תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסך יצחק סילברמן יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

איך מתמודדים עם אתגרי הטכנולוגיה והעבודה בתפילה? הרב חיים דוד וילהלם במשא מאלף


למה דווקא כעת התפילה נצרכת יותר מאי פעם בהיסטוריה? מה המשמעות של 'להאריך' בתפילה? איך מתמודדים עם ה'שעמום' שישנו בתפילה? ומה הקשר לגאולה? • מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה בבלעדיות חלק ראשוני מדבריו המאלפים של הרב חיים דוד וילהלם - משפיע ישיבת 'תומכי תמימים ליובאוויטש' בית שמש, שרואיין על ידי צוות אגף התכנים של ארגון 'לחלוחית גאולתית', שמסביר ומעורר בדרכו הייחודית על חשיבות 'עבודת התפילה' דווקא בדור הטכנולוגיה והקידמה • בהמשך נפרסם את המשא המלא והגדושלכתבה המלאה

•••


כאשר מדברים על עבודת השם הפנימית של חסיד, שעיקרה ויסודה היא 'עבודת התפילה', לפעמים זה יכול להתקבל כעניין חשוב ונעלה ביותר, אך בהסתכלות חיצונית נראה שהיא פחות שייכת בזמננו אנו, דור עם כל כך הרבה מורכבויות וקשיים נפשיים, שהרבה מהם אף נובעים מפגעי הטכנולוגיה והתקדמות העולם. האמת היא שלא צריכים לעצום את העיניים ולהתעלם מהמציאות, שאכן התרבו הקשיים וזה בהחלט דבר נכון. אבל אם מסתכלים על כך בפרספקטיבה נכונה, ניתן לראות שהמפגעים הללו רק מוכיחים יותר כמה ההתעסקות ב'עבודת התפילה' כיום, היא חשובה ונחוצה עוד יותר מתמיד.

כי אם בדורות הקודמים היה עוד אפשרי להסתדר בלי העבודה הפנימית של החסידות, היום זה פשוט לא אפשרי. זאת אומרת, פעם היה יכול להיות יהודי שהוא לומד תורה ומקיים מצוות, אפילו מקפיד על ההלכה קלה כבחמורה, והוא 'הסתדר' בלי 'עבודת התפילה'. כמובן שהיה חסר לו המון בעבודת השם, ועבודתו הייתה גם אז עם פניות וישות, בצורה טכנית יבשה ללא חיות (במיוחד יחסית לחסיד שלמד חסידות והתפלל באריכות). אבל בכל אופן במצב בעבר, היה ניתן לגדל יהודי ירא שמיים בצורה המינימלית. אבל כיום העבודה בתפילה היא הכרחית יותר מאי פעם.

נראה כאילו המצב בעולם מכריח את האדם להשקיע בתפילה.. אדם שעובר עליו אפילו יום אחד ללא תפילה ראויה - הוא מרגיש חיוור וחסר חיות. אם פעם האדם היה משקיע בעבודת התפילה פעם אחת בשבוע בשבת קודש, וזה היה נותן לו את ההתרוממות למשך כל ימי השבוע, כיום אפשר לחוש בזה שכאשר אדם במשך תקופה קצרה, אפילו של יום או מספר ימים מועט, לא מתאמץ להתחבר לתפילה ולהגיד תהילים בלבביות, לעשות איזה עבודה פנימית בחייו, האדם מרגיש כיצד הוא מתקרר ומתרוקן מתוכן, ועד כמה המונחות בענייני העולם הזה מקבלים הרבה יותר תוקף וכו'. כמו שאדמו"ר הזקן כותב ב'ליקוטי תורה', שהתפילה זה הנשמה של כל התורה והמצוות, ובלעדיה היהודי מתקיים כ'גוף בלי נשמה'.


בקשר לזה, שמעתי פעם מהמשפיע הנודע הרב יוסף יצחק אופן שליט"א דבר מעניין: פעם היה יהודי והיה חסיד, היום יהודי זה חסיד. מה המשמעות בזה? פעם היה מציאות של יהודי שמקיים תורה ומצוות, ומקפיד על ה'שולחן ערוך' וכדומה, אבל החסיד היה מתנהג בצורה נעלית ומיוחדת, 'לפנים משורת הדין' (כמו שכתוב ש'חסיד שורפן'). אבל בזמננו כדי להיות יהודי בפשטות, כדי לקיים תורה ומצוות ולשמור על ההלכה כמו שהתורה דורשת, אז צריך להיות חסיד. מוכרח ללמוד חסידות ולהשקיע ב'עבודת התפילה'..

[כמו שרואים שאנו חוגגים בי"ט כסלו, על כך שיש לנו את תורת החסידות ועבודת התפילה, ובמילא יש לנו אפשרות לקיים תורה ומצוות עם אהבה ויראה מהבורא, לעומת המתנגדים שקיימו הכל והיה חסר להם החיות ואהבת השם. אך בי"ב תמוז החגיגה היא שבלי חסידות לא ניתן לקיים בכלל תורה ומצוות. כמו שראו בזמן ההוא ברוסיה, שרק חסידי חב"ד מסרו את נפשם על לימוד התורה וקיום המצוות. בזמן זה התגלה שהיהדות הפשוטה יכולה להתקיים ולהתגלם דווקא באמצעות עבודת החסידות. היה ניתן לראות בחוש שבלי חסידות, לא רק שלא יהיה 'אהבה ויראה', אלא  פשוט יהיה חסר בדינים פשוטים ב'שולחן ערוך'].

אז אם בדור הקודם בלי להשקיע באריכות התפילה, עבודת השם לא היה מצליחה - אז בטח שהיום זה ככה ויותר מזה. 'אין חכם כבעל הניסיון', כל אחד מרגיש את זה בעצמו. כל בחור, כל בן אדם, מרגיש שביום שהוא לא למד חסידות כמו שצריך ולא התפלל קצת עם כוונה, חסר לו. משהו משמעותי מאוד אותו היום. לא צריך 'לתפוס מלאכים', אלא אפילו בתור התחלה אם האדם פשוט יתפלל במתינות מתוך הסידור, באופן שיוכל לשמוע את עצמו ולכוון את פירוש המילות, אז ארוחת הבוקר שלו תהיה יותר בעדינות, לימוד הנגלה שלו יהיה באופן אחר, וכן הלאה.


מה המשמעות של 'להאריך' בתפילה?

אז אמנם ההתעסקות בענייני העולם מפסיקים מהאש האלוקית של התפילה, כמו הסיפור עם אחד הבחורים בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש שהתפלל באריכות, אך המשגיח טען בפניו שבזמן שהוא לומד נגלה - לא ניכרת עליו ההשפעה מהתפילה. הגיב על כך הבחור שארוחת הבוקר מפסיקה את ההשפעה מהתפילה, כך שזה לא כל כך ניכר לאחריה. כאשר הרבי הרש"ב שמע את תגובתו, הסכים לכך שבאמת הארוחה גורמת להורדה ניכרת בהשפעה מהתפילה. אבל ברור שכמה שהאדם יתפלל יותר וישקיע יותר בהתבוננות והאריכות בתפילה, גם ההשפעה של התפילה תתארך ותשפיע יותר זמן.

בצעירותי שמעתי בהתוועדות מהמשפיע הרב שניאור זלמן גופין שיחי', על העובדה שהרבי פעם הסביר מהי המשמעות של 'להאריך' בתפילה, שמלבד העובדה הפשוטה שבכדי שהאדם יוכל להשיג את התוצאה של העבודה בתפילה - עליו להשקיע הרבה זמן בתפילה ובמילא התפילה 'מתארכת', אבל בנוסף לכך הכוונה ב'תפילה באריכות' זה עד כמה ההשפעה של התפילה 'ארוכה'.

יכולה אמנם להיות תפילה שהיא ארכה שעות רבות, אבל במשמעות מסויימת היא תפילה 'קצרה', כיוון שלאחר שנגמרה התפילה, לא ניכר כלום על האדם כתוצאה מהעבודה בתפילה. 'ולא נודע כי באו אל קרבנה'.. האדם התפלל ושפך את נפשו לפני הקדוש ברוך הוא, אך זמן קצר לאחר התפילה הוא מסוגל להשקיע היטב בארוחה דשנה, או שהוא יכול להעליב מישהו.. אז גם במצב כזה, כמובן שהאריכות בתפילה משפיעה וחס ושלום לזלזל בזה, גם אם זה לא ניכר, זה משפיע מאוד לטווח הארוך וכו', כפי שמסביר הרבי מלך המשיח.

בדרך כלל זה קשור אחד עם השני, אם אדם מתפלל במהירות, אז הוא גם יאבד במהירות את ההשפעה של התפילה, אבל מה שחשוב לשים לב זה שהרעיון של התפילה, זה לא רק כמו 'מדיטציה' והתעלות רוחנית לכמה שעות ולהסתפק בזה, אלא שזה ישפיע על המשך היום כמה שניתן.


אפשר לתת לזה דוגמא משני חברים או משני בני זוג. אפשר לעשות הרבה דברים טובים האחד לשני, להביא כוס קפה בבוקר, לעזור במשימה קשה וכדומה, אבל אם אין קשר של אהבה בין השניים, אז כל הפעולות הם קרות וטכניות בלבד. במילא בהדרגה גם העזרה ההדדית נפסקת בדרך כלל. לעומת זאת כאשר הקשר בין השניים בנוי על חיבור פנימי ואהבה, אז הפעולות והעזרה של האחד לשני הם ביטוי של רגש האהבה ואינם מכניות ותו לא. ובכללות ניתן לראות שלא רק שהעזרה הפיזית הדו-צדדית לא תפסק, אלא היא רק תתעצם.

אך גם במקרה שהקשר בין השניים מיוסד על חיבור פנימי ורגש של אהבה, פעמים רבות הזמן עושה את שלו, ואחרי תקופה שהאדם עושה את אותם הדברים בכל יום, הוא יכול להרגיש שכל הקשר בינו לשני נעשה כדבר שבשגרה, 'מצוות אנשים מלומדה', וזה שוחק. מה הפיתרון לזה? לאחר תקופת מה, קובעים זמן שבו יושבים ומדברים יחד, ובכך מעוררים מחדש את האהבה והקשר הפנימי שהיו ביניהם.


אותו הדבר זה ברוחניות, שכדי שהאדם ירענן את אהבתו לקדוש ברוך הוא, עליו לקבוע זמן ולשפוך את נפשו לפני קונו. לחשוב עד כמה הבורא אוהב אותו וכמה הוא אוהב את הבורא כבן לאביו, להתבונן בעובדה שיש ליהודי נשמה שהיא חלק עצמי מהבורא וכדומה.

אחד הדברים המאתגרים בעבודת התפילה, זה ה'שעמום' כאילו שישנו בתפילה. בתפילה אין חידושים. כל יום אומרים וחושבים על אותם עניינים, וזה נראה לפעמים קצת דבר מוכר שחוזר על עצמו. התפילה היא לא תוספת הבנה. זה לא שלומדים בתפילה עוד עומק באיזה 'המשך' של חסידות.. המטרה בתפילה היא ההתעצמות עם הדבר שלומדים בחסידות. שהלימוד לא יהיה דבר נפרד מהאדם, אלא חלק בלתי נפרד ממנו. ייתכן שבגלל ההתעמקות הנפשית בתוכן של החסידות, גם יתחדשו עניינים בהבנת החסידות, אך לא זהו עיקר עניין התפילה.

הדוגמה הטובה ביותר, זה אולי מאבא ובן. לאחרונה מתרחבת תופעה בה מתאספים יחדיו אבות ובניהם למשך חצי יום לחיק הטבע, ושם אוספים מכולם את מכשירי הפלפון, והם משחקים ויוצרים יחדיו. לכאורה מה הרעיון בזה? הרי האבא דואג תמיד לבן שלו? הוא קונה לו אוכל, חושב עליו וכו'. אבל הזמן הזה גורם לריענון נפשי. שהאדם מגיע להכרה פנימית 'אני אבא'. 

אין פה חידוש מיוחד, אלא פתאום מתעצמת ההכרה הפנימית שלו שהוא הורה. וכך גם ההרגשה והביטחון של הילד ש'יש לי אבא'. זה יוצר פשוט אהבה וחיבור בין השניים. במילא הקשר בין האבא והילד לאחר מכן יהיה עם יותר חמימות, וכך גם הוא יעשה יותר עבור אביו, הוא יחפש יותר לרצות את אבא שלו ולעשות מה שאבא שלו רוצה. וכך גם האבא חש כלפי בנו.

עקב כך שבדורנו יש כל כך הרבה ניסיונות ואתגרים, שהם זמינים באין ערוך ממה שהיה בעבר. אם בדורות הקודמים היו גם כל מיני קשיים שכאלו, אז כאשר הנפש הבהמית הייתה רוצה להפיל את האדם, היה צורך לשכנע את האדם ללכת למשל לתל אביב ולעמוד בתור וכו', ואז לבצע את תאוותו. הניסיונות היו יותר רחוקים מהאדם. 

גם פעם היו תאוות גדולות, אבל האדם לא היה פוגש אותם על כל צעד ושעל בקלות וזמינות שכזו כמו היום. לצערנו כמעט בכל בית בזמננו, יש להורים או לאחד האחים מכשיר עם חיבור לרשת האינטרנט וכדומה. אז מה באמת יכול לעצור את האדם? למה שהאדם לא יפול לתאוותיו? הרי יש לו נפש בהמית עם רצונות מגושמים שמחכה בכל רגע לממש את התאוות שלה?.. בסך הכל אנחנו בני אדם ולא מלאכים עליונים..

בדיוק בשביל נוצרה התפילה. התפילה היא זמן שיכול לגרום לאדם להתרומם מתאוות העולם הזה ולהתחבר לאלוקות. זו העת להיות מרוכז במטרה האלוקית. אם בדורות הקודמים היו הרבה דברים בהם האדם יכול היה להיות מונח בהם בקדושה, להחליט להיות מונח בתורה וכדומה, אז היו פחות דברים שהפריע לו. הוא יכל במידה מסויימת להיות מונח בתורה. אבל היום זה פשוט לא אפשרי ללא העבודה בתפילה. ודווקא לכן חשוב יותר להשקיע בזמננו באריכות התפילה.


כמו שמסביר אדמו"ר הזקן במאמר לפרשת 'חוקת' בספר 'ליקוטי תורה', שהעובדה שבדורות הקודמים התפילה הייתה יותר קצרה, וככל שהדורות מתאחרים רואים במוחש שהוסיפו באריכות התפילה, הוסיפו בנוסח התפילה עוד קטעים. בכל כמה דורות הוסיפו עוד קטע וגם אמירת תהילים אחרי התפילה וכו'. עד שאפילו רק בכדי להגיד את המלל, מילה במילה בלי לדלג בכלל, זה לוקח זמן ניכר. בזמן בית המקדש, נוסח התפילה כלל רק את הפסוק 'שמע ישראל' ותו לא.

למה זה באמת כך? מסביר שם רבינו הזקן, שבעקבות ירידת הדורות והתגברות החומריות, יש יותר לכלוך וקליפות, ובמילא צריך לצרף ולנקות אותו יותר, וזה נעשה על ידי העבודה בתפילה. ולכן דווקא בדורנו עלינו להשקיע באריכות התפילה הרבה יותר מדורות עברו! דווקא הניסיונות הרבים והקשיים של תקופתנו - הם אמורים לעודד אותנו להשקיע בהתבוננות בחסידות ועבודת התפילה הרבה יותר מאי פעם. 

זה מצד ירידת הדורות, אך גם מצד שני, העובדה שאנו נמצאים ברגעים האחרונים לפני הגאולה, ועלינו להכין את עצמנו להיות ראויים 'לקבל פני משיח צדקנו' - העובדות מכל צד ומכל כיוון רק מחזקים יותר ויותר עד כמה מוכרח להתפלל ב'עבודה' במיוחד כעת. התפילה זה המקום שהאדם יכול באמת לזכך את עצמו. להשתנות. להחליט להיות אחרת.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

שאו מרום עיניכם: קורס מקצועי וראיון ישיר על הדרך לשדרוג התפילה עם הרב ישראל אלפנביין

עד כמה נחוצה 'עבודת השמחה' בעבודת השם? התוועדות מעוררת

סגירת המעגל של הרב שניאור זלמן גפני • שיחה מיוחדת

הרבי במאמר מעורר: ההתבוננות בתפילה גורמת לביטול האדם והתאחדות בה'

חודש אלול: המשפיע הרב אופן בהתוועדות סוערת ומעוררת • צפו

'יש לי שמחת הלב': החתונה המיוחדת של הרבי הרש"ב באוורוטש

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

100 אמרות וסיפורי חסידים מוסמכים מהמשפיע ר' גרונם

סיפורה המפעים של ישיבת 'תומכי תמימים' שהקים הרבי הרש"ב

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.