תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

מרתק: הרב אופן בתיאור מרגש מליל הסדר אצל הרבי


'אשרי עין ראתה כל אלה': אנו מגישים תיאור מרטיט של המשפיע הנודע הרב יוסף יצחק אופן שליט"א, בו הוא פורס ברגש רב את זכרונותיו מלילות הסדרים שנערכו על ידי הרבי מלך המשיח, שבהם זכה להשתתף בצעירותו. הרב אופן משמיע גם את הניגון המקורי בו הרבי היה קורא את ההגדה בלהב אש קודש, הניגון המיוחד של 'הלל' הגדול, והניגון של 'נשמת כל חי', ועוד גילויים לרוב • לקריאת תמלול התיאור ולצפייה הקליקו

•••


•••


תיאור ליל הסדר בבית הרבי

השנים שבהם יכלו התמימים להשתתף ב'סדרים' של הרבי מלך המשיח:

בשנים הראשונות לנשיאות הרבי (עד שנת תש"ל - ועד בכלל) נהג הרבי לאכול את סעודות הימים הטובים (ובכללם ליל הסדר) בדירת הרבי הקודם (כפי שהיה בזמן נשיאותו של הרבי הקודם). כפי שהיה נהוג אצל הרבי הריי"צ, היו בסעודות מנין מסובים, והרבי הקודם ישב בראש השולחן, והרש"ג ישב לימינו, והרבי בצד שמאל, וכך נהג גם הרבי לאחר הסתלקותו של חותנו. סדר המקומות נשאר כמו בזמנו של הרבי הקודם, שהיו שמים את כסאו של הרבי הקודם במרכז, והרבי והרש"ג על מקומותיהם.

בליל הסדר היו מכינים על מקום הרבי הקודם קערת כסף (ללא מצות וללא סימנים) גביע כסף (ריק) עם תחתית (אף היא מכסף), וסכו"ם. הדבר היחיד שהשתנה אחרי הסתלקות הרבי הריי"צ שהרבי החל להסב. היו מעמידים ליד כסאו של הרבי כסא נוסף שעליו היו שתי כריות, ועליהם הסב הרבי. הרש"ג (שהיה 'חסיד' ומקושר לרבי) הגם שהכינו לו כר, בכל זאת לא הסב, שהרי תלמיד אינו מסב בפני רבו ('שולחן ערוך' אדמו"ר הזקן תעב, יא).

חידושו של הרבי

רצונו הקדוש של הרבי שליט"א היה שהתמימים יראו את הסדר. בקבוצה תשכ"ה ניסו לסדר (מול שלטונות הצבא) להאריך את שהותם של הבחורים שבאו מארץ ישראל באופן שיוכלו להישאר לליל הסדר אצל הרבי, והדבר לא יצא אל הפועל, ואז התבטא הרבי: 'לא נתנו לבחורים לראות 'סדר' יהודי'.

אני זכיתי להיות בסדרים אצל הרבי משנת תשכ"ז ועד שנת תש"ל (שכן כאמור משנת תשל"א הרבי לא ערך את הסעודות (והסדרים) בבית הרבי הקודם אלא בביתו - ובסעודות אלו היו נוכח (מלבד הרבנית) - רק המשמש בקודש).

זריזים מקדימים

בכדי להספיק לראות את הסדר של הרבי, היינו ממהרים מאוד בעריכת הסדר בחדר האוכל של הבחורים, ומי שרצה לראות את הסדר של הרבי מתחילתו (החל משלב סידור הקערה על ידי הרבי) היה צריך לסיים את הסדר הפרטי שלו תוך 20 דקות (כולל כל החמישה 'כזיתים' והד' כוסות וכו')! וכך אני נהגתי. למעשה את החלק של 'שלחן עורך' היינו יוצאים ידי חובה (בדרך כלל) באכילת הביצה..

הסדר היה שהרבי היה נכנס (לאחר תפילת ליל יו"ט ראשון) לחדר האוכל כדי לראות באם הכול כשורה, ואם יש דבר הצריך תיקון (לפעמים הרבי העיר הערות שונות - זוכרני שפעם הרבי העיר שחסרים נרות. הרבי היה נכנס גם למטבח ובודק גם שם אם הכול כראוי. הרבי היה הולך לעוד כמה מקומות בשכונה שבהם היו נערכים סדרים גדולים), ואז הרבי היה מברך את התמימים, אנו הבחורים היינו עומדים מוכנים עם הקערה וגביע הקידוש, ומיד אחרי שהרבי היה בירך את התמימים, התחלנו את עריכת ה'סדר' שלנו. מנהג זה שהרבי היה נכנס לברך את התמימים בחדר האוכל היה עד שנת תשמ"א.

באותם השנים היה הסדר ששנת הלימודים התחילה לקראת פסח (ולא כמו שנהוג היום ששנת הלימודים מתחילה באלול-תשרי), והחל מקבוצה תשכ"ז ואילך הונהג, שבליל הסדר היו אצל הרבי שתי קבוצות, הקבוצה המסיימת, והקבוצה שבאה כעת ללמוד ב-770. ראוי לציין שבעיקר היו אצל הרבי הבחורים מישראל, שכן תושבי השכונה הלכו לבתי הוריהם, ורק יחידי סגולה הגיעו לקראת סוף הסדר לרבי.

הרבי מציב גבולות..

בשנת תשכ"ט היו דחיפות גדולות בלילה הראשון, עד שכתוצאה מהדחיפות נשפך יין על כל השולחן, וכסאו של הרש"ג נשבר, ואז הודיעו לבחורים שלא ייכנסו לעריכת הסדר בלילה השני - בסופו של דבר הרשו רק לקבוצה החוזרת לארץ להיכנס, וכן נתנו רשות גם לתמימים השלוחים לאוסטרליה.

אני לא הייתי רשאי להיכנס לסדר זה (כך שלמעשה הייתי נוכח רק בשבעה סדרים בין השנים תשכ"ז - תש"ל), אך שמעתי שבסדר זה היה חידוש: שבסדר הראשון הרבי שאל את התמימים השלוחים לאוסטרליה באם כבר אכלו 'אפיקומן', ומזה הבינו התמימים שעליהם לבוא למחרת קודם אכילת האפיקומן, ואכן כך עשו, והרבי הושיב אותם ליד השולחן, וחילק לכל אחד מהאפיקומן שלו! כשהרש"ג שאל את הרבי לפשר הדבר, ענה לו הרבי שכתוב בסידור של רבינו הזקן שיש לחלק מהאפיקומן 'לכל בני ביתו' - והשלוחים הם 'בני ביתו' של הרבי..

אחר כך הרבי אמר שיחה ובה אמר (בכדי לפייס את התמימים על שלא הורשו להשתתף בעריכת הסדר) שלמעשה גם אצל הרבי הקודם לא היה נהוג שהתמימים ישתתפו בעריכת הסדרים, והרבי מלך המשיח אמר שתמיד הוא התפלא מה טעם הדבר, אך מצינו גם בהגדה ב'מעשה דרבי אליעזר ורבי יהושע' וכו' שתלמידיהם לא היו עמהם, שלכן באו (מבחוץ) ואמרו להם 'רבותינו הגיע זמן קריאת שמע של שחרית',

ויהיה אשר יהיה הטעם בזה, סוף סוף הא חזינן שהרביים היו עורכים ה'סדר' לבדם. והרבי הוסיף שזה (מה שמכניסים התמימים לראות את הסדר) מהמנהגים החדשים שהנהיגו, אך לבסוף 'מקבלים סנוקרת'.. לשנה הבאה - שנת התש"ל - השנה האחרונה שהרבי עשה את הסדרים בדירת הרבי הקודם, הכריזו שלא תנתן הרשות להיכנס. אבל היו קבוצה קטנה של תמימים (ואני בתוכם) שהחליטו 'להתעקש' ולעמוד ליד הדלת, אולי יחוס אולי ירחם.. 

ובאמת כשהרבי נכנס ביקשנו מאת המשמשים שהיות ואנו קבוצה קטנה - שיתנו לנו הרשות להיכנס, ואכן 'זה עבד' ונכנסנו פנימה (וכך זכיתי להיות גם בשנת התש"ל ב'סדר' של הרבי). כששמעו התמימים שאנו נכנסנו, באו גם הם ודפקו על הדלת, אך הם לא נענו. לבסוף כשהרבי פתח את הדלת ב"שפוך חמתך" - הרבי שליט"א סימן בידו הקדושה שייכנסו..

בליל הסדר השני של אותה שנה (שזה היה ליל הסדר האחרון בדירת הרבי בקודם) עלה בדעתו של אחד התמימים לבקש מאת הרש"ג שיבקש מהרבי תינתן ל'קנים' (כידוע באותם שנים הרבי תיקן שיהיו 'קני המנורה' היו 'קנים' של 'נגלה' ושל 'חסידות' (בחורים שקיבלו על עצמם להוסיף שעות לימוד בנגלה וחסידות ולומר 'פלפולים' וכיוצא בזה) רשות להיכנס, והרש"ג שאל את הרבי והרבי הסכים. 

וכך זכיתי להיות גם בסדר הזה בקודש פנימה (בהיותי מה'קנים' של חסידות). גם בסדר הזה הרבי נתן רשות לכולם להיכנס ב'שפוך חמתך'. היה ברור כי הרבי רוצה שייכנסו, אך זה היה צריך להיות מתוך סדר ושמירה על כללים וכו'.

כעת נתחיל לתאר את הסדרים כפי שזכיתי לראות באותם שנים.

סדר הקערה

מנהג חב"ד שבבית הרב יש קערה רק לאדמו"ר, וזה לשון 'ספר המנהגים - חב"ד': 'בבית הרב מסדרין המצות על מפה ולא על קערה, מלבד האדמו"ר המסדר המצות על טס של כסף'. אך הרבי מעיר שם, שזהו רק בבית הרב, אבל בכל מקום צריך להיות קערה שהיא 'בחינת מלכות הכוללת' (כלומר: ג' המצות וששת הסימנים הם כנגד ט' ספירות, והקערה היא כנגד ספי' המלכות והיא משלמת אותם) ובבית הרב אזי הרבי מוציא את כולם ידי חובה בזה, אבל בשאר המקומות צריך שיהיה קערה לכל אחד.

בפועל אצל הרבי היו מעמידים קערת כסף על מקומו של הרבי הקודם, ואמנם יש הטוענים כי גם לרבי היה טס כסף מתחת למפה שבה היו המצות, אך אני לא ראיתי זאת (ואם היה - אזי היה מכוסה לגמרי). לפני שהרבי התחיל לסדר את הקערה, הרבי קרא (בלחש) מתוך ההגדה את מה שכותב רבינו הזקן אודות סידור הקערה - 'יסדר על שולחנו קערה בג' מצות' וכו' עד סוף הקטע שבו מדובר אודות סידור הקערה.

ג' מצות

לרבי היה מפה מרובעת בצבע לבן, והרבי קיפל אותה לשנים, ואחר כך לארבעה, כך שנוצרו בה ג' חללים שלתוכם הרבי הכניס את ג' המצות. וכידוע שהמצה שלמטה נקראת 'ישראל', ומעליה המצה הנקראת 'לוי' ומעליה המצה הנקראת 'כהן' (ר"ת יל"ך - והרמז בזה שהאדם צריך להיות בבחי' מהלך).

זרוע

אחר כך התחיל הרבי לסדר את הסימנים שעל הקערה. כשהראשון הוא ה'זרוע'. על השולחן עמדה קערה ובה הרבה גרונות עוף (לכל המסובים). הרבי הוציא גרגרת אחת, והוריד ממנה כמעט את כל הבשר שעליה (בכדי לשלול דמיון כלשהו לבשר - מחשש 'קדשים בחוץ').

ביצה

הרבי היה מניח את הביצה בשלימותה (בקליפתה) על הקערה (פעם אחת הביצה לא עמדה באופן יציב, והרבי שבר קצת את קליפת הביצה בכדי להעמידה).

מרור

הרבי היה לוקח ארבע כפות גדולות (כפות מרק) מלאות חזרת טחונה, הרבי היה עושה מזה כמין 'כדור' גדול (שהיה בו 'כזית' בהרחבה..) הרבי צירף לזה חתיכת חזרת לא מרוסקת, ואת כל זה הרבי היה 'עוטף' בעלים של חסה.

חרוסת

הרבי לקח מעט חרוסת יבשה (ללא יין) באמצעות סכין מהצלחת המרכזית שבה היה החרוסת. הרבי לא השתמש בצלוחית - הרבי שם את החרוסת (היבשה) כמות שהיא על המפה הלבנה של המצות (ומסיבה זו הרבי לא הוסיף לתוכה יין - כדי שלא יהיה חשש שרויה) בלילה השני של הסדר יכלו לראות שהמפה מוכתמת מעט מהחרוסת שהיתה עליה בלילה הראשון.

כרפס

מנהגינו שמשתמשים בבצל לכרפס. באותם שנים שזכיתי להיות אצל הרבי - הרבי מלך המשיח השתמש בבצל חצוי (ולא כמו שעידים בזה - אולי משנים אחרות - שהבצל היה שלם).

חזרת

לחזרת הרבי עשה כדור עטוף בעלי חסה בדיוק כפי שעשה במרור. ל'מרור' השתמש הרבי במרור (הנמצא בקערה למעלה), ול'כורך' הרבי השתמש ב'חזרת'. אחר כך הרבי אמר את כל הסימנים כפי שכתובים בהגדה.

קדש

הרבי היה עושה קידוש בעמידה, הרבי היה מוזג בעצמו את היין לקידוש. על השולחן עמדו קנקני כסף ובתוכם יין, אך לרבי היה בקבוק משלו עטוף בנייר, והבקבוק עמד על הרצפה. הרבי שליט"א מזג יין עד שנשפך לתחתית, ואחר כך הרבי עשה את הקידוש בלחש, ואחר כך קדשו כל המסובים.

הרבי לקח את הכוס ביד ימין, העבירו לשמאלו ושוב לימינו כשאצבעות היד זקופים על צדי הכוס (וכך הרבי עשה קידוש בכל השנה) - לאחר הקידוש הסב הרבי ושתה את הכוס עד תומה (בשעת שתיית הכוס - הרבי אחז את הכוס כרגיל, ולא כמו שאחז את הכוס בשעת אמירת הקידוש).

ורחץ

הרבי היה אומר את מה שכתוב בהגדה בקשר לכל סימן, אך כאן הרבי אמר ורחץ וכרפס יחד - בכדי לא להפסיק בין הנטילת ידיים לאכילת הכרפס (שהרי הנטילת ידיים היא בשביל הכרפס). בשונה ממה שראינו בהתוועדויות שמגישים לררבי נטלה וקערה לנטילת ידיים, כאן הרבי הלך בעצמו למטבח ונטל שם את ידיו.

כרפס

הרבי לקח את הבצל שהיה בקערה, הרבי הוציא את החלק הפנימי שבבצל, היתה מוכנה שם צלוחית עם מי מלח, אך הרבי הוסיף לתוכה עוד מלח ג' פעמים, ואז הרבי טבל את הבצל ג' פעמים במי מלח.

יחץ

הרבי היה חוצה את המצה האמצעית מבלי להוציאה החוצה, אלא כשהיא עדיין מכוסה במפה, הרבי נשיא דורנו שבר את החלק הגדול כפי מנהגינו לחמש חתיכות, וכפי שהרבי מסביר בהגדה שהמצה האמצעית היא כנגד יצחק - גבורה, ועל כן שוברים לחמש חתיכות להמתיק הה' גבורות. וזהו אפיקומן, שעל ידי המתקת הגבורות נעשה השפעת חסד 'אפיקו מן' (הוציאו מזון ושפע). לרבי היה מפה נוספת (דומה למפה של המצות) ובתוכה הרבי הכניס את הה' חתיכות, ואחר כך הצניעם בין שני הכרים.

מגיד

ה'בעל מקרא' של ההגדה היה ר' יעקב כץ משיקגו, יהודי פשוט לפי ערך, שהיה מקורב עוד לרבי הקודם, יהודי בעל צדקה גדול, ומסור לרבותינו נשיאנו, שכיבדוהו ומינו אותו לתפקיד זה, הוא היה קורא את ההגדה לאט, ובקול גדול ובניגון מיוחד. הרבי לא היה מגביה הקערה אלא מגלה את כל ג' המצות, הרבי היה מגביה קצת מהמפה מעל כל מצה כך שיוכלו לראות את שלושת המצות (גם את המצה האמצעית).

לקראת מה נשתנה הרבי הזיז את הקערה, וגם היה מכסה את המצות (עניין זה של כיסוי המצות לא נזכר בהגדה, אך מזה שכתוב שב'עבדים היינו' - 'מגלין מקצת הפת' משמע שקודם היה מכוסה). את הקושיות שאל בנו של הרב כץ עם התרגום באידיש, כשלפניהם הקדים את הנוסח הידוע 'טאטע איך וויל בא דיר פרעגן' וכו'.

הרבי היה קורא את ההגדה בשקט, לעצמו, ובמהירות יחסית. באותו הזמן היו ההגדות עשויים לא כפי שמדפיסים היום שבכל עמוד יש כמה שורות הגדה ולמטה פירושים מנהגים וכו', אלא שבעמוד אחד היה רק הגדה, ואחר כך במשך עמוד או שנים היו הפירושים וההוספות.

ראיתי שהרבי 'גומר במהירות' יחסית 'עמוד' של הגדה, ובזמן שנותר עד שהבעל מקרא היה מסיים, הרבי היה מתבונן בפירושים ובמנהגים שבהגדה שלו, וכן היה פתוח לפני הרבי סידור האריז"ל (סידור ר' שבתי) עם הכוונות, והרבי היה קורא בו בזמן שנותר. סידור זה היה פתוח לפני הרבי גם בשעת התקיעות בראש השנה.

כשהגיעו ל'והיא שעמדה' הרבי עשה כמו שכתוב בהגדה, שמכסים הפת, ומגביהים הכוס, הרבי כיסה את המצות, והגביה את הכוס כפי שמגביהים בקידוש, נוסח 'והיא שעמדה' אמר הרבי יחד עם כולם (כנראה בגלל הגבהת הכוס). מעניין לציין שאמירת ה'והיא שעמדה' היתה כרגיל בכל ההגדה - ללא ניגון. לאחר אמירת 'והיא שעמדה' הניח הרבי את הכוס ושוב גילה את המצות.

סדר השפיכות

כשהגיעו לאמירת המכות ששם נוהגים לשפוך מהיין, ראיתי שהרבי לקח צלחת מרק, והניחה על הרצפה, ושפך שפיכות קטנות מאד לתוכה, אחרי כל הט"ז שפיכות היו צריכים למלא רק מעט יין. בהגדה כתוב שהשפיכה צריכה להיות לתוך כלי שבור, אך אני ראיתי שהיתה צלחת רגילה (אם כי שייתכן שהיה בה סדק דק כלשהו).

כשהגיעו לאמירת 'מצה זו' הגם שבהגדה כתוב 'נוטל הפרוסה בידו' - המנהג בפועל שאוחזים את המצה על ידי המפה, וגם במרור - הרבי היה שם את שני ידיו על שני המרורים שבקערה. גם בקשר לאחיזת הגביע באמירת 'לפיכך' - הגם שבהגדה כתוב שאוחז הגביע בידו עד לסיום ברכת 'אשר גאלנו' - מנהג בית הרב הוא שאוחזים את הכוס עד 'ונאמר לפניו הללוי-ה', ואחר כך נוטלים שוב את הכוס בברכת 'אשר גאלנו'.

כוס שני

גם ברכת 'בורא פרי הגפן' שעל הכוס השניה נאמרה כשהרבי אוחז את הכוס כמו באמירת הקידוש, וגם אותה שתה הרבי עד תומה.

רחצה

לפני הנטילת ידיים לרחצה, הרבי מלך המשיח אמר את כל הסימנים (כפי שהם כתובים בהגדה) עד כורך, וזאת מכיוון שהרבי לא רצה להפסיק בדיבור בין המצה והמרור והכורך.

מוציא מצה

על פי המבואר בפוסקים יש לאחוז בשעת ברכת 'המוציא' את שתי המצות השלימות, כשביניהם המצה האמצעית (החצויה), ואחר כך בברכת על אכילת מצה אוחזים רק את העליונה והאמצעית, ובוצעים מכל אחד כזית (כדי לצאת ידי חובה שתי השיטות המבוארות ב'שולחן ערוך' רבינו הזקן תעה, ה) ואוכלים אותם יחד.

הרבי היה לוקח שני 'כזיתים' די מדוייקים, והרבי היה אוכל אותם לא במהירות גדולה, הרבי היה אוכל את כזיתים במסירות נפש עצומה, שכן ידוע שבאותם שנים לא היו לרבי שיניים כלל, והרבי היה אוכל את המצות עם החניכיים, והמצות שאופים שם הם מצות עבות מאוד וקשות (ולא כמו שנהוג בארץ ישראל לעשות מצות דקיקות ופריכות) ואכן היו רואים שהרבי היה שותת דם וכו'.

הרבי היה משתמש בהרבה מפיות נייר בכדי לקנח את פיו, והרבי היה זורקם על הארץ (היה פעם אחד מאנ"ש שרצה לחטוף כמה ניירות מהרצפה - והרבי הגיב 'חשש חמץ'). את המצה אוכלים בהסיבה, הרבי היה מחזיק את המצות ואוכל את הכול, ואם קרה שנפל על הכר הרבי היה מרים ואוכל הכול.

מרור

כפי שכתבנו הרבי הכין כדור גדול של מרור, הרבי היה לוקח את הכדור כולו כולל החזרת הבלתי מרוסקת, עם העלי חסה, ואוכל את הכל. ניתן לתאר אץ התחושה באכילת כמות חזרת כזו (ובפרט החלק הלא מרוסק) ואכן עיני הרבי היו זולגות דמעות בשעת אכילת המרור.

כמובן שעניין הדמעות הוא לא רק עניין גשמי, אלא בעיקר עניין רוחני, שהרבי מלך המשיח זוכר את מר הגלות, ובפרט על פי המבואר בדא"ח בנוגע לשאלה מדוע המרור והחזרת נמצאים בקערה בקו האמצעי (תפארת) הרי המרור הוא בחי' גבורות, והיה צריך להיות בקו השמאל, ונקודת הביאור בזה, שעל ידי המרירות מעוררים רחמים רבים (שזהו עניין התפארת - התעוררות רחמים) וזה פעל הרבי בדמעותיו ובמרירות של אכילת המרור.

(ראוי לציין, שבטעות השתרש בפי ההמון שהמרור הוא החסה, והחזרת הוא החריי"ן, אך האמת היא שזה בהפך ממש, המרור הוא מה שאנו קוראים חזרת (החריי"ן) והחזרת של חז"ל היא עלי החסה. אך בכל אופן הרבי היה משתמש בשניהם גם למרור וגם לכורך).

כידוע על פי ההלכה יש לטבול המרור בחרוסת, אך מכיוון שהחרוסת שבקערת הרבי היתה יבשה, הרבי היה נוטל מעט חרוסת בסכין, ומכניס את החרוסת לתחתית הגביע שלו שם היה יין שנשפך מהגביע, ואז הרבי היה טובל את המרור בתוך החרוסת הנמצאת בתחתית הגביע. שמעתי שכך היה עושה גם הרבי הקודם. ב'כורך' הרבי לא עשה כן מחשש שרויה, ולכן את המרור של 'כורך' הרבי היה טובל בחרוסת היבשה שעל הקערה.

כורך

מקודם הוזכר השינוי שיש בטיבול החרוסת ב'כורך'. את המרור לאכילת הכורך לקח הרבי ממקום החזרת שבקערה, גם כאן לקח הרבי את הכדור הגדול של החזרת יחד עם החתיכה הלא מרוסקת, ויחד עם העלים, והכניס בתוך המצה התחתונה, ואכל הכול בהסיבה.

שולחן עורך

אין מנהגינו להסב בשלחן עורך. ה'שולחן עורך' נפתח באכילת הביצה, הרבי היה לוקח את הביצה מהקערה, מקלפה, הרבי היה מוסיף בצלוחית המי-מלח ג' פעמים מלח, ואז הרבי היה טובל את הביצה במלח ג' פעמים (כמו בכרפס). לאחר אכילת הביצה היו מגישים קציצת דג, ולרבי היה הנהגה מופלאה באכילת הדג: הרבי היה מכסה את הדג בשכבה של מלח, עד שהדג היה נראה לבן (הרבי היה עושה זאת כל השנה), עד שבדרך הטבע לא שייך לאכול דבר שנמלח כך. שמעתי שהרש"ג שאל פעם את הרבי מה העניין בזה, והרבי ענה לו: 'ס'איז גישמקע'ר'..

בזמן הסעודה הרבי היה אוכל מידי פעם חתיכת מצה, ואז הרבי היה טובל את המצה במלח - בשונה מאכילת הכזית מצה שהוא בדווקא בלא מלח. לאחר אכילת הדגים הרבי היה שותה יין (כחצי כוס בערך). אחר כך הגישו את המרק - היתה שם קערה (של מרק) שהיתה של רבינו הזקן, והרבי היה לוקח מקערה זו שלוש כפות מרק, ושם בצלחתו, ואחר כך עשו כן כל המסובים.

למרק היו מכינים חביתיות (ביצים) שהיו חותכים אותם כמן אטריות. הרבי לא היה אוכל את החביתיות הללו, והיה אוכל רק את המרק. פעם אחת אירע שאחד המסובים התבטא בקשר לאותם חביתיות בשם 'לאקש"ן' (שבדרך כלל הוא מאכל חמץ) ובאותה שנה הרבי לא אכל גם את המרק. הרבי בכל זאת רצה ששאר המסובים יאכלו את המרק, ולכן הרבי במשך כל הזמן נענע והתעסק עם המרק בכף שבידו, שיראה כאילו הוא מתכונן לאכול..

אחר כך הגישו את הבשר (לרבי הגישו מה שנקרא 'משולש' עוף) - הרבי היה אוכל מזה מעט מאוד, והשאיר כמעט את הכול (בשונה מהדגים שאותם הרבי אכל עכ"פ את רוב החתיכה). אחר כך שתה הרבי מים, וזאת בכדי לקיים מה שכתוב בסידור שיזהר שלא ישתה אחר אפיקומן, והכוונה בזה שלא יביא את עצמו למצב שיצטרך לשתות (ואז יהיה מותר לו לשתות לצמאו).

כמעט ולא נגנו בשעת הסעודה (זוכרני שפעם אחת הרב כץ עורר על זה, ואז אמר הרבי שישירו, וניגנו 'על אחת כמה וכמה'). בעיקר הרש"ג היה שואל את הרבי שאלות שונות, והרבי היה עונה לו (שאלות ותשובות אלו נדפסו אחר כך בספר 'המלך במסיבו'). לפעמים הבחורים היו מציעים בפני הרש"ג שאלות שישאל את הרבי - פעם בחור אחד שאל את הרש"ג מדוע רבינו הזקן משנה ב'שולחן ערוך' (תעב, ד) את הסדר של ד' הלשונות של גאולה מכפי שנזכרו בכתוב, והרש"ג שאל זאת את הרבי, והרבי אמר שידבר על זה בהתוועדות, ואכן באותה שנה באחרון של פסח, הרבי מלך המשיח אמר שיחה ארוכה בנידון זה (ונדפסה אחר כך בספר 'ליקוטי שיחות')..

צפון

הרבי היה לוקח את האפיקומן שהצניע, ואוכל ממנו בהסיבה כשיעור ב' כזיתים 'מצומצמים' (כזית א' זכר לפסח, וכזית הב' זכר למצה שהיתה נאכלת עם הפסח). ידוע שרבותינו נשיאנו דייקו לאכול האפיקומן בלילה הא' קודם חצות, אך בלילה השני היו רבותינו נשיאנו מאריכים בביאור ההגדה, ולא היו מדייקים לאכול האפיקומן קודם חצות, אך הרבי היה אומר ביאורים על ההגדה בהתוועדות שנערכה (מבלי לומר 'לחיים' כמובן..) בבית הכנסת לאחר הסדר (ולא במהלך הסדר), ולכן גם בלילה השני היה הרבי משתדל לגמור את האפיקומן לפני חצות

בדרך כלל הרבי היה יורד להתוועדות בשעה 1:30 (חצות היה בשעה 12:00 בערך) וההתוועדות היתה נמשכת עד אחרי השעה 4:00. אגב, בלילה הראשון (בעיקר) היו התמימים מלווים את הרבי לביתו אחרי עריכת הסדר בשירה ובזמרה (כאן תיאר הרב את המסלול המדוייק שבו היו הולכים הרבי והתמימים - הרב סיפר שפעם אחת אירע שהרבי פנה לרחוב אחר - ושם חיכתה לו הרבנית (מאורע נדיר שקרה רק פעם אחת), והם הלכו יחד לביתם). על כל פנים הרבי היה אוכל את האפיקומן בשתי הלילות לפני חצות, אך בכל זאת בלילה הראשון הרבי היה שואל מידי פעם את אחד הבחורים - 'מה השעה?'.

ברך

הרבי היה נותן לשטוף את הכוס (לפני מזיגת הכוס השלישית) - בעיקר בגלל שבתחתית הכוס נשארו שיירי החרוסת, הרבי היה נוהג (גם בקידוש) לנגב את הכוס לאחר ההדחה מבית ומחוץ. המזמן היה בעל ההגדה ולא הרבי.

כוסו של אליהו

הרבי היה מוזג גם את כוסו של אליהו לפני ברכת המזון, מעניין לציין כי כוס זה לא היתה מכסף, אלא כמו כוס תה גדולה מזכוכית, שהיא היתה כוסו של אליהו. הרבי אמר שאצל הרבי הקודם היו מוזגים את כוסו של אליהו לפעמים לאחר ברכת המזון, אך מכיוון שהיו עושים פעם כך ופעם כך, ובפרט מכיוון שעדיף להקדים (את ביאת אליהו - מבשר הגאולה) רגע קודם - אזי הוא מוזג את כוסו של אליהו לפני ברכת המזון.. רבותינו נשיאינו דייקו למזוג בעצמם את כוסו של אליהו.

כוס שלישי

שתיית הכוס של ברכת המזון - כל המסובים אוחזים את הכוס עד סיום ברכת בונה ירושלים, ואחר כך (בסיום ברכת המזון) נוטלים הכוס לברכת בורא פרי הגפן - כפי שנתבאר לגבי ב' הכוסות הראשונים.

שפוך חמתך, הלל, נרצה

אחרי שהיו מוזגים את הכוס הרביעית, היו יוצאים שני בחורים ונרות בידם, ופותחים את הדלת לאמירת 'שפוך חמתך'. החל מאמירת 'שפוך חמתך' ועד סיום ברכת 'ישתבח' - היתה משתנית אופן אמירת ההגדה אצל הרבי מהקצה אל הקצה, אם קודם היה הרבי אומר את ההגדה בשקט ובמהירות יחסית, בהגיע הרבי לחלק זה של ההגדה היה ניתן לשמוע בבירור את קולו של הרבי בדביקות ובמתיקות מופלאה, ניתן לומר שזו הפעם היחידה (כמעט) שהתמימים זכו לראות את הרבי בתנועה של 'עבודה' והשתפכות הלב והנפש בצורה שלא ניתנת כלל לתיאור. היות ואני עמדתי בסמיכות מקום לרבי - יכולתי לשמוע כל מילה, אלו שעמדו רחוק יותר יכלו לשמוע את קולו של הרבי רק כאשר הבעל מקרא היה מסיים את אמירת הקטע לפני הרבי.

וכך הרבי אמר את כל החלק השני של ההגדה, החל מ'שפוך חמתך', המשך ההלל, פסוקי ההלל הגדול, נשמת וישתבח, הרבי אמר זאת בנגון מיוחד, שבו פסוק אחד 'עולה' והפסוק השני יורד כעין 'אתנחתא', בתפילת 'נשמת' היה ניגון שונה במקצת, אך מיוסד על הניגון של הקטעים הקודמים 'בלול' קצת עם תנועת הניגון של תפילת חול (הרב הואיל להשמיע בפני הנוכחים את נעימת הרבי ב'שפוך חמתך' ובפסוקי הלל והלל הגדול ובתפילת 'נשמת' - וניתן לשמוע (ולראות) בקובץ הווידאו המוגש בזה את הנעימה המיוחדת, וללמוד אותה, ולהנחיל אותה לדור הבא בבחינת 'והגדת לבנך').

הרב אופן הוסיף שהדביקות והתנועות שראו על הרבי בשעה זו הם על דרך הדביקות והתנועות שהיו רואים על הרבי בשעה שנגנו את נגון רבינו הזקן - 'ד' בבות'. לאחרי סיום אמירת ברכת ישתבח, ברכו בורא פרי הגפן ושתו כוס רביעית וכנ"ל בכוסות הקודמים, ולאחר מכן ברכה אחרונה ואמירת 'לשנה הבאה בירושלים'.

שפיכת כוסו של אליהו בחזרה לבקבוק

אחר כך הרבי התחיל לשפוך את היין מכוסו של אליהו חזרה לבקבוק, תוך כדי שכל המסובים מנגנים את ניגונו של רבינו הזקן - 'א-לי אתה'. שפיכת היין מהכוס לבקבוק היתה עבודה מופלאה בפני עצמה, ואין אתנו יודע עד מה בסוד העניין, אך היתה זו עבודה שלימה שהיתה במשך עשר דקות (!) שבהם הרבי שפך מהכוס לגביע שלו, ומשם לבקבוק, ומשם שוב לגביע, ואחר כך שוב לכוס, וחוזר חלילה, ובכל פעם הרבי שינה את הסדר עד שהמסובים לא יכלו לעקוב ולהבין מהו הסדר בזה, וברור כי הרבי פעל באותה שעה עניינים נעלים ביותר, וסוד ה' ליריאיו.

בשנה אחת בא הרש"ג בסוף הסדר אל הרבי, וביקש בתחנונים ממש, שהרבי יכניס אותו ב'קאראהאד' (=מעגל), והרבי ענה לו שכמו שהיו ביחד בסדר, כך יאכלו יחד קרבן פסח.. (והיינו שהרש"ג רצה שהרבי יכניס אותו ב'מעגל' של רבותינו נשיאנו). (הרב אופן סיפר שאחר הסדר היו חוטפים שיירי החרוסת וכו').

אשרי עין ראתה כל אלה, ויהי רצון שהשנה נזכה לראות את הרבי מלך המשיח עורך את ה'סדר' בבית המקדש השלישי, ונאכל שם מן הזבחים ומן הפסחים.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

מדוע חיפש הרבי בחור שלא נוכח בליל הסדר של הבחורים? • הרב שלמה זרחי מספר

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

מרגש: איך הרבי מתפלל ב'עבודה'? • תיאור ליל הסדר עם הרבי

הרבי בבכי נוראי: בלי 'אתכפיא' - כיצד הוא שייך לקדוש ברוך הוא? • יומן מרתק

במעמד רבבות: הרב אופן בדביקות מרגשת באמירת פרק קכ"ג בתהילים

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

מיוחד: הרב גופין התעורר מההתוועדות של ארגון 'לחלוחית גאולתית'

לשרוף את ה'חמץ' • טור על ביטול וענווה

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.