'נאך אמירת לחיים': שיח מרתק של הרבי עם החסידים
'לאחרי דאיבסום': מערכת 'לחלוחית גאולתית' מגישים רשימה מיוחדת ומרתקת של התבטאויות מיוחדות ונדירות של הרבי מלך המשיח, במהלך ההתוועדות חג הפורים בשנת תשח"י - בין השיחות, במהלכה דיבר הרבי בסגנון חופשי יותר של 'אחרי שתיית משקה'.. • לקריאה
•••
• אמר לאחד המשתתפים (שכנראה הגיע עכשיו): אתה יכול לשבת שמה. דבר ראשון תגיע ל'עד דלא ידע', אחר כך נדבר איתכם..
• הרב שם טוב, אולי תגיד לחיים. עד ל'עד דלא ידע' מסתמא יש לך עוד 'שיעור'. תנו לו כוס של רבנים ('א רבני'שן כוס'), כוסו של אליהו. הנ"ל אמר 'לחיים' והרבי שליט"א ענה לו 'לחיים ולברכה'.
• העיר לאחד האורחים שהוא הגיע עם 'לבושים של בעל-הבית': 'גם לפה'!.. 'הוא השקיע בזה 800 דולר, ומסתובב פה כאילו הוא היה בבואנוס איירס'.. אחר כך אמר בחיוך: 'מסתכלים פה בפליאה ובכעס! במקום שיהודי ירצה להגיד 'לחייים' בפורים - מסתכלים על זה כאילו זה היה דבר פלא'!.
• אחר כך אמר: אולי 'תשקו' ('אפגיסן') את הרב חודוקוב עם כוס גדולה, והוא יחזור לשבת..
• אמר לאחד: 'מה אתה צריך אחרים, אתה יכול לבקש בעצמך! אבל זה צריך להיות קשור לענין שעליו מדברים. הרי אי אפשר לתת בשמחת תורה ענין השייך לראש השנה! עכשיו זה ענין של פורים, מה השייכות לראש השנה'?!
• לאחד אמר: 'אולי אוכל לפעול ששניאור זלמן בליסאווסקי ימסור רצונו לרצוני - על כל פנים בענין אחד, ובמילא לא יפגע הדבר בהנהגתו בכל שאר הענינים, בענין אחד יפעל על עצמו. אבל בזה הוא צריך למסור רצונו לרצוני, ובאופן שגם אם יהיה נראה לו שעל פי 'שולחן ערוך' צריך לעשות להיפך, מכל מקום, יסמוך עלי שעל פי 'שולחן ערוך' עליו לעשות כפי שהנני מורה לו. התשובה לא נוגעת הלילה דוקא, בערב שושן פורים ובליל שושן פורים. זה יכול להיות גם מחר ומחרתיים'.
הרבי שליט"א חייך ואמר: 'כנראה שהוא אוחז ב'עד דלא ידע'.. כיון שהוא נשאר כך'.. (כולם צחקו). 'נו, שיתבונן ויאמר את התשובה. נו, ר' שניאור זלמן, איתך אני לא יכול לדבר ביחד, אתם מונחים בחיצוניות ואני מונח בפנימיות, וזה ענין של לא קרב זה אל זה. תפסיק לחשוב על חיצוניות, תאמר לחיים, תשכח מעצמך, תעשה מה שצריך ותקח אתך גם את הרב חודוקוב'. ההוא ענה משהו והרבי אמר: 'תראה, איתך אני לא יכול לדבר בכלל. תאמר לחיים! נו! ברצוני לספר עליך סיפור, לכל הקהל, אבל הקהל לא ידע שזה קשור אליך'..
(בעת ההתוועדות שהתקיימה בשבת כי־תשא שלאחר פורים, הוסיף הרבי מלך המשיח והתייחס לכך: 'הוא כבר התחיל לשמוע, שתהיה התחלה טובה'. כשראה שהקהל תמה ולא מבין, אמר בשחוק: 'היה עני ברוסטוב, שהיה אומר: 'שלי, שלך, מבין' [= זאת אומרת: אנחנו מבינים אחד את השני]).
• הרבי שאל: הרב סידני [שלום בער] העכט אולי פה? הרב סולומון [שלמה] פוגלמאן אולי פה? שתיהם אינם? סידני העכט לא? סולומון פוגלמאן פה, אולי תאמר לחיים על כוס גדולה ותתחיל ללמוד חסידות בכל יום 'אליבא דנפשי'ה'. אני מתכוון לזה כפשוטו: תגיד לחיים על כוס גדולה וממחר בבוקר תתחיל ללמוד חסידות 'אליבא דנפשיה'.
הרב בראנעצקי יכניס את הבן שלו ל'תומכי תמימים', והרב מענדל פלדמן לא יתפעל ממה שהוא שמע ממני בעצמי שהוא יכול למסור את הבן שלו לישיבה אחרת, והוא יתחיל לשלוח אותו ל'תומכי תמימים', ואם הבן פה, ואם הרבי מענדל פלדמן פה - אזי מבלי הבט על כך שהוא פעם היה נשיא של 'אגודת הרבנים' - הוא ישלח אותו ל'תומכי תמימים', ואם הוא יהיה מוכרח לעבור ענין של מסירות נפש בפועל ממש - זה ישאר בזה שהוא ימסור את הנפש וישלח את הבן שלו ללמוד בתומכי תמימים, והוא יגדל ואחר כך יהיה לו ממנו נחת.
והרב טלישבסקי לא יסתכל אם העניבה מונחת במקום או שלא, והוא יגיד לחיים 'עד דלא ידע' עם כוס גדולה, וממש כפשוטו 'עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי', כמו שהיה בשמחת תורה שהקדוש ברוך הוא זיכה אותו, והוא יפעל זאת גם על המחותן שלו, שהוא 'מורא'דיק' במדידה והגבלה!
• אמר על פלוני (אחד מזקני אנ"ש): 'הוא אינו גורס מה שברצוני 'לגעת' ביהודים, אבל מה אני יכול לעשות. ועכשיו אני יכול לענות שאני שיכור ובמילא אני במצב של 'עד דלא ידע', אבל מתכוונים אליך הרב סימפסון'.. (הרבי צחק ועימו כל הקהל), 'תגיד לחיים ותפעל גם על הרב סימפסון'.
• 'הרב נאה, אולי תאמר 'לחיים' ותחליט בתוקף הכי גדול להיות חסיד, לא להביט על כל העלמות והסתרים ועל המניעות והעיכובים, יכול להיות שהיצר הרע יגיד לך שזה בסתירה לפרנסה, העיקר להיות חסיד. ווערן א ציבעלע אבער חזר'ן חסידות [= תהיה בצל אבל תחזור חסידות], הרב שמואל מנחם מענדל שניאורסון, נו'!
• 'הרב סידני העכט, ה' יעזור שיתחילו לקרוא לך - כולם, אפילו אשתך בעצמה ואתה בעצמך - בשם 'שלום', וה' יעזור לך שיהיה שלום בענינים הגשמיים ובענינים הרוחניים ובמילוי משאלות ליבם לטובה בזרעא חייא וקיימא בקרוב ממש, ושתמלא את הענין שדובר עליו ביו"ד שבט בנוגע ל'שיכון חב"ד' - שתפעל זאת במילואו, פשוט בגשמיות, למטה מעשרה טפחים. תושיב את הרב חודוקוב על כיסא, ובמילא הוא יוכל להיות שיכור, אף אחד לא יפריע לו..
הרב חודוקוב! תושיבו אותו על כיסא ותביאו לו כל כך הרבה משקה שהוא יהיה 'עד דלא ידע', ובמילא הוא ישכח שהוא תלמיד שלכם, ר' יואל באראנטשיק, וכו' וכו' והוא יהיה כמו שצריך להיות. ואותו דבר יהיה גם בנוגע אליכם, תהיו טופח על מנת ותפעלו על הרב.. מארץ ישראל, ואותו דבר תפעלו על הרב.. הוא אמר משהו, ואמר הרבי: שתהיה רפואה שלימה אבל צריך להיות 'עד דלא ידע', צריכים לשכוח גם מהעניינים של בריאות גוף.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר