תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

כשהרבי נשנק מבכי במאמר 'עבודה' לג' דסליחות בחודש אלול


'ההכנה לעבודת התפילה היא המרירות': לרגל שבוע אמירת הסליחות כהכנה לראש השנה, אנו מגישים הקלטה מעוררת של מאמר חסידות דיבור המתחיל 'לך אמר ליבי' שאמר הרבי מלך המשיח בכ"ח אלול - ליל ג' דסליחות בשנת תש"כ (המאמר הוגה בשנת תשמ"ט)  המאמר הינו בסגנון של 'עבודה' ובו מדגיש הרבי את נחיצות 'עבודת התפילה' והקדמת המרירות לפני התפילה. במהלך אמירת המאמר נשנק הרבי כמה פעמים מבכי בפנים: מצורפת הנחה בלתי מוגהת של המאמר • להאזנה ותמלול המאמר המלא

•••



בסייעתא דשמייא. אור לכ"ח אלול, ליל ג' דסליחות ה'תש"כ - הנחה בלתי מוגה.

לך אמר לבי בקשו פני את פניך הוי' אבקש, ומבאר כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר [בדיבור המתחיל זה משנת ת"ש (ספר המאמרים ת"ש עמוד 163 ואילך] על פי פירוש רש"י, לך אמר לבי, לך בשליחותך, שהלב בא לכל אחד ואחד מישראל ומוסר לו שליחותו של הקדוש ברוך הוא, בקשו פני, שיבקשו את פנימיותו של הקדוש ברוך הוא, את פניך הוי' אבקש, שממלאים שליחות זו ומבקשים את פנימיותו. 

ואחר כך מפרש רש"י לך במקומך, שזה נעלה יותר מהפירוש לך בשליחותך, שהשליחות היא שהשליח הולך ממקום המשלח, מה שאין כן לך במקומך הוא שהוא נמצא באותו המקום כו'. בקשו פני הוא עניין התפילה, דהגם שעשרה שמות ישנם לתפילה, מכל מקום אומר כאן לשון בקשה דוקא, שלשון זה מורה על התעוררות גדולה שבתפילה. ועוד פירוש בתיבת בקשו, מפרש שם, שהוא עניין החיפוש בטירחא עצומה, חיפוש מחיפוש בחורים ובסדקים. שב׳ פירושים אלו בתיבת בקשו הם כמו ב' הפירושים שבתיבת לך, בשליחותך ובמקומך. 

דענין ההתעוררות הוא מפנימיות הנפש, ואם כן הנה כל מה שנוגע יותר בפנימיות הנפש עד לבחינת קלא דלא אשתמע שייך יותר ענין ההתעוררות שהוא פירוש הא׳ שבתיבת בקשו, אמנם ענין החיפוש הוא דוקא כאשר הוא יוצא (ער טרעט אָפּ) מפנימיות הנפש, שאז שייך החיפוש בחורים ובסדקים, בפרטי מחשבותיו דיבוריו ומעשיו בפרטיות ופרטי פרטיות, שהוא פירוש הב' שבתיבת בקשו. 

וממשיך בהמאמר שכללות ענין העבודה דבקשו פני הוא עבודת התפילה, שבעבודת התפילה ישנם גם כן ב' ענינים אלו, וכמאמר רז"ל איזהו עבודה שבלב זוהי תפילה, עבודה שעם הלב ובתוך הלב, היינו שזמן התפילה הוא שעת הכושר להעבודה דבקשו בב' הפירושים, התעוררות גדולה וחיפוש בטירחא עצומה.

וממשיך בהמאמר שזהו גם כן מה שכתוב ומבשרי אחזה אלוקה, שפירוש הפשוט בזה הוא שמהבשר עצמו אפשר לראות אלוקה. וכידוע מאמר אדמו"ר הזקן על פסוק זה שצריך לצחצח את הבשר (אַז מען דאַרף שייערן דעם בשר). והיינו שכמו בגשמיות הנה על ידי זה שמצחצחים (איז דורך דעם וואָס מען שייערט) הרי רואים את הדבר עצמו, כמו כן בעבודה הנה על ידי הצחצוח (דורכן שייערן) רואים בהבשר עצמו את האלוקות שבו.

וכמאמר אדמו"ר (מהורש"ב) נשמתו עדן לא להביט על הגולם שהוא הוה ונפסד, אלא שבשבילו הרי ניתנו כל התורה ומצוות (קוק ניט אויפן גולם וואָס ער איז אַ הוה ונפסד, אָבער צוליב אים האָט מען דאָך אָפּגעגעבן די גאַנצע תורה ומצוות), שזהו מצד יוקר הגוף ששרשו בהעצמות, שהוא לבדו בכחו ויכלתו להוות מאין ואפס לפי שאין לו עילה וסיבה שקדמה לו חס ושלום, הנה כח העצמות רואים בהגוף דוקא, שזהו מבשרי אחזה אלוקה, שבהבשר עצמו רואים את כוח העצמות.


אלא כיצד יש להביט, ללמוד ולהבין (נאָר ווי אַזוי צו קוקן, צו לערנען און צו פאַרשטיין), הנה זהו על ידי לימוד פנימיות התורה שהוא לימוד החסידות. וממשיך שם, שלכאורה אינו מובן דיוק הלשון מבשרי דוקא, שהרי כוח הראיה כמו שאר כחות הנפש הם על ידי חיבור הגוף והנפש יחדיו דוקא, דבראיה ישנם בכלל ב׳ סוגים, ראיה שכלית וראיה מוחשית שבעיני בשר, הנה שניהם הם בחיבור הגוף והנפש דוקא.

שגם ראיה שכלית שלכאורה היא כולה רוחניות הרי גם היא על ידי הגוף דוקא, ולאידך גיסא הנה גם ראיה מוחשית שבעיני בשר, הגם שכשמה כן היא שהיא בעיני בשר, הרי גם ראיה זו היא על ידי הנפש דוקא שנותנת את כח הראיה בהעין ומחיה אותו, ועל כל פנים הרי בשניהם צריך להיות קישור הגוף והנפש, שהעיקר הוא הנפש, ואם כן אינו מובן אומרו ומבשרי. 

ומבאר שם, שההפרש שבין ב' ראיות אלו הוא שראיית עיני בשר קרובה יותר להגוף וראיה שכלית קרובה יותר להנפש. והפרש זה אינו רק בענין מקורם, כי אם גם בתוכן הנושא שהראיה תופסת בו. דראיה שכלית תופסת בהנפש והרוחניות שבהדבר וראיה מוחשית תופסת בהגשמי והגוף שבהדבר, דהנה בכל דבר וענין ישנו הגוף והנפש שבו, בכל דבר לפי ענינו, עד שגם באלקות ישנו ענין הרוחני שבו וענין הגשמי שבו לפי ערך הרוחני, הנה הראיה שכלית תופסת ברוחניות האלוקות והראיה מוחשית תופסת בהמוחש כו'. 

דזהו ענין מבשרי אחזה, שהוא עניין ראיית אלוקות במוחש, כמבואר בסוף הסעיף שם, וכמו הראיה דהשגחה פרטית שהיא ראיה מוחשית באלוקות. ובפרט על פי הידוע מתורת הבעל שם טוב בענין השגחה פרטית שהיא השגחה לפרטי פרטים, לא רק במין המדבר כי אם גם בחי וצומח עד בדומם, שגם בו ישנה ההשגחה פרטית לפרטי פרטים, הנה להיות שההשגחה פרטית היא גם בהדומם שהוא התחתון, היינו הגוף, שבכללות סדר ההשתלשלות, לכן שייך לומר על זה מבשרי אחזה, לפי שהוא עניין הראיה שבהגוף והגשמי, ראיה מוחשית שבעיני בשר.

והנה כללות פירוש הפסוק לך אמר לבי בקשו פני גו׳ מתאים לתורת הבעל שם טוב, הובא מהמגיד, על הפסוק תחתיים שניים ושלישים תעשה, שכללות כל הענינים מתבטאים (שטעלן זיך אויס) בעולמות, נשמות ואלוקות, שג׳ דברים אלו הוא עניין תחתיים שניים ושלישים. ועל פי זה מבאר הבעל שם טוב שם כללות ענין עבודת התפילה. והנה להיות שהפסוק בקשו פני מדבר גם כן בענין עבודת התפילה כמבואר בהמאמר שם כמובא לעיל, הנה בפירוש בקשו פני ישנו גם כן כמו שהוא בענין הנשמות ובענין העולמות. דכמו שנתבאר לעיל לפירוש רש"י שבקשו פני קאי על פנימיות האלוקות, הנה כמו כן ישנו גם פירוש בקשו פני בנוגע לנשמות ובנוגע לעולמות.


דהנה מבואר בליקוטי תורה דיבור המתחיל כי תצא למלחמה על אויביך שפירוש בקשו פני הוא פנימיות הלב, פנימיות שבאדם. ומבאר שם שישנה העבודה שעל פי טעם ודעת, שבזה ישנה הגבלה עד היכן יכול ללכת (ביז וואַנענט ער קען גיין), שמכיון שהוא על פי טעם ודעת הרי יש בזה מדידה והגבלה, ואין זה תכלית העבודה, ולמעלה יותר ענין העבודה הוא על אויביך, למעלה מאויביך, שהוא העבודה שמצד המקיפים.

אבל גם זה אינו אמיתית פנימיות הלב שאומרים על זה בקשו, דהגם שהוא למעלה מאויביך, שלכן ונתנו הוי' אלקיך בידיך, שמקבצים את כל המחשבות דיבורים ומעשים שנתפזרו כמו שכתוב אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך, שמקבצים את המחשבות דיבורים ומעשים אשר לא להוי' המה עד שנעשה נידח, ומשם יקבצך, היינו שנתנו ה' אלוקיך בידך יותר מכוחותיו המוגבלים שעל פי טעם ודעת. 

אבל כל זה מספיק רק לקבץ את הניצוצות שנתפזרו על ידי האדם או מה ששייך לחלקו בעולם ולנשמתו, אבל תכלית העבודה דבקשו פני הוא לא רק בנוגע להלבושים מחשבה דיבור ומעשה, כי אם בחינת וראית בשביה אשת יפת תואר, והיינו להפך את המידות והמוחין שיהיו כולו טוב, שאינו מספיק על זה הארת נקודת הלב כי אם צריך עצמות נקודת הלב כמבואר בליקוטי תורה שם. 

דבכללות הנה ישנה בחינה בנשמה שעליה נאמר אתה בראתה אתה יצרתה אתה נפחתה, וישנה בחינת הנשמה שעליה נאמר טהורה היא, שהיא בחינת הנשמה דאצילות ולמטה יותר בחי׳ אצילות שב'בריאה יצירה עשייה', שג' בחינות אלו, בחי׳ נשמה ד'בריאה יצירה עשייה', נשמה דאצילות שב'בריאה יצירה עשייה' ונשמה דאצילות עצמה, ישנם בכל אחד ואחד לפי ענינו. 

וזהו תוכן הבקשה בקשו פני, שאינו מספיק העבודה שעל פי טעם ודעת ('בריאה יצירה עשייה'), וגם אינו מספיק העבודה דבחינת על אויביך שהיא מצד הארת נקודת הלב כמו שהיא יוצאת מנקודת הלב עצמה ומאירה בכל כחות הנפש (אצילות שב'בריאה יצירה עשייה'), כי אם צריך העבודה דבחינת אשת יפת תואר, עצמות נקודת הלב, שהוא אמיתית הפנימיות (אצילות), שעל זה אומרים בקשו פני, שצריך התעוררות גדולה וטירחא עצומה שיגיעו לבחינת פנימיות נקודת הלב. שזהו כללות הענין דבקשו פני כמו שהוא בענין הנשמות.

והנה כמו כן בענין העולמות, הרי ישנם ד' עולמות 'אצילות בריאה יצירה עשייה', וגם ישנו בחינת אצילות שב'בריאה יצירה עשייה', דכללות הד' עולמות נקרא בשם פנים ואחור ימין ושמאל, כמבואר בקבלה והובא בכמה מקומות בחסידות, שאחור הוא עולם העשיה שהקליפות גוברים בו עד שיש בה בחינת אלוקים אחרים כדאיתא בתניא, שלכן נקרא בשם אחור, וימין ושמאל הם בריאה ויצירה, ופנים הוא עולם האצילות דאבא עילאה מקננא באצילות, וחכמת אדם תאיר פניו.


ולמעלה יותר בחינת פנים הוא על פי המבואר בתורה אור על הפסוק לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני שהוא עניין הפנימיות שלמעלה שהיא למעלה מכל מדידות והגבלות, אפילו מהגבלת שם אלוקים שבקדושה, דמבחינה זו אי אפשר להיות גם בריבוי השתלשלות יניקה ללעומת זה, בחינת אלוקים אחרים. דכאשר ישנה ההגבלה שמצד אלוקים דקדושה, שהוא עניין המגן המעלים על השמש, הנה מצד צמצום זה הנה בריבוי השתלשלות עד לבחינת עולם העשיה שהוא עולם התחתון שאין תחתון למטה ממנו ישנו מקום לבחינת אלוקים אחרים, אבל מצד הפנימיות שלמעלה אי אפשר להיות שום יניקה גם בריבוי השתלשלות. 

דזהו ענין בקשו פני, שצריך להיות לא רק שלא ישנו המציאות דאלקים אחרים כי אם גם שלא יהיה שום נתינת מקום לבחינת אלוקים אחרים גם בריבוי השתלשלות, שהוא מצד הפנימיות שלמעלה, היינו האור שלמעלה מהצמצום, שהוא בחינת אצילות דכללות. וזהו פירוש בקשו פני כמו שהוא בענין העולמות, שהוא כפירוש הרמ"ז שפסוק זה קשור בעניני המועדים, שצריך להמשיך מפנימיות האין סוף, ובלשון הקבלה הוא האורות דאריך ועתיק, שיומשכו באצילות שאז יומשך האור גם למטה.

והנה מבאר בהמאמר שם בפירוש ומבשרי אחזה אלוקה, שמכחות הנפש באדם שלמטה אפשר להשיג את הספירות שלמעלה. ומבאר שם שכחות הנפש נחלקים לב׳ סוגים, כחות מקיפים וכחות פנימיים, שכחות הפנימיים נחלקים לב' סוגים, שכל ומדות. שהמשכת הכחות מקיפים מהנפש היא בדרך יש מאין, וההמשכה ממוחין למדות היא בדרך עילה ועלול, ועל דרך זה הוא גם בהספירות שלמעלה. וממשיך שם, שאף על פי שהמידות מהמוחין הם בדרך עילה ועלול, אף על פי כן אין זה נעשה בדרך ממילא כי אם צריך להיות וידעת היום והשבות אל לבבך, שהיא השתדלות מיוחדת שמהמוח יומשך להלב. 

שהשתדלות זו היא בב' ענינים. השתדלות מצד המוח והוא אריכות ההשגה וההתבוננות, וגם אז צריך להיות הכנה מצד הלב, כי אפשר להיות שגם כשישנה אריכות ההשגה וההתבוננות, תשאר ההשגה בהמוח ולא תומשך להלב, ולכן צריך להיות הכנה מצד הלב. ששעת הכושר לזה הוא בזמן התפילה, וההכנה לעבודת התפילה היא המרירות.


דכשיתבונן בענין ירידת נשמתו מאיגרא רמה לבירא עמיקתא, ומתבונן שכל ימי חייו הם בענינים של הבל, דגם כאשר אינו עוסק בענינים של היפך הרצון מכל מקום הרי מבואר באגרת התשובה דמריבוי ענינים קלים נעשה כמו מחיצה עבה, דכמו כן מריבוי עניני היתר, גם כשהם בשביל בריאות הגוף, אבל מכיון שהם סתם ולא לעבודת הוי' הרי מבואר בתניא שלא רק שאינו נחלש הצד דלעומת זה אלא אדרבה עוד נתחזק לי שנשתמש כמה פעמים כו', הנה כשיתבונן בכל זה ובפרט כשיתבונן שבזה הוא מכניס את נפשו האלוקית, חלק אלוקה ממעל ממש, שירדה מאיגרא רמה, הנה על ידי זה יבוא למרירות עצומה. 

ואם מרירות זו צריכה להיות בכל ימי השנה, הנה על אחת כמה וכמה בימי חודש אלול, שבימים אלו, כמבואר בליקוטי תורה ובהמאמר, המלך בשדה, שזהו כל ענין ימי חודש אלול שמקרבים גם את הרחוקים, גם אלו הנמצאים בשדה, שזהו מעלת י"ג מדות הרחמים דחודש אלול על הגילויים שבחודש תשרי, ואפילו על הגילויים שביום כיפור, שבחודש אלול המלך בשדה ומראה פנים שוחקות לכולם ומקבלם בסבר פנים יפות וכולם רשאים לגשת להמלך ולמסור לו את בקשותיהם, הנה כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם, שזמן זה הוא שעת הכושר לעורר כמו כן גם באדם התחתון. 

וכאמור בהמאמר הקודם שהמרירות אינה סתירה להשמחה כמבואר בתניא ובמאמרים, שעל דרך שאי אפשר להיות אהבה ויראה ביחד רק בעבודת ה׳, על דרך זה הוא גם בענין חדוה ובכיה, והיינו שביחד עם המרירות צריך להיות גם השמחה, פנים שוחקות וסבר פנים יפות, שצריך להיות במצות התשובה עוד יותר מבשאר המצוות. דמבואר ברמב"ם שכל המצוות צריכות להיות בשמחה ובטוב לבב, הנה על אחת כמה וכמה במצות התשובה שהיא מצוה כללית, המצוה הזאת, שממלאה את כל הפגמים שבכל המצוות, הרי בודאי שצריך בה שמחה כפולה ומכופלת ועצומה ביותר ויותר, וביחד עם זה צריך להיות גם המרירות בערך זה, בכדי שתהיה ההשבה אל הלב.

וזהו ב' הענינים שבפסוק לך אמר לבי בקשו פני, שבתחילה צריך להיות בשבילך בשליחותך, שהולכים מעצמות נקודת הלב, אלא שבחיצוניות הלב נשלח הארה מפנימיות הלב שהיא נותנת כח לחפש בטירחא עצומה בחורים ובסדקים ולקבץ את כל עניניו, דליבא פליג לכל שייפין. 

ואחר כך באים לפירוש השני, לך במקומך, פנימיות שלמעלה, שזהו על ידי התעוררות עצמות נקודת הלב, שפנימיות הנשמה תופסת בפנימיות שלמעלה, כידוע דעצם הנשמה תופסת בהעצמות. שבתחילה הוא העבודה שעל פי טעם ודעת, ואחר כך העבודה על אויביך שהוא השליחות מפנימיות הלב בהענינים שלמטה שעל ידי זה הנה משם יקבצך, עד שמגיעים לבחינת לך במקומך, שהוא עצמות נקודת הלב, שעל ידי זה תופסים בהעצמות שלמעלה.

ועל ידי זה נעשים כלי טהור לקבל ברכות והשפעות על משך כל השנה, כמו שמסיים בסיום וחותם המאמר, דמאחר שעל ידי העבודה שבפנימיות הנפש שלמעלה מכל המדידות וההגבלות מגיעים לבחינת על פני, שהיא למעלה מכל הצמצומים, הנה אז מתבטלים כל המקטרגים, דכתיב ויבואו בני האלוקים, שישנם מימינים ומשמאילים, שישנם כאלו שרוצים למנוע את הברכות ההמשכות וההשפעות כו׳, הנה כל זה הוא בההמשכה שמצד בחינת החיצוניות. 

אבל כאשר מגיעים על ידי העבודה שמצד פנימיות הלב לבחינת על פני, הנה כמו שנתבאר לעיל בפירוש לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני, שמבחינת הפנימיות שלמעלה אין שום נתינת מקום, גם בריבוי השתלשלות, לבחינת אלקים וקטרוג, ולזאת נמשכות ההשפעות בגשמיות דוקא, וכמו שנתבאר לעיל בפירוש ומבשרי אחזה אלוקה שכח העצמות הוא בהגשמי דוקא, והיינו שעל ידי העבודה שמצד פנימיות הלב נמשך כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה בכל הענינים הגשמיים בלי שום ענינים בלתי רצויים.

וזהו כללות תוכן המאמר, שהתחלתו היא פירוש לך אמר לבי, לך בשליחותך, שהלב בא לכל אחד ואחד מישראל בשליחותו של הקדוש ברוך הוא ואומר לו שיחפש את פנימיותו, ואין זה התעוררות סתם אלא דלהיות שההתעוררות היא בעת רצון לכן ממלאים את הבקשה, את פניך הוי' אבקש, שהעבודה אינה רק בהארת נקודת הלב כי אם גם בבחינת אשת יפת תואר שהוא עצמות נקודת הלב, שעל ידי זה מגיעים לבחינת הפנימיות שלמעלה, הנה על ידי זה הוא כסיום וחותם המאמר, שממשיכים שנה טובה ומתוקה, בלי שום מדידות והגבלות, שממשיכים את בחינת רב טוב בטוב הנראה והנגלה לשנה טובה ומתוקה בבני חיי ומזוני רויחי.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

'ענק רוחני': תיאור מפעים מדמותו של הרבי המהר"ש • פענוח גרפולוגי

סרט תיעודי מטלטל ממסע הבריחה של הרבנית חנה • יומן מרת יוכבד זלמנוב

נוסע לרבי לתשרי? אל תשכח אף אחד בקינגסטון • טור אישי מעורר

סדנה מושקעת: כך תגיע מוכן נפשית לתפילה איכותית עם הרב חיים דוד וילהלם

תיעוד נוסטלגי מהתוועדות חסידית של הרב זלמן אבלסקי

סיפורים מרתקים על דמותו האדירה של הרבי מהר"ש

פרנסה לכל השנה? סעודה והתוועדות במוצאי יום הכיפורים

ערב המלחמה: אגרת נדירה של הרבי מערב יום כיפור תשל"ד

ביבי? נתניהו? ימשיך בקו התקיף שלו! • הרבי במסר עכשווי

מה 'פיספסה' הגרפולוגית בניתוח כתב ידו של הרבי המהר"ש?

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

תיאור סוחף ומזעזע: רשימת המאסר המלאה של הרבי הריי"צ לקריאה

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.