תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

הרב מנחם כהן: אין ספק ש'עבודת התפילה' תובילנו לקראת משיח

הרב מנחם כהן - לחלוחית גאולתית

מהי נקודת המרכז שלנו כחסידי חב"ד? מהו 'סימן הזיהוי' של חסיד? איך לימוד החסידות יגרום לי להשתנות? איך ר' ניסן גרם לבעל תשובה להתגבר על חטאיו? איזה 'זמן איכות' אפשר לפספס? ואיך אפשרי כבר עכשיו לחיות כמו בזמן הגאולה?

משא מאלף ומרומם של הגה"ח הרב מנחם שיחי' כהן - רב קהילת חב"ד 'בית מנחם' באר שבע וחבר 'מכון הלכה חב"ד'.

**

יש סיפור נפלא ומרתק על התקרבותו של ר' מרדכי המגיד לבעל שם טוב ולחסידות, שמובא במכתב מעניין וארוך מאוד של הרבי הריי"צ (בן כמאה עמודים!), שנכתב עבור הרבי שליט"א והרבנית חיה מושקא ע"ה (מופיע ב'אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ' וכן בספר התולדות של הבעל שם טוב חלק ג' בתחילתו).

בין הדברים מתאר הרבי הריי"צ בלשונו הזהב את הרקע של התגלותה של החסידות, ואחד הדברים שמודגשים שם מאוד זה החשיבות של התפילה באריכות. איך התפילה באריכות היא מסמלת בעצם את חידושה של החסידות. כיצד התפילה באריכות היא הדוגמא וה'מותג' של חסיד. כאשר מגיעה זמנה של התפילה, החסיד לא עושה חשבונות של זמן, הוא משקיע כוחות ונכנס כל כולו לעולמה של התפילה. התפילה באריכות זהו אחד מסימני הזיהוי המובהקים של 'חסיד'. הרבי הריי"צ מגדיר את התפילה באריכות כ'הדבר' הכי חשוב שיש לנו כחסידים.

ידועה תורת הבעל שם טוב על הפסוק 'בא אל התיבה' – שיש להיכנס ו'לבוא' אל תוך מילות התורה והתפילה. לאנשים יש כל כך הרבה טרדות הפרנסה ובלבולי העולם הזה, בפרט בתקופה שלנו שיש המון דברים שמפריעים ומסיטים את האדם מהעולם של קדושה. אז מהי העצה היחידה לצאת ולהתרומם מכל ההפרעות ומבול הטרדות – 'בא אל התיבה'. תיכנס אל תוך העולם של התפילה. לא רק לקרוא את ה'טקסט' ולצאת ידי חובה.. אלא להיכנס לתוך העניין. לנסות להתחבר בצורה אישית לדברים שאנו מתפללים ומבקשים לפני הקדוש ברוך הוא. קצת להפנים ולהרגיש את הקשר בין הבורא אלינו.

וכאשר אדם נכנס לתוך העולם של התפילה, אז לא רק ש'מי מבול' טרדות עולם הזה לא מפריעים לו, אלא להיפך – הם מרוממים אותו לדרגה יותר גבוהה. שהוא יכול לגלות את הקדוש ברוך הוא גם בתוך ענייני העולם. דווקא כשיש התמודדויות וקשיים, כשאז למרות הכל מתפללים באריכות, התפילה גורמת להתרוממות גדולה יותר של כל החומריות והגשמיות, למצב הרבה יותר נעלה ומרומם, כהמשך הכתוב 'ותרם התיבה'.

זה או הכל או כלום

בהמשך המאמרים של שנת עת"ר, יש 'חלק' שלם שמסביר על העניין של 'דעת'. נקודת הדברים שמוסבר שם, שספירת ה'דעת' עניינה להרגיש ולהתחבר לעניין, שהוא יהפוך להיות חלק ממני. שמה שכתוב בחסידות לא יהיה משהו שרק קוראים ולומדים עליו, אלא משהו שאני חושב עליו והא מעניין ומרגש אותי. אפשר ללמוד כל החיים חסידות, אבל זה לא ישנה אותנו מבפנים. אמנם יש 'חכמה' ו'בינה', אבל חסרה ה'דעת', ההרגשה והחיבור לדברים. והדרך להגיע ל'דעת' והרגשה, נעשית באמצעות 'עבודת התפילה'.

ההכרחיות שכל חסיד באשר הוא, מהקטן שבקטנים עד לגדול שבגדולים, יתפלל באריכות – נובעת בעיקר בגלל העובדה שהאפשרות להגיע ל'דעת' והרגשה, מגיעים מ'עבודת התפילה'. כתוב ב'מדרש רבה' (ויקרא א') 'דעת קנית מה חסרת – דעת חסרת מה קנית', זאת אומרת שכאשר יש 'דעת' – אז יש הכל, וכשאין 'דעת' – אז אין כלום. במדרש נוסף שם כתוב (והמדרשים הללו מובאים בתורת החסידות כמובן) ש'כל תלמיד חכם שאין בו דעת – נבילה טובה הימנו'..

ולמה זה כך? מה באמת כל כך חשוב ב'דעת'?? מה היא תורמת? מילא 'חכמה' ו'בינה' מובן מדוע הם חשובים. כי בכדי לדעת את האמת צריך ללמוד את הרעיון ונקודת הדברים ('חכמה'), ולאחר מכן יש לפרט בצורה מובנת את הרעיון הכללי ('בינה'). אבל מה נותנת ומוסיפה ה'דעת'? לכאורה כבר למדתי נושא מסויים בצורה טובה והבנתי אותו עם כל הפרטים, אז מה הצורך ב'דעת'?

אבל האמת היא שה'דעת', זה הכל. זה הכי חשוב. אתן לזה משל לדוגמא, גם אם יש אדם שמחזיק תחת ידו מיליון דולר, הוא עדיין לא נקרא 'עשיר'. ולמה? כי המיליון דולר הם לא שלו ושייכים לאדם אחר. הוא רק מחזיק ושומר עליהם כעת. כל עוד שזה לא שלו, אז הוא לא 'עשיר'. ולכן כתוב בגמרא (נדרים דף כ"א) 'אין עני אלא בדעת ואין עשיר אלא בדעת'. הרבי הריי"צ מתאר את ביקורו בתערוכת ציור מסויימת. אחד הציורים היה איור של מלחמה בשדה הקרב, עם חיילים פצועים ומתים וכו', וסיפרו שם שהיה אחד שהגיע והתהפנט לציור, ומרוב הסתכלותו על הציור הוא ונפל והתעלף. איך זה קרה? כי הוא לא רק ראה את הציור. הוא נכנס כל כך לציור, שהוא הרגיש את עצמו בתוך שדה הקרב, ומרוב פחד הוא פשוט התעלף.

זה עניינה של ה'דעת', להפנים ולחבר את עצמי לגמרי לעניין. אפשר ללמוד חסידות ולהסתכל 'מבחוץ' על הדברים, אבל אפשר להיכנס לעולם של חסידות 'מבפנים', ובשביל זה נחוץ להתעסק ב'עבודת התפילה'. כמובן שגם לימוד החסידות זה טוב, אבל אם אפשר לחיות את החסידות בצורה פנימית, כמובן שזה נדרש ונצרך. כשמתפללים באריכות, הכל משתנה. זה כבר רכוש שלך. כמו השינוי העצום בין האדם שיש לו ביד מיליון דולר וזה לא שלו, לאדם שהם שלו. זה עולם אחר לגמרי. זה נותן הרבה יותר משמעות בכל עניין.

בנוגע אלינו, אנחנו צריכים לדאוג לכך שמה שאנו עושים יהיה 'שלנו'. הלימוד יהיה 'שלנו', המצוות יהיו 'שלנו', משיח וגאולה יהיה 'שלנו' וכו'. שקיום התורה והמצוות יהפוך להיות חלק מהמציאות שלנו, חלק מאיתנו. שכאשר נלמד ב'מאמר' חסידות על נושא מסויים, לא רק נבין אלא גם נרגיש שבאמת כך זה, בדיוק כמו שכתוב! זה קורה על ידי ה'דעת'. ה'דעת' לא מוסיפה כלום בהבנת הדברים, אבל היא הופכת את הרעיון להיות 'שלך'. מתיאוריה שהבנת ושמעת אליה למשהו אישי שמחייב אותי, שאני מבין שאכן כך צריך להיות. אחרת בלי 'דעת', זה לא מחייב אותי בצורה אישית לדברים.

ולכן כתוב שה'דעת' היא 'מפתחא דכליל שית' [=מפתח שכולל שש], שהמשמעות בזה היא שה'דעת' היא זאת שיוצרת ומולידה את כל ששת המידות. כי כאשר אני מחובר לדבר בצורה אמיתית, במילא נוצר מכך רגש של אהבה או יראה לדבר. לכן נקראת ה'דעת' בשם 'המוח המכיר והמרגיש'. וכמו שמובא גם בספר ה'תניא' פרק ג' ש'דעת' זה לשון התקשרות והתחברות, שהיא גורמת לאדם להתעצם עם הדבר בצורה החלטית ותקיפה. וכאשר האדם מחובר לדבר, זה משנה אותו. ההתנהגות שלו נהיית אחרת לגמרי. זה מרומם אותו בצורה נפלאה.

הרב מנחם כהן - לחלוחית גאולתית3

מהנדס מוכרח להיות מרובע?

האפשרות של 'דעת' והרגשה בעניינים אלוקיים, קיימת רק אצל יהודים. גויים לא יכולים להרגיש אלוקות. הם יכולים להבין שיש אלוקות, אך להרגיש ולהפנים עניינים אלוקיים – זאת הם לא מסוגלים. אם הם יכלו להרגיש זאת, הם מזמן לא היו נשארים כך.. כי באמת ההרגשה באלוקות, משנה לגמרי את האדם. כמו שמספרים על אחד מגדולי הפילוסופים הגויים שנקרא אריסטו, שפעם אחת ראו אותו מבצע תאווה נחותה ושפלה ביותר, והתפלאו בפניו: איך ייתכן שאדם כה מלומד נופל לכזו דיוטה תחתונה? ענה להם אריסטו: יש את 'אריסטו המלומד' ויש את 'אריסטו האדם', ואין שום קשר ביניהם.. זאת אומרת שהוא למד המון חכמות, אך הוא לא הרגיש מחוייב לממש אותם. הוא והלימוד היו שני דברים נפרדים.

יש סיפור דומה על אחד המרצים הדגולים, שנאם לפני קבוצת תלמידים על סכנת העישון, ובסיום ההרצאה מיודענו הוציא בפשטות סיגריה והחל לעשן.. התלמידים פנו אליו בטענות: הרי לימדתנו שזה אסור ומסוכן לבריאות? ענה להם המרצה: וכי מהנדס מוכרח להיות משולש או מרובע?.. כך זה אצל אומות העולם. אין קשר בין הנלמד לנעשה בפועל.

אך בעולם היהודי, יש לנו 'תורה' שזה מלשון הוראה, והיא מחייבת לשינוי מעשי. לכן כתוב 'חכמה בגויים תאמין – תורה בגויים אל תאמין', כי כדי שהלימוד יגרום לעשייה בפועל ('תורה'\הוראה), זה נעשה באמצעות ה'דעת' וההתקשרות בעניינים אלוקיים, וזה ישנו רק אצל יהודיים ולא אצל גויים. כי אצל גויים יש רק את נפש הבהמית, אך אין להם את הנפש האלוקית. במילא אין להם את ה'דעת' האלוקית. דרך היהדות, שקיבלה כמובן ממד עמוק וחזק יותר בהתגלותה של תורת החסידות, היא שכל אחד יכול להרגיש ולהתחבר לדברים בצורה אישית, ובמילא זה יבוא ידי ביצוע.

אבל בהחלט ייתכן מצב שגם יהודי ילמד תורה וזה לא ישפיע עליו. איך זה יכול להיות? הרי הוסבר קודם שליהודי יש כוח להרגיש אלוקות? התשובה לכך היא פשוטה: בכדי שיהודי יוכל לממש את כוחו זה, עליו לעבוד ולהשקיע בזה בדרך שהתורה מתווה. ודרך זו היא נקראת - 'עבודת התפילה'. כל נקודת היהדות יכולה להתממש רק באמצעות 'עבודת התפילה', מאחר שהדרך להגיע ל'דעת' והרגשה היא באמצעות התפילה.

לא להתייאש, לחשוב

אז אמנם ה'דעת' והחיבור בעניינים גשמיים מגיעים בנקל וללא עבודה והתבוננות, אבל באלוקות זה דורש עבודה והתבוננות. לא משתנים אחרי לימוד 'מאמר' אחד וגם לא אחרי הרבה 'מאמרים'.. בגשמיות כאשר האדם רואה חנות עם אוכל, מיד כשהוא חושב על האוכל, הוא כבר מרגיש בלב את הרצון וחמדה לאכול זאת, ללא שום מאמץ. אך בכדי ליצור רגש בעניינים רוחניים, צריך להתעמק ולהתרכז בעניין בחסידות, עד שלאט לאט זה משפיע ופועל על רגש הלב. למה זה באמת כך? כי כך קבע הקדוש ברוך הוא. ועל זה קבל ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ושטח את טענותיו לפני בורא העולם: מדוע את תאוות העולם שמת מול עינינו, ואת האמת האלוקית בספרים? לו היית מחליף את היוצרות ומגלה את האמת האלוקית בגשמיותה עולם, ואת תאוות היצר הרע משאיר בספרים – נראה במה בניך עם ישראל היו בוחרים..

האמת היא שגם בגשמיות חייבים 'דעת', לדוגמא אם אדם יעבור ליד חנות האוכל, אך יהיה עסוק וטרוד בעניין אחר, לא תהיה לו משיכה בלב לאוכל. וזאת בגלל שהוא לא חשב על כך (אפילו לרגע) ובמילא זה לא תפס את ליבו. רק שבגשמיות זה מגיע בקלות ובפשטות, ללא מאמץ. אבל בעניינים אלוקיים, זה דורש יגיעה. אבל 'מאויבי תחכמני' וצריך ללמוד מהדרך בה נוצרת ה'דעת' בעניינים גשמיים, וכך ליצור 'דעת' בעניינים רוחניים. להשקיע יותר מחשבה ולהתבונן באלוקות.

שמעתי מהמשפיע הרב יוסף יצחק שיחי' אופן, שהנפש הבהמית היא כמו ילד טיפש. היא לא קולטת בפעם אחת. יש לחזור שוב ושוב על הדברים ובסוף זה נקלט. זהו גם ההסבר לעובדה שהרבה אנשים מתחילים להתבונן ולא מרגישים שינוי בצורה מיידית, ואז הם מתייאשים. וזה ממש לא נכון, כי כאמור הנפש הבהמית זקוקה להסבר ושכנוע חוזרים ונשנים, אבל בכל פעם שמתבוננים – מתקדמים ומשנים הרבה.

צריך לחזור על הדברים חמש\עשר\עשרים פעמים, ואז היא קולטת. בסוף בטוח שמשהו יכנס בה. כי זה טבע האדם, שכאשר הוא חושב ומתעמק אודות עניין מסויים, הוא מתחיל להתחבר לעניין הזה ולהרגיש שייכות אליו. ובעקבות כך האדם משתנה. כמו שרואים במוחש שכל אדם משתנה מזמן לזמן. אולי זה תלוי לאיזה כיוון ולאיזה עניין, אבל כולם משתנים. בידינו הכוח לגרום לשינוי להיות למקום הנכון.

המבחן האמיתי: אתה והבורא לבד

אך כדי לדעת 'איך מתפללים' ובמה יש להתבונן כדי להגיע להרגשה באלוקות, בשביל זה צריך את תורת החסידות. החסידות נותנת את הכלים המעשיים עבור כל אחד, איך הוא יכול ליצור אצלו רגשות אמיתיים של 'אהבה ויראה'. כעת, אחרי שהבנו בצורה מהותית את חשיבותה של ה'דעת', קרנה של 'עבודת התפילה' מתעצמת אצלנו בצורה אדירה. בעצם כל התורה והמצוות סובב סביב התפילה. כל היהדות כרוכה ונקשרת בקשר בל ינתק לתפילה. עכשיו מובן יותר מדוע החסידות מדגישה כל כך את עניין התפילה באריכות, כי זו הדרך למימוש ויישום התורה והמצוות. במילים הכי פשוטות, אם מישהו מתפלל באריכות ומפנים לעצמו את החסידות בצורה אישית – יש לו את הכל! לא חסר לו כלום! כמו שהוזכר קודם 'דעת קנית מה חסרת'..

הרבי הרש"ב שואל על הפסוק 'דע את אלוקי אביך ועבדהו בלבב שלם': האם הוא לא יכל ללמד אותו על הבורא? למה הוא מצוה עליו 'דע [אתה בעצמך] את אלוקי אביך'? וההסבר לזה הוא שיש דבר אחד שרק האדם עם עצמו יכול לעשות אותו. חוץ ממנו אף אדם בעולם לא יוכל לעשות עבורו. מה זה? 'דעת'. להפנים את הדברים לפי הסגנון האישי והאינדיבידואלי. רק האדם עם עצמו יכול לשנות את עצמו בצורה פנימית.

לכן גם כתוב שלא מוסרים רזי תורה אלא לאדם 'שמבין מדעתו', שיש לו 'דעת'. להפנים את הדברים בצורה אמיתית, זה יכול לעשות רק האדם לעצמו. אף אחד לא יכול לדעת אם הצליח בזה או לא, רק הוא. אי אפשר לקבל מזה כבוד.. ואדרבא זה כל הנקודה של תפילה, ביטול. התפילה זה משהו אישי, אני והקדוש ברוך הוא. זהו. לכן זה קצת יותר קשה לעבוד ולהשקיע ב'עבודת התפילה'. כי היום העולם הוא תחרותי של הישגים.. ומי שיושב עם עצמו ומתפלל ומתבונן שעות על גבי שעות ונלחם להחדיר לעצמו את האמת האלוקית, אף אחד לא יכול למדוד את ההשקעה שלו. אין בזה 'ציונים' וצל"שים..

בחקירה של הממשל הרוסי את אדמו"ר הזקן (נמצאת ב'אגרות קודש' של אדמו"ר הזקן), שאלו אותו החוקרים למה החסידות באמת נותנת דגש כה חזק על תפילה באריכות ויותר מלימוד התורה ואף על חשבון זמן הלימוד? ענה להם אדמו"ר הזקן, שחלילה לומר שהחסידות היא זאת שחידשה זאת. האמת היא שכך היה מאז ומעולם, בכל דורות עולם האריכו בתפילה בהתבוננות בגדולת השם. אך במהלך הדורות קמו להם אנשים שחיפשו כבוד, ובתפילה אי אפשר להראות את ההישגים שצברת ולהתכבד בהם, לעומת זאת בתורה ניתן להראות לכולם את החכמה וההבנה ואת הפלפולים וכו', ובעקבות כך הם השפילו את מעלת התפילה והרימו את קרן התורה.. אז באה החסידות והחזירה את מעמד התפילה לתיקנה, למקום המרכזי.

הרב מנחם כהן - לחלוחית גאולתית6

האמת היא אכן כך!

ה'דעת' גורמת לחיבור מוחלט ואמיתי באלוקות. כל הספיקות שיש לאדם, מתבררים על ידי ה'דעת'. בלי ה'דעת' הכל בספק. ולכן אליהו הנביא קרא לבני ישראל 'עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים', כי היה חסר להם 'דעת'. 'דעת' גורמת להרגשה החלטית ש'אזוי איז דער עניין' [=כך הוא העניין] ואי אפשר לשנות אותו. אבל כדי שההחלטה תהיה נכונה ולא שגויה, צריך ללמוד לפני זה הרבה חסידות ולדעת מהי האמת, ואז יש להתבונן בזה בתפילה וכך ליצור החלטה נפשית תקיפה באמת האלוקית, שאכן כך הם פני הדברים.

שמעתי שפעם היה בעל תשובה אחד בצרפת, שבעקבות עברו לפני חזרתו בתשובה, נפל כמה פעמים באכילת מאכלות אסורות. הוא לא ידע את נפשו וניגש לקבל דרך תשובה מאחד הרבנים. אותו רב התחיל להתעניין כיצד הוא נפל בדיוק וכו', כאשר תוך כדי וידויו לפני הרב עלתה לו התאווה למאכלות בשנית, והוא יצא מלשכת הרב ונפל בשנית. הוא הבין שמהרב הזה לא תבוא עבורו הישועה, והוא ניגש למשפיע ר' ניסן ע"ה נמנוב, וביקש דרך תשובה. במקום לדבר איתו על דרך תיקון, אמר לו ר' ניסן: בא נלמד חסידות יחד. וכך הוא רומם אותו בצורה כזו, שכבר הוא לא התאווה למאכלות אסורים. הוא חיבר אותו למקום נעלה יותר. וזהו עניינה של ה'דעת', להתחבר למקום מרומם יותר.

אם נתבונן במקרה הזה, אז מה קרה פה? כאשר האדם תיאר את חטאו וכו', אז הוא התבונן במאכלות האסורים ואז בצורה אוטומטית הוא הרגיש את התאווה הגשמית, ולכן הוא נמשך ונפל בזה. זה עניין ה'דעת' בגשמיות. מה עשה ר' ניסן? הוא גרם לו שישתמש ב'דעת' בעניינים אלוקיים, ואז במילא הוא לא נמשך לעניינים חומריים. אז כמובן שגם לימוד החסידות הוא 'מעין' תפילה, וגם הוא קצת מרומם, אבל בכללות בזמן הלימוד עסוקים בהבנת הדברים ואי אפשר באותו זמן להפנים ולהרגיש את הדברים, וזה נעשה בזמן 'עבודת התפילה'.

האפשרות להתחבר לאלוקות באמצעות ה'דעת', מגיעה בכוחו של משה רבינו שעניינו להמשיך 'דעת' באלוקות בבני ישראל, ובדורנו כמובן שזה מתבצע על ידי הרבי מלך המשיח שהוא ה'משה' שבדורנו. הרבי מרומם אותנו להכרה והרגשה באלוקות. אמנם אי אפשר לפעול את עניין ה'דעת' על ידי מישהו נוסף, אלא רק האדם עצמו יכול לחבר את עצמו לעניין, אבל את היכולת והאפשרות שהאדם יוכל על ידי עבודתו בתפילה להרגיש אלוקות – זה מגיע ישירות מהרבי שליט"א. הרבי נשיא דורנו נותן לנו את הכוח להתקשר באלוקות, כי כל עניינו של הרבי זה גילוי אלוקות בצורה מושלמת וטהורה.

איך תופסים ב'עצמות ומהות'?

בעצם ה'דעת' זה הפנימיות של כל דבר ודבר. וזה אחד ההסברים למה שכתוב ש'במקום שהדעת נמנית – הכתר אינו נמנה', כי כאשר סופרים את הפנימיות של הספירות, אז אי אפשר 'לספור' את הפנימיות של ה'כתר' – כי זה הקדוש ברוך הוא עצמו. במילא אי אפשר לספור אותו יחד עם הכוחות שלו. זה הדרגה של 'אנת הוא חד ולא בחושבן'. הקדוש ברוך הוא עצמו לא יכול להיות חלק ממניין הספירות והכוחות שלו, כי זה הוא בעצמו. כשמסתכלים על 'פנימיות הכתר', אז אין בכלל עוד מציאות של ספירות, הכל זה 'עצמות ומהות'. אך כאשר סופרים את חיצוניות הספירות, במילא ה'דעת' שעניינה פנימיות לא נספרת, אך 'חיצוניות הכתר' נמנה, כי זה כבר הרצון של 'עצמות' שיהיו הספירות, ולא הוא בעצמו כביכול.

בכללות ישנם שני דרגות ב'דעת'. 'דעת תחתון' ו'דעת עליון'. 'דעת תחתון' זה להפנים ולהחדיר את החסידות אצלנו, שזה יהיה חלק מאיתנו. ויש 'דעת עליון' (שזה פנימיות ה'דעת'), שזה העניין של 'תכלית הידיעה שלא נדעך', ומטרתה להפנים את הקדוש ברוך הוא עצמו. בדוגמת מה התבטא הרבי הרש"ב על עצמו, שכאשר הוא נמצא בחדרו ולומד 'ליקוטי תורה', הוא מרגיש 'עצמות'. לכאורה איך זה אפשרי? הרי הקדוש ברוך הוא 'לית מאן דתפיס בי'ה' [=אין מי שתופס בו]?

אז באמת ב'חכמה' ו'בינה' אי אפשר לתפוס ולהשיג אותו, אבל ב'דעת' כן אפשר לתפוס את 'עצמות ומהות' עצמו! כי 'דעת' זה הרגשה. כמו בן שמרגיש שזה אביו, גם אם לא הוא לא מבין. זה משהו עצמי. הגילוי של הקשר שלנו ל'עצמות' כמו בן לאביו – זה קורה כאשר מתפללים באריכות. במילים אחרות: יש בתפילה את העניין של ההתבוננות וההפנמה של החסידות לחיים שלנו, ויש עניין נוסף בתפילה לחשוב על הקדוש ברוך הוא עצמו. על עצם העניין שמדובר בחסידות.

הרב מנחם כהן - לחלוחית גאולתית3

מתקדמים בשליבות הסולם

המטרה של התפילה היא להגיע לפגישה אישית והרגשה במציאות הבורא, אך כדי להגיע לזה סדר התפילה בנוי בשליבות כסולם. תחילת התפילה היא ביטול והודאה ('הודו להשם'), וזאת מאחר שאי אפשר להגיע להרגשת האמת האלוקית, כאשר יש לנו את המציאות והישות שלנו שסותרת לאלוקות. כי כמה שנברא יתעלה, הוא עדיין 'גבול' והוא לעולם לא יוכל כך לפגוש את ה'בלי גבול'. כמו שכתוב בספר ה'תניא' ש'אין הקדוש ברוך הוא שורה אלא בדבר שבטל אצלו יתברך'. אך כשמתבטלים ומתבוננים בגדלות השם ובשפלות האדם, ומגיעים למעט מרירות בתחילת התפילה, אז אפשר להמשיך להתקדם בדרך העולה בית א-ל, לפגוש את מלך מלכי המלכים.

אחרי זה מגיע 'פסוקי דזימרה', שאז זו העת להתבונן ולחשוב כיצד הקדוש ברוך הוא נמצא בתוך העולם הגשמי ומהווה אותו בכל רגע.  'הללו כל מלאכיו.. הללו שמש וירח' וכו'.. 'פסוקי דזימרה' זה מלשון 'לזמר עריצים', להוריד את הקוצים וענייני העולם שמבלבלים, ולגלות שבעצם הבורא מחיה את העולם והעולם נועד בשביל שנעשה את רצון הבורא. כשמתבוננים בתיאור הנפלא שמובא ב'פסוקי דזימרה' ומנסים להתחבר לזה, מתרוממים. מתעלים מענייני העולם ומתחילים להרגיש זכים יותר.

אז אפשר להתקדם לשלב נעלה יותר בברכות 'קריאת שמע', שאז זה שירת המלאכים ואחרי זה שירת הנשמות. זה שלב יותר פנימי שנקרא 'חקיקה מבפנים'. ואז מגיע המסירות נפש ב'קריאת שמע' עצמה ושיא העלייה בכללות זה ב'שמונה עשרה', שאז עומדים כ'עבדא קמי'ה מרי'ה' [=כעבד לפני אדונו]. ודווקא אז בשיא השיאים, כשעומדים פנים בפנים עם 'עצמות ומהות', כל הבקשות זה להמשיך את הגילויים הנעלים לעולם הגשמי. שזה העניין של הברכות, כי 'ברוך' זה מלשון להבריך ולהמשיך את האלוקות למטה.

בדוגמת העובדה שדווקא בעיצומו של ראש השנה מבקשים בקשות גשמיות. ולכאורה זה פלא שבמקומות והזמנים הכי נעלים מקשים על דברים נחותים? אך האמת היא שדווקא בגלל שזה הזמן הכי נעלה, אז מתחברים לכוונת ורצון הבורא שתהיה 'דירה בתחתונים'. דווקא בזמנים המרוממים ביותר, מקבלים כוחות ויכולות להמשיך את הגילויים הנעלים ביותר פה למטה בגשמיות, להגשים ולממש את תאוות ורצון הבורא.

למה יש מלחמות בין עסקנים?

אפשר לראות במוחש לצערנו הרב, שכאשר אדם לא לומד מספיק חסידות ומתבונן בחסידות ומתפלל באריכות, אז כל המריבות נוצרים סביבו. בצורה בולטת אפשר לראות זאת אצל עסקנים וכדומה. כבר המציאו את 'קו התאריך' ו'קו השטח' במיוחד לעניין ה'שליחות'.. יש 'שלוחים' שקשה להם לתת מקום לפעילות של הפצת המעיינות של עוד חסידים, והם מגבילים אותם בזה. תופעה זו נובעת בצורה ישירה מישות וגאווה. במילא יש לאדם רצונות של שליטה וכבוד, שקשה לו לוותר עליהם. אבל כאשר לומדים חסידות ומתעסקים ב'עבודת התפילה', מבינים שמטרה היא לא שהמציאות שלי תגדל יותר, אלא שהמציאות והגילוי של הקדוש ברוך הוא יגדלו יותר.

כשאדם לומד חסידות, וחושב אחרי הלימוד 'מה לימוד החסידות משנה אותי בצורה אישית', ואחרי זה מתפלל וחושב על זה בזמן התפילה – אז הוא מתבטל ורוצה להשלים את הרצון של הקדוש ברוך הוא. כמובן שצריך שיהיה סדר מסודר ולא כל אחד יעשה כרצונו, אבל כאשר זוכרים את המטרה שלשמה הרבי מלך המשיח שולח 'שלוחים', שהיא גילוי אלוקות בכל מקום ולכל אדם, אז קולטים שכדאי ורצוי שכל אחד יהיה שותף פעיל בגילוי הבורא. הבורא שוכן רק במי שבטל. בלי 'ביטול', האדם פועל רק בדברים שמוסיפים לו ישות וגאווה, אך הוא לא חושב על המטרה. הוא חושב על עצמו והגדלת הישות שלו.

אבל הרבי שליט"א רוצה שכמה שיותר יהודים ילמדו תורה ויתעסקו ב'מבצעים' וכו'. אז כשחושבים על המטרה של כל ה'שליחות', זה גורם לכך שזה לא מפריע שעוד חסידים עוסקים בזה, כי מתבטלים למימוש המטרה. וצריך לדעת שכל אחד יש לו דרכי הפצה שונים וכישרונות מיוחדים, ואי אפשר לצפות שכולם יעשו אותו דבר בדיוק. וזה לגמרי לא סותר לסדר מסודר וארגון מופתי. שלא ייווצר מצב בו אנחנו 'סוחבים את הרבי' כביכול לאיפה שאנחנו רוצים, לתאוות השליטה שלנו, ולתרץ את עצמנו בשם ה'סדר' שהרבי דורש..

וזה לא כל כך פשוט להגיע להבנה והרגשה כזו. כי דרך העולם היא הפוכה. העולם מראה כל הזמן את החשיבות של המעמד והשליטה, ואת החיסרון שיש ב'ביטול'. זה 'חכמה דקליפה'. להדגיש כמה לעולם יש מציאות וכמה העולם הוא חשוב. במילא זה מנפח יותר את ה'אגו' והישות של האדם, כי נקבע בלבבו שהדבר החשוב ביותר זה ענייני והנחות העולם. אבל חסידות שזה 'חכמה דקדושה', מלמדת אותנו שהאמת היא הפוכה לגמרי. שכל העולם הגשמי אין לו מציאות אמיתית והכל ממש זה אלוקות, ואין מציאות מלבד הבורא. אמנם אני צריך לפעול בכוחות ובכישרונות שלי, אבל זה כבר לא 'אני'. זה הקדוש ברוך הוא פועל דרכי.

הרב מנחם כהן - לחלוחית גאולתית9

אי אפשר להמשיך את החיים ככה..

הדרך כדי לחיות את האמת האלוקית ולא ליפול בהנחות העולם, מוכרחים ללמוד חסידות ולהתפלל באריכות. לנסות להיכנס ולהתחבר יותר למה שאנחנו לומדים. לחשוב על העובדה שכל מה שכתוב בחסידות, זה ממש כך! בגשמיות. זה לא פשוט כל כך, אבל זה מוכרח. חייבים לחיות אלוקות, להיכנס לעולם של אלוקות. שמה שיעניין אותנו, יהיה אלוקות.

אי אפשר להמשיך את החיים בצורה כזו שיש את החסידות שלומדים, ויש את החיים האישיים שלי.. מוכרחים להפנים את החסידות בחיים שלנו. ולכן זה ממש קריטי ההתעסקות ב'עבודת התפילה'. רק כך אפשר להתחבר ולהשתנות בצורה אמיתית ופנימית. ואז זה עולם אחר. ההסתכלות על העולם היא בכדי לגלות את כבודו של השם בעולם ולהביא את הגאולה, ולא בשביל חיזוק המציאות שלי.

לא פחות חשוב, זו הקביעות היום יומית בהשקעה בתפילה. כי העולם מפגין בכל עת את מציאותו הנפרדת מהבורא. את הישות. ולכן חשוב להחדיר לעצמנו בכל יום את האמת. אחרת הגאווה תתפח שוב.. להתמסר לתפילה בכל הכוח והרצינות. מי שהוא בעל עסק וכו', שהוא טרוד יותר בימות החול, צריך להתמקד בימות החול בעיקר בהשקעה בכוונת התפילה עצמה במסגרת המניין, ופחות באריכות הזמן (על אף שלהאריך קצת יותר מהמניין, זה בהחלט חשוב ונצרך גם בימות החול עבור בעלי עסקים, כמבואר בתורה אור לפרשת נח, וכדרישת הרבי מלך המשיח ב'מאמר' נח תשכ"ה).

כמובן שבזמן שיש לו יום חופשי וכדומה או אדם שפנוי יותר גם במהלך השבוע, נדרש ממנו להתפלל באריכות גם בזמן. נוסף לזה שזה רצונו של הרבי שליט"א, זה פשוט הופך את החיים לגמרי. וכאשר מגיע יום השבת קודש, זה הזמן בו כולם ללא יוצא מן הכלל צריכים להאריך בתפילה בזמן כפשוטו. אמנם יש להתחיל עם המניין, אך אפשר להמשיך הלאה גם לאחר סיום המניין.. לשפוך את הנפש לפני הבורא ללא הגבלות זמן.. על ידי התפילה האדם יכול 'לפעול ישועות בנפשו'.

איך מתחילים 'להתפלל'?

יסוד התפילה בנוי על הנוסח שחכמינו ז"ל קבעו, וכדי להתחבר לתפילה, יש פשוט לחשוב על פירוש מילות התפילה. לדעת שמדברים לפני בורא העולם שמקשיב ומאזין לכל מילה שאנו מוציאים מהפה, והוא בוחן 'כליות ולב' אם אנו גם חושבים ומתכוונים למה שאנו מוציאים בפה. אבל השלב הבא והעיקרי הוא ההתבוננות בתפילה. לחשוב בתוכן של הדברים שלמדת בחסידות, ולנסות להיכנס ולהתחבר לדברים. אם זה ביטול העולמות או אחדות השם וכו'.

הרעיון הכללי של התבוננות, זה פשוט לחשוב ולהתמודד בצורה אישית עם מה שלמדתי בחסידות. לנסות להפנים את הדברים. לחשוב על העובדה שזו האמת. וכמובן שיש מאמרים מיוחדים שמכונים מאמרי 'עבודה', שבהם מומלץ יותר להתבונן בתפילה. לדוגמא במאמר של פרשת 'משפטים' ב'המשך' עת"ר, הרבי הרש"ב מאריך מאוד בהסבר של הדרך להתבונן בתפילה ובמהלך סדר התפילה. יש שם ביטויים נפלאים. גם המאמרים 'אחת שאלתי', 'לך אמר לבי' ופרשת 'ויחי' עת"ר ועוד רבים כמובן.

לפעמים אנשים מכוונים בפירוש המילות ואפילו מתבוננים בחסידות, אך הם לא מרגישים התלהבות כל כך בתפילה. הם חשים קרירות ויובש בתפילה. מאיפה זה מגיע? בחסידות מוסבר שזה נובע מהעובדה שהם שוכחים של האלוקות שקיימת במה שהם מתבוננים ומכוונים. לדוגמה, אדם שכיר שמוכר בדלפק בחנות יהלומים, לאו דווקא שהוא ירגיש שהוא עוסק במשהו יקר. מבחינתו הוא יכול למכור גם ירקות בדלפק.. העיקר שהוא יקבל משכורת..

אז על האדם לחשוב ולהפנים שהתפילה זהו זמן יקר, מדובר פה על פגישה עם 'עצמות ומהות'! זה הדבר הכי יקר ונעלה שיש! זה יותר מכל הדרגות הנעלות של 'ממלא כל עלמין' ו'סובב כל עלמין' וכו'. בתפילה מתגלה העיקר של כל העניינים, שמדובר פה על אלוקות. ואפשר לא לשים לב לאוצר שטמון ממש לידינו. ולכן חשוב לחשוב על היוקר העצום שאנחנו זוכים בכל יום להיפגש עם הקדוש ברוך הוא. מצד האמת, היינו צריכים לשלם הון רב בשביל תפילה אחת עם בורא העולם.. אבל תודה להשם יש לנו הזדמנות בכל יום שלושה פעמים לפגוש את מנהיג העולם. איך אפשר לפספס הזדמנות פז כזו בקריאת טקסט, בלי רגש הלב והנשמה??

לאחר שמתבוננים בזה בתפילה, זה משנה את כל המשך היום. כאשר ניגשים ללמוד תורה, אז אפשר להתפלפל ולהתענג בלימוד הסברות, אבל אפשר להנות מהסברות כשם שנהנים מסברות בענייני עולם הזה. אך אחרי שמתבוננים בתפילה שבעצם התורה היא תורת השם, היא גילוי אלוקות, לימוד התורה הוא אחרת לגמרי! מרגישים את היוקר של התורה. וכך זה גם בקיום כל מצווה ומצווה.

הרב מנחם כהן - לחלוחית גאולתית10

'זמן איכות' יקר

מסופר שפעם יהודי אחד קיצר בתפילתו, מאחר שהיה בעל עסק והיה עובד קשה לפרנסתו, ובמילא הוא הגיע למסקנה שאין לו מספיק זמן להתפלל. ראה זאת הרבי הריי"צ ואמר לו: משל למה הדבר דומה? לאדם שרץ לפרנסה. אז הוא רץ לכיוון מסויים בשביל הפרנסה, אבל אולי הוא רץ לכיוון ההפוך והפרנסה נמצאת מאחוריו?! בתפילה זה הזמן שמקבלים את כל השפע, הגשמי והרוחני. ברכת השם לכל דבר ודבר, נמצאת בתפילה. כמובן שחשוב גם לעשות ולהתפרנס, אבל זמן התפילה צריך להיות הכי חשוב ולהישמר בכל התוקף! כי הפרנסה האמיתית נמצאת בתפילה. כי זה הדבר הכי יקר.

צריך לדעת שהתפילה באריכות זה לא נחוץ רק לאנשי מעלה או לבחורים צעירים, אלא זה ממש חשוב עבור כל אחד. מבחור צעיר עד לאברך נשוי וחסיד מבוגר. זה שייך בכל גיל, ונדרש מכל אברך וחסיד. אבל באמת כדאי להתחיל ולהתרגל בזה מגיל צעיר, אבל גם מישהו לא התחיל בצעירותו, הוא צריך בכל גיל להתחיל בזה. זה ממש יסוד הכל! וזה שייך לכל אחד. פשוט להחליט 'אני כעת ישב כמה דקות ואחשוב על הקדוש ברוך הוא בתפילה', או לחשוב ולהתרכז בעניין מסויים בחסידות שאני מחובר אליו. התפילה זה זמן איכות. כמו שיש 'זמן איכות' לשבת ולהתחבר עם הילד והאישה, כך יש 'זמן איכות' לשבת ולהתחבר לקדוש ברוך הוא. כמה אכפת לו ממני. כמה אני יקר עבורו. וכמה אני מוכן להשקיע בשבילו. פשוט לעצור את מרוץ החיים ולחשוב על כך.

'עבודת התפילה' זה אוצר של ממש שתורת החסידות נתנה לכל אחד. להבדיל, כיום גם העולם מכיר בחשיבות של ההתבוננות והמדיטציה למיניהם. אז הם לקחו את זה למקומות אחרים. אבל הרעיון של ההתבוננות והפנמת הדברים, זהו נקודת העניין של התפילה. לחשוב איפה אני בתוך כל מה שלמדתי בחסידות? כמה יעדים שהצבתי לעצמי להשתנות, עמדתי בהם? וכן הלאה.

היום יש תופעה שאנשים רוצים לשנות את כל העולם, אבל הם לא משנים את עצמם. ואם הם לא ישנו את עצמם, אף אחד לא ישנה אותם. כל אדם שנותן להם ביקורת, הוא מעליב אותם והוא פוגע במציאות ובישות שלהם. רק האדם עצמו יכול לשנות את עצמו, שהוא יעשה את מה שהקדוש ברוך הוא דורש ממנו. אם האדם לא מיישם את כל מה שהקדוש ברוך הוא רוצה ממנו, אז אולי הוא יעשה הרבה כנסים ואירועים מוצלחים וזה טוב, אבל את עצמו הוא לא הצליח לשנות. אז גם האנשים שאתה מקרב ומחזק, בשורה התחתונה הם לא ישתנו. גם הם יישארו בעניינים שלהם, ויעשו כנסים לאחרים..

ה'חיסון' היחיד 'לחיות משיח'

העניין של 'עבודת התפילה' מתקשר בצורה הכי חזקה לנקודה המרכזית –'קבלת פני משיח'. כי מה זה 'גאולה'? המילה 'גאולה' מורכבת מהמילה 'גולה' בתוספת א', לרמז שכל עניין הגאולה זה להחדיר את גילויו של הקדוש ברוך הוא (א' - 'אלופו של עולם'), בתוך ה'גולה'. וכדי שנחיה כמו הזמן של הגאולה, כמו שהרבי מלך המשיח דורש מאיתנו 'להתרגל לגאולה', אנחנו צריכים כבר עכשיו לגלות את האלוקות בתוך כל דבר שאנו עושים. כמה שאנחנו נגלה יותר את האלוקות בחיים שלנו, זה 'גאולה'. זה להחדיר את הא' ב'גולה'. (על פי המוסבר בשיחת 'דבר מלכות' פרשת 'אמור' תנש"א, יש שלושה דרגות בא'. והדרגה הגבוהה ביותר היא 'אלף' מלשון 'פלא', שזה מדובר על מה שהוסבר קודם בנוגע להתבוננות ב'דעת עליון', בקדוש ברוך הוא עצמו).

איך אפשר לחבר את האלוקות בחיים שלנו? איך אפשר לגלות את הא' בתוך הגלות? זה נעשה ב'עבודת התפילה'. כשמתפללים באריכות, מעוררים את הרגש לקדוש ברוך הוא, וזה הופך את כל היום. מ'יום של גולה' נהיה 'יום של גאולה'. ולכל אחד יש 'יום של גולה'. לאחד זה בעסקים ולשני זה ב'שליחות'. כל אחד יש לו את הקשיים וההתמודדויות שלו. לאף אחד אין 'חיסון'. ה'חיסון' היחיד שיש להפוך את ה'יום של גולה' ל'יום של גאולה' – זה 'עבודת התפילה'. אחרי שמתפללים כדבעי, רואים בכל דבר את הקדוש ברוך הוא, את המשיח. ואז גם לא מתרגשים ממה שקורה בעולם.

לפעמים נוצר מצב, בפרט אצל בחורים, שהם מוצאים ביהודים אחרים את ההתנגדות לענייני משיח וכו'. וזה ממש 'גנבא אפום מחתרתא רחמנא קריא' [=הגנב בפתח המחתרת קורא להשם]. הרי אתה כל הזמן מדבר על 'משיח', שכל עניינו של 'משיח' זה ש'לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את השם בלבד', שאין שום דבר שמנגד לאלוקות – אז איך אתה יכול להרגיש שהשני הוא מנגד?? איך אפשר להרגיש שהשני מפריע?? הרי משיח כאן! הרבי שליט"א עומד לגאול אותנו בכל רגע! אלא זה כמו הגנב שמתפלל לבורא, זה אמונה מקיפית. בתור שלב ראשון זה בסדר גמור, אבל צריך להכניס את האמונה הזאת פנימה.

הרב מנחם כהן - לחלוחית גאולתית11

כשמתפללים, רואים עולם גאולתי

על ידי שמתפללים באריכות, חיים את העניין של 'משיח', את שיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תנש"א-תשנ"ב בצורה חזקה ופנימית באין ערוך לגמרי! כשמתעסקים ב'עבודת התפילה', ענייני העולם פחות תופסים מקום, וגם השני שנראה לך מתנגד, יתברר לך שבסופו של דבר זה בגלל משהו שולי אחר לגמרי שאפשר לפתור אותו בקלות.. אף אחד לא מפריע. שום דבר לא יכול לנגד באמת למה שהרבי מלך המשיח אומר, שבאמת 'אין מנגדים'. אם מפנימים את הדברים, אז גם ב'מבצעים' ניגשים ליהודי עם התחושה שהוא רוצה להניח תפילין וכו', כי זו האמת. כמו שהרבי שליט"א אומר שה'עולם מוכן לגאולה'. אך כאשר לא מתעסקים ב'עבודת התפילה', זה נשאר מקיף, כמו הגנב ש'רחמנא קריא'.

האמת היא שבכל דבר כולנו מתנהגים קצת כמו הגנב. איך אפשר להתגאות אם 'אין עוד מלבדו'? כיצד ניתן להרגיש כבוד וישות מהעובדה שעוזרים ליהודי שני או מפיצים יהדות? הרי הכל זה הקדוש ברוך הוא! זה מגיע מכך שלא מפנימים מספיק את הדברים. זה נשאר מקיף. יש את האמת, אבל אני עושה את מה שמתחשק לי, את המידות וההרגלים שהורגלתי בהם.. כמו שאפשר לראות שיש אנשים שלא שינו ותיקנו את המידות שלהם, והם נשארו כמו ילדים קטנים בעניין המידות. הם נעלבים ונפגעים שלא מכבדים אותם מדברים קטנים וכו'. ולכן מוכרחים להתפלל באריכות. שנחיה משיח בצורה אמיתית ופנימית, שנעבוד את השם בצורה אמיתית ופנימית. התפילה גורמת לראות את העולם הרבה יותר גאולתי וטוב. 'עבודת התפילה' גורמת שהכרזת הקודש 'יחי אדוננו' תבקע ותפרוץ מעומק ליבנו ונפשנו.

כמובן שום דבר לא מעכב את הגאולה האמיתית והשלימה, אבל הדרך לחיות ולהרגיש כבר עכשיו את זמן הגאולה, זה אפשר באמצעות 'עבודת התפילה'. כי מה יהיה כשתבוא הגאולה? יתגלה בתוך העולם הגילוי של 'עצמות ומהות'. בכל המציאות תורגש האמת האלוקית ש'אין עוד מלבדו'. כמו שכתוב 'מלאה הארץ דעה את השם כמים לים מכסים'. בזמן הגאולה כולנו נרגיש 'דעת' והרגשה פשוטה באלוקות ובאחדות השם. יהיה גילוי 'עצמות ומהות'. וזה כל עניינה של התפילה, שיהיה 'דעת' והרגשה באלוקות, ולהתחבר עם 'עצמות ומהות'. 

במילים הכי פשוטות: מי שמתפלל באריכות הוא נמצא כבר בעולם של גאולה! הוא כבר חי את האמת האלוקית שתתגלה בגאולה. אין ספק שהעניין של 'עבודת התפילה' הוא אחד מהדברים המרכזיים שיגרמו להביא את ההתגלות המלאה והמושלמת של הרבי מלך המשיח, והיא הדרך 'לחיות עם משיח' בצורה פנימית שתשנה כל אחד, ותביא ל'גאולה פרטית' ו'גאולה כללית' תיכף ומיד ממש.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

מצוה עלינו לספר: יחידויות מרתקות עם הרבי בפרסום ראשון

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

ברמה אחרת: מגזין מעורר עם הרב שווי • לקריאה והורדה

הרבי על קביעות יום השואה: 'אין דעת חכמים נוחה מכך'

משא מאלף: המשפיע הרב אופן מדריך איך מתבוננים

סרט דוקומנטרי מיוחד: הרבי הריי"צ והקצין הגרמני

כ"ח ניסן ההיסטורי: הרבי בזעקת נפש מטלטלת להבאת המשיח

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.