איזו צורה יש לחסיד שה'תניא' לא מונח אצלו? • לקט ציטוטים
בעומדנו בחודש החסידי, אנו מגישים לקט אמרות ופתגמים בדבר החשיבות של לימוד קבוע בספר ה'תניא', התורה שבכתב של תורת החסידות • כמה פעמים צריך ללמוד את ה'תניא'? איזה עניין בחסידות יש ללמוד דבר ראשון? מדוע חשוב שיהיה קביעות בלימוד ספר ה'תניא'? וכמה ימים לא ייתכן שיעברו ללא לימוד ב'תניא'? • לקריאה
•••
• לימוד פרק 'תניא' בכל יום
'חוק קבוע יהיה ללמוד בכל יום ויום פרק 'תניא' בין מנחה למעריב, או תיכף אחר תפילת ערבית'.
ספר 'אגרות קודש' הרבי הרש"ב, חלק ב' עמוד תשכ.
• שלא יעברו שלושה ימים בלא לימוד ספר התניא
'לפלא שאינו מזכיר בלימודים הנלמדים ברבים, גם לימוד 'תניא' בכל יום, ועל כל פנים ביום ב' וה' נוסף על השבת קודש, שכלשון רבותינו זכרונם לברכה לא יהיה שלושה ימים בלא תורה - פנימיות התורה'.
ספר 'אגרות קודש' נשיא דורנו, חלק ט' עמוד רפ.
• סדר קבוע בלימוד 'תניא' ברבים היא תקנה נפשית
'במענה על מכתבו מכ"ד טבת העבר בדבר קביעות סדר בלימוד תניא ברבים 'היא תקנה נפשית', בזה הנוסח זכיתי לשמוע מהוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש - בעת התחילו ללמוד עימי שיעור 'תניא' בכל יום - בשם הוד כבוד קדושת אביו אדוני אבי זקני מורי ורבי הרב הקדוש המהר"ש בלויית סיפור פנימי מהוד כבוד קדושת אביו אדוני אבי זקני מורי ורבי הרב הקדוש ה'צמח צדק'.
ותוכנו, אשר המקיפים דנשמה, היינו מדריגת 'חיה יחידה', מרגישים את הלימוד, ועל ידי עבודת התפילה וניגון חסידי פנימי בכלל ובעת התוועדות חסידית בפרט, מחוררים ומנקים את הסתימה, כך שזה נרגש בראש ובלב, ופועל הנחה פנימית ששוברת וממרקת את החלודה שצמחה, ומתגלית הפנימיות האמיתית היפה, הנקיה והנפשית, ואור הנשמה'.
ספר 'אגרות קודש' הרבי הריי"צ, חלק ט' עמוד שצה, תרגום מאידיש.
• יש לחזור תמיד על הלימוד בספר ה'תניא'
'ישנם חסידים אמיתיים, שמסתפקים בכך שכבר למדו את ספר התניא בשנים שלפני זה, ולכן לומדים ענינים חדשים בחסידות, ועל אחת כמה וכמה לא את הפרקים הראשונים בתניא שלמדו כבר כמה פעמים ובודאי לא את הפרק הראשון והתחלתו, שבוודאי יודעים את זה בעל פה. ובפרט התיבה הראשונה - 'תניא', שבזה לא שייך מציאות של שכחה, מרוב הרגילות כו׳.
ולכן, יש צורך לעורר על ההתחזקות בלימוד ספר התניא, תורה שבכתב דתורת החסידות, כולל גם לימוד הפרקים הראשונים, ומהתחלת הספר - 'תניא'. כולל גם לימוד ההקדמה כו', וכל זאת נוסף על לימוד התניא בשיעורי חת"ת, על פי תקנת כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר נשיא דורנו'.
ספר 'התוועדויות' תש"נ, חלק ג' עמוד 246.
• הפגישה הראשונה עם חסידות צריכה להתחיל מה'תניא'
אחד מגדולי החסידים הרב החסיד ר' ברוך מרדכי מבאברויסק, חזר פעם בהשכמה מאדמו"ר הזקן, והניח הטלית ותפילין שלו בבית הכנסת. החסידים כשנודע להם שהוא צריך להגיע, חיפשו בשקית של הטלית ותפילין שלו מאמר חדש שהביא מהרבי, בכדי ללמוד בו לפני התפילה. אבל חיפשו חיפשו ולא מצאו. ר' ברוך מרדכי הכיר בשקית שהחסידים חיפשו שם משהו. אחר התפלה שאל אותם מה חיפשו, והשיבו כל האמת. ואז ענה להם ר' ברוך מרדכי:
אצלנו כשאנו שומעים מאמר מהרבי מיד חוזרים אנו אותו בעל פה ומכניסים אותו כולו לתוך הראש, ולא מביאים את המאמר על נייר. כי עיקר פעולת החסידות על השכל והמידות היא, כשקובעים את הענינים המובנים והמושגים של המאמר במוח הזכרון דוקא, ולא בלימוד שטחי בלבד.
במיוחד צריכים לזכור ענין זה בלימוד ה'תניא', שהוא כולל ריבוי ענינים מאד ובקצרה, ולכן חשוב בו עוד יותר ענין העלאה והחקיקה במוח הזכרון לפי האפשרות של כל אחד ואחד. וכן היו עושים החסידים הקודמים שהיו עוסקים בעיקר בספר ה'תניא', ורק אחר כך היו מתמסרים על לימוד מאמרי החסידות שבאריכות גדולה, ובהתבוננות בתפילה.
איזו צורה יש לחסיד הלומד חסידות אם אינו בקיא בספר ה'תניא' תחילה. הפגישה הראשונה עם חסידות חייבת להיות מספר ה'תניא' דוקא. הפגישה הראשונה עם ה'תניא', עשתה אצלי מהפיכה גדולה ועצמית מן הקצה אל הקצה בכל החיים שלי. והרבי עשה לי את הטובה הנפשית הזאת.
הרב החסיד ר' אליהו לוין מפאריטש.
• החשיבות המיוחדת בקביעות של לימוד ה'תניא'
אחד המשגיחים בישיבת 'תומכי תמימים' בליוובאוויטש, הביא לפני כבוד קדושת אדמו"ר מהורש"ב נשמתו עדן שאלה שנקרתה לפניו: היות כי אחד מתלמידי הישיבה, נצטווה על ידי רופא לעסוק בהתעמלות שעה מסוימת בכל יום בשביל בריאותו, ושאלתו היא, שאותו תלמיד לא מוצא את הזמן במשך היום בשביל ההתעמלות, כי כל הלימודים מסודרים בזמן קבוע ביום ובלילה, הן בנגלה והן בחסידות.
ולכן שאלתו היא אולי בערב כשלומדים [שיעור] 'תניא', הנה במקום לימוד ה'תניא' יעשה התעמלות (כי על ה'תניא' חוזרים תמיד). כבוד קדושת אדמו"ר מהורש"ב נשמתו עדן נרעש מרעיון זה, והשיב מיד בהתרגשות: אדרבה, ה'תניא' הוא העיקר, שיעשה את ההתעמלות בזמני הנגלה או בזמני החסידות, אבל לא בזמן המועט המוקדש ללימוד ה'תניא'.
הרה"ח ר' דובער יפה.
• השיעור היומי החודשי בתניא קדישא של חסידי אדמו"ר הזקן
הרב החסיד הרב הצדיק ר' הלל מפאריטש היה מספר בשם מורו הרב החסיד ר' זלמן זעזמער, שהיו מזקני החסידים הגדולים של אדמו"ר הזקן, שחילקו את ספר ה'תניא' ללימוד יומי בכל יום ויום תמידין כסדרן. וכך היה סדר החלוקה:
את ה'ליקוטי אמרים' חלק א' של ה'תניא' חילקו לל' יום. ונהגו ללמוד בו שיעור חוק קבוע, והיו גומרים אותו בכל חודש וחודש (ובחודש של כ"ט יום, היו לומדים ביום כ"ט את שני השיעורים של כ"ט ולמ"ד). בשבתות היו מוסיפים על הנזכרים לעיל גם את חלק הב׳ של התניא קדישא 'שער היחוד והאמונה', שגם אותו חלקו לה' שבתות והיו גומרים אותו בכל חודש וחודש. כמו כן היו מורים ללמוד שיעורים אלו בתניא קדישא גם לתלמידיהם ולאחרים.
הרה"ח ר' חיים אברהם דוכמן, בשם הרה"ח ר' הלל פאריטשער.
• לימוד ה'תניא' ק"א פעמים
סיפר כבוד קדושת אדמו"ר האמצעי: זכינו לשמוע מאדוני אבי מורי ורבי (אדמו"ר הזקן) כמה פעמים בזה הלשון: אי אישיר חילי הייתי מתקן ד' דברים בנוגע ללימוד ה'תניא': א] שכולם ילמדו ליקוטי אמרים ושער היחוד והאמונה שיעור קבוע בכל יום, ויסיימו בכל חודש וחודש, ולפי האפשריות בהבנה והשגה. ב] בנוסף לזה צריך ללמוד גם לעיונא, וזה צריך להיות 'ק"א פעמים', כפי שמרומז בספר התניא פרק ט״ו, שעובד אלוקים היינו מי ששונה פרקו מאה פעמים ואחת.
ג] שני הדברים הנזכרים לעיל, שיהיו תמיד כפי האפשר בעשרה. כי אני ה' שוכן בתוך בני ישראל, על ידי עסק התורה והמצוות בעשרה - 'עדה קדושה'. ד] לפני לימוד ה'תניא' שינגנו ניגון. והוסיף אדמו"ר האמצעי, שבנוגע להלימוד ק"א פעמים, זכינו גם לשמוע מכבוד קדושת אדמו"ר הזקן, שידוע ומפורסם לכל, אשר הגאון האמיתי אדוננו מורנו ורבינו המגיד הקדוש ממעזריטש, לגודל ועוצם חריפותו שהיה נעלה מכל גאוני בני דורו.
הנה העובד אלוקים הזה קודם התקשרותו לרבינו הבעל שם טוב הקדוש, לא הניח דיבור משום ספר בנגלה ונסתר אשר נמצא במדינתנו, אשר לא חזר אותו ק"א פעמים. והוסיף ה'צמח צדק' שהק"א פעמים שהיה לומד הרב המגיד, לא היה בשביל הזיכרון, כי בלמדו ענין חדש פעם א׳ בלבד היה כבר נחקק במח זכרונו לעולם ועד, אבל עבודתו ללמוד כל ענין ק"א פעמים, היה מטעמים אחרים.
הרה"ח ר' חיים אברהם דוכמן, בשם הרה"ח ר' אייזיק האמליער.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר