון החסיד הרש"י זוין, בזה הלשון: 'בקשר להיער וכו כנראה שלא הראו לו מכתבי עצמו, ובאם ימצאו העתקה, יצרפוה למכתבי זה. ובכל אופן, הקושיות - שביער אין שייך עניין היפך התורה והמצוות, גם בעצמו עורר שלא כן הוא, ובפרט בשנת השמיטה, שהוועד יעמוד על המשמר, הרי המציאות המרה בארץ הקודש תבנה ותכונן ובחוץ לארץ בכגון זה, הראתה, שלא הוועד הוא המחליט, כי אם הדירקטור והפקיד וכו', ודי למבין. ג) להקושיא בקשר עם יישוב ארץ ישראל - כיוון שיש בזה תועלת חקלאית וכו' - גם במכתבי העירותי על תועלת זו, אלא שציינתי למסכת תמיד כ"ט, ב', שאין באילני סרק מצוות יישוב ארץ ישראל'.

כלומר, הרבי עומד על כך וחוזר ומדגיש שאין בנטיעת יער אלא 'תועלת חקלאית' במובן גשמי גרידא, ולא עניין רוחני הקשור למצוות יישוב ארץ ישראל. ולעניין השאלה אם מצוות יישוב ארץ ישראל בכללה נוהגת בזמן הזה או לא - הוא נושא השנוי במחלוקת שהוזכר כמה פעמים על ידי הרבי וראוי לדיון מיוחד ואין כאן מקומו.

אבק בל תוסיף

מעיון בשתי איגרות קודש אלו של הרבי אנו למדים דברים יסודיים ועקרוניים על חשיבותו של מנהג ישראל מקורי, אמיתי ומקובל, ומאידך - עד כמה יש להיזהר מדברים שהם זמורת זר בכרם בית ישראל, לא מנהג גויים חס ושלום, אלא סתם דבר שאין לו מקור. אנו רואים כיצד בד בבד עם העדינות המופלאה, הזהירות הגדולה והלשון שיש בה הסתייגות - 'לעת עתה לא מצאתי דבר זה לא בדיני ישראל ולא במנהגי ישראל' - בכל זאת השלילה מוחלטת, והנימוק העיקרי הוא שתכונת בני דורנו היא כזו שהנהגה שיש בה משום אבק בל תוסיף מביאה ברוב הפעמים לעבירה על 'לא תגרע'.

וכך מצינו לרבי שכותב גם בעניין נוסף, והוא במכתב להנחת אבן הפינה של שיכון חב"ד בירושלים; לאחר שכתב שעצם הנחנת אבן פינה היא מנהג שיש לו מקור, מצא לנחוץ להעיר: 'אשר הגיעתני שמועה שישנם כאלה שבעת הנחת אבן פינה, כותבים העניין במגילה ויש מהדרין שיהיה בכתב אשורי וכו, ומניחים המגילה על או מתחת לאבן הפינה - והנה נוסף על תשובת הרמב"ם הידועה בהנוגע לקדושת כתב אשורי וכו', הרי איך שלא תהיה הכתיבה - יש להימנע ביותר ובפרט בדורנו זה מלהנהיג מנהגים חדשים - עד שיימצא להם יסוד מוסד בתורתנו תורת חיים. ובסגנון חכמינו ז"ל: כל המוסיף בזה - גורע בחביבות וחשיבות מנהגי ישראל המקובלים, אשר תורה הם'.

ואף כאן הן הדברים: מה פסול יש בכך בדאגה לארכיאולוגים בדורות הבאים שיוכלו למצוא את המגילה וללמוד על תולדות הבית, אלא שיש חשיבות רבה לשלילת הנהגה שאין לה מקור בדיני ומנהגי ישראל. והענין מובן, שכן, יסוד התורה והמצוות הוא קבלת עול מלכות וביטול האני האישי כלפי רצון הקדוש ברוך הוא, ואם מותר להוסיף במצות או במנהגים על יסוד השכל שלי או הרצון שלי, מאותה סיבה יהיה מותר לי מחר גם לגרוע, חס ושלום..

בהמשך לאמור, אין אנו פטורים מלייחד כמה מילים לשלטים המתנוססים בימים אלה בגני הילדים ובבתי ספר דתיים מסויימים ובהם מופיע הכיתוב של פסוק מפורש בתורה: 'וכי תבואו אל הארץ ונטעתם', ובכך רוצים לשכנע את הילדים הרכים בחשיבותה של ה'מצוה' לטעת עצים בט"ו בשבט.

ובכן, גם כאן משבשים את הדברים. כלל גדול נקוט בידינו - אין מקרא יוצא מידי פשוטו; ובפסוק זה לא נזכרה שום חובה ומצווה לנטוע נטיעות, והדברים 'כי תבואו גו ונטעתם' אינם אלא הקדמה למצוות ערלה ונטע רבעי; שכאשר תבואו אל הארץ ותיטעו אילנות נושאי פרי הרי 'שלוש שנים יהיה לכם ערלים לא יאכל; ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קודש הלולים להשם'.

ואגב, יש להעיר כי במדרש אכן מובא דבר שכזה. והוא על הכתוב 'כי תבואו אל הארץ ונטעתם', שם נאמר כי בכך מקיימים את הציווי של 'אחרי ה אלוקיכם תלכו' - כשם שעל הקדוש ברוך הוא נאמר 'ויטע ה' אלקים גן בעדן מקדם', כך תעשו אתם, 'כי תבואו אל הארץ ונטעתם'.

אלא ששתי תשובות בדבר המדרש כמדרש, דבריו נאמרו בדרך הדרוש, ואין ענין בדרך הפשט וההלכה למעשה ועוד מדבר המדרש על התוכן החיובי שבעצם ענין הנטיעה - מצד יישוב העולם, ואמנם, פשוט וברור שאין שום פגם בעצם ענין הנטיעה כשלעצמו, ואדרבה - כל הרוצה לנטוע עצים (גם עצי סרק) בכל יום מימות השנה - הרשות בידו והוא עושה בזה דבר מועיל (אלא שאין בזה גם לא מצוות ישוב ארץ ישראל).

אבל כשם שנטיעת היער כהנצחה היא דבר זר למנהגי ישראל, כך בדיוק באשר לנטיעות בט"ו בשבט בתור מנהג, ואין לערב הנהגות שכאלו עם מנהגים קדושים ומקובלים בישראל שעליהם נאמר 'מנהג ישראל תורה היא'.

'נטיעת עצים בט"ו בשבט - להשמיטו'

ולאמיתו של דבר מצינו גם התייחסות מפורשת של הרבי בנוגע לנטיעת עצים בט"ו בשבט, שכאשר שלח לו מחבר פלוני ספר העוסק ב'מעגל השנה' וכולל הלכות ומנהגים מעובדים לעם ולציבור הרחב, וביקש את הערותיו של הרבי על הספר, כתב לו הרבי על כך: 'מצורף בזה הערותי, ומובן שאין זה בתור הסכמה שאין מדרכי בזה, ומובן ג"כ שאם לא יושמטו מהדפוס מה שלפי דעתי יכול להביא למכשול הרי אין רשות גם להזכיר שראיתי את הכתב יד בכדי שלא יתפרש הדבר שגם לי חלק בהמכשול..

'יש לברר התבן מן הבר, היינו שלא לערב ענינים חילונים לגמרי, כיון שהקורא משוה להם את שאר העניינים שבספר.. עמוד ע': בענין נטיעת עצים בט"ו בשבט, הנה אין לערב את זה במנהגי שו"ע וכו ויש להשמיטו מספר שצריך להיות שווה לכל'. הרי שכאשר ראה הרבי בספר העומד להתפרסם בציבור הרחב שהוזכר בו עניין נטיעת עצים בט"ו בשבט, שלל זאת הרבי והורה להשמיטו.

תגובות

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

גלריה מרהיבה: כנס מושקע בירושלים עם זקני החסידים על 'עבודת התפילה'

טור מעורר: כיצד ניתן לחיות עם הרבי כעת? • הרב יוסף יצחק וילשאנסקי

התוועדות מרתקת: מתפלפלים בחסידות ושוכחים על ה'אבא' - לא מתפללים באריכות!

אין 'טרמפ' בעבודת השם: התוועדות חסידית נדירה עם הרב משה מרדכי ארנשטיין

הבה נהיה כנים: הרב אקסלרוד זועק מפנימיות נפשו במגזין השבועי • לקריאה

מהי שמחה בחסידות חב"ד? • לקט מיוחד

כיצד התייחס הרבי לשתיית 'משקה' מרובה וביטויי קללות בהתוועדות?

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

בבכי מזעזע: הרבי משתפך בתפילת 'סליחות' • האזינו

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.