תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסך יצחק סילברמן יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

עד כמה נחוצה 'עבודת השמחה' בעבודת השם? התוועדות מעוררת


לרגל פרשת 'כי תבוא', אנו מגישים התוועדות מעוררת בלעדית לאתר 'לחלוחית גאולתית' על נחיצות עבודת השמחה ובפרט בדורנו, וכן על השפעת 'עבודת התפילה' בשמחה על קיום התורה ומצוות ועל זירוז הגאולה • מתוך התוועדות של הרה"ח יוסף יצחק סילברמן שליט"א - משפיע בישיבת 'דרכי תמימים' בתל אביב • לקריאה

•••


כתוב בפרשתנו פרשת 'כי תבוא' בסוף הקללות: 'תחת אשר לא עבדת את השם אלוקיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל.. ועבדת את אויביך'. ויש שלושה פירושים בפסוק זה: א] לפי משמעות רש"י הכוונה היא שלא עבדת את השם כשהיית במצב של שמחה ושלווה. ב] לפי פירוש הרמב"ם בהלכות לולב: אמנם עבדת את השם, אך לא עבדת את השם בשמחה. 

ג] ולפי פירוש האריז"ל [וראה פרק כ"ו בספר ה'תניא'] הכוונה היא שלא עבדת את השם בשמחה 'מרוב כל' - כלומר בשמחה רבה מצד הידיעה שכאן ניתן לקבל יותר על ידי קיום המצוות - יותר מ'עולם הבא' ששם רק נהנים מזיו השכינה ואילו כאן בעולם הזה כשמקיימים מצוות, ניתן להתאחד עם עצמות ומהות ברוך הוא.

[וכמבואר בסוף פרק ד' ב'תניא', שלמרות שלא ניתן לתפוס את הבורא ('לית מחשבה תפיסא ביה כלל'), אבל כאשר האדם מקיים תורה ומצוות, אזי הוא תופס בקדוש ברוך הוא ממש], ועל האדם לשמוח בזה שבעולם הזה יכול להתאחד עם הקדוש ברוך הוא יותר מבעולם הבא שרק נהנים מזיו השכינה.

••

בשנת תשנ"ד התקיים סיום הרמב"ם העולמי במלון מריוט בנו יורק. בין הנואמים החשובים בסיום הרמב"ם, נשא דברים האדמו"ר מאלכסנדר. זכורני את דבריו המיוחדים שהסביר את משמעות הפסוק 'תחת אשר לא עבדת את השם אלוקיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל .. ועבדת את אויביך' - על פי משל מאדם שהתפרנס מגניבות והיה מסתיר את כל מה שגנב תחת הקש במחסן חצרו שנקרא באנגלית 'HAY' [הֵי], והזהיר את בנו הקטן לא לגלות לאף אחד מה הוא מסתיר תחת הקש.

הגיע היום שבנו החל ללמוד 'אל"ף בי"ת' בתלמוד תורה. המלמד התחיל ללמוד איתו את אותיות ה'אל"ף בי"ת' והורה לילד להגיד אחריו: 'אלף', 'בית' 'גימל' וכו'. לאחרי לימוד צורת האותיות, התחיל המלמד ללמד את הילד את צורת הניקוד של האותיות: 'קמץ' 'פתח' 'ציריה' וכדומה, וכיצד לקשר בין הניקוד לאותיות עצמם. 

כאשר המלמד שאל את הילד מהו הניקוד שיש תחת האות 'הי', הילד נבהל ולא רצה לענות, כפי שציווהו אביו.. המלמד שאל כמה פעמים מה יש תחת ה'הי', ולבסוף הילד אמר לו שאבא שלו אסר עליו לגלות מה הוא מחביא תחת ה'הי'.. המלמד כעס ואיים על הילד שאם לא יגיד לו מה יש תחת ה'הי', הוא יצליף בו עם החגורה שלו. ואז נשבר הילד וגילה שתחת ה'הי'  יש את כל הגניבות שאביו גנב.. סיים האדמו"ר מאלכסנדר ואמר: כך התורה מרמזת לנו, שאם לא עובדים את השם בשמחה, אז יש לחקור ולדרוש מה מסתתר שם מ'תחת' להתנהגות שלו החיצונית בקיום התורה ומצוות - כנראה שמשהו אינו כשורה..


••

הגמרא במסכת ברכות (דף לא,א) כותבת: 'אין עומדין להתפלל לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות ולא מתוך שחוק ולא מתוך שיחה ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך שמחה של מצוה'.

יש פירוש חסידי שמי  אדם אינו עובד את השם 'מרוב כל', כלומר על ידי 'הרבה התבוננות' בעבודת התפילה [כי 'כל' זה בגימטריא האות נ', שמרמז לחמישים שערי בינה], וההתבוננות בחסידות בתפילה מביאה ל'שמחה וטוב לבב' [כמו שכתוב על ספירת הבינה 'אם הבנים שמחה'], אזי 'ועבדת את איוביך' - התורה מזהיר ואומרת שבסוף הוא יעבוד את היצר הרע שלו - שהוא האויב הכי קשה של האדם.

מה הכוונה עבודת התפילה 'בשמחה ובטוב לבב'? יש 'שמחה' ויש 'טוב לבב'. יש עבודה של התבוננות שנדרשת לפני התפילה, ועל ידה ניתן להיות בשמחה ועל זה נאמר 'אין עומדין להתפלל.. אלא מתוך שמחה'.  ויש התבוננות שנדרשת לפני התפילה הקשורה עם 'טוב לבב'. זאת אומרת שהדרך להגיע לשמחה אמיתית, זה מגיע על ידי ההתבוננות בחסידות באריכות התפילה. [כמובן שבכדי שההתבוננות בתפילה תפעל שמחה אמיתית, יש להקדים לכך את העבודה של חשבון הנפש ורגש המרירות מה' ב'קריאת שמע שעל המיטה', כמבואר בארוכה בספר ה'תניא' ודברי רבותינו נשיאנו].

(בעניין 'טוב לבב' נכלל גם שיהיה לו רגש אמיתי של אהבת ישראל לפני התפילה, ולא רק לומר בחיצוניות 'הריני מקבל עלי מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך'.. ולזה עוזרת גם נתינת צדקה לעני לפני התפילה, כי בזה הוא מראה במוחש איך שאכפת לו מהשני ושיש לו לב טוב).

מי שינסה להתעסק ב'עבודת התפילה' אך הוא בעצבות או בטמטום הלב ולבבו אינו שלם איתו במצב טוב או הוא בסכסוך עם חבירו או הוא מקשה את לבבו לפני העני שמבקש ממנו צדקה, יתקשה מאד לעורר הרגש אלוקי בעבודת התפילה. ובלי ההתבוננות בחסידות ב'עבודת התפילה' כדבעי הוא עלול לרדת מדחי אל דחי השם ירחם, ועד ליפול לידי תאוות היצר הרע כדי להשיג את התוצאה שמחפש - שיהיה 'שמח'.


••

בהתוועדות שהתקיימה בליל ג' תמוז תנש"א בישיבת חב"ד בלונדון, הגיע המשפיע המפורסם הרב מענדל פוטרפס ע"ה וישב לידי בקצה השולחן והתחיל לומר: יש שני תמידים שצריכים שיהיו אצלנו כל יום, כמו שבבית המקדש הקריבו קרבן תמיד של שחר ותמיד של בין הערבים - א'] 'שויתי השם לנגדי תמיד' [כנגד תמיד שחר] וב'] 'חטאתי נגדי תמיד' [כנגד תמיד של בין הערבים] .

ואז המשפיע הראשי של הישיבה בלונדון - הרב מענדל גורדון, הקשה על ה'פלפול': לכאורה יש 'תמיד' שלישי: 'וטוב לב משתה תמיד' וכמו שנפסק בשולחן ערוך אורח חיים סוף הלכות פורים? ר' מענדלענה [בלחש] ביידיש: א קשיא איז קליפה, און א תרץ איז א שרץ [= קושיא היא 'קליפה' ותירוץ הוא 'שרץ']..

כעבור מספר שנים בח"י כסלו תשנ"ד הגיע הרב מענדל פוטרפס ע"ה, וישב לידי בשולחן בהתוועדות שהתקיימה לכבוד סיום התניא, היכן שלמדו אז תלמידי קבוצה תשנ"ד בישיבת 'חובבי תורה' בנו יורק[בביקורו האחרון בניו יורק לפני פטירתו]. בהתוועדות הוא שוב חזר על אותו אימרה שאמר בישיבה בלונדון שיש שני תמידים בבית המקדש וכנגדן שני תמידים בעבודת השם 'שויתי השם לנגדי תמיד' ו'חטאתי נגדי תמיד'. 

ואז שאלתי את השאלה שהרב מענדל גורדון שאל בישיבה בלונדון 'ומה עם וטוב לב משתה תמיד'? [ודווקא הפעם היה נראה שלפני שאלתי ר' מענדל היה קצת במרירות - אולי הוא ידע שזה הפעם האחרונה שהוא יהיה בניו יורק אצל הרבי - אך אחרי השאלה הוא היה נראה שמח יותר..]. ר' מענדל חשב ובסוף ענה שזהו 'מעל הכל וכולל הכל'. גם 'שויתי השם לנגדי תמיד' צריך להיות מתוך שמחה וגם 'וחטאתי נגדי תמיד' צריך להיות מתוך שמחה..

במאמר 'מרגלא בפומא דרבא' משנת תשמ"ו, הרבי מלך המשיח מסביר שבימינו עיקר עניין התשובה זה מתוך שמחה דווקא ולא בדג שכל כך על התשובה מתוך מרירות כמו שהיה פעם [על אף שכמובן המרירות נדרשת והכרחית לעבודת השמחה וכפי שהרבי ממשיך לתבוע זאת לאחר מכן, אך הדגש העיקרי הוא על עבודת השמחה].

היה תלמיד שפעם התלונן למשפיע הנודע הרב יוסף יצחק אופן שליט"א שהוא לא מצליח ב'עבודת התפילה'. אחרי בדיקת העניין התברר שאותו תלמיד משקיע יותר מדאי במרירות ב'קריאת שמע שעל המיטה' מידי ערב, וזה מה שגרם לו שאינו מצליח להגיע למצב של שמחה לפני תפילת שחרית. אחרי שהתלמיד צמצם את ה'מרירות' וחשבון הנפש בקריאת שמע שעל המיטה שלו בצורה מרוכזת וארוכה ללילי שישי בלבד [ובכל יום שיהיה ההתבוננות ורגש המרירות יותר בקצרה], הוא התחיל לראות יותר הצלחה בעבודת התפילה שלו ובקיום מאמר רבותינו זכרונם לברכה 'אין עומדים להתפלל אלא מתוך שמחה'..


••

לא במקרה בי"ב הפסוקים שבחר הרבי עבור ילדי ישראל, הפסוק האחרון מסתיים ב'ישמח ישראל בעושיו פירוש שכל מי שהוא מזרע ישראל יש לו לשמוח בשמחת השם אשר שש ושמח בדירתו בתחתונים'. חלק עיקרי מחינוך ילדי ישראל זוהי עבודת השמחה, שממתיקה דינים ומקרבת את הגאולה בפועל ממש. בתחילת כל בוקר ב'הודו' אנו אומרים 'התהללו בשם קדשו, ישמח לב מבקשי השם'. מי שמבקש את השם בעבודת התפילה בפנימיות, חייב לעבוד את השם בשמחה.

מי ששמח באלוקות, התורה שהוא לומד מאירה, המצוות שהוא עושה מאירים, הוא מסוגל לקבל בשורות לא טובות בשמחה [וכמבואר ב'תניא' פרק כ"ו ובאגרת הקודש דיבור המתחיל 'להשכילך בינה'], כי הוא מיד מבין איך שהכל באמת לטובה.

ובעניינים גשמיים הוא 'שמח בחלקו' וראה גם בהיום יום ל' סיון 'מענה רבינו הזקן לאברך עילוי מצוין ובעל כשרון מפורסם כשנכנס ליחידות שלו הראשונה - בשנת תקנ"ה בליאזנא: רוחניות וגשמיות הם הפכים בעצם מהותם. מה שמעלה בגשמיות, הוא חיסרון ברוחניות. בגשמיות, השמח בחלקו הוא הבעל מעלה הגדול ביותר. ועל ידי עבודה יגיע אחד כזה למדרגות הגבוהות ביותר. ברוחניות אבל השמח בחלקו החיסרון הגדול ביותר, והוא, רחמנא ליצלן, יורד ונופל'.

שמעתי סיפור עם הבעל שם טוב וראה על דרך זה בספר קיצור שולחן ערוך עם סיפורים חסידיים שפעם אחד מתלמידיו של הבעל שם טוב הסתתר בבית המדרש לראות מה הבעל שם טוב עושה בשעות המאוחרות בלילה ואז הוא ראה איך שארון הקודש של בית המדרש נפתח ומישהו יוצא משם. 

בעקבות כך, התעלף התלמיד מתחת לשולחן, ואז הוא התעורר וראה איך שמי שיצא מארון הקודש מבקש ללמוד ביחד עם הבעל שם טוב, אך הבעל שם טוב סירב ללמוד איתו. לאחר זמן שאל התלמיד את הבעל שם טוב, מדוע לא רצה ללמוד איתו? הבעל שם טוב ענה כי ראיתי שהפנים שלו היו עצובות ולכן ידעתי שלמרות שיצא מארון הקודש, אך הוא לא שייך לצד של קדושה שפניהם מאירות בשמחה.


••

'ישמח' זה אותיות 'משי"ח'. מי שעובד את השם בשמחה, הוא מגלה את הניצוץ משיח הפרטי שבקרבו ומקרב את התגלות משיח צדקנו בפועל ממש. במאמר דיבור המתחיל 'מי יתן מציון ישועת ישראל' (יב תמוז תש"ו), מביא הרבי הריי"צ את דברי המדרש על הפסוקים בתהילים (פרק י"ד ופרק נ"ג) 'מי יתן מציון ישועת ישראל בשוב הוי' שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל' ו'מי יתן מציון ישועת ישראל בשוב אלוקים שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל'.

ומביא לכך הרבי משל לבן מלך שאירס לבת מלך וקבעו פרוסטגמיא [זמן קבוע] ליום פלוני, בנו של מלך מצפה לשמחתו, בתה של מלך מצפה לשמחתה ומי מעכב, הוי אומר פרוסטגמיא מעכב, כך הקדוש ברוך הוא מצפה לישועתן של ישראל [בשוב הוי' שבות עמו], וישראל מחכין לישועתו של הקדוש ברוך הוא [בשוב אלוקים שבות עמו], ומי מעכב פרוסטגמיא שנאמר 'כי יום נקם בליבי ושנת גאולי באה'.

וצריך להבין דכיון שהקדוש ברוך הוא שניהם רוצים בגאולה, מהו עניין היום שמעכב [ואינו דומה לחתונה שכתוב במסכת כתובות שנותנין לבתולה י"ב חודש להכין צרכי החתונה]? ומתרץ במאמר ש'מי' יתן - 'מי' הוא בחינת בינה שמספרו נו"ן שהוא פנימיות בינה (פנימיות הלב), והוא 'רעותא דליבא' ועל ידי זה הוא ישועת ישראל. 

וישועה זו באה מציון שהוא בחינת 'יחידה' שבנפש ומקיף ד'חיה' דבזה הרי כל ישראל שוין לטובה, והגילוי הוא על ידי בחינת 'מי', וזהו הקדוש ברוך הוא וישראל שניהם מצפים ומחכים לגאולה ומי מעכב? היום. ש'יום' הוא מלשון גילוי והיינו שיתגלה פנימיות נקודת הלב, והיינו דבהגלות נגלות בכל אחד ואחד מישראל נקודת היהדות, שהוא הגילוי דשם הוי' שבנפש, הנה אז תהיה ישועת ישראל בגאולה שלימה במהרה בימינו אמן.

ולהעיר שבין הזמנים שמבואר בחסידות שמתגלה יחידה שבנפש הוא בזמן שמחת חתונת בנו יחידו. הרי שעל ידי עבודת התפילה באריכות בהתבוננות בחינת 'מי' ומתוך שמחה, באופן שמגלה את בחינת נקודת היהדות 'יחידה שבנפש ומקיף דחיה' , הרי זה פועל ישועת ישראל וגאולה שלימה. שישו ושמחו בשמחת הגאולה, הנה הנה משיח בא!

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

שאו מרום עיניכם: קורס מקצועי וראיון ישיר על הדרך לשדרוג התפילה עם הרב ישראל אלפנביין

סגירת המעגל של הרב שניאור זלמן גפני • שיחה מיוחדת

הרבי במאמר מעורר: ההתבוננות בתפילה גורמת לביטול האדם והתאחדות בה'

חודש אלול: המשפיע הרב אופן בהתוועדות סוערת ומעוררת • צפו

'יש לי שמחת הלב': החתונה המיוחדת של הרבי הרש"ב באוורוטש

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

100 אמרות וסיפורי חסידים מוסמכים מהמשפיע ר' גרונם

סיפורה המפעים של ישיבת 'תומכי תמימים' שהקים הרבי הרש"ב

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.