הרבי הריי"צ בחריפות: רוצים לסלף חסידות - אעשה הכל שלא יצליחו
'אפילו מי שמוחו אינו מוכשר כל כך להבין ענין עמוק בחסידות, הרי לדרכי החסידות כולם מוכשרים': בעומדנו בעיצומו של חודש כסלו - החודש החסידי, מערכת האתר מגישה שיחה מעוררת של הרבי הריי"צ, אודות דרכי עבודת השם בחסידות חב"ד • 'לדאבון לבבנו, נוצר ציור אחר לגמרי של חסידים, המכניסים רוח זרה בדרכי החסידות. קמה חבורה של בעלי 'דעת עצמו', המתנהגים בהתאם להבנתם, וההבנה שלהם היא כפי שהם רוצים וכפי מה שהם רוצים. לא לומדים חסידות כפי שצריכים ללמוד, לא עוסקים בעבודת התפילה ונקראים 'חסיד'. מדכא באמת לראות אברכים עניים בידיעת החסידות, ריקים וערומים מכל פיסת רגש בענין של 'עבודה', ואלה מרשים לעצמם לנהוג בבעלי בתיות ולהביע דעה בדרכי החסידות' • לשיחה המלאה
•••
☚ הפץ את הבשורה: 100 מודעות מרהיבות בקמפיין חדשני על עבודת התפילה
'כל ענין בחסידות צריך להביא 'בכן' בעבודה. גם הענינים הנעלים ביותר של השכלה, צריכים להביא 'בכן' הנוגע לעבודה. אך, על העבודות של תיקון המידות, ובמיוחד על העבודות הפשוטות של תיקון המידות, לא צריכים לנצל את החסידות. ומכל שכן כאשר רוצים לצאת בכך ידי חובת ההתעסקות בחסידות - הרי זה בגדר עוולה. מסלפים את החסידות ונותנים לה פנים חדשות.
מגרדים את הפנים של המטבע האמיתית של חסידות, גם בהשכלה והשגה וגם בעבודה שבלב, שלא מכירים כבר, חס ושלום, את מטבע החסידות. את השתפכות הנפש שהיתה בתפילה חסידית - לא רואים כבר, גם את הענין של ההתבוננות בחסידות, להחזיק את המחשבה כמה שעות בענין אחד - לא יודעים כבר את הטוב טעם שבזה.
לדאבון לבבנו, נוצר ציור אחר לגמרי של חסידים, המכניסים רוח זרה בדרכי החסידות. קמה חבורה של בעלי 'דעת עצמו', המתנהגים בהתאם להבנתם, וההבנה שלהם היא כפי שהם רוצים וכפי מה שהם רוצים. אנשים בעלי 'אני' פשוט וגס, לא 'אני' מעובד, אלא 'אני' בעל גס הרוח פשוט. את ה'אני' הזה עטפו בלבוש של חסידות, לא לומדים חסידות כפי שצריכים ללמוד, לא עוסקים בעבודת התפילה ונקראים 'חסיד'. מדכא באמת לראות אברכים עניים בידיעת החסידות, ריקים וערומים מכל פיסת רגש בענין של 'עבודה', ואלה מרשים לעצמם לנהוג בבעלי בתיות ולהביע דעה בדרכי החסידות.
בעזרת השם יתברך ברוך הוא אעשה הכל שלא להרשות לשנות חס ושלום את הצורה החסידית, ואעזור בכל יכולתי שלימוד החסידות יהיה כמאז ומקדם כפי שיסדו וגילו הוד כבוד קדושת אבותינו רבותינו הקדושים. 'תומכי תמימים' היתה מסודרת לחנך בעזרת השם יתברך חניכים בדרכי החסידות. אני מדגיש לומר בדרכי החסידות, שכן דרכי החסידות הן בכללות דבר השווה לכל נפש.
בתורת החסידות ישנם הבדלים, לא כולם שווים ולא כולם יכולים להיות שווים, ידיעת תורת החסידות תלויה בחושים ובכשרונות, במילא ישנם הבדלים של דעת בני אדם במעלות כשרונותיהם. גם בבעלי עבודה ישנם הבדלים. ישנם כאלה שהעבודה שלהם, הן העבודה שבלב בעבודת התפילה והן העבודה עם הלב בבירור וזיכוך המידות בשני הענינים, בסור מרע של מידות רעות אפילו בדקות שבדקות, ובועשה טוב של מידות טובות, באה בכוח ההשגה וההתבוננות בענין אלוקי בתפילה, וישנם כאלה שהעבודה שבלב והעבודה עם הלב באה אצלם מתוך התעוררות של יראת שמים..
תפילה, תפילה חסידית, היא מהדברים שאינם ניתנים להימסר במילים ובסיפור. המילים והסיפור יהיו רק על האיברים החיצוניים של התפילה. כל אשר ביכולתינו לספר ולדבר בתיאורה של תפילה חסידית לפנים, הרי זה רק על חיצוניותו של המתפלל, איך שהיה מסור כל כולו בעבודת התפילה, לא ראה ולא שמע את הנעשה סביבו. אך, כל זה הוא רק החיצוניות של תפילה.
תפילה עצמה היא עבודה שבלב, לב הוא חיים, תפילה היא חיות, עבודה שבלב היא תפילה, כלומר, חיים חיוניים.. ענין התפילה אצל בר הדעת הוא השתפכות הנפש, דבר של 'חידות', כל אחד לפי דרכו. בהשתפכות הנפש אין אופן כללי, בכל אחד היא בהתאם למהלך נפשו.
בליובאוויטש ראו איך מתפללים, מה נקרא - תפילה, גם תפילה של השכלה וגם תפילה של עבודה, תפילה של ימי חול ותפילה של שבת, תפילה של כל השנה ותפילה של ראש השנה ועשרת ימי תשובה - ומה שראו בליובאוויטש אי אפשר להביע במילים.
הריני בטוח שבחלק מסויים של אנ"ש ותלמידי התמימים, ה' עליהם יחיו, נשאר חקוק בליבותיהם וברגשותיהם מה שראו ושמעו בליובאוויטש, דבר שצריך לתת להם כוח לעסוק בחסידות, גם בלימוד החסידות ובעבודה שבלב ועם הלב וגם בדרכי החסידות. בדרכי החסידות אין חילוקי דרגות, הן דבר השווה לכל נפש, ואפילו מי שמוחו אינו מוכשר כל כך להבין ענין עמוק בחסידות, הרי לדרכי החסידות כולם מוכשרים'.
ספר 'ליקוטי דיבורים' חלק א' (מתורגם), עמוד 273 ואילך.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר