הרבי מגלה: קשה לי להשתמש בתואר 'נשיא' - לא עבור מלך המשיח..
מיום הלכי ל'חדר' ועוד קודם לזה התחיל להתרקם בדמיוני ציור גאולה העתידה: אנו חושפים גילוי נדיר של עלי ההגהה של הרבי מלך המשיח, על המכתב הידוע ששיגר הרבי ל'פרזידנט' מר יצחק בן צבי. הרבי כתב לו מכתב ארוך בי"א בניסן תשט"ז, על נושאים שונים ומרתקים, ובסופו של המכתב הרבי מסביר למר בן צבי מדוע אינו כותב עליו בתחילת המכתב את התואר 'נשיא', מאחר שעבור יהודי תואר זה מיועד למנהיג האמיתי - 'מלך המשיח' • בפנים: צילום עלי ההגהה של הרבי וכן המכתב המלא לקריאה • לקריאה
•••
אנו חושפים גילוי נדיר של עלי ההגהה של הרבי מלך המשיח, על המכתב הידוע ששיגר הרבי ל'פרזידנט' מר יצחק בן צבי. הרבי כתב לו מכתב ארוך בי"א בניסן תשט"ז, על נושאים שונים ומרתקים, ובסופו של המכתב הרבי מסביר למר בן צבי מדוע אינו כותב עליו בתחילת המכתב את התואר 'נשיא', מאחר שעבור יהודי תואר זה מיועד למנהיג האמיתי - 'מלך המשיח'.
לפענוח כתב היד:
על המשפט לפני המילה 'כל כך קשה לי להשתמש בתואר', הרבי הוסיף בכתב ידו הקדושה את המילה ולכן. במשפט 'דווים דחופים סחופים ומטורפין ויסורין באין עליהם' שכתוב במסכת יבמות דף מ"א, הרבי הוסיף בכתב ידו את המילה ומטורפין ובמילה דווים הוסיף את האות ו' בכתב ידו הקדושה. בתחילת המכתב ש'מיום הולכי לחדר.. התחיל להתרקם בדמיוני', הרבי עשה תיקון במילה להתרקם.
לקריאת המכתב המלא:
ברוך השם, י"א ניסן, ה'תשט"ז. ברוקלין, ניו יורק.
שלום רב וברכה!
הפתעה נעימה היה לי מכתב כבודו אישור קבלת חידושי כבוד קדושת אדמו"ר ה'צמח צדק' על מסכת בבא מציעא, ובקורת רוח מיוחדה קראתי בו אודות שיעורי הלימודים במסכתא זו. וגדול כח לימוד תורתנו, תורת חיים, 'שמביא לידי מעשה'. ובודאי תקויים גם ההודעה 'מצוה גוררת מצוה'. וכיון שמעלין בקדש, תקותי אשר הלוך ילך ויתוסף בהאמור, הן בכמות והן באיכות.
יש תמהים למאמר חכמינו זכרונם לברכה 'רבי מכבד עשירים'. ולדידי מובן ומבואר הוא על פי אחת הנקודות היסודיות של שיטת הבעל שם טוב, אשר כל ענין בעולם ואפילו קטן שבקטנים הוא בהשגחה פרטית, ובפרט ענינים כוללים הנוגעים לרבים. עשירים, אנשים אשר ההשגחה העליונה נתנה בידם האמצעים לפעול רבות טובות בעולמו של הקדוש ברוך הוא, בודאי גם כוחות נפשם מתאימים למילוי תפקיד זה, תפקיד העולה פי כמה על תפקידו של איש הבינוני ועל אחת כמה וכמה של איש העני.
ורבינו הקדוש שתקופתו היתה תקופת מעבר בחיי עם ישראל מחיים שלוים, לפי ערך - לחיים של גזירות ורדיפות, ועליו היה לגייס את כל הכוחות בכדי שיעמוד עם ישראל בנסיון זה ויצא שלם ומחוסן, עליו היתה המשימה להתבונן בכל אחד ואחד ולהשתדל לנצל את כל האפשרויות אשר בו. ולכן הביע רגש כבוד כלפי אלו שמלמעלה נתנו להם אפשריות יתרה, אשר בודאי גם נוצלה להגן על כל הקדוש בישראל, ככל שאר פעולות רבינו הקדוש.
אלא, מתאים להנהגה הכללית בעולם, אשר לכל אחד מבני ישראל נתנה בחירה חפשית, ומנסה ה' אלקים אותו לדעת הישנו אוהב את ה' כו' ושומר מצוותיו ושומע בקולו וכו', גם בזה הבחירה נתונה לכל אחד מהעשירים, וכמו שנאמר ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת גו' לקיים בבחירתו, כסיום הכתוב, ובחרת בחיים, או חס ושלום להיפך.
פשוט, אשר אם בעשירים בזהב וכסף, הדברים אמורים, על אחת כמה וכמה - עשירים בכח השפעה על הסביבה הקרובה והרחוקה. ומובן גם כן, אשר כיון שיש מנהיג לבירה זה העולם ואין בו דבר אחד לבטלה, מוכרח ניצול פעיל וחיובי של העושר, ואין מספיק כלל וכלל זה שלא ישתמשו בעושר בכיוון בלתי רצוי. כי גם העדר הניצול מפריע את הסדר בבריאה, כיון שענינה אשר כל החלקים שבה צריכים לסייע באופן פעיל לתכלית הכללית והאחידה.
רבות שמעתי על כבודו, תכונות נפשו ומידותיו ועל יחסו לקודשי עם ישראל המסורתיים. ובתקופתנו זו ניתנו לכבודו אפשרויות מיוחדות, בדוגמת האמור לעיל, בהשפעה על הסביבה הקרובה והרחוקה, השפעה היכולה להביא תוצאות מרחיקות לכת, וביחוד - בשמירה על צביונו האמתי של עמנו אשר נהיה לעם בקבלת התורה, והיא היא חוט השני העובר דרך כל תקופות קיום עמנו ומאחדן, אף כי במשך זמן זה כמה אומות, אומות בעלות תרבות מפותחת ביותר, מושלות בכיפה וכו' נתחייבו כליה ולא היתה להם תקומה, וישראל נופלים ועומדים - על ידי הקישור עם בורא העולם ומנהיגו - ואומר כי אני הוי' לא שניתי ואתם בני יעקב לא כליתם (מדרש תנחומא, פרשת 'נצבים').
ואם בכמה תקופות מוכרח היה גיוס כל כוחות בני ישראל לשמירה ולהגנה על התורה ומצוותיה - סוד קיומו של עם ישראל - בתקופתנו לא כל שכן, תקופת הרת עולם ותקופת משבר ונסיון, מהנסיונות הכי גדולים, של עמנו ישראל. ואלו העשירים ביכולת ואפשריות, אשר מתאים לזה גם אחריותם גדולה פי כמה, חובתם חוב קדוש וגם זכותם לנצל את האפשרויות במילואן להגן על הקדוש לעם ישראל היא תורתנו הנצחית ומצוותיה, ובפרט בפלטין של מלך היא הארץ אשר עיני ה' אלקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה.
וכיון שהועמס תפקיד זה בודאי ניתנו מראש כל הענינים הנדרשים למילוי התפקיד במילואו, אלא שרצון הבורא הוא שיהיה זה בבחירה - ובחרת בחיים. נשען על מה ששמעתי על כבודו תקותי חזקה שלא יקפיד על שורותי דלעיל, אף שזהו מכתבי הראשון לכבודו, ויקובלו הדברים באותו הרגש שנכתבו. ויהי רצון שאזכה שאל ישארו דברים בעלמא. בכבוד ובהוקרה ובאיחולי חג הפסח כשר ושמח.
אפשר שפסקא הבאה להלן צריכה היתה לבוא בראש המכתב, והיא - בקשת סליחה על שפתחתי מכתבי בלי להקדים תוארים וכו'. וגם בזה סמכתי על מה שתיארו לפני ממידותיו ותכונות נפשו אשר יבין לדעתי.
מיום הלכי ל'חדר' ועוד קודם לזה התחיל להתרקם בדמיוני ציור גאולה העתידה - גאולת עם ישראל מגלותו האחרון, גאולה כזו ובאופן כזה שעל ידה יהיו מובנים יסורי הגלות הגזירות והשמדות. וכחלק מעתיד מזהיר זה וכחלק מגאולה זו יהיה 'נשיא זה מלך, לא נשיא שבט - אלא שאין על גביו אלא ה' אלוקיו' (הוריות יא, סוף ע"א), והכל יהיה באופן אשר בלבב שלם ובהבנה מלאה - 'יאמר ביום ההוא אודך ה' כי אנפת בי'.
ולכן כל כך קשה לי להשתמש בתואר זה בקשר עם בני ישראל בעת אשר יעקב קטן הוא ובני ישראל 'דווים דחופים סחופים ומטורפין ויסורין באים עליהם'. יכולתי להשתמש במלה זו מן השפה ולחוץ, אבל כיון ששמעתי אשר כבודו 'אמיתי הוא - לא רציתי לכזב' בנפשי, ואיתו הסליחה.
מתוך ספר 'אגרות קודש' כרך יב, אגרת ד'רכו.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר