מסמך נוסטלגי: מי שלא מתבטל למשפיע בארץ - בוודאי שלא ישמע לרבי ב-770
בהמשך למכתב שפרסמנו, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה מכתב נוסטלגי נוסף שכתב אחד מהתלמידים מ'קבוצה תש"ל' למשפיע הדגול הגה"ח ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה, ובו הוא מתאר למשפיע את הנעשה עם תלמידיו של המשפיע בעת שהותם במרכז חב"ד העולמי 770 • 'עדיין יש לי געגועים חזקים על 'תומכי תמימים' בכפר חב"ד, וזה מפריע לי קצת.. כי כאן הענין של לחשוב חסידות ולהתפלל באריכות - אינו בנמצא רק אצל מתי מספר שלמדו קודם ב'תומכי תמימים' כפר חב"ד, וכשבאים לכאן רואים שבהגשמה יש מדרגות עד אין קץ, שלא העליתי בדעתי שיכול להיות כך'.. • למכתב המלא
•••
☚ מכתב נוסטלגי שכתב הרב דרוקמן למשפיע ר' שלמה חיים קסלמן
בסייעתא דשמייא, יום שני כ"ח ניסן [תש"ל].
אל המשפיע הרה"ח ר' שלמה חיים שליט"א, שלום וברכה!
אחרי דרישת שלומו הטוב, אכתוב קצת מהנעשה כאן ואיך נקלטתי לכאן, לא כתבתי עד עכשיו כיון שרציתי להיות יותר בכלים ועל כן אני כותב רק עכשיו. בשבת הגדול היתה התועדות הראשונה שזכינו לשמוע ואחר כך בליל ב' דפסח ובאחרון של פסח ושבת מברכים 'אייר'.
אכתוב רק נקודות ספורות, בשבת הגדול היתה שיחה על מה שכתוב באגרת התשובה פרק י"א 'וכמו שכתוב בעזרא ורב לסלוח', הרבי הקשה כמה שאלות ושאל מדוע מביאים דווקא מעזרא, הרי מצינו כמה וכמה פסוקים קודם בתורה ונביאים שהקדוש ברוך הוא מוחל וסולח.
ונקודת הביאור היתה שהחידוש שבעזרא הוא דאף על פי שמדובר שם בחטא כל כך חמור שנשאו נשים נכריות, שהרמב"ם כותב על זה דברים יותר חמורים מעבודה זרה, וזה לא היה פעם אחת אלא כמה פעמים שחזרו על אותו החטא, ולא היה כאן בקשה ותפילת צבור אלא זה היה חטא יחידים, ותפילת כל אחד על עצמו וגם על זה שחטא לא התפלל עליו צדיק.
'וכמו שכתוב בעזרא' - שעזרא בעצמו אמר שאינו יכול לעזור ואף על פי כן אמרו לו שרי ישראל יש תקוה לישראל, וזה שחטא אמרו לו תן תודה שזה ענין וידוי וזה הועיל והחטא נתכפר. שזה מוצאים רק בעזרא כי בשאר מקומות או שלא היה חטא חמור כל כך או שמישהו ביקש וכמו משה רבינו או תפילת צבור או שלא היה חטא כמה פעמים, מה שאין כן בעזרא וכנזכר לעיל שזה הועיל.
היתה שיחה גם לאלו שבאו מארץ ישראל והרבי תבע מאוד להוסיף בלמוד, אני מקצר כי בודאי יחזרו על זה ואני מבקש סליחה שאינני יכול להאריך בזה [ל-- כתבתי על השיחה הזאת באריכות]. בלילה הראשון של פסח נכנס כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א ל'סדר' שעשו הבחורים, ונכנס גם למטבח ולפני שיצא אמר ברכה [אני מקוה שאני חוזר הלשון בדיוק]: 'זאל זיין כי אלוקים יושיע ציון ויבנה ערי יהודא וישבו שם וירשוה וזרע עבדיו ינחלוה ואוהבי שמו ישכנו בה זאל זיין בקרוב ממש'.
בכל ההתוועדויות הרבי דיבר על 'מיהו יהודי' ובפרט באחרון של פסח שהאריך מאוד [מישהו אמר לי שזה היה שעתיים], וההוראה בפועל מכל זה בנוגע אלינו היה להוסיף בלימוד התורה, וכמו כן אחרי ברכת המזון היתה שוב שיחה לתלמידים שבאו מארץ ישראל והרבי אמר שהם אמרו לי שיוסיפו בלימוד, והזכיר פסק דין הרמב"ם שאסור לצאת לחוץ לארץ רק על מנת להוסיף בלימוד התורה, וברך שנהיה אמת'ער חסידים ואמת'ער לומדים ויראי שמיים.
ואמר גם כן שהפארבריינגען יהיה נתינת כוח שנוסיף בלימודים, ונתן את המצות שהיו מונחות לפניו לר' דוד רסקין, על מנת לחלקם לתלמידים שנוסעים בחזרה לארץ ישראל, ולתלמידים שבאו בהתועדות שההנהלה תהיה עם התלמידים, אינני מאריך בשיחות כיון שמסתמא יחזרו אותם ואני רוצה יותר לכתוב קצת מעצמי..
כמו כן עדיין יש לי געגועים חזקים על 'תומכי תמימים' בכפר חב"ד, וזה מפריע לי קצת.. כי כאן הענין [של] לחשוב חסידות ולהתפלל קצת - אינו בנמצא רק אצל מתי מספר שלמדו קודם ב'תומכי תמימים' כפר חב"ד, וכשבאים לכאן רואים שבהגשמה יש מדרגות עד אין קץ, שלא העליתי בדעתי שיכול להיות כך.. אין כמעט מי שיתועד פרט לר' דוד רסקין..
בזמן האחרון התחלתי ברוך השם להתפלל קצת באריכות וה' יעזור שאעלה ויהיה יותר טוב, אני מתפלל בעזרת נשים אבל זה קשה כיון שיש למטה הרבה מנינים, ואפילו אם אני לא עונה 'אמן' ו'קדושה', הרעש מפריע אבל אני אתחיל אם ירצה השם להתפלל או בבית כנסת אחר או בחדר. על 'קריאת שמע שעל המיטה' יש כאן יותר מניעות וקשיים ממה שבארץ - כך אומרים כולם, אבל בעזרת השם כשאעבור חדר יהיה יותר קל.
כעת גם נרגש אצלי יותר ויותר המעלה אם מתכוננים כמו שצריך לבוא לכאן, יש לי אצלי הנחה כזאת שלשמוע למה שהרבי אומר זה מאוד קשה, ולכן בפועל ממש רואים כאן בחורים בתכלית הירידה, אבל אם שומעים קודם למשפיע - אז אחר כך כשבאים לכאן נהיה יותר קל לשמוע לרבי. אבל אחד שלא שמע בארץ ישראל [למשפיעים] אז בודאי שלא ישמע גם לרבי [חוץ ממציאות רחוקה]..
ר' דוד רסקין סיפר מבחור אחד שביקש פעם מההנהלה רשות לא להיות בסדר דיום שישי, מכיון שהרבי אמר לו להיות ער ביום חמישי בלילה, אז ההנהלה שאלה את הרבי, כיון שידוע שהרבי אינו רגיל לתת הוראות כאלו, והרבי ענה שישנם שלושה תנאים בזה. א] עד חצי שעה אחרי חצות. ב] שיהיה ברשות ההנהלה. ג] שלא יפריע לסדר חסידות ביום שישי, עד כאן המעשה..
דרך אגב ביום רביעי שעבר ישבנו -- ואני והתועדנו קצת, מסתמא זה ימשיך כאן ובאופן דמוסיף והולך, אם רוצים אפשר למצוא בהתוועדויות של הרבי הרבה ענינים בעבודה. בשביעי של פסח כשחזרנו מהתהלוכה, חיכו לרבי שיגמור סעודת יום טוב שאז יורד למטה, וכשירד אמר: מ'זאל אריין טאנצאן אין כי אלוקים יושיע ציון ויבנה ערי יהודה וישבו שם וירשוה וזרע עבדיו ינחלוה ואוהבי שמו ישכנו בה.
בכלל שכחתי לכתוב שברוך השם התפילה הולכת יותר טוב ממה שחשבתי [לפי ערך אחרי הפסקה כל כך ארוכה], וה' יעזור שאוכל לכתוב להבא רק בשורות טובות. נ.ב.. אם המשפיע ירצה לענות לי משהו יוכל לומר ל-- שיכתבו לי את זה כי בלאו הכי הם כותבים לי.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר