תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודי יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה צבי נריה משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

ראיון עומק: האם אין אף אחד שמבקש משיח באמת?


מה היו התחושות והתובנות כאשר שמעתם את השיחה בזמנו, לאחר השיחה הידועה שאמר הרבי בכ"ח ניסן תנש"א, בה זעק בכאב על כך שעדיין לא מרעישים וצועקים באמת להביא את משיח בפועל ממש, ואף התבטא ש'שכל מה שנעשה עד עתה, לא הועיל, והראיה שנמצאים עדיין בגלות, ועוד ועיקר - בגלות פנימי בענייני עבודת השם'? • שיחה נוקבת עם הרב זושא זילברשטיין, משלוחי הרבי מלך המשיח במונטריאל, בניסיון להבין מה חסר לנו כדי שנבקש משיח באמת ונביא את הגאולה בפועל ממש • לראיון המלא

•••


הרב זושא זילברשטיין, מוותיקי השלוחים במונטריאול שבקנדה, נחשב לאחד השלוחים הפעילים ביותר בענייני גאולה ומשיח. לקראת כ"ח ניסן, למעלה מחצי יובל אחרי השיחה הידועה שהרעידה את נפשותיהם של חסידי חב"ד בכל רחבי תבל, ועד עצם היום הזה מניעה בעוצמה רבה את כל הפעילות בענייני משיח - ישבנו לשיחה נוקבת בניסיון לטכס עצה ולהבין מה חסר לנו כדי שנבקש משיח באמת.

מה היו התחושות והתובנות כאשר שמעתם את השיחה בזמנו, לאחר השיחה הידועה שאמר הרבי בכ"ח ניסן תנש"א, בה זעק בכאב על כך שעדיין לא מרעישים וצועקים באמת להביא את משיח בפועל ממש, ואף התבטא ש'שכל מה שנעשה עד עתה, לא הועיל, והראיה שנמצאים עדיין בגלות, ועוד ועיקר - בגלות פנימי בעניני עבודת השם'?

באופן אישי, לא שמעתי את השיחה הזאת בשידור חי, אך כמובן שתוך כמה דקות קיבלתי כבר הודעה שהייתה שיחה מזעזעת, ומיהרתי להתקשר ולשמוע את הקלטת השיחה. מצד אחד, הדברים ששמענו שברו את לבנו, ומצד שני עוררו אותנו לפעילות דחופה. כל השלוחים במונטריאל דחו את כל העיסוקים הקבועים, והתכנסנו כולנו לאסיפת חירום עם עוד מעסקני אנ"ש, כדי למלא מייד את הוראת הרבי שצריכים לטכס עצה מה לעשות כדי להביא את משיח.

במהלך האסיפה ניסינו לחשוב, מה אנחנו בכלל יכולים לעשות אחרי כל מה שהרבי עצמו עשה? אם מה שהרבי עשה לא הועיל - כיצד יכולים אנחנו להועיל? לאחר דיון ארוך לתוך הלילה - במהלכו עלו כמובן רעיונות רבים לפעילות - התגבשה המסקנה, שהנקודה העיקרית צריכה להיות בלימוד ענייני גאולה ומשיח. בסיום האסיפה כתבנו דו"ח לרבי עם ההצעה הנזכרת לעיל. שבוע וחצי אחר כך, בשבת 'תזריע מצורע', דיבר הרבי באריכות על הצורך ללמוד ענייני גאולה ומשיח, ובכך אישר שכיוונו לדעת קודשו.

אחר כך, כאשר נודע ששלוחים ורבנים ברחבי העולם קיבלו מהרבי תשובות חיוביות בנוגע לפעילות לקבלת המלכות, התגייסנו כמובן גם לפעילות זו, ובהמשך זכיתי גם לפעול למען החתמת רבנים על פסק הדין שהרבי הוא בחזקת משיח, ועוד.


כיצד הגעתם למסקנה שדווקא הלימוד זה מה שחסר? ומדוע זה צריך לבוא דווקא מצד החסידים, ולא מצד הרבי?

חשבנו לעצמנו: הרי כאשר מדובר על הכנת העולם לגאולה - הרבי עושה כל מה שאפשרי לעשות, ומה שהרבי לא עושה עדיין, אנחנו בכוחותינו הדלים בוודאי שלא נוכל לעשות. ואכן בחודשים הבאים דיבר הרבי כמה וכמה פעמים על פעולותיו של משיח בעולם, השפעתו של משיח בעולם וכו' וכו'. אלו עניינים ששייכים לרבי, שכמלך המשיח פועל את פעולותיו הכבירות ומכין את העולם לקראת הגאולה.

אבל כאשר מדובר על כך שאנחנו נהיה מוכנים לגאולה, שאנחנו נהיה כלים ראויים לקבל את האור האלוקי של הגאולה - הרי בהתאם לכלל ש'הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים', גם בזה צריכים את הפעולה שלנו. הרבי אמנם ניסה במשך השנים לדחוף אותנו לכיוון הנכון, אך מסתבר שעדיין לא הגענו לשם. ולצערי הגדול, עד עכשיו לא הגענו לזה.. עובדה שאנחנו עדיין בגלות. באותה שיחה החליט הרבי לשים את הדברים על השולחן, בצורה הכי ברורה שיש. הרבי כביכול אמר: עשיתי כל מה שאני יכול. כעת אין ברירה, ואתם צריכים להשתנות!

ברגע שהבנו שזה הכיוון, התחלנו לחשוב מה הדרך הטובה ביותר לעורר את עצמנו, שאנחנו נצא מהגלות הפנימית, הגלות הרוחנית, כפי שהרבי הגדיר זאת בשיחה. מכאן הייתה הדרך ברורה: כדי לפעול שינוי פנימי ונפשי - צריך את כוח התורה, ובענייננו: לימוד התורה בענייני הגאולה. רק לימוד התורה יכול לעורר את נפש האדם ולפעול את השינוי המיוחל.

ואכן, כחודשיים אחר-כך, בשיחת שבת פרשת בלק, אמר הרבי מפורשות, הרי עיקרו של הלימוד הוא בכדי שהנהגתו של כל אחד ואחד, במחשבה דיבור ומעשה, תהא מתאימה לזמן המיוחד בו אנו נמצאים ש'עומדים על סף הגאולה, ומורים באצבע שהנה זה משיח בא', ועל כן יש: 'לחיות עם משיח', לחיות עם הזמן דימות המשיח, מתוך ידיעה והכרה ש'הנה זה בא'.

וגם זאת נעשה על ידי הלימוד בעניני משיח וגאולה, שעל ידי שהשכל נעשה חדור וממולא בהבנה והשגה בעניני משיח וגאולה שבתורה, הרי זה חודר ומתפשט גם ברגש הלב ועד למעשה בפועל. כי דווקא בכח התורה, שהיא למעלה מהעולם, ובכוחה לשנות את טבע האדם, שאף מי שעדיין נמצא חס ושלום מחוץ לענין הגאולה, גם הוא יתעלה למעמד ומצב של גאולה, ויתחיל לחיות בעניני הגאולה.

באותה שיחה הרבי לקח את הדברים שלב אחד קדימה - שהלימוד גורם שנוכל כבר לחיות את הגאולה עצמה. אבל באסיפת השלוחים חשבנו על שלב מוקדם יותר - שהלימוד יגרום לכך שאנחנו נפנים את העובדה שנמצאים על סף הגאולה, ושאנחנו פשוט נרצה את הגאולה. ואת זה הרבי לא עושה בשבילנו. הרבי כאילו אומר לנו: לרצות את הגאולה, זה דבר שאתם צריכים לעורר בעצמכם!

מה כל כך קשה לרצות את הגאולה? בפרט בתקופה הזאת של ההעלם והסתר שאחרי ג' תמוז – הרי אין חסיד חב"ד שאינו משתוקק כבר לגאולה? כולנו הרי מתגעגעים, מצפים ומייחלים לרגע הגאולה, בו נשוב לראות את הרבי!

כדרכם של יהודים, אענה לך בשאלה: אם כולנו אכן רוצים באמת את הגאולה - מדוע אנחנו עדיין בגלות?! הרי באותה שיחה הרבי אמר מפורשות ש'אילו היו מתכוונים ומבקשים וצועקים באמת, בודאי ובודאי שמשיח כבר היה בא'! דבריו של הרבי מדוייקים ואינם דברי מליצה חס ושלום, כל מילה של הרבי זה קודש קודשים. לכן, אין ספק שאילו היינו רוצים באמת - היינו כבר עמוק בתוך הגאולה. מכיוון שאנחנו עדיין בגלות, אין ברירה אלא להגיע למסקנה הכואבת שאנחנו עדיין לא רוצים באמת.

באמת. זו מילת המפתח.


אם תעיין בשיחה המוגהת, תראה שאת המילה הזאת הדגיש הרבי בשיחה. אין ספק שאנחנו רוצים משיח. האם הורים שכולים, או יתומים מהוריהם, אינם מצפים באמת לביאת המשיח ותחיית המתים? האם אנשים הסובלים ממחלות קשות אינם מצפים לגאולה שתרפא אותם מחוליים? וכפי שהזכרת בשאלת - האם רבבות חסידי חב"ד שמייחלים בכל ליבם ונפשם לרגע בו יזכו לראות שוב את הרבי בגלוי, אינם מצפים למשיח?

כולנו מצפים, אבל הרצון שלנו אינו אמיתי. ועל זה זועק הרבי. במונטריאל היה יהודי חסידי ממשפיעי אנ"ש, בשם ר' זלמן מרוזוב. באחת מהתוועדויות הוא זעק: האם אנחנו רוצים משיח? או שיש לנו בעיות, ואנחנו מחפשים פיתרון לבעיות שלנו? אנחנו צועקים 'אנו רוצים משיח עכשיו', אבל באמת הזעקה שלנו היא פשוט 'אנא ה' הושיעה נא'..

יש ילדים שרוצים משיח כדי לקבל ממתקים שיגדלו על העצים, יש כאלה שרוצים משיח כדי לראות את יקיריהם שנפטרו בדמי ימיהם, יש כאלה שרוצים משיח כדי להפטר מחוליים רעים או טרדות הפרנסה, ויש אנשים יותר רוחניים שרוצים את הגאולה כדי לראות שוב את הרבי, לשמוע שוב את השיחות ולקבל כוס של ברכה ודולרים וכדומה. הצד השווה שבהם, שכולנו רוצים בעצם את הטובה שלנו. אנחנו לא רוצים את המשיח באמת.

כמובן שכאשר משיח יבוא, כל הדברים הללו שאנחנו מצפים להם - יקרו. אבל לא זהו אמיתת עניינו של משיח, וזה מה שהרבי זועק ומתחנן: תבקשו משיח באמת! הרבי רוצה שנבקש את האמת של המשיח, האמת של הגאולה - שזה גילוי האלוקות שיהיה בזמן הגאולה, והשלימות של התורה והמצוות.

וכפי שהרבי הסביר באריכות בהדרן הנפלא על הרמב"ם בשנת תשמ"ו, שהחיוב לצפות ולחכות לביאת המשיח, הוא רק לשלימות התורה והמצוות, ובלשון הרבי (שם, הערה 35): 'מה שיהודי צריך להתאוות הוא להשלימות דתורה ומצוות', ואילו מצב העולם בזמן הגאולה, כולל כל הייעודים הנפלאים שמציתים את דמיוננו וגורמים לנו 'לרצות משיח' - על זה אומר הרבי שזה 'נכלל (בעיקר) בחיוב האמונה בביאת המשיח, ולא בהחיוב לחכות לביאתו'. מומלץ לעיין ב'הדרן' הנזכר לעיל, באריכות ההסבר של הרבי אודות עניינו העצמי של מלך המשיח.

וכדי להגיע להבנה הזאת, לדעת מהי אמיתת עניינו של משיח - חייבים ללמוד ענייני גאולה ומשיח לעומק, וכלשון הרבי לימוד התורה בעניני מלך המשיח ובעניני הגאולה שנתבארו בריבוי מקומות - בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה, בגמרא ובמדרשים, וגם ובמיוחד - בפנימיות התורה, החל מספר הזוהר ובפרט בתורת החסידות בתורת רבותינו נשיאינו, ובפרט בתורתו [מאמרים וליקוטי שיחות] של נשיא דורנו. רק מי שלומד את כל הנזכר לעיל, מסוגל להבין מהי אמיתת עניינו של משיח, וממילא מסוגל להגיע למצב בו ירצה משיח באמת.

הדברים שאתה אומר נשמעים נכונים, ובאותה מידה גם מייאשים.. אם אחרי כל כך הרבה שנים לא הגענו לזה - איך נצליח כעת?

קודם כל, ידיעת המחלה היא חצי תרופה. עלינו להפנים את העובדה, שאם אנחנו יושבים כעת בגלות, ומדברים על המשמעות של כ"ח ניסן, למעלה מחצי יובל שנים לאחר אמירת השיחה - זה אומר שעדיין לא הצלחנו לרצות באמת, וחייבים לעבוד על הנקודה הזאת.

נראה לי שכוח מיוחד אנחנו יכולים לשאוב מהפסוק הראשון בפרק קט"ו בתהילים, שמהווה הוראה ברורה כיצד צריכים לבקש ולרצות משיח, כדי לסיים את הגלות. וכפי שגם מודגש בהקדמה לפרק, שהוא 'תפילה על אריכות הגלות'. איני יודע מי כתב את ההקדמה, אבל מכיוון שהיא מופיעה בנוסח התהלים שהרבי הריי"צ בעצמו בחר, בוודאי יש משמעות מיוחדת לכל מילה.

הפרק מתחיל במילים 'לא לנו ה', לא לנו, כי לשמך תן כבוד'. במקור, כנסת ישראל אומרת את הדברים לקדוש ברוך הוא - אבל אנחנו יכולים וצריכים לומר את המילים הללו גם לעצמנו: לא לנו - עלינו להפסיק לרצות את המשיח רק 'לנו', בשבילנו, בשביל הדברים שחסרים לנו; כי אם לשמך - אלא לרצות משיח, בשביל העניין האמיתי של המשיח, שזהו גילוי האלוקות שיהיה בעולם בשלימות קיום התורה והמצוות.

אחרי ג' תמוז אמר לי פעם חבר לא-חב"די משפט שאולי נאמר בצורה בוטה, אבל בהחלט ראוי לחשוב עליו. וכך הוא אמר: תשמע, אתם לא באמת רוצים משיח. אתם בעצם רוצים לראות את הרבי בחזרה, ומשיח והגאולה זה רק אמצעי עבורכם כדי לראות את הרבי..


חשבתי אחר כך על מה שהוא אמר, ועשיתי לעצמי חשבון נפש: למה אנחנו באמת מחכים? אנחנו באמת מתגעגעים לרבי, ורוצים לראותו שוב, לשמוע שיחות ומאמרים, לחוות שוב את האווירה הרוחנית של התוועדות עם הרבי, כוס של ברכה וחלוקת דולרים..

אין ספק שכל זה רצון רוחני חיובי ונעלה, וצריכים לעוררו ולחזקו עוד ועוד - אבל זו הנקודה של הגאולה? האם זה אמיתת עניינו של משיח?! האם לזה אנחנו מחכים - שנקבל בחזרה את מה שהיה? הרי בהיותנו באותה 'תקופה נפלאה של גילויים' - הרבי זעק שזו גלות, ולא סתם גלות אלא גלות רוחניות וגלות פנימית וכו' וכו'! ואנחנו רוצים לחזור למקום הזה?!

לכן, חייבים להפנים ולהכיר שגם הרצונות הרוחניים האלה, הם 'לנו', ולא 'לשמך'. ולכן, גם כאשר עומדים ברגעים רוחניים כאלה, צריכים לדעת שלא זוהי הכוונה, ועדיין צריכים לעבודה קשה ופנימית, 'לא לנו', אלא 'לשמך'!

במילים אחרות: כמובן שאנחנו רוצים את הרבי, וכאשר הרבי יתגלה זו תהיה התגלות המשיח, כי רבי ומשיח זה דבר אחד. אבל כאשר אנו חושבים על כך ומצפים לכך, למה בדיוק אנחנו מצפים – האם מצפים שהרבי יתגלה אלינו בתוך הגלות שלנו? או שאנחנו מבינים שההתגלות תהיה בזמן הגאולה, שעיקרה הוא שלימות התורה והמצוות, וממילא זו הנקודה שצריכה להיות חדורה בציפייתנו.

מדובר בעבודה פנימית שנוגעת בחלקים הכי עדינים ועמוקים של הנפש. איך מגיעים לזה?

אכן, זו עבודה לא קלה, וכדי להצליח בה צריכים להיות באמת יהודי חסידי בכל רמ"ח ושס"ה. בכינוס השלוחים לפני כמה שנים, הזדמן לי לשבת לצידו של הרה"ח ר' חיים סרברנסקי. למרות ששמעתי רבות על ר' חיים, לא הזדמן לי כמעט לשוחח עמו, וניצלתי את ההזדמנות המיוחדת לשוחח איתו על הנושא הכי בוער בעבודת השליחות - הכנת העולם לקבלת פני משיח. שאלתי אותו: הרי הרבי אומר שמשיח כבר נמצא, השולחן ערוך והכל מוכן, ורק צריכים לפקוח את העיניים. מה הפירוש בזה? איך פוקחים את העיניים?

הביט בי ר' חיים במבטו העמוק, ואמר בפליאה: אינני מבין את שאלתך.. מה אתה חושב שיהיה כאשר משיח יבוא? תהיה גשמיות טובה יותר.. בוודאי שלא זו התכלית של ימות המשיח, אלא מה, שיהיה גילוי אלוקות, שיכולו לשבת וללמוד חסידות ללא הפרעה. מי מפריע לך היום ללמוד חסידות ולהיות שקוע באלוקות? הקומוניסטים? מי מפריע לך?.. היחידי שמפריע, זה אתה בעצמך! הנפש הבהמית שלך, והיצר הרע.. ועל זה אומר הרבי: פקח עיניים, למד חסידות ותרגיש אלוקות!

עלינו לומר לעצמנו את הדברים: אף אחד לא מפריע לנו לשבת וללמוד את ענייני הגאולה ומלך המשיח, בפרט בשיחותיו של הרבי, בהן מבואר מהו בדיוק ענינו האמיתי של משיח, ולמה בדיוק עלינו לצפות, וכאשר נלמד - זה בוודאי יועיל.

ואם לומדים ועדיין לא מצפים למשיח באמת, צריכים לדעת שעדיין לא למדו מספיק. כפתגמו הידוע של ר' מענדל פוטרפס, שיש שלושה דברים שפועלים בוודאי: המשקה משכר, העשירות מביאה עזות, והחסידות משנה את המהות. ואם שותים משקה ולא משתכרים - בוודאי לא שתו מספיק.. ואם יש עשיר שאינו עז פנים, הרי זו הוכחה שאינו מספיק עשיר.. ואם לומדים חסידות ולא משתנים – סימן ברור שלא למדו מספיק חסידות!


כיצד עניין אחדות החסידים ואהבת ישראל, איך זה מתקשר לנושא שיחתנו?

בנושא הזה של אהבת ישראל, והקשר לכ"ח ניסן, ראוי להרחיב: כאשר למדנו ב-770 אצל הרה"ח ר' מרדכי מנטליק, ראינו שבכל הזדמנות היה לומד את 'היום יום' של אותו יום, ומקשרו לנושא המדובר. בהתאם לכך, כדאי לעיין ב'היום יום' של כ"ח ניסן, ולשאוב משם הוראה גם לעבודה החדשה שהטיל עלינו הרבי בכ"ח ניסן תנש"א:

'החסידים שאלו את אדמו"ר הזקן: איזה עבודה נעלית יותר, אהבת ה' או אהבת ישראל? ויען: אהבת ה' ואהבת ישראל שתיהן כאחת חקוקות בנשמתו רוחו ונפשו של כל אחד מישראל. ומקרא מלא דיבר הכתוב 'אהבתי אתכם אמר השם', הרי דגדולה אהבת ישראל, דאוהב מה שהאהוב אוהב'.

אצל הרבי הרי כל דבר מדוייק, ובוודאי יש משמעות פנימית לעובדה שפתגם זה מתפרסם דווקא ביום בו הטיל עלינו הרבי את העבודה להביא את המשיח. הרבי רומז לנו כאן, שכדי להביא את משיח, מוכרחים להיות באהבת ישראל. בלתי אפשרי שנחיה את הרבי, את הגאולה ואת המשיח - אם חסר לנו בעניין של אהבת ישראל. איך אפשר לחשוב שאנחנו מקושרים לרבי, כאשר חסר לנו בעניין שהוא כל כך יסודי ועיקרי אצל הרבי, עד כדי כך שהיא יותר נעלית מאהבת ה'?

ועל רקע כל מה שדיברנו קודם, על הצורך לרצות משיח 'לא לנו', 'כי-לשמך': כל עוד רוצים משיח בשבילנו, אנחנו למעשה חושבים על עצמנו, על המקום שלנו בתהליך הגאולה, איפוא אנחנו נהיה כאשר הרבי יתגלה, והאם נהיה בשורה הראשונה. הכיוון הזה מקשה מאוד על אהבת ישראל אמיתית. אבל כאשר נפסיק לחשוב על עצמנו, ונתחיל לחשוב על האמת של המשיח והגאולה, הכל ייראה אחרת.

כאשר אנחנו שומעים על פעילות מוצלחת של שליח. לא אחד שנמצא בקצה השני של העולם, אלא דווקא זה שנמצא לידינו - איך אנחנו מגיבים? האם אנחנו שמחים בהצלחתו, כי זה מקדם את העולם לקראת הגאולה, או שאנחנו חושבים: חבל שההצלחה הזאת לא נפלה בחלקי.. כאשר חדורים ב'לשמך תן כבוד' - מה זה משנה מי עשה? העיקר ש'לשמך תן כבוד'!

לפני שנים רבות, כאשר החלו את המגבית היהודית המאוחדת, הגיעו המארגנים לרבי, וביקשו שגם חב"ד תצטרף ותתמוך בזה. כאשר הרבי שאל אותם מה התועלת במגבית מאוחדת, הם הסבירו שיהודי אמריקאי ממוצע מחליט בתחילת השנה להקצות סכום מסויים לצדקה. הבעייה היא, שכאשר מגיעים אליו נציגי המוסדות בתחילת השנה, הוא לא יודע כמה מוסדות יבקשו את עזרתו בהמשך השנה, ולכן הוא נותן לכל אחד סכום קטן. 

כאשר השנה מסתיימת, והוא לא נתן אפילו חצי מהסכום שהחליט בתחילת השנה - הוא לא תורם את זה, וזה הפסד של המוסדות. לעומת זאת, כאשר נגיע אליו בשם כל המוסדות, ונתחייב לחלק לכולם, הוא יתרום את מלוא הסכום. אמר להם הרבי: יכול להיות שאתם צודקים מבחינה כלכלית. אבל: כאשר מדובר ביהודים שאחד הקשרים היחידים שלהם עם הקדוש ברוך הוא, אלו התרומות שהם נותנים למוסדות - הרי אני מעדיף שיבואו אליו כמה פעמים בשנה לעורר את נשמתו. אולי יהיה פחות כסף, אבל בוודאי הקשר של היהודי עם הקדוש ברוך הוא יהיה הרבה יותר חזק!


על משקל דברי הרבי, עלינו לעשות חשבון: מה יותר חשוב לנו - שנעשתה עוד פעולה שמקרבת את העולם לגאולה, או שאנחנו (ולא ההוא..) נהיה אלה שעושים את הפעולה הזאת?

כאשר נרצה משיח באמת, לא בשביל הדברים שלנו, אלא בשביל האמת של המשיח - ממילא נעבוד בשיתוף פעולה ובאהבת ישראל שלימה! והלוואי שעצם ידיעת ה'מחלה', וההחלטה להפנים את הדברים ולתקן מכאן ולהבא - תספיק לפעול את ההתגלות של הרבי בגאולה השלימה, כמצוות רצונך, בשלימות התורה והמצוות, ושזה יהיה תיכף ומיד, גם אם לא נספיק כולנו להגיע ל'אמת'..

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

מרתק: כשהרבי צעק בחריפות שיום העצמאות עיכב את הגאולה

ציונות וגאולה: התכתבות מרתקת בין הרבי הריי"צ לאדמו"ר מגור

בחב"ד 'חוגגים' או 'צמים' ביום העצמאות?! כך השיב הרבי בחריפות

מה עושים כשאין זמן ללמוד חסידות לפני התפילה? כך הגיב הרבי

'אם ילך לכנס - אהיה מוכרח להודיע עמדת חב"ד בנוגע לשיטת הרב קוק'

כשבן גוריון העיד: מדינת ישראל הוקמה רק בזכות הרבי הריי"צ..

מענה חריף: לקבל כסף לבתי חב"ד מהמדינה? על טהרת הציונות!

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

לא שגרתי: כך הרבי מלמד זכות על 'השומר הצעיר'

משאלת אחי הרבי: 'להנציח את הניגון ברבים'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

מרתק: כשהרבי צעק בחריפות שיום העצמאות עיכב את הגאולה

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.