איך ניתן לתקן את המידות?
'הבה נבקש מה' יתברך שנהיה אנשים. לאחר מכן נבקש שנהיה חסידים' [ספר השיחות תש"ז עמוד 121]. אחד הדגשים של חסידות חב"ד, היא העובדה שעבודת השם צריכה לגרום להצלחה בחיים הגשמיים ואינה בריחה מהחיים האנושיים. יותר מכך, עבודת השם היא הדרך הבריאה והנכונה לחיים תקינים ומאושרים. לכן חלק בלתי נפרד ומיסודות עבודת השם ודרכי החסידות, זה 'תיקון המידות'. לעשות חשבון נפש ולהעמד מול ההתנהגות שלנו. לתקן את המידות הרעות בהם כל אחד מאיתנו לוקה. לשנות את ההרגלים הטבעיים המושחתים, להנהגות מכבדות וטובות יותר. להנהגות יהודיות וחסידיות יותר. ובשתי מילים שמהוות את יסוד היהדות – 'דירה בתחתונים'.
כל מטרת ירידת הנשמה לעולם הזה, היא בכדי שהאדם יתקן את מידותיו ויהפכם לטוב ולקדושה. לכן כתוב 'ימי שנותינו בהם שבעים שנה'. האם בני אדם חיים רק 70 שנה? אלא בחסידות מוסבר, שהתכלית של עבודת האדם היא לתקן את שבעת המידות שלו כפי שהם כלולים מעשר. רק אז הוא מגיע לשלימות עבודתו. אם ישנה מידה מסויימת שקשה לו במיוחד, כגון מידת הכעס או הגאווה, עליו לדעת שזו המידה העיקרית שעליו לתקן. אך בכללות יש לתקן את כללות המידות ולהשתמש בכוחות לקדושה ולאלוקות. הזמן המוכשר ביותר לכך, זה בימי 'ספירת העומר'. זוהי העת הטובה ביותר להיפטר מהמידות המגונות שכולנו רוצים להיפטר ולהשתנות באמת. כל העבודה של יהודי ובפרט חסיד בימי 'ספירת העומר', אחת היא – לתקן את המידות. זה צו השעה.
יכול כל אחד לומר לעצמו: ניסיתי כמה פעמים לשנות הרגלים. היה לי קשה והצלחתי להחזיק מעמד רק לזמן מסויים, אבל לאחר מכן חזרתי לסורי. קשה לי להאמין שאני יכול להשתנות באמת.. צריך לדעת שזו מחשבה מוטעית. כל אחד יכול וצריך להשתנות. כל אחד מאיתנו רוצה להשתנות. לכל אחד ניתנו כוחות אדירים עבור זה. הרבי 'שופך' עלינו אנרגיות עצומות! במיוחד בימי ההכנה ל'מתן תורה' ולאחר 'שבעים שנה' לנשיאות הרבי מלך המשיח.
רק צריך לרצות. להתעורר עם חיות ולהחליט לעבוד ברצינות. צריך לדעת מראש, שלהשתנות זה לא דבר קל ש'בא ברגל'.. זה דרך. ואין 'כביש עוקף עבודה'.. אבל כעת זה הזמן הכי מתאים ונכון לעשות זאת. פשוט כדאי לנצל את ההזדמנות הנפלאה. עכשיו הזמן הטוב ביותר להתמסר לרבי נשיא דורנו.
נו, אז איך בדיוק משתנים? התשובה האמיתית שמובאת בחסידות היא, שכדי להשתנות בצורה אמיתית ופנימית, צריך להתעסק בעבודת התפילה. עבודת התפילה באריכות, מרוממת את האדם לגבהים רוחניים עצומים. היא מפשטת אותו מהנחות ותענוגי העולם ומזככת את המידות לרבדים עדינים וקדושים יותר.
'כי עניין ירידת הנשמה, היא בשביל העבודה האלוקית, לברר ולזכך את המידות טבעיים, אשר לכל זה יכול כל אחד ואחד לבוא, רק על ידי העבודה בתפילה'. כתב יד קודש הרבי הריי"צ, הקדמה ל'קונטרס התפילה'.
מי שמתפלל בכוונת הלב אליבא דנפשי'ה, יראה במוחש איך שהוא מדבר בעדינות יותר, אוכל בעדינות יותר וכו'. הגסות נמחקת ונעלמת אט אט ובמקומה מתגלה הנשמה האלוקית בתפארתה. במילא ההתנהגות האנושית שלו היא ברמה אחרת לגמרי. כיף לשוחח איתו. הוא שליו ונינוח. נעים להיות בקרבתו. המשפיע הנודע ר' שלמה חיים ע"ה קסלמן, התוועד פעם ואמר פתגם מאלף: כאשר נפשו של היהודי משתפכת ויוצאת בעת עבודת התפילה בדביקות –'תצא רוחו', אזי יחזור להיות בן אדם – 'ישוב לאדמתו'..
אז איך יש כאלו שמתפללים באריכות ועדיין יש להם מידות לא יפות? דבר ראשון, לא משתנים בבת אחת. אך ברור שבלעדי שהיו מתפללים באריכות, היו גסים הרבה יותר. דבר שני, הרבי הריי"צ מסביר שזה נובע מכך שבתפילה הם מתבוננים רק בגדולתו העצומה של בורא העולם, אך אינם ממשיכים להתבונן בתפילה [בהמשך להתבוננות בגדולת ה'] מה מצב המידות שלהם וכיצד ניתן לתקנם. לכן צריך לתרגל שוב ושוב, כיצד 'להוריד' את ההתפעלות והתשוקה העזה לקדוש ברוך הוא, לחיים היום יומיים. באיזה הרגלים רעים אני נופל וכיצד אוכל להשתנות. בזמן ההתבוננות בתפילה.
חסידות קובעת נחרצות, שרק על ידי עבודת התפילה אפשר להשתנות באמת! בזמן התפילה יש כוח מיוחד שהבורא נותן לכל אחד את כל האפשרות להיוולד מחדש. ממש 'תחיית המתים' כפשוטו. כעת זה הזמן הטוב ביותר להשקיע כמה שניתן בתפילה. ללמוד 'מאמר' חסידות שאני מתחבר אליו כמה פעמים, לסכם את המהלך ואת נקודת ותמצית הדברים בראש ולהתחיל לחשוב בה קודם התפילה ובתפילה. אז הכל אחרת לגמרי! פותחים דף חדש. ככל שהאדם ישקיע יותר בעבודת השם, זה יתבטא בחייו הגשמיים. הוא יהיה שמח ומסופק יותר. בריא ומסודר בנפש יותר. מחובר לחברה ואנשים. וכן הלאה. זה גורם לחיים איכותיים כמה רמות יותר.
מומלץ לכל חסיד ותמים ללמוד שוב ושוב את 'קונטרס התפילה' וליישם אותו. הרבי הריי"צ כותב: 'קונטרס התפילה ערוך באופן אשר כל אחד ואחד יכול ללמדו ולהבינו, מלבד זאת כי חבר טוב הוא לעזור למצוא אחרי כל חלקי הרע במומי ונגעי בני אדם במידות רעות ומגונות, הגלויים והנסתרים, ומראה באצבע על סיבתם, הגורם ועל אשר מסתעף מהם. קונטרס התפילה הוא מורה דרך, להמציא מזור ומרפא לתחלואי הנפש ולפתח את הכוחות והכשרונות על פי העבודה האמיתית'.. נתבונן בחסידות. נתפלל בכוונה ותענוג. נתקן את המידות. כך נחיה משיח וכולם ירצו במילא לחיות משיח.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר