'אפרוחים' צעירים שמאריכים בתפילה - להפסיקם או לעודדם? • מרתק
מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה מכתב מיוחד של הרבי הריי"צ, אודות ההשגחה וההדרכה הראויה לעוסקים ב'עבודת התפילה', ועל כך שלא כל אחד שייך במצבו העכשווי למדריגות גבוהות המדוברות בחסידות, אלא יש לאדם להיות כנה עם עצמו ודרגתו - וכך להתעלות מעלה מעלה עדי יגיע באמת לדרגות הנעלות שמבוארות ב'קונטרס התפילה' • יחד עם מכתב חשוב זה, אנו מצרפים מכתב מיוחד של הרבי מלך המשיח במענה למשפיע שרצה להפסיק את אריכות התפילה לתלמידים צעירים, שהתנהגותם בשאר העניינים אינה מתאימה ל'עבודה', ובמכתב שולל הרבי ברורות להפסיקם ובמיוחד בדורנו, אלא להשקיע יותר בהדרכתם בעבודה פנימית ואמיתית • לקריאה
•••
☚ 'עבודת התפילה' בדור השביעי • אנקדוטות מהפאנל ההיסטורי עם גדולי המשפיעים
מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה מכתב מיוחד של הרבי הריי"צ, אודות ההשגחה וההדרכה הראויה לעוסקים ב'עבודת התפילה', ועל כך שלא כל אחד שייך במצבו העכשווי למדריגות גבוהות המדוברות בחסידות, אלא יש לאדם להיות כנה עם עצמו ודרגתו - וכך להתעלות מעלה מעלה עדי יגיע באמת לדרגות הנעלות שמבוארות ב'קונטרס התפילה'.
'אפרוחים השואפים לחקות את התרנגולים הגדולים'
למכתב הרבי הריי"צ:
ברוך השם, ו' אדר תש"ד, ברוקלין.
ידידי עוז הרב ותיק וחסיד איש ירא אלוקים מורנו הרב ר' שאול [ברוק] שי' - משגיח ומשפיע דישיבת 'אחי תמימים' בעיר תהילה 'תל אביב' יכוננה עליון אמן
שלום וברכה!
ידעתי את טיב פעולתו בעזרת השם יתברך על התלמידים דישיבת 'אחי תמימי'ם יחיו אמנם להעמיד על דעת עצמו בסדרי הלימוד בדא"ח והעיקר בהדרכת התלמידים שיחיו בעניני עבודה, לעוררם על עבודה שבלב והדומה בהדרכה שעוד אינם ראוים לזה. בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש היו נזהרים בזה במאוד מאוד שלא לתת לתלמיד לטפס על הכותל, 'קריכען אויף די גלייכע ווענט' [= לטפס על קירות חלקים], והוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש זצוקללה"ה נבג"ם זי"ע [הרבי הרש"ב] היה מזהיר את המשפיעים ואת המשגיח שעל דא"ח, לדייק היטב בההדרכה עם כל תלמיד ותלמיד, לתת לו מזונו הרוחני הדרוש לו ולהשגיח על זה בעינא פקיחא.
באחת ההרצאות - בתור מנהל פועל - בשנת תרס"ב הרצאתי להוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש מעניני ישיבת 'תומכי תמימים'. הוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש התענין בסעיף מצב התלמידים בעבודה שבלב, ודרש להמציא לו בכתב ובפרטיות אודות כל תלמיד ותלמיד א] גילו. ב] מצב כשרונותיו. ג] מצבו בשמירת הזמן. ד] מצבו בלימוד הנגלה. ה] בהנהגה בקיום המצות. ו] בטבעו. ז] ברגילותיו. ח] במצב לימודו בדא"ח.
☚ וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש עם מאות מקורות על 'עבודת התפילה'
כעבור שני ימים אחרי מילוי פקודת הוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש כאמור, ציווה לי להזמין את המשפיעים ואת המשגיח לדא"ח ליום הרביעי ערב - שאז לא היה מקבל אנשים ליחידות. כשנכנסו המשפיעים והמשגיח ואנוכי, דרוש דרש הוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש מאת המשפיעים והמשגיח על כל אחד מהתלמידים בעלי 'עבודה' - כת ה'עובדים' - מי התיר להם להתעסק בעבודה שבלב, ומי מראה להם את הדרך אשר ילכו בה ולא יכשלו בדמיונות שווא.
המשפיעים והמשגיח השיבו על כל אחד ואחד ביחוד. בחבורה ההיא היו ששה תלמידים צעירים, שלפי מצבם לפי גילם וסדרי הלימוד בדא"ח, לא היו ראוים עדיין לסדר עצמם בעבודה שבלב. וישאל הוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש: 'ואלו ה'שנעקעס' [= האפרוחים] שעדיין לא נפתחו עיניהם - מי התיר להם להתעסק בעבודה שבלב ומי הורה להם את הדרך בענין אריכות בתפילה'?. ויאמר אחד המשפיעים: 'זיי לערנען זיך זיין חסידים בעלי עבודה' [= הם מתלמדים להיות חסידים בעלי 'עבודה'].
ויאמר הוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש: 'פון אזא הדרכה קען מען קיין חסיד ניט ווערן און קיין בעל עבודה א ודאי ניט, פון אזא הדרכה ווערט מען א מוטעה און א חיצון' [= מכזו הדרכה אי אפשר להיות חסיד ובודאי שלא בעל 'עבודה', מכזו הדרכה נהיים מוטעה וחיצון], ויוכיח הוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש את המשפיעים ואת המשגיח. ואותי ציווה לתת צו בכל תוקף עוז אשר ששה תלמידים אלו יבואו בסדר הקבוע ללימוד הנגלה, ולהורות להמשגיח ללימוד הנגלה להכביד עליהם, וגם התלמידים הקטנים העוסקים בעבודה שבלב, לקרוא אותם אחד אחד ולהזהירם על שמירת הזמן.
ומני אז נתן הוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש פקודה חזקה לבלי תת להתלמידים לעסוק באריכות התפלה, בלי רשיון מיוחד מאת המשפיעים והמשגיח ואנוכי, שנדין בכובד ראש על כל תלמיד ותלמיד ביחוד. כן היה הסדר ב'תומכי תמימים' בליובאוויטש, וכן צריך להיות בכל הישיבות שלנו המתנהלות ברוחה של 'תומכי תמימים'.
☚ לצפייה בבלעדיות: וידאו מלא מכנס חב"ד היסטורי עם גדולי המשפיעים על 'עבודת התפילה'
לפני מונחים מכתבי תלמידיו יחיו ומהם המבקשים התעוררות רחמים על דברים שאינם שייכים אליהם ואינם בערכם כלל, כגון הנחה טובה בענין אלוקי, פתיחת המוח בהשגה אלוקית, פתיחת הלב בהתעוררות אהבה ויראה, רעותא דליבא, להתענג על הוי', שיהיה המוח שליט על הלב, ומתאוננים על העצבות והעדר השגה אמיתית, הנני בא לידי יאוש מזה שאין לבבי מתפעל באמת מהדר גאונו יתברך.
אם הראשונים קראו אותם 'שנעקעס' [אפרוחים] שלא נפתחו עיניהם - הנה אלה הצאן קדשים יחיו הם אפרוחים בעודם בשלחופיותיהם השואפים לחקות את התרנגולים הגדולים, ולא אפונה אף רגע כי תמימים המה ובתום לב כותבים מה שכותבים ואומרים מה שאומרים, כי נשמעים המה למדר[יכ]ם שי' מה שהנני נהנה מהמשמעת שלהם כי טובה היא תודה לא-ל, ועלולים להיות תלמידים טובים בעזרת השם יתברך.
ובזה הנני פונה אליו בדרישתי כי יתן וימסור עצמו לטובת התלמידים שי' שיצליחו בלימוד הנגלה, כי לכל לראש צריכים להיות לומדים גדולים בלימוד הנגלה, זיי דארפען און מוזען זיין גרויסע לומדים [= הם צריכים ומוכרחים להיות לומדים גדולים] בלימוד הנגלה. ולימוד דא"ח צריך להיות בסדר מסודר ועניני עבודה בתיקון המידות צריכים להיות אצלם בדרך קבלת עול, מען דארף מבער זיין די מדות רעות און מען דארף מקנה זיין אין זיך מידות טובות מיט קבלת עול, ווייל אזוי מוז זיין [= צריכים הם לבער את המידות הרעות וצריכים לקנות מידות טובות וקבלת עול], ואינם שייכים [ל]עבודת התפילה עדיין.
צריכים ללמוד עמהם המאמרים הרגילים ב'דרך מצוותיך' וליקוטי תורה ומאמרים בודדים שיהיו בקיאים בענינים ולא להלאותם בהמשכים ארוכים, ולמנוע אותם - לעת עתה - מתפילה באריכות, ואת זה הנני אוסר עליהם עד אשר יכתבו לי בפרטיות אודות כל תלמיד ואודיע דעתי בזה, ובלא רשותי לא יתעסקו באריכות התפילה כי אם בתפילה במתינות בציבור בימות החול ובשבת קודש, - ונוהגים בכל תפוצות חסידי חב"ד אשר התפילה בציבור בשבת קודש היא במתינות יותר מימות החול - וישמעו קריאת התורה מתוך החומש דווקא ויזהרו בעניית 'אמן' ו'אמן יהא שמיה רבא', וראוי אשר כל אחד מהתלמידים שי' יקבע לו שיעור קבוע בלימוד שולחן ערוך 'אורח חיים' של רבינו נשמתו עדן ולהיות בקי בהלכות הצריכות למעשה.
☚ הרב נחמן שפירא: האריכות בתפילה שייכת לכל אחד • התוועדות גדושה
••
'סוף סוף הרי זה מוסיף יראת שמים והתרוממות מתענוגי העולם'
יחד עם מכתב חשוב זה, אנו מצרפים מכתב מיוחד של הרבי מלך המשיח במענה למשפיע שרצה להפסיק את אריכות התפילה לתלמידים צעירים, שהתנהגותם בשאר העניינים אינה מתאימה ל'עבודה', ובמכתב שולל הרבי ברורות להפסיקם ובמיוחד בדורנו, אלא להשקיע יותר בהדרכתם בעבודה פנימית ואמיתית.
ספר 'אגרות קודש' הרבי הריי"צ חלק ח' עמוד קצד.
'במה שכתב במכתב בעניין הנהגת התלמידים שיחיו, שאין דעתו נוחה כל כך מהאריכות שלהם בתפילה וכו', כיוון שאין זה מתאים להנהגתם בשאר העניינים וחושש הוא ליוהרא וכו', הנה אולי צודק הוא בטענותיו, אבל ידוע הוא מהמוחש הנראה לכל המעיין בטיב הנוער בדורנו זה, אשר בשבילם ביחוד הוא תקופת משבר ולכן צריך להיזהר ביותר מכל עניין, שיוכל להחליש את כוח ההתנגדות שלהם להרוחות הנושבות בתבל.
ואם גם יש עניינים כאלו אשר מצד מצבם עתה, הרי עוד לא באה העת והזמן בשבילם להתעסק בכמו אלה, הנה כיוון שעל כל פנים זהו עניין המוסיף עוד פרט אחד, לעמוד בתוקף נגד הרוחות המנשבות ברשות הרבים, אחריות הוא להסיר לבטל או להחליש את העניין.
ואם לדעתו יש סתירה בין האריכות בתפילה והנהגתם בשאר העניינים, הרי צריך להשתדל בניחותא אבל בתוקף, שייטיבו דרכיהם בשאר העניינים. אבל לא לבטל עניין האריכות בתפילה וכו', כיוון שסוף סוף הרי זה מוסיף יראת שמים און אפגעטראגענקייט פון וועלטישע תענוגים [= והתרוממות מתענוגי העולם]. ולו גם יהא בדרך מקיף'.
מכתב הרבי מלך המשיח, כ"ז ניסן תשי"ב.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר