תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

35 סיפורי חסידים מרתקים וקצרים לקריאה מר' הלל מפאריטש


אחד מעורכי אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש לקהל הגולשים 35 סיפורי חסידים מעניינים וקצרים שרובם לא מוכרים • מרשימות תלמיד הרב הצדיק ר' הלל מפאריטש, מהנדפס בסוף ספר 'נתיב רש"י' על מס' שבת (ירושלים תרנ"ה) מתלמידו הרה"ח ר' לוי יצחק סמינובסקי ז"ל • לקריאת הסיפורים

•••

[א] ממורי [הר"ר הלל] בשם הבעל שם טוב ז"ל; אמרו רז"ל [גיטין נו, א]: 'ענוותנותו של ר' זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו', היא ענוותנותם של אלו האומרים 'מי אנוכי שאלמד קבלה וחסידות'. אלא צריך להיות 'ויגבה לבו בדרכי ה''.

[ב] ממורי; אמר הבעל שם טוב: בשלושה דברים הכלל הוא להיפך ממה שאמרו 'אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין', אלא אחד המכוין ואחד שאינו מכוין, ובלבד שירבה. ואלו הם: א) אמירת הזוהר שהיא מסוגלת לנשמה; ב) שקידת מקוואות שמטהרת את הגוף; ג) נתינת צדקה, שאמרו רז"ל [פסחים ח, א] הנותן סלע לצדקה בשביל שיחיה בני הרי זה צדיק גמור, דעל כל פנים מחיה את העני.

[ג] בשם הרב המגיד; 'גן עדן' - שמגַנה עדן והתענוגים העליונים. והוא גן-עדן הנעשה מתורה ומצוות.

[ד] בשם אדמו"ר הזקן; מה שלא נתגלתה החסידות בדורות שלפנים, משל למלך שהיה לו אוצר יקר מאוד, ונתיירא להראותו לשרים, אלא רק לעבדיו. ובאיגרת-הקודש ד"ה ברעיא-מהימנא [סי' כו] בשם הרשב"י והאר"י ז"ל, דדווקא בדורותינו אלו [מותר ומצוה לגלות זאת החכמה].

[ה] סיפר לנו מורי: כשהיה אדמו"ר הזקן ז"ל במזריטש, ורצו אדמו"ר ור' אברהם קאַליסקער לנסוע לביתם ובאו לפה קדוש [הוא הר"ר אברהם 'הקדוש' בן המגיד] לפטוֹר ('זעגענען' [=להיפרד]), אמר להם שיבואו עם הסוס אל ביתו. ישב עימהם על העגלה ונסעו עד לחוץ לעיר. ובנסעם אמר 'הקדוש' אל בעל-העגלה: יעקב! הכה בסוסים שיסעו מהר ולא יעמדו, כדי שלא ירגישו שהם סוסים! קפץ אדמו"ר מן העגלה, לקח את ה'טלית ותפילין', ואמר שצריך הוא להיות שנה נוספת במזריטש!

וביאר [ר' הלל] את דבריו [של אדמו"ר הזקן], שזהו העניין במאמר רז"ל [ברכות כח, ב] בר' יוחנן בן זכאי שבכה [איני יודע באיזו מוליכין אותי], ואיך לא ידע באיזו דרך יוליכו אותו, והרי אמרו רז"ל [סוכה כח, א] שלא הניח מקרא ומשנה [וגמרא וכו']. אלא שיש שני מיני עבודה: עובד בנשמתו ובגופו, ועובד בנשמתו לבד ולא זיכך את גופו, וכל מה שלמד וקיים מצוות הכל הוא על-פי שורש נשמתו למעלה. ומה שלא עשה [ר' יוחנן] חשבון זה עד כה, הוא מפני שהיה ירא לעמוד [מעבודתו] אולי יקלקל בזה.

[ו] סיפר הר"ר משה וילענקער: היה 'כנופיא' [=התכנסות] מהחברייא של אדמו"ר הזקן ז"ל, ולא הספקתי לבוא אל השולחן עד שנתמלא סביבו. בחרתי לי מקום תחת השולחן ושם רווח לי, והושיטו לי לשם מכל משקה ומכל מאכל. כשהתחיל אדמו"ר לדבר דברי-תורה נתקרבתי למרגלותיו, ושמעתי היטב. באמצע המאמר נשמט אדמו"ר אל תחת השולחן כדרכו, ואמר: 

אחדות פשוט וויל צאַך! 'מי לי בשמים' – איך וויל ניט גן-עדן העליון, 'ועמך לא חפצתי בארץ' – גן-עדן התחתון, איך וויל נאָר דיך אַליין! איך וואָלט שיין לאַיינג אוֹיש גיין, נאָר דאַיין תורה ומצוות האַלט מיך! [=רצוני ב'אחדות פשוט'! 'מי לי בשמים' – אינני רוצה את גן-עדן העליון, 'ועמך לא חפצתי בארץ' – גם לא גן-עדן התחתון, רצוני רק בך עצמך! כבר מזמן כלתה נפשי לצאת מן הגוף, אלא שהתורה והמצוות שלך מחזיקים אותי]! ואז נהיה לי דחוק וצפוף מאוד, סיים ר' משה את סיפורו. ומה שהיה אדמו"ר מדבר תחת השולחן היה נקרא 'רש"י כתב' [='כתב רש"י'], והמקורבים היו מתקרבים לשמוע.

[ז] מהרב ר' יעקב מקיידאן, ששמע מהרב הגדול ר' זלמן זעזמער: בעת שברח אדמו"ר הזקן מפראנצייז [=מהצרפתים], נסעו אחריו שלושים עגלות מאנ"ש, ורק מרחק שלושה ימים היה ביניהם [לצרפתים] – להבדיל בין טומאה לטהרה. כשנסעו על הר גבוה, עמד אדמו"ר אחר חצות היום ואמר: הגיע זמן מנחה! והוסיף: מדוע אין אתם שואלים מפני מה עתה זמן מנחה?! והשיב אדמו"ר בעצמו: הנה תפילה זו דוקא נקראת תפילת מנחה ולא שאר התפילות, וכן מעט סולת של קרבן עני נקראת מנחה ומתנה. והמשל לזה ממלך בשר ודם שאין לו חפץ כל-כך במתנות כסף וזהב ואבנים טובות, כמו שיש לו חפץ במי שיביא לו כמתנה כלי חרס משונה ביופיו.

והנמשל: כשמקריבים פר ואיל במזבח, אין שום חידוש בהשתלשלות, שהרי גם פני שור ופני נשר שבמרכבה העליונה אומרים שירה; אבל בחינת 'סולת' אין שם, והוא דבר חדש למעלה. וגם עתה, כשהתפילה היא במקום תמידין, הנה מה שהאדם מתפלל בשחרית אין בזה כל רבותא, שהרי לא יצא עדיין לשוק, וגם בתפילת ערבית אין רבותא, שהרי כבר גמר עסקיו. אבל תפילת המנחה היא באמצע עסקיו. וגם אנחנו עכשיו באמצע הטורח והטירדה, לכן הוא זמן מנחה.

[ח] כתוב ב'סידור' (שהוא מדרושי אדמו"ר האמצעי) בשער ברכת-המזון, כי 'זן' בגימטריא עם הכולל, עולה כמנין 'מזלא' וכמנין 'לחם'. וביאר לנו מורי, שנשאל מדוע בשלושת השמות 'ע"ב' 'ס"ג' 'מ"ה' מנין העשיריות קודם למנין היחידות, ואילו בשם 'ב"ן' הוא להיפך. והשיב, שֶׁכּל השמות עולים בגימטריא במספר קטן כמנין ט', לכן שם 'ב"ן' הנכתב בנו"ן פשוטה, שעולה ז' [במספר קטן], כי הוא מאותיות מנצפ"ך הבאים בסוף הא"ב (רש"י בסוכה נב, ב), תי"ו עולה ד' במספר קטן, ך' עולה ה' במספר קטן, ם' עולה ו' במספר קטן, ן' עולה ז' במספר קטן, ף' עולה ח' במספר קטן, ץ' עולה ט' במספר קטן. נמצא כפול ומשולש בא"ב עד ט' ולא יותר: יחידות עד יו"ד שהוא א' במספר קטן, עשיריות עד קו"ף שהוא מאה, א' במספר קטן, מאות עד נו"ן פשוטה, פ,א בעצמו ט' עם הכולל, צ' ט', א' בא מאחדות ובא בכלל ונמשך בפרט ונכלל באחדות, וכן יו"ד. וכן מספר השם, כי 'שם' ואותיות עניינם אחד. וזהו גימטריא 'זן' עם הכולל ט"ו, וכן 'מזלא' וכן 'לחם'. שמעתי שגם 'אמת' עולה במספר קטן ט', ולכן הוא חותמו של הקדוש ברוך הוא.

[ט] בסוף ימי אדמו"ר האמצעי זי"ע, נכנס מורי לפנים, ואחריו נכנס איש נכבד מֵאַזריטש. אדמו"ר ז"ל היה סמוך על שני אגרופיו על השולחן, נשא עיניו ושאל אותו: מאין אתה? מֵאַזריטש, השיב האיש. הנה, זהו המקום שמגדל בעלי 'מרה שחורה'! אמר הרבי. ומה אתה צריך? אכן זו עצמה היא המחלה שלי, ה'מרה שחורה'! עצתי לך שתעסוק בדא"ח, השיב לו אדמו"ר, מפני שה'מרה שחורה' באה ממקום החושך של הקליפות, והדא"ח הוא אור, ומעט אור דוחה חושך הרבה! עסקתי בדא"ח – התנצל האיש – ולא הועיל לי! אין אתה יודע כיצד לעסוק בדא"ח! צעק עליו הרבי, ההעמקה בדא"ח וודאי שדוחה את ה'מרה שחורה'! אני הייתי ב'ווארים באד' בגלל המחלה הזו, ואני יודע שההעמקה בדא"ח הועילה לי! האיש נותר על עמדו בחרדה גדולה, ניגש אליו הרבי ואמר לו: הנה פּאַריטש קרובה אליך, סע לרבי הלל שיחיה, הוא יודע חסידות! שנה הרבי ואמר: הוא חסיד! ובשלישית: יודע אני שהוא שפל בעצם!

[י] אמר מורי: היו פתקים מאדמו"ר האמצעי לאנ"ש, לדבר [דא"ח] גם בחוצות, ולהשיג בעומק. כי ההתפעלות משמיעת הענין רק מבחוץ היא כשלהבת הפורחת באויר, אבל כשמשיג את המאמר שיהיה במוחו כמו בעת ששמע, יתפעל אחר-כך בהתפעלות אמיתית.

[יא] בשעת הסתלקותו ישב אדמו"ר האמצעי בין הכרים, ואמר בעל-פה את המאמר (הנמצא באריכות בכתב) על הפסוק 'כי עמך מקור חיים'. היו אז אצלו מבני עלייה, והוכיחם, והראה לכל אחד את טעותו בעבודתו. ואמר, שבאם לא יסיים את המאמר ויתעלף באמצע האמירה, שיקיצו אותו. וכך הווה. וסיים את המאמר במלים 'וזהו כי עמך מקור חיים', ויצאה נשמתו לחיי החיים.

[יב] אדמו"ר האמצעי היה 'רבי' חמש-עשרה שנה, אדמו"ר [הצמח-צדק] שלושים-ושמונה שנה.

[יג] כשבא מורי לפני אדמו"ר [הצמח צדק] בתחילה, אמר: במאמר העשירי היכרתי את אדמו"ר. (כי אדמו"ר האמצעי היה כמעיין המתגבר בכוח הבינה, ואדמו"ר מיזג את חכמת אדמו"ר הזקן בהסבר קצר בכוח הדעת). אמר מורי: הכוונה ואותיות ההסבר, הכל אלוקות ממש!

[יד] ר"צ שד"ר בשם אדמו"ר [הצמח צדק]: כשמנגן את ניגונו של אדמו"ר [הזקן], מוליד בנפשו שפע עצמיות. ואדמו"ר הזקן היה מנגן שלושה ניגונים: ניגון שקיבל מרבו המגיד ממזריטש, ניגון שקיבל מהרב רבי מיכל מזלוצ'ב, וניגון שקיבל מהרב רבי פנחס מקוריץ.

[טו] ממורי, ששמע מאדמו"ר [הצמח צדק]: בפסוק 'ששת ימים תעבוד', מהו הציווי שבזה? הרי מדאסר רחמנא לעשות מלאכה ביום השבת, מובן ממילא שבימות החול מותר, ויזדרז מעצמו לעשות מלאכה כדי לפרנס את עצמו ובני ביתו! הנה, אם יחזיק אדם סיבה לפרנסתו, ויחשוב שאם תיעדר הסיבה יחסרו מזונותיו, הרי זה כעובד עבודה זרה בטהרה. לכן, אלמלא היה הקב"ה מתיר לעשות מלאכה בימות החול, היה הדבר אסור. ואז היתה הפרנסה באה לאדם כפי שתהיה הפרנסה לימות המשיח.

[טז] בשם אדמו"ר [הצמח צדק]: אמרו רז"ל [ברכות יד, ב], כל הקורא קריאת-שמע בלא תפילין, כאילו מעיד עדות שקר בעצמו. ועוד אמרו [שם], שהוא כאילו הקריב עולה בלא מנחה וזבח בלא נסכים. ויש לומר דהיינו דוקא כשאינו מניח תפילין גם אחר-כך במשך היום, שאז הוא כמו זבח שלא הביא נסכים כלל.

[יז] ממורי; שמעתי מאדמו"ר, שגם בחכמת הרמ"ק מעורב קצת שכל אנושי, במה שכתב שאפילו מדריגת 'אדם קדמון' הוא כְּלָא לגביו יתברך. והלשון 'אפילו', הוא נגד חכמת האמת. וזה לשון אדמו"ר הזקן ז"ל: כולא קמיה כְּלָא חשיבי, מחשבה הקדומה דאדם קדמון עם הדומם הגשמי – בהשוואה גמורה. ושקר הוא דעת הפילוסופים שהאדם הוא 'שכל נבדל'" והמלאכים הם 'שכליים נבדלים', והשכל הוא חומר היולי הקדום לארבעת חלקי הדצח"מ, ואין למעלה מן השכל, והמלאכים הם צורה בלא חומר, וריבוי צבא מעלה הם ריבוי ערכי הצורה, ועצם השכל אין בו אותיות – הכל שקר! וכלשון ה'תניא': שגם החכמה כעשייה גופנית אצלו יתברך, וכמו שכתוב “כולם בחכמה עשית".

והמשל בזה, כמו שאי-אפשר לצייר שהמלך ימלוך על האבנים והדומם הגשמי. וגם זה אינו משל גמור, מפני שהוא רק 'שלא בערך' מן המדבר לדומם, אבל למעלה אין ערוך אליו יתברך כלל! וגם מה שאומרים שאין חומר למלאכים הוא שקר, וכמבואר בשם הרמב"ן שיש להם חומר, אש או רוח רוחני, וכמו שכתוב 'עושה מלאכיו רוחות, משרתיו אש לוהט'. וב'שער התשובה' מבואר בשם הרמב"ן שהחומר אש, ויש שהחומר רוח. ושניהם אמת, כשהחומר אש הצורה רוח. שהאש הוא 'רצוא', והרוח 'שוב', וכמו שכתוב 'והחיות רצוא ושוב'. וכשהחומר הוא רוח, תוכו אש, בכח העילוי בביטול המהות.

[יח] בהיותי אצל אדמו"ר [הצ"צ] בשנת תרכ"ה, אחר הסתלקות מורי, לא שמענו מהמאמר אלא רק תיבות בודדות, כי אדמו"ר היה חלש מאוד. ושמעתי שם, שכשהיה מורי בחג השבועות שעבר [גם-כן לא שמעו], ואמר על כך: אילו קרבנו לפני הר-סיני [ולא נתן לנו את התורה], דיינו!

[יט] ימי שני חיי אדמו"ר שבעים-ותשע. נסתלק בשנת תרכ"ו, י"ג בניסן. ובלילה ההוא שמעו אותו שהיה מדבר ברום ההשתלשלות.

[כ] ממורי; נראה לומר, שהמקובלים הראשונים כגון הרמב"ן, הראב"ד והרמ"ק (בספר ה'פרדס'), השיגו כולם ב'ממלא כל עלמין'. והאר"י ז"ל השיג ב'סובב כל עלמין' (וכן ראיתי בהקדמת ספר 'עץ חיים': הראשונים השיגו בעשר הספירות, והאר"י השיג בפרצופים). אך תורת הבעל שם טוב – עד היום – היא גם ב'אתה הוא ה' לבדך' (וניתנה רשות לכל הבאים בצל חכמתו, לדבר ולכתוב לפי השגתו). וההבדל בין עכשיו לימות המשיח הוא, ההבדל שבין ראיה לשמיעה. וכמו שכתוב [על העתיד לבוא] 'ונגלה כבוד ה' [וראו כל בשר] וגו''.

[כא] ממורי; שני ספרים הם: 'ספרא דחנוך' מדבר בענין כח הפועל בנפעל ובביטול היש לאין. ונקרא 'ספר חנוך' על שם 'חנוך לנער על פי דרכו' דוקא, שמהרשימו הנשאר ממהותו הראשונה יוכל לבוא למהות גבוהה יותר, וכמו שכתוב ב'חינוך קטן' שב'תניא'. אבל תורת משה היא מעצמותו, והוא ורצונו וחכמתו אחד.

וכך עשה אדמו"ר הזקן ז"ל זי"ע, תחילה כתב את ה'חינוך' ו'שער היחוד והאמונה' על הפסוק 'חנוך לנער על פי דרכו' ועל הפסוק 'וידעת היום', ומדבר בידיעת ההשתלשלות וכח הפועל בנפעל, ואחר-כך כתב את הספר ה'תניא' לבאר את מהות ענין התורה והמצוות. ונ"ג פרקיו הם כנגד ג"ן סדרי דאורייתא. אך בדפוס נתן את ה'תניא' קודם, ורק אחריו את ה'חנוך' ו'שער היחוד והאמונה'.

[כב] אמר מורי: מי שאינו יכול לנגן, אינו יכול להיות חסיד!

[כג] אמר לנו מורי: כשהייתי בן שלוש-עשרה למדתי את כל כתבי האריז"ל, חסידות אני מבין יותר מכולם, אבל יש שמתפללים טוב ממני. (אך שמעתי שאדמו"ר האמצעי אמר: יש אצלי שלושה אנשים מתפללים; מורי [=הוא הר"ר הלל, רבו של הכותב], הרה"ג ר' אהרן מקרימנצ'וק, והקדוש והטהור ר' יוסף מליובאוויטש).

[כד] שמעתי מב"א [=בן אחי?] ר' דובער הנקרא בעסיע חוזר של אדמו"ר האמצעי. בילדותי הייתי שומר פתחו [של ר' יוסף מליובאוויטש?]; פעם אחת איחר לצאת לסעודת ערב שבת, דפקתי על פתח חדרו, ויצא בקפידה והיכה אותי על לחיי וסגר הדלת בעדו. אחר-כך יצא שוב ופייס אותי, ואמר: אדמו"ר הזקן היה אצלי, ואתה בלבלת! וזהו גילוי אליהו.

[כה] [ר' יוסף הנ"ל?] היה משולח לאיסוף מעות ארץ-ישראל; נסעתי אחריו לבני הכפרים, וראיתי את פס ידו נגד האור, וראיתי שמאיר מעבר לעבר ורק הגידין מפסיקין. כשהיה מתפלל היו מוצאים אותו מונח בין התיבות וכדומה.

[כו] שאלתי את מורי כיצד הוא מנין הכריכות של תפילין על היד, והראה על ידי, שיהיו שבע כריכות עם החצי העליון. כי כן דעת הרח"ו ז"ל.

[כז] [ממורי]; כשהייתי לומד סגור בחדרי, כשיצאתי ובאתי לבית-המדרש, היו כל האנשים בעינַי כבהמות. עד שלמדתי 'תניא', וראיתי עד היכן היא מדריגת ה'בינוני'!

[כח] הקפיד [מורי] על שלא הגידו לו מפטירתן של שתי בנותיו, ואמר: הא תינח אם לא היה נודע לי כלל, אבל הרגשתי מיד שנסתלקו המוחין דגדלות ונעשו מוחין דקטנות!

[כט] כשרצו אנשי בּוֹבּרוֹיסק להוסיף למורי על משכורתו כדי שלא יצטרך לנסוע ולסבוב במרחקים, השיב להם: ה"עולם" אומרים בשם הבעש"ט נ"ע, שבמקום שהאדם בא פעם אחת, צריך הוא להיות שם גם פעם שניה, אבל מי שהוא חכם תספיק לו פעם אחת. אבל לא כך אמר הבעש"ט, אלא, שהחכם לא יהיה שם אפילו פעם אחת. וביאור הדברים: אדם העובר בכל מקום שהוא, הרי הוא מברר מן הרפ"ח ניצוצין השייכים לחלקו. ויש שני בירורים, בירור אחר בירור, תחילה מברר במקיף מ"ה לב"ן, כי 'אדם' גימטריא מ"ה, ודבר המתברר ב"ן בגימטריא “בהמה". אחר-כך ב"ן מברר למ"ה, מפני שכח הבהמה גבוה מהאדם בשרשו, ומתגלה כוחו על-ידי בירור שני.

וכן באברהם אבינו 'וירד אברהם מצרימה' לברר שם, וכתיב 'ויעל אברם', שהעלה הניצוצות, 'וילך למסעיו', פירש רש"י: בחזרתו פרע הקפותיו; פירוש, שבדרך ירידתו למצרים בירר דרך מקיף, ובחזרתו גילה ופרע את המקיפים. ואבות סימן לבנים. אף שהיה חכם. והנה אדם הראשון קודם החטא היה בגן-עדן, ואיך בירר. אלא זה שהוסיף אור בגן-עדן, וכל הניצוצות מכל הברואים נתקרבו אליו. כך גם אדמו"ר יושב בביתו ומתקרבים אליו. אבל אני מוכרח לבוא כמה פעמים ולהתקרב אליהם.

[ל] אמר מורי: סבלתי זמן רב כאב שיניים ר"ל, ולא רציתי לעקור (וכן הוא בגמרא [פסחים קיג, א: ולא תעקר ככא]). שהן ל"ב נגד ל"ב נתיבות החכמה. הלחש מול הלבנה טוב, שלבנה נוטריקון ל"ב נ"ה [נתיבות החכמה]. שמעתי שטוב לומר בשעת קידוש לבנה, אחרי התיבות 'ואיני יכול לנגוע בך': ולא יהיה לי כאב שיניים לעולם.

[לא] אמר לי מורי: מי שרוצה לידע דא"ח, אין לו ללבוש בגדי צמר. הרב הגדול ר' ברוך מרדכי [מִבּוֹבּרוֹיסק] ז"ל אמר, שזה איסור גמור וספק שעטנז. אדמו"ר הזקן פשט מאנ"ש בגדי צמר, והיו נקראים 'קִיטַייצִיקעס'.

[לב] שאלתי את מורי בדבר טלית-מאשין [= טלית מעשה מכונה], אמר: אני איני לובשם.

[לג] שמעתי; ארבע דרכים הן: דרך, אורַח, שביל, מסילה. דרך - מסומנת משני צדדיה, והיא רחוקה, ובה רפש. כך הלומדים ומתפללים מלה במלה, הכל בקרירות. אורַח - מסומן בצד אחד, ביובש. הם הלומדים ומתפללים בחיצוניות הלב, ויכול לתעות מצד אחד, והוא גם-כן רחוק. שביל - דרך היער, בקצרה וביובש, ויכול לתעות משני הצדדים. הם בעלי השגה להתפעל בעומק הלב. מסילה - קורה מעל המים, לבוא מיד, אבל צריך שמירה מאוד שלא יטבע. והם יחידי סגולה במוחין דגדלות (והשמירה היא שלא לומר 'רזי לי' כו', וכמו שכתוב 'ראית איש חכם בעיניו [תקוה לכסיל ממנו]'.

[לד] כתבו חכמי פרובינציא: לנמנעות טבע קיים בחוק הבורא. וכתב הרמב"ן: לומר ראובן 'רוכב ובלתי רוכב', זה אי-אפשר. כוונתו היתה להוציא מלב המכחישים נסים שבמצרים ובים, כי בימיו נמשכו אחרי החכמים ההם, שזה אפשר. אבל באמת גם שני הפכים בנושא אחד אפשר, כמאמר 'איהו תפיס בכולהו עלמין ולית מאן דתפיס ביה', 'הוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו'.

[לה] ביום-טוב שני של פסח [=שביעי של פסח] תרכ"ד, דיבר [מורי] בענין 'תלת קשרין', שלכאורה הם רק שני קשרים. אלא דקודשא בריך הוא ואורייתא וישראל כולא חד, והוא הקשר השלישי. ודיבר בזה הרבה, עד שהשלים תשעה-עשר מאמרים, כבכל יום-טוב שני של פסח, נגד שנים-עשר גזרים שנקרע ים-סוף, ושבעה הנהרות דלעתיד לבוא. ונסתלק לעולמו בשבת 'נחמו' י"א לחודש מנחם-אב שנת תרכ"ד. ושני חייו שישים ותשע שנה.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.