תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

הרב שלמה פראנק: כאשר מתפללים באריכות - יוצאים מגלות לגאולה

הרב שלמה יצחק פראנק - לחלוחית גאולתית

מערכת ארגון 'לחלוחית גאולתית' מגישה התוועדות חסידית מיוחדת עם הגה"ח הרב שלמה פראנק שליט"א - רב מרכז העיר עכו וחבר 'מכון הלכה חב"ד', מחשובי רבני חב"ד בארץ הקודש • אחד מעיקרי האמונה החסידית, הוא 'עבודת התפילה'. דבר זה דורש ביאור נרחב מכמה זוויות. משונה בית כנסת חב"ד מכל בתי הכנסת שהכרתי בחיי, משונה התפילה החב"דית מכל נוסחאות התפילה המוכרות, ושונה המעמד הניתן לתפילה בחסידות חב"ד מכל מקום אחר • לכתבה המלאה

•••


אחד מעיקרי האמונה החסידית, הוא 'עבודת התפילה'. דבר זה דורש ביאור נרחב מכמה זוויות. משונה בית כנסת חב"ד מכל בתי הכנסת שהכרתי בחיי, משונה התפילה החב"דית מכל נוסחאות התפילה המוכרות, ושונה המעמד הניתן לתפילה בחסידות חב"ד מכל מקום אחר.

בתי כנסת חב"ד בנויים בניגוד למקובל בעולם, שיש רק את אולם התפילה ועזרת הנשים. בבתי כנסת חב"ד ישנו גם חדר נוסף הנקרא אצל חסידים 'חדר שני' או 'חב"דניצע', וזאת כדי שאפשר יהיה להתפלל שם באריכות הדעת ובהתבוננות מעמיקה, גם לאחר תפילת הציבור.

בבית כנסת חב"ד לא תמצא את המקובל בבתי כנסת אחרים, שעל עמוד התפילה של החזן מופיע הכיתוב: 'שיוויתי השם לנגדי תמיד' או 'דע לפני מי אתה עומד' וכדומה. כי החסידות מדגישה שדבר זה צריך להיות חרוט על הלב ובפנימיות, ולא נשאר חרוט על ה'סטנדר' ותו לא. כשנכנסים לבית כנסת החב"די לפני התפילה או בסיומה, ניתן לראוץ שאין אחידות בהתנהגות הנמצאים במקום, אחד מתפלל והשני לומד השלישי מתבונן והרביעי מנגן ניגון חרישי, החמישי בכלל מדבר בלהט והתלהבות עם חברו, והשביעי עוסק עדיין בטעימה כלשהי.. בקיצור, חוסר סדר בלשון המעטה.

בהקשר לזה שמעתי פעם כהלצה, על גוי גרמני שביקר בבית כנסת של יהודים גרמנים ('יקים' בלע"ז), וראה איך שכל המתפללים נכנסו באותה שעה לבית הכנסת והחלו בתפילה ביחד, נעמדו כולם ביחד וישבו בבת אחת, אמרו בקול אחיד ושרו קטעים מן התפילה, והוא נהנה מהסדר והדיוק היקי ששרר במקום. לאחר מכן הוא נכנס לבית כנסת חסידי וראה את הבלגן השורר במקום. זה מתפלל וזה מנגן, זה לומד וזה מרקד, מצא חן בעיניו מאוד המחזה והוא יצא בהתפעלות בהכריזו, שהעם היהודי הוא עם מסודר כל כך, עד שאת כל ה'משוגעים' הכניסו לבית כנסת אחד ואת ה'נורמאלים' לבית כנסת אחר..

הרב שלמה יצחק פראנק - לחלוחית גאולתית2

מה תופס בחב"ד מקום כה מרכזי?

התפילה בחב"ד תופסת מקום נכבד ואינה נחשבת כדבר משני, למרות שאפשר לקבל את הרושם שביהדות הדגש הוא לימוד התורה ולא כל כך התפילה, כי הרי מי שתורתו אומנותו פטור מן התפילה, ואצל הרבה מאד יהודים ניתן לראות שמתייחסים אל התפילה, כדבר הכרחי בקיום המצוות אך רצוי לבצעו במהירות יחסית, וללכת לדבר העיקרי שהוא לימוד התורה. כך ניתן לראות שיהודים מתפללים יחסית מהר ובלבד שאפשר יהיה להתקדם הלאה.

לא כן בתורת חב"ד ניתן דגש רב על האריכות בתפילה (לא רק באריכות במשך זמן התפילה אלא בעיקר באריכות באיכות הניתנת לתפילה, אך בנוזף לכך הרבי מלך המשיח מסביר שבכדי שתהיה אריכות בכוונת התפילה – יש לבטאות זאת באריכות בזמן כפשוטו). התפילה בחב"ד היא עסק שלם, עם הכנות מתאימות ופעולות הנדרשות להקדמת התפילה ולאחריה.

במסגרת זו ננסה לבאר מעט מזעיר מדוע ניתנה חשיבות מרובה כל כך לתפילה, מהו הנוסח התפילה ומנהגי החסידים בעת התפילה, מפני מה מתפללים באריכות ובהתבוננות. ומהי התפילה הראויה על פי דרך תורת חב"ד.

רבינו הזקן סיפר פעם על התלבטות שהייתה מנת חלקו בנערותו, כשכבר היה נחשב לגאון עולם בעל ידע נרחב מאוד בתלמוד ובהלכה, ועלה בדעתו לקיים בעצמו 'הווה גולה למקום תורה'. הוא התלבט אם לנסוע לווילנה, מקום משכנו של הגר"א או לנסוע ל'מגיד' במזריטש, ועלה בדעתו שאם ייסע לווילנה אזי ילמד 'איך ללמוד תורה', וזה יש לו כבר ידיעה. אך אם ייסע למזריטש הוא ילמד 'איך להתפלל', וזה לא היה לו ידע מספיק עד אז.

הרב שלמה יצחק פראנק - לחלוחית גאולתית3

עיקר מטרת החסידות זה 'עבודת התפילה'

ואיך באמת 'לומדים להתפלל'? על כך מבאר הרבי הריי"צ (בספר השיחות תש"ד), שתורת החסידות זה לא רק עניין של מידות טובות בלבד, אלא עיקר מטרת החסידות זוהי 'עבודת התפילה'. צריכים ללמוד להתפלל, כשם שצריכים להתלמד ללמוד תורה.

כשם שתפקיד ראש הישיבה לחנך את תלמידו ולתת לו השכלה מתאימה לפי חושיו של התלמיד, כי אם ייתן לו השכלה מרובה ייהפך התלמיד ל'עצל', כי כל החומר לעוס עבורו. ואם ייתן לו מעט מדי הוא עלול להיות 'מוטעה', צריך להעניק לו את השכל בהתאם לצרכיו כדי שהוא יוכל להפעיל אף את ההשכלה מצד עצמו כדי שתבוא לו לעזר בהבנת דברים רבים אחרים. כך ויתר מכך בתפילה שהיא רוחנית ועבודה לבבית, יש להדריך וללמוד להתפלל כראוי. כל אחד בהתאם להתפתחותו ולמעמדו הרוחני.

'עבודת התפילה' היא דבר הנדרש ביותר, מוסיף הרבי הריי"צ (בספר השיחות תש"ה), לכל אחד ואחד. לא רק אצל אלה שלא יודעים מהו עניינה הפנימי של תפילה, שאצלם התפילה היא רק מצווה טכנית מדאורייתא או מדרבנן. וגם לא רק אלו שכן יודעים 'עבודת התפילה' מהי, ועושים הכנות מתאימות לתפילה, אבל נתקעים ונשארים רק בהכנות ולא הגיעו לדבר עצמו – היגיעה והאריכות בתפילה עצמה. ובהעדר העבודה הנכונה בתפילה, נעשה מזמן לזמן יורד ממדרגתו, עד שמגיע למצב שבק"ן טעמים הוא מטהר את השרץ, שלמרות שהוא תלמיד חכם גדול שיכול להביא 150 הסברים לטהר את השרץ, ביודעו שהשרץ טמא הוא.

בהקדמה ל'קונטרס התפילה' כותב הרבי הרש"ב: 'הנה בהיות אשר כל אחד ואחד מאנשי שלומנו שואל ודורש איך מתפללים ובמה עובדים את השם בעבודה שבלב זו תפילה. אמרתי לפרש שיחתי קצת בעניין הזה ממה שנמצא בכתובים מכבוד קדושת אבותינו רבותינו הקדושים.. אשר זה היה כל ישעם וחפץ נפשם להחיותינו ולהאיר בנפשנו אור וחיות אמיתי ומסרו נפשם ממש על זה כידוע לכל היודעים קצת מענייניהם. ואנחנו צריכים להדבק בהם ובדבריהם הקדושים ולהיות כלים לקבל בנפשנו את האור כי טוב. ולאורם נסע ונלך מעלה מעלה כחפץ השם על ידי עבדיו הקדושים'.

הרב שלמה יצחק פראנק - לחלוחית גאולתית4

מעמד חשוב? צריך להתכונן

תפילה צריכה להיות עם הכנה, אי אפשר לקום מן המיטה ישר לתפילה. לכן חסידים נוהגים לערוך מספר הכנות כ'הכשר מצווה' לתפילה הראויה. ההכנות מתחילות כבר מהלילה קודם.. לפני השינה ב'קריאת שמע שעל המיטה' בצורה מסודרת ורצינית, בהתבוננות על כל מעשיו במהלך היום, כי אם לא תסיר את 'הגוי אשר בקרבך' לפני השינה, ותלך לישון כמו 'גוי', תקום כמו 'גוי'.. ואז כל ההכנות לא יביאו לכוונה הרצויה.

בבוקר נחוץ לבדוק שהגוף נקי לתפילה, 'והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא' והרעב והצמא בכלל חולה הוא, מקפידים חסידים לטעום איזה דבר המותר על פי ההלכה כדי שהתפילה תהיה ללא הפרעות, למרות שחז"ל דרשו על הפסוק 'לא תאכלו על הדם' אל תאכלו עד שתתפללו על דמכם, אך בטעימה כל שהיא של מזונות לפני התפילה, מותר ונדרש.

כמו הפתגם הידוע של ה'צמח צדק', 'עדיף לאכול בשביל להתפלל מאשר להתפלל בשביל לאכול'. ממשיכים חסידים בהכנותיהם לתפילה בטבילה במקווה, כי הטבילה אף שחיובה מהתורה נתבטלה, בכל זאת החסיד 'יטבול' במקווה למען המטרה של הכנה לתפילה. כי 'יטבול' אותיות 'ביטול', וכך יוכל להתכונן כראוי לתפילה מתוך קבלת עול מלכות שמים.

כן יש להקפיד להפריש מטבע לצדקה קודם התפילה והוא כדי לקיים את מאמר חכמים 'רבי אליעזר יהיב פרוטה לעני והדר מצלי' (נותן היה רבי אליעזר פרוטה לעני ואחר כך מתפלל), וכן כדי לקיים את הפסוק: 'ואני בצדק אחזה פניך'.

לאחר הכול יושב לו החסיד ללמוד חסידות, כי ההכנה לתפילה נדרשת להתבוננות בגדולתו יתברך, וזהו פסק דין מפורש ב'שולחן ערוך' שיש להתכונן לתפילה שהתפילה תהיה בכובד ראש. לבד העובדה שלימוד החסידות מרומם את האדם, החשיבות של לימוד חסידות היא גם ובעיקר כדי שיהיה לאדם במה להתבונן בתפילה וכדי שיכניע לבבו לפניו יתברך. ולכן אחרי לימוד החסידות, יש לגשת למטרת הלימוד, ההתבוננות בחסידות שקודם התפילה.

כמו שחסידים נוהגים, שלאחר שלובשים את הטלית והתפילין קודם התפילה, נעצרים ומתבוננים וחושבים על מה שלמדו כהכנה לתפילה. ואף אם מפני אריכות ההכנות והמאמץ התפילה באריכות יעבור זמן התפילה, אין לחוש מכך. מאחר וכשמתחילים בזמן גם אם השעה עוברת, התפילה רצויה ומקובלת.

הרב שלמה יצחק פראנק - לחלוחית גאולתית5

כל יום זו תפילה חדשה

בשורש ויסוד התפילה ישנו את ה'סידור', מבנה התפילה נעשה על ידי אנשי כנסת הגדולה אך טמון בו עומק עצום החל מפירוש המילים, ועד למבנה התפילה מברכות השחר דרך מעשה הקורבנות, ממשיך לפסוקי דזימרה ומשם לברכות קריאת שמע, קריאת שמע ותפילת העמידה. ואמירת התחנון שלאחריה. סידור התפילה שווה לכל נפש לא רק לצדיקים, אלא אפילו לקל שבקלים שבעם ישראל, ולמרות שנוסח התפילה חוזר על עצמו מידי יום ביומו, בכל זאת כל יום נעשה אדם בריה חדשה ומתחדשים אצלו תובנות חדשות והתפילה נעשית בהתאם.

ראשית העבודה עיקרה ושורשה הוא קבלת עול מלכות שמים עליו, ואפילו אם קבלת העול של האדם המתפלל היא במדרגה הנמוכה של עבד העומד בפני קונו. כי 'עבדא בהיפקרא ניחא לי'ה' (עבד נוח לו לחיות בהפקרות), ולכן כשהוא עומד כעבד לפני רבו, כבר החלה עבודתו ומכאן יש תקווה לעלייה כלפי מעלה. אפשר להסביר זאת במשל, כאשר רואים בהמה שרצה בשדות, אי אפשר לדעת אם היא הלכה לאיבוד או שהיא תחת עינו הפקוחה של בעליה. אך אם היא רצה בכיוון העיר ברור שדרכה לשוב לביתה ולממשלתו של בעליה, כך בנמשל כשכבר נעמד יהודי להתפלל, הרי הוא כבר בכיוון הנכון של העיר, וסוף כל סוף יש סיכוי שימצא דרכו לביתו.

בתחילת העבודה, צריך לעמוד ולהתפלל, במתינות ונחת ולא במרוצה, כדי שמחשבותיו של אדם לא ישוטטו ברחבי העולם. מומלץ להחזיק את הסידור פתוח לפניו ולקרוא את מילות התפילה מילה במילה מתוך הסידור. ולא באמירה בעל פה.

מספרים שפעם יהודי התפלל תפילת עמידה במחיצת הצדיק רבי לוי יצחק מברדיצ'וב 'סניגורן של ישראל'. מיד לאחר תפילתו ניגש אליו רבי לוי יצחק וברך אותו בברכת 'ברוך הבא' לבבי, כאחד שבא ממרחקים ולא ראוהו הרבה זמן, התפלא האיש ושאל: כבוד הרב, אני הייתי כל הזמן כאן, לא נסעתי לאף מקום, וכבר אמרתי לרבנו ברכת 'צפרא טבא' לפני התפילה? והרב השיב בשנינות: גופך היה כאן, אך במחשבותיך הייתי עכשיו בטיול סביב לעולם, ולכן בירכתיך בברכת 'שלום עליכם'. ממילא יש להקפיד לרכז את המחשבות בסידור המונח לפניך.

היום 'התפללתי' עד כאן..

בתפילה יש להשתדל לעמוד במקום אחד ולא לזוז ממקומו, כי התזוזה ממקום למקום תפריע מאוד לריכוז הנפש ותגרום לפיזור הנפש. שמעתי פעם מספרים שיהודי התפלל בבית מדרשו של צדיק אחד, והוא נע מצד לצד ברחבי בית המדרש, ניגש הצדיק אליו ואמר לחסיד: בתחילה כשראיתיך הולך מצד ימין של בית המדרש לצד שמאל, עלה בדעתי שכנראה הנך חושב שבצד שמאל תוכל להתפלל יותר בכוונה, כשחזרת מצד שמאל לצד ימין עלה בדעתי, שבוודאי הגעת למסקנה ששם לא יותר טוב מכאן, אבל מדוע שוב אתה חוזר לצד שמאל איני מבין?!..

לפני התפילה כדאי לעצור כמה רגעים ולחשוב אודות העובדה שהנך עומד לפני 'מלך מלכי המלכים' הקדוש ברוך הוא, במילא יש לדבר בפניו בדיבור ברור במתינות ולא במרוצה, להגיד את הדברים בנחת. בשלב הבא יש להתחיל את התפילה עצמה ולהתבונן בפירוש המילות. מי שכבר חושב על הפירוש הפשוט יכול להתקדם ללימוד הפירוש הפנימי על פי החסידות של המילים, ומשם הלאה מעלה מעלה.

אמנם זו עבודה, ועבודה קשה. כי פרובוקציות וקשיים היצר הרע מזמן תמיד, אך כאשר מתחילים בסדר העבודה, אפשר להתקדם הלאה. אבל אם לא מתחילים, לעולם לא מגיעים לשום מקום. לכן חסידים היו נוהגים לסמן לעצמם בסידור, היום 'התפללתי' (בכוונה או בדיבור מתון או בהבנת פירוש המילות או בהבנה והתבוננות בפירוש הפנימי או בהתבוננות במצבי הרוחני) עד כאן.

מחר צריך להתקדם יותר. לעיתים ניגון ללא מילים, ניגון חסידי מתוך הרפרטואר הנפלא של חסידות חב"ד, שישנם ניגוני געגועים וניגוני שמחה וניגוני התבוננות, יעזור למתפלל לחדד את המחשבה והתבוננות בנאמר בתפילה.

הרב שלמה יצחק פראנק - לחלוחית גאולתית5

יש התנגדות? תתפלל בכוונה יותר

בחסידות מובא בשם הבעל שם טוב פירוש על הפסוק בפרשת נח 'בא אל התיבה', שצריכים להיכנס לתוך ה'תיבה', במשמעות של 'מילה'. זאת אורמת שכאשר מתפללים, צריכים לבוא אל תוך התיבה, אל פנימיות הכוונה במילים. התפילה היא עלייה מלמטה למעלה, כמו שכתוב 'והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיעה השמיימה', וכתוב בספר הזוהר שה'סולם' זוהי התפילה.

לכן למרות על פי ההלכה אדם שמאחר לתפילה בציבור, יכול לדלג קטעים בתפילה כדי להתפלל עם הציבור, אך אנו נוהגים שלא לדלג שום קטע בתפילה ויש להתפלל את נוסח התפילה כולו לפי הסדר מתחילה ועד גמר.

וזאת מאחר שהסידור שלנו מבוסס על סידורו של רבינו הזקן שבחר ובירר את נוסח התפילה לפי נוסח האר"י ז"ל, כללות התפילה בנויה על ארבע חלקים כנגד ארבעת העולמות מלמטה למעלה: עשייה, יצירה, בריאה ועולם האצילות. כשם שאי אפשר לדלג בסולם על השליבות ועלולים ליפול בדילוג, כך גם בתפילה יש להתפלל בשלב אחר שלב. לנסות להתרומם בצורה אמיתית ולבבית, לפגישה המרוממת עם הבורא.

יש כאלו ששואלים מה עליהם לעשות, מצד אחד יש להתפלל בציבור ומצד שני הם רוצים להתפלל ביחידות ובאריכות כדרישת החסידות? על כן העצה היא להיות במניין ולשמוע את התפילה כולה מהשליח הציבור, ולענות 'אמן' 'ברכו' ו'קדושה' וכו'. אחר כך אפשר להתפלל בכוונה ובאריכות כל אחד לפי היכולות שלו, ודבר זה נחשב מבחינת ההלכה כתפילה במניין.

בחסידות מוסבר כי התפילה היא הזמן למלחמה עם הנפש הבהמית 'שעת תפילה שעת מלחמה'. ב'עבודת התפילה' בהתאם לחוזקה של הבהמה ועוצמת המנגד, בהתאם למצבו יש להשתמש בכלי המלחמה המתאים לכך. ככל יש יותר התנגדות והפרעות בתפילה, יש להתאמץ ולכוון יותר בתפילה.

בכללות, ההצלחה ב'עבודת התפילה' לא רק שממרקת את הרוח שטות המולדת וגסות הרוח שנרכשו מלידה, אלא גם מעדנת את הנפש ומכשירות את הגוף לקבל את האור האלוקי. 'עבודת התפילה' זה דבר נחוץ מאוד, וכדאי לכל אחד להתחזק בזה כמה שניתן. האמת היא שצריך להאריך רבות בכל העניין החשוב והעקרוני הזה של 'עבודת התפילה', אבל תן לחכם ויחכם עוד.

איך נצא מהגלות וניגאל?

הרבי המהר"ש הכיר הרבה חסידים של רבינו הזקן, ואחד מהם היה ר' צדוק מהעיר קאפוסט. הוא היה חסיד ממוצע לפי ערך, אך האריך הרבה מאוד בתפילה, והיו מכנים אותו 'רבי צדוק המתפלל'. לפרנסתו הוא בחר להיות טוחן ברחיים של תחנת רוח, כך שהיה לו פנאי להתפלל רוב השנה.

פעם שאלו הרבי המהר"ש, למה הוא מאריך כל כך בתפילתו, וענה החסיד שהוא מקיים בכך מצוות עשה מן התורה 'לספר ביציאת מצרים – וכל המרבה הרי זה משובח', והסביר שעל ידי התפילה הוא יוצא מהמצרים וההגבלות שלו. זה בדוגמת מה שרבינו הזקן מסביר בספר ה'תניא', שעל ידי 'עבודת התפילה' האדם יכול לצאת מגלות פרטית לגאולה פרטית.

צריך לדעת שכאשר מתפללים באריכות, החיות בענייני גאולה ומשיח נהיית פנימית ואמיתית. במילא 'חיים משיח' בצורה חזקה יותר. בכדי 'לחיות עם משיח' כעת, חשוב מאוד להתעסק ב'עבודת התפילה'. אז יוצאים מגלות פרטית, כדרישת הרבי שליט"א בכ"ח ניסן תנש"א, שתביא לגאולה פרטית וכללית כאחד. ועיקר העיקרים שעל ידי חיזוק התפילה, נזכה להתגלות בפועל.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.