תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

דווקא בדור השביעי – יש להוסיף ב'עבודת התפילה' • מרתק

לחלוחית גאולתית - הרב זושא אלפרוביץ5

מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה התוועדות חסידית מיוחדת עם הגה"ח הרב זושא שיחי' אלפרוביץ' - משפיע ראשי ישיבת תות"ל קרית גת ומשלוחי הרבי מלך המשיח לארץ הקודש • איזה עניין חידשה תורת החסידות? כיצד נתחבר לאלוקות? מה יגרום ל'שליח' להיות משפיע ולא 'מקבל'? האם אנו שייכים ל'אהבה ויראה'? עד כמה נחוצה ההתעסקות ב'עבודת התפילה'? איך ההתבוננות מתקשרת לתפילה ולשינוי מעשי? ומה הדבר שיגרום להבאת הגאולה? לקריאה

•••

החשיבות של 'עבודת התפילה' בדור שלנו היא בדיוק אותה חשיבות כמו שהייתה בדורות הקודמים. לא השתנה בזה שום דבר. מה שכן השתנה זה הדרגה שלנו, שמכל מיני סיבות אנחנו נמצאים בדרגות יותר נמוכות. אבל גם בדרגות הנמוכות שאנו נמצאים, החשיבות והקריטיות של ההתעסקות ב'עבודת התפילה' היא אותו דבר כמו שהיה פעם, מאחר שהתורה היא נצחית, אז בוודאי שזה שייך ונדרש בכל המשמעות שבזה גם בדורנו.

זאת בנוסף לעובדה, שהאפשרות לקיים את מצוות 'אהבת השם ו'יראת השם' שייכים רק על ידי ההתעסקות והעבודה בתפילה, כמבואר בתורת החסידות. ולכן פשוט הדבר שגם מאיתנו נדרש להגיע ל'אהבה ויראה' מהקדוש ברוך הוא, וזו שטות להגיד שלא שייך להגיע היום ל'אהבה ויראה'.

אמנם פעם האנשים היו יותר רוחניים ועדינים, והם עבדו יותר על עצמם, עסקו ב'אתכפיא' וביטול היש וכו', ולכן הם יכלו להשקיע זמן רב מאוד בתפילה, והם הגיעו לדרגות מאוד גבוהות ב'אהבה ויראה'. החיבור לאלוקות זה היה דבר שעניין אותם ונגע להם. ביחס אליהם אנחנו אנשים די פשוטים, ובמילא קצת קשה לנו להגיע להישגים שלהם, אבל כאשר מתבוננים בזה שכך חסידות דורשת מאיתנו וזוהי האמת, אז זה גורם גם לנו את האפשרות להצליח להגיע לחיבור לאלוקות.

אפשר להיווכח במוחש בפעולת התפילה

כמו שמוסבר בחסידות שספירת ה'מלכות' כוללת בתוכה את כל הספירות שלפניה, כך גם אנו שנמצאים בדור של ספירת ה'מלכות', אנו כוללים ומקבלים את הכוחות של כל הדורות שקדמו לנו, באמצעות הרבי, בכדי שנוכל להתפלל באריכות כדבעי. גם בדרגתנו יש את עניין השפעת המוחין והמידות, אם כי כמובן שזה מתקבל אצלנו בדרגה נמוכה יותר מדורות עברו. חשוב מאוד להפנים את חשיבותה של ההשקעה ב'עבודת התפילה', עד כמה היא עצומה וגדולה ובפרט בדורנו.

יש הנחה פשוטה בקרב הרבה מאנ"ש והתמימים, שזה עניין שלא שייך כל כך היום, וצריך לדעת שהרבי שולל את זה בתכלית! הרבי אומר בפירוש, שהדעה של אלו שאומרים ש'עבודת התפילה' זה עניין של 'למפרע' שהיה רק בדורות עברו - זה לא נכון בכלל ושקר מעיקרו. כמובן שלא מדברים על דרגות גבוהות, אלא על דברים פשוטים שכל אחד שייך לזה, ואדרבא כל אחד שיעסוק בזה, יראה ויווכח בזה בפועל ממש. אחרי שמתפללים באריכות, אפשר לראות את ההשפעה של התפילה.

כל אחד יראה בוודאי איך שזה מוסיף ומועיל לו בפועל ממש במחשבה דיבור ומעשה. כך שכל התירוצים, הם רק תירוצים. כל אחד מאיתנו שייך לזה וצריך לשייך את עצמו לזה. ולא מדברים כאן רק על בחורים, אלא גם על אברכים, ויש מקום לומר שאברכים צריכים את זה עוד יותר.. דווקא היום כל אחד שייך ל'עבודת התפילה' בצורה הכי פשוטה של הדברים.

אנו שייכים ל'אהבה ויראה'?

על אף שאולי קשה לומר שאנו חשים ומרגישים את האלוקות בצורה הפשוטה של הדברים, כמו שאנו מרגישים דברים גשמיים, ובכל זאת ברור שהתעסקות בתפילה מאוד משפיעה על התחושות שלנו. וגם אם האדם נמצא בדרגה כזו שהוא לא מרגיש שום רגש בלב, אבל בעקבות ההתבוננות שלו בתפילה, הוא קיים מצווה או נמנע מלעבור עבירה מאחר שהוא חשב על הקדוש ברוך הוא, אז הוא בהחלט קיים את מצוות 'אהבה ויראה' בדרגה מסויימת.

כי ההתבוננות גרמה לו שייכות עם הקדוש ברוך הוא. ולמרות שהוא לא הרגיש בלב שום רגש של אהבה או של יראה, אבל מאחר שהמחשבה שלו על מציאות הבורא גרמה לו לפעולה מעשית, אז זה נקרא 'אהבה ויראה' שכליים על כל פנים, ואדמו"ר הזקן פוסק בספר ה'תניא' שזה נחשב גם קיום מצוות 'אהבה ויראה'. במילים אחרות, חסידות דורשת להתחבר לאלוקות ולקדוש ברוך הוא, וגם אם האדם לא מגיע להרגשה גלויה בלב או במוח של 'אהבה ויראה', אבל הוא מתחבר לאלוקות, יש לו 'אהבה ויראה' במידת מה, ובמילא יהיה לו רגש מסויים לעניין. חשוב להדגיש שב'אהבה ויראה' יש אלפי מדריגות, וכשאומרים שכל אחד שייך ל'אהבה ויראה' לא מדובר פה על גבוהות של צדיקים וחסידים הראשונים וכו', אבל הנקודה של 'אהבה ויראה' נשארה בהתאם לערכנו וליכולות שלנו.

אך צריך לדעת שגם זה עבודה קשה וצריך להיכנס לזה בצורה רצינית. וצריך לדעת שהמאמץ וההשקעה שלנו, דווקא בדור שלנו שהוא כל כך נמוך וקשה להתחבר לאלוקות, הם הרבה יותר נעלים אצל הקדוש ברוך הוא מאשר החסידים הגדולים בדורות עברו. מאחר שלנו זה הרבה יותר קשה להתבונן ולהשקיע באריכות התפילה. למרות שהם הגיעו למדריגות יותר גבוהות מאיתנו.

לחלוחית גאולתית - הרב זושא אלפרוביץ8

כל אחד שייך

אחד החידושים הגדולים של התגלות תורת החסידות, זהו עניינה של 'עבודת התפילה'. לפני שהתגלתה פנימיות התורה, היה מצב שקיימו אתה תורה ומצוות בצורה קרירה וטכנית, בלי כל חיבור פנימי. בתורת ה'נגלה' ישנם הלכות שקובעים לאדם מה עליו לעשות, והדבר הכי חשוב הוא האם האדם קיים את ההלכות או שלא. לא חשוב כל כך הכוונה של האדם והחיבור הנפשי שלו עם העניין. ייתכן שהוא מרגיש רחוק מאוד ממה שהוא עושה, אבל זו הנקודה העיקרית שצד 'הנגלה' שבתורה הדגיש.

בעולם החסידות זה ממש לא כך. תורת החסידות הגיעה וגילתה את ה'נשמה' והמהות של התורה והמצוות. חסידות זה עניין של מהות, של פנימיות. ולכן חסידות מסבירה לנו בשכל אנושי את ההסבר האלוקי והכוונה של המצוות ולימוד התורה, בכדי שנתחבר לדברים בצורה פנימית ולא נעשה זאת רק כ'מצוות אנשים מלומדה'. ולכן לא מספיק רק ללמוד חסידות, אלא צריך 'להתפלל' עם החסידות. כי כאשר רק לומדים חסידות, אז יכול להיווצר מצב שזה נשאר לימוד תיאורטי שלא מחייב את האדם בהתנהגות היום יומית. הוא למד, וזה נשאר כתוב בספר. אך כדי שלימוד החסידות ישפיע וישנה את האדם, מוכרחים להתעסק ב'עבודת התפילה'.

אמנם גם כאשר רק לומדים חסידות ומבינים את החסידות, יש לזה השפעה כלשהי על האדם, אבל זה לא מתקרב כלל לגודל ועוצם ההשפעה שיש כאשר מתבוננים בחסידות ומתפללים ב'עבודה'. המטרה של התפילה היא להתחבר ולהתעצם עם הדברים שהאדם למד, מה שנקרא בלשון החסידות 'דעת' והתקשרות. כי כאשר האדם מתחבר לדבר בצורה אישית, זה כמובן משפיע עליו הרבה יותר, מאשר אם הוא רק יודע ומבין שזה ככה.

ואפילו אם הוא מעמיק בחסידות, להבין את המשמעות של הדברים, זה עדיין יכול להישאר ברמה של 'חכמה' ו'בינה', ברמה של הבנה שהוא מבין כך וכך, ושכדאי ומתאים להתנהג בצורה אחרת. אז הוא אולי מבין שכך עליו לעשות, אבל הוא לא מחובר לזה, ובמילא מובן כמה זה יכול ישפיע עליו בצורה מעשית. הרעיון של התחברות והתקשרות לעניין מסויים, זה לא רק שאני יודע ומבין, משום שאמרו לי כך וכך ואני מתבטל לדברים, אלא שאני עצמי מסוגל להתחבר לעניין. וזה שייך רק כאשר מתפללים באריכות. התפילה היא זאת שנותנת לנו את הכוח לחבר את הדברים אלינו.

לחלוחית גאולתית - הרב זושא אלפרוביץ7

הרבי נותן כוחות

באמת זהו חידוש גדול שאנשים כערכנו יוכלו להתחבר לעניינים של אלוקות, ועל זה מבאר אדמו"ר הזקן (בספר ה'תניא' פרק מ"ב), שהקדוש ברוך הוא נתן לנו את 'משה רבינו' והוא זה שנותן לנו את הכוח ל'דעת' והתחברות לאלוקות. כי זהו דבר בלתי אפשרי שאנשים גשמיים שמחוברים לגשמיות, יוכלו להתחבר לעניינים אלוקיים. אי אפשר לאהוב בבת אחת גם גשמיות וגם רוחניות. זה סתירה מאחד לשני. כדי להיות מחוברים לאלוקות, צריך לא להיות מחובר לגשמיות, וזה דבר לא פשוט כלל וכלל. אלא שזה החידוש שיש לנו את 'משה רבינו', הרבי, שנותן לנו את הכוח בכדי שגם שאנשים פשוטים כמונו נוכל להתחבר עם אלוקות.

אז הרבי נותן לנו את הכוחות לזה, אבל עלינו מוטל להיות 'כלים' ולהשתמש עם הכוחות שהרבי מעניק לנו. הדרך לממש את הכוחות שקיבלנו, בשביל שנוכל להתחבר לאפשרות הנעלית הזו של התחברות לאלוקות, זה דורש הכנה נפשית ומוכנות להתעסק ב'עבודת התפילה'. אפשר לראות זאת במוחש, שמי שעוסק בתפילה הוא קרוב יותר לעניין, הרבה יותר ממי שלא עוסק בתפילה. הגם שגם הוא לומד חסידות, ויודע מה נכון ומה לא נכון.

דוגמא לעניין: אם ניקח חסיד שלמד בחסידות על העובדה שדבר השם מהווה את הבריאה בכל רגע ורגע. הוא למד על העניין בחסידות בצורה טובה ואפילו בכמה מקומות, הוא הבין את הרעיון שבעצם לנברא אין מציאות כלל, אלא הכל זה החיות האלוקית שמהווה ומחיה בכל רגע את כל הנבראים, שהפירוש בזה הוא שבלי ה'דבר הוי'' שמחיה את הנברא, הוא בעצם לא קיים. ובמילא הוא מבין שכל המציאות שלו, זה בעצם המציאות של הקדוש ברוך הוא.

אז אמנם הוא למד את זה והבין זאת, אבל זה נשאר ממנו והלאה. בשעה שהאדם יבוא לידי עניין של ניסיון, הוא לא יצליח להתמודד. ואפילו אם הוא כן יזכור את העניין הזה ויצליח להתגבר עליו, אבל כל זה לא מתקרב כלל לאחד שחושב על זה ומתבונן על זה לפני התפילה, ואחר כך זה חודר גם במילים בתפילה, שהוא מצייר לעצמו בצורה אישית, שגם הוא נמצא במעמד ומצב הזה שהבורא מחיה אותו בכל רגע וכו'.

זה לא רק שהוא יודע ואמרו לו שזה כך, אלא כתוצאה מההתבוננות שלו הוא מצייר לעצמו שהוא נמצא במצב כזה, שזוהי באמת האמת. אך מכיוון שאנו לא מרגישים את האמת הזו, אז הוא מצייר לעצמו את העניין, וברור שההתמודדות שלו בשעת ניסיון תהיה חזקה הרבה יותר.

לחלוחית גאולתית - הרב זושא אלפרוביץ2

מה שגורם להתחבר..

לדוגמא: נניח שאחד יושב ורואה סרט, אז בשעת מעשה כאשר הוא רואה את הסרט, זה מחבר אותו לאותה מציאות שנמצאת בסרט, למרות ששם זה לא באמת המציאות, מאחר שהסרט הוא דמיון ולא המציאות האמיתית, אבל הפעולה של הסרט היא החיבור של האדם שצופה בו לתוכן של הסרט, עד כדי כך שאדם יכול כתוצאה מכך לבכות או לשמוח, ולהיכנס למצב רוח מסויים שישפיע עליו, אפילו שעה\שעתיים אחרי הצפייה בסרט. וזה למרות שהסרט הוא דמיון ולא המציאות כמובן.

אבל בעניין של ההתבוננות בתפילה, לא מדובר חלילה על דמיון אלא אדרבא זוהי המציאות האמיתית בתכלית. אך הבעיה שלנו היא שאנחנו מטומטמים ולא רואים את האמת כמו שהיא, ולכן אנחנו גם חושבים אחרת, אבל היות שאנו יודעים שהאמת היא לא כמו שאנו מרגישים בגשמיות, אז הקדוש ברוך הוא העניק לנו מתנה את 'עבודת התפילה'. שעל ידי שנחשוב ונתבונן בתפילה על המציאות האמיתית, אז יש בכוחנו להתחבר לאמת האלוקית, ושזה ישפיע עלינו בצורה פנימית.

כמו כל דבר, יש לקחת גם עניין זה בפרופורציות המתאימות, ולא להשלות את עצמנו בהרגשים ותחושות שונות, שבעצם איננו שייכים לזה. זה מאוד חשוב שלא נטעה את עצמנו ונעריך את עצמנו לא בצורה נכונה. אבל ברור שעצם המחשבה בעניינים אלוקיים בתפילה, היא נחוצה מאוד.

בלי ההתבוננות וההפנמה של החסידות, זה בדוגמת תיאור הגמרא על הגנב שמתפלל לקדוש ברוך הוא שיצליח בגניבתו ('גנבא אפום מחתרתא רחמנא קריא'). יש לשים לב, מדובר פה על אחד שיודע שיש בורא, והראיה שהוא גם מתפלל אליו כי הוא יודע שכדי להצליח לגנוב צריך את ברכת השם, אך למרות זאת, זה לא מונע ממנו לגנוב שזה היפך רצון השם, וזאת מאחר שהוא לא מחובר לזה.

יש לו שני חלקים בנפש, מצד אחד יש לו הבנה בכך שיש אלוקים ומצד שני ההרגשה של המציאות שלו הגשמית היא הפוכה מזה, ולא קרב זה אל זה. כל אחד לא נוגע ומתקרב לשני. וזהו העניין של 'דעת' שנעשה באמצעות 'עבודת התפילה', שגם המציאות של האדם תתחבר לעניינים אלו, שישפיעו עליו, שהוא יחיה בדברים האמיתיים שחסידות מחנכת אותנו.

כאשר ניגשים להתעסק ב'עבודת התפילה', יש לדעת שההדרכה בזה משתנית אצל כל אחד, בין צעיר למבוגר וכו' (ויש לכל אחד להתייעץ עם המשפיע האישי בעניין זה). יכול להיות שאחד חושב פרק 'תניא' עם 'אותיות הרב' או 'מאמר' חסידות. ועצם החשיבה בעניין זה בחסידות, זו הדרישה ממנו. ויכול להיות שהשני יתבונן יותר בתוכן העניין, באותיות והסברים משלו. בדרך כלל טבע בני אדם, שכאשר מסבירים דבר במילים וההגדרות שלהם, הם מתחברים ומתעצמים יותר עם הדברים. אך כאמור זה משתנה בטבעי בני אדם, בגיל ועוד.

אני אתן דוגמא להתבוננות בתוכן בעניין של חסידות: כשאדם חושב על העובדה שה' מחיה את העולם בכל רגע, והוא מסביר לעצמו את הדברים, עם משלים ודוגמאות, כמו עם המשל של זריקת אבן לאוויר, שכל רגע שהיא נמצאת באוויר זה מגיע מכוח היד, ולמרות שלא רואים זאת במוחש אבל זה ברור לאדם כשמש. אף אדם לא יחשוב לרגע שהאבן נמצאת באוויר מכוח עצמה, אלא מוכרח שיש כוח שמחזיק אותה למעלה. כך האדם מגיע למסקנה שכלית אצלו שגם בעולם כך הם פני הדברים. וברור לו שהבורא מחיה את הבריאה כולה, על אף שזה לא נראה בגשמיות. וכך האדם יכול לפרט זאת עם עוד דוגמאות והסברים, על עצמו ועל אנשים שסביבו, על סוגי החי והצומח והדומם וכו'.

לחלוחית גאולתית - הרב זושא אלפרוביץ3

הקשר בין ההתבוננות לתפילה עצמה

כאשר מתחילים להתפלל אחרי ההתבוננות, בדרך כלל בצורה אוטומטית מוצאים את הקשר המיוחד בין ההתבוננות למילות התפילה, ובמילא המילים הללו מקבלים הרבה יותר חיות ו'גישמאק' כאשר הם נאמרים עם ההתבוננות. אז שייך יותר להתעכב עליהם, הם יותר מעוררים, מאשר ללא ההתבוננות שאז האדם בכלל לא מוצא את עצמו בתוך מילות התפילה.

ניקח דוגמא בולטת לדבר: יש את הפסוק 'רבות מחשבות בלב איש ועצת השם היא תקום', אז כמובן שכל אחד מבין את הפשט של הפסוק, שהשם הוא זה שקובע את התנהלות הדברים ולא התכנונים של האדם הם אלו שיקבעו זאת. אבל כשאומרים את הפסוק הזה לאחר ההתבוננות שהבאנו קודם, שהשם מהווה את הבריאה כולה בכל רגע, אז המשמעות של הפסוק היא הרבה יותר משמעותית. מדוע 'עצת השם היא תקום'? כי הוא החיות של הכל ו'אין עוד מלבדו'! אין בכלל אפשרות לחשוב אחרת, שכאילו האדם יכול לתכנן לבד.. הרי מי שמהווה את כל הבריאה זה הקדוש ברוך הוא! אז מיהו האדם שיקבע את הדברים? כשמתבוננים באחדות השם, אז אני מבין יותר טוב וגם אז כל התפילה מתחברת יחד. זה מתחבר עם הפסוק בהמשך 'כי הוא צווה ויעמוד' וכו'. הכל נהיה קשר אחד. התפילה נהיית הרבה יותר חיה.

ויש בזה גם פירוש עמוק יותר שחוזרים בשם הרבי הריי"צ, שב'רבות מחשבות בלב איש' גופא יש את ה'עצת השם'. שגם זה גופא שיש לאדם 'רבות מחשבות' ותוכניות, זה עצמו מגיע מ'עצת השם', מרצונו של הבורא. וזה רק דוגמאות שיכולות להיות גם בהתבוננות בעניין אחר בחסידות, שגם הוא ישתקף במילות התפילה. הנקודה המרכזית היא שכאשר חושבים חסידות לפני התפילה, יש לזה השלכה והשפעה ישירה על התפילה שתבוא אחר כך. שהתפילה לא תהיה רק בצורה יבשה, ועם מחשבה בפירוש המילות וזהו, כי כך נצטווינו. אלא חלק חשוב מאוד מעבודת האדם שתשפיע עליו לשנות לתקן את עצמו, זוהי ההתבוננות ב'עבודת התפילה'. ככל שהאדם יתבונן ויחשוב בזה ולא רק ילמד על זה, הדברים ישמעו ויתקבלו יותר על ליבו של האדם, ובמילא יש סיכוי גדול יותר שהדברים יפעלו אחר כך בצורה מעשית ואמיתית.

לחלוחית גאולתית - הרב זושא אלפרוביץ4

מה זה שייך אלי?

אחד הדברים שכדאי לשים לב אליהם, זה לקשר את העניין שמתבוננים בחסידות בצורה מעשית לשינוי ותיקון האדם. שהאדם יחשוב מה ה'בכן' והמסקנה שיוצאת מההתבוננות לשינוי מעשי בחיים שלו. מהי ה'נפקא מינה' שיוצאת מכל ההתבוננות. לדוגמא, אם נחזור להתבוננות שהסברנו קודם, ההתבוננות הזו נוגעת בצורה מעשית בכל עניין ועניין. שהרי אם הכל זה אלוקות, אז אין מקום לכעוס על השני וכו' שהרי כל מה שהוא עשה זה הדבר הוי' שפעל דרכו. זה לא הוא. וכך זה נוגע גם ל'שמירה העיניים', שלא להסתכל איפה שמתחשק וכו'. זה נוגע בכל עניין ועניין שהוא מבטא את ההיפך מאלוקות, אז יש לו את ההתבוננות במה שהוא למד שתעזור לו להתמודד.

כמובן שאי אפשר להתבונן בעשר מסקנות בבת אחת, אלא צריך להתמקד בכל פעם בעניין מסויים אחד שעל האדם לתקנו ולהוסיף בו, כך שהאדם ידע מראש את התוצאות שאמורים לצאת מההתבוננות בתפילה, שתעזור לו להתמודד בעניין המסויים הזה כדבעי. לתכנן בתפילה את העובדה שבהמשך היום יהיה עליו לעמוד בניסיון, בעניינים של כעס, גאווה, תאוות התענוגים וכו'. שלכתחילה האדם יחשוב איך הוא יהיה אמור להתייחס לניסיון בהמשך היום, אז למרות שהוא עדיין בתפילה, אבל הוא כבר מכין את עצמו שיצליח להתמודד עם העניין הזה. ובהמשך לזה ובהקדמה לזה, הוא מתחיל להתפלל.

מהי הפעולה שנוצרת אחרי התפילה? כמובן שזה משתנה מדרגה לדרגה, אבל בכללות זה גורם התעוררות והתחזקות בעבודת השם בחיות, ללמוד תורה כדבעי ולקיים מצוות וכו'. אז אמנם בספר ה'תניא' אדמו"ר הזקן כותב על ה'בינוני', שהוא מגיע לדרגות גבוהות של 'אהבה כרשפי אש' בתפילה, ולאחר התפילה יכול לשכוח מכך לגמרי 'כאילו לא התפלל כלל', אבל בכל זאת כאשר מתבוננים לפני התפילה ובתפילה, זה פועל על האדם בצורה מסויימת, כי האדם התחבר לזה.

ואפילו אם האדם לא הצליח להתגבר על הניסיונות שבהמשך היום, זה גופא שהוא מצטער וזה כואב לו שהוא נפל בזה, זה מגיע היות שהוא התבונן בחסידות. כמו שמסופר על אחד היהודים שהתפלל באריכות, בעקבות השפעתו של החסיד ה'עובד' ר' הלל מפאריטש, והוא התלונן לפני ר' הלל שהתפילה לא משפיעה עליו. אז ענה לו ר' הלל: 'לפחות יש ממי להתבייש'.. זאת אומרת שעצם ההתבוננות מזככת את האדם ומרוממת אותו, ואם הוא לא היה חושב חסידות בתפילה, אז הנפילה הייתה פועלת עליו בצורה גרועה הרבה יותר. ההתבוננות בתפילה גרמה שלפחות האדם לא נפל עם כל החומריות וכל הגסות בעניין הזה..

לדוגמא אם אדם התבונן בשעת התפילה שלא ידבר 'לשון הרע' כלל או שלא יחשוב רע על השני, אז אפילו אם אחר כך הוא דיבר קצת, אז ברור שההתבוננות השפיעה על כמות ואיכות הדיבור והמחשבה בזה. כמה להרחיב ולהתענג בדיבורים ומחשבות אלו וכו'. כמה כועסים בדיבורים שמדברים וכו'. ובוודאי שכתוצאה שאדם חושב בתפילה כך וכך, הוא פועל פעולה עצומה על נפשו פנימה שברור שזה ישפיע במעשיו.

לחלוחית גאולתית - הרב זושא אלפרוביץ9

הדבר שיגרום להבאת הגאולה

כמובן שכאשר מדברים על הדור שלנו, בו יש דגש מיוחד על עניין ה'שליחות' והפצת המעיינות וכו', צריך להדגיש ש'עבודת התפילה' נצרכת בדורנו בדיוק כמו בדורות עברו. כמו שהרבי התבטא למשפיע הנודע ר' ניסן ע"ה נמנוב ש'לא באתי לגרוע אלא להוסיף'. והאמת היא שלא רק ש'עבודת התפילה' היא 'נשארה' כמו בדורות קודמים, אלא היא מחזקת ונותנת את הכוח לעסוק ב'שליחות' והפצת המעיינות כדבעי.

כאשר לומדים חסידות, מתבוננים בזה ו'מתפללים' עם זה, זה משפיע על האנשים בצורה חזקה הרבה יותר. בכלל כדאי להדגיש שבכדי שה'שליח' יהיה 'משפיע' ולא 'מקבל', חשוב מאוד שיאריך בתפילה, בנוסף לזה שעצם הפעולות ייעשו בחיות יתירה. ואם אין מספיק זמן להאריך בתפילה, אז אפשר למצוא זמנים אחרים 'להתפלל' אחר כך. וכך זה גם בעניין של 'קבלת פני משיח', שהרבי הגדיר זאת כהדבר המרכזי בעבודתנו, שכאשר מתעסקים ב'עבודת התפילה' החיות בענייני גאולה ומשיח נהיית חזקה ופנימית יותר.

ברוך השם מתעוררות הרבה יוזמות לאחרונה בשביל לזרז את הגאולה, ויש כאלו ששואלים: מה אפשר להוסיף? מה עוד טרם עשינו?  לכאורה ניסו כבר את כל הדברים להביא את משיח.. ניסו להוסיף ב'אהבת ישראל' ואחדות החסידים וכו'. ב'שליחות' והפצת המעיינות וכדומה, גם עוסקים בזה. וכמובן שכל העניינים שהרבי דורש הם חשובים ונחוצים. אבל את העניין הכל כך מרכזי של 'עבודת התפילה', משום מה עדיין לא ניסו מספיק ושמו אותה בצד. במילא אם מחפשים משהו שעדיין לא עשו בשביל לזרז את ביאת המשיח, אז יש את העניין של 'עבודת התפילה'. ואם רוצים לעשות משהו למען זירוז ביאת המשיח ולגרום נחת רוח לרבי, אז אדרבא - עומד בפנינו האתגר הזה, להשתדל בתחום הזה ולעסוק ב'עבודת התפילה'.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.