תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

בפן אישי: ה'שליח' מאור יהודה בגילוי לב • מעורר

הרב פרידמן - לחלוחית גאולתית5

גלוי לב: אנו מגישים בזאת משא מאלף של הרה"ח הרב מנחם מענדל שיחי' פרידמן - שליח הרבי מלך המשיח לאור יהודה, ארץ הקודש • בעיצומם של הדברים חושף הרב פרידמן את הקשיים האישיים שלו בשליחות הרבי ואת הדרך איתה הוא התמודד והתעלה על המהמורות • לקריאה

•••

בימי בחורתי בשנות המ"מים, נסעתי מארץ הקודש ללמוד בישיבת 'אהלי תורה' על יד בית חיינו 770. המקום הגדול שתפסו תאוות עולם הזה והגשמיות אז באמריקה, בפרט לעומת ארץ הקודש, היו עצומים ובאין ערוך לגמרי למה שהורגלנו עד כה. אם בהתוועדות חסידים בישראל היו כמה קרקרים ודגי 'הרניג', אז בישיבת 'אהלי תורה' היה שפע עצום של אוכל וממתקים מפוזרים בפשטות על שולחן ההתוועדויות.. אם בישראל לבשו בגדים פשוטים, התמימים בניו יורק הרשו לעצמם להתלבש רק בבגדים מחוייטים וכן הלאה.. לא פלא אפוא שהבחורים הישראלים הרגישו יותר עדינים וחסידים מחבריהם האמריקאים. במילא חשבנו שאנחנו מבינים הרבה יותר בלימוד החסידות וב'עבודת התפילה' וכו'.

אחד התמימים מתושבי שכונת 'קראון הייטס' היה דמות חסידית בישיבה, והיה מתפלל ב'עבודה' במשך שעות ארוכות. מה היה עושה מיודענו בתפילתו? הוא ישב מול סידור מתורגם לשפה האנגלית, וכך התפלל באריכות.. היו כמה בחורים מארץ הקודש שזלזלו בזה באומרם: איזה מין תפילה ב'עבודה' זו, להתפלל עם סידור מתורגם מלשון הקודש לאנגלית כמו 'חוזר בתשובה' מצוי?! אנחנו כבר התקדמנו בדרגות נעלות הרבה יותר.. האמת היא, שגם אני קצת זלזלתי והצטרפתי אליהם.

לאחר שנים, יצא לאור סידור עם פירוש וביאור המילים של התפילה בלשון הקודש. ואז לפתע התחלתי להבין שיש הרבה מה לדעת את פירוש המילות בתפילה.. זו הסתכלות אחרת לגמרי על התפילה. ההבנה בביאור המילים של התפילה, זה ממש שלב תחילתי שחשוב ונוגע מאוד להמשך הדרך ב'עבודת התפילה'. וזה לא רק הכנה ל'המשך', זה כבר 'עבודה'. לחשוב את כוונת המילים זה בפירוש 'עבודת התפילה'.

השלב השני אחרי זה, זה לא רק לכוון את פירוש המילים, אלא גם לנסות להתחבר אליהם. כמו שבגשמיות האדם נוגע לו שתהיה לו פיצה או גלידה מסויימים, ודווקא מהם הוא ייהנה, אז בדוגמת כך צריך לגשת לתפילה. לדעת אנחנו ניגשים לפינוק אלוקי. התפילה זה תענוג. שזה לא יהיה בצורה טכנית, 'מצוות אנשים מלומדה'. כשם שאנחנו לא אוכלים גלידה טכנית רק, אלא עם כל החיות.. כך והרבה יותר מכך עלינו להתענג על זמן התפילה.

להרגיש 'משיכה' גשמית

איך אפשר להגיע למצב שהתפילה תהיה תענוג גשמי? הדרך לזה היא פשוטה, אך עקבית. אם לוקחים כמה קטעים בתפילה ומכוונים בהם את פירוש המילים, בצורה קבועה בכל יום למשך זמן, לאט לאט מתחילים להרגיש את הכיף בתפילה. הקטעים בתפילה פשוט 'ימשכו' את האדם, בדיוק כמו תאווה גשמית. יהיה לו כיף להתבונן בתפילה. לדוגמא: כאשר כתוב בתפילה בנוגע ל'יציאת מצרים', האדם צריך לשייך זאת אליו בצורה אישית. כאשר נחשוב על הקשיים וה'מצרים' שיש לנו בחיים ובעבודת השם, ועל המשמעות של היציאה והחופש מכל ההגבלות וההפרעות בחיים שלנו – נגיע לאותה חוויה עוצמתית שהייתה לבני ישראל בזמן יציאתם ממצרים ובקריאת ים סוף.

כמו שעם ישראל עמד מול הים והרגיש ללא מוצא ופתרון, ואז הקדוש ברוך הוא קרע לו את הים ובני ישראל פרצו בשירת 'אז ישיר', כך לכל אחד יש פעמים שהוא מרגיש 'תקוע', ואז עוזרים לו מלמעלה ויש לו את ה'אז ישיר' שלו. הרעיון הוא שנרגיש כאילו נוסח התפילה הוא המילים שאנחנו ניסחנו וסגננו. לא נוסח שנקבע על ידי מישהו אחר (כמו שהרבי מלך המשיח מביא שכתוב שדוד המלך קבע נוסח שמתאים לכל אחד בכל המצוקות והקשיים ועבור כל הזמנים והדורות).

לפעמים קל יותר להרגיש את השייכות האישית לנוסח בתפילה, כאשר מנגנים ניגון. שוב ושוב. לפתע מרגישים שהקטע שעומדים בו ממש 'תפור עלי' ומדבר אלי. על החיים שלי. ואז האדם יוצא ממצרים. הוא משתחרר. הוא מתרומם. כי בסופו של דבר בתפילה מדובר על מצבים ומקרים שקורים לנו ולאנשים בכל העולם, וצריך פשוט להתחבר לזה. וזה ממש תענוג נפשי.

לפעמים כשמספרים לנו סיפורים על חסידים גדולים, זה נראה לנו משהו שקצת גדול מאיתנו. אבל כשחושבים שבעצם מה שהם עשו, זה לחבר את עבודת השם בצורה אישית – אז זה מקבל משמעות אחרת. לחשוב ולהתבונן באתגרים וההתמודדויות שלי, איך ש'ירידה צורך עלייה' והקדוש ברוך הוא משגיח עלי ואכפת לו ממעשי וכו', זה גורם להתחבר לדברים. כי זה החיים שלי.

וזו המטרה של 'עבודת התפילה'. לחבר את כל לימוד החסידות שלמדנו, לחיים שלנו בצורה הכי פשוטה של הדברים. אז, זה מדבר אלי וזה יכול לשנות אותי. אני מרגיש מחובר לדברים. כמו שלפעמים כשלומדים 'מאמר' או פרק בספר ה'תניא' ומרגישים שזה נכתב בדיוק עבורנו, כך בתפילה צריכים להרגיש שאותם הדברים שמדוברים בתפילה – עברו עלינו בחיים. אז אצל אחד זה היה בבעייה מסויימת, ואצלי זה בבעייה שונה, אבל זו אותה משמעות. זהו השלב השני ההתחלתי, שהתפילה זה לא משהו שמדקלמים אלא משהו שחיים ומחוברים אליו. מוכרחים את השלבים האלו, בכדי להיכנס לעניין.

הרב פרידמן - לחלוחית גאולתית2

התפילה משעמעמת או אתה משעמם?..

אחרי זה יש שלב מתקדם יותר, והוא 'לחיות' עם עניין בחסידות בתפילה. זאת אומרת שאחרי שלומדים ויודעים טוב עניין בחסידות, אז מתבוננים בזה לפני התפילה ובתפילה, ואז משייכים את מה שנלמד בחסידות לעבודת השם האישית, וכך 'חיים' אותו ומתחברים אליו ובמילא קל יותר ליישם זאת. אני זוכר שכאשר הרבי שליט"א יצא בתקנת לימוד הרמב"ם היומי, אז יהודי אחד ניגש אלי ושאל אותי: אתה לומד את הרמב"ם או שאתה 'מתפלל' את הרמב"ם?.. כשכוונתו במושג 'מתפלל' לאמר: קורא 'טקסט' ללא כוונה ועיון במהירות.. כך מסתכלים לא בעולם החסידי על תפילה.

אבל אצלנו כחסידים, זה ממש להיפך. כמו שהמשפיע הרב חיים לוי יצחק ע"ה גינזבורג חזר תדיר בשם משפיעו ר' מענדל ע"ה פוטרפס, שכאשר לומדים שיחה או 'מאמר' של הרבי, אז ישנו 'א גילערונטער מאמר' – 'מאמר' בחסידות שהוא למד והבין בצורה טובה, אך ישנו 'א גידאוונטער מאמר' – 'מאמר' בחסידות שמתבוננים בו בתפילה ואז 'חיים' אותו בצורה אחרת לגמרי. לא רק מבינים את מה שנלמד, אלא מרגישים שזה ממש כך. מה שלומדים זה שייך יותר ל'חכמה' ול'בינה', אבל זה לא שייך כל כך ל'דעת' ולהרגשה. ה'דעת' והחיבור לעניין, זה בתפילה. וזה הציווי 'דע את השם אלוקיך ועבדהו בלבב שלם', שעל ידי ההתבוננות בתפילה ('דע'), מגיעים להרגשה וחיבור פנימי ('בלבב שלם').

לשם דוגמא, אפשר לראות זאת בשיחת ה'דבר מלכות' מפרשת 'במדבר' תנש"א. תמצית תוכן השיחה היא שכל עבודת האדם וענייני העולם הם שליחות אחת - 'לעשות רצון אביך שבשמיים'. אפשר ללמוד ולהבין זאת, וזה לא יחייב אותי. אבל כאשר 'מתפללים' עם זה, אז כל אות בתפילה מאירה וחדורה בעניין הזה. מתבוננים איך שכל הנבראים וכל המלאכים וכו', עושים הכל בכדי לממש את 'רצון אביך שבשמיים'. ואז זה מחייב אותי בצורה מעשית לדברים. אני אשאל את עצמי: והאם גם אני עושה הכל 'לשמש את קוני'? ואיפה אני יכול להוסיף בזה? וכן הלאה.

זה גם מה שגורם לתפילה להיות מלאת חיות ואנרגיה. כי הרי נוסח התפילה בכל יום הוא שווה, ולכאורה זה אמור לגרום לשעמום וחוסר חיבור לאחר זמן? אך האמת היא שכאשר מתבוננים בחסידות ומשחזרים את הנלמד במחשבה לפני התפילה כמה פעמים, אז התפילה נהיית כמו ביאור ופירוש של ה'מאמר'. ה'מאמר' מאיר בכל אות בתפילה. כשניגשים לתפילה אחרי ההתבוננות של ה'מאמר' או השיחה, אז מרגישים את האלוקות שב'מאמר', את הקשר עם הקדוש ברוך הוא. פתאום ה'מאמר' מתקבל על הלב הרבה יותר. מורגש בצורה פשוטה שאכן זה כך, וכל הבריאה והעולמות כולם מודים לעובדה ש'אין עוד מלבדו', באופן שלמדתי ב'מאמר'. זה כבר לא אותו 'טקסט' שאמרתי אתמול. זה כבר נוסח חדש עם פירוש מחודש של ה'מאמר'.. התקשורת והכימיה עם הקדוש ברוך הוא, קיבלו התחזקות ועומק.

בדומה לזה ישנו 'ווארט' מעניין בשם הרב עדין ע"ה אבן ישראל ('שטיינזלץ'), שהתפילה היא אף פעם לא 'משעממת' מאחר שהאדם משתנה בכל יום, עם התמודדויות וקשיים שונים, ובמילא התפילות והבקשות הם בהסתכלות שונה לחלוטין. ואם התפילה היא אכן 'משעממת', אז ככל הנראה שהאדם הזה הוא 'משעמם'..

הרב פרידמן - לחלוחית גאולתית3

שתהיה 'אש במערכה'

אך בשביל 'לחיות' את ה'מאמר', צריך להתקבע ולשקוע ב'מאמר' אחד למשך תקופה. כמו שאפשר לראות שתייר שמטייל במקומות רבים ברחבי העולם, הוא לא נמצא בשום מקום לגמרי. רק אדם ששוהה במקום אחד, הוא נמצא שם 'עד הסוף'. וכמו שמובא בקונטרס 'כללי חינוך והדרכה' שכדי לגרום לאדם להשתנות, אי אפשר לטפל בהכל בבת אחת. צריך להתחיל מדבר אחד וכך להתקדם.

כך כאשר בכל יום מתבוננים ב'מאמר' אחר, בסוף לא חיים באמת כלום. לכן צריך לקחת עניין אחד בחסידות ולהחדיר אותו לראש בצורה עקבית בתפילה בכל יום. אך כדי לעורר את ה'תמידין כסדרם', ניתן לחבר להתבוננות הקבועה את ה'מאמר' שנלמד לאחרונה, או איזו שיחה שקשורה לחגים שמתחדשים מזמן לזמן וכו', וכך מעוררים את אותו התוכן של ההתבוננות הקבועה מעוד כיוון והסתכלות, בדוגמת ה'מוספין כהלכתם'. זה נותן חיות של 'חדשים ממש'.

כדי לצאת מ'מצוות אנשים מלומדה', צריכים להרגיש את החיות שיש בתורה ובמצוות. כמו 'בעל תשובה' טרי, שחשים שיש משהו לוהט אצלו, יש 'אש במערכה', ואכפת וחשוב לו כל עניין, ובמילא זה נעשה בחיות אחרת לגמרי. כך אפשר לראות במוחש שדווקא 'עבודת התפילה' שומרת על החיות והאש של ה'אידישקייט' וה'חסידישקייט', שלא יתעממו חלילה, אלא רק יתעצמו ויתחזקו.

והעניין של 'עבודת התפילה' נדרש בתקופה שלנו כעת יותר מפעם. ההסבר לזה פשוט. פעם הגשמיות לא תפסה כל כך מקום, ובמילא עם קצת 'אש' של אלוקות, היה אפשר להסתדר. אך כיום שהגשמיות תופסת כל כך הרבה חשיבות ועם הרבה התלהבות, אם רוצים שיהיה חיות בעניינים אלוקיים, אז מוכרחים להשקיע כוחות שהתענוג מרוחניות יהיה לפחות קצת יותר מהגשמיות. כי אם הגשמיות נמצאת ברמה גבוהה אצלנו ועם כל הלהט ובדגש חזק, זה תוצאה ברורה מה יגבר על מה, הרוחני או הגשמי.. ובשביל שיהיה איזון מינימלי בין הכוחות – פשוט חייבים להתפלל באריכות!

מרגיש שקרן? שטויות

התפילה היא גורמת שהאדם יהיה לו הרגש פנימי באלוקות, שיהיה לו אהבת השם ויראת השם. ולפחות צריך לשאוף ולנסות להגיע למקום כזה. אם מנסים, גם אם לא מצליחים, אז 'במקום שמחשבתו של אדם שם הוא נמצא' (וזה גם על פי 'נגלה', בנוגע 'לעירוב תחומין' כמבואר בשיחות הרבי מלך המשיח). אבל בפשטות כל אחד יכול וצריך להגיע לרגש אהבה ויראה לאלוקות. כמו שאומרים בתפילה בכל יום 'לאהבה וליראה את שמך'. אז אם אנחנו עומדים מאחורי המילים שאנו אומרים, אז בהחלט זה נצרך ואפשרי.

כאשר אדם חושב על הישועות והחסדים שהקדוש ברוך הוא עושה עמו וכו', זה מוליד רגש גשמי של אהבה ויראה מהבורא. וגם לדרגות גבוהות יותר, כמו 'אהבה רבה' ו'כלות הנפש', מותר וכדאי להתאוות להם.. הרבי מלך המשיח מספר שהיו יהודים שניגשו לאדמו"ר הזקן בטענה שחסידים מתפללים באריכות ומדמיינים לטענתם שהם מגיעים לרגשות 'אהבה ויראה'. אז ענה להם רבינו הזקן, שכמו שמובטח בגמרא בנוגע לאלו ש'עושים עצמם', שלא ימותו מהעולם עד שייעשו לאחד מהדברים שחיקו ו'עשו עצמם', כך גם בזה מובטח שבסופו של דבר החסידים יגיעו לרגשות אמיתיים של 'אהבה ויראה'.

אבל בשביל זה חייבים להתחיל לנסות, אחרת איך זה יקרה?.. אז גם אם אדם מרגיש שקר בנפשו שהוא מאריך בתפילה, עליו לדעת שזה בסדר ועליו להמשיך בזה. בהדרגתיות הוא יראה את השינוי בהרגשת הלב ובפועל ממש, אבל מוכרח הדבר שזה יפעל עליו. אין בזה ספק. אך חייבים להתחיל בזה ויהי מה. אחרי זה לראות כיצד זה נהיה אמיתי וכו'.

הרב פרידמן - לחלוחית גאולתית

כמה דקות שמשפיעים על שעה

כאשר מדברים על 'שלוחים' ועסקני ציבור, לפעמים מגיעה התחושה שתפילה באריכות פחות שייך אליהם, מאחר זהם עסוקים וכו'. אבל האמת היא שזה ממש לא כך. כאשר 'שליח' מפיץ את המעיינות, אבל הוא לא 'חי' אותם בצורה פנימית, אז זה גם מתקבל על השומעים בצורה כזו. 'דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב'. בשביל 'לחיות' את החסידות, צריך להתקשר עם זה בתפילה. להטמיע את החסידות בנפשנו.

אם כל יום אומרים את התפילה עם התחדשות והפנמה של מה שלומדים בחסידות, אז זה חודר לפנימיות שלנו. זה משנה אותנו לגמרי. אז 'חיים' את החסידות אחרת לגמרי! במילא זה משפיע באין ערוך. וזה חייב לקחת אריכות בזמן התפילה, כמו שהרבי מלך המשיח קובע בצורה הכי ברורה עבור כל אחד. אז אולי 'שליח' לא צריך כל יום להאריך בתפילה מחמת החוסר בזמן, אבל פעם אחת בשבוע, זה ממש מוכרח. זה כמו אוויר לנשימה! פשוט לתת לעצמו את האפשרות לשקוע בתפילה ולשפוך את הנפש לפני קונו.

אני זוכר שפעם עליתי חזן באחד המניינים בכפר חב"ד וקצת מיהרתי בתפילה. ניגש אלי אחד החסידים הסוחרים הפשוטים והאיר לי: אם תוסיף אפילו עוד עשר דקות בתפילה, אז זה נראה רק עשר דקות, אבל באמת כל החמישים דקות שהתפללת קודם הם יהיו ברמה אחרת לגמרי. אז העשר דקות שוות כמו שעה! במילא אז בימים שאפשר להאריך יותר, אז כמה שיותר. אבל בשאר הימים לפחות צריך להתפלל שעה (כמו שהרבי שליט"א הורה בצורה מפורשת למשפיע ר' ניסן ע"ה נמנוב, שבדורנו התפילה במניין ביום חול רגיל צריכה לארוך מינימום שעה). כשמחדירים זאת לראש, התפילה כולה תהיה אחרת לגמרי. המתינות והרוגע של זמן התפילה, נותנים את אותותיהם בצורה ברורה. כל התפילה עולה רמה.

אפשר להבין את הנחיצות של 'עבודת התפילה' עבור 'שלוחים' מדוגמת 'בעל תשובה' מצוי. בתחילת דרכו הוא מתרגש מכל מצווה וכו', אך לאחר תקופה יורדת לו ההתלהבות והחיות, וזה כבר לא 'מושך' אותו, והוא מתחיל להסתבך סביב עצמו: כמה זה נכון השינוי שעשיתי? כמה זה אמיתי? וכן הלאה. ומצד שני יש לו כבר התחייבויות, יש לו אשה וילדים וכו', אז הוא לא יכול לעזוב הכל ולחזור חזרה. למה זה כך? כי בהתחלה הוא הרגיש חיות של התחדשות, אך לאחר מכן הוא התרגל לזה וזה כבר נהיה 'מצוות אנשים מלומדה'.

כך זה קורה גם אצל 'שלוחים'. בדרך כלל כשיוצאים ל'שליחות' מגיעים עם מוטיבציה וחיות מחודשת. אך במהלך הזמן כשמתחילים לעסוק בכספים וחובות, התחייבויות משפחתיות ועסקנויות וכו', אז יורדת החיות וה'ברען' שהיו קודם, ועולות מחשבות לא פשוטות ש'אולי כדאי לעזוב' ו'אני לא מתאים לזה' וכו'. לכן מוכרחים לעורר ולחדש את החיות שוב ושוב. כאן לא יעזור מה שלמדת והתפללת באריכות בישיבה.. כי זה כבר התיישן והאנרגיות כמו 'נגמרו', ואם לא מחדשים את החיות ומעוררים אותה שוב ושוב, על ידי לימוד החסידות והתעסקות קבועה ב'עבודת התפילה', אז פשוט נופלת החיות ואפשר חלילה ליפול.

הרב פרידמן - לחלוחית גאולתית6

'שליח' חי ותוסס – מתפלל באריכות

על דרך כמו שהתהוות של 'יש מאין' מוכרחת להיות בכל רגע ורגע, כך 'שליח' צריך כל הזמן לחדש את החיות וה'קאך' בעניינים אלוקיים – וזה אפשרי ליצור רק על ידי 'עבודת התפילה'. כי בדרך כלל ה'שליח' עוסק בעניינים גשמיים, בעסקנות ובכסף וכו', והוא חי סביב מציאות של ענייני והנחות העולם הזה ('יש'), ואז דורשים ממנו להיות רוחני ('אין'). ולא רק זאת אלא שהעיסוק בענינים גשמיים יבוא מתוך החיות בעניינים רוחניים ('התהוות יש מאין'). בטבע האדם מגושם וזה היפך המציאות של אלוקות, ואם הוא לא מחזק ומעורר את עצמו בענייני אלוקות, אז מצד הטבע החיות האלוקית נעלמת ונהיים אנשי חומר לא עלינו. לכן חייבים לחדש זאת שוב ושוב כל הזמן, וזה נעשה על ידי החסידות והתפילה באריכות.

זה כמו שבתור בחורים יש הרבה פעמים שיש אווירה וכמו 'לחץ חברתי' של התעוררות בעניינים אלוקיים. אבל כשנמצאים לבד, הדרך היחידה להתעורר מגיעה על ידי שלומדים 'מאמר' ומתבוננים בו ו'מתפללים' איתו. אין עוד דרך. כבר אין משפיעים שיעוררו אותך ואין אווירה. עכשיו אתה צריך ליצור זאת בעצמך ובצורה פנימית ואמיתית, ואז אפשר ליצור 'לחץ חברתי' על הסביבה.. אז כמובן שלפעמים יש התעוררות 'מלמעלה' לכל אחד, אבל זה נשאר 'מקיף' וזה לגמרי לא מספיק בכדי 'לחיות' ולהתחבר ל'שליחות' ולחבר אחרים נוספים חסידות. ולכן כל חסיד ובפרט 'שלוחים' נחוץ עבורם העניין של 'עבודת התפילה'.

[אך כמובן ש'שליח' צריך להיות פיקח ולדעת איך לשלב בין הדברים ומתי אכן צריך לוותר על ענייניו האישים עבור ה'שליחות' והכוונה העליונה. אספר סיפור ששמעתי בזה מר' משה ע"ה סלונים (שהיה מושפע של המשפיע הנודע ר' שלמה חיים ע"ה קסלמן). במשך תקופה ארוכה היה עסוק מעל ומעבר בענייני 'רשת אהלי יוסף יצחק' וכו', והוא לא התפלל באריכות כדבעי. לאחר תקופה הוא הרגיש פשוט יבש וחסר חיות לחלוטין, והוא החליט שיהא מה שיהא בשבת הקרובה הוא יתפלל באריכות עד זוב דם.

הוא הודיע לאשתו לא לחכות לו לסעודת שבת, והוא החל לשקוע מערב שבת בלימוד החסידות בעיון שעות ארוכות כהכנה לתפילה, כאשר הוא מתכנן להתחיל את תפילתו אחרי המניין ולסיימה בעלות הבוקר.. בסיום תפילת המניין, כאשר ר' משה נעמד הכן לתפילתו, ניגש אליו המשפיע ר' זאב (וולעוועל) ע"ה קסלמן (שלא ידע מכל הנעשה כמובן), וביקש ממנו לארח יהודי שנתקע בערב החג בכפר חב"ד.. על ר' משה חרב עולמו. הוא כל כך חיכה ו.. אך הוא נענה כמובן למשימה והזדרז בתפילתו, וכך חגגו הם יחדיו את השבת.. מכאן יש ללמוד שמצד אחד התפילה באריכות צריכה להיות נוגעת בנפש ממש, אך מצד שני עלינו להיות פקחים ולהתמסר לצו העליון].

הרב פרידמן - לחלוחית גאולתית7

בשביל להתחבר ל'דבר מלכות' מוכרחת תפילה

בשיחת ה'דבר מלכות' פרשת 'ויקהל' תשנ"ב (שהיא השיחה האחרונה לעת עתה שהרבי שליט"א אמר), הרבי דורש שם שנחיה 'אלוקות בפשיטות ומציאות בהתחדשות'. איך זה שייך? בשביל 'לחיות' כזו מציאות, זה אפשרי רק על ידי 'עבודת התפילה'! רק כאשר מתבוננים ומכניסים את החסידות ואת שיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תנש"א-תשנ"ב, לתוך התפילה, אז אפשרי לחיות אלוקות בפשיטות.

הנקודה של 'עבודת התפילה' חשובה ביותר עבור ההפנמה של שיחות ה'דבר מלכות' ובפרט אלו שמדברות אודות ענייני משיח. יש הרבה חסידים שמתבלבלים מהעומק של השיחות ולא מבינים וכו'. אז לדעתי רוב רובם של השיחות הללו, הם לא שיחות גאוניות ועמוקות כמו כאלו שמפוזרים בספרי ה'ליקוטי שיחות' (מלבד שיחות בודדות), אלא הם שיחות שניתנות להבנה ועוסקות בעיקר ב'עבודה'.

אז מה כל כך קשה בהם? הנקודה המרכזית שמקשה על החסיד, זה החיבור למושגים המרוממים והנפלאים שהרבי מדבר בשיחות הללו. קשה להאמין בזה. קשה לקבל את המציאות הזו של 'אלוקות בפשיטות' וכך להסתכל על העולם ולחיות עם 'עצמות' כבר עכשיו בגלות. בלי 'עבודת התפילה' זה נשמע משהו שמיימי בלתי מתקבל על הדעת.. בלי תפילה, פשוט האדם הוא לא כלי לזה. אז הוא לא מבין את שיחות ה'דבר מלכות' לא בגלל העומק שלהם, אלא בגלל חוסר האמונה שלו בדברים.

כששאלו את הרב דוד ע"ה חנזין, מה קיבל בשהותו חודש בצילו של הרבי מלך המשיח? ר' דוד היה גאון עצום וציפו לשמוע ממנו חזרה על איזה 'הדרן' עמוק וכו'. אמר ר' דוד: 'שאבתי אמונה'. זו נקודת הדברים. כאשר לומדים בשיחות של נ"א-נ"ב, שהעולם מוכן לגאולה וכן הלאה, ולפעמים זה לא נראה כך בגשמיות – אז זה קשה. זה לא גאונות להבין, אלא זה לעכל דברים באמונה של דברים שלא פשוטים כל כך. להרגיש שזה אכן כך, בדיוק כמו שהרבי אומר. אז כאשר לומדים את שיחות ה'דבר מלכות' ו'מתפללים' איתם, אז פתאום נקלטים דברים של אמונה בצורה אמיתית. אז בשביל להבין עניינים עמוקים בחסידות, צריך אולי לשמוע שיעורים של איזה 'משכיל'.. אבל בשביל 'להבין' את ה'דבר מלכות', צריך פשוט להתבונן בזה בזמן התפילה. התפילה גורמת לחיות בצורה פשוטה שבאמת 'אלוקות פשיטות ומציאות בהתחדשות'.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.