'חתנו היחידי אשר נסע עמו': מכתבים מרתקים של ר' חאצ'ה פייגין
אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש שני מכתבים מעניינים ששלח החסיד הרב יחזקאל ('חאצ'ה') הי"ד פייגין מהעיר ריגא, לידידו החסיד הרב ישראל ע"ה דז'ייקובסון שהתגורר באותה עת בארצות הברית • בלשונו המיוחדת ר' חאצ'ה את הנעשה במחיצת הרבי הריי"צ, את מצב בריאותו ואת גודל הנחיצות לעסוק בנתינת דמי 'מעמד' • לקריאה
•••
אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש שני מכתבים מעניינים ששלח החסיד הרב יחזקאל ('חאצ'ה') הי"ד פייגין מהעיר ריגא, לידידו החסיד הרב ישראל ע"ה דז'ייקובסון שעמד באותה עת בראשות אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית.
במכתבים אלו מרבה לעוררו ולעודדו על נחיצות וההכרח בפעולות מסיביות בקיבוץ מעות 'מעמד' עבור בית הרב, ובמיוחד בתקופה ההיא בה הוצרך הרבי הריי"צ להתרפאות. מתוך הדברים עולה המסקנא הברורה שרפואתו הגשמית של הרבי תלויה במדה מרובה ברפואתם הרוחנית של החסידים, דהיינו, מצבם בעבודת השם.
מכתבים אלו, המלאים בהוראות בעבודת השם וטבולים בלחלוחית חסידית, הם חלק ממקבץ מכתבים אחרים בנושא זה ובנושאים אחרים שכתב הרב פייגין לידידו הרב דז'ייקובסון, שיתפרסמו באתרנו עוד בבוא העת. לתועלת הקוראים סידרנו במקצת את המכתבים, על ידי הוספת תרגומים ללשון הקודש, חלוקה לקטעים, פתיחת ראשי תיבות ועוד.
••
ב"ה יום א' דר"ח (לחדש) חשוון תרפ"ט
לידידי הנכבד הרה"ג וו"ח יא"ב מוהר"ר ישראל שי' יאקובסאן
שלום רב,
..והנה אחר כל זאת, לא זהו תוכן מטרתי במכתבי זה, כי אם על של עתה באתי. בטח לא נעלם ממך אודות השידוך של בת כ"ק מוסיא תחיה, כמה הרפתקאות עברו עד שנגמר לפועל.
והנה הוחלט והוקבע שתהיה החתונה אי"ה למזל טוב בשעה טובה ומוצלחת בחודש כסלו הבא עלינו כפי הנ"ל מובן לך שאין עדיין התחלה מהנצרך, וכן גם הלא נצרך לנדוניה, לבד עצם הענין, איך אפשר ולמה יהא כן, שכ"ק [=הרבי הריי"צ] יגרע מבעלי בתים פשוטים ח"ו שלא יתן נדוניה לכל הפחות סכום לא גדול. הנה מצד כל מה שעבר בענין זה מוכרח הדבר בנפש, אין להאריך בכתב, הרמד"ר [=הרב משה דובער ריבקין] יודע ומבין פרטי הדברים. וכן ההוצאות הדרושות וההכנות כו'.
ואשר על כן הלא עלינו החובה להביא לידי פועל הנדרש ולאחר כל היגרעות שנדחוק (מיר ועלן אן קועצין) על אנ"ש דרוסי' ופולין תוכל לשער כמה יהיה, וממילא מובן שסוף כל סוף צריך להשיג הנדרש במדינתכם. ואם כי כעת נעשה מעין התפרדות כו', אין צריך להביט בזה על פוליטיק, כי אם להתדבר יחד ושיהיה נעשה במשך זמן קצר, סכום הגון של איזה אלפים שקלים ושיושלחו תיכף טעליעגראפנא, כי הלא אין לחכות על ימים האחרונים בפועל.
ואל תחשוב שהנני כותב ומשער היאות כבר יצא בזה הפעם כ"ק מגדרו, ודבר עמי מזה ונצ[ט]ויתי לכתוב לכם להשתדל בזה. מובן שבעצמכם תבינו על אתר איך להוציא הדבר לפועל. כפי הצעתי ראש וראשונה צריכים תיכף לצאת במכתב לכל התמימים הידועים שכולם יחגרו שארית הכחות בפעם הזה פשוט בעצמם בנתינות ממשיות (אך נכון שהמעות יגיע כולם לכם ותשלחו טעליעגראפנא) וגם על אתר לדבר עם המקומיים, המקורבים במקצת על כל פנים כמו רוזמאן, פאגעלמאן, האחים קריימער והדומה ארויס מאנען בא זיי טיפערע כחות (כפי הנשמע הנה החסיד גרשון ייאכיל [סימפסאן] בעזרת השם, בעל יכולת כפשוטו, מיא האט זיך גידארפט אוף עם אן זעצין לצאת ברוח נדיבה נתינה ממשית גדולה), ואולי היה נכון שאחד מכם תסעו לאיזהו מקומן, כמו טשיקאגא, באסטאן והדומה כפי הידוע לכם, במלה אחת במשך זמן קצר מוז דאך דיא זאך וערין. מקוים אנו על פי המשך דברי כ"ק בשבת תשובה, שיהיה אי"ה שנה זו טובה ומתוקה, והכלי לההמשכות העליונות הוא השמחה דוקא. ובזה אסיים לעת עתה מכתבי, ואומר שלום.
ידידך הדורש שלומך וטובתך מלונ"ח תכה"י יחזקאל פייגין
מכתב הרבי הרייצ בכתב יד קודשו לחסיד ר' יחזקאל פייגין |
••
ב"ה, יום י"ד לחדש שבט, תרצ"ג
אל כבוד ידידי הרה"ג הנודע לשם תהלה וו"ח אי"א מוהר"ר ישראל שי' דזייקאבסאן. ברוקלין.
שלום וברכה!
הלואי היינו יכולים לומר אשרי זקנותינו שלא בושה ילדותינו. לדאבוני עדיין לא הגענו לזה.
מדבר הנני הכל אודות ענין אחד, בדבר מצב בריאות כ"ק, אשר הידיעות האחרונות מבערלין אינם כל כך משמחות כהראשונות, כי אחרי קאנסולים הפראפעסארין [=כינוס פרופסורים], מצאו אשר מצב בריאותו כבד יותר מהשערתם הראשונה . . ודעתם אשר מוכרח הוא להתעכב זמן נכון בבערלין בהסאנאטאריום בכדי לעשות עניני הרפואה שסדרו.
בכלל, דעת כולם ב"ה אשר בגמר עשיית עניני הרפואה, יוכל לחזור בעזה"י לאיתנו, אבל לא יוכלו לידע בדיוק הזמן, עד מתי יהי' מוכרח לשהות שם. וכפי הידיעות לע"ע אינו מרגיש כ"כ הטבה במצב בריאותו והמצב כבד מאד. וזה הי' הסבה אשר ידידנו הר"מ שי' דובין והר"ש שי' גוראריה נתנו טעליגראמות [=שלחו מברקים] בדבר עזר המוכרחי (נתנו אל אדרעסים מר סעמ. קרעמער ומר אסינאוו וכן למר חז"ק ולהרב לאקשין).
לא תתמה מה שנתנו על אדרעסותיהם [=כתובותיהם], כי הבינו אשר כשיהיו על אדרעסין הנ"ל, הנה אנ"ש לא יתחשבו . . ויעשו מה שביכולתם ויותר, אבל ליתן על אדרעס אחר מובן אשר הנ"ל לא היו עושין מאומה. אך לפועל לא היה עדיין מענה מהם השם ירחם ויעזור.
מובן הדבר אשר מרחוק קרוב [קשה?] לשער המצב. לו שיערתם המצב, הנני משער אשר היו יכולים באופן אחר לפעול. אבל כבר מילתא אמורה אשר אינו דומה שמיעה לראיה. חושב הנני אשר במצב כזה היו יכולים להרים ההתעוררות בין כאלו אשר גם אינם מאנ"ש.
ומ"מ חושב הנני, אשר בעת כי המדובר הוא אודות ענין כזה של בריאות במצב כבד ביותר, ואלטין מען זיך אפ גערופין אויף דעם [=היו מציעים את עצמם] באופן אחר. פה עשינו הרבה יותר מכפי כחותינו והיה גם כן עזר ממשי, אבל ההוצאות מרובות ביותר אחרי כל הצמצומים. אצייר לך ציור קטן מהצמצום און די אויסגערעכענקאייט [=וההתחשבנויות], שעד שנתקבל בהסאנאטאריום היה על אכסניא והיה אצלו רק חדר אחד שם, וחתנו הרמ"מ [הוא כ"ק אדמו"ר שליט"א] אשר הוא היחידי אשר נסע עמו, היה על אכסניא אחרת להיות כי שם בזול יותר, וכ"ק היה מוכרח להיות פה כי קרובה היא להרופאים. והרמ"מ הי' בו ביום, ובלילה היה הולך על האכסניא שלו, וכ"ק היה נשאר יחידי. חושב הנני אשר תוכלו לשער בזה במקצת המצב והצמצום.
ביתר הענין אין לי עוד דברים מה לכתוב בזה, טוט ואס איר קענט [=עשו מה שביכולתכם]. בהכרח ליתן לו האפשרית בעזה"י לחזור לאיתנו. לפועל אינני יודע איך יהי'. כפי מכתבו אם לא יהיה עזר בקרוב, יהיה מוכרח לחזור לריגא באמצע זמן ההתרפאות. בכלל כפי מצב בריאותו בהוה, הנה מוכרח בכלל גם כשיחזור אי"ה, שיהיה איזה סדר בההוצאה שלו. צריכים להשתדל סוף כל סוף לעשות איזה מעמד חדשי מסודר כמה שבאפשרי, אבל שיהי' מסודר הדבר.
התבוננו איזה עצה בזה, האם באמת אינם יכולים למצוא בנויארק לפחות חמש מאות אנשים אשר ישלמו מעמד חדשי כמה שיהיה לעת עתה, ואחר כך כשיסודר להוסיף מעט מעט. ודאי הדבר אשר העיקר בזה, איך לסדר הדבר ומי יגבה, אבל בשום לב הלא יכולים להשיג איזה דרך. הלא בנויארק נמצאים בתי כנסיות אנ"ש בערך מעשרים עד שלשים, ועל ידי השתדלות יכולים להשיג לפחות כשלושים אנשים מכל בית הכנסת, אין דורך שניט.
וכן כפי שדברנו מכבר לפעול אשר כל בית הכנסת נוסח אר"י בעצמה תשלם כמה באפשרי בכל חדש. רואה הנני אשר מזכיר אגודת חב"ד פשוט קען אליין אלץ ניט איספראווען זיך [=לא יכול לבצע הכל בעצמו], ואתה, הזמן שהנך יכול ליתן על זה הנה הולך בכלל על הענינים השייכים להאגודה, כמו תומכי תמימים והדומה. ודאי דרוש הדבר, אבל בראש וראשונה כו')*. ומה בכלל עם האגודה. רואה הנני אשר מתנהגת כן אשר שום אחד ויל ניט טראגין די אחריות [=שאף אחד אינו רוצה לישא באחריות], כפי שהיה נראה ממכתביך.
..כתבת לי פעם אשר חושב הנך איבער נעמען דעם ענין [=להעביר אליך את ענין] המעמד, ובעצמי הצעתי לך מקודם כן.. ורק כתבתי לך אשר חושב הנני אשר לפטר ממשמרתו את הרב.. יש לחשוש שלא תתפרד החבילה של האגודה לגמרי אשר על כל פנים יש תועלת ממנה אבל לפועל בהנוגע לענין המעמד אין זה נוגע.
ואולי הגיע העת אשר מען זאל ריידין קלארע וערטער, טראכט דורך די זאך כמו שהוא, און ויא איך האב דיר לאנג געשריבין [=הגיע העת לדבר דברים ברורים, תחשוב על הענין כמו שהוא, וכפי שכתבתי לך מזמן]. פשוט באופן כזה אשר תוכל ליתן זמן על זה, דיר זאל ליינען אפ געבין צאייט אויף דעם [=שישתלם לך לתת לכך מזמנך], כי בהכרח הדבר כעת לעשות סדר, און אז ניט ועלין מיר טראגין ח"ו אויף זיך גרויסע אחריות בהנוגע [=ואם לאו, נישא ח"ו על עצמינו את האחריות הגדולה בנוגע] לבריאות כ"ק אדמו"ר שליט"א, יחזקהו השי"ת ויאמצהו. נא להשיב לי על זה בהקדם. בכלל חדשות אין. שיחת י"ט כסלו אשלחה אי"ה בקרוב, ידידך הדו"ש ומברכך.
יחזקאל פייגין
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר