מכתב נוסטלגי שכתב הרב דרוקמן למשפיע ר' שלמה חיים קסלמן
'אפשר לומר ללא גוזמא שישנו תהום מעמיק בציור של אלה מהקבוצה שעמדו איתוֹ פחות או יותר בקשר לבין האחרים': אנו מגישים מכתב נוסטלגי מרתק שכתב בשנת תשכ"ח הרב דוד מאיר דרוקמן - רבה של קרית מוצקין (אז תלמיד בישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית ב-770), אל המשפיע הנודע ר' שלמה חיים ע"ה קסלמן, ובו מתאר התלמיד למשפיע על הקורות הנעשים בצל הרבי מלך המשיח, ועל דרכי עבודת השם של הבחורים והשפעתם מהמשפיעים בבית חיינו • לקריאת המכתב המלא
•••
ב"ה, בית - חיינו, אור לט' טבת ה'תשכ"ח
מע"כ הרה"ח וכו' רב פעלים,
מוה' שלמה חיים [קסלמן] שי'
השלום והברכה וכל טוב סלה!
אחר דרישת שלומו הטוב.
ראשית עלי לבקש סליחתוֹ שלא כתבתי לוֹ עד כה, שחוץ מזה שהסיבה לכך היא פשוט מצד 'בטלנות'.. הרי נוסף לזה הרי כעת - זאת אומרת - לאחר שעבר משך זמן מאז שהותנו - שהותי בצל כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א - הרי יש באפשרותי לתאר ביתר בירור את מצב הענינים כאן בכלל, מעמדי ומצבי בפרט, וכן - כבדרך אגב - מצב שאר התמימים שיחיו מהקבוצה האחרונה שבאה אשתקד.
בודאי ידוע לוֹ המצב הכללי ב־770, שמצד אחד ישנה המעלה שכאן אין יום אחד דומה למשנהו, ומעין - 'בכל יום יהיו בעיניך כחדשים' - שהרי נמצאים אנו בקירוב מקום לאדמו"ר שליט"א, ובמילא הרי אין־ספור לגילויים דכאן: כאן מבחינים באיזה הנהגה חדשה, סיפור חדש, כאן שומעים תוכן מיחידות של פלוני, 'מופת' שהתרחש עם אלמוני, התוועדויות - שיחות, מאמרים וכו' וכו', הרי ברור שכל זה אויב מ'ברייט זיך אריין און דעם - הרי נוסף לערך החיובי שיש בזה מצד עצמו, הרי נוסף לזה - נותן כל הנזכר לעיל חיות בלימוד וכו' ושאר הענינים שבעבודת ה' שיהיו ביתר חשק, ומעל לכל הרי בודאי יש אור וחיות בכל הענינים מצד זה שנמצאים אנו בקירוב בגשמיות אל כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א.
אך מובן שזה משפיע לטובה בדרך כלל על זה שהוא.. 'כלי' שאז יודע לנצל הענינים כדבעי, וכמו כל דבר טוב - הרי יכול היות מזה יניקה - לחיצונים - שלכן אצל רבים זה פועל ענינים של בלבול בכלל - אי שמירת הסדרים ואופן של חיים ד'למעלה מסדר השתלשלות' וד"ל, וכן בלבול מושגים וענינים בפרט (וידוע שאי־שמירת הסדרים כואב לאדמו"ר שליט"א, וכמו כן סיפר לי מישהו מאנ"ש שהיה כאן על חודש תשרי ששאל ביחידות לגבי קרובו שיבוא לכאן ללמוד - וענה אדמו"ר שליט"א ש'לא' - היות וכאן אין השגחה כראוי).
אך לאחר כל זאת אפשר לומר שכל הנזכר לעיל פועל גם לטובה - היינו שהאוירא כאן מאוד מאוד חסידישע, ויותר ניכר ומורגש הענין של לימוד דא"ח, או ס'פאראן ברוך השם הרבה בחורים שיושבים עד שעות מאוחרות און קאָכן זיך אין חסידות און אין השכלה, וכן בעניני עבודה, ומה דמקרי 'חסידישע דברים בטלים', ויש לי הרגשה שכאן יותר תלויה ועומדת בחלל האויר השאלה 'אויב איך טו טאקע וואס דער רבי מאָנט' וכו'.
ויתכן שהערענסקייט דפה באה מסיבה נוספת: והיא - שכאן רובם ככולם עלטערע בחורים - אך כל זאת פועל גם 'נקודה' שלילית - שסומכים יותר מידי על 'בויך־סברות' ואין תנועה של קירוב למשפיעי דא"ח ולעלטערע חסידים, ומסתפקים בשמיעת סיפור או הנהגה פון אן עלטערער חסיד, אך מכל מקום ניכר אז מ'נעמט זיך נישט צופיל צום הארצן.. וד"ל.
ובודאי יתפלא לשמוע שהרגשתי היא, ולא רק הרגשתי אלא לאור זה ששוחחתי עם כמה מקבוצתנו - הרי בפרט נוכח הנקודה האחרונה שציינתי - הרי זה פועל.. של יתר הוקרה להתוועדויותיו, הדרכותיו.. חב"ד, - ואינני מתכוין חס ושלום להחניף [אלא זאת] הדעה הרווחת אצלנו, ואפשר לומר ללא גוזמא שישנו תהום מעמיק בציור של אלה מהקבוצה שעמדו איתוֹ פחות־או־יותר בקשר לבין האחרים. אצל הראשונים - אפילו אלה מהם וואס האלטן נישט אלעמאל ביי לערענען - ניכרת לפעמים תנועה של מרירות ואי־סיפוק עצמי - לפי ערך.
ואפשר אף לומר שלהם יש יותר אַ פנימיות'דיקער קוק וואס איז אַ רבי, אַ חסיד וכו' וכו', כך שהמורם מהנ"ל - שהלך הרוח בין בחורים אלה על כל פנים - לכאשר נאלץ - לעגמת לבבנו - להינתק בגשם מבית־חיינו ונחזור לכפר אם ירצה השם - שלא תהיה התנועה של התרחקות ממשפיעים וכו' כפי שהיו בקבוצות הקודמות (וד"ל), אלא ההיפך מזה.. (ובפרט - שהרי הזאל מכיל כעת בחורים בגיל צעיר ולכן אם לא יהיה כנ"ל - בודאי לא ישפיע לטובה על חינוכם וד"ל).
בודאי מעונין לדעת מה מצב הבחורים מארץ הקודש, האם השתנו וכו'. הרי לצערי לא אוכל לענות על כך, ולא מפני שאינני רוצה לענות, אלא מפני שקשה לי הדבר, מפני שנמצא אני במחיצתם במשך כל המעת לעת, ועל דרך כמוֹ בגשמיות שקשה להבחין על אדם אם השתנה מבחינה חיצונית אלא אם כן לא יראהו תקופת־מה, - כך גם בנדון דידן..
וכן - ועוד יותר - בהנוגע למצבי ומצבי - הרי אדם קרוב לעצמוֹ, ובמילא קשה לי לקבוע ולומר שאמנם השתניתי. אך מה שאוכל לומר בביטחה שמרוצה הנני כאן באופן דמוסיף והולך. הסתדרתי על הצד היותר־טוב במיוחד בלימוד דא"ח: - הספקתי ב"ה לעבור כמה פעמים על המשך הראשון - רנ"ט, כמו כן - המשך תרס"א.
הנני עומד לגמור המשך השני - ש"ג, וכן לומד המשך ש"ז, כמו כן מדבר הנני לעתים די תכופות עם ר' שלום שי' מראזאוו און איך געפין זוך מיט עם אַ שפראך, כמו ען רופט איך זאך אריין א ביסל אין די חזרה ולפי הוראת אדמו"ר שליט"א הנני ממשיך לכתוב בדרך כלל הנחות - אם כי התאוננתי ביחידות שזה מוציאני מהענין בלימוד וכו'. (ובכלז את אמר שאמשיך).
כמו כן הורה לי שאתפלל בציבור (ונדמה שאמר - ולא כמוֹ שמתנהגים אחרים) ומכל מקום בנוסח הברכה ציין את ענין עבודת התפילה (ולמדתי פשט בזה על דרך מה שכתוב בספר המנהגים עמוד 8, יעויין שם - וכמו כן אודה לוֹ מאד אם יואיל בטובוֹ לכתוב לי חוות דעתו בזה - ותשואות חן מראש!).
נכנסתי ליחידות בסוף חדש אב (סמוך ליום הולדתי בז' אלול) ושהיתי כ־9 דקות. ושוב - ברוך השם בין איך זייער צופרידן דא וזה מוסיף לי הרבה בענינים דקבלת עול, ונדמה לי שאכן ניתוסף לי בזה - אך כנזכר לעיל אדם קרוב לעצמו והנני כותב אך את השערתי בזה ותו לא.
הנני מצרף בזה - מה שכתבתי מפרשת תולדות - אדמו"ר שליט"א דיבר זייער א שארפע שיחה (עיין בשיחה) ואומרים שלא היתה כדוגמתה בתולדות הנשיאות, והיה לזה המשך ארוך אין זייער א געדיכטער בשבת שלאחרי זה, ועוד שיחה שלישית בשבת שלאחרי זה (שלא הספקתי לגמור לכתוב) ואף לאחרי זה אמר אדמו"ר שליט"א שאין להתפעל מהמנגדים לענין דמבצע־תפילין.
ולגבי אלה שטענו על השיחה (המצורפת בזה) שאדמו"ר שליט"א יבקש סליחה היות שטען שראש־ישיבה אחד אמר את זה ובאמת אמרו את זה שני ראשי־ישיבות ואמרו שמסתמא בגלל מעמדו ומצבו של אדמו"ר שליט"א בעיני כמה מישראל לא יבקש סליחה, אמר אדמו"ר שליט"א אדרבה - טעות הם בידי - לא אחד אמר את זה אלא שנים..
אך עיקר טענתי הרי לא היתה לדרשנים אלא לשומע שהיה אחד!.. אין א גראבער לשון קען מען זאג'ן שאדמו"ר שליט"א האט פשוט געפראוורט ליצנות פון זֵיי, בקשר לטענתם שחב"ד עושים זה לשם פרסומת בעתון וכו' אמר אדמו"ר שליט"א אדרבה שיסעו לכותל ויכריז שהוא מה'כת־ענוים' (על דרך כמו שהיה אצל אדמו"ר הזקן) והוא לא עושה לשם פרסומת, ולא לשם נשיאת הכבוד אלא כדי לזכות יהודים.. אך גם זה לא עושים.. והיו עוד געדיכטע ווערטער - אך קצרה היריעה מלהאריך.
כמו כן התבטא אדמו"ר שליט"א 'אז מבצע־תפילין וועט איינעמען די וועלט' ובכלל מאז המלחמה אדמו"ר שליט"א ממש לא פסיק פומיה הקדוש לדבר מענין מבצע־תפילין, ובודאי התפרסם בכפר הענינים האחרונים בקשר לזה, כמו כן יצאה שיחה מוגהת בזה, ורואים כמה אדמו"ר שליט"א מיקר את הענין, ויש שמקשרים את זה עם המצב הלא־טוב רחמנא ליצלן שכעת בארץ הקודש ומעַנְין שלא כדרכוֹ בקודש - נסע השנה ב'זאת־החנוכה' אל ציון הקדוש, וזה פלא..
היות שהשיחות האלה כנראה לא יתפרסמו - הנני שולח לוֹ לעת עתה השיחה הראשונה בענין. כמו כן - ציפינו - חיכינו לבואו על חודש תשרי, ומה - מאוד הצטערנו שנפל למשכב רחמנא ליצלן ולא היה יכול לבא, וכאשר נודע לנו שבעזרת השם החלים הרי רבתה השמחה ויהא רעוא שמעתה כה יתן וכה יוסיף לוֹ השם יתברך בריאות גופא ונהורא מעליא. וכל טוב בכל המצטרך, ונזכה להתראות בעזרת השם בשובע־שמחות פה אצל כבוד קדושת אדמו"ר נשיא דורנו שליט"א - יוליכנו קוממיות לארצנו בעגלא דידן.
כעתירת תלמידו הדורש שלומו מלב ונפש..
דוד [דרוקמן]
פ"ש חמה להרה"ח ר' משה שי' נפרסטוק.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר