תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

נחשפה מפת המקדש של נשיא דורנו • עיונים וביאורים


לפני מספר שנים פורסמה מפה של 'תכנית בית המקדש' שהחל הרבי מלך המשיח להכין בשנת תש"ג על מנת להוציאו לאור • לכל אשר בשם חסיד יכונה, אין די באר גודל החשיבות של מפה כזו, בבחינת 'משיח בונה מקדש'.. צריך אולי להיות טבעי ומובן מאליו, כי מפה זו תשמש כבסיס ללימוד הלכות 'בית הבחירה', למרות המצאותה בשלב של 'מכינים לדפוס' • לאחר עיון במפה ובהערות עליה, נראה להציג השערה מבוססת יותר על דרך עריכתה, ומזה - על החידושים שניתן ללמוד ממנה • נכתב על ידי הרב אורי ליפש • לתצלום המפה ולעיונים בנושא

•••


גילוי החיבור

לפני מספר שנים פורסמה מפה של 'תכנית בית המקדש' שהחל הרבי מלך המשיח להכין בשנת תש"ג על מנת להוציאו לאור, כדבריו במכתבו למוהרמ"ז גרינגלס (ספר 'אגרות קודש' חלק א' איגרת צו): 'מכינים אנו עתה לדפוס.. ספר על דבר בית המקדש עם תכנית הבית העבודה וכיוצא בזה - גם כן בשפת המדינה'.

חיבור זה לא נדפס בזמנו ואף לא נשלמה עריכתו. המביא לדפוס (הרב שלום דובער שי' לוין) תיאר את סדר העריכה: 'מתוך ניירות ההכנה לדפוס מפרסמים אנו בזה את החיבור הזה, שלא אסתייעא מילתא להדפיסו באותה שעה: מתוך הכתבים נראה סדר העבודה שהיה בזה: בתחלה הורה לאחד מעוזריו הוראות מיוחדות איך לצייר את ציור בית המקדש.

אחר כך עבר הרבי על הציור והעיר בו הרבה תיקונים והערות. כמו כן הוסיף לו רשימת חלקי הבית, בתיאום למספרים שהוצגו בציור. אחר כך שינה הרבי את סדר המספרים, והוסיף וגרע כמה מספרים. את הכל היה צריך הצייר לצייר מחדש, וכנראה שלא אסתייעא מילתא. מלבד זאת צייר ציור כללי של הר הבית, וגם בזה הוסיף הרבי וגרע, והעיר בשולי הגיליון ובדף נפרד. מתוך כל אלו, צורפה רשימה מסודרת, לפי הסדר שהתווה הרבי בהערותיו, הועתקו ההערות וסודרו בפנים או בשולי הגיליון (באותיות מודגשות)'. סוף ציטוט.

בגיליון שם הובאו שתי פקסימיליות: 1] מפת העזרות והמקדש עם (חלק) מהערות הרבי. 2] ציור כללי של הר הבית (כנראה בגוף כתב יד קודש), עם כמה הוראות למשרטט. כמו כן הובאו שם שני תרשימים חדשים שנערכו בהתאם להערות ותיקוני שציין הרבי: של המקדש והעזרות, ושל מפת הר הבית.


מקור התרשים הראשוני

לכל אשר בשם חסיד יכונה, אין די באר גודל החשיבות של מפה כזו, בבחינת 'משיח בונה מקדש'.. אולי היה צריך להיות טבעי ומובן מאליו, כי מפה זו תשמש כבסיס ללימוד הלכות בית הבחירה, למרות המצאותה בשלב של 'מכינים לדפוס'. היה גם ניתן לצפות, שמפה זו על הערותיה, תצורף לספר 'הלכות בית הבחירה עם חידושים וביאורים', ולא גרעא מכל שאר ההערות שכתב הרבי בנושא זה והוכנסו בספר.

לאחר עיון במפה ובהערות עליה, נראה להציג השערה מבוססת יותר על דרך עריכתה, ומזה - על החידושים שניתן ללמוד ממנה. בעיון קל אפילו ברור לכל מעיין, כי התרשים הראשוני אינו אלא העתק (באמצעות נייר שקוף?) מהמפה הנפוצה של בעל 'תפארת ישראל', המובאת בדפוסי המשניות בסוף מסכת 'מידות'. הדבר בולט במבנה הכללי של התרשים, במספרים המציינים את חלקי הבית, ועוד ועוד. זו המפה שנלקחה לבסיס, ועליה נעשו כל התיקונים וההערות.

בהתאם לכך מובנים כמה דברים, שבחלקם אף תמוהים במבט ראשון: א] פעמיים רואים שהרבי מציין 'קו זה מיותר': המסתכל במפת ה'תפארת ישראל' יבחין, כי חומות העזרה צויירו בצורה עבה ו'כפולה' (כנראה כדי להדגיש את היותן 'חומה' ולא רק 'קיר'), ובחוסר פרופורציה בולט לקנה המידה היחסי.

הרבי הורה איפוא להשאיר בתרשים רק קו אחד המציין את החומה. אלא שכאשר המשרטט ניסה לעשות כן, נותרו קווים 'מיותמים', או לחילופין מרווחים מיותרים - כמו למשל הרווח בין חומת עזרת הנשים (ועזרת ישראל) לבין כותלי הלשכות, עליו העיר הרבי 'פה אצ"ל מק"פ?' [= אין צריך להיות מקום פנוי].


ב] חמש עשרה המעלות בין העזרת נשים לעזרת ישראל צויירו במקור עם זויות בצד - בדיוק כמו בציור של התפארת ישראל! על כך העיר הרבי: 'המעלות כחצי גורן עגולה ולא בקרנות מרובעות (מידות ב, ה)'. אגב: מכאן גם הוכחה שהמדריגות היו כחצי עיגול כפשוטו (היינו שמרכז העיגול היה שער העזרה); ולא כמי שרצה לשער שהיו בחצי עיגול הפוך (כעין יציע הפונה לכיוון העזרה), כדי שיהיה קל לנגן במקהלה בזמן שמחת בית השואבה. 

הדבר גם מוכח מסברא, משום שהמדריגות היו קיימות גם בבנין ראשון שבנה שלמה, ואז עדיין לא הייתה העזרת נשים שנוספה מאוחר יותר - והרי לא רגיל כלל (וגם משונה) לעשות מדריגות חיצוניות בצורה הפוכה. [מה גם שלעצם הענין, צורה של מדריגות הפוכות (כעין יציע) עשויה רק להקשות על האפשרות לראות את המקהלה מכל צדדי ויציעי העזרת נשים!].

מדוע נבחרה שיטה זו?

המפה של התפארת-ישראל, בנויה על שיטת ה'תוספות יום-טוב', המבוסס על שיטת רש"י במלכים וביחזקאל. שיטה זו נפוצה יותר, כפי שניתן להווכח ממפות ודגמים שונים של בית המקדש שהוכנו במרוצת השנים. לעומת זאת, לשיטת הרמב"ם ובעקבותיו הברטנורא - נראה ההיכל בצורה שונה. שיטה זו נפוצה פחות, משתי סיבות עיקריות:

ראשית, מכל התרשימים שהרמב"ם צירף לפירוש המשניות ולהלכות בית-הבחירה נדפסו עד השנים האחרונות רק ציורים בודדים, וגם הם בצורה שלא הקלה על הלומד. רק עם הדפסת מהדורות קאפח של פירוש המשניות והיד החזקה, וכן הלכות בית הבחירה במהדורת קעלער -הובאו תרשימים אלה במלואם.

שנית: רוב המפרשים לא הלכו בשיטת הרמב"ם, הקשה ביותר להבנה. בעיקר התחבטו להבין: כיצד תתאים שיטתו שבנין המקדש היה בנין מרובע של מאה על מאה אמה, למפורש במשנה שההיכל (נקרא בשם 'אריאל' משום שהיה) 'דומה לארי' - 'צר מאחוריו ורחב מלפניו' (מידות סוף פרק ד'). אפילו הרע"ב שהשתדל לפרש כשיטת הרמב"ם כתב לגבי זה: 'לא אתפרש לי האיך, שהרי מאה על מאה היה בשוה'!


גם התגלותם של תרשימי הרמב"ם לא שפכו אור על סוגיא זו. הוא ממחיש זאת בתרשים המציג את בית המקדש כעין 'טרפז', הרחב מלפניו וצר מאחריו. אך לא פירש: מה היה הרוחב המדוייק בצד הקדמי (המזרחי), ומה היה הרוחב מאחור (בצד מערב) - האם הצד הרחב היה בן מאה אמה? או שמא הצד הצר? כך שבכל מקרה נזקקים להשערות (נביא את זו שהעלה הרב לבנוני בספרו: מרכז הבנין היה ברוחב מאה אמה, ואילו הצד הקדמי היה רחב יותר (כמאה וחמש אמות) והצד האחורי צר יותר (כתשעים וחמש אמות), כך שבסך-הכל שטחו של ההיכל היה מאה על מאה אמה מרובעות).

כאן אנו מגיעים לשאלה: מדוע במפה נבחרה דווקא שיטת רש"י והתוספות יו"ט? מופרך לומר שרצה בזאת להכריע כאחת השיטות; איננו יכולים לומר זאת ולו מהסיבה הפשוטה שהחיבור לא הושלם והודפס. אולם גם אם נניח, בהתחשב בחומר שלפנינו, שצורת ההיכל תוכננה להשאר על תילה (וכפי שרואים שעל זה לא באו הערות כלל) - הרי הסיבות הנ"ל מספיקות בהחלט:

מכיון שרצה להקל על הלומד, ובפרט לפי התכנון שהספר יופיע 'גם כן בשפת המדינה' - בחר בשיטה הקלה והנפוצה יותר, ולא בשיטת הרמב"ם הקשה והמסובכת יותר. מה גם שלשם כך היה צריך לבנות מפה חדשה לחלוטין.

'ילמד סתום מן המפורש'

אמנם, מה שלא נוגע לשיטתו הייחודית של הרמב"ם ביחס לצורת ההיכל, כלומר, כל שאר הפרטים במפה - אפשר ואפשר להולמם גם לשיטת הרמב"ם (אשר בזמננו 'אכשור דרא', והפכה לנפוצה וידועה יותר), אלא אם כן יוכח בבירור שהרמב"ם כתב להיפך.

ולכן, יש להתעכב על כמה פרטים חשובים הנמצאים במפה, ויש בהם משום חידוש; בפרט לאור העובדה שבציורים הנפוצים (כגון אלה של 'מכון המקדש' וכדומה) הם מופיעים בצורה שונה, וחשוב אם כן להצביע על שיטתו של הרבי מלך המשיח בנידון:


מידת הלשכות בעזרת נשים

גודלם הוא שלושים על ארבעים אמה (היינו בצורה מלבנית), ולא כפי שנפוץ לציירם מרובעות, ארבעים על ארבעים. ובלשון קדשו: 'אם אפשר בקל.. צריך להיות 40 ממזרח למערב, אבל רק 30 מצפון לדרום. מדת הלשכות שעל ד' מקצעות עזרת נשים, לכאורה יש לומר דילמד סתום - בית המקדש השני - מן המפורש -בנין יחזקאל (וכן כתב ברד"ק), ובפרט שבמשנה (מדות ב, ה) השוום להא דאינם מקורות לבנין יחזקאל. ועיין בר"ש שנסתפק בזה. אבל משמע דמרובעות היו מזה דלא פירש במשנה מדת רוחבם. אולי אפשר לומר דסמך אקרא, ולא פירש רק לענין הקירוי, כדי להבין פירוש התיבה'.

כלומר: השיטה לציירם באופן מרובע באה מסתימת לשון המשנה, המציינת רק את אורכם (דהיינו ממזרח למערב, לאורך העזרה), ורוחבם לא נתפרש. מכך הסיקו שכנראה גם רוחבם היה ארבעים אמה. לאידך, הפסוק ביחזקאל אומר במפורש שרוחבם בבנין השלישי יהיה שלושים אמה. ואומר הרבי, כי במקרה זה חל הכלל 'ילמד הסתום מן המפורש', ונלמד שגם בבית השני היה רוחבם שלושים אמה. בפרט, שבנוגע לעובדה שלשכות אלה לא היו מקורות, מדגישה המשנה את ההשוואה לנאמר ביחזקאל - 'וכך הם עתידים להיות'!

אלא שניתן לכאורה לומר: אדרבה, מזה ניתן להוכיח גם להיפך - במקום שיש השוואה בין בית שני לנאמר ביחזקאל, כתבה זאת המשנה במפורש. ואילו כאן, מכיון שכתוב ביחזקאל שרוחבם היה שלושים, ולמרות זאת המשנה סותמת ולא מביאה זאת, אפשר להוכיח שהדבר היה שונה בבית המקדש השני.

דוחה זאת הרבי ואומר, כי מההשוואה שעושה המשנה - מוכח שבאופן כללי היתה צורתם זהה למבואר בספר יחזקאל. מדוע אם כן הדבר מופיע במפורש רק לגבי פרט אחד? פשוט מאוד: זה שלא היו מקורות נכתב ביחזקאל בלשון לא רגילה -"קטורות", ולכן הוצרכה המשנה לפרש 'ואין קטורות אלא שאינן מקורות' - 'כדי להבין פירוש התיבה'. אך לגבי מידת רוחבם סמכה המשנה על המפורש בכתוב.


מקום הסנהדרין קטנה

בתרשים הראשון, היה מקום לשכת ה'סנהדרין קטנה' שבהר הבית - סמוך לפתח המזרחי של הר הבית, והסנהדרין קטנה שבעזרה - סמוך לשער המזרחי של העזרת-נשים. כלומר, ממש בתחילתם, רחוק מחלקם הפנימי הקרוב יותר לבית המקדש. שוב - העתקה מתרשים ה'תפארת ישראל' (ואחריו נהו בתרשימי 'מכון המקדש'). הרבי ציין:

'מקום לשכת סנהדרין דכ"ג על פי פירוש רש"י רע"ב ותויו"ט (סנהדרין פו:) הוא אצל החיל ואצל שער נקנור ולא כמו שצייר'. כלומר: מקום הסנהדרין של כ"ג דיינים שישבה בהר הבית, היה בחלקו הפנימי יותר, סמוך לחיל שהוא המחיצה שבין הר הבית לעזרה. וכן הסנהדרין שבעזרת נשים ישבו בחלקה הפנימי בסמיכות ממש לשער נקנור, שהוא פתח עזרת ישראל.

הרבי מציין את המקור לכך, מלשון רש"י במסכת סנהדרין: 'אחד יושב על פתח הר הבית - הוא שער המזרחי שלפנים מן החיל לפני עזרת נשים' [כלומר: לא פתחהכניסה להר הבית מבחוץ, אלא הפתח שבין הר הבית לעזרת נשים], 'ואחד יושב למעלה הימנו כשעברו עזרת נשים ובאין לפני עזרת ישראל'. וכן פירש הברטנורא.

והתוספות יום-טוב כתב על זה: 'ונראה שסברתם לקרב הבתי דינין אל המקום היותר מקודש שבאפשר'. והוא מציין כי הרמב"ם לא פירש בענין זה ורק העתיק את לשון המשנה כפי שהוא. נמצא איפוא, ששלושה מרבותינו, החל מתקופת הראשונים - רש"י הרע"ב והתויו"ט - כותבים במפורש שישיבת הסנהדרין היתה בחלק הפנימי של הר הבית ועזרת הנשים. ובכל זאת השתרשה דעת יחיד החולקת, שהסנהדרין ישבו סמוך יותר לפתחים החיצוניים.

[יתכן והסיבה היא, שבמפה של ה'תוספות יום טוב' יש בכך סתירה: על הסנהדרין שבעזרת נשים אכן כתב 'יושבת על פתח עזרת ישראל' (אות ש'); ואילו בסנהדרין של הר הבית שינה מפירושו במסכת סנהדרין וכתב שיושבת 'על פתח שער הבית המזרחי' (אות ת')]. על כל פנים, דעת רבינו ומקורותיו בנידון ברורים.


המדריגות בפתחי העזרה

בציור של התפארת ישראל, ונמשכו אחריו בציורי 'מכון המקדש', מופיעים המדריגות של העזרה כאילו הן מקיפות את העזרה מכל צידיה. במילים אחרות: כל שטח ההר שמסביב לעזרה היה בגובה שוה ונמוך, ורק העזרה מכל צדדיה היתה מוגבהת!

בציור שלפנינו סימן הרבי במפורש לעשות מדריגות מרובעות רק מול הפתח המזרחי של העזרה - 'להוסיף המעלות מרובעות' (וכן נראה שהוסיף את המדריגות עצמם בכתב יד קודש). ואף שאינו מציין לזה מקור, כך מופיע גם בציור של התוספות יום טוב ועוד.

יש לציין, כי כאן מדובר בדבר שמוכרח מצד המציאות והסברא, ותמיהה גדולה לפרש באופן אחר: במפורש שנינו, שהמקדש לא היה במישור אלא במעלה ההר. פשוט וברור אשר את עצם 'מעלה ההר' לא היה צורך 'לבנות' כי זו צורתו הטופוגרפית הטבעית, ורק בנו מעליו את שטחי המקדש השונים; לא אשתמיט בשום מקום לחדש סברא מוזרה שיישרו את ההר כדי להשאיר את שטח העזרה בלבד גבוה יותר.

בהתאם לכך, כדי להכנס לעזרה מצדה המזרחי, שם היה ההר נמוך יותר, היה צריך לעלות במדריגות, ואילו כדי להכנס דרך השערים המערביים לא היה צורך במדריגות, מחמת שגובה ההר עצמו כבר היה שוה, פחות או יותר, למפלס פתחי העזרה (אף שכמובן, כאשר התרחקו יותר לצד מערב, החל שוב מפלס ההר להיות נמוך יותר).


זו גם הסיבה שהיו מכניסים את הקרבנות דרך 'שער הקרבן' שהיה בחומה הצפונית של העזרה מול ההיכל ממש. שכן, מלבד היותו קרוב יותר למקום השחיטה, הרי עוד והוא העיקר: במקום להעלות שור במערכת שלימה של מדריגות (שכל אחת הייתה די גבוהה), היה נוח להעלותו בהר עד סמוך לשער הקרבן, ושם היה נכנס בדרך ישרה היישר למקום שחיטתו.

ואילו לפי השיטה השניה, מכל השערים היה צורך לעלות אותו מספר של מדריגות. ואדרבה: בעוד הנכנס ממזרח היה 'נח' בהליכה ישרה בהר הבית, בעזרת הנשים ובעזרת ישראל בין מערכת מדרגות אחת לשניה - הרי הנכנס ממערב, בו הכניסה הייתה סמוכה יותר להיכל, היה צריך לעלות את כל גובה המדריגות בבת-אחת (וכפי שדאגו בציורי 'מכון המקדש' 'להשלים' את מכסת המדריגות מכל הכיוונים..) - ודווקא עליה תלולה זו ביכרו לפרים לאילים ולכבשים במספרם כמשפט. (ראה ציור 'השערים בצפון העזרה', מסכת מדות בהוצאת מכון המקדש דף כח, ותווכח בעצמך).

מקום שער המים

פרט נוסף עליו מעיר הרבי הוא מיקומו של 'שער המים' בדרום העזרה, שעל גבו היתה לשכת בית אבטינס ובית טבילתו של הכהן הגדול. בציורים הנפוצים, וכן בתרשים הראשוני, הוא ממוקם בדיוק מול 'שער הנשים' ו'לשכת הגולה' שבצפון (ככל הנראה כדי ליצור סימטריה בשערי העזרה). אך הרבי העיר:

'צריך להיות יותר למזרח מול המזבח' - ולא מביא על כך מקור מפורש. וכך יוצא שמרכז שער זה הוא בדיוק מול מרכז המזבח, מעט יותר לצד מזרח מאשר מקובל לציירו. [ולהעיר מהשייכות המיוחדת של שער זה לעתיד לבוא, כמפורש במשנה (מדות סוף פרק ב') 'ולמה נקרא שמו שער המים.. רבי אליעזר בן יעקב אומר: ובו המים מפכים ועתידין להיות יוצאין, מתחת מפתן הבית' (כנאמר ביחזקאל מז, ב: ויסבני דרך חוץ אל שער החוץ דרך הפונה קדים והנה מים מפכים מן הכתף הימנית')].


תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.